
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010246

Mauritania

Additionally, the daily newspapers (le Quotidien de Nouakchott, Nouakchott 

Info) launched a paying subscriber service in French and Arabic to receive 

information and news alerts on multimedia telephones. SMS news alerts in 

minority languages are also appearing.



247

INTRODUCTION

Mauritania

TThe year 2010 proved momentous for Mauritania’s media. Among the most important breakthroughs, 

the government moved to liberalize the broadcast media. Prior to this decision, Mauritania’s government 

had maintained a monopoly in the broadcast sector, comprised mainly of the state outlets Télévision de 

Mauritanie (TVM) and Radio Mauritanie. At the time of the MSI panel no private broadcast outlets had yet 

launched, but the panelists expressed hope this would soon change.

Additionally, Mauritania previously had only one regional radio station, in Nouadhibou, but the government 

opened regional stations in the towns of Aïoun, Kiffa, Kaédi, Atar, Tidjikja, Sélibabi, Zouerate, Néma, and 

Akjoujt, and some of these stations have become operational. 

The growth in new media heralded in last year’s MSI continued as well, with a new press agency, Sahara 

Media Agency, offering multimedia content online. Additionally, the daily newspapers (le Quotidien 

de Nouakchott, Nouakchott Info) launched a paying subscriber service in French and Arabic to receive 

information and news alerts on multimedia telephones. SMS news alerts in minority languages are 

also appearing. 

Another positive stride was the creation of a public institution, the National School of Administration, 

Journalism and Law (known by its French acronym, ENAJM). Before this development, Mauritania’s media 

had no formal journalism school. The media community hopes that the new school will answer the need to 

elevate professional standards and give journalists who previously had to travel abroad for their training a 

choice to obtain their training in Mauritania. 

These improvements notwithstanding, some within the government have not caught up with the new 

regulatory changes, as seen in the warning to online media sent with the sentencing of cyber journalist 

Hanevy Ould Denah to two years in prison for defamation and offending public decency. (He was pardoned 

by President Mohamed Ould Abdel Aziz and freed after serving eight months.) The move heralded the 

government’s interest in regulating the online media, answered by the year’s end by the Council of Ministers’ 

approval of a law governing the electronic media in Mauritania that stipulates, among other things, that 

Internet service providers (ISPs) operating in Mauritania shall be held accountable before the law.

In addition to such mixed signals from the government, other problems that hurt Mauritania’s prospects for 

media sustainability include the ingrained preferential treatment for state media, censorship and intimidation 

of journalists, and the lack of lawyers trained to defend media rights in the country. Furthermore, in terms of 

business management, neither private nor public outlets can be described as well managed.

M
a

u
r

ita
n

ia
OVERALL
SCORE:
1.54



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010248

Mauritania AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: 229 (200 in Arabic, 29 in French, 1 in English); Radio Stations: 5 
(all state-run); Television Stations: 2 public channels, 1 private Internet 
station (Ministry of Communication)

>> Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Le Calame, 
L’Éveil Hebdo, La Tribune, L’Authentique; these circulate between 500 
and 2,000 copies each

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Mauritanian News Agency, Agence Nouakchott 
d’Information

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 75,000 (2009 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 3,281,634 (July 2011 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Nouakchott

>> Ethnic groups (% of population): N/A

>> Religions (% of population): 100% Muslim (CIA World Factbook)

>> Languages: Arabic (official and national), Pulaar, Soninke, Wolof (all 
national languages), French, Hassaniya (CIA World Factbook)

>> GNI (2010-Atlas): $3.571 billion (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> GNI per capita (2010-PPP): $2,000 (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> Literacy rate: 51.2% (male 59.5%, female 43.4%) (2000 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Mohamed Ould Abdel Aziz (since 
August 5, 2009)

1.
72

1.
97

1.
43

1.
31

1.
98

1.
51

1.
43

2.
02

1.
53

0.
86

1.
76

1.
58

1.
36

1.
92

1.
63

20
06

-0
7

20
08

20
09

1.
55

20
10

20
09

1.
51

20
10

20
09

1.
68

20
10

20
10

1.
21

20
10

20
09

1.
72

20
10

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Mauritania

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



249

And yet, according to the panelists, certain legal measures 

are still not in line with international standards of human 

rights and freedom of expression. Sy Mamoudou, publishing 

director of L’Éveil Hebdo and president of the Mauritanian 

Press Group (known by its French acronym, RPM), pointed 

to Articles 35, 44, and 45 of the constitution, which 

give protection to the president, foreign heads of state, 

and accredited diplomats in Mauritania, as contrary to 

international principles on freedom of expression.

The legislative and regulatory framework of the Mauritanian 

information and communication sectors also guarantees the 

freedom of expression. A specific law (Ordinance Number 

017 of October 2006) on the freedom of the press frames 

and regulates this freedom of expression, and the panelists 

admitted that certain standard guarantees regarding the 

freedom of expression do exist. “There is relative freedom 

of the press since journalists, at least those in the private 

media, can freely report on all facts and issues in the news,” 

commented Guèye Birome, an official at the High Authority 

for the Press, Radio and Television (known by its French 

acronym, HAPA). Other panelists, however, said that while 

supportive laws exist, they remain weak.

Moctar Ould Mohamed Jaafar, a correspondent of the weekly 

Le Divan, feels even stronger. “This freedom is often nothing 

but an illusion,” he said, “because the authorities are always 

there ready to guide and even, at times, manipulate the facts 

they find damaging.” In fact, some panelists maintained, 

quoting the online news site canalrim.info (www.canalrim.

info), that the publication (in July 2010) by the local press of 

pictures of terrorists in an Al Qaeda in the Islamic Maghreb 

(AQMI) camp killed by Mauritanian troops cost a TVM 

employee suspected of the leak his job.

Moreover, in September 2010, deadly fighting between the 

Mauritanian army and AQMI forces left five dead on the 

Mauritanian side and 12 on the terrorist side. The private 

press made a great deal of this military operation in their 

papers, with sometimes contradictory and misleading 

information from various sources—prompting a harsh 

response by the government, remarked Birome. To restore 

calm, HAPA publicized a statement acknowledging “errors 

Objective 1: Freedom of Speech

Mauritania Objective Score: 1.55

After a dramatic dip in indicator 1 scores between 2008 and 

2009, the rating improved significantly over 2009 MSI scores, 

increasing about 1 point. The change reflects Mauritania’s 

progress during 2010 in terms of legal and regulatory 

standards promoting the freedom of expression. One area of 

progress concerns the law liberalizing the sectors of radio and 

television communications, adopted in July, and a second area 

concerns the electronic media, modifying certain measures of 

Ordinance Number 2006-017 of July 12, 2006. According to 

the panelists, there is no reversing the process that has been 

initiated. The government and social forces are all engaged in 

its implementation. 

Unlike its predecessor, the constitution created in 1991, the 

Islamic Republic of Mauritania’s new constitution, amended in 

June 2006, guarantees the freedom of expression. It evokes in 

its preamble its commitment to Islam and to the democratic 

principles defined by the Universal Declaration of the Rights 

of Man and the African Charter on Human and Peoples’ 

Rights. Article 10, for example, guarantees the freedom of 

opinion and thought: “The state shall guarantee to all its 

citizens the freedom of opinion and thought; the freedom 

of expression; the freedom of assembly; the freedom of 

intellectual, artistic, and scientific creative effort.” 

Mauritania

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Asked Camara, “When the law forces 
a media outlet to broadcast up to 90 
percent in a language that 90 percent 
of the inhabitants of the referred 
geographical area do not understand, is 
that really respecting cultural diversity?”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010250

HAPA will pilot the process of granting licenses to operate 

broadcast stations.

According to the bill, a fee will be charged whenever a 

license is issued or renewed. Associated private radios must 

pay MRO 1 million ($3,415), commercial private radios MRO 

10 million ($34,150), associated private television stations 

MRO 15 million ($51,235), and commercial private television 

stations 40 million ($136,630).

