Equatorial Guinea’s committed journalists have largely left the country due to

government pressure and low wages, many promising to return only after the

regime falls.

114 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



INTRODUCTION

As in years past, Equatorial Guinea remains one of the most strident anti-free-press environments in the
world. President Teodoro Obiang Nguema Mbasogo's regime continues to spend lavishly to bolster the
country’s international image, including holding the African Union’s 2011 summit and the Africa Cup of
Nations, with Gabon, in 2012. Further insulting the human-rights community, Obiang eventually succeeded
in endowing a UNESCO-sponsored prize in his name (although later dropped due to international protest
in favor of “Equatorial Guinea”) and in hosting a human-rights conference backed by the US-based Leon

Sullivan Foundation. Despite these public-relations coups, domestic freedoms continued to languish.

The MSI panel assembled in September 2012 for the first time in a nearly secret proceeding in Bata, the

second city—not in Malabo, the capital, where all meetings are subject to prior authorization.

The panel agreed that little progress has been made for media development in Equatorial Guinea. Despite
the legal norms that guarantee freedom of speech, the political environment does not enforce these laws.
Access to information is strictly divided between the mainstream state media and those attempting to
provide independent views. Obiang’s regime severely prosecutes journalists when they do not follow the
instructions of the state, government, and ruling party, to the detriment of professional standards and

ethics. Prosecutions are also undertaken in defamation cases.

Equatorial Guinea has two major media outlets either directly or indirectly controlled by the regime, which
serve as the public’s main information sources. The national radio and television stations are far from
respectful of media standards and ethics. Their journalists are civil servants, subject to immediate dismissal
for noncompliance with their censors. Ostensibly private outlets also aggrandize the government and
president, as required by the Ministry of Information, Press, and Radio, which permits publishers close to
the regime only. Five such outlets are not subsidized regularly by the government but appear to receive ad
hoc financing for their favorable coverage and public servitude. There are no domestic media outlets that

contradict the government line in Equatorial Guinea.

Equatorial Guinea’s committed journalists have largely left the country due to government pressure and
low wages, many promising to return only after the regime falls. Obiang has ruled the country since
deposing his own uncle in 1979. A press worthy of the name does not exist in Equatorial Guinea—rather, it

is a propaganda instrument of the government.

Due to the oppressive political environment, panelists for Equatorial Guinea agreed to participate only on

condition of anonymity.

OVERALL
SCORE:
1.03

VANIND 1VI401vNO3

EQUATORIAL GUINEA

115



EQUATORIAL GUINEA AT A GLANCE

GENERAL MEDIA-SPECIFIC

> Population: 665,991 (July 2012 est., CIA World Factbook) > Number of active print outlets, radio stations, television stations:
. . Print: 4 daily newspapers; Radio Stations: 2 national stations; Television
> Capital city: Malabo — .
Stations: 1 state-run station
> Ethnic groups (% of population): Fang 85.7%, Bubi 6.5%, Mdowe
3.6%, Annobon 1.6%, Bujeba 1.1%, other 1.4% (1994 census, CIA

World Factbook)

> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Ebano
(state-owned) La Opinion (private) La Nacion (private)

> Broadcast ratings: Top two radio stations: Radio Nacional de Guinea
Ecuatorial (state-run), Radio Asonga (private, owned by the president’s
son)

> Religions: nominally Christian and predominantly Roman Catholic,
pagan practices (CIA World Factbook)

> Languages (% of population): Spanish 67.6% (official), other 32.4%

> ies:
(includes French (official), Fang, Bubi) (1994 census, CIA World Factbook) News agencies: N/A

N . . . .
> GNI (2011-Atlas): $10.474 billion (World Bank Development Annual advertising revenue in media sector: N/A
Indicators, 2012) > Internet usage: 14,400 (2009 est., C/A World Factbook)

> GNI per capita (2011-PPP): $24,110 (World Bank Development
Indicators, 2012)

> Literacy rate: 87% (male 93.4%, female 80.5%) (2000 est., CIA
World Factbook)

> President or top authority: President Brig. Gen. (Ret.) Teodoro Obiang
Nguema Mbasogo (since August 3, 1979)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: EQUATORIAL GUINEA

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABLE

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and

the business environment supportive of
independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment

are sustainable.

