Many have the opinion that the so-called fresh amendments amount to a

complete repeal of the progressive law passed in 2002, and a reinstatement of

the arbitrary and authoritarian powers of the past.

420 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



INTRODUCTION

In 2010, as presidential, parliamentary, and local government elections scheduled for 2011 drew near in
Zambia, the media came under scrutiny. The public and private media alike are commonly accused of
fanning political violence, “insulting” the government, purveying propaganda, or favoring particular

political parties in the allocation of airtime and column space in the run-up to any election.

Consequently, the specter of statutory media regulation hangs ominously over Zambia’s media. The
government, arguing that voluntary self-regulation of the media has failed, threatens legislative action
to curb perceived excesses in the media. Media members, on the other hand, argue that government has
become intolerant of criticism and has reneged on the media reform process, and merely wants to impose

draconian legislation to silence all critical voices ahead of the 2011 elections.

Amid this drama, the media law reform movement, which created palpable excitement among media
practitioners and pro-democracy advocates in recent years in Zambia, has suddenly stalled. At the heart of the
issue is the Independent Broadcasting Authority (IBA) Act, a law that has been surrounded by controversy ever
since its enactment in 2002. The act was designed to create a regulatory body in line with democratic media
reforms. However, optimism over what was widely viewed as progress has given way to despair. The authority

has not been established to date, and the government seems bent on rewriting the law.

On July 30, 2010, the minister of information and broadcasting services, Lieutenant-General Ronnie
Shikapwasha, tabled in parliament the Independent Broadcasting Authority Amendment Act, which would
empower the minister to appoint IBA board members without parliamentary approval. The amendment is
a repudiation of a key clause in the original legislation that compels the minister of information to ensure
that an independent committee (composed of various stakeholders, including media members) appoints
IBA board members. After heated debate among legislators, parliament offered a compromise. It scrapped
the independent appointing committee, allowing the minister to hand pick board members but requiring

the minister to submit names to parliament for ratification.

The ruling Movement for Multi-party Democracy (MMD) has a majority in parliament, which guarantees
passage of any bill originating in government and now effectively allows the minister to appoint IBA
board members without consultation. Many have the opinion that the so-called fresh amendments amount
to a complete repeal of the progressive law passed in 2002, and a reinstatement of the arbitrary and
authoritarian powers of the past. Although the MMD manifesto states that “freedom of expression and
the right to information are basic human rights,” and journalists are expected to play an important role in
promoting democracy and development, that is a scenario yet to be fulfilled, as reflected by key indicators

in this report.

OVERALL
SCORE:
1.77

VIEINV Z

ZAMBIA

421



ZAM B IA AT A GLANCE

GENERAL

> Population: 14,309,466 (July 2011 est., CIA World Factbook)

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print:

. . 14 newspapers; Radio Stations: 18; Television Stations: 3
> Capital city: Lusaka

> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: The Post
(circulation 27,500, privately-owned), Zambia Daily Mail (circulation
10,000, state-owned), Times of Zambia (circulation 14,000, state-owned)

> Ethnic groups (% of population): African 99.5% (includes Bemba, Tonga,
Chewa, Lozi, Nsenga, Tumbuka, Ngoni, Lala, Kaonde, Lunda, and other
African groups), other 0.5% (includes Europeans, Asians, and Americans)
(2000 Census)

> Religions (% of population): Christian 50%-75%, Muslim and Hindu
24%-49%, indigenous beliefs 1% (C/IA World Factbook)

> Broadcast ratings: Top radio station: Radio Phoenix FM

> News agencies: Zambia News and Information Service (state-owned),
Palesa (private)

> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 816,200 (2009 est., C/A World Factbook)

> Languages (% of population): Bemba 30.1% (official), Nyanja 10.7%
(official), Tonga 10.6% (official), Lozi 5.7% (official), Chewa 4.9%,
Nsenga 3.4%, Tumbuka 2.5%, Lunda 2.2% (official), Kaonde 2%
(official), Lala 2%, Luvale 1.7% (official), English 1.7% (official), other
22.5% (2000 Census)

> GNI (2010-Atlas): $13.82 billion (World Bank Development Indicators,
2011)

> GNI per capita (2010-PPP): $1,370 (World Bank Development Indicators,
2011)

> Literacy rate: 80.6% (male 86.8%, female 74.8%) (2003 est., C/A World
Factbook)

> President or top authority: President Michael Chilufya Sata (since
September 23, 2011)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: ZAMBIA
Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABLE

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and

the business environment supportive of
independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment are
sustainable.

SUSTAINABILITY

>
=
=
o
<
=
=
wn
2
7}

o
33
EY
4
29
R X
=
s5=

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
and sustainable, or to be approaching these
objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF BUSINESS
NEWS SOURCES MANAGEMENT

OBJECTIVES

SUPPORTING
INSTITUTIONS

422 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Zambia Objective Score: 1.85

Panelists’ scores placed two indicators—indicator 8
(journalists’ access to international news and news sources)
and indicator 9 (freedom of entry into the journalism
profession)—well above all others in this objective. These
two scored about three-quarters of a point higher than the
objective score. On the other hand, indicator 7 (access to
information) scored about three-quarters of a point lower.

Indicator 1's questions regarding protections for free speech
sparked an animated debate by the panel. The majority said
that they believe that the constitutional provisions protecting
freedom of expression are adequate, but they voiced grave
concerns about the numerous derogations enshrined in the
penal code. In essence, the code limits the very freedoms the
constitution purports to protect, panelists said.

