
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010314

“The government is using our historical problem to deliberately suppress the 

media, and from what is going on now we don’t see any hope of the situation 

getting better,” concluded one panelist who preferred to remain anonymous for 

fear of reprisal.

Rwanda



315

INTRODUCTION

Rwanda

TThe year 2010 was a difficult one for the media in Rwanda as presidential elections fomented a crackdown 

on opposition voices. One journalist was shot dead in broad daylight by gunmen who have been neither 

arrested nor prosecuted.

Jean Leonard Rugambage was deputy editor-in-chief at Omuvugizi, a tabloid that was the government’s 

most outspoken critic until it was suspended by the country’s Media High Council in April, shortly 

before he was killed. His editor, Jean Bosco Gasasira, is in exile in Uganda for fear of assassination by 

Rwanda operatives.

More than five journalists were arrested and charged with criminal libel on government orders, and some of 

them were handed down suspended sentences by the court. These include Didas Gasan, Richard Kaigamba, 

and Charles Kabonero (Umuseso) and Gasasira John Bosco (Umuvugizi) for libel.

The Media High Council also shut down two popular private newspapers—Umuseso and Umuvugizi—the 

day after the president denounced them in a public speech with the justification that they may lead the 

country into trouble.

Several media outlets were blacklisted from covering state or public functions before the election, a ban 

that is still in place. Surprisingly, not a single media association, not even the Association of Rwandan 

Journalists, now becoming a trade union, spoke out to defend the media houses that were closed and 

condemn government action.

The deteriorating safety situation has led some journalists to flee to neighboring countries, where they 

have begun online outlets. Journalists contend that the government will tolerate only positive stories 

and that anything critical is judged to be reckless reporting and its authors are persecuted. Opposition 

candidates have faced similar treatment.

Though some journalists believe that media freedom has improved in Rwanda since 1997 and hope that the 

situation will continue to improve, many journalists and human-rights activists say that if the government 

continues to move in its current direction, Rwanda is likely to join other African countries where repressive 

regimes have silenced all independent voices.

“The government is using our historical problem to deliberately suppress the media, and from what is going 

on now we don’t see any hope of the situation getting better,” concluded one panelist who preferred to 

remain anonymous for fear of reprisal.

OVERALL
SCORE:
1.81

Rw
a

n
d

a



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010316

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: COUNTRY

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
53 2.

69

2.
34

2.
17 2.

30

2.
12

2.
77

2.
78

2.
55

2.
01 2.
04

1.
75 1.

95

2.
19

2.
17

20
09

1.
88

20
10

20
09

1.
70

20
10

20
09

1.
99

20
10

20
09

1.
60

20
10

20
09

1.
87

20
10

20
08

20
06

–0
7

20
06

–0
7

20
06

–0
7

20
06

–0
7

20
06

–0
7

20
08

20
08

20
08

20
08

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: RWANDA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

rwanda AT A GLANCE

General

>> Population: 11,370,425 (July 2011 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Kigali

>> Ethnic groups (% of population): Hutu (Bantu) 84%, Tutsi (Hamitic) 15%, 
Twa (Pygmy) 1% (CIA World Factbook); however, many scholars believe 
Hutu and Tutsi to be class distinctions rather than actual ethnic groups

>> Religions (% of population): Roman Catholic 56.5%, Protestant 26%, 
Adventist 11.1%, Muslim 4.6%, indigenous beliefs 0.1%, none 1.7% 
(2001 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Kinyarwanda (official) universal Bantu 
vernacular, French (official), English (official), Kiswahili (Swahili) used in 
commercial centers (CIA World Factbook)

>> GNI (2010-Atlas): $5.537 billion (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> GNI per capita (2010-PPP): $1,180 (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> Literacy rate: 70.4% (male 76.3%, female 64.7%) (2003 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Paul Kagame (since April 22, 2000)

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
39 newspapers (Ministry of Information ); Radio Stations: 18; Television 
Stations: 1 (state-owned)

>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Imvaho 
Nshya (state-owned bi-weekly), followed by The New Times (private 
English newspaper and the only daily publication), Umuseso (privately 
owned), and Kinyamateka (Catholic Church-owned weekly); none has a 
circulation in excess of 10,000.

