
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010282

NAMIBIA

…NBC scrapped a carefully crafted formula for coverage of political parties, 

resulting in zero electioneering on the public broadcaster in the all-important 

weeks before the election, apart from the generally government-dominated 

news coverage.



283

INTRODUCTION

SSince it gained independence in 1990, Namibia has enjoyed a stable political and economic environment, 

with free and fair elections dominated throughout the country by the ruling party, the South West African 

People’s Organization (SWAPO). Economically, the country is tied to South Africa, with a shared currency 

(the Namibian dollar is pegged one-to-one with the South African Rand) and numerous South African 

businesses and shops operating in the country. Despite this stability and economic growth, the country 

remains characterized by an immense disparity between rich and poor, with a minority of the population 

enjoying a high standard of living but the majority living in poverty.

Perhaps the most dramatic move in recent media developments in the country has been, after many years 

of discussion, the passing of the Communications Act in 2009. The final tabling and eventual passage of 

the bill was highly controversial, with allegations of “hidden agendas” by the government, which, despite 

consulting fairly widely on the bill, slipped in a so-called spy clause at the last minute. This gave government 

agencies the right to tap into e-mails, SMS messages, or telephone conversations in the interests of 

“national security” without judicial consent.

In addition, the ruptured state of the public broadcaster, the Namibian Broadcasting Corporation (NBC), 

continues to cause great concern, with funding shortfalls (leading to regular appeals to the government 

for further cash injections), a lack of perceived neutrality (especially noticeable during the 2009 election 

campaign), leadership issues, and excessive turnover.

The tenure of acting director General Mathew Gowaseb, for instance, although notable for a general 

strengthening of professional standards, was short-lived, and he tendered his resignation citing personality 

clashes with senior members of his staff, who allegedly had connections to the former president, Sam Nujoma. 

Unfortunately, his time at NBC was marked by two issues thought by many to degrade freedom of expression. 

First, two popular phone-in radio programs were dropped. Second, NBC scrapped a carefully crafted formula 

for coverage of political parties, resulting in zero electioneering on the public broadcaster in the all-important 

weeks before the election, apart from the generally government-dominated news coverage.

On the positive side, the Editor’s Forum of Namibia grew in strength, drawing members from commercial, 

community, and public print and electronic media. Another positive move was the establishment of the 

Office of the Media Ombudsman and appointment of Clement Daniels (a human-rights lawyer) to the role 

in November 2009. This is an impartial and industry-led office independent of government to deal with 

complaints about the media.

NAMIBIA

N
A

M
IB

IA
OVERALL
SCORE:
2.40



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010284

NAMIBIA AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print, radio stations, television stations: 9 
newspapers, including 4 daily; 2 radio stations; 3 television stations

 > Newspaper circulation statistics: Top two by circulation: The Namibian 
(43,000 print run, reaching 420,000 readers), Informanté (70,000 
weekly). (Source: Nangula Shejavali, The Namibian)

 > Broadcast ratings: Top three radio stations: NBC National Radio (85%), 
Radio Energy (25%), NBC Oshiwmabo (42.8%) (AC Nielsen Namibia 2001)

 > News agencies: Namibia Press Agency (state owned)

 > Annual advertising revenue in the media sector: Approximately $175 
million

 > Internet usage: 127,500 (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 2,165,828 (2011 est., CIA World Factbook) 

 > Capital City: Windhoek

 > Ethnic groups (% of population): Ovambo about 50%, Kavango 9%, 
Herero 7%, Damara 7%, Nama 5%, Caprivian 4%, San 3%, Baster 2%, 
and Tswana 0.5% (CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Christian 80% to 90% (Lutheran 50% at 
least), indigenous beliefs 10% to 20% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): English 7% (official), Afrikaans 
common language of most of the population and about 60% of the 
white population, German 32%, indigenous languages 1% (includes 
Oshivambo, Herero, Nama) (CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $10.29 billion (World Bank Development Indicators, 
2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $6,580 (World Bank Development Indicators, 
2011)

 > Literacy rate: 85% (male 86.8%, female 83.5%)

 > President or top authority: President Hifikepunye Pohamba (since March 
21, 2005)

3.
34

2.
58

2.
37

2.
86

2.
16 2.
23

2.
75

2.
49

2.
21

3.
05

2.
63

2.
51

2.
52 2.

66

2.
65

20
06

-0
7

20
08

20
09

2.
53

20
10

20
09

2.
20

20
10

20
09

2.
27

20
10

20
09

20
09

2.
59

20
10

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

2.
41

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: NAMIBIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



285NAMIBIA

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Namibia Objective Score: 2.53

In this objective, indicators scores were separated by a wide 

margin. Indicator 8 (unrestricted access to international news 

and news sources) scored nearly a point higher than the 

objective score, followed by indicator 9 (free entry to the 

journalism profession), which was nearly three-quarters of 

a point higher. Indicator 2 (fair licensing of broadcasting), 

indicator 5 (legal guarantees of independence for public 

broadcaster), and indicator 7 (right of access to information), 

all lagged behind the objective score by half a point or more.

