On a positive note, the Zimbabwe Media Commission (ZMC) at last moved to
register 15 new media outlets and independent newspapers, among them four

dailies, bringing to an end a seven-year monopoly of the daily print media

market by the state-controlled Zimpapers.

436 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



INTRODUCTION

The 2010 panel discussion was held in the context of continued bickering and stalemate within an
increasingly dysfunctional coalition government, deflating hopes that the coalition, formed in 2009, might
bring positive change. While the Global Political Agreement (GPA) mandated that the coalition government
implement legislative and institutional reforms, no meaningful or tangible progress had yet been made
when the panel met to discuss Zimbabwe’s media sustainability. Instead, the government launched a fresh

series of steps to increase its control over the media.

Zimbabweans’ constitutional rights to free expression still depend upon and are impeded by the whims of
a government empowered by a plethora of repressive media laws that hinder free access to information.
Such excessive and bureaucratic controls over the media are unwarranted in a democratic society, noted the
MSI panelists, and violate the provisions of accepted protocols on freedom of expression. The government-
controlled daily newspapers remain partisan in their coverage, spewing constant criticism of civil society and
the coalition partners of the ruling Zimbabwe African National Union-Patriotic Front (ZANU-PF), though

circulation is limited to the main cities, and prices are too high for most Zimbabweans.

On a positive note, the Zimbabwe Media Commission (ZMC) at last moved to register 15 new media outlets
and independent newspapers, among them four dailies, bringing to an end a seven-year monopoly of the

daily print media market by the state-controlled Zimpapers.

Despite this encouraging measure, the dominant state-controlled public broadcaster continues to provide
a distorted and biased news service, particularly against the Movement for Democratic Change (MDC)
party, despite the MDC's status as an equal partner in the coalition. The country’s primary broadcast media
law, the Broadcasting Services Act, is restrictive, and appointment of board members to the Broadcasting
Authority of Zimbabwe (BAZ), a body responsible for regulating the airwaves, is unilateral and irregular.
There has been no progress in the broadcasting sector over the past year, and no independent domestic
radio and television broadcasters have been granted operating licenses. Consequently, the Zimbabwean

community, particularly those living in marginalized areas, lack adequate and credible information.

At the time this MSI panel met, the coalition government partners appeared to be readying for a
constitutional referendum and election. Meanwhile, reforms laid out under the GPA have not been
implemented, and political and media space remains restricted in flagrant breach of African Union and

SADC principles for free and fair elections.

OVERALL
SCORE:
1.29

AMAVAINIZ

ZIMBABWE

437



ZIMBABWE araciance

GENERAL

> Population: 12,619,600 (July 2011 est., C/A World Factbook)
> Capital city: Harare

> Ethnic groups (% of population): African 98% (Shona 82%, Ndebele
14%, other 2%), mixed and Asian 1%, white less than 1% (CIA
World Factbook)

> Religions (% of population): syncretic (part Christian, part indigenous
beliefs) 50%, Christian 25%, indigenous beliefs 24%, Muslim and other
1% (CIA World Factbook)

> Languages (% of population): English (official), Shona, Sindebele,

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations:
Print: 15 total, mostly in Harare and Bulawayo; Radio Stations: 4 main,
with several other local ones that broadcast for a few hours a day;
Television Stations: 1 (state-owned)

> Newspaper circulation statistics: Top two by circulation: The Herald
(state-owned), The Chronicle (state-owned)

> Broadcast ratings: N/A
> News agencies: New Ziana (state-owned)

> Annual advertising revenue in media sector: N/A

numerous but minor tribal dialects (C/IA World Factbook)

> GNI (2010-Atlas): $5.841 billion (World Bank Development
Indicators, 2011)

> GNI per capita (2010-Atlas): $460 (World Bank Development
Indicators, 2011)

> Literacy rate: 90.7% (male 94.2%, female 87.2%) (2003 est., C/A
World Factbook)

> Internet usage: 1,423,000 (2009 est., C/A World Factbook)

> President or top authority: Executive President Robert Gabriel Mugabe
(since December 31, 1987)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: ZIMBABWE
Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABLE

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and

the business environment supportive of
independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment are
sustainable.