>> Broadcast ratings: Top radio stations: Radio Rwanda (state-owned), 
Contact FM (private), BBC (international)

>> News agencies: Rwanda News Agency (private)

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 450,000 (2009 est., CIA World Factbook)



317Rwanda

Objective 1: Freedom of Speech 

Rwanda Objective Score: 1.88

The panelists reported little change in the constitutional 

provisions for freedom of speech and the press. However, 

they noted that constitution guarantees are not respected. 

In addition, a media law passed in August 2009 gives 

stronger control over the journalism profession by requiring 

a university diploma to obtain a press card, and it controls 

media outlets with additional financial and management 

requirements. The law also includes clauses allowing 

suspension of media for attacks on the president or 

divisionism. The Access to Information bill, a good piece of 

legislation according to all, was drafted but has yet to be 

voted on. Another law gives more regulatory and punitive 

powers over journalists and media outlets to the Media 

High Council. Finally, the penal code categorizes divisionism 

and genocide ideology, as well as libel and defamation, as 

criminal offenses in Rwanda.

“The situation has worsened in that freedom of speech 

has been suppressed by the ruling Rwanda Patriotic Front 

headed by President Paul Kagame,” observed one of the 

panelists who remained anonymous for fear of retribution. 

“Many politicians opposed to his government and journalists 

who are critical of the regime have been arrested and are 

languishing in prison; media houses have been closed and 

some newspapers banned by the regime in power.”

Even as journalists are forced into exile, the public has 

remained silent due to fear of government backlash.

The panel noted that although victims have petitioned 

the courts for redress, little has been achieved because the 

judiciary is highly influenced by the state. Those who have 

managed to recover their freedoms have done so through 

appeals in higher courts, noted the panelists.

The panelists agreed that Internet access is unrestricted and 

that neither the government nor service providers impose 

any kind of restrictions. However, the newly launched 

online version of Umuvugizi was blocked by the Rwandan 

government shortly after the print publication was shut 

down. Limited access to the Internet restricts access to online 

news, but the government is investing heavily to increase 

Internet access across the country.

Licensing of broadcast media is fair and transparent and is 

governed by two bodies: The Rwanda Utilities Regulation 

Agency (RURA) and the Media High Council. An appeals 

process exists for whoever is denied a license. The head of 

the former and the majority of the members of the latter 

are government appointees. Panelists noted that some of 

the media houses that applied for licenses have never made 

it through either because owners have failed to raise the 

required funds and others because they fear the prevailing 

media situation. Shortly before the elections, the Media High 

Council published a list of the media outlets legally registered 

in Rwanda. Noticeably absent were Deutche Welle, Voice of 

America, and Voice of Africa.

The panel noted that the tax structure applies the same 

regulations as it does to all businesses, which makes entry 

into the media industry relatively easy. However, the political 

environment has made the market hostile to independent 

media and has made attracting steady advertising to attain 

sustainability nearly impossible. The panelists agreed that 

newspapers are required to pay only VAT (value-added tax) 

on the advertisements they run and that a 5 percent tax 

applies to all newspapers and magazines imported from 

other countries.

Crimes against journalists are on the rise, especially in Kigali. 

In addition to the murder of Jean Leonard Rugambage, 

deputy editor-in-chief at Omuvugizi, and the subsequent 

flight of two other editors of opposition tabloids from the 

country, five other journalists were arrested on charges 

of defamation and incitement, and some of them are still 

languishing in prison.

The panelists reported that some of their colleagues have 

retreated into exile in neighboring countries. The panel noted 

that most attacks are carried out by the government, and 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010318

though the public is on the side of the journalists, they do 

not dare speak out.

