
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201072

Journalists can no longer muster the courage to cover so-called sensitive stories. 

Instead, they file “rent-paying” stories that merely help them to get by financially.

Democratic Republic of Congo



73

INTRODUCTION

Democratic Republic of Congo

D
em

o
c

r
a

tic
 R

epu
b

lic
 o

f Co
n

g
o

OVERALL
SCORE:
1.80

FFour years have passed since the first presidential and legislative elections in 2006 ended years of 

destabilizing rebellions and armed conflicts, and one year remains until the next elections in 2011. Security 

in the Democratic Republic of the Congo (DRC) remains a concern, and destabilization is a real possibility.

A sense of insecurity has heightened since the assassination of a prominent human-rights activist, Floribert 

Chebeya Bahizire, chief executive officer of La Voix des sans Voix (VSV; the Voice of the Voiceless), in Kinshasa 

on June 1, 2010. The murder chilled human-rights advocates and media professionals alike. Journalists can 

no longer muster the courage to cover so-called sensitive stories. Instead, they file “rent-paying” stories that 

merely help them to get by financially. All the panelists admitted that self-censorship driven by fear is now 

the greatest threat to the right to inform and be informed in the DRC. Accordingly, the indicator concerning 

professional journalism scored lowest in this year’s MSI.

Other incidents stemmed from insecurity in the eastern provinces. Chebeya Bankome, a media professional, 

was assassinated in April 2010. In another incident, a journalist accused of “treason” was arrested and 

thrown into jail for five months because he had published a press release of the Forces Démocratiques pour 

la Libération du Rwanda (FDLR), a Rwandan rebel group based in the mountains of the eastern DRC. The 

release, taken from a website, accused the Armed Forces of the Democratic Republic of the Congo (AFDRC) 

of atrocities against civilians. Congolese authorities accused Radio France Internationale (RFI) of a smear 

campaign against the AFDRC fighting the FDLR rebels and halted the FM broadcasting arm of RFI for over 

a year across all of the DRC.

After these incidents and other violations of the freedom of the press, Reporters sans Frontières (RSF) and 

Journaliste en Danger (JED) sent an open letter to the president to point out the deterioration of working 

conditions for journalists and the decline of freedom of speech. Panelists recalled several cases where 

journalists were assassinated, threatened, or arrested and discussed the difficulties foreign media face in a 

consistently tainted and unsafe environment.

Nonetheless, the compiled scores from all panelists show that the weakest link in the Congolese media 

system is the financial instability of press companies, which must deal with an environment unfriendly to 

business and being managed like small, family corner shops. The majority of Congolese journalists are either 

badly paid or not paid at all due to the economic precariousness of their employers. They are sitting ducks 

for manipulation and corruption.

The panelists pointed out that there is a direct connection between the “professionalism of journalists” 

(measured by Objective 2 of the MSI) and the economic sustainability of press companies (Objective 4). “The 

ultimate guarantor of the freedom and independence of a journalist is his/her employer, who must secure 

the conditions that will shelter him/her from manipulation and corruption,” one panelist noted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201074

Democratic republic of congo AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: 8 daily newspapers, more than 100 others; Radio Stations: 226; 
Television Stations: 60 (Source: GRET, 2005)

>> Newspaper circulation statistics: N/A

>> Broadcast ratings: top three radio stations: National Radio 
(state-owned), Golfe FM (privately-owned), Capp FAM; Top three TV 
stations: National television (public channel), Canal3 (private channel), 
Golfe TV (private channel)

>> News agencies: ACP (private), APA (private), Syfia (private), DIA (private)

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 290,000 (2008 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 71,712,867 (July 2011 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Kinshasa

>> Ethnic groups: Over 200 African ethnic groups, of which the majority 
are Bantu; the four largest tribes—Mongo, Luba, Kongo (all Bantu), and 
the Mangbetu-Azande (Hamitic) make up about 45% of the population 
(CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Roman Catholic 50%, Protestant 20%, 
Kimbanguist 10%, Muslim 10%, other (includes syncretic sects and 
indigenous beliefs) 10% (CIA World Factbook)