Currently, freedom of expression is addressed in article 20(1)
of the Constitution of Zambia, and article 20(2) provides

for press freedom. But article 20(3) limits these freedoms,
curtailing them in the interest of national defense and
security, public safety, public order, public morality, and public
health, among other derogations. Other subsidiary pieces of
legislation under section 53 of the penal code, such as the
State Security Act number 36 of 1969, further limit freedom
of expression.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.
FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

The 2010 IBA amendment act dominated the discussion of
media legislation this year, with the panelists lamenting
backsliding from the original IBA act of 2002 and the equally
promising Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC)
Amendment Act of 2002. The two laws were designed
primarily to enhance the independence of the state-owned
media and safeguard the freedom of the private media.

The IBA act gave regulatory power of the private media to
IBA, and called for IBA to have a more representative board,
ratified by parliament. Also under the IBA act, the Ministry
of Information and Broadcasting Services was stripped of
the authority to issue broadcast licenses, with responsibility
transferred to IBA.

Similarly, the ZNBC Amendment Act was designed to pave
the way for the dissolution of the sitting ZNBC Board of
Directors—hand-picked by the minister—so that political
interference would end. However, the ZNBC act has been
implemented only partially. The Freedom of Information (FOI)
Bill was also expected to be re-tabled after its withdrawal
from parliament in 2002, but this has not happened.

The July 28, 2010 edition of The Post reported that the minister
would appoint the IBA board without parliament’s ratification,
and that prompted Andrew Sakala, president of the Press
Association of Zambia (PAZA), to condemn the move as
“retrogressive.” Although the Supreme Court ruled that, under
the IBA act, the minister of Information and Broadcasting
Services could reject names recommended by the independent
appointments committee, the court did not rule that the
committee statute should be removed from the act, Sakala
argued. He noted further, with disappointment, that the
ministry is still discharging the functions that IBA was supposed
to carry out—defeating the spirit of the original law.

PAZA Vice President Amos Chanda concurred with Sakala,
noting that the country is regressing in terms of media law,
losing what little reforms had been achieved. He blamed
the stagnation on the government’s lack of political will.
The country’s vice president, George Kunda, on the other
hand, defended the IBA amendment act and condemned
what he termed “unethical practices” by some in the
media, and reiterated the government’s desire to impose
media regulations.

These developments, when viewed against the government’s
insistence that the media should opt for voluntary
self-regulation or risk state regulation, clearly portend
serious difficulties for media practitioners. The authorities
are growing increasingly exasperated with what they view
as intolerable transgressions by the privately owned media,
and are looking at ways of “caging” the perceived violators,
panelists said.

ZAMBIA

423



Similarly, the ZNBC Amendment Act

was designed to pave the way for the
dissolution of the sitting ZNBC Board of
Directors—hand-picked by the minister—
so that political interference would

end. However, the ZNBC act has been
implemented only partially.

The timing of the IBA amendment act speaks volumes about
the state’s intentions. In 2011, Zambians go to the polls in
presidential, parliamentary, and local government elections,
and the media law reforms now being reversed could have
gone a long way in leveling the political playing field in terms
campaign coverage.

MISA Zambia chair Henry Kabwe, alluding to government
threats to impose statutory media controls, observed

that efforts to gag the press are eroding gains in media
independence. “Laws are being planned to stifle the media,
targeted at The Post,” he said. Many panelists said that they
consider The Post to be the most outspoken daily newspaper
in Zambia; it remains the only privately owned daily. Chandra
agreed, explaining his belief that Lieutenant General
Shikapwasha and the government intend to impose media
regulations “under a false hope that this will help them
silence the ‘truant'—namely, The Post."”

The legal minefield notwithstanding, freedom of expression

is being stretched to the limit by several media practitioners,
including some community radio stations that have sprung up
following the liberalization of the airwaves. Currently, Zambia
has 34 community radio stations, spread across the country.
Masautso Phiri, a freelance journalist and media consultant,
referred to “unbridled free speech” by some radio stations
during their live phone-in programs. Therein lies the problem;
most of the government’s complaints stem from the stinging
attacks on the establishment by political activists and civil
society leaders that appear on live programs, and the listeners
that call in. Often, the Ministry of Information and Broadcast
Services warns private radio station owners that they risk
having their licenses revoked. The state has accused some
community radio stations of contravening the terms and
conditions of their respective licenses.

Most panelists said that they feel strongly that broadcast
media licensing is neither free nor competitive, as it is still
the domain of the Ministry of Information and Broadcasting
Services. The fact that the minister exercises this power, to
the exclusion of other stakeholders, indicates that broadcast
license issuance is highly politicized.

Mazabuka community radio station manager, Bellon
Chintombwa, lamented that some licenses are so restrictive
that news broadcasts are limited to only three minutes,
making it almost impossible for the affected stations to
broadcast something meaningful.

In terms of the ease of entering the market, the panelists
returned to the IBA board controversy. They expressed serious
concern that a partisan IBA board, compiled solely by the
minister, would be a potent weapon against new entrants
into the industry.

Edem Djokotoe, a media consultant, commented on indicator
4, concerning whether crimes against journalists or media
outlets are prosecuted vigorously, and whether such crimes
are rare. He observed that often newspapers, radio stations,
and television stations that are critical of government are
targets of thugs and orchestrated intimidation from the
ruling party, creating an antagonistic media environment that
is most unhealthy for a fledgling democracy. He concluded,
“The political prerogative overrides constitutional provisions
regarding the promotion of free speech, and this explains why
freedom of expression tends to be criminalized in Zambia.”