However, Bah Ould Kaber, a former TVM journalist, expressed 

caution, noting that “the reach of this liberalization of 

broadcasting media is limited by legislation, especially by 

Article 3, that requires future private operators to safeguard 

law and order, the unity and integrity of the nation, which 

in my opinion are contrary to the international standards 

in radio-television broadcasting and telecommunications.” 

The law also directs broadcast media outlets to “respect 

the cultural and linguistic diversity of Mauritanian society 

in accordance with the national languages as defined 

in the guidelines of the future operators of broadcast 

communications,” set by HAPA.

Ould Kaber believes that this measure on language quotas 

is difficult to apply and nearly incompatible with the full 

right of peoples to information and to the freedom to 

communicate, as “community radio stations are directed to an 

audience often of a limited area and of the same ethnicity.” 

Asked Camara, “When the law forces a media outlet to 

broadcast up to 90 percent in a language that 90 percent 

of the inhabitants of the referred geographical area do not 

understand, is that really respecting cultural diversity?” 

Criminal acts against journalists or media outlets are very 

rare in Mauritania, the panelists said, but journalists, 

photographers, bloggers, or media outlets are exposed to 

some physical and verbal abuse. During 2010, a few isolated 

cases were registered by the Union of Mauritanian Journalists 

(known by its French acronym, SJM); they did not draw any 

media coverage.

In the past, various cases of physical assault, destruction of 

production equipment, death threats, and arrests have been 

reported, both in the private as well as the public media. 

In December 2010, a cameraman from Québec, Stephane 

Lapierre, and an American documentary producer who 

were in Mauritania to film a documentary on clandestine 

immigration were arrested and held in jail for several 

days by the Mauritanian authorities. According to Agence 

France-Presse (AFP), they were accused of spying in addition 

to filming without proper authorization. They were freed 

only after posting bail.

In other cases, journalists face disciplinary sanctions. 

According to the online information site GPS (www.gps.mr), 

committed by certain media groups during their coverage of 

the strike by our national army against terrorist positions.” 

The statement also said that “the majority of these media 

groups broadcast inaccurate news stories, often unfounded 

and striking at the Army’s morale.”

Noting that any mistakes by the press always draw 

consequences, occasionally serious, for the journalist or the 

publication, the panelists were unanimous that freedom of 

expression is little appreciated within Mauritanian society. 

Seydi Moussa Camara, publisher of the independent weekly 

La Nouvelle Expression, was quite definite in his view that 

“public opinion guaranteeing the right to information 

still does not exist in Mauritania.” He commented, “Public 

authorities and other politicians take advantage of the clause 

defining defamation by the media to drag journalists into the 

courts. Cyberjournalist Hanevy Ould Dehah was condemned 

on February 4 to an additional two years of prison following 

an unprecedented parody of justice; he was freed only when 

he obtained a presidential pardon on February 6, 2010.”

The panelists noted as well that the legislative and regulatory 

officials of the information and communications sector in 

Mauritania proved unable to keep up with the rapid changes 

in this sector. According to Mamoudou, “The regulatory 

officials were restrained, because of the authorities’ interest 

in checking the media in order to better control it. During 

the past 20 years, numerous media laws or legal regulations 

concerning the freedom of speech or communication were 

promulgated, but many of them have now become obsolete 

and cannot be adapted to the changes that have occurred 

since then in the information and communications sector.” 

After years of the state monopoly, broadcast licensing in 

Mauritania is still not fully transparent. The panelists are 

encouraged, though, by the adoption of the law promoting 

the liberalization of the radio and television communication 

sector, the suppression of the state monopoly, the end 

of censorship, and the transformation of the state media 

(Radio Mauritanie and TVM) into a public-service media. 

“Between August 6, 2008, and February 
2011 no fewer than three general 
directors of TVM, two directors of Radio 
Mauritanie, and two directors of AMI 
were appointed and then removed from 
their positions by the ruling authorities,” 
observed Diop Mountaga, a regional 
correspondent for L’Éveil Hebdo.



251

Horizons, as saying in a speech given in January 2011 before 

the Senators: “The press organizations belonging to the state 

will soon be transformed into hybrid companies, allowing 

them to have a role to play in an open and competitive media 

environment.” In Mauritania, mixed-economy companies, 

governed under a specific Ordinance, are public companies in 

which the state holds a stake of capital and the remainder of 

the shares are held privately.

According to the panelists, the publishers of public media 

groups are nominated in an impartial manner but are subject 

to political considerations. They pointed to the Council 

of Ministers’ nomination of Yedali Ould Cheikh, from the 

main opposition party in Mauritania, the Rassemblement 

des Forces Démocratiques (RDF), as president of the Conseil 

d’Administration (CA) of IN. Cheikhna Ould Nenni, a former 

diplomatic consul, close to the government and owner of a 

private media agency, Agence National d’Information (ANI) 

and Nouakchott Info, was appointed head of AMI.

The panelists said that the method of appointing the head 

of HAPA adheres to political considerations as well: “HAPA 

benefits from administrative and financial autonomy 

and freedom of decision making,” according to the 2006 

Ordinance. But the reality is different; its president is 

appointed by presidential decree and is placed under the 

direct authority of the president of the republic. The method 

used to appoint its nine members is also perplexing: two 

other members in addition to HAPA’s president are appointed 

by the president of the republic, three by the president of the 

National Assembly, and three by the president of the Senate, 

noted Mamadou Alassane Thiam, local correspondent for 

Lumières du Nord.

The heads of these public information bodies serve at the 

mercy of the government, frequently paying with their jobs 

for poor management or for inexplicable reasons. “Between 

August 6, 2008, and February 2011 no fewer than three 

general directors of TVM, two directors of Radio Mauritanie, 

and two directors of AMI were appointed and then removed 

“The famous sports anchor on TVM, Mohamed Ould Hassen, 

was suspended for three days for announcing the withdrawal 

of the Mauritanian national soccer team before the President 

of Mauritanian Federation of Soccer had a chance to officially 

announce it during a press conference. 

According to the panelists, crimes against journalists are often 

publicized in the state media, but they are also reported 

with sympathy in Western media and by international media 

organizations, such as Reporters Sans Frontières (RSF)—as 

seen when cyber dissident Ould Dehah was imprisoned in 

2010. They are equally unanimous in believing that the legal 

system does not yet guarantee freedom and equal treatment 

for all the media in Mauritania, and in their belief that 

the public or state media benefit considerably from biased 

treatment. According to Bocar Bâ, a journalist from Radio 

Mauritanie, “The state media are regulated by a cadre of 

legal and regulatory officials who are ill equipped for the 

purpose. This affects the media’s independence and turns it 

into a propaganda tool in the hands of government officials.” 

The online media organizations that exist in Mauritania 

work without being subject to any regulations. Before the 

adoption at the end of 2010 of the law regulating the online 

media in Mauritania, the Web was a no-man’s land filled 

with professional and ethical blunders of all kinds. Camara 

commented, “The absence of a regulatory framework, 

however, did not prevent judges, on February 4, 2010, from 

imposing a heavy prison sentence on the cyberjournalist 

Hanevy Ould Dehah, the publishing editor of the Taqadoumy 

website (www.taqdoumy.com), for undermining decency, 

incitement to rebellion, and crime in publishing.” He 

continued, “As the stiff sentencing to two years in prison was 

being read, it also heralded the government’s ironclad will 

to begin regulating the online media and services.” Thus, 

the Council of Ministers approved a specific law governing 

the electronic media in Mauritania in December. It stipulates, 

among other things, that Internet service providers operating 

in Mauritania shall be held accountable before the law.

Barely enacted, this law has already given rise to some caveats 

because it has, according to Jaafar, some shortcomings: “It 

does not clearly define either the main purpose of the online 

media service, or the content to be published by the editor, or 

let alone the limits of his accountability.”

In Mauritania, the organizations that are, according to the 

law, controlled, managed, or financed in large part by the 

government are the Mauritanian Information Agency (known 

by its French acronym, AMI), TVM, Radio Mauritanie, the 

National Printing Office (IN), and HAPA. But as a prelude 

to the upcoming opening of the press and broadcast 

sectors to competition, Hamdi Ould Mahjoub, the minister 

of communications, was quoted in the government daily, 

Mauritania

According to the panelists, even if all the 
conditions are met to obtain a renowned 
“national press card,” the waiting time 
to receive this precious “open sesame” 
can be very short (less than one month) 
for some journalists or extremely long 
and discouraging, up to eight months, for 
most others.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010252

including sessions of parliament, particularly by denying them 

access. A minister can grant an interview or an infomercial 

about his particular department to journalists from state 

media. But he cannot, in any way, do the same for private 

media, one panelist noted.