>> Languages: French (official), Lingala (a lingua franca trade language), 
Kingwana (a dialect of Kiswahili or Swahili), Kikongo, Tshiluba (CIA 
World Factbook)

>> GNI (2010-Atlas): $11.95 billion (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> GNI per capita (2010-PPP): $310 (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> Literacy rate: 67.2% (male 80.9%, female, 54.1%) (2001 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Joseph Kabila (since January 17, 
2001)

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

1.
42

1.
76

1.
70

0.
83

1.
40

1.
43

1.
86

2.
17 2.

31

1.
06

1.
32

1.
03

2.
32

2.
00

1.
97

20
10

1.
84

20
10

1.
62

20
10

2.
09

20
10

1.
32

20
10

2.
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: democratic republic of congo

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



75

Continuing in the same vein, Nzembele Muika Natasha, a 

JED legal assistant, adds that the law no. 96-002 of June 22, 

1996, regulating the exercise of the freedom of the press 

in the DRC, is in fact killing the same freedom due to its 

direct link to the criminal code. “Let’s remember the case 

of the journalist Jullson Eninga, the publication manager of 

the Kinshasa Le Journal, who came close to getting a death 

sentence after his paper published a press release of the 

Forces Démocratiques pour la Libération du Rwanda (FDLR): 

an armed faction of the Rwandan army operating in the 

eastern RDC. He was charged with ‘treason’ and imprisoned 

for five months.” Fortunately, he was acquitted, but the worst 

was a possibility.

This case and many others prompted Rosette Mamba Poloto, 

a journalist with Raga TV, to assert: “Current legislation 

and social rules are not enough to protect journalists 

and encourage freedom of speech and access to public 

information.” Not everyone on the panel, however, shares 

her opinion. Jhonny Mbenga Mudiayi, an attorney with the 

Gombe Bar Association, believes that freedom of the press 

really exists despite the obstacles journalists face.

As evidence, Mudiayi notes that since democratization in the 

1990s, journalists can express themselves objectively within 

certain limits of professional ethics. The great challenge 

for the professional organizations is to make sure these 

standards are observed by the legal authorities and the 

professional community.

To illustrate the difficulties in enforcing the law, Kasonga 

Tshilunde Joseph-Boucard, secretary-general of the Union 

Nationale de la Presse du Congo (UNPC) and managing editor 

of L’Eveil, noted that in 1999, when he was accused of slander 

by an important diamond mining company (the Bakwanga 

mining company), he won after a long trial, but the sentence 

has not been carried out.

While in Kinshasa entering the news market is contingent 

on obtaining licenses from the security services, such as the 

Agence Nationale des Renseignements (ANR), in the provinces 

it is much easier, especially in Nord-Kivu province.

Tuver Ekwevyo Muhindo Wundi, a journalist with the national 

Radio Television station of Goma (Nord-Kivu), noted a 

willingness to ensure the free speech in the media, despite 

the onerous requirements of certain state services, particularly 

the ANR. He also pointed out that many operators are 

starting up radio stations on their own as community stations, 

evangelical stations, or commercial stations, in addition to the 

state-owned radio and television outlets. 

Nord-Kivu, he goes on, is flooded with these new outlets, 

but the government’s watchful eye is always present. 

Managerial appointments in the public media are often 

Objective 1: Freedom of Speech

DRC Objective Score: 1.84

In the latest worldwide Freedom of the Press Index, published 

in 2010 by RSF, the DRC dropped to 148th out of 178 

countries. The French organization attributes the ranking to 

violence against and arbitrary arrests of journalists.

For the sixth consecutive year, a media professional has 

been assassinated. Chebeya Bankome was shot dead on 

April 5, 2010, in his home in the eastern DRC. A high-profile 

trial was promptly organized 72 hours later and ended 12 

days after that. Two military servicemen were found guilty 

and sentenced to death, but the verdict failed to satisfy 

human-rights defenders. As in other cases of murder of 

journalists, pre-trial investigations and the subsequent trial 

failed to meet the professional standards of fairness. Thus, 

indicator 4—related to the punishment of freedom-of-the-

press violations—was the lowest among Objective 1 scores.