Overall, the panelists felt that, by international and 

African standards, the country enjoys freedom of speech 

and journalists are generally free from abuse. Journalists 

in Namibia have not been killed, and there are no direct 

threats to their lives. In addition, people are free, for 

instance, to express themselves openly in newspapers (letter 

pages and the very active SMS pages in The Namibian 

are good examples), radio stations, or television stations. 

Furthermore, a communication policy is in place, and freedom 

of speech is guaranteed as a fundamental right in the 

Namibian constitution. 

The panelists pointed to examples of Namibian courts 

upholding media freedom. For example, they cited the 

judgment in the case Shikongo versus Informanté.1 The case 

concerned an allegation of the sale, below cost, of land in 

Windhoek, implicating the city’s mayor, Matheus Shikongo. 

Though the judgment favored the plaintiff (also in the later 

appeal), the court reiterated that the onus is on the plaintiff 

to prove that they had been defamed.

However, panelists expressed concerns that the new 

Communications Act passed in 2010 threatens the freedom 

of speech. Despite public hearings on the bill,2 the Act 

allows the Central Intelligence Service to view private e-mail 

communications and monitor all electronic communications 

using sophisticated hardware.3

Amon Ngavetene, a lawyer with the Legal Assistance 

Centre, said, “If I have information, it can now go to people 

whom I did not intend to receive it. If there is a threat to 

political dominance, then I am not sure whether freedom 

of speech will continue to exist.” He conceded, however, 

that the environment is generally conducive to freedom of 

speech, but the Communications Act is an interesting test 

of public opinion on the issue and whether there would be 

a reaction on the limitations of freedom of speech. General 

public outrage to the “spy clause” in the Act, he said, 

is encouraging.

But Sandra Williams, chair of MISA (Media Institute of 

Southern Africa) Namibia and station manager of community 

radio station BASE FM, expressed concern that although the 

public has expressed its concerns and although the process 

of formulating the Communications Act was open, “Where 

there is a public outrage, nobody seems to listen. The 

government knows that, because of the type of society we 

live in, the people’s views will not be heard.” On the issue 

of defamation and the Shikongo court case, she pointed 

out that the case came to court only because Shikongo (the 

mayor of Windhoek) was relatively wealthy and could afford 

that route. “Most people lose out because they cannot afford 

to sue on matters of defamation,” she said.

1  Supreme Court of Namibia. Judgment delivered on 7/7/2010. 
CASE SA 8/2009. Trustco Group International Ltd, Max Hamata and 
Free Press Printers versus Matheus Kristof Shikongo. The case ruled 
that “the importance of freedom of expression and the media in a 
constitutional democracy must be borne in mind,” but this appeal 
reinforced the original judgment that the newspaper in question had 
been incorrect and could not be said to be “reasonable or constituted 
responsible journalism.”
2  Weidlich, Brigitte. “Public hearings on communications bill.” 
The Namibian, April 9, 2009. http://www.namibian.com.na/index.
php?id=28&tx_ttnews[tt_news]=59174&no_cache=1 (Accessed August 
16, 2010.)
3  Weidlich, Brigitte. “‘Big brother bill’ becomes real.” The Namibian, 
April 6, 2009. http://www.namibian.com.na/index.php?id=28&tx_
ttnews%5Btt_news%5D=55898&no_cache=1 (Accessed August 16, 
2010.)

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010286

There was also some confusion about the standpoint of 

Minister of Information, Communication, and Technology 

Joel Kapaanda, who had claimed previously to be in favor of 

media self-regulation. A statement released by the Editor’s 

Forum of Namibia in August 2009 mentioned Kapaanda’s 

applauding the appointment of the media ombudsman. 

But later, in Keetmanshoop, according to Elizabeth M’ule 

of the Editor’s Forum and sub-editor at Informanté, he had 

threatened to “pass legislation” to “regulate the media.”

Andre Engelbrecht of the community radio station Ocean 

Wave expressed concern about the licensing procedures 

under the Namibian Communications Commission. It is a 

“struggle” to obtain a license, and the process was not 

transparent, he said. There is no appeals process, and only 

written submissions are accepted, without public hearings. 

There is no equality between the public, commercial, and 

community media as per international protocol. Williams 

alleged that commercial media and public media are given 

more frequencies, or better frequencies, than community 

media. She went so far as to claim that the government is 

“stalling the development of community media in Namibia.” 

Others said that the media owners are influenced by those 

with political links to the ruling party. 

Panelists cited the example of the commercial radio 

station Fresh FM, which, despite a lack of FM frequencies 

in Windhoek, managed to obtain a frequency—allegedly 

because high-ranking figures with links to the ruling party, 

SWAPO, own the station.