Article 2 of the Ordinance on the media and media offenses 

clearly states that “journalists have a right to access to 

information sources, the duty and right to protect their 

sources in every circumstance,” recalled Mamoudou. And yet, 

he said, “Until now, only a few journalists have had access 

to elected officials. We encounter enormous difficulties in 

performing our work properly before the parliament.” He 

believes, however, that “with more journalists accredited to 

parliament or the National Assemblies, there will inevitably 

be more openness and transparency in these institutions.” For 

now, though, public information is virtually inaccessible to 

some journalists. The practice of withholding is widespread 

within the state apparatus and even in private enterprises,” 

noted Hawa Traoré, a freelance journalist. The panelists 

pointed out that some Western diplomatic missions based 

in Mauritania also tend to limit access to sources. In July 

2010, during a press conference at the French embassy in 

Mauritania, only accredited correspondents of the foreign 

press were invited—leaving private media out. 

Complaints from journalists—especially those from the private 

press, faced with the daily challenge of gaining access to 

public information sources—led HAPA to sound the alarm 

on this issue in September by making public a statement 

insisting on the “need to open the sources of information by 

all parties involved, official or private, so as to allow the press 

and public opinion to obtain accurate and true information in 

a timely manner.”

According to the panelists, journalists have unrestricted access 

to international news and information sources. The private 

media can reprint and rebroadcast foreign programs or 

information from media agencies, both local and those based 

abroad, but are subject to mentioning the source. However, it 

seems that some of them do not want to adhere to this basic 

provision, claim some panelists. In fact, following a copyright 

dispute between the online information site cridem (www.

cridem.org) and the state-run AMI, the latter forbade the 

online site from carrying its dispatches. The site then reacted, 

“We are sorry for not being able to publish the statement by 

the Council of Ministers, but AMI now reserves its publications 

to its subscribers only. We regret that an official news agency 

that must inform the citizens of Mauritania acts in this way.” 

An amicable solution was found several days later.

Similarly, access to the Internet is free and does not require 

prior government approval for journalists or for fellow 

citizens. The price, however, is relatively high, and the 

from their positions by the ruling authorities,” observed Diop 

Mountaga, a regional correspondent for L’Éveil Hebdo.

The panelists confirmed that there is a law against libel and 

slander in Mauritania, in the ordinance on the media and 

media offenses. Defamation is punished by fines and/or 

disciplinary or professional sanctions administered by HAPA 

and the courts. Depending on the gravity of the offense, the 

fine can be accompanied by the withdrawal of the journalist’s 

press credentials for a period ranging between three to 

six months and a temporary suspension of the publication. 

Defamation can also land the journalist in prison.

Some panelists maintained that HAPA is often either bypassed 

by the Mauritanian Supreme Court, whose judges are often 

quick to bring the accused journalists before the court well 

before HAPA can rule on the defamatory act. They further 

maintain that the impartiality of Mauritanian judges in 

handling issues concerning freedom of speech is still far from 

guaranteed. As proof, they point to the Ould Dehah case. 

RSF denounced the severity of the sentence and the abusive 

and incomprehensible legal proceedings that led to Ould 

Dehah’s conviction: “We fail to understand how the judicial 

authorities could reach such a decision at the end of this 

farcical trial.”1 Coordination de l’Opposition Démocratique 

(COD), an opposition coalition, strongly denounced the 

verdict: “This untenable verdict reflects a ferocious attack 

by the judicial apparatus completely in the hands of the 

Executive power, in flagrant violation of the rule of law and 

basic freedoms enshrined in the constitution.” 

During 2010, no cases of corruption among judges and 

prosecutors in charge of libel and slander cases were reported 

by the press or journalist advocacy organizations. Panelists, 

however, are confident that the executive authority and 

certain businessmen often exert pressure on judges so that 

they impose exemplary sentences to journalists deemed 

“uncooperative.” They also stress that the education of 

judges leaves something to be desired in light of the number 

of journalists brought every year before the courts for 

“procedural errors.” According to them, this is mainly due to 

the fact that there are still no lawyers in Mauritania trained 

in and specializing in the defense of the rights of journalists 

and of the media.

According to the panelists, the laws concerning the media in 

Mauritania favor the public media over the private media. 

This often results in better access to information by the 

journalists from the state media and consequently a near ban 

on private media to report on certain government activities, 

1  “Court imposes new two year sentence on website editor.” February 
5, 2010. Reporters Sans Frontières. (Accessed at http://en.rsf.org/
mauritania-website-editor-freed-under-26-02-2010,36319.html on 
November 26, 2011.)



253

Objective 2: Professional Journalism

Mauritania Objective Score: 1.51

This objective scored identically to 2009. The rating for 

indicator 4 on the treatment of certain key issues by 

journalists scored about two-thirds of a point higher than 

the objective score. Indicator 5, pay levels for journalists, and 

indicator 7, facilities and equipment for media production 

and broadcasting, both scored half a point lower.

Members of the panel were unanimous that professional 

quality standards are still lacking in journalism. According 

to Hemed, “Most journalists, whether from state or 

public media, were trained on the job. Journalistic 

writing techniques have not been mastered. Confusion of 

grammatical genders is common. Ironically, many of them 

have nevertheless enjoyed one or two internships or short 

training sessions.”

Generally, the panelists believe, reporting is dominated by 

subjectivity and commentary, presented from only one angle. 

Moreover, journalists lack the professional training and 

general cultural background needed to conduct background 

research. The public media, when they even bother to consult 

outside experts, depend on the same people over and over. 

And, the problems are not limited to public media. “Just as 

in the programs and news columns in the state media, there 

exists a real problem in the biased and sometimes irreverent 

coverage of information in most of the newsrooms of 

so-called independent newspapers,” said Birome.

The panelists feel that journalists show little respect for 

widely accepted and recognized ethical and good-conduct 

coverage is still poor. Some media agency owners benefit 

from Internet subscription packages at very reasonable rates 

for their newsrooms, though, and there is not a single press 

newsroom without access to the Web. 

Some panelists believe that laws regulating the entry 

of foreign language publications into the country are 

incompatible with international standards. Aydaly Ould 

Hemed, a journalist at the government daily Horizons, singled 

out Article 21, which stipulates that “foreign publications 

are subject to bans or heavy fees if they are ‘liable for 

undermining Islam or the credibility of the state, harming the 

public interest, undermining the public order and security.’” 

Hemed said that this provision raises the specter of censorship 

in the foreign press.

Entry into the profession of journalism is relatively free. 

Article 5 of the 2006 press ordinance considers a journalist 

to be “any person who is compensated for the occupation of 

the gathering, processing, and dissemination of information.” 

However, the person must hold, in advance, a “graduate 

degree in journalism/communications” or give proof of 

another graduate degree with proven professional experience 

of between 12 months and five years in a public or private 

print or broadcast media organization. Panelists believe that 

this definition is too narrow, as it excludes numerous bloggers 

and other online media professionals.

There is also a law regulating press cards in Mauritania, 

reserved for journalists with adequate training or proven 

experience in a private or public media organization (print 

or broadcast). But until now press cards have been granted 

rather sporadically. According to the panelists, even if all 

the conditions are met to obtain a renowned “national 

press card,” the waiting time to receive this precious “open 

sesame” can be very short (less than one month) for some 

journalists or extremely long and discouraging, up to eight 

months, for most others. 

As for the state’s role in hiring journalists, Ould Kaber 

commented that the procedure for hiring entry-level 

journalists is fraught with irregularities, as the state media 

recruitment procedures are murky. According to them, 

journalists often need a permit to report on specific events, 

to cover certain activities by government or parliamentary 

officials, or even sometimes to simply attend, inside the 

country, an international conference organized by the 

Mauritanian government. 