All the panelists agreed that the DRC has on its books the 

necessary legislation to guarantee freedom of speech. 

Godefroid Kabongo Nzengu, an attorney with the Kinshasa 

Bar Association, noted other deficiencies within the freedom-

of-the-press laws: “Journalists can be found guilty even 

when their facts are true. In other words, journalists can be 

held responsible merely for exposing someone to criticism. 

More importantly, journalists charged with treason may be 

sentenced to death, a hugely disproportionate response.”

Democratic Republic of Congo

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	M arket entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201076

Others believe the press pass is a political weapon in the 

hands of the government. On July 27, 2009, the security 

services in the eastern DRC denied access to a crew from 

the Belgian television channel VRT, although they had a 

press pass signed by the secretary-general of the Ministry of 

Communications and the Media. The television crew had to 

wait for a new pass signed by the minister of communications 

and the media himself.

These new requirements are troubling. In addition, any 

criticism or exposure of shady deeds by the troops or their 

commanding officers can be qualified as crimes in the form of 

“incitements to commit acts contrary to the military duty and 

discipline or to military demobilization.”

Objective 2: Professional Journalism

DRC Objective Score: 1.62

According to recent statistics, the number of press freedom 

violations has decreased markedly. Even the authorities are 

satisfied that fewer journalists are imprisoned or harassed 

due to their work. But these falling figures lend themselves 

to different interpretations. For the government, they signify 

improvement in freedom and of the press in particular. For 

media observers from the general public, the “quantitative 

improvement” comes at the expense of content and quality. 

The panelists also recognize that journalists self-censor when 

it comes to sensitive issues—particularly corruption-ridden 

mining contracts, customs fraud, misappropriation of public 

funds, human-rights violations, etc.—to stay out of trouble. In 

the panelist’s opinion, “repressive” measures have softened. 

Brute force has been replaced by financial considerations—

the buying of consciences. The famous transportation 

expenses commonly known as “blending” are a thing of 

the past. Now, prominent media owners are offered sums 

of money in exchange for a kinder media treatment. One 

manager of a newspaper stated during the panel meeting 

that on the night when the governor of the Central Bank 

of the Congo held a press conference, several envelopes 

containing $5,000 were dispatched to the owners of certain 

media outlets with no explanation, but with the clear intent 

that the media should cover the story in a flattering light. As 

a result, news reporting is neither objective nor documented 

and echoes a single voice—that of the payer.

The phenomenon called “one minister, one newspaper” that 

was widespread in the DRC during the transition toward 

free elections was succeeded by a different tradition: “A 

minister for each journalist and a journalist for each minister, 

handled through consultations between the government and 

the appointing agents. This happens with Radio Télévision 

Nationale Congolaise (RTNC) and the Agence Congolaise de 

Presse (ACP). Although these outlets are based in Kinshasa, 

their provincial managers always consult with governors and 

local authorities when assessing or appointing a manager. 

They are also under pressure from the authorities, to which 

they are faithful servants. As opposed to the public media 

based in the capital, which receive regular subsidies from the 

government, the provincial media are often at the mercy of 

said authorities.

As reported in previous MSI studies, libel is usually treated 

as a criminal offense. It remains to be seen how any 

modifications to the 1996 law in parliament might affect 

the provisions defining and sanctioning slander and offenses 

against authorities, but for now, journalists continue to face 

prison sentences for libel cases.

Regarding access to information, the panelists regretted the 

absence of a law forcing the representatives of the state to 

make information available to the public, while at the same 

time accusing journalists of not obtaining information directly 

from the source. On the same issue, Michel Mukebayi Nkoso, 

publisher of CongoNews, is more radical, commenting, “A 

system built on corruption cannot tolerate too much freedom 

of speech or a wide accessibility of information on state 

services and public institutions.”