They cited another example revealing the unfair regulation of 

frequencies: the FM 100 MHz frequency originally allocated 

to the community station Katutura Community Radio (now 

BASE FM). Because of political and commercial influences, 

the SWAPO-owned commercial station Radio Energy 

demanded the frequency, and KCR was forced to relinquish 

and move to 106.2. BASE FM is currently also embroiled in 

a battle with the regulator to expand transmission to other 

parts of the country, but the NCC insists that the station 

should be restricted to the “community” of two Windhoek 

suburbs, Katutura and Khomasdal. Williams claims that 

this is an anti-competitive practice and cites the concept of 

“community of interest” (religious groups, workers, etc.) that 

is used elsewhere.

Moreover, because of the new Communications Act (and a 

new regulator—the Communications Regulatory Authority of 

Namibia) there is currently confusion regarding licensing. The 

Act also states that there should be no political interest in 

media ownership, but panelists said it is a fact that, at least in 

broadcasting, political allegiances played a role.

Comparing the print and broadcast media fields, the panelists 

feel is it clear that it is much easier to enter the print field, 

although maintaining a publication successfully is a challenge.

Despite the relatively free media environment there were 

nevertheless some examples of intimidation. These incidents 

include the beating of journalist John Grobler4 and the 

expulsion of South African journalists, who were arrested 

for “working illegally” by filming Namibia’s annual seal 

slaughter.5 The panel, however, qualified these incidents, 

noting that the situation regarding Grobler was complex, as 

his “assailants” had also laid a charge against him for assault. 

Similarly, panelists defended the expulsion of the South 

African journalists, saying it was fully within Namibian law 

because the journalists had failed to obtain the necessary 

work permits for filming.

Panelists also felt that the public broadcaster, NBC, is not 

fully independent from the ruling party.6 M’ule pointed out 

that the NBC board members are appointed by the minister 

of information, communication, and technology. Panelists 

also believe that there should be a distinction between 

public media (in the “public” interest) and what Namibia is 

faced with in actuality: state-funded media. The panelists 

also noted that NBC scrapped a carefully crafted formula for 

coverage of political parties (40 percent equal time and 60 

percent of airtime based on previous results), resulting in zero 

electioneering on the public broadcaster in the all-important 

weeks before the election, apart from the generally 

government-dominated news coverage.

There have been instances of camera operators from 

independent television stations (such as One Africa TV) being 

pushed to the back of the press area, while the state-owned 

media (NBC) camera operators received preferential 

treatment.

In Namibia, libel is a civil matter and not a criminal offense. 

The plaintiff must prove guilt. The panelists also believe that 

the judiciary is independent, with little corruption among 

judges. The Shikongo versus Informanté case demonstrated 

that publication of matters in the “public interest” is taken 

into account in judgments on libel or defamation.

One glaring omission from Namibia’s freedom-of-

information legislation is the lack of a law to facilitate 

access to information legislation. Unlike South Africa, with 

4  “Reporter embroiled in Windhoek bar fracas.” The Namibian, 
January 11, 2010. http://www.namibian.com.na/index.php?id=28&tx_
ttnews[tt_news]=63363&no_cache=1 (Accessed on August 11, 2010.)
5  Foreign Journalists arrested in Namibia for filming seal clubbing.  
http://www.antisealingcoalition.ca/newsstory.php?rid=553 (Accessed on 
August 11, 2010.)
6  Award ceremony for most transparent & secretive public institution 
in Namibia. http://www.misa.org/awards/padlockaward.html (Accessed 
on August 11, 2010.)



287NAMIBIA

its Promotion of Access to Information Act (2000), one 

cannot demand information from Namibian government 

institutions. This explains why stories are often “leaked” to 

publications and sources are not explicitly mentioned. One 

prominent investigative story in Informanté dealt with the 

nonpayment of municipal accounts by prominent politicians. 

The information was leaked, but according to M’ule, this 

information should be in the public domain to begin with: 

“Surely we should be able to see the bills of the ministers?”

MISA Namibia’s survey of Namibian institutions in 2009—

called the “Golden Padlock” award— noted that not one of 

the government ministries (such as the Ministry of Health and 

Social Services) or semi-government organizations (such as 

the NBC) had responded to requests for information. Murangi 

also noted that if information is required, there is normally 

a cost involved, even for national documents. This puts the 

information out of reach of the average Namibian.

Panelists also noted that information is sometimes given out 

on a personalized basis, and the extent of access depends on 

the specific media house or specific journalist. Thus, though 

public or state media can get records easily, the investigative 

tabloid Informanté would find it more difficult. 

Regarding access to international news, panelists perceive this 

as generally open and unrestricted, with news organizations 

receiving regular and uncensored feeds from Reuters, AFP, 

AP, etc. through NAMPA (Namibian Press Agency). For 

citizens there is a wide range of access to international news 

channels (BBC World, CNN, Al Jazeera), though access requires 

subscription to satellite services. However, even the public 

and commercial (free-to-air) channels relay services such as 

Deutsche Welle and Al Jazeera, and the public broadcasters 

use international coverage feeds from CFI (France) for the 

main evening television news.