The panelist noted that media laws treat state and 

independent media equally. However, state media are 

indirectly favored in many ways, especially when it comes to 

access to information. Members gave examples of monthly 

presidential conferences and functions held at the State 

House, to which some media houses are denied invitations 

according to the government’s caprice.

“Since 2008, the government has stood by a decision to 

blacklist Voice of America, BBC, Umuvigizi, and Umuseso 

from covering public functions. Sometimes I buy information 

from those who attend these functions or pay people 

to take my recorder. My bosses have appealed to the 

Rwandan government, but they were denied,” reported a 

correspondent for Voice of America in Kigali. Additionally, 

the Media High Council issues national press cards that are 

required for a journalist to cover any public function. The 

panel also noted that some government agencies favor radio 

outlets over print publications, as reflected by the journalists 

invited to their events.

The panelists reported that the government fully controls 

public media and that editorial independence does not exist.

The top management of public media are appointed by the 

government through the cabinet, who, in turn, appoints the 

lower cadres. The ruling party also appoints managers and 

editors of the main private media outlets, including The New 

Times and its French, Kinyarwandan, and weekly versions.

 As in previous years, libel remains a criminal offense, and 

whoever is arrested and charged in courts of law must prove 

his or her innocence. In 2010, the panel noted that four 

journalists— Didas Gasan, Richard Kaigamba, and Charles 

Kabonero from Umuseso newspaper and John Bosco Gasasira 

of Umuvugizi newspaper—were charged with libel and lost 

the cases. The court ordered each media house to pay a fine 

of three million Rwandan francs ($4,000). Kaigamba and 

Didas were also sentenced to six months in prison, a ruling 

that they appealed and of which they are awaiting the 

outcome. Kabonero’s two-year suspended sentence has been 

in effect for almost a year now and is still on. The panelists 

fear the diminishing independence of the judiciary, citing 

a report of the country’s ombudsman, which ranked the 

judiciary as the second most corrupt institution next to police.

The panel reported that access to public information by 

the media has not changed from last year, in that the 

government has been reluctant to pass the Access to 

Information bill drafted two years ago into law. The delay 

is attributed to the failure of media stakeholders and the 

government to agree on what kind of information should be 

accessed by the journalists and who should be in charge of 

giving out this information.

However, as the situation stands today, the process to access 

information is lengthy and undefined. If the Access to 

Information act is passed, it should include clear provisions on 

how, where, and who should be charged with providing the 

government information.

The panelists added that today the police and the army 

each have only one spokesperson who provides minimal 

information. Ministries with public information officers and 

permanent secretaries charged with the responsibility of 

providing information in reality do not supply information, 

and it is instead only the ministers who speak, often for 

self-promotion. Even the members of parliament who 

represent the people refuse to give information to journalists, 

referring them instead to the speaker. 

The panel agreed that citizens are free to access international 

news and that media houses are free to reprint or 

rebroadcast foreign material or programs, but the source 

must be cited or given credit. Foreign-language publications 

are also unrestricted, and only the cost prevented people 

from accessing them.

Internet access in Rwanda is the lowest in the region. The 

government has established telecenters in all 30 districts 

of Rwanda and has introduced mobile Internet buses to 

familiarize Rwandan citizens with the Internet.

The panel noted that entry into the profession is now more 

restricted. The new media law requires any new entrant 

to acquire some training and a certificate in journalism or 

communication from a recognized institution. However, 

for those who are practicing without these qualifications 

specified under the new law, a grace period of five years 

has been granted, which started in August 2009, in order to 

acquire formal training.

“We are happy that media houses have been stopped from 

recruiting people without qualification under the new law,” 

said one of the panelists. “This will prevent free entry to the 

profession, promote good standards, and give opportunities 

to those with qualifications to get jobs.”

The panelist noted that media laws treat 
state and independent media equally. 
However, state media are indirectly 
favored in many ways, especially when it 
comes to access to information.