According to all the panelists, access to international news 

sources, especially via the Internet, is still free to all, including 

the editors-in-chief and program managers of various media 

outlets. Access to international media remains generally 

unrestricted to journalists; nevertheless, the panelists pointed 

out that the foreign press itself is under strict control. Most 

notably, the panel discussions took place just days after the 

authorities allowed the return of FM broadcast of RFI after a 

year-long interruption.

Since the launch of their military operation against the 

Rwandan FDLR rebels, the government has restricted 

drastically the activities of foreign journalists in the DRC, 

particularly in the eastern provinces. The authorities denied 

the visa application of one Belgian journalist, of Congolese 

origin, because he refused to provide the names of every 

person he intended to interview in his application form.

Moreover, the official pass that allows foreign journalists to 

work temporarily in the DRC, once just a document, is now a 

temporary pass that must be renewed periodically and costs 

$250. For freelancers, the fee is excessive, one participant 

said. A four-member, nondomestic television crew must pay 

$1,000 to shoot a single story in the DRC. 



77

avoided—a form of self-censorship. No one wants to risk 

tackling issues that might upset the politicians. 

The colorful magazine Au Coeur de la Cité and the opinion 

program Le Desk on Numerica TV are exceptions. In general, 

however, the attorney Kabongo said, “Our media deal much 

more with relaying official events than journalism.”

Jean Mbay Katshingu Mbay, executive secretary of the 

Observatoire des Médias Congolais (OMEC, a self-regulation 

agency whose mission is to enforce the ethical rules), 

believes that journalism as practiced—with a lack of financial 

and technical resources, unreliable social and working 

conditions, and an unstable political environment—is far from 

professional. Nonetheless, Jean added, press professionals’ 

will to survive is worth mention. With an average salary of 

$50–$100, journalists are preoccupied with finding ways to 

survive, rather than researching stories in the public interest. 

The perpetual struggle for survival has created a new 

type of journalism dubbed by the panelists themselves as 

“rent-paying journalism.” 

Furthermore, entertainment shows consume the airwaves. 

Mbayi Katshingu lamented that the majority of television 

channels fill the time with foreign shows or programs for 

which they lack copyright clearance. “People who participate 

in call-in musical shows to make ‘special requests’ to their 

loved ones are less likely to get involved in real debates and 

get important news. Thanks to this easy practice, journalists 

and show hosts have made a lot of friends, which helps 

them to better provide for their families.” The system called 

“libanga” (literally, “a pebble”) is a survival technique 

employed by the people in the media, according to Henriette 

Kumakanda with Radiotélévision Amazone, based in the 

province of Kasai Occidental, in the center of the DRC.

Jean-Marie Kapongo, the editorial staff coordinator of a 

newly created television channel, Télé 7, said that low salaries 

are not the only reason for the poor quality of the journalistic 

product. He points at the equipment, which, he said, is 

severely outdated, especially in the audio-visual media. As a 

result, specialized shows covering key issues of public interest 

are quite rare. The equipment in most of the media outlets 

is outdated, and there are no funds for updating it, directly 

affecting the quality of the media products. Therefore, pleads 

Mambuya Obul’ Okwess Abélard, a professor of journalism, 

investment in production equipment is crucial to the future of 

the profession.

Tuver Ekwevyo Muhindo Wundi, who works for a public 

outlet, provided a slightly different perspective. At least 

in his province, Nord-Kivu in the eastern DRC, he notices 

some progress in terms of getting new equipment in the 

state-owned media. He adds that the private media have 

making sure that nothing bad is being published about 

his benefactor.”

Any dividing line between communication and propaganda 

has disappeared, especially in the audio-visual media. 

The impression is that of a perpetual electoral campaign. 

Prestigious shows anchored by a group of journalists are sold 

by the organizers at the price of up to $20,000 each. Viewers 

are none the wiser; they think they are watching real news 

programs, but in reality it is nothing more than campaign 

advertising—a violation of the law of 1996 requiring election 

advertising to be labeled as such.