SUSTAINABILITY

>
=
=
[}
<
=
s
w
2
(7}

=
am
EY
=5
23
2 X
=
5=

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
and sustainable, or to be approaching these
objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF BUSINESS
NEWS SOURCES MANAGEMENT

OBJECTIVES

SUPPORTING
INSTITUTIONS

438 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Zimbabwe Objective Score: 0.80

Displaying the panelists’ fading optimism that the coalition
government would spell significant progress for the media,
most of the Objective 1 indicator scores remained below a
score of 1.00, therefore in the anti-free press range of the
MSI scale. Exceptions include indicators 8 (the media’s access
to foreign and domestic news sources) and 9 (entry into

the profession), which scored slightly better, more than a
point and half a point, respectively. The overall average for
Objective 1 improved modestly over last year’s overall score
for the objective (0.57), but still puts it one of the worst in all
of Africa.

The low score of Objective 1 demonstrates that Zimbabwe

is far from implementing legal and social mechanisms

that protect and promote free speech and access to public
information. The scores likewise reflect the government’s lack
of political will to ensuring free access to public information
and free expression. Legally, Zimbabwe’s constitution states
that everyone has the right to enjoy freedom of expression,
yet it falls short of expressly providing for media or

press freedom.

The panelists noted that laws that undermine free speech,
such as the Access to Information and Protection of
Privacy Act (AIPPA), Public Order and Security Act (POSA),
Interception to Communications Act (ICA), Broadcasting

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

\'

Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Services Act (BSA), and Criminal Law (Codification and
Reform) Act, among others, remain intact despite the
inclusive government. Regrettably, no legislative reforms to
repeal or amend repressive laws are forthcoming, despite the
attempt by one MDC MP to amend POSA.

Jan Raath, the Zimbabwe-based correspondent for
London-based The Times, feels that legal protections of free
speech are present but extremely limited. He points out that
aggrieved parties have the right to pursue legal recourse if
their free-speech rights are infringed.

Despite the government'’s assurances to open the airwaves,
Zimbabwe still has only one state-owned public broadcaster
and no alternatives. There is no diversity in broadcasting.
Raath added that foreign radio stations broadcasting into
Zimbabwe are illegal “pirate radio stations” under Article IX
of the Global Political Agreement (GPA). John Gambanga,
media director for the Voluntary Media Council of Zimbabwe,
said that the financial requirements to establish a new
broadcast station are prohibitive.

Others agreed that the uniformity in broadcasting stems
from the painfully bureaucratic license application process.
Kudzai Kwangwari, a program officer for a local community
radio advocacy group, described such hurdles, noting that
his organization applied initially to the Zimbabwe Media
Commission (ZMC), only to be referred to the Broadcasting
Authority of Zimbabwe (BAZ). Even if successful, their
application would then have to be registered with the Postal
and Telecommunications Regulatory Authority of Zimbabwe
(POTRAZ) to receive a broadcasting frequency.

Rutendo Mawere, a journalist from independent weekly
newspaper The Standard, concluded that market entry

is restricted to licenses granted on the basis of political
affiliation. Furthermore, the general consensus of the
panelists is that market entry and the tax structure are
restrictive in comparison with other industries. The legal
requirements are stringent, and taxes to import equipment
are high.

The panelists all agreed that crimes against journalists and
media outlets are still commonplace in Zimbabwe. The
safety of journalists, particularly those from the independent
press, is precarious. Gambanga said that journalists who
cover politically sensitive issues in Zimbabwe risk harassment
and arrest.

Nunurai Jena, a freelance journalist, also underlined concerns
about retribution via arrests, intimidation, and harassment.
Patricia Magorokosho, a program officer for the Federation
of African Media Women-Zimbabwe (FAMW?Z), agreed,
noting the continued arrest and harassment of Woman of
Zimbabwe Arise (WOZA) members by police. Magorokosho

ZIMBABWE

439



tied these incidents to rising self-censorship among
Zimbabwean journalists.

In one case, the Committee to Protect Journalists (CP)J)
reported that a telephone death threat from a high-ranking
police officer forced a freelance journalist, Stanley Kwenda,
a contributor to the private weekly The Zimbabwean,

to flee the country. According to Kwenda'’s paper, the

caller identified himself as Chief Superintendent Chrispen
Makedenge, and he allegedly said that Kwenda would be
dead by the weekend in connection with an article in The
Zimbabwean that quoted relatives of Makedenge’s late wife
making critical comments about Makedenge.’