319Rwanda

Objective 2: Professional Journalism

Rwanda Objective Score: 1.70

Panelists reported a dearth of objective, balanced, ethical 

reporting. They attributed this to a number of factors, 

including financial constraints, pressure from editors, lack 

of qualifications and skills, corruption due to poor pay, 

influence from external forces, and the exodus from the 

media profession.

However, the panelists agreed that Rwanda still has some 

journalists who do their work objectively, but they are often 

prevented by their editors from publishing or broadcasting 

these stories. Media-house politics often dictate the content, 

favoring propaganda over objective journalism.

A code of ethics is in place but is not respected by the 

majority of journalists, who continue to receive gifts and 

demand bribes from sources in exchange for positive 

coverage or to ignore incriminating news. The panelists 

said that the main reason journalists compromise their 

ethics is poor pay and lack of respect for the profession 

by the journalists themselves. “Trainings on ethics have 

been conducted, and associations like the Rwanda Ethics 

Commission and the Rwanda Journalists Association have 

been trying to implement the code of ethics, but in vain,” 

added a panelist.

Self-censorship is very prevalent in Rwanda because 

journalists, including editors, have a persistent fear of the 

media’s role in the genocide. The panelists noted that 

apart from this historical problem, journalists practice 

self-censorship for fear of losing their jobs and lives by 

printing information that goes against the editorial line of 

the media outlet or incriminates the current administration. 

The media are free to cover most key events, but high-profile 

events are restricted to those with an invitation or national 

press cards. The panelists observed that there is no freedom 

to cover security-related issues or events, and those who have 

tried have faced the consequences.

Journalists, especially freelancers, have remained poorly paid 

in Rwanda, compared with other sectors, leading to rampant 

corruption in the media. Freelancers, on average, are paid 

$100 per month, yet their colleagues working on permanent 

terms for big media houses earn about $500 monthly.

Editors who work for big private media houses like The 

New Times earn $1,000–1,200, but even some editors who 

are well-paid end up taking kickbacks to ensure that certain 

stories are run or not run, depending on the demands of 

the source.

The panel noted that there are some media houses that 

make journalists work for free and seek out payment from 

the source, leading to even more corruption. Journalists 

working for state media are paid better than those working 

for private media. However, the panelists reported that 

the disparity is high between editors and reporters in all 

media houses.

Entertainment takes up 90 percent of the space in broadcast 

media and news and information only 10 percent, while in 

print media news takes up the biggest amount of space, 

about 85 percent, reported the panelists. Radio listeners 

prefer music over information, and FM stations that play 

more music attract more advertising.

The equipment used for news gathering and dissemination 

is quite outdated. Many media houses still use old-fashioned 

cameras, recorders, and typewriters instead of computers.

This affects the quality of the final product and makes 

production unnecessarily time-consuming.

Niche reporting is weak mainly due to lack of proper training 

for many of the journalists. Those who have had a chance 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

“Trainings on ethics have been 
conducted, and associations like the 
Rwanda Ethics Commission and the 
Rwanda Journalists Association have 
been trying to implement the code of 
ethics, but in vain,” added a panelist.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010320

to train and acquire skills lack facilities in which to carry out 

such work.

The panel recommended that media house owners invest in 

training journalists in such areas and also encourage them 

to specialize.

Objective 3: Plurality of News

Rwanda Objective Score: 1.99

The panelists agreed that multiple news sources exist, 

including broadcast, print, and Internet, and that citizens 

have benefited from a variety of sources of information. Both 

print and broadcast media cover national and local issues, but 

rural areas mainly depend on electronic media, which is more 

affordable to them. Both national and local media are largely 

shaped by pro-government agendas.

Most media are concentrated in urban areas, and as such, 

urban populations have greater access to information than 

those in rural areas.

There is only one true community radio station in Rwanda: 

Radio Izuba. Radio Salus is a station operated by National 

University of Rwanda students and serves as a community 

station for Butaré. The other public stations are controlled 

by district authorities. The panelists noted that some citizens, 

especially in urban areas, also depend on the Internet for 

news and information and that the cost of using the Internet 

has dropped drastically.