To attend official functions in Namibia, journalists need 

to be accredited. Although this is considered to be a fair 

process, M’ule expressed concern that “it could be used as a 

tool to exclude journalists from a function.” She also noted 

that one could have accreditation with backing only from 

his or her institution (an editor has to sign the application 

form). Furthermore, the incident involving foreign journalists 

covering the seal clubbing shows that foreign journalists must 

apply for permission to film from the Ministry of Fisheries, 

and they are required to apply for accreditation at the 

Ministry of Information.7 

7  Hartman, Adam, and Brigitte Weidlich. “Foreign journalists 
arrested for filming seal cull.” The Namibian: July 17, 2009. http://
www.namibian.com.na/index.php?id=28&tx_ttnews%5Btt_
news%5D=57455&no_cache=1 (Accessed November 15, 2011.)

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Namibia Objective Score: 2.20

In this objective, most indicators scored within a half-point of 

the objective score. The exception was indicator 3 (journalists 

do not practice self-censorship), which fell below the 

objective score by more than half a point.

The panelists expressed concern about interview programs 

such as “One on One” on NBC TV, saying it sometimes feels as 

though the journalists work from prepared, canned questions, 

and the shows are not objective enough.

The panelists also find that Namibian journalists show 

weak investigative skills, often seeking only hard copies of 

speeches, which, generally, they publish verbatim. Jacqueline 

Hindjou-Mafwila, a journalist with NBC Radio, explained, 

however, that there is often a lack of background information 

available, and journalists are sent on stories without having 

the time to do full research on a given topic. Therefore, 

journalists are forced to rely on the speeches. The panelists 

pointed out that the country’s lack of access-to-information 

legislation also affects professionalism.

Another concern is the lack of sources in some stories. 

“Single-source” stories appear to be the norm, and journalists 

rely on a small pool of experts to discuss certain issues, 

leading to concerns about objectivity and a narrow range 

of opinion. 

On the positive side, panelists noted that the code of ethics 

for Namibian media has been fully implemented, and the 

government has established and filled the media ombudsman 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010288

role. The next phase is to ensure that all regions of the 

country are aware of the mechanism for expressing concerns 

about the media, and information booklets have already 

been translated into local languages. The media ombudsman 

has already handled nine cases since his appointment.

However, panelists pointed out that journalists themselves 

are sometimes not interested in their own activities regarding 

ethics, and some are not aware of the code of ethics. 

Regarding the ethics of payments, even when money does 

not change hands, journalists are generally keen to accept 

“freebies.” For instance, because of the generous gifts for 

attendees, the launch of the popular television reality series 

“Big Brother” was very well attended by the media. However, 

the panelists said that there was no overt pressure on 

journalists to write positive stories about this event.

Some media houses have internal policies about accepting 

free items for covering a story, stating that they must be 

declared. At New Era, for example, anything greater than 

NAD $500 ($60) must be declared.

Another area of ethical debate is the ongoing battle 

between two of the country’s cell phone operators, Mobile 

Telecommunications (MTC) and Leo. Panelists pointed out 

that MTC often gave out cell phones to journalists covering 

a press conference, and there would naturally then be a 

temptation for the journalists to write a positive story about 

MTC. Panelists also pointed to the issue of MTC sponsorship 

of the Sam Nujoma soccer stadium in Katutura, where one 

presenter from NBC Radio, Mario Locke, lacked objectivity on 

the issue, siding with MTC on air.

In terms of self-censorship, Hindjou said, “Self-censorship 

indeed does exist, be it in public or private media. 

Independent media outlets may not want to go against a 

particular company, whereas state-owned media may not 

wish to go against a particular politician or government 

ministry. This has the effect of policing the sector in a mute 

mode and going against professional ethics.”

Certain topics were covered only minimally, especially health. 

Journalists are perhaps “fatigued” by certain stories, the 

panelists surmised, especially HIV and AIDS—which are 

underreported, despite their status as a significant ongoing 

national challenge. In addition, certain key events (such as 

ministers’ speeches) would generally be covered, but not 

smaller events. “If the minister is not there, the event will 

not be covered. Our media tend to focus on individuals,” said 

Manfred Isaacks, manager of the Namibian College of Open 

Learning Radio Project.

Williams noted that media workers are paid poorly. There 

is also a disparity between private and public media, which 

tends to pay more. However, even within the private media, 

“some media pay more than others,” said M’ule. Given low 

salaries, the panelists find it unsurprising that the profession 

is weakened by an outflow of good people moving into 

public relations.

Another barrier is the “ceiling” in the media. Presenters on 

radio or television, for instance, feel the need for growth in 

their careers, but such opportunities are limited. Panelists 

recommend that managers invest more in training their 

personnel and create career mobility.

Although corruption is not rife, there are instances, such 

as the NBC staff member who was caught using NBC’s 

equipment for making private videos, because she was 

“poorly paid.”

Regarding the balance between news and entertainment, 

Umbi Karuaihe-Upi, corporate communications manager 

at NBC, feels that, at NBC, there is sometimes too much 

news and not enough entertainment. However, private 

radio stations are generally the opposite, with too much 

entertainment and not enough news. There are a lot of 

music and listener-request shows, and little balance. The 

panel regards presenters on these radio stations as “DJs” 

rather than journalists. Isaacks, however, challenged this 

view. “In the past there was a lot of news and not much 

entertainment, but now there is more of a balance,” he said.