Being paid little or nothing at all, confronted by the 

economic crisis and a subjective advertising market, with the 

advertiser setting the prices, journalists and the wider media 

are forced to seek drastic measures: accepting mercenary 

work (journalist–press attaché), clandestine advertising, and 

under-the-counter political funds.

According to several panelists, the consequence is public 

disavowal of the national media. The credibility of the media 

and journalists suffers, and the profession is helpless to 

protect their fellow-journalists when in trouble. To illustrate, 

a panelist rehashed the indifference and passivity of the 

Congolese journalists and media at the government’s poor 

decision to suspend the FM signal of RFI for an unlimited 

period on behalf of the national security and defense.

Mamina Masengu says that the majority of the Congolese 

journalists knowingly flout their own code of ethics. 

Objectivity is sacrificed on the altar of the economic crisis 

and serving the “client.” Badly paid and insufficiently 

trained, they botch their reports. Investigative journalism is 

but a theoretical concept. Controversial issues are carefully 

Democratic Republic of Congo

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201078

Nzembele Muika Natasha mentioned the one exception—the 

UN-run Radio Okapi—with credible, objective, and reliable 

news. The Congolese, however, are particularly fond of Radio 

France Internationale, which continues to be the first station 

to provide credible news above the local stations.

Thus, the interruption of the FM signal of RFI for over a 

year (May 2009 to October 2010) hit most Congolese hard, 

depriving them of important news about their country 

and the world. Masengu added that for many people RFI 

is the only credible station for big news. RFI had become, 

and still is, the main news source for many media, to the 

detriment of the local news agencies (ACP, APA, etc.), whose 

updates were nothing short of exasperating in the age of 

instantaneous news.

On a positive note, in the eastern region of the country, 

particularly in the unstable provinces of Nord and Sud-Kivu 

devastated by years of war, the media landscape is open 

to all. Wundi said that the population is free to choose 

the media they follow and the state has no control, and 

multiple media choices give the public an opportunity to be 

informed and educated by independent and plural sources. 

There is a variety of channels—on the Internet, in print, or 

in audio-visual—and the owners of these media compete for 

public attention. Indeed, news sources are widely available, 

and investments updating New Information Technologies 

(NTIC) are making them more accessible.

Although the plurality of media outlets makes it easier for 

the public to access multiple news sources, not everybody can 

afford to purchase newspapers, while the Internet remains 

the privilege of a wealthier social class. Personal equipment 

made efforts to acquire modern equipment. The owners 

of the private media compete to get state-of-the-art 

technologies and secure training for their employees.

According to Wundi, the various press outlets in the eastern 

regions are producing thematic shows and quality news 

in the format of the international media. Although these 

productions are rare and experimental, they are very well 

edited, documented, and even balanced. They address the 

political, cultural, economic, and social issues of the country.

“Almost every aspect of social life is covered by some form 

of media. They report on local communities and the activities 

of politicians. Radio and television newscasts and newspaper 

articles do their best to report on local facts that may be 

interesting to the listeners, viewers, or readers,” said Wundi.

Objective 3: Plurality of News

DRC Objective Score: 2.09

The DRC is without doubt one of the record-breaking African 

countries in terms of media plurality. There are at least 50 

television channels, more than 200 private and community 

radio stations, and some 50 newspapers that appear more 

or less regularly. This media boom has much to do with the 

constitution that liberalized the sector. The government, of 

course, brandishes these numbers to argue that freedom of 

the press is in good shape in the DRC, though the panelists 

bemoan the unsatisfactory content of most of these media.

According to Rosette Mamba Poloto, it is relatively easy 

to create a media outlet in the DRC. There are some 50 

audio-visual outlets and a variety of newspapers, but they are 

all subservient to their owners, who, after all, created them 

for very personal reasons. Each owner uses his media to his 

own benefit. If it is a politician, he will use it to convey this 

political message—his propaganda. If it is a businessman, he 

will pursue his economic interests. This is one of the reasons, 

Poloto says, why the press is not really committed to changing 

the society.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

Minority languages are poorly 
represented in almost all the media, 
despite the presence of over 400 ethnic 
groups, the panelists noted. This issue is, 
however, addressed by the community 
media that have been producing programs 
in the dialects.