The government does not generally restrict access to 

either domestic or international media, but access either 

through the Internet or print is prohibitively expensive 

for the majority of citizens, especially in rural areas where 

income levels are very low. The government did block the 

online version of Umuvugizi, and Umuseso’s English version, 

published in Uganda, was recently confiscated at the border.

Print editions of foreign newspapers are available on 

the Rwanda market and cost slightly more than the local 

newspapers, but they are still affordable.

The panelists reported that those who can afford cable or 

satellite television also have access to international news.

State media in Rwanda are fully controlled by the 

government, and all top management are appointed by 

the State, according to the panelists. In the interest of job 

security, most state media journalists produce government 

propaganda. However, it was noted that during the election 

period, the state media tried to balance their reporting 

by giving airtime and space to the opposition candidates 

in compliance with election laws. Nevertheless, positive 

coverage of the ruling party dominates most programming 

aired on state media, and the coverage of the opposition is 

overwhelmingly negative.

The panelists observed that public media broadcast 

public-service announcements, dedicating time to programs 

that cover issues that benefit the public in areas of health, 

education, culture, and environmental protection.

The panel reported that the Rwanda News Agency is the 

only independent news agency that exists after the closure 

of Internews. This news agency sells news only to subscribers 

at a rate of $800 per month. Very few media houses use 

their services.

It was also noted that several international news agencies 

operate in Rwanda, including Reuters, AFP, and AP.

The majority of media houses produce their own fairly 

high-quality programs, noted the panelists, adding that 

some media houses also supplement their own content by 

buying foreign content, primarily entertainment programs 

and documentaries. Some broadcast media copy information 

from newspapers or other radio stations and run it verbatim 

without crediting the source.

News programs produced by private media are very different 

from those produced by public media, as they touch on 

social issues other than the government propaganda that 

dominates public media.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



321Rwanda

The panel noted that community broadcast media exist and 

have continued to growing their production of programming 

tailored to local needs.

Media ownership information is easily accessible because 

the minister of information requires ownership disclosure 

for registration, noted the panel. The ministry also publishes 

owners of media in newspapers. No media really represent 

the vast majority of the population. Most media outlets are 

owned by ruling party members or sympathizers. Umuseso 

and Umuvigizi, considered opposition outlets, are no 

exception, except that they represent a dissident faction of 

the ruling party—the faction of the generals who have taken 

refuge in other countries or been arrested or been victims of 

attempted murder. The panel also reported that there was 

only one foreign investor in Rwandan media this year—City 

Radio, owned by a Ugandan.

The panel reported that minority-language media and 

papers do not exist in Rwanda because everyone speaks 

Kinyarwanda to communicate, in addition to other common 

languages, such as French and English. Journalists do cover 

issues concerning the minority Batwa tribe. Social issues are 

covered in all media with no restriction, including issues 

related to marginalized populations. The panelists agreed 

that community media have been very effective in providing 

relevant information to the people and reflecting their 

unique social issues.

Objective 4: Business Management

Rwanda Objective Score: 1.60

The panelists agreed that most independent media houses 

are not well-managed, which has caused many outlets to 

collapse. A few that are well-managed have been successful 

because they employ professionals in appropriate positions. 

The rest are run as family businesses that employ relatives 

without qualifications.

In contrast, the panelists reported that state media employ 

professionals and are well-paid, but cases of embezzlement 

are common.

There are multiple revenue sources for private media, 

including from advertising, sales of copies and supplements, 

and bank loans. Some of these funding sources strongly 

influence the editorial line of the media house. The panelists 

reported that the government allocates advertising only to 

pro-government outlets, thereby weakening the voice of the 

opposition. The government also exerts total financial and 

editorial control over state media.