Yvonne Stramiss, a psychologist in private practice, expressed 

concern about a lack of serious information given out 

on radio. Information is offered, but it cannot be called 

educational, she noted. However, Williams said, “More than 

50 percent of the population is most interested in trivial 

information, and we cannot deny them that.”

Regional coverage is sometimes difficult. In the Omaheke 

region, for instance, Murangi noted that only NAMPA has an 

office there, and its journalist did not have a camera or a car. 

He had to borrow Internet facilities in the region in order to 

send stories back to the head office. The lack of vehicles and 

no (high-speed) Internet connectivity is generally regarded as 

common in Namibia in the regions.

Another problem in the regions is maintenance and 

sustainability. Ohangwena community radio has equipment 

from the Namibia Institute for Democracy (NID), but the 

equipment is not maintained. Lusina Ngashikuao, manager of 

the Ohangwena Community Radio at Eenhana, commented 

that, although her station has studio equipment, there is no 

editing or recording equipment at the station.

The panelists feel that, although much reporting focuses on 

speeches or press conferences, there is some investigative 

reporting in the country, such as that done by freelance 



289NAMIBIA

journalist Grobler (who, as mentioned above, was assaulted 

last year). Grobler tackles corruption and the exploitation 

of resources in his work for The Namibian. There are also 

thriving investigative publications, including Informanté, 

Namibia Sun, and Windhoek Observer, as well as the monthly 

magazine Insight. However, the panelists suggested that 

there is a need for more mentoring of investigative journalists 

through their careers.

As for specialized reporting, there are specific reporters doing 

good work to cover fields such as economics; the panelists 

singled out Jo-Mare Duddy of The Namibian and Dani 

Booysen of Die Republikein for praise. Ultimately, however, 

Williams feels that the lack of human resources at most media 

houses means that “nobody can afford to have people doing 

niche reporting,” and thus most reporters have to be versatile 

and multi-skilled. 

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Namibia Objective Score: 2.27

In this objective, indicator 2 (citizens’ access to domestic and 

international media) exceeded the objective score by more 

than two-thirds of a point; all other indicators scored within a 

half-point of the objective score.

With some indicators, panelists felt there should be two 

separate questions. Thus, with indicator 1 (plurality of public 

and private news sources) they said that in the Namibian 

context, a distinction has to be made between the rural and 

urban areas. Whereas urban dwellers have a variety and 

plurality of both public and private media outlets, in the 

rural areas they are mostly limited to public broadcasting and 

the NBC.

Newspapers in Namibia have no “morning” or “evening” 

editions. M’ule pointed out that this reflects people’s low 

income level and their financial inability to sustain myriad 

editions of a newspaper.

Although panelists noted positive initiatives such as 

“Parliament Online” (a mobile bus moving around the 

country offering Internet access), they believe that the 

potential of these options is not maximized. The government 

idea of “community multimedia centers” was similarly poorly 

executed. Operi Murangi, of the Ounongo Technology Centre, 

noted that they are often “simply a computer and printer, 

but set up without a clear structure.” Murangi suggested 

also that old-age homes and schools should be provided with 

free Internet access. One step in this direction was the X-net 

development alliance, which provided the Internet to schools 

and hospitals at a subsidized price. 

Stramiss pointed out that, if you are not literate and computer 

literate, these facilities are of little use. Panelists mentioned 

that there is a need for “localization of content” on the 

Internet, especially translating content to local languages.

Anthony Auchab, coordinator of the Social Call Consultancy, 

said, “Even for working people in Windhoek, the charge of 

NAD 1,000 a month ($120) for unlimited use of the Internet is 

too much.” In addition, both computer and electricity supply 

are required. Estimates state that about 200,000 people have 

access to the Internet, though most have access to it at work, 

not at home. Access to media is therefore dependent on 

economic means. Those with the finances enjoy wide range of 

access to all forms of media, but for those with limited funds 

the range was much more restricted.

In other new media developments, the 2009 Media Matrix 

survey made note of the growing popularity of the use of 

the Internet on cell phones. Another development of note is 

the move by print publications (such as Caprivi Vision) toward 

online editions.

State media are perceived to be generally partisan and not 

serving the public interest. A distinction was made between 

the print and broadcast media, however, with New Era 

considered less partisan than the NBC, for instance. The 2009 

election coverage on NBC was thought to be somewhat 

biased toward the ruling party. Panelists suggested that NBC 

should answer to the taxpayers and to parliament, not to the 

Minister of Information, Communication, and Technology. 

Isaacks stated that there is a difference between state 

media and private media. Working for state media, one 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010290

is “sanctioned” in terms of what constitutes acceptable 

reporting. “But private media have the freedom to say what 

they want.”