Journalists and media organizations do protest the arrests
and harassment of media professionals. Following a spate of
arrests, IFEX in December 2010 reported that MISA and more
than 100 journalists united to petition the prime minister

to stop harassing the media. The arrests included the case

of Ngobani Ndlovu, who was arrested for nine days and
charged with defamation over an article that “alleged that
the police were recruiting war veterans loyal to Mugabe’s
ZANU-PF party to take over senior posts ahead of next

year's elections.”?

The MISA Trust Fund Board also spoke up about crimes
against journalists, noting, “We have recorded a decrease

in the number of attacks on, and arrests of, journalists

in Zimbabwe. Notwithstanding this, we call upon the
government to ensure the safety of media workers who still
face legal and extra-legal threats from perpetrators of media
freedom and free-expression violations. We further urge

you to drop any legal cases pending against media workers
or citizens charged for exercising their right to freedom

of expression.”?

Regarding the question of preferential treatment for the
public media, as noted in last year’s MSI, the information
ministry interferes with the work of the public media,
rendering editorial independence nonexistent.

Libel remains a criminal offense in Zimbabwe, punishable
by prison terms in cases involving the president or the
publication of information considered prejudicial to the state.

" "Journalist Flees Zimbabwe After Death Threat.” Committee to
Protect Journalists, January 20, 2010. Available at: http://www.cpj.
org/2010/01/journalist-flees-zimbabwe-after-death-threat.php as of
September 2, 2011.

2 "Journalists’ arrests raise concerns.” IFEX: December 8, 2010. Available
online at: http://www.ifex.org/zimbabwe/2010/12/08/arrests/ as of
September 2, 2011. The full text of the letter is also available online:
http://www.ifex.org/zimbabwe/2010/11/30/zimbabwe_petition.pdf

3 "MISA Trust Fund Board (TFB) statement on media developments and
challenges in Zimbabwe.” Media Institute of Southern Africa, 2010.
Available on the MISA website: http://www.misa.org/mediarelease/
archieve%202010/AGM2010.html as of September 2, 2011.

In one especially high-profile case in the past year, first lady
Grace Mugabe sued the independent weekly The Standard
for $15 million after it quoted a US diplomatic cable leaked
by Wikileaks that accused her of profiting from diamond
trafficking. Expressing its outrage over the case, Reporters
Sans Frontieres (RSF) said, “It highlights the dangers of
reporting compromising allegations about senior officials

or people linked to the government in Zimbabwe. Grace
Mugabe did not think twice about abusing her position in an
attempt to cripple this newspaper.” RSF added that the case
illustrates the government’s attempt to “strangle critical news
media financially.” RSF said, “Suing The Standard for such

an exorbitant sum in damages is tantamount to forcing it to
shut down."*

The government continues to tighten its grip on official
sources of information. In October 2010, the government
revealed its intent to further restrict access to information,

via a new law, the “General Law Amendment Bill.” RSF

called for the withdrawal of the bill, which it said would

give the authorities broad power to block public access to
official documents, including judicial decisions and public
records. According to comments by the RSF secretary-general,
Jean-Francois Julliard, “The bill is extremely dangerous, as it
would allow the authorities to adopt unjust measures without
anyone knowing and without anyone being able to protest. It
shows that the government is rejecting transparency in favor
of secrecy and abuse of authority.”®

Although state media control the release of foreign news,
information is available on the Internet and reprint or
rebroadcast reports. However, the government’s efforts to
ban foreign radio stations that it has labeled “pirate” radio
stations threatens the media’s access to foreign news sources.

As noted in the African Media Barometer: Zimbabwe 2010,
the accreditation of journalists with the Media Commission
has not been compulsory since 2007. However, press cards
are issued, and journalists must be accredited to visit
parliament or other institutions and to attend official events.
The African Media Barometer also noted, “The commission
can impose sanctions on a journalist who ‘abuses his or her
journalistic privilege’ by suspending the accreditation for up
to three months.”®

4 “First lady sues weekly for quoting WikiLeaks cable.” RSF/IFEX:
December 23, 2010. Available at the IFEX website: http://www.ifex.org/
zimbabwe/2010/12/23/diamond_cables/ as of September 2, 2011.