According to the panelists, state/public officials receive
preferential legal treatment to an extent, and editorial
independence is not guaranteed by law in Zambia, especially
given the political appointments of media officials. The
panelists said that the national broadcaster’s editorial
independence envisaged under the ZNBC Amendment Act
of 2002 cannot be achieved with the current board. In an
article entitled “Who owns, controls ZNBC-TV?" published
by The Post on August 10, 2010, Pete Henriot of the Jesuit
Centre for Theological Reflection (JCTR) observed that ZNBC
operates not as a public broadcaster, but for all intents and
purposes as “a commandeered support unit for the ruling
party and its government.”

Commenting on the information minister’s insistence on
governmental media regulation, Henriot, who is a Catholic
priest, said, “If the current operations of ZNBC-TV are to be

a guide for what that control might mean, then | fear we are
in for the death of free electronic media. And of course, we
can see what it might mean to have government-mandated
control of the independent print media by simply observing
what ‘reporting’ means for the state-owned and government-
controlled press.”

The editorial independence of community radio stations
will be compromised similarly if an authoritarian IBA board,
appointed by the minister, was to oversee the industry,
according to the panelists. Several community radio stations
have been threatened with closure before for disseminating
views perceived as anti-government.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



The panelists discussed libel cases and whether public officials
are held to a higher standard and an offended party needs to
prove falsity and malice. They observed that laws on libel and
defamation can impact free speech negatively, depending

on how they are implemented. They noted that judgments
against journalists take place on Friday almost invariably, so
that the “culprits” are locked up in prison—and quite often,
their bail applications are delayed until the following week.

The panelists also pointed to instances of the government
prosecuting journalists for purported press offenses, exerting
undue pressure on the court to pass verdicts against the
affected journalists. The panelists cited the case of The Post
news editor Chansa Kabwela, who was accused of circulating
obscene matter when she ran pictures of a woman giving
birth in public due to a strike by medical practitioners in
2009. Kabwela was arrested and prosecuted on orders from
the president. She was subsequently acquitted. In a related
case, as Freedom House wrote in its “Freedom of the Press
2011-Zambia” report, The Post's editor-in-chief and owner,
Fred M'membe, was found guilty of contempt of court and
sentenced to four months in prison with hard labor. He spent
a few nights behind bars before being released on bail,
pending an appeal.’

The panelists highlighted access to public information as

one of the biggest challenges that media face. Much public
information is still classified as “secret” under the Official
Secrets Act, thereby denying journalists access to information
and statistics about government operations. Since the FOI bill
has not yet been enacted and the secrecy laws remain on the
books, often journalists find it impossible to demand access
to information from the government. Most civil servants

are required to sign a promise that they will not divulge
information about government operations to anybody,
especially journalists. A breach is punishable by termination
of employment.

The panelists said that private and public corporate entities

are just as secretive as the government, because they seldom
want to avail the media of their businesses, save for snippets of
mundane information routinely churned out by public relations
staff in an attempt to paint rosy pictures of their firms.

Phiri observed that although leaks do occur from time to
time about the goings-on in the corridors of power, the leaks
are attributable largely to the political divide. Some civil
servants that belong to opposition political parties might be
inclined to let out information considered damaging to the
government, but often they do so at their own peril.

" “Freedom of the Press 2011: Zambia.” Freedom House, 2011.
Available from this page: http://www.freedomhouse.org/template.
cfm?page=16

Indicator 8 (media outlets have unrestricted access to
international news and news sources) and indicator 9 (entry
into the journalism profession is free and government
imposes no licensing, restrictions or special rights for
journalists) elicited the most favorable responses of the
nine indicators under Objective 1. Panelists confirmed that
journalists can freely access international news sources,

and that the government does not subject journalists to
licensing or other requirements for entry. However, the
state has expressed its preference for a statutory media
council that would compel every media practitioner to sign
up for membership and obtain the requisite practicing
certificate. Journalists, on the other hand, prefer the status
quo (voluntary, non-statutory regulation), which places no
restrictions on entry into the journalism profession. They said
that they feel strongly that any such regulations would be
vulnerable to abuse by the establishment, which could use
legislative controls to de-register and silence critical voices.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Zambia Objective Score: 1.57

All indicators under Objective 2 scored within the
“unsustainable, mixed system” range, as the panelists
launched a scathing attack on the quality and standards of
journalism that state and private newspapers alike exhibit in
Zambia. The panelists decried the falling standards among
professionals and the prevalence of unethical media practices,
which have impacted negatively the entire field of journalism.

Execrable standards have become the norm, they observed,
thereby giving currency to the perception in some quarters that

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

ZAMBIA

425



“Some media organizations exercise
self-censorship for obvious reasons—that
is, to protect their jobs,” said Reuben
Kajokoto, director of programming

at the national broadcaster, ZNBC. “In
the case of my institution, editors do
sometimes influence what is covered.”

Zambian journalists are incapable of ethical and professional
conduct. As a result, media members have unwittingly handed
politicians the argument that self-regulation of the media

has failed—aiding the government’s campaign to introduce
statutory media regulation.

Commenting on indicator 1 (whether reporting is fair,
objective, and well sourced) and indicator 2 (whether
journalists follow recognized and accepted ethical standards),
some panelists pointed out the lamentable failure to separate
news from opinion. The latter appears to have supplanted the
former in many Zambian “news" reports.