Mauritania

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010254

standards. On May 3, 2001, the private press of Mauritania 

adopted a “Charter of ethics and good conduct,” comprising 

rights and duties developed by the Comité pour le Respect de 

l’Ethique et de Déontologie (CRED), to “make the press more 

worthy of the trust of its readers.” 

CRED, an independent organization, aims to ensure ethical 

and professional conduct rules are adhered to among and 

between all its members, and between its members and the 

broader society. The panelists said that some highlights of this 

charter were inspired by standards developed and recognized 

by associations of international professional journalists. 

However, CRED has only the power of moral persuasion, with 

no power of deterrence. 

In December 2010, SJM sponsored an international conference 

on press ethics, resulting in the adoption of a declaration 

called “The Nouakchott Declaration on the Journalistic 

Profession” in which participants, both local as well as 

those coming from abroad, reaffirmed their commitment 

to respect the charter on national and international pride 

and professional conduct. However, according to the 

panelists, there are serious and recurring violations of these 

standards—although no cases were brought before a judge 

over the course of 2010, as the parties in dispute often favor 

amicable settlements.

According to some panelists, journalists and editors engage 

very little in self-censorship. This is true in the private 

media even with regards to subjects touching on religion 

or sexuality, say the panelists. Reporters and editors are 

rarely pressured to practice self-censorship due to a real or 

perceived fear of losing their job or of jeopardizing their 

safety or well-being, emphasize the panelists.

When self-censorship occurs, it generally stems from a need 

to comply with certain business interests rather than a fear of 

offending certain influential circles or senior political officials 

that pushes them to engage in self-censorship. “Because 

of the relationship editors or publishers often maintain 

with certain influential wealthy individuals or politicians, 

self-censorship is sometimes imposed on journalists. This 

unwritten rule on reporting limits journalists considerably 

in their ability to conduct original reporting or to freely 

investigate certain matters,” maintained one panelist.

Futhermore, some of the panelists agreed, journalists do 

not report on events and key issues affecting the country in 

complete freedom. Slavery, which still exists in Mauritania, 

homosexuality, and prostitution are virtually absent from 

the pages of government dailies or state television and radio 

broadcasts. According to a report from the privately owned 

Agence Nationale d’Information (ANI), in June 2010 the 

director of Radio Mauritainie censored a weekly broadcast 

investigating slavery in Mauritania; the star anchor was 

asked to change the subject matter. “The censoring of this 

broadcast is a flagrant contradiction of the commitments 

of the institution to grant full liberty to report on selected 

issues without bias,” suggested a panelist who asked to 

remain anonymous. 

Many other issues are considered sensitive. In August 2010, 

following floods that assailed the region of Gorgol, the 

governor forbade reporters of two private media agencies, 

the ANI and Al-Akhbar Info, from taking pictures of the 

affected population, according to the information site www.

riminfo.net. The governor defended his actions by pointing 

to the concern not “to expose” the poverty of the affected 

population to the “outside world,” explains the same source. 

Rokhaya Tall, a lawyer and member of the Mauritanian 

Association for Women’s Rights (known by its French 

acronym, AMDF), believes that “the journalist, of either 

the public or private media, cannot avoid the socio-cultural 

inertia…it increases a feeling of insecurity and forces the 

journalist too often, for fear of reprisals, to avoid writing 

about certain issues.” 

The panelists believe that, generally, the risk undertaken by 

editors, reporters, bloggers, and photographers reporting 

on these issues is that of being censored by their employer, 

being charged, or being brought to court by plaintiffs. Often, 

editors or employers forbid reporters to report on certain 

events. This is especially prevalent in the public media. 

According to the panelists, the taboo subjects that are 

not reported on by the public media organizations find a 

somewhat sympathetic outlet in certain independent press 

editions, online information sites, blogs, or social media sites 

(especially YouTube and Facebook). Some unique blogs like 

Lakhbaar Tebgue Vi Dar (http://ltvidar.blogspot.com/), Canal 

H (http://canalh.blogspot.com), or the once famous blog of 

X Ould Y made headlines in the city from 2005 to 2007, say 

the panelists. A famous lawyer, Master Mohameden Ould 

Ichiddou, said about blogger X Ould Y: “He’s phenomenal. He 

is the mirror of this society. Through his writing, he faithfully 

describes what people are saying. He puts on the Web what is 

talked about in lounges. His is a witness, everyone believes, of 

When self-censorship occurs, it generally 
stems from a need to comply with certain 
business interests rather than a fear of 
offending certain influential circles or 
senior political officials that pushes them 
to engage in self-censorship.



255MAURITANIA

someone with intimate knowledge of Mauritanian society.” 

However, the scope of these media still remains rather limited 

in Mauritania, particularly due to the high number of people 

who are illiterate.

When reporting on certain events, journalists are sometimes 

faced with a scarcity of information or an outright restriction 

on information. For example, there is no longer enough 

freedom to report on events relating to military defense 

or security, which are considered state secrets and liable to 

charges of undermining the security of the state, say the 

panelists. Indeed, during a seminar on ethics and approaches 

to national information reporting held on May 27, 2010, the 

Mauritanian Minister of National Defense himself stated, 

“Mauritanian journalists no longer have the right to publish 

information regarding military secrets,” according to a 

dispatch from Agence de Presse Africaine (APA).

According to the minister, quoted by the same source, 

journalists have repeatedly published information on the 

movement of military units, their positions, or their command 

without incurring any penalties. This “dangerous (practice) 

can no longer be tolerated, and the perpetrators will be 

subject to the law, in all its force,” he warned. Some panelists 

believe this is a warning by the government of its intentions 

to limit the scope of the activity of journalists.

Although some state media publishers and some private media 

editors benefit from wages and favors that reduce their level 

of insecurity, the panelists maintain that salaries for journalists 

and other media and communications professionals, both 

in the private and public sectors, is still not high enough to 

discourage bribes. To increase their income, journalists and 

editors, especially those in the private media, often feel forced 

to “prostitute” themselves, by promoting or defending in 

their articles politicians or companies. Media professionals 

are often inclined to accept bribes or kickbacks as gifts in 

exchange for covering certain types of events, and the practice 

is widespread in both the private and public media without 

distinction for age or experience. According to them, corrupt 

bureaucrats, businessmen, and elected officials often fuel this 

practice. A panelist who requested anonymity claimed that it is 

customary, during trips by the president or the prime minister, 

for journalists to demand or accept money or favors offered 

them. Birome questioned whether Mauritanian journalists’ 

professional associations would ever follow Senegal’s lead and 

forbid the practice of payment for coverage.

In Mauritania, the range of pay in the public-service sector 

is especially low. The minimum salary is MRO 21,000 (around 

$72)—on par with salaries for nurses and teachers. Journalists 

from the private sector earn on average MRO 50,000–60,000 

(around $170–205); however, unlike public media journalists, 

they do not benefit from social security or health coverage, 

and they are often not tied down by contracts. This does 

not prevent public media association representatives from 

organizing sit-ins, as they have every year since 2006, to 

demand the payment of back wages going back four years, 

given the government’s failure to keep its promises of salary 

increases for all state officials and employees.

Poor conditions and pay for journalists in both public and 

private media have driven some to move to other professions 

(communications chiefs at private companies, editors and 

designers in communications agencies, etc.) in the past 

few years.

As for the balance between news and entertainment, 

the panelists do not feel that entertainment programs 

overshadow news and information talk shows, although they 

exceed in number of hours programming devoted to the 

news. However, say the panelists, during election campaigns, 

these tend to balance out. Large swathes of morning radio 

programming are dedicated to entertainment, whereas on 

TVM the news and political talk shows fill the first part of 

the evening before giving way to entertainment. With the 

exception of soaps (two hours per day), mostly in Arabic, 

and sportscasts, TVM broadcasts on average 11 hours of 

programming per day (reports, debates, televised news), 

focusing only on Mauritania. The only French-language 

program is the daily news broadcast, while the national 

languages (Pular, Soninké, and Wolof) take up only 45 

minutes per day. The rest of the programming is in classical 

Arabic.