Ngavetene stressed that there is no legal requirement 

to protect the state media, and there is no explicit legal 

guarantee of editorial independence. The panelists noted, 

during previous election coverage (2009), that some NBC 

reports would include journalists showing excitement in the 

ruling party’s victory and participating in the celebratory 

dancing mentioned in their reports.However, the panelists 

admitted that the NBC also included programming of a 

cultural and educational nature.

Namibia is served by a government-funded and -appointed 

news agency, NAMPA, and all foreign copy (Reuters, AP, etc.) 

is channeled through it. NAMPA is a state-owned agency and 

not perceived as editorially independent.

Copy from NAMPA is distributed to all media houses without 

favor, but only those that can afford the (considerable) cost. 

Subscriptions have now risen to NAD 50,000 ($6,000) a month. 

Some newspapers and radio stations have begun to gather 

stories from the Internet, but without regard to copyright 

law. NAMPA distributes photos as well; however, during the 

2010 World Cup in South Africa, some photographs were 

obtained directly from FIFA—again, leading to possible 

copyright violations. NAMPA does not distribute other forms 

of media (such as audio-visual material).

In addition, NAMPA has a monopoly in the distribution of 

foreign newswire services such as AP and Reuters, although 

questions of censorship linger. Generally, however, the 

panelists feel that NAMPA does not censor news from 

foreign services.

Many radio stations in Windhoek now have their own 

newsrooms, including Radio Wave, Kosmos Radio, and 

BASE FM. BASE FM, in Katutura, includes a lot of news from 

that township. There are also numerous programs that are 

broadcast on BASE FM featuring the work of NGOs. However, 

Williams said, “The angle we take on stories is different 

compared to public or commercial stations.”

Regarding ownership transparency, the panelists said that 

although people may know the public figures that run a radio 

or television station, the “backbone” of the ownership is less 

clear. Most people, for instance, would not know that Radio 

Energy is in fact owned by the ruling party’s commercial arm, 

Kalahari Holdings. Sahara Sintayo, a media officer with the 

Nawalife Trust, noted, “It seems that there are just one or 

two key players in the media, and all are connected to each 

other in a way.” 

Stramiss, another non-media panelist, feels that, from the 

point of view of the average consumer, there seem to be 

plenty of radio stations and a wide choice of media, and the 

average person would be happy about the apparent diversity 

of media available. But information about the actual people 

behind the scenes in terms of media ownership is lacking. The 

panelists also observed that media ownership in the country 

is becoming monopolistic. DMH (Democratic Media Holdings) 

runs two (soon to be three) daily newspapers,8 as well as the 

country’s only newspaper printing press and a radio station 

(Nam FM 99).

NBC radio has a comprehensive range of coverage, with 

10 language services, including minority languages such 

as Tswana and German. The latest offering is !Ha radio 

in Tsumkwe, for the San-speaking community. On NBC 

TV, news bulletins and some discussion programs provide 

sign-language interpretation for deaf viewers. But there is 

concern about the “second-class” status of local languages, 

with news bulletins on television appearing only every second 

or third day offering only mere translations of what had been 

broadcast in English the previous evening.

Namibian newspapers cover minority issues and different 

languages. The Namibian has at least four pages each day 

in the country’s predominant ethnic language, Oshiwambo, 

and there are also stories in New Era each day in various 

languages (Otjiherero, Damara/Nama, SiLozi, etc.) However, 

there are no full-fledged newspapers in any Namibian 

language apart from Afrikaans (Die Republikein) and German 

(Allgemeine Zeitung).

However, panelists feel that publications and broadcasters, 

although translating information into languages, do not 

reflect minority issues. For example, gays and lesbians (who 

until recently had a program each week on BASE FM) are no 

longer featured, ostensibly due to a lack of funding from 

the international donor community after the closure of the 

NGO (Rainbow Project) that handled the interests of this 

minority group. 

This prompted a discussion of donor funding of 

content. Stramiss expressed concern that this could be 

dangerous because “donors could then set the agenda 

for development.” For example, donor money funded a 

workshop on HIV and AIDS reporting. Karuaihe-Upi felt that 

journalists didn’t need that workshop, but rather one on 

financial reporting. Williams commented, “Donors are not 

that interested in minority interests.”

8  Die Republikein, Allgemeine Zeitung, Namibia Sun



291NAMIBIA

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Namibia Objective Score: 2.41

Only indicator 5 (independent media do not receive subsidies) 

in Objective 4 scored much above the objective score, 

exceeding it by about a point. Indicators 6 (market research 

is used to formulate plans) and 7 (broadcast ratings and 

circulation figures are reliably produced) lagged behind by 

more than half a point.

Again, some of the indicators touch on more than one 

question, and the panelists noted, for example, that although 

commercial and private media companies operate profitably, 

professionally, and effectively, state/public media do not use 

public funds responsibly. Part of the success of commercial 

media houses is their emphasis on marketing, with some 

newspapers deploying teams of 30 people marketing 

their publications to potential advertisers. Marketing, it is 

felt, is essential to the success of media, creating a need 

to emphasize training and effective use of marketing 

professionals in the industry.