This year, several advertising firms opened in Rwanda but 

mainly in Kigali. The panel noted that these firms, which 

are both local and international, actively provide business 

to most media houses, both electronic and print. Some of 

these firms double as public-relations companies and carry 

out promotional works for large companies. The panelists 

noted that big media houses have their own advertising 

departments to handle advertising and employ professionals 

who solicit advertising in addition to business from 

advertising firms. The panelists reported that advertising 

takes up the biggest portion of broadcast programming 

time—an estimated 80 percent. The panel noted that the 

global financial crisis has affected the media and that most 

newspapers have reduced the size of their publications 

because of the increased production costs. Many journalists 

fear losing their jobs.

The panel reported that there are no direct government 

subsidies to private media; however, tax exemptions have 

been extended to some outlets, which has influenced their 

editorial line. The panel reported that a media-development-

fund initiative that had been proposed by the government 

last year was aborted without explanation.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

This year, several advertising firms 
opened in Rwanda but mainly in Kigali. 
The panel noted that these firms, which 
are both local and international, actively 
provide business to most media houses, 
both electronic and print.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010322

The panelists agreed that no significant media research has 

ever been carried out by an individual media house. Only 

a few media houses have tried informal methods to gauge 

audience opinion through call-ins during talk-show programs 

and questionnaires. Often the findings are never used.

Different media houses have continued to claim the lead in 

terms of audience and circulation in the absence of official 

audience measurements and circulation figures.

Objective 5: Supporting Institutions

Rwanda Objective Score: 1.87

The panelists noted that several associations exist but are 

of almost no use to its members. They cited the example 

of two newspapers, Umuseso and Umuvugizi, which were 

suspended by the government without any reaction from any 

of the associations.

The Association of Rwandan Journalists represents all 

journalists in theory. Its leadership is closely linked to the 

presidency and the Media High Council, and most activities 

organized in the past six months have been conducted by 

order of Kagame directly or the Media High Council. The 

board has been due for internal election for quite a while, 

but it has yet to be held. It is not expected that the elections 

will bring any independence from the administration. The 

panelists believe the association has become a money-making 

venture and pro-government in order to ensure its revenue 

stream. Its leaders have been accused of working directly 

for the state; they have never spoken out to defend 

journalists in trouble but instead always criticize them for 

being unprofessional.

The Press House was set up by the Panos Institute. Once 

funding ended, the organization was unable to carry out 

activities. The cost of the house that the association occupies 

together with ARJ is currently paid by the government. The 

leader of the Press House owns Contact FM in partnership 

with the First Lady’s brother, is a member of the Media High 

Council Board of Directors, and has been due for replacement 

for several years. He is a strong and active supporter 

of Kagame.

The Association of Rwandan Women Journalists (ARFEM) 

is led by an editor at the state radio, who is also a 

member of the Media High Council Board of Directors 

and a strong supporter of the decision to suspend the two 

opposition newspapers. 

The Rwanda Editors Forum, led by the former Great Lakes 

Media Centre director, tries to stay at arm’s length from the 

government of Rwanda but has not conducted advocacy for 

greater media freedom.

The panelists believe that both the Rwanda Editors Forum 

and the Press House cater to the interests of media owners 

and are only concerned about taxes and the rights of the 

owners but not about the condition of working journalists 

in general.

Smaller associations include the Rwandese Independent 

Journalists Association, the Association of Rwanda Journalists 

Against Aids, the Environment Journalists Association of 

Rwanda, and other special-interest groups.

“Some of these associations have been turned into 

government arms and are being used by the state against 

some of us. Its leaders are agents of the government, and 

the only role they play is to praise the government for 

promoting press freedom, which is not even there,” noted 

one of the journalists who has been persecuted by the 

government. Some of the editors and journalists working for 

these newspapers expressed fear for their lives, accusing the 

government of seeking revenge for exposing government 

corruption. 

“We have done nothing wrong; our papers are independent 

and critical of the government. We cannot just sit back and 

watch the government messing up our country, harassing the 

opposition politicians, and grabbing the national resources,” 

complained one of the journalists. “When we expose this 

in our media to government, it’s a crime and this is why we 

were closed down.”