SUSTAINABILITY

>
[
=
o
g
=
=S
(%]
2
(%]

=1
25
3]
za
23
2 x
=
Zs

0.59

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING and sustainable, or to be approaching these
JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS objectives. Systems supporting independent

OBJECTIVES media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

2012 (.65
2006-07 .85
2008 (.73
2010 0.72

116 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Equatorial Guinea Objective Score: 1.19

The MSI panel acknowledged the existence of legal and
social norms guaranteeing the freedom of speech. They also
admitted that these constitutional and legal norms are not
applied in any way, shape, or form. And for good reason: the
political environment is not conducive to the implementation
of these laws. One panelist from a private weekly explained
that the government “prefers to manipulate information to
suit its needs.”

On May 3, 2012, World Press Freedom Day, President Obiang
unflinchingly boasted that no journalist was in jail in his
country. The panel noted that there are no independent
media in the country and that strict self-censorship on

the country’s important news issues keeps private-media
correspondents out of prison. Their colleagues working in the
state media are all civil servants obeying the orders of the
current government.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

A panelist who is a broadcast journalist
noted, “Journalists are rigorously
prosecuted for defamation, even if there
is evidence backing up what they write.”

As for state radio and television, Radio-Television Equatorial
Guinea (known by its French acronym RTVGE) operates
directly under the Ministry of Information, Press, and Radio.
Its reports consist largely of praise for the actions of President
Obiang, building his cult of personality, with one report even
referring to the president as “God"” of the country.’

To ensure that the media work in the interests of those in
power, licenses are granted to those who belong to the
ruling party, most notably to the president’s son, Teodorin,
who owns Radio Asonga, a nominally private broadcaster.
Human-rights groups have attempted to force the U.S.
government to take legal action against Teodorin, such as
denying him visas and freezing his assets in the United States,
based on the assumption that the leading family’s vast wealth
was acquired through corruption. The market is heavily
distorted by these insider schemes.

Media firms are liable to pay taxes once a year, though
significant confusion exists on the amount of tax burden
they face, particularly for newspapers. Tax rates may vary
significantly from one outlet to another in a seemingly
arbitrary or biased fashion.

Journalists are repressed directly through the courts. A
panelist who is a broadcast journalist noted, “Journalists
are rigorously prosecuted for defamation, even if there
is evidence backing up what they write. The political
environment encourages legal actions against media
professionals to keep them quiet, so they do not address
certain topics.”

Another panelist, representing print media, noted,
"Defamation is still a problem, and journalists go to prison,
and must pay fines and compensate plaintiffs.”

" Referenced in a CNN interview with Obiang in May 2012. http:/
transcripts.cnn.com/TRANSCRIPTS/1210/05/ampr.01.html

EQUATORIAL GUINEA

117



Another panelist was even more incisive,
noting, “Because of the pressure from the
authorities, we cannot apply professional
jJournalistic standards, as it is those same
authorities who finance our media!”

As a result, the Obiang government successfully imposed a
total media blackout of the popular uprisings that shook
Arab countries, such as Egypt and Tunisia, as well as the war
in Libya and the coup in Mali. For his attempt to mention
the Libyan crisis in his radio broadcast, journalist Juan Pedro
Mendene was censored in the studio, cut off mid-broadcast
by editorial staff, and then fired from the state station.

Equatorial Guinea’s scores in indicator 4 improved marginally
simply due to the absence of many high-profile crimes and
offenses against journalists. Still, such incidents continue

to occur. In November 2012, the authorities suspended the
broadcast Culture in the Home for criticizing the parliament
and president of the Supreme Court for incompetence.

On World Press Freedom Day the director general of state
television refused to allow Samuel Obiang Mbana Mangue,
one of the country’s few remaining independent journalists
and an AFP correspondent, to appear in a televised debate on
the topic. The reason given: “He speaks evil.”