Zachariah Chavula of HOT-FM Radio said that journalism
standards are poor because of over-reliance on the same
sources of information; rampant breaches of ethics; and, quite
often, the failure to verify facts with a number of sources.
"“Stories are one-sided,” Chavula said. “They lack balance and
are not fair sometimes. Since not all parties are consulted,
truth is usually compromised.” Djokotoe added, “Reporting
and journalism as a whole seem to have become like a soap
opera—complete with heroes and villains and episodes of
perpetual conflict between opposing forces [pro-government
and anti-government]. This has shaped editorial content
adversely and restricted news to political polemics.”

With the state-sponsored media council hovering over the
media in Zambia, media members have made concerted
efforts to entrench a self-regulatory media council to
adjudicate complaints from aggrieved members of the
public. However, some private media organizations have
recused themselves from this process in the past, and since
membership would be voluntary, nobody could be forced
to become a member. Efforts began with the Media Council
of Zambia (MECOZ), which is widely derided as ineffective.
MECO?Z is being transformed into the watchdog group
Zambia Media Council (ZAMEC). ZAMEC is forming despite
governmental resistance, and unlike its predecessor, it
promises to bind all media institutions—including the only
privately owned daily newspaper, The Post.

The Post came on board following the adoption of an
agreement, known as the Fringilla Consensus,? that

Zambian media institutions drafted on February 5, 2010.

The most comprehensive self-regulatory mechanism in the
country’s history, the Fringilla Consensus is subscribed to by
representatives of all media houses (state-owned newspapers
and broadcasters, private print and electronic media,
community media, training institutions and some civil society
groups). However, the minister of information has rejected
the non-statutory ZAMEC and made the threat that the
government will not recognize the body if it launches.

Shikapwasha further threatened journalists at state-owned
media, stating that they would be directed to opt out of
ZAMEC if media groups proceed with registering ZAMEC
without his consent. Legally, under the Society’s Act,
governmental consent is not needed to register the group.

The threats have persisted in spite of the fact that ZAMEC
was formed following extensive consultations with
stakeholders, so Zambian journalists could broaden their
perspectives and borrow from the positive experiences of
their colleagues. With that aim in mind, members of the
Media Liaison Committee? visited media practitioners in South
Africa, Kenya, and Uganda.

But even more shocking to Zambian journalists was Kunda'’s
announcement in parliament in July 2010 that the government
would present a bill in the next session in October to regulate
the media. Kunda promised that the government would
"borrow heavily from the Fringilla Consensus.”

However, one fundamental difference between government
and the media lobby groups is the state’s preference (outlined
earlier under Objective 1, indicator 9) to control entry to the
profession. The media fraternity is also averse to the concept
of severe sanctions on the perceived offenders in their

rank and file, as such measures would be in breach of the
fundamental right to free expression, which is the bedrock
of every democracy and is enshrined in the constitution. Also,
most journalists are of the view that media personnel that
seriously breach the law are punishable under the country’s
stringent libel and defamation laws, rendering unnecessary
any additional sanctions.

2 The “Fringilla Consensus” was the outcome of a meeting of media
associations and selected media bodies at Fringilla Lodge in Chisamba,
on the outskirts of Lusaka, on February 3-5, 2010. Adopted during the
meeting, the Fringilla Consensus outlines the processes leading to the
formation of an all-inclusive and effective media regulatory body that
will be voluntary and non-statutory.

3 The Media Liaison Committee (MLC) is a consortium of media
associations, houses, and unions, including MISA Zambia, that has
been working to establish a non-statutory, self-regulatory framework
and an all-inclusive ZAMEC.

426

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



Under MECOZ, if a complaint against a media institution is
well founded, any of the following penalties may be imposed:
(a) An order reprimanding the media organization; (b) An
order to correct the error within a period of not more than
two weeks; (c) An order to print or broadcast an apology
within a period of not more than two weeks; (d) An order to
pay compensation to the complainant. A media institution is
obliged to publish the council’s findings against it, and the
council will supply details of its findings in each case to other
media institutions, for publication at their discretion. These
measures are consistent with a tolerant, liberal democracy
where free speech is not criminalized, the panelists noted.

But the government is dissatisfied with mere censure

of erring journalists, and construes this as one of the
“inherent weaknesses” under the voluntary, self-regulation
framework. It has continued to compare journalists with
other professionals such as lawyers and medical personnel
who are controlled by parliamentary statutes, and the
minister of information has categorically said the government
will not back ZAMEC, because it sees it as a “re-incarnation
of MECOZ.” According to a September 2010 report in the
Zambia Daily Mail, headlined “State maintains position on
media,” Shikapwasha is quoted as saying that statutory
self-regulation is the only way for Zambia to avoid the
weaknesses that led to the failure of MECOZ.#

The ZAMEC launch has been postponed until further
consultations can be held with government [it was launched
officially in spring 2011 —ed.]. If the deadlock between the
state and the media is not settled, Zambia risks replicating
the situation in Uganda, where “there is a self-regulatory
media council side by side with a discredited statutory council,
which many professionals continue to dare to ridicule, as

the non-statutory council receives wide public support,”

said Chanda.

Media practitioners view the state’s insistence on legal media
regulation as a subtle attempt to silence critical voices in the
media, particularly those working for the privately owned

press. There are fears among journalists that the quest to rid
the profession of “quacks” could have a deleterious effect

on the journalism profession. Those individuals would almost
invariably include the most vocal and critical journalists, who

4 In a letter dated April 13, 2010 to MLC, Shikapwasha said the
proposed framework in the Fringilla Consensus fell short of a

genuine self-regulatory framework and would not achieve effective
self-regulation of the media. For this reason, the minister said that the
government would not support the formation of ZAMEC, as it would
be a toothless body. “In view of the foregoing, coupled with the
absolute need to avoid weaknesses that led to the failure of MECOZ
in media self-regulation, government’s position is that the Kenyan
model of self-regulation would be the best option for Zambia,”

said Shikapwasha.