The only association for independent journalists remains 

unregistered by the government because its founders or 

leaders are regarded as enemies of the state.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



323Rwanda

However, the panel reported that becoming a member of 

any of these associations is as simple as applying to the 

General Secretary, filling out a form, and paying the required 

membership fees, which vary from one association to another. 

But most of these associations are losing members, due in 

part to poor services.

Nongovernmental organizations working in the field of press 

freedom and freedom of speech exist, while others have 

supported media development programs and the media law 

reform process, reported the panelist.

One NGO listed includes the League for Human Rights in the 

Great Lakes Region (LDGL), which sends out alerts whenever 

there is a journalist in trouble. It also conducts surveys on 

the state of the media and publishes a report every two 

years. Other NGOs include Human Rights Watch, the Bar 

Association of Rwanda, and recently IREX, which helped in 

the process of drafting media laws and funded training and 

capacity-building programs.

The panel agreed that high-quality public and private 

media training institutions exist in Rwanda that offer 

degree and diploma courses, but that education standards 

are deteriorating. The two universities in Rwanda offering 

journalism degrees are the National University of Rwanda, 

which has a School of Journalism and Communications, and 

the Catholic University of Kabgayi. These institutions produce 

graduates seeking jobs with existing media houses but who 

are often unprepared for the work.

Training opportunities abroad are frequent. However, 

many trainees who return to Rwanda opt for jobs in other 

sectors in public-relations positions, which pay more than 

journalism jobs.

Free short-term training opportunities exist and are funded 

by international donors, the government, or media houses 

themselves, reported the panelists.

The panel noted that the most popular courses are 

news-gathering and professional ethics, while the most 

needed courses are investigative and niche reporting.

The panel noted that though newsprint and some printing 

facilities are in private hands and run as profit-generating 

businesses, they hardly benefit the newspaper industry 

because of their high costs. As an alternative, most private 

print media are printed for much lower prices in neighboring 

countries and imported back into the country with a 5 

percent tax.

Newspapers that are critical of the government are monitored 

even at the printing stage. Some papers are censored at this 

stage and blocked from printing by certain printing presses 

within the country. The government printing press that was 

being installed last year has not been completed because 

some parts were missing. Thus, no decline in printing prices 

is foreseen. 

Media distribution channels, such as kiosks, supermarkets, 

and shops, are in private hands and are managed efficiently. 

Private broadcasters manage their own transmitters, but 

in case of any problem with the government, the state 

can switch them off without consulting the owner. The 

government also has its own transmitters, which are managed 

properly and in a nonpartisan manner, noted the panelists.

The Internet is neither restricted nor controlled by either the 

government or business conglomerates, though isolated cases 

of news sites being blocked have been reported.

List of Panel Participants

Kim Kamasa, managing editor Izuba Rirashe, Nyagatare

Abraham Roxy Rumanzi, Focus, Kigali

Edwin Musoni, journalist The New Times, Kigali

Muligande Sengabo Charles, journalist Rwanda News Agency, 

Kigali

Beatrice Kabiligi, journalist, Expression Today, Byumba Town

Jeanne d’arc Umwana, correspondent, Voice of 

America-Rwanda, Kigali 

Richard Muratankwaya Kayigamba, senior reporter, Rwanda 

Independent Media Group, Nyamirambo Town

Mark Akankwatsa Ramba, chief editor, Umuseke News 

Papers, Kigali

Bosco Kagaba Hitimana, correspondent, The East African 

Business Week, Kigali

Yvette Umugwaneza, correspondent, Voice of 

America-Rwanda, Kigali

Jean Bosco Nduwimana, media director, Human Rights 

Watch-Rwanda Office, Kigali

Moderator

Didas Gasana, editor, Umuseso, Kigali City

Coordinator

Herbert Mukasa Lumansi, vice president, Uganda Journalists 

Association, Kampala, Uganda