The facilities and equipment for gathering, producing, and 

broadcasting the news are relatively modern, but they are 

not completely effective and sufficient. TVM broadcasts in 

very high frequency (VHF) in Nouakchott, as well as in the 12 

regional capitals and some smaller cities. It has also broadcast 

via satellite, ARABSAT, since 1995. During the past 10 years, 

it has acquired modern facilities, including a mast, an earth 

station, six new cameras, and 11 staging benches, say some 

sources. However, the number of new cameras, production 

units, and facilities for digital transmission via satellite is 

still inadequate. Problems with microphones and cameras 

are commonplace at TVM Plus (the second public television 

channel); broadcasts sometimes air without any footage.

In Mauritania, the lack of facilities and technical equipment is 

felt at all stages in the collection, production, or broadcasting 

In Mauritania, the lack of facilities 
and technical equipment is felt at all 
stages in the collection, production, or 
broadcasting of the news.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010256

of the news. In the public radio and television sector, this 

often results in the limitation of reports to one single area—

more specifically to Nouakchott, the capital of the country. 

In the private media, the lack of printing equipment and 

the poor print quality of publications likely discourages 

advertisers, said the panelists. Also, they said, print editions 

and selective reporting (surveys, economic / business, local, 

political) of high quality are rare. 

The lack of professionalism is displayed in productions 

reflecting a total lack of research and originality. Some 

socio-professional media organizations, apparently recognizing 

these shortcomings, hold regular training sessions for 

journalists. In April 2010, SJM organized a training workshop 

on investigative journalism for the benefit of public- and 

private-media journalists. Mountaga lamented, “Investigative 

journalism remains a neglected genre in the newsrooms. 

Yet our country contains mines of shady affairs yet to be 

brought out into the open.” Camara, meanwhile, asked, “With 

newspapers operating without advertising, where can they 

find the means to send out their journalists to investigate?”

The panelists were unanimous that the print media do 

not produce more field reports than the televised media. 

But journalists from the private media use a freer tone 

in their reporting than those from the state media. The 

most important constraints on the print media as well as 

on the public media are the lack of resources, education, 

and experience by the journalists and reporters to produce 

specialized news reporting. The same goes for bloggers who 

do not provide, according to the panelists, quality coverage 

of issues or field reports.

Objective 3: Plurality of News

Mauritania Objective Score: 1.68

Compared with 2009, the rating for this objective shows 

progress. In particular, the ratings for indicators 1 (plurality of 

outlets and viewpoints in the media) and 4 (news agencies) 

improved. Additionally, new sources of information in 

minority languages are starting to appear via mobile phone. 

The panelists were unanimous that the government and 

private operators will continue to sustain this plurality in 

information sources.

The plurality in private and public news sources (press, 

radio, and Internet) today is a tangible reality in Mauritania. 

However, the panelists believe, these sources are not always 

approachable, objective, or reliable. 

The major shortcoming in terms of plurality is in the 

broadcast sector. At the time of the MSI panel, there was still 

no independent broadcast media in Mauritania; the sector 

remained under a state monopoly comprised mainly of public 

media, specifically Radio Mauritanie and TVM. However, 

following the adoption of the law liberalizing private radio 

and television media at the end of December 2010, the 

panelists believe that the country will soon see private radio 

and television stations emerge. For now, aside from the 

state-run outlets, it is possible for Mauritanians to listen to 

or to watch foreign broadcasts legally. The use of satellite 

receivers, especially in large cities, is very common. Al Jazeera 

is very popular and even has an office in Nouakchott. Other 

international radio stations are available as well, such as 

Radio France Internationale (RFI), the BBC (British Broadcast 

Corporation), and Africa Number 1, the Pan-African channel 

broadcasting from Gabon.

According to the panelists, Mauritanians living in large 

cities like Nouakchott, Rosso, or Nouadhibou depend on the 

Internet more and more to obtain information. Every year, 

no less than a dozen general information sites in Arabic or 

French spring up in Mauritania. Some, like the information 

site Oum Tounsy (www.oumtounsy.com), which came on the 

scene in May 2010, only publish information of a local nature 

and specifically one sole region, Nouadhibou, the economic 

capital of Mauritania. Others, like canal Rim (www.canalrim.

info) and GPS (www.gps.mr), are broader in scope. 

There are Mauritanian blogs on the Web. Similarly, since 

2006, phone applications and mobile news services in 

Mauritania have expanded. Following in the footsteps of 

the public AMI, a private media agency (Sahara media), the 

daily newspapers (le Quotidien de Nouakchott, Nouakchott 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



257MAURITANIA

Info), and a job portal (beta.mr) all launched in 2010 a paying 

subscriber service in French and Arabic to receive information 

and news alerts on multimedia telephones. Besides Arabic 

and French, the Mauritanian private media agency Al-Akhbar 

launched at the end of December 2010 a paying service of 

short messages over mobile telephone (SMS), entirely given 

in the country’s minority languages, Pulaar, Soninké, and 

Wolof. It is the first service of its kind in Mauritania. Similarly, 

in 2010, AMI’s website was revamped and equipped with RSS 

(http://www.ami.mr/fr/rss.xml), allowing subscribers to receive 

daily feeds.

Social network sites like Twitter, YouTube, and Facebook are 

still little utilized by the adult population in Mauritania for 

news. Their use is mostly limited to young city dwellers from 

large cities, especially Nouakchott or Nouadhibou. Internet 

usage at home and over other media (3G mobile telephones) 

tends to be spread throughout mainly urban areas, say the 

panelists. According to the panelists, even if it is true that 

today almost all Mauritanians in both rural areas and in 

cities have mobile phones, the use of these new sources of 

information is still very marginal. Additionally, advertisers are 

still hesitant to embrace these types of media.

The inhabitants of large cities like Nouakchott and 

Nouadhibou benefit more from the plurality of news sources 

than those living in cities in the interior of the country 

or in rural villages. In Mauritania, private media outlets, 

especially the print media, essentially cover only certain large 

cities like Nouakchott, Nouadhibou, or Rosso. The types of 

media or other information aids available in rural settings 

remain essentially the radio, followed by mobile telephone, 

shortwave radio, and satellite television. The panelists also 

underscored the absence of community media in Mauritania. 

However, since 2010, the government has moved ahead to 

open regional stations in the towns of Aïoun, Kiffa, Kaédi, 

Atar, Tidjikja, Sélibabi, Zouerate, Néma, and Akjoujt, and 

some of these stations have begun operating. Prior to this 

development, only the town of Nouadhibou had a regional 

station. These regional stations cover a radius of 50 km and 

broadcast eight hours per day. Coverage focuses on local 

issues and educational programs of interest to the people of 

the affected regions, mostly ranchers and farmers.

Cost and literacy are additional barriers to media access. 

Given the very high rate of illiteracy in the country—nearly 

half of the population—and given that most people live 

on less than one dollar per day, they cannot afford to buy 

private press copies, and foreign publications are out of 

reach. The readership comes mostly (80 percent) from the 

public administration or private enterprise sectors. Some 

French and Arabic publications are available, but they are not 

generally affordable to large segments of the population. 

The Pan-African weekly magazine Jeune Afrique (Young 

Africa) sells for MRO 1,000 (around $3.40). However, certain 

national press editions, such as the general news magazine 

Mauritanies1, printed in color abroad (Tunisia), are sold for 

the same price as foreign publications. 

In contrast with print media, according to the panelists, the 

low income of the people and the low salaries of civil servants 

do not affect greatly the access to the Internet, satellite 

television, or other paying broadcast services, especially in the 

urban areas.

Aside from barriers posted by cost and geography, there is no 

way for the government to either directly or indirectly restrict 

the access of its citizens to national and international media, 

panelists said. Access to the Internet is free in Mauritania. 

There is no censorship or restriction on access to Google or to 

social networks (Facebook, YouTube, Twitter, etc.); however, 

there is some uncertainty of how the legislation adopted 

by the government in December 2010, which holds ISPs 

accountable for content, might affect this.