“Stories are one-sided,” Chavula said.
“They lack balance and are not fair
sometimes. Since not all parties are
consulted, truth is usually compromised.”

could be de-registered on the flimsy grounds that they do not
meet the minimum requirements to practice.

Such "unfriendly” media laws are seen by many as a failure
by government to embrace a more liberal legal regime
compatible with democracy. Clearly, mutual mistrust between
journalists and government officials has worked against
attempts to narrow the differences and embrace a common
position that could advance and protect the interests of the
media and the public at large. When viewed in context with
recent events—especially the passing of the IBA amendment
act—the mutual suspicion seems likely to continue.

Against this backdrop, the panelists delivered their lowest
scores to the third indicator, concerning self-censorship.

The panel did not mince words on the issue, condemning
the pervasive self-censorship culture, particularly among
journalists working for the state media. They observed that
most public media news reports are slanted in favor of the
establishment, because journalists and editors want to avoid
antagonizing the powers-that-be. Many fear losing their
positions—their only source of livelihood—and therefore
adopt a servile attitude. “Some media organizations exercise
self-censorship for obvious reasons—that is, to protect their
jobs,” said Reuben Kajokoto, director of programming at the
national broadcaster, ZNBC. “In the case of my institution,
editors do sometimes influence what is covered.”

Former Information and Broadcasting Services Minister Mike
Mulongoti (now the Minister of Works and Supply) is on
record as having said that state media journalists must think
twice before attacking him or the government, because that
would be tantamount to “biting the hand that feeds you.”
In short, he expected total compliance from all journalists at
state-run media, and left no room for guesses as to the fate
of those who would ignore his warning.

Phiri was quick to point out that while government media are
guilty of self-censorship, the worst culprits are the broadcast
media. The private media, he said, exhibit a political bias

in their reportage, but do not practice self-censorship. Lucy
Sichela, who is currently acting as station manager for
Solwezi Radio, said that private and state media alike are
guilty of one form of censorship or another.

ZAMBIA

427



Djokotoe added, “Self-censorship is very real, and can be
discerned from what the media covers on any given day. It
also influences what is considered a ‘key’ event or ‘issue.’
News—or what passes for it—is characterized by loads of
spin-doctoring.”

The panelists were unanimous on the media’s tendency

to glorify trivialities at the expense of more serious issues:
economic and development matters, health issues, agriculture,
and other related topics. Djokotoe noted that poverty is a
particularly serious issue, afflicting more than 70 percent of the
population, but very little coverage is devoted to the subject
in the media. These sentiments were echoed by media lawyer
Sydney Imasiku, who observed: “The current trend in news
coverage and reporting is biased towards political events and
incidents surrounding politics. Scant coverage is given to other
social issues that really affect society.”

The predominant issues accorded prominence in the media
are political controversies and the seemingly endless
antagonism between the opposition and ruling party. He also
referred to what he termed the “corporate invasion of the
newsroom” and how this is likely to impact the quality of the
final product: news. Some big corporations sponsor news on
state radio as well as privately-owned radio and television
stations—a situation that could seriously compromise editorial
freedom. Panelists were unanimous that the affected news
media could not report something unpalatable about a
corporate entity that also happened to be a major advertiser.

On the fifth indicator, concerning whether pay levels for
journalists and other media practitioners are sufficiently high
to discourage corruption, the panelists said that remuneration
differs from one organization to another, but journalist pay

is universally inadequate. Reporters working for the public
media are paid between ZMK 2,000,000 and ZMK 4,000,000
($400 and $800) per month, while salaries for editors range
from ZMK 12,000,000 to ZMK 15,000,000 ($2,400 to $3,000) per
month. Reporters for The Post receive just marginally higher
pay than their counterparts in public media (Zambia Daily Mail
and Times of Zambia). Most community and commercial radio
stations offer paltry salaries, ranging between ZMK 1,000,000
and ZMK 2,000,000 ($200 and $400) per month.

Although it is unethical for journalists to accept bribes, the
panelists had the opinion that it is not realistic to expect
someone who is underpaid to resist the temptation of
accepting “brown envelopes” from a news source. “Salaries
for journalists are not sufficient, and this creates room for
corruption,” said Sichela. Chavula, who said salaries are low
and corruption is high, agreed. Media trainer Mutemwa
Makomani said that with the culture of corruption entrenched
deeply in Zambian society, there is a need for media
organizations to address the critical issue of remuneration

for media personnel, in order to prevent journalists from
compromising in their dealings with news sources.

Panelists said that poor pay is also to blame for the poor
retention of media personnel in the industry, with a huge
number quitting active journalism at a tender age and
opting for better- paying jobs in the public relations and
communications fields. The panelists suggested that private
and state-owned media need to significantly increase staff
remuneration and improve working conditions to stem

the exodus.

In discussing indicator 6 (whether entertainment
programming eclipses news and information programming)
and 7 (whether technical facilities and equipment for
gathering, producing and distributing news are modern

and efficient), the panelists agreed that radio and television
broadcast many programs of an entertainment nature, but
allocate adequate time to news and related programs as well.
The panelists also agreed that, save for a few institutions still
relying on antiquated equipment, most news organizations
use up-to-date facilities.

Discussing whether quality niche reporting and programming
exist, Kabwe bemoaned the lack of investigative journalism
and said media concentrate too much on “he said/she said”
journalism, which lacks substance. Media practitioners fail to
come up with in-depth analyses on many issues, he said.