5 “Bill would restrict public access to official information, says RSF.”
RSF/IFEX: November 22, 2010. Available online at: http://www.ifex.org/
zimbabwe/2010/11/22/general_law_amendment_bill/ as of September
2, 2011.

5 African Media Barometer: Zimbabwe 2010: p. 20. Friedrich-Ebert-
Stiftung, 2010. Available at http:/library.fes.de/pdf-files/bueros/
simbabwe/07539.pdf as of September 2, 2011.

440

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Zimbabwe Objective Score: 1.40

Most of the indicators in Objective 2 (adherence to
professional standards of journalism) scored between 1.00
and 2.00. The sole exception was indicator 6 (balance of
entertainment and news), which scored nearly a point higher
than the objective score. The score of 1.40 for this objective
indicates that professional standards of journalism remain
extremely low.

Valentine Maponga, a Zimbabwe Peace Project (ZPP) program
manager and media practitioner, noted that a significant
number of Zimbabwean news articles rely on unnamed
sources, and verification of facts and authenticity is difficult.
Magorogosho added that few women are considered credible
sources of information, and in most cases victims are not
allowed to respond.

However, Raath feels that independent media in Zimbabwe
try to be fair and balanced. In addition, Mawere noted that
while private media try to be fair and objective, lack of
access to public information and sources makes it difficult
to maintain quality. Some blame for poor reporting, the
panelists agreed, must be attributed to the lack of proper
training of journalists.

According to Magorokosho, media organizations and
associations have developed their own ethical standards. For
instance, the Media Institute of Southern Africa (MISA) has
its own clearly defined code of ethics, while the Voluntary
Media Council of Zimbabwe (VMCZ) has another. The
panelists seemed to agree that journalists are aware of

STANDARDS OF QUALITY.
PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:
> Reporting is fair, objective, and well sourced.
> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

ethical standards of journalism but are far from implementing
them. For example, bribery is a serious issue, particularly
among public-media journalists, which the panelists believe is
connected to the low salaries they earn.

Self-censorship is pervasive, and the general view of the
panelists is that journalists in Zimbabwe self-censor to avoid
hostility from the state. Maponga noted that journalists

live in constant fear of intimidation and arrest, so they do
not publish politically sensitive stories. Kwangwari pointed
out that the media in Zimbabwe take political stances, so
self-censorship exists based on the political sympathies of the
media house.

The participants believe strongly that salaries for

journalists are too low. According to Jena, there is also a

lack of consistency in pay according to duties or title. The
participants seemed to agree that private-media journalists
are paid better than their counterparts in the public media.
However, Magorokosho acknowledged that pay for the state’s
print journalists has improved, though compensation on the
broadcast side is still extremely low.

According to Magorokosho, there are modern and efficient
facilities and equipment in the private media. However,

she noted that the state media, especially the broadcast
media, have few cameras, and those they have are obsolete
and poorly maintained, affecting the quality of broadcast
material. Gambanga noted that the government lacks

the resources to buy new equipment for the Zimbabwe
Broadcasting Corporation (ZBC).

According to the participants, quality niche reporting and
programming does not exist in Zimbabwe, particularly in

the public media. According to Raath, many reports are
long-winded and carelessly written, with no careful analysis
or deep understanding of the subject. However, Jena believes
there is a bright spot in investigative journalism.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Zimbabwe Objective Score: 1.03

Despite the ZMC's move to register 15 new media outlets

and independent newspapers, the panelists all agreed that
the Zimbabwean news media are not objective news sources
due to political bias and interference. Most of the indicators
scored similarly as bad as the objective score and within half a
point. Indicator 3 (state media are non-partisan) scored more
than three-quarters of a point lower, however, while indictor
5 (private media produce their own news) scored nearly a full
point higher.

ZIMBABWE

441



As for new media, the African Media Barometer reports
that there are a number of online newspapers run by
Zimbabweans in the diaspora; also, “there are more and
more Internet cafés springing up everywhere, and wireless
hot spots located at coffee shops and hotels have made the
Internet far more accessible. According to the latest figures
reported by Internet World Stats, Internet penetration (the
percentage of people using the Internet) stands at 10.9
percent.” African Media Barometer also said that satellite
television delivers popular South African and international
channels to those who can afford it, while an SMS news
service, Freedom Fone, launched in 2009—prompting swift
complaints from the BAZ “to the mobile phone provider
Econet that it was allowing one of its customers to ‘broadcast’
without a license.” Econet withdrew its services, and it
took a month to sort out the disagreement and reconnect
the service.”