In terms of the state media’s record of reflecting the full 

political spectrum and serving the public interest, according 

to the panelists, the public media are still far from these 

goals. Citing Le Quotidien de Nouakchott, the panelists 

estimated that the annual subsidy to state media approaches 

MRO 2 billion. But even though these media groups are 

heavily subsidized by taxpayer money, they continue to be 

managed archaically and are not truly independent from 

the state or the political party in power, the Union pour 

la République (UPR). The public media generally present 

an editorial line from only one viewpoint, that of the 

government. In March 2010, even the Mauritanian president, 

during a surprise visit to the TVM offices, scathingly criticized 

its journalists and the technical staff, telling them that 

they appear more interested in the speeches given by the 

president and the ministers rather than in the concerns of 

average citizens, and their programs are rebroadcasts with 

In Mauritania, private media outlets, 
especially the print media, essentially 
cover only certain large cities like 
Nouakchott, Nouadhibou, or Rosso. The 
types of media or other information 
aids available in rural settings remain 
essentially the radio, followed by 
mobile telephone, shortwave radio, and 
satellite television.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010258

never-ending scenes poorly filmed, with poor audio quality. 

He told them that he expects TVM to give a voice to the 

concerns of the citizens of Mauritania, not the ministers that 

he sees every week.

State media coverage leans heavily toward the government at 

the expense of the opposition. A 2010 HAPA report criticized 

Horizons for its lack of respect for diversity of opinion, noting 

that in March, only one edition of Horizons reported on an 

opposition event, and the newspaper avoided giving detailed 

information. Said Ould Kaber, “Only on rare occasions is 

the state media open to the political opposition,” such as a 

February press conference held by Ahmed Ould Daddah (the 

leader of the main opposition party in Mauritania). But this 

openness did not last long. In a statement made public on July 

21, 2010, the joint committee of the Mauritanian democratic 

opposition denounced as biased TVM’s coverage of a televised 

event on President Azziz’s assessment of the regime.

In the opinion of the panelists, very few editors and 

journalists in Mauritania in the public or private media are 

professionally aware of the dedicated role they have to serve 

the public interest in an apolitical manner. The state and 

public media do not yet promote cultural or educational 

programs. Nevertheless, the HAPA report welcomed the fact 

that Horizons, since April 2010, has published reports on 

issues of concern to the people, like the report on food safety 

and clean-water shortages.

In Mauritania, independent media agencies collect and 

disseminate news only for the print media. Between 2006 

and 2010, no fewer than four private media agencies were 

established. At least two new private online media agencies 

emerged in 2010, most notably the Sahara Media Agency 

(www.saharamedias.net) and the Agence d’Iformations et 

de Nouvelles (AINRIM, www.ainrim.com), which publish in 

French. The Sahara Media Agency is a Mauritanian private 

media agency with a focus on international news. Besides 

Mauritania, it has offices in West and North Africa (Rabat, 

Dakar, Abidjan) with over 70 employees, journalists, and 

technical staff from various countries. AINRIM offers a 

nonstop, 24-hour information service covering national 

political, economic, social, cultural, and sports news.

ANI, an independent electronic information agency that has 

been in existence for five years, is owned by the Mauritanian 

Society of Press, Printing, and Communications (known by its 

French acronym, MAPECI), which publishes the two dailies 

Nouakchott Info and Akhbar Nouakchott. 

ANI and AINRIM do not provide pictures, videos, or other 

visuals allowing for connections to social networks (Facebook, 

Twitter) via their website, or options to receive news alerts on 

mobile telephones. Sahara Media Agency, in contrast, provides 

multimedia content (audio and video). In addition to its audio 

and video, the agency Al Akbar offers a messaging service on 

mobile telephone (SMS) in the national languages of Pulaar, 

Soninké, and Wolof; it was launched on January 1, 2011.

Media agencies provide their news to the independent 

print and broadcast media without distinction. The media 

outlets relay dispatches or other content of these local or 

international media news agencies, like Reuters, AP, and 

AFP. But, say the panelists, local newspapers rarely mention 

the sources.

There is no real transparency in media ownership permitting 

consumers to judge the objectivity of reporting, the panelists 

said, and there are no laws or regulations on the disclosure 

of media ownership. Foreign investments in the media are 

very small, and this is simultaneously an advantage and a 

disadvantage, say the panelists.

There are no press conglomerates in Mauritania, however; 

media ownership is very often concentrated in the hands of 

a single owner. Le Quotidien Nouakchott Info, Al-Akhbar 

Info, the Agence de Presse Nouakchott Info, and MAPECI 

are held by a former journalist-turned-politician, Cheikhna 

Ould Nenni, with close ties to the ruling party. In a similar 

way, a former correspondent of RFI, MBC, and Al Jazeera, 

Abdallahi Mouhamdy, owns the Sahara Media Agency, the 

daily Arabic Al Akhbar, and a printing press company. It is 

also very common for these media owners to try to influence 

the editorial line of their publications.

The panelists do not believe that a broad spectrum of social 

interests are reflected and represented in the media, including 

sources of information in minority languages. According to 

them, the public media (Radio Mauritanie, TVM, and Horizons) 

still continue to be tools for the ruling regime or of a sole 

ethnic group, the Arabs. There is very little time or space given 

to other politicians, civil-society members, and minorities. 

The media, especially private media and bloggers, often 

address a variety of social issues, such as those concerning 

gender, ethnicity, social mores, religion, and sexual 

orientation, with little difficulty. However, the same is not 

true of the state media. The government and the chief 

editors in the media, who are not forthcoming with their 

Said Ould Kaber, “Only on rare occasions 
is the state media open to the political 
opposition,” such as a February press 
conference held by Ahmed Ould Daddah 
(the leader of the main opposition party 
in Mauritania).



259MAURITANIA

reasons, often enforce this resistance. In April 2010, RPM 

decided to boycott a state television program, “Press Club,” 

after a guest on the show, the chief editor of the weekly La 

Tribune, was censored after bringing up controversial issues 

(including national unity, toxic waste generated by certain 

foreign mining companies, and the expansion of electricity to 

outlying districts) on the show. 

While the panelists could cite no proven case of harassment 

of journalists for writing about issues affecting ethnic 

minorities, they noted that out of a total of nearly 200 

newspaper editions published more or less regularly, only 

one, Foyre Bamtaré, is published in Pulaar (one of the 

four national spoken languages officially recognized in 

Mauritania). Furthermore, in September 2010, a famous 

Mauritanian singer, Ousmane Gangué, lamented in the 

columns of Le Quotidien de Nouakchott the low number of 

hours devoted by TVM to a cultural program in a minority 

language, such as Pulaar. “If there is no Pulaar programming 

at TVM, I will never be able to do a show on television, since 

a Pulaar performer cannot participate in a program with 

Moor hosts or journalists. I prefer to do my shows with a 

guy like Bosco (a famous journalist from this ethnic group), 

because he will conduct the show in Pulaar. But if we do not 

give him the necessary time to meet the performers, how 

can he do his show properly? At TVM, we give three or five 

minutes of antenna time to black Mauritanians; this is not 

normal. If we were to give them one hour of broadcast time, 

they would have the time to do a proper television variety 

show. When Bosco does a show he has to constantly be 

looking at the time.” 

Ethmane Ould Bidiel, a political activist from the Alliance 

Populaire Progressiste (APP), also complained, in a post 

published in August 2010 on the information website 

cridem.org, about the absence of the Haratine community 

(descendants of former slaves) from TVM—an absence he 

equates to a quasi-racism of the state. “Why do all the 

regimes that succeed each other agree on one thing and one 

thing only, the principle of excluding and of marginalizing 

systematically the Haratines from all public media 

organizations, especially radio and television?”

The private media have a better record than the public media 

for reporting on issues affecting minorities and providing 

minority-language programming. In addition to Arabic and 

French, the Mauritanian private media agency Al Akhbar 

launched at the end of December 2010 a paying service of 

short messages over mobile telephone (SMS), entirely given in 

the country’s minority languages, Pulaar, Soninké, and Wolof. 

It is the first service of its kind in Mauritania. 

Objective 4: Business Management

Mauritania Objective Score: 1.21

The ratings for nearly every indicator in this objective 

decreased in comparison with 2009. Indeed, the panelists are 

unanimous in judging that media companies in Mauritania 

are all basically just barely staying afloat, with a business 

environment that is not yet favorable to the establishment of 

media companies. Only indicator 5, government subsidies for 

private media, registered some progress, resulting from the 

recent establishment of an aid fund for the media.