Kabwe also commented on Zambian training institutions,
saying they fall short of journalism’s minimum measures of
quality. “Institutions of learning should raise standards to
meet these benchmarks. The commercialization of learning
institutions is affecting the standards, because institutions
need [to enroll] more students to make more money,”

he said.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Zambia Objective Score: 1.76

Indicators under this objective received drastically

different scores. Indicator 2 (citizens’ access to domestic

or international media) recorded the highest score, about
three-quarters of a point higher than the objective score.
Indicator 5 (independent broadcast media producing their
own news programs) and indicator 6 (transparency of
ownership) scored a little more than half a point higher. On
the other extreme, indicator 3 (state media are non-partisan)
and indicator 4 (independent news agencies) lagged behind
by half a point and three-quarters of a point respectively
because ZNBC and the Zambia News and Information

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



Service (ZANIS) are government entities that does not enjoy
editorial independence.

Regarding the plurality of public/private news sources (print
and electronic), the panelists agreed that Zambians have

a variety of news sources from which to choose, although
people in the urban areas have more access to news and
other forms of information compared to their marginalized
counterparts in rural areas.

Whereas newspapers, television, radio, and the Internet are
the major sources of information for those who reside in the
cities, radio still ranks as the main source of news for rural
dwellers. Given the high levels of poverty (estimated at more
than 70 percent) among the rural population, most cannot
afford newspapers or Internet services. The majority of
listeners are glued to the community radio stations scattered
across the country.

Zambia has seen phenomenal growth in broadcasting in

the last two years, with the number of radio stations rising
from 30 to 37. This figure includes the three state-owned
stations (ZNBC Radios 1, 2 and 4); 13 community stations; 11
commercial stations; seven religious stations (mostly Catholic-
sponsored); and three educational stations: UNZA Radio,
from the University of Zambia; Hone FM, from Evelyn Hone
College; and Parliament Radio.

However, the panel noted that in spite of the emergence
of many community radio stations, most face one

major handicap—the lack of trained staff to ensure

that programming meets the desired standards. “The
programming is political and not diverse,” Kabwe said.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.
PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

“The programming is political and not
diverse,” Kabwe said. “Community media
are meeting some benchmarks, but they
need professionals who can broadcast
issue-based programs.”

“Community media are meeting some benchmarks, but they
need professionals who can broadcast issue-based programs.”
Some community radio stations have carved a business niche
in their respective locations because the national broadcaster,
ZNBC, is currently experiencing weak signal or no signal at

all in some remote parts of Zambia. Spare parts to rectify

this problem have been procured but have not yet arrived in
the country.

During the same two-year period, television stations have
also grown, from four to seven. In addition to the national
broadcaster, ZNBC, the country also has Copperbelt Television
(privately owned), which broadcasts in the copper belt within
Ndola; and Central Broadcasting Company (CBC), Mobi
Television, and Muvi Television, which all broadcast from

the capital, Lusaka. Multichoice Zambia is a South African
satellite subscription service broadcasting in Zambia. Trinity
Broadcasting Network (TBN) also broadcasts in Zambia.

On indicator 2, whether citizens' access to domestic and
international media is restricted, the panel observed that
access to international news has been made even easier,

as people are free to tune in to BBC, CNN, SKY, Al Jazeera,
and many other channels of their choice. But such news
comes with a high price—coverage favors the owners of the
multi-national news corporations.

Indicator 3, “state or public media reflect the views of the
entire political spectrum, are non-partisan, and serve the
public interest,” failed to elicit any complimentary comments
from any panelists, with most condemning the excessive
partisanship that has become the hallmark of all state media
outlets. Chavula summed up the situation as he sees it: “The
public media is controlled by the state, and therefore it only
serves the interests of the government in power.”

New Vision acting managing editor Mabvuto Chipeta, Sichela,
and Chintombwa shared the view that state-owned media
content is too partisan and fails to serve the public interest.
Makomani said that listening to news on state-owned

ZNBC radio, or watching news on ZNBC Television, is akin

to enduring “torture.” He was alluding to the fact that
invariably, ZNBC news slants to the establishment at any given
time, with little or no news about other political players.

ZAMBIA

429



Backing this perception, analysis of ZNBC's news coverage
during elections in 2006 established that 75 percent of its
coverage between August 4 and September 1, 2006 was of
the ruling party. A Media Institute of Southern Africa (MISA)
publication, “Zambian Media Wars,” also highlighted this
trend, along with the private media favoritism towards some
opposition political parties.

All the state-owned media devote significant space and
airtime to reporting favorably on government and leaders of
the ruling party, to the exclusion of opposition party leaders.
Editors of these media do not view their roles as serving the
public’s interest, but have learned to protect their jobs by
becoming reluctant purveyors of state propaganda. To say that
these editors are biased in their coverage of the opposition
and other dissenting voices would be an understatement,
panelists said. Their bias is too brazen to be ignored, and that
accounts for the poor score on this indicator.

As mentioned earlier, Zambia has no independent news
agencies. The government-controlled ZANIS was born out

of a merger of Zambia News Agency (ZANA) and Zambia
Information Service (ZIS), the propaganda arm of the
government—a move that some media professionals said
compromises ZANIS’s professional status and standing, as well
as the final news product it churns out. However, ZANIS is not
the only news agency source available, as people can access
news from international agencies such as Reuters, Associated
Press, Agence France-Presse, and many others via the Internet.

The indicator measuring the extent to which independent
broadcast media produce their own news programs was one
of Objective 3's highest-scoring indicators.