Dispatches from international agencies such as AFP, Reuters,
and AP are not authorized for rebroadcast by local media.
Foreign journalists, working for reliable and credible media
outlets, are often denied entry into Equatorial Guinea.

Local agents are treated as state enemies by the Obiang
government for maintaining journalistic integrity. Such

local stringers are threatened regularly for supporting the
unfavorable coverage of foreign outlets, on grounds as severe
as treason. Harassment and reprisals may be exerted against
them or their families.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Equatorial Guinea Objective Score: 1.20

Professionalism in journalistic practice is severely lacking

in Equatorial Guinea. Many stories in the media serve
propagandistic, rather than professional, purposes. Journalists
at pro-state local outlets are rarely trained in the trade and

have received their positions through family, personal, and
political connections.

According to one panelist, questions of journalistic ethics and
integrity are irrelevant because the journalists themselves
have no opportunity to follow them willingly. “All journalists
work according to the will of ministers, directors, and other
politicians in Equatorial Guinea. Therefore, it is difficult to
apply professional standards,” he concluded.

Another panelist was even more incisive, noting, “Because
of the pressure from the authorities, we cannot apply
professional journalistic standards, as it is those same
authorities who finance our media!” Few journalists risk
challenging the official government line, as the dismissal
of Mendene illustrated, which limits the potential for
professional reporting.

As a consequence, added a third panelist from print
publication in Bata, “Journalists cannot address sensitive
topics, such as politics, corruption, misappropriation of
public funds by those close to the regime or by the regime
itself.” Ethics and objectivity have been largely sacrificed for
political expediency.

Quality broadcasts and articles on niche areas do not exist

in Equatorial Guinea. Most niche topics, such as educational
achievement, progress on HIV/AIDS, or regional issues, are
omitted in the general press. International coverage suffers
even further—notably, the press blackout of the Arab Spring
and of the coup and insurgency in Mali.

STANDARDS OF QUALITY.
PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:
> Reporting is fair, objective, and well sourced.
> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



Not only do national journalists fall victim to this political
control, but foreign journalists are also subject to their
unhealthy stranglehold through the accreditation process.
Foreign media outlets and their agents face daunting
procedures, which often end in rejection of applications.
The Equatorial Guinean government believes that “letting
the foreign journalist work on Guinean soil is equivalent to
selling the country to foreigners,” according to one panelist.

The panel did not cite equipment shortages or failures as a
major concern. Most media outlets were seen as sufficiently
equipped to serve their purpose, which is to disseminate
pro-government messaging. Should greater editorial freedom
be permitted, the technical limitations of reporting from the
country’s interior, or of covering live events, may become
more pressing.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Equatorial Guinea Objective Score: 1.16

While state and non-state outlets exist domestically, the
difference in news content among them is not significant.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

Another panelist from a print outlet in
Bata blamed the governing party for
refusing to liberalize the market and
open access to new entrants. He was
one of several panelists who specifically
absolved journalists for the lack of
diversity of information in the market.

As mentioned above, all content distributed by local outlets
reflects the government line, and all private outlets are
suborned to the state.

Satellite television remains the one true medium for
obtaining free information, as the government has thus far
not taken steps to limit access to satellite dishes. Several
broadcasters address issues within Equatorial Guinea, but
generally from a regional perspective. Access is restricted for
many citizens because costs are prohibitive.

International radio stations, such as Radio France
International, AFRICA N.1, and even BBC Africa, can be
received in Malabo and provide one of the few outlets for
independent news. However, these outlets are restricted to
broadcasting on an FM band that does not reach far beyond
the limits of Malabo, the capital, which has a population of
about 500,000.

Others are expelled from the country outright; a German
television reporting team was deported in 2011 for
conducting an interview with an opponent of the regime. In
the run-up to the recent elections, foreign correspondents
were refused visas if their domestic correspondents, stringers,
or outlets were seen as not having sufficiently covered
President Obiang’s campaign.

Another panelist from a print outlet in Bata blamed the
governing party for refusing to liberalize the market

and open access to new entrants. He was one of several
panelists who specifically absolved journalists for the lack
of diversity of information in the market. “Financed 100
percent by the government, the state media outlets are

EQUATORIAL GUINEA

119



Little information is available on the size
of state media budgets, and the lack

of transparency leads to suspicions of
misappropriations of funds.

managed as government enterprises that have no editorial
independence,” said another panelist.