Yet balanced news sources are still lacking, and Magorokosho
emphasized that the country’s repressive media laws and
political polarization are behind the failure to provide
multiple, objective news sources. She also drew attention

to the fact that newspapers are fairly expensive for average
Zimbabweans, especially women. At about a dollar a copy,
other participants agreed that newspapers are too expensive
and that license fees for television and radio are too high

as well. And, the Internet is a bastion of the middle-class
urban population and out of reach for most rural denizens.
According to Rutendo, access to international media is

7 African Media Barometer: Zimbabwe 2010. Ibid, p. 31-32.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

extremely limited or nonexistent in rural areas due to the lack
of electricity as well as the cost.

The panel lamented the lack of free access to international
media and the banning of so-called pirate radio stations.
Raath expressed disappointment over the confiscation of
shortwave radios by policemen. RSF also condemned reports
of the confiscations of the radios of rural residents caught
listening to programs made by Zimbabwean journalists in
exile. According to RSF/IFEX, NGOs distributed the radio sets
in rural areas, including Bikita West in Masvingo province,
to allow residents to listen to alternative radio programs
broadcast from abroad, including Studio 7, Radio VOP (Voice
of the People), and Shortwave Radio Africa. According to
RSF, “Studio 7 contributed to the distribution of radio sets
so that people could listen to something other than the
pro-government Zimbabwe Broadcasting Corporation.” RSF
noted that two opposition supporters, Norbert Chinyike
and Charles Mhizha, were arrested after radio sets were
found in their possession. They were later released without
being charged.?

Furthermore, Raath decried the interception of e-mails by

the Central Intelligent Officers (CIO) and government control
of access to the Internet by an organization called Transnet.
According to the African Media Barometer, “there is no direct
attempt to block or filter Internet content, but there is the
constant threat of the Interception and Communications Act
2007, which allows the state to intercept messages deemed to
be subversive on e-mail, post, and telephones.” The African
Media Barometer also reported that “there have been

stories of several arrests at Internet cafés when journalists

or members of the public are suspected of transmitting
information that is supposed to be prejudicial to the state.”®

The state or public media continue to dominate Zimbabwe's
media environment and fail to reflect views across the
political spectrum. The panelists agreed that state media are
woefully partisan and fail the interests of the public at large,
remaining a propaganda tool of the ZANU PF party. The MISA
Trust Fund Board arrives at a similar conclusion in its 2010
statement on Zimbabwe’s media environment, writing, “We
have however witnessed the sanctioned abuse of the national
broadcaster by a single political party. The state-owned print
media continue their divisive practice of spewing hate speech
designed to polarize both the media and the public. Both the
national broadcaster and state-owned print media feed from

8 “Shortwave radio sets seized in rural areas.” RSF/IFEX: December 3,
2010. Available online at: http://www.ifex.org/zimbabwe/2010/12/03/
shortwave_radio/ as of September 2, 2011.

9 African Media Barometer: Zimbabwe 2010. Ibid, p. 20.

442

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



taxpapers’ money and yet are grossly abused to promote the
interests of a select few.”"

The participants confirmed that international news agencies
serve Zimbabwe and are sources for local and international
reporters. However, according to Kwangwari, the government
actively makes sure that citizens have limited news sources,
jamming sources like Voice of America and Voice of

the People.

Zimbabwe does not have any registered independent
broadcast media. However, Raath noted that nonregistered
independent broadcasters like SWRA and Studio 7 produce
high-quality programs.

The panel noted that media ownership in Zimbabwe is

not very transparent. According to Magorokosho, most
Zimbabweans are not aware of the identity of media owners,
and the information about media ownership is not easily
accessible. Raath noted that the ownership of Zimpapers

is supposedly private, but the hidden hand is ZANU-PF. In
contrast, he said, the privately owned Alpha Media Holdings
published a full list of directors for public benefit.

Regarding journalists’ efforts to cover social issues, there are
journalists in Zimbabwe addressing issues such as health and
gender. MISA-Zimbabwe reported that two Zimbabwean
journalists picked up regional awards for their reporting

on gender issues in October 2010 at the fourth Gender and
Media Summit Awards, convened by Gender Links, Gender
and Media Southern Africa (GEMSA), and the Media Institute
of Southern Africa (MISA) in Johannesburg.