Regarding community media, Williams made it clear that 

although startup funding is readily available, the real issue 

is sustainability. “We rely on voluntary workers and need 

funding to sustain our existence.” Development agencies 

are not only interested merely in their specific areas, to 

the exclusion of other forms of coverage, but they are also 

unwilling to understand the high operational costs (Internet, 

water, electricity, transport costs, etc.) of community media. 

They also failed to understand that staff turnover in these 

media outlets is very high, panelists noted.

Isaacks spotlighted another dilemma of the community 

media: “Community radio cannot rely on advertising too 

much; otherwise it will become just another commercial radio 

station.” Despite their commercial nature, private media 

houses were also able to engage in social responsibility 

programs, such as the sponsorship of an annual “Namibian 

newspaper soccer cup” by The Namibian.

Karuaihe-Upi feels that coverage of individuals is influenced 

by the businesses that advertise in the medium. The story 

of a prominent businessperson, Harold Pupkewitz, and his 

disagreements with the trade unions is a good example of 

biased coverage; the panelists feel that to a certain extent, 

he was cushioned with coverage that was less critical than it 

could have been. 

The popular and free tabloid newspaper Informanté, 

although originally funded by the commercial organization 

Trustco, is now totally funded by advertising. Panelists said 

that because of the wide circulation and popularity, the cost 

of advertising in this publication is more expensive than in 

the mainstream media.

Advertising is based in Windhoek, Oshakati, and 

Swakopmund, with no advertising from the southern or 

eastern parts of the country. The large number of advertising 

agencies housed in expensive-looking buildings implies that 

the local advertising market is very wealthy. However, most 

agencies work in partnership with international agencies, 

and much advertising still comes from South Africa. Panelists 

pointed out that this is merely a reflection of Namibia’s 

economic situation and continued dependence on and 

connection with South Africa. Sintayo suggested that even 

though the advertising is international, it should nevertheless 

be made more relevant. “Companies will often localize their 

advertising for specific countries, but that does not seem to 

happen in Namibia,” said one panelist.

There is a racial element as well, and the media are still 

segregated in practice. Because the advertising industry is still 

perceived to be white controlled, it therefore seems to support 

the white-owned media outlets. Although black-owned 

advertising agencies exist, they are also placing most of their 

advertising on the existing white-owned media. Williams 

asked, “Why, if the bulk of listeners are black people, does the 

industry continue to put money into white stations?”

Panelists mentioned the high percentage of advertising 

in newspapers. At times nearly 40 percent of content is 

advertising, and on some days there is more advertising 

than editorial copy. Newspaper advertising rates are flexible, 

based on circulation. Thus, most publications charge more for 

certain days of the week (such as Thursday or Friday). 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010292

Despite an NBC regulation that no more than six minutes of 

advertising are allowed in every 30 minutes of broadcasting, 

Karuaihe-Upi said broadcast media are actually under this limit 

and have, on average, only four minutes every 30 minutes.

Although the government does not subsidize media, the 

issue of possible government subsidies for community media 

proved contentious, with some panelists arguing that it 

could lead to censorship. Auchab commented, “Government 

subsidies would persuade journalists to censor any form 

of open reporting on the government.” However, Stramiss 

feels that it is not necessarily the funding that produces the 

effect, saying, “Even without that subsidy, community media 

nevertheless are walking on eggshells in their coverage of 

government activities.”

Panelists pointed out that the ongoing government ban on the 

purchase of The Namibian as well as the ban on government 

advertising in that publication was, in effect, a “negative 

subsidy,” whereby the newspaper was deprived of income that 

went to other publications. Isaacks said that this was a subtle 

attack on the independent media, designed to pressure the 

paper economically to be less critical of government.

In terms of market research, panelists noted that the Media 

Matrix survey conducted in 2009 did look at usage of the 

media by interviewing people on their media use, but it was 

extremely expensive to purchase, at NAD 100,000 ($12,000) a 

copy. NBC radio popularity, according to the survey, was very 

high, along with One Africa Television. Soap operas were the 

most popular programs. 

While advertisers are well informed on the results of the 

Media Matrix, media houses themselves are not. Advertisers 

also conduct numerous focus groups, but the information is 

not shared with the media.

Most media research is not quantitative or verifiable, 

concluded the panelists, and Williams was skeptical of the 

methodology of the Media Matrix. “Some media do not trust 

those figures,” she stated.

Regarding newspaper circulation, The Namibian is the only 

local publication with verifiable circulation figures, courtesy 

of its membership in the Audit Bureau of Circulation.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Namibia Objective Score: 2.59

Most indicators in this objective scored very close to the 

objective score. The exceptions are indicator 6 (printing 

facilities in private hands), which scored more than half a 

point higher, and indicator 1 (trade associations represent 

media owners), which lagged by about two-thirds of a point.