Even if the government did allow a freer editorial regime at
the state outlets, the liberated journalists still would struggle
to produce quality reporting that covered multiple social
interests and domestic events on a variety of levels, due

to their poor qualifications: state journalists received their
positions largely through nepotism, not merit.

For the panelists, the development of the Internet and
citizens' ability to express themselves on blogs afford some
hope for future freedom of information, even though there
are very few Internet users. Satellite television remains
unrestricted as well, though it is generally accessible only to
the elite few who can afford it.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Equatorial Guinea Objective Score: 0.65

The country’s state-run media enterprises rely on the
government budget to subsidize their operations, which are
essentially propaganda. Little information is available on the

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

size of state media budgets, and the lack of transparency
leads to suspicions of misappropriations of funds.

Privately owned outlets La Opinion, El Tiempo, and La Nacion
appear irregularly. They do not own printing presses and
generally lack finances. Circulation figures for all the papers,
including the official state papers, are unknown.

Five private publications, owned by allies and family members
of the Obiang regime but outside the government subsidy
system, nonetheless receive funds to provide ad hoc publicity
services for the government or certain members of the

ruling clique.

Government advertising is diverted to these private
publications that echo the positions of the government,
leaving alternatives without revenue streams. The panelists
noted that several publications have gone bankrupt over the
past decade for lack of government-sponsored advertising to
fund their operations. Their operational decisions and content
relies neither on market research, nor on circulation or ratings
statistics, which are not conducted in Equatorial Guinea.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Equatorial Guinea Objective Score: 0.94

NGOs advocating for press freedoms and professionalism
do not exist, as they are not authorized under current law.
Two associations for journalists exist on paper: the Press
Association of Equatorial Guinea and the Association of
Professional Journalists. The panelists reported that the
associations do nothing in practice in the field and that
they are headed by ruling-party activists. “The regime in

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.
SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

120

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012



place does not encourage any act that seeks to promote the
freedom of speech or even of the press,” noted a panelist.

Short-term training is essentially non-existent, due to the
absence of NGOs and the lack of interest by the state-run
media in providing professional development. The National
University of Equatorial Guinea does have a communications

department, though it does not prepare journalists to practice

the profession to decent standards. Given this situation,
most locally trained Equatorial Guinean journalists have left
the profession because of high risks, discouragement, and
low wages.

With no independent regulator for media operations, nor
any regulation for distributing government advertising to
the private market, the few private outlets must fend for
themselves. Access to printing presses requires authorization,
in practice, from state officials who can vouch for the
self-censorship credentials of the editorial staff supplying
the copy.

Newspaper distribution is ad hoc and limited in the
continental interior. Most radio and television stations are
located in Malabo and Bata, and their signals do not cover
much of the interior territories, though the population is
sparse in those areas. Satellite dishes remain available to all
who can afford them.

ICT infrastructure is better than in some countries on the
continent, owing to Equatorial Guinea’s budget revenues
from oil sales. Little wealth has trickled down to the common
population, so ICT usage is limited to urban elite in Malabo,
Bata, and other major towns.

List of Panel Participants

Due to the oppressive political environment, panelists for
Equatorial Guinea agreed to participate only on condition of
anonymity.

IN MEMORIAM:
Nzé Nsogo

In late November, 2012, Manuel Nzé Nsogo, one
of Equatorial Guinea’s best-known champions

for human rights, suffered from a sudden illness
and died very shortly thereafter. Nzé Nsogo had

a long career in public service, serving as the

president’s director of protocol and then in the
foreign ministry. In 1998 and 1999, he founded
the newspapers La Opinién and El Tiempo. He
later became the head of the Press Association
of Equatorial Guinea. Recently, he chaired the
Network of Journalists of Equatorial Guinea
against HIV/AIDS. Nzé Nsogo had also served as a
Media Sustainability Index panelist.

EQUATORIAL GUINEA

121