Neither the independent nor public media in Mauritania 

can be described as well-managed enterprises allowing for 

independent journalism, say the panelists. Neither the media 

outlets, nor support companies (distribution, print) are 

professional or profitable. In 2006, a report by the National 

Commission for the Reform of the Press and Broadcast Media 

noted the absence of a text defining what a media company 

is, its collective responsibilities, as well as its moral character 

and its commitment to its employees. Five years later, little 

has changed. 

Newspaper companies cannot afford their own ambitious 

projects. The majority of independent publications do not 

yet own cars to run errands, let alone to allow journalists 

to travel. Some newsrooms do not even have a standard 

telephone line or a connection to the Internet. And even 

where it exists, its access is tightly controlled, according to 

Birome. Media outlets and supporting companies do not have 

business plans. Accounting and financial practices remain 

dubious and noncompliant with international standards.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010260

In the private media, accounting functions, sales, and human 

resources are sometimes carried out by the publishing editor 

or perhaps even by his brother, cousin, or someone else 

close to him, claimed Djeinaba Bâ, a salesperson for the 

communications agency 3MC.com. The panelists said that 

typically there is no personnel policy in place; instead, tasks 

are assigned haphazardly. 

The panelists also believe that the public media do not use 

taxpayer money responsibly. Indeed, private newspapers 

regularly feature cases of misappropriation of funds in these 

enterprises.

The private media have multiple sources of revenue, 

the most important being sales, subscriptions, and 

sponsorships. However, this income seems very inadequate 

for the sustainability and viability of the media companies, 

considering that newspaper circulation is poor (it varies 

between 1,500 and 2,000 copies for each publication), and 

other sales and advertising revenue are also insignificant. 

The panelists note as well that the purchasing power of the 

Mauritanian people, who live on less than one dollar per 

day, makes for a poor readership, given that newspapers, on 

average, cost MRO 100 to MRO 200 ($0.35–$0.68). Certain 

private newspapers benefit from assistance, namely from 

some Western governments, said Camara.

Contrary to other neighboring countries (Senegal, Mali, etc.), 

the Mauritanian private media do not yet benefit from any 

direct state subsidy. For about 15 years, the only form of 

aid to which it was entitled was a reduction in the cost of 

the printing of newspapers. “In 2010, the state took on 70 

percent of the cost of the printing of 229 newspapers, which 

is about MRO 240 million ($820,000),” confirmed by the 

communications minister in the local press.

Revenue and funding sources often influence the editorial 

policies of newspapers, their management, and the content 

itself of media outlets, say the panelists, who believe, 

however, that this practice is more deeply anchored in the 

private media than in the public media. Some business 

leaders of the private or public sector, senior government 

administrators, or elected local officials often subscribe, 

as a show of support, to private newspapers in return for 

increased and improved visibility. 

Advertising is still very little developed in Mauritania. 

Outside of Nouakchott, there are no consulting agencies 

in communications in the other large cities, including 

Nouadhibou, the economic capital. International agencies 

(Moroccan, Tunisian, and Senegalese) dominate the 

advertising world.

The economic and industrial base of Mauritania counts no 

fewer than one hundred companies, and yet, the companies 

using advertising are almost nonexistent. For about 10 years, 

advertising space in the private newspaper columns, as 

well as space in the public media, was essentially purchased 

by the three mobile telephone operators in the country 

(Mattel, Mauritel, and Chinguitel). Their advertisements, 

on average 15 minutes long, are replayed continually on 

radio and television. These operators have also entered into 

contracts with the most widely read private newspapers to 

carry regular advertisement flyers throughout the year. But 

advertising revenue, if there is any, still remains insignificant 

to the survival of the newspapers, say the panelists.

According to the panelists, in Mauritania, it is the media 

organizations that take responsibility for soliciting and selling 

advertising space to advertisers. And yet, private media 

professionals have generally not received any basic training in 

the search for new markets and advertising resources, claimed 

Thiam, who added that “media editors lament that for many 

years there was no national advertising agency in the country. 

Such an entity would have undoubtedly allowed for a better 

distribution among various newspapers’ and other media 

organizations’ advertising and subscription opportunities.”

According to the panelists, the public media have sufficient 

access to adequate and guaranteed funding sources 

without risking political interference. The figures released 

by the private media show that indeed, TVM receives 

an annual subsidy of around MRO 2 billion ($6,831,000), 

Radio Mauritanie around MRO 1 billion ($3,416,000), MRO 

600 million ($2,049,350) for AMI, publisher of the two 

government dailies (Chaab and Horizons), and MRO 300 

million ($1,024,650) for the IN.

The government has also taken a step to support the 

private media by passing a bill in late December 2010 that 

establishes, for the first time in the history of independent 

media in Mauritania, direct public aid to the private media. 

According to the communications minister, the modalities 

of managing and setting up the fund will be overseen by a 

And yet, private media professionals 
have generally not received any basic 
training in the search for new markets 
and advertising resources, claimed 
Thiam, who added that “media editors 
lament that for many years there was 
no national advertising agency in the 
country.”



261MAURITANIA

committee whose mission had not yet been defined at the 

time of the MSI panel.

In general, the panelists did not feel concerned that direct 

or indirect subsidies from the government to private media 

would affect editorial independence. They noted that in the 

past, Le Calame, a private weekly newspaper, had received 

a reduction in its printing costs with IN, without any signs of 

ensuing influence on its political editorial line or management. 

On the contrary, the newspaper adopted a hard editorial line 

against the policies of the government. And yet, the panelists 

conceded that because of this critical attitude, the editions of 

the newspaper were regularly censored.

Panelists also emphasize that public administration and 

the state-owned companies are an important source of 

advertising revenue and subscriptions for Mauritanian 

newspapers. However, “the offers benefit only the two 

government dailies, Chaab and Horizons. In general, public 

administrators are quite reticent in granting advertising or 

subscriptions to the private print media,” says Sidina Ould 

Ely, responsible for distribution and customer relations at the 

national printing company.

The panelists think that market studies in the media sector 

in Mauritania can certainly provide a mine of information 

for different targets. But the media or their sponsors rarely 

use the information obtained. The types of research used 

by the media are limited at this time to opinion surveys 

on the popularity of politicians that are prepared by 

media organizations. “Rarely have the studies specifically 

concerned market segmentation or the profile of the private 

newspapers’ readership. These studies have so far concerned 

above all the audiences of public radio and television, 

Mamoudou said.

Djeinaba Bâ commented, “Better market research will 

necessarily lead to improved quality in news and newspaper 

distribution. But the problem is that no media editor is yet 

prepared to sponsor at his own expense such a study, let 

alone to implement its strategic or business findings.”

The panelists believe that audience ratings, circulation 

figures, and Internet statistics are generally produced 

by the government or by other related organizations, 

rendering their reliability questionable. Nevertheless, certain 

international organizations (UNFPA, UNICEF, World Vision) 

operating in the country also sometimes carry out media 

research. The results produced by these appear less focused. 

The results of the audience ratings or circulation figures 

from these studies are rarely made public and are still less 

used by media outlets or other organizations. Figures on the 

number of copies of the print media or on the consistency of 

publication of private newspapers in Mauritania have been 

produced since 2007 by a research team from HAPA—but the 

results, compiled purely on the basis of individual interviews, 

are often viewed as biased. 

Objective 5: Supporting Institutions

Mauritania Objective Score: 1.72

The overall average of Objective 5 showed slight 

improvement compared with 2009. Indicator 3 (the role of 

media NGOs) recorded the largest increase. The panelists also 

noted progress with regard to indicator 4 (formal education 

options for journalists), mainly because of the launching of 

classes at the trade school for journalism created in 2009 by 

the government. Indicator 5 (short-term training options) 

improved as well. The ratings for most other indicators 

remained virtually unchanged from 2009; the exception 

to this was indicator 6, access to printing facilities and 

newsprint, which lost some ground.