79

As earlier MSI studies have mentioned, crucial social and 

quality-of-life issues, such as unemployment, are generally not 

well-addressed.

Objective 4: Business Management

DRC Objective Score: 1.32

Entitled “Completing reforms successfully in these difficult 

times,” the “Doing Business 2010” report from the World 

Bank places the DRC in the 182nd position on the list of 

the 183 most reformed countries in terms of business 

environment. Yet all the panelists bemoaned the fact that 

current legislation makes it hard to create and operate a 

goods-and-services production company in the DRC. This is 

due to the sheer number of taxes imposed on businesses, 

bureaucracy and the police, judicial insecurity, corruption, etc.

The media businesses are part of this gloomy situation, 

as their economic health depends largely on the 

macro-economic environment. The panelists’ view on the 

economic sustainability of the Congolese media is definitely 

not a gentle one. They talk of family-run businesses happily 

managed by their owners. 

According to Katshingu, these companies do not even qualify 

as businesses, but mere press outlets with no invested capital, 

accounting departments, or marketing policies to speak of. 

To survive, small newspapers with 100 to 300 copies must 

sell advertising space at ridiculous prices to advertisers that 

dictate their own rules.

And yet, Kabongo maintained, the economic crisis alone 

does not explain the precariousness of media outlets. Poor 

allowing individuals to receive foreign channels via satellite 

is also a luxury not available to most. There are many 

distributors, but rebroadcasting certain foreign programs in 

the public as well as private media is subject to signing prior 

distribution contracts. But that does not always happen.

Indicator 3, on access to the public media, received a low 

score because all the panelists agreed that these media 

are public in name only, failing to reflect all the political 

tendencies and movements in the country.

Kabongo said that although RTNC has been dubbed “the 

radio-television station of the people in the villages,” the 

nickname is ironic, given that the station is completely under 

the control of the government and never airs an opinion 

that contradicts the official line. As the public media belong 

to the government, the members of the opposition are 

forced to turn to the private channels that get no funds from 

the government. 

For his part, Katshingu, with the Observatoire des Médias 

Congolais and a manager of the Agence Congolaise de Presse 

(ACP, a public media), believes, on the contrary, that it is 

the opposition members who practice self-censorship who 

are refusing to appear in the public media because they are 

prejudiced against them.

Media plurality does not always coincide with the diversity 

of information, however. The panelists lamented that news 

agencies, ideally the main providers of news for the media, 

are almost non-existent. Kapongo expressed regret that 

the public and state-owned media fail the public interest. 

The very few existing news agencies, such as APA (Agence 

Presse Associée), ACP (Agence Congolaise de Presse), and 

Syfia, are news agencies in name only, and the public turns 

to the international agencies (AFP, Reuters, etc.) instead. The 

independent press has difficulty producing news programs 

due to lack of resources.

As for the transparency of media ownership, there are 

no laws forcing media owners to disclose their identities. 

However, earlier MSI studies have noted that the population 

can easily guess the identity of a particular media. Many 

media are thought to put up fronts and disguise the 

true owners.

Minority languages are poorly represented in almost all 

the media, despite the presence of over 400 ethnic groups, 

the panelists noted. This issue is, however, addressed by the 

community media that have been producing programs in the 

dialects. Key social topics are mainly covered in the vernacular 

to reach a larger audience. But the general tendency in 

the public and private media of Kinshasa is to use the four 

national languages: Lingala, Kikongo, Swahili, and Tshiluba. 

Democratic Republic of Congo

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201080

of Representatives close to the ruling party. He uses his 

connections in the political and business worlds to attract 

advertising. His is the best newspaper in the DRC, both from 

the point of view of technical quality and content; it costs 

almost $5.00, while all the other newspapers cost $1.00,” 

Kapongo said.

Officially, no privately owned media receive state subsidies. 