Joyce Jenje Makwenda, a columnist for The Herald, won the
inaugural award for a new category, Triple T (Tackling Taboo
Topics), for addressing taboo issues such as menstruation and
women in the shebeen—illegal bar—business. Emmanuel
Nkomo, a journalist with the new shortwave radio station
Zimbabwe Community Radio (ZICORA), took the prize in the
community radio category for his radio talk-show program,
Zvevanhukadzi, which explores issues surrounding HIV/AIDS."

As for news in minority languages, panelists agreed that such
coverage is rare in the mainstream media. Maponga said both
the state and private media mainly cover political issues. He
noted that National FM, a state radio station, uses local and
minority languages, but the content is simply regurgitated
ZANU PF propaganda on all radio stations.

o “MISA Trust Fund Board (TFB) statement on media developments and
challenges in Zimbabwe.” Media Institute of Southern Africa, 2010.
Available on the MISA website: http:/www.misa.org/mediarelease/
archieve%202010/AGM2010.html as of September 2, 2011.

" Malumo, Reagan. “Two Zimbabwean journalists scoop Regional
Gender and the media awards.” Media Institute of Southern
Africa (MISA). Available at: http://www.misa.org/mediarelease/
archieve%202010/GEMSAawards.html as of September 2, 2011.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Zimbabwe Objective Score: 1.67

With the highest scores for any objective in this year’s
Zimbabwe MSI study, Objective 4 (business management)
surpassed last year’s score of 1.49 but still fell short of
moving into the near sustainability category. Most indicators
scored fairly close to the objective score, although indicator
7 (audience measurement and circulation figures) lagged
behind by two-thirds of a point.

The consensus is that independent media are well-managed
businesses and allow a degree of editorial independence.
Yet, according to Magorokosho, they are not immune to
political polarization, which in a way affects their editorial
independence. Last year’s MSI panelists also said that the
media lack transparency and accountability regarding the use
of resources and adherence to business plans.

There are multiple streams of revenue for the private media,
including large shares from advertising and donor funding.
The Reserve Bank of Zimbabwe (RBZ) funds the public media,
along with advertising revenue, but public outlets often
suffer losses when government departments fail to pay.
Otherwise, the panelists generally agreed that funding for
the public media is not very transparent.

Mawere noted that, unlike the public media, the private
media do not benefit from government subsidies and often
struggle to survive. She pointed to the Daily News, one of
the papers that was relicensed early in 2010 but cannot
publish due to a lack of capital. Community newspapers,
Magorokosho said, are in especially bad shape. Inadequate

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED

BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

ZIMBABWE 443



and inconsistent funding sources limit their ability to publish
quality material, she said. As a result, some papers are poorly
printed, with pictures that appear to have been photocopied.

Previous MSI studies judged that about 67 percent of revenue
comes from advertising, but the quality and diversity of
advertising quality is poor. The ads are largely unimaginative
and restricted to a handful of companies and inserts
sponsored by international aid agencies. Internet advertising
has some potential but is generally low-quality. Advertising is
scarce outside of the major cities and towns.

The government does not subsidize independent media,
but MSI panelists are typically split on whether the lack
of subsidies is positive or negative, given the difficult
economic conditions.

There is little evidence of efforts to improve market research.
The media community had little confidence in the impartiality
of the few market research surveys that had been conducted.
In terms of circulation metrics, the Zimbabwe All Media
Products Survey (ZAMPS) periodically produces figures and
statistics, but Raath added that ZAMPS statistics are not
professionally audited and rely mainly on self-disclosure

by companies.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Zimbabwe Objective Score: 1.54

Scores for Objective 5 fell about a quarter of a point from last
year's study. Indicator scores varied significantly. Indicators

2 (professional associations) and 3 (supporting NGOs)

scored nearly a point higher and a point-and-a-half higher,
respectively. Indicators 1 (trade associations) and 7 (political

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.
SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

control of media distribution means) scored about a point
and three-quarters of a point lower respectively.

The panelists feel that state-media supporting institutions
do little to represent the interests of media owners and
managers and do not provide members with professional
services. However, last year’s panelists noted that trade
associations that represent community broadcasters are
fairly active.