On transparency of media ownership and whether or not
laws or regulations govern disclosure of media ownership,
the panelists said that Zambia has no such laws. Most media
are state-owned, private, or church-owned. There is presently
no monopoly or oligarchy. The preponderance of state
ownership in the print media industry is attributable to the
lack of any significant foreign investment in the Zambian
media. Local entrepreneurs seem reluctant to invest in the
media, because it is widely viewed as unprofitable.

Indicator 7, on whether or not the media reflects a broad
spectrum of interests, drew criticism because panelists said
that debate on many topical issues is biased. Most discussion
panels tend to have the same people that have been invited
countless times, and whose views and political inclinations are
well known. According to the panelists, public and private
radio and television stations all should vary their panelists so
that the views expressed, or public opinion discussed, could
truly reflect the diversity of Zambia’s political set—up to and
including the country’s robust and vibrant civil society.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Zambia Objective Score: 1.53

Most panelists said that the media industry is fraught

with numerous attendant risks that render the industry
unprofitable. Zambia has a history of failed newspaper
ventures—and these provide a reminder to any would-be
investor of the inherent risks associated with this particular
industry, and why it has remained underdeveloped nearly
46 years into the country’s independence. Reflecting this
situation, all indicators scored within the “unsustainable,
mixed system” range.

Circulation figures have been on the decline since the early
1980s, when the Times of Zambia and Sunday Times of Zambia
peaked at more than 75,000 copies per day. Today's estimated
figures are 15,000 for the daily and nearly 10,000 for the
weekly. (No accurate circulation figures are available, since
most newspaper firms do not make audited figures available.)

The state-owned and privately-owned newspapers are subject
to the vagaries of the market—high costs for newsprint, inks,
film, and printing plates chief among them. The prohibitive
cost of imported inputs (none of these are produced locally),
and the low purchasing power due to high levels of poverty,
make the newspaper business untenable. Finances, more
than any other reason, explains why The Post is still the only
privately owned daily newspaper in Zambia. Many newspaper
companies have launched in the past, but most have been
consigned to the heap of failed enterprises. Commenting on
the viability of media ventures, Kabwe said, “Most media

are owned by government. The private media are not

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED

BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



viable institutions, making it difficult to get returns. MUVI
Television, The Post, and Radio Phoenix seem to be getting
the business aspect going, but there are no regular rates or
subscription services for circulation figures.”

Media consultant Djokotoe summarized the status of media
businesses in this way: “The ‘graveyard’ of media is littered
with newspapers that were run into the ground through
mismanagement. Over-employment and bad investment
decisions have affected the viability of independent media.”
Most media institutions hire qualified personnel to manage
their accounting, marketing, and human resource functions,
but their work has done little to mitigate the situation.

The public media have benefited from state efforts in the
past, mainly in two forms: the settlement of newsprint debts
and procurement of newspaper delivery vans. In December
2005, the government paid United Technical Company and
VDG Paper International (South African newsprint suppliers)
upwards of $800,000 in outstanding newsprint debts owed
by the Times of Zambia, Zambia Daily Mail, and Zambia
Printing Company. And as presidential and parliamentary
elections were approaching in 2006, the two state-owned
dailies were allocated several distribution vans procured by
the government, with the directive to extend their newspaper
deliveries to all provincial capitals. Other beneficiaries of
these vehicles were ZNBC and ZANIS. However, the ambitious
project of delivering newspapers to all provincial capitals was
costly, and further undermined the viability of the affected
state media firms.

Extremely low sales in rural areas, ranging between 100 and
500 newspaper copies per day, make such a venture totally
unprofitable, as newspapers still cost a paltry ZMK 3,000
($0.60). The dearth of advertising in rural areas compounds
the situation.

On indicators 2 and 3, regarding whether media
organizations receive income from multiple sources, and
whether the advertising market is developed sufficiently, the
panelists noted that sales and advertising are the two main
sources of income for newspapers. The country has several
advertising agencies providing services, but the paucity of
advertising in the under-developed rural areas means that
all media outlets have to compete for advertisements in the
capital and other cities along the line of rail.

Commenting on rating Indicator 4, whether advertising
revenue as a percentage of total revenue is in line with
accepted standards, the panelists observed that gauging such
percentages is difficult because of the lack of data from any
media outlet.

As for the question of government subsidies, the panelists
observed that although The Post does not receive

government subsidies, it does benefit greatly from advertising
placed by various government ministries and departments,

as well as other advertisements from public and private
corporate entities.

Indicators 6 and 7 scored poorly, due to the lack of audience
surveys and audited circulation figures. Most of the figures that
news organizations bandy about are not considered reliable.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Zambia Objective Score: 2.15

Zambian journalists have galvanized into an effective
lobbying coalition, and now are in a better position to
advance the interests of the media fraternity—particularly

in view of the heightened attempts to muzzle the media
through the planned legislative controls. All but the first two
indicators scored within a half-point of the objective score.

Indicator 1 under this objective received the worst score—
about two-thirds of a point lower than the objective score—
as panelists observed that Zambia has no trade associations
representing interests of media owners or managers. The
Master Printers Association went under a long time ago, and
there has been no attempt to revive it.

As for professional associations, and whether they are
working to protect journalists’ rights, panelists awarded a
score about two-thirds of a point higher than the objective
score. They noted that Zambia has several professional
bodies that have come together under the umbrella of the
Media Liaison Committee (MLC). Currently, MLC is engaged
in a protracted fight with the government over the planned
media regulation. The media bodies active in this lobby are

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.
SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

ZAMBIA

431



Kabwe commented, “There is

no activism on media issues from
supporting institutions, apart from
media associations. Zambia is faced with
political pressure to ensure the media is
gagged during elections. There is need
for engagement between media and
other NGOs.”