However, in the past two years a two-million-dollar fund 

for the press is being included in the annual state budget—

although the media claim that no media outlet has yet 

caught a glimpse of this money.

Rosette Mamba Poloto, with Raga TV, recognizes there is no 

nationally established institute that measures the audience 

of the audio-visual media. Advertisers make their decisions 

on their own terms, and the media are vulnerable to their 

whims. As long as politicians are the hidden sponsors, the 

media will not be independent. 

Objective 5: Supporting Institutions

DRC Objective Score: 2.12

On paper, the associations and organizations working in the 

media sector do not merely exist; they flourish. But their 

success defending their members is unproven. These include 

the Association Nationale des Entreprises de l’Audiovisuel 

Privé (ANEAP), Association Nationale des Éditeurs du Congo 

(ANECO), Union Nationale de la Presse du Congo (UNPC), 

Observatoire des Médias du Congo (OMEC), Journalist in 

Danger (JED), Institut Facultaire des Sciences de l’Information 

et de la Communication (IFASIC), and Syndicat National des 

Professionnels de la Presse (SNPP), to mention only a few.

management by “media owners,” who live in high style 

while the journalists on their payroll brood, also deserves 

some blame.

All the panelists pointed out that most of the media, and 

particularly the audio-visual outlets, are owned either by 

politicians, who use them for propaganda or promotion of 

their political parties, or by gurus of the Awakening Church. 

A few examples are Digital Congo, owned by the sister of 

the president (ruling party); CCTV and Canal TV, owned by 

Jean-Pierre Bemba (opposition); the radio-television station 

of the Groupe l’Avenir, owned by Pius Mwabilu (house 

representative with the ruling party); Canal Numérique 

Télévision, owned by Alexis Mutanda, secretary-general of the 

UDPS (opposition); RTVS 1, owned by Prime Minister Muzito; 

and Africa TV, owned by Azzarias Ruberwa, chair of the RCD, 

a former rebel movement.

The panelists agree that newspapers cannot survive on 

individual copy sales. Buying a newspaper is a luxury reserved 

only for a wealthier social category. Not only does the 

population have a high illiteracy rate (60 percent of the 

adults), but “Congolese newspapers are the most expensive 

in the world at $1.00, while being the thinnest with eight to 

12 pages,” said Kapongo. He recognizes that only advertising 

revenues allow his company to hold on, but he was unable 

to specify their percentage out of the total revenues made 

up by advertising. That number is a secret known by the 

owner alone. 

“As long as tabloids print fewer than 1,000 copies, the media 

business is an illusion. Advertising is a ghost. There are very 

few advertisers spread across a high number of media, and, 

therefore, they have taken complete control of the market 

and set the prices they want. These circumstances have 

radically compromised the independence of journalism,” said 

Mukebayi Nkoso, who manages a weekly newspaper.

A few newspapers close to the government publish 

advertising pages regularly, particularly for the 

telecommunication company Vodacom. However, their quality 

and content do not justify it, according to Joseph-Boucard, 

managing editor of a small newspaper with provincial 

distribution, who adds that advertising is being offered 

based on subjective and political criteria and not clear, 

objective rules.

Kapongo believes that newspapers are victims of their own 

depravity: “How do you expect serious advertisers to entrust 

the image of their product to newspapers that only print a 

few copies, have no readers, and print low-quality content?”

To illustrate, he mentioned Soft International, a newspaper 

managed by Professor Kin Kiey Mulumba, an important and 

revered journalist who is currently a member of the House 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



81

NGO) carried out a vast support project for the media in 

the DRC. The project, entitled “The Media for Democracy 

and Transparency in the DRC,” is funded by the Groupe 

Inter-bailleur des Médias (GIBM), comprised of the British 

Cooperation (DFID), French-Congolese Cooperation, and the 

Swedish Cooperation (ASDI) to the tune of about €5 million.

As part of this project, FCI launched calls for tenders and 

signed agreements with several domestic and foreign 

organizations to carry out specific projects in the four main 

areas: professionalizing journalism; production of programs 

on democratization; regulation and self-regulation; and 

public-service media.