There was confusion among the panel regarding the 

terminologies used in the IREX questionnaire. The Editor’s 

Forum of Namibia, for example, did not just represent 

“businesses and institutions” (as stated in indicator 1) but 

included journalists and editors. However, individual journalists 

do not generally join the Editor’s Forum. The Forum was not 

funded by donors, but by the media houses themselves.

The Editor’s Forum, along with MISA Namibia and the Legal 

Assistance Centre, had also been a driving force in the 

establishment of the Code of Ethics for Namibian media and 

in the appointment of the Media Ombudsman. The latter was 

also entirely funded by media houses, not by donors. 

MISA Namibia views itself as an active advocacy group and 

not a trade association. It works in the interests of journalists, 

striving for a pluralistic, independent, and diverse media 

development in Namibia, and operates independently of 

government. Individual journalists are members of MISA 

Namibia, and there are restrictions on becoming a member, 

but it was not a trade union as such. However, it did assist 

journalists with legal help in matters of dispute over media 

freedom issues, for instance. The annual MISA Media Awards 

were an example of how the Institute is attempting to 

improve professional journalism standards in the country. 

Williams, as its chair, reported that membership is growing.

Therefore, MISA and the Editor’s Forum of Namibia are 

regarded as “professional associations” (indicator 2) rather 

than “trade associations” (indicator 1), which explains the 

poor score for the first indicator.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



293NAMIBIA

Other organizations that actively support free speech are 

the Legal Assistance Centre as well as the National Society 

for Human Rights. However, there is a concern that although 

NGOs willingly pay for newspaper advertisements, they 

are reluctant to actively and financially support community 

media. NGOs expect to appear on community radio for free.

Journalism training is not perceived to be of high quality, 

although both theory and practice are taught. Graduates do 

not seem to have enough practical experience but are full 

of theory. “Most of them cannot write,” said M’ule. “They 

also cannot speak; in broadcast media you simply cannot 

hear them well,” added Williams. The panelists also feel that 

graduates are not fully trained when they reach the industry 

and always require extensive retraining.

Short courses are being offered for journalists, but they are not 

always entirely relevant. Organizations present courses, but 

there are few takers because the courses do not further the 

journalists’ careers. In addition, sometimes those most qualified 

for training are not allowed to attend by their managers.

There is a need for courses in investigative and financial 

journalism, science and health coverage, content 

development for stories and programs, scriptwriting and voice 

training, and in developing a personality for the broadcast 

media. Such training opportunities, panelists feel, should 

be worked out in conjunction with the media themselves. 

It is also not always necessary to import training facilitators 

from Europe, panelists noted, as they can be sourced more 

effectively locally.

There is only one major printing house for newspapers 

in the country, Democratic Media Holdings (DMH). It is a 

monopoly. Windhoek Observer is the only newspaper printed 

independently; it comes from South Africa.

However, DMH does not have a reputation for bias in any 

way; even the government-subsidized newspaper, New Era, 

is printed there. Regarding the distribution of newspapers, 

in the rural areas papers in some towns (such as Gobabis) 

would arrive early in the morning, but in other areas (such as 

Henties Bay) they would arrive a day late. In Luderitz, papers 

sometimes arrive nearly two days late.

Panelists also raised concerns about the broadcast distribution 

network of the NBC, which blocked independent broadcasters 

from using its transmission towers. 

Regarding the Internet, there is essentially a government 

monopoly. Panelists expressed concern about the possible 

interception of e-mail correspondence with the new 

Communication Act. Panelists also discussed the lack of VOIP 

(Voice over Internet Protocol) in Namibia; Williams feels that 

it is not allowed due to “political interests.”

List of Panelists

Ngamane Karuaihe-Upi, broadcasting officer, MISA Namibia, 

Windhoek

Sahara Sintayo, media officer, Nawalife Trust, Windhoek

Anthony Williams Auchab, coordinator, Social Call 

Consultancy, Windhoek

Umbi Karuaihe-Upi, general manager for corporate 

communication, Namibian Broadcasting Corporation, 

Windhoek

Jacqueline Hindjou-Mafwila, journalist, Namibian 

Broadcasting Corporation, Windhoek

Operi Murangi, project officer, Ounongo Technology Centre, 

Gobabis

Sandra Williams, manager, BASE FM community radio station, 

Windhoek

Elizabeth M’ule, sub-editor, Informanté, Windhoek

Amon Ngavetene, lawyer, Legal Assistance Centre, Windhoek

Manfred Isaacks, manager, Namibian College of Open 

Learning Radio Project, Windhoek

Lusina Ngashikuao, manager, Ohangwena Community Radio, 

Eenhana

Yvonne Stramiss, psychological counselor, Windhoek

Andre Engelbrecht, manager, Ocean Wave Community Radio, 

Swakopmund

Moderator and Author

Robin Tyson, media lecturer, University of Namibia, Windhoek

Co-authors

Johanna Mavhungu, Sol Plaatje Institute for Media 

Leadership

Simwogerere Kyazze, Sol Plaatje Institute for Media 

Leadership

The Namibia study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, the Sol Plaatje Institute for Media 

Leadership, Rhodes University, Grahamstown, South Africa.