PAZA, MISA Zambia, Zambia Media Women's Association,
Press Freedom Committee of The Post, Zambia Union of
Journalists (ZUJ), and Society of Senior Journalists. PAZA is

a professional body representing journalists drawn mainly
from the print media industry, and it is expected to ensure
that journalists adhere to ethical and professional practice.
ZUJ is concerned primarily with conditions of service for
journalists, and has signed collective agreements with
member institutions to negotiate salaries and other perks for
unionized employees—mainly in the print media.

The Zambia Union of Broadcasters and Other Information
Disseminators is the electronic media’s equivalent of ZUJ,

and represents unionized employees. However, employers in
the private media sector have declined to sign recognition
agreements with these unions, thereby denying their
workers much-needed representation. As a result, the
affected workers are unrepresented and at the mercy of their
employers regarding determination of salaries.

In discussing indicator 3, on how well NGOs support free
speech and independent media, panelists named several
active NGOs: MISA Zambia, Transparency International
Zambia, and the Southern African Centre for Constructive
Resolution of Disputes (SACCORD). They are engaged actively
in a sustained lobby for progressive pieces of legislation, such
as the Freedom of Information Bill. Most of these NGOs work
in close collaboration with their regional or international
parent organizations , and serve as effective watchdogs to
support freedom of speech and media independence.

In the summer of 2009, various civil society organizations,
including SACCORD, the United Party for National
Development, the Patriotic Front (PF), and the Catholic
Women's Organization, displayed support and solidarity

for Chansa Kabwela, The Post news editor that was facing
charges of circulating obscene material. JCTR also supports to
the press; its staff member Henriot wrote the aforementioned
“Who owns, controls ZNBC-TV?" article published by The Post
on August 10, 2010.

However, a majority of panelists shared the view that
supporting institutions could be more dedicated to helping
inform the public on the role of the media in democracy and
acting as whistle-blowers whenever the media comes under
pressure from the authorities. Kabwe commented, “There is
no activism on media issues from supporting institutions, apart
from media associations. Zambia is faced with political pressure
to ensure the media is gagged during elections. There is need
for engagement between media and other NGOs. They need
to be proactive; they need to engage with media associations
regularly to bring out issues of press freedom.”

With regard to indicator 4, generally the panelists agreed
that most journalism graduates from local universities are of
good caliber, but some leave much to be desired, and local
institutions need to do more to enhance the quality of their
graduates. This situation is compounded by the fact that the
media industry is not that well developed and cannot absorb
all the graduates from public and private institutions.

The panelists said that opportunities exist for journalists to
train abroad, particularly post-graduate study, and quite a
number have returned home to continue practicing. However,
many are frustrated by poor pay and other unfavorable
working conditions, and are driven to quit active journalism
for more lucrative opportunities. As a result, most media
institutions do not have the requisite number of trained and
experienced staff.

Many media outlets offer short-term training opportunities
that help to upgrade the skill levels of their staff. The
national broadcaster, ZNBC, collaborates with the Southern
African Broadcasting Association to sponsor some short
courses for its staff. The Commonwealth Press Union has
assisted also in the provision of specialized courses for
Zambian journalists. Media outlets either co-sponsor the
courses or solicit for sponsors to grant full scholarships. The
scholarships are limited, though.

Panelists had favorable comments on indicator 6, whether
sources of newsprint and printing facilities are free from
political control. Newsprint and all printing consumables,
such as inks, plates, and films, are all imported; the cheapest
source is South Africa. As a result, these facilities are outside
the realm of political influence.

Concerning channels of media distribution and whether

or not such channels are under political control, panelists
observed that the bulk of the distribution outlets are in
private hands, and therefore not politicized or manipulated.
Internet access is not subject to governmental interference.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



List of Panel Participants

Henry Kabwe, chairperson, Media Institute of Southern
Africa-Zambia, Lusaka

Edem Djokotoe, managing consultant, Primus Media, Lusaka

Reuben Kajokoto, acting director of programs, Zambia
National Broadcasting Corporation, Lusaka

Mutemwa Makomani, journalism lecturer, Evelyn Hone
College, Lusaka

Sydney Imasiku, media lawyer, Pat Mat Legal Practitioners,
Lusaka

Masautso Phiri, media consultant/freelance journalist, Lusaka
Mabvuto Chipeta, managing editor, New Vision, Lusaka
Lucy Sichela, station manager, Solwezi FCC Radio, Solwezi

Bellon Chintombwa, station manager, Radio Mazabuka,
Mazabuka

The following participants submitted questionnaires but did
not attend the panel discussion:

Zacharaih Chavula, media owner, HOT FM Radio, Lusaka
Mukeya Liwena, manager, Radio Lyambai, Mongu

The following was interviewed but did not attend
panel discussion:

Amos Chanda, vice-president, Press Association of Zambia,
Lusaka
Moderator and Author

Godfrey Malama, media consultant/researcher, Elite Business
Solutions, Lusaka

Editors

Johanna Mavhungu, researcher, Sol Plaatje Institute for Media
Leadership, Rhodes University, Grahamstown, South Africa

Simwogerere Kyazze, Ph.D. candidate, Sol Plaatje Institute
for Media Leadership, Rhodes University, Grahamstown,
South Africa

The Zambia study was coordinated by, and conducted
in partnership with, the Sol Plaatje Institute for Media
Leadership, Rhodes University, Grahamstown, South Africa.

ZAMBIA

433