Since 2008, the media sector experienced a revitalization 

of the union labor movement. New associations launched 

to defend the interests of media professionals, reflecting 

the aspirations of the Mauritanian media as a whole. Some 

of these associations include RPM, SJM, the Association of 

Mauritanian Media Publishers, the Association of Mauritanian 

Journalists, and the Union of Independent Press and Media 

in Mauritania. However, according to the panelists, some 

of these organizations still do very little on behalf of the 

interests of independent journalists. They do more for the 

preservation of interests of publishers and of the institutions.

There are still no associations of broadcasters in Mauritania, 

and there are only a few associations for media publishers. 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010262

The most important are RPM, which represents the traditional 

print media, and the Association of the Mauritanian Electronic 

Media, for online media. RPM, created in 2008, numbers at 

least 23 newspapers and information site members, while 

close to 25 Mauritanian newspapers and electronic sites have 

announced the creation of the Association of Mauritanian 

Electronic Media, with the goal to “defend the moral and 

material interests” of the electronic media. As noted in last 

year’s MSI, RPM is the trade association most representative 

of the profession (while SJM is the most representative in 

terms of looking after journalists’ professional interests). 

This year’s panelists singled out trade associations like RPM 

for most actively defending the media’s interests before the 

government. For example, following an IN decision to increase 

costs for independent newspapers by three times, RPM decided 

to observe a day without newspapers on Sunday, January 

3, 2010. By the end of day, IN caved in to RPM’s demands, 

and the communications minister ordered IN to restore the 

subsidized prices. 

According to the panelists, in Mauritania, union activity is 

still underdeveloped in media circles. Certainly, associations 

of media professionals have existed for around 15 years, but 

they have not encountered problems of legitimacy. Some of 

these associations, modeled after CRED, which was launched in 

2001, are under the control of media owners who do not share 

the same concerns as the journalists. Others, like the National 

Association for the Independent Media, created in 1991 and 

influenced for a long time by the theories of the overthrown 

dictatorial regime that ravaged the country from 1984 to 2005, 

were plagued by leadership quarrels, which handicapped their 

ability to function. A new group that emerged in December 

2010, called the Club of Reporter Journalists, is open to all 

journalists and seeks to defend journalists against all attacks on 

their material or moral rights.

According to the panelists, professional associations, 

including unions, generally represent individuals in the media 

(such as editors, journalists, or other media professionals). 

Furthermore, the independence of these organizations or 

their leaders, vis-à-vis the government, is often very strongly 

criticized, say the panelists. There are professional associations 

for the defense of journalists in general, but their number is 

very small (around one dozen) and their usefulness remains 

very limited. Services offered by these organizations are 

limited typically to moral support for journalists or their 

families in case of arrest, organizing sit-ins to show solidarity, 

and other efforts to mobilize public opinion.

The conditions necessary for membership in these associations 

are generally not very restrictive. For example, Article 4 of 

the CRED’s ethical charter stipulates that, for example, every 

journalist or publisher having subscribed to the Charter and 

having confirmed his/her membership by an oath of honor 

duly signed can be a member of CRED. The number of 

members in these organizations tends to decrease every year. 

Since its creation in 2001, CRED has held only two general 

meetings (in 2001 and 2010) and currently numbers just 59 

member journalists.

There are a number of NGOs operating locally that 

collaborate with the media sector to support freedom of 

speech and the independence of media groups, including 

the Forum of Organizations for Human Rights in Mauritania 

(known by its French acronym, FONADH), the Mauritanian 

League for Human Rights (known by its French acronym, 

LMDH), and the National Order of Lawyers. Although their 

number is still very small and collaboration is sporadic, they 

collaborate with the international organizations defending 

the freedom of speech or human rights, and these local 

organizations, which are mainly located in Nouakchott, often 

spare no effort when reacting and responding to attacks 

on the media. The panelists believe, nevertheless, that 

these NGOs are involved only marginally in the evaluation 

of legislative changes affecting the media. However, some 

among them, like LMDH, often provide legal support to 

journalists or other media outlets. 

Ever since Mauritania acquired independence 50 years ago, 

there had been no public or private journalism schools 

in the country. However, in March 2010, the Mauritanian 

government adopted a draft decree supporting the creation 

of a publicly owned institution, ENAJM, to answer the need 

for highly qualified administrators to reduce the deficit 

adversely affecting the administration. 

The panelists stressed that before the creation of this 

establishment, Mauritanian graduates in journalism, 

communication, and information sciences were trained in 

foreign countries (Senegal, Morocco, Tunisia, Egypt, Irak, 

Syria, France, etc.). “After receiving their diplomas, most 

return to Mauritania with new expertise but without any 

promise of employment—except, of course, for those on a 

According to the panelists, professional 
associations, including unions, generally 
represent individuals in the media 
(such as editors, journalists, or other 
media professionals). Furthermore, the 
independence of these organizations or 
their leaders, vis-à-vis the government, 
is often very strongly criticized, say 
the panelists.



263MAURITANIA

fast track,” said Bocar Bâ, who added that media outlets are 

generally very satisfied with the quality of the graduates.

The panelists feel that there are short-term training and 

development programs that allow journalists to improve 

their skills or to acquire new ones. “Training seminars 

have benefited the Mauritanian media. Some workshops 

are funded and organized by embassies and international 

organizations, but these opportunities are often hard to 

come by. Generally, training programs are implemented by 

local organizations in partnership with their international 

colleagues or local NGOs. The most popular courses generally 

focus on ethics and good conduct in the journalistic 

profession, investigative journalism or reporting, the 

electronic press, etc. 

According to the panelists, the media outlets give very little 

support to the efforts of the personnel wishing to take 

part in professional development opportunities. There are 

programs to address all the training needs of professionals of 

all fields (editing, advertising, etc.), but very often the level 

of learning in these programs is undifferentiated for all the 

participants: beginner or advanced journalists all take the 

same courses. “As for courses held abroad, the participation 

fees are exorbitant—and neither journalists nor editorial 

offices are often ready to pay them,” admitted Camara. Some 

Western embassies (USA, France, Germany) offer to cover 

expenses for one or two Mauritanian journalists from the 

private media to take short training courses in journalism in 

their respective countries.

There are very few printing presses owned by businessmen. 

By far, the government-run IN is the largest printing company, 

said Ely, and it prints nearly all the independent newspapers 

as well. 

The state pays up to 70 percent of the costs associated with 

printing private newspapers. The panelists believe that 

IN, which benefits from a yearly state subsidy, is managed 

as a for-profit company. However, the panelists criticized 

IN’s quality of services and ever-rising prices, which, they 

said, significantly impede the development of print media. 

Overall, according to Jaafar, “The support from the printing 

companies and distribution companies for the media is 

fainthearted and ineffective.”

Ely noted that Mauritania lacks an adequate distribution 

network, and that is a major reason why newspapers remain 

nearly inaccessible to the vast majority of the population.

List of Panel Participants

Camara Seydi Moussa, publisher, La Nouvelle Expression, 

Nouakchott

Mountaga Diop, regional correspondent, L’Éveil Hebdo, 

Boghé

Birome Guèye, executive, High Authority for Press and 

Broadcasting, Nouakchott

Thiam Mamadou Alassane, regional correspondent, Lumière 

du Nord, Nouadhibou

Bocar Bâ, journalist, Radio Mauritanie, Nouakchott

Djeinaba Bâ, advertising consultant, 3MC.com 

Communications, Nouakchott

Hawa Traoré, freelance journalist, Nouakchott

Moctar Ould Mohamed Jaafar, correspondent, Le Divan, 

Nouakchott

Aydaly Ould Hemed, journalist, Horizons, Nouakchott

Rokhaya Tall, legal expert, Mauritanian Association for 

Women’s Rights, Nouakchott

Sidina Ould Ely, director or distribution, Imprimerie 

Nationale, Nouakchott

Bah Ould Kaber, former journalist, Télévision de Mauritanie, 

Nouakchott

Moderator and Author

Mamoudou Sy, director of publication, Éveil Hebdo, 

Nouakchott

Assistant

Dewa Dianifaba, IEC supervisor, Health and Nutrition Support 

Project of the World Bank, Nouakchott