In contrast with the trade associations, there are vibrant
professional associations that protect the media, reacting

to crimes against journalists and working to advance legal
reform to benefit the media, including the Zimbabwe Union
of Journalists and the Zimbabwe National Editors Forum.
Last year’s MSI noted that membership in these associations
appears to be fairly stable.

Indicator 3's relatively strong score reflects the panelists’
confidence that NGOs support free speech and media
independence, despite the external challenges to their
efforts. The panelists noted that NGOs including MISA,
Media Monitoring Project Zimbabwe (MMPZ), FAWMZ,
and Zimbabwe Lawyers for Human Rights are all active
in Zimbabwe.

In one example of the type of advocacy support NGOs

lend to the media, the MISA Trust Fund Board (TFB) issued

a statement on media developments and challenges in
Zimbabwe, following its 2010 annual meeting in July. Calling
upon the government to reform the nation’s laws to open
up the media and information sector, MISA urged the
government to make the reform process as transparent and
inclusive as possible and to adhere to international standards
set forth in documents including Article 19 of the Universal
Declaration of Human Rights, the African Charter on

Human and People’s Rights, and the Windhoek Declaration.
Specifically, MISA asked the government to include the
media community in reviewing the Access to Information
and Protection of Privacy Act, Broadcasting Services Act,
Interception of Communications Act (ICA), Public Order and
Security Act, and the Criminal Law (Codification and Reform)
Act. MISA also articulated objections to hate speech from the
state-owned print media and the domination of the national
broadcaster by a single political party.'? However, Mawere
underlined the government’s failure to respond to calls from
these NGOs for greater free speech.

As for media training, there are a number of institutions that
offer journalism courses, but quality is poor. Also, most of

2 “MISA Trust Fund Board (TFB) statement on media developments and
challenges in Zimbabwe.” Media Institute of Southern Africa, 2010.
Available on the MISA website: http://www.misa.org/mediarelease/
archieve%202010/AGM2010.html as of September 2, 2011.

444

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



these institutions concentrate on theoretical rather than the
practical aspects of journalism. Magorokosho said that private
colleges offering journalism courses are sprouting up around
cities, though lecturers are inexperienced and lack real-world
experience. She also noted that the Zimbabwean media space
is shrinking; hence, journalism graduates enter a field with
few job prospects. According to Mawere, some media NGOs,
including MISA, have stepped in to offer short courses. The
African Media Barometer: Zimbabwe 2010 reported that
MISA is also working to build up a pool of trainers and noted
that while many Zimbabwean journalists are not enthusiastic
about in-country trainings, ZBC employees must secure
permission from the Cabinet of Ministers to attend trainings
outside of the country.”

As for print, the panelists agreed generally that newsprint
and printing facilities are the bastion of government. For
instance, newsprint is controlled by Mutare Board and Paper
Mills, which the government partially owns.

Media distribution channels, such as transmitters and

the Internet, are not privately controlled but regulated

by the state through the Post and Telecommunications
Regulatory Authority of Zimbabwe (POTRAZ). According to
Magorokosho, the Interception of Communications Act and
the 2010 mandatory registration of all mobile phone numbers
are indicative of the government’s obsessive control of public
communication. Broadcasting transmitters, for instance,

are all controlled by government and are used heavily for
political purposes.

3 African Media Barometer: Zimbabwe 2010. Ibid, p. 67.

List of Panel Participants

Valentine Maponga, program manager, Zimbabwe Peace
Project, Harare

Patricia Magorokosho, program officer, Federation of African
Media Women-Zimbabwe, Harare

Rutendo Maware, journalist, The Standard, Gweru
Jan Raath, correspondent, The UK Times, Harare
Nunurai Jena, freelance journalist, Chinhoyi

John Gambanga, director, Voluntary Media Council of
Zimbabwe, Harare

Kudzai Kwangwari, national coordinator, Radio Dialogue,
Bulawayo

Moderator and Author

Dzikamai Machingura, advocacy coordinator, Media
Monitoring Project Zimbabwe, Harare

Observer

Andrew Moyse, project coordinator, Media Monitoring
Project Zimbabwe, Harare

The Zimbabwe study was coordinated by, and conducted
in partnership with, Media Monitoring Project Zimbabwe,
Harare.

ZIMBABWE

445