List of Panel Participants

Rosette Mamba Poloto, journalist, TV Raga, Kinshasa

Henriette Kumakana, journalist, Radiotélévision Amazone, 

Kanaga

Mambuya Obul’ Okwess Abélard, professor, Institut Facultaire 

des Sciences de l’Information et de la Communication, Kinshasa

Mamina Masengu, journalist, Kinshasa

Natasha Muika Nzembele, legal expert, Kinshasa

Tuver Ekwevyo Muhindo Wundi, journalist, Radiotélévision 

Nationale, Goma

Godefroid KabongoNzengu, attorney, Kinshasa Bar Association, 

Kinshasa 

Kasonga Tshilunde Joseph-Boucard, secretary-general, Union 

Nationale de la Presse du Congo; managing editor, L’Eveil, 

Kinshasa

Benoît Kambere, journalist, Renaître, Kinshasa

Michel Mukebayi Nkoso, publication director, Congo News, 

Kinshasa

Jean-Marie Kapongo, editorial staff coordinator, Télé 7, 

Kinshasa

Jhonny Mbenga Mudiayi, attorney, Gombe Bar Association, 

Kinshasa

Jean Mbay Katshingu Mbay, executive secretary, Observatoire 

des Médias Congolais, Kinshasa

Moderator

Tshivis T. Tshivuadi, secretary-general, Journaliste en Danger, 

Kinshasa

The Democratic Republic of Congo study was coordinated by, 

and conducted in partnership with, Journaliste en Danger, 

Kinshasa.

The indicators of this objective received low scores based on the 

lack of public visibility of these associations. Nearly all of the 

panelists recognized the work of JED in defending freedom of 

the press, but they deplored the decline of education that also 

affects the professionalism of journalists. 

Mambuya Obul’ Okwess Adelard, who teaches at IFASIC, the 

largest school of journalism in DRC, explained that there are 

many students in the journalism field, but the schools lack 

the capacity, infrastructure, and staff to care for them. “The 

schools of journalism have been replaced by universities or 

communication departments. This is a sector that should receive 

more investment,” he said. “A new higher school of journalism 

should arise and take up the flag.”

Kapongo, who supervises young journalists at his media outlet, 

Télé 7, shares this view. “What the training programs fail to 

produce are well-trained journalists. Permanent, on-the-job 

training is more or less covered, and sometimes personal 

contacts between fellow journalists are helpful.”

In the same vein, Kabongo believes that continuous 

training is more necessary now that the training offered 

by IFASIC no longer meets requirements. He noted that 

the DRC is experiencing a boom of academic departments 

of communication, which is basically different from 

“journalism”—a discipline that requires a specific 

teaching methodology.

Several programs in these areas are currently underway in 

Kinshasa and the provinces to the benefit of journalists and 

the media. To illustrate, the JED secretary-general mentioned 

that Canal France International (CFI, French media) is training a 

group of journalists from Kinshasa on economic reporting and 

investigations; in Kinshasa, a degree of Master of Management 

is now being offered to a few media managers by the École 

Supérieure de Journalisme de Lille (ESJ); a training newspaper 

called Le Journal du Citoyen is being published weekly in 

Kinshasa, thanks to the Institut Panos-Paris in collaboration with 

IFASIC; continuous and distance trainings are being offered to 

the interns of a training newspaper in Kisangani by the Agence 

Syfia Internationale; and radio shows, documentaries on peace 

culture, democracy, good governance, etc. are being produced.

The panel recognized that printing houses are less numerous 

than the media, and they are mostly owned by private 

individuals who use them more for other kinds of printing jobs. 

None of them is equipped to print, for instance, 20,000 copies 

of a newspaper in one night.

Distribution services are almost non-existent, because media 

companies are not well-organized. Given these deficiencies, 

the secretary-general of JED informed the panel that from 

2008 to 2011 France Coopération Internationale (FCI, a French 

Democratic Republic of Congo


