
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201034

Still, objective observers tend to agree that Burundi’s media, and particularly 

community radio stations, played a significant part in bringing back peace to 

the country.

Burundi



35

INTRODUCTION

IIn June 2010, Burundians re-elected President Pierre Nkurunziza, who first took office in 2005, in a 

landslide. It was an overwhelming victory for the ruling party, the Conseil National pour la Défense de 

la Démocratie et Forces de Défense de la Démocratie (CNDD-FDD). But the win came only after six other 

opposition candidates withdrew to protest irregularities in May municipal elections. The withdrawals, and a 

wave of grenade attacks in June, revived fears of a return to the violence that rocked the country between 

1993 and 2006 and killed at least 300,000.

In a press conference in July in Bujumbura, Vestine Nahimana, chair of the media regulation agency Conseil 

National de la Communication (CNC), made statements illustrative of the bad relations between the 

government and the press. She strikingly accused journalists of “inflaming the country by their reporting 

and siding with the opposition by helping them to dispute the elections.” She accused the media of offering 

too little airtime to Nkurunziza during the campaign. She also pointed to a low election turnout rate 

ranging from 30 to 50 percent—numbers that conflict with the official rate of 80 percent, announced by 

the electoral committee. 

A few days after Nahimana’s statement, the publication director of the online newspaper Net Press was 

jailed for several months. The government charged him with treason for an article questioning Burundi’s 

defense and the ability of security forces to deal with a potential attack by Al Shabaab Somali Islamists, the 

group responsible for grenade attacks in the capital of neighboring Uganda.

Still, objective observers tend to agree that Burundi’s media, and particularly community radio stations, 

played a significant part in bringing back peace to the country. Cyprien Ntamagara, chair of the Organisation 

des Médias d’Afrique Centrale (OMAC), said the media allowed “the people to speak and distance 

themselves from the official platform, RTNB [Radio Télévision Nationale Burundi].” In Ntamagara’s opinion, 

it was the responsible attitude of the associated radio stations that democratized Burundi’s institutions. 

He noted that in the 2005 elections, radio stations banded together in a show of solidarity, deploying 

more than 120 journalists to cover the elections in every district and contributing to election transparency. 

Commission Electorale Nationale Indépendante (CENI) itself conceded that without the media, it could not 

have stamped out electoral fraud and other irregularities for that election. Judging by the results of the 

May municipal elections, however, it is clear that work remains to ensure the fairness of future elections.

Nevertheless, the MSI panelists recognized the importance of the media in reinforcing democratic values, 

peace, and reconciliation—so much so that some urged the media to expand traditional roles. 

Burundi

Bu
ru

n
d

i
OVERALL
SCORE:
1.97



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201036

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: COUNTRY

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
13

2.
13 2.

24 2.
36

2.
06

2.
44

2.
16 2.
21 2.

31

1.
35

1.
27

1.
62

2.
67

2.
07 2.

19

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

1.
85

20
10

2.
17

20
10

2.
10

20
10

1.
57

20
10

2.
17

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BURUNDI

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

Burundi AT A GLANCE

General

>> Population: 10,216,190 (July 2011 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Bujumbura

>> Ethnic groups (% of population): Hutu (Bantu) 85%, Tutsi (Hamitic) 14%, 
Twa (Pygmy) 1%, (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Christian 67%, indigenous beliefs 23%, 
Muslim 10% (CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Kirundi (official), French (official), 
Swahili (along Lake Tanganyika and in the Bujumbura area) (CIA World 
Factbook)

>> GNI (2010-Atlas): $1.402 billion (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> GNI per capita (2010-PPP): $390 (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> Literacy rate: 59.3% (male 67.3%, female: 52.2%) (2000 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Pierre Nkurunziza (since August 
26, 2005)

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: regular newspapers include Le Renouveau du Burundi 
(state-owned), L’Avenir (private), Ubumwe (state-owned), Ndongozi 
y’Uburundi (Catholic Church-owned); Radio Stations: 7 main stations 
including Radio-Culture, Radio-Umwizero or Radio de l’Espoir, 
Radio-CCIB FM+, and African Public Radio; Television Stations: 1, 
National Radio Television of Burundi

>> Newspaper circulation statistics: N/A

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Burundi Press Agency (public), Net Press Agency, Infop 
Agency, Expresso Agency

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 157,000 (2009 est., CIA World Factbook)



37Burundi

Objective 1: Freedom of Speech

Burundi Objective Score: 1.85

The MSI panelists reported major recent developments in 

terms of freedom of the press. The past several decades have 

seen momentous change in press freedom in Burundi. One 

of the panelists recalled that before the 1992 constitution, 

Burundian media were governed by a 1976 law which stated 

among its provisions that “journalists of Burundi must always 

act as staunch patriots, be deeply aware of the ideals of the 

party, the only body responsible for the life of the nation.” 

Until 1992, freedom of the press was nonexistent and 

effectively no independent press existed.

The constitution lays the foundation for free speech, stating 

in Article 26, “…everyone has the right to freedom of opinion 

and expression in accordance with public order and the law.” 

Major Buyoya’s rise to power after the 1996 putsch had an 

enormous impact on Burundi’s media because he suspended 

political parties—the main sponsors of newspapers. Many 

rights of the press were derailed with the passage of the very 

restrictive Decree on the Press on March 21, 1997. 

On November 27, 2003, a new press law replaced the 1997 

decree. The newer press law represents a major step forward 

for the Burundi media, incorporating the fundamental rights 

of journalists and ensuring greater freedom for journalists 

and media managers. It guarantees the protection of sources; 

does away with pre-publication censorship; and guarantees 

the conscience clause, which allows journalists to resign in 

case of conflict with their employers. Although the law is 

more liberal, it still provides for heavy prison sentences for 

press offenses. 

Consideration of this history provides perspective on 

the progress that Burundi made regarding freedom of 

speech. However, despite some democratic progress, laws 

are powerless without enforcement. At least two of the 

reforms—a bill declaring CNC independent of the president, 

and another creating a media promotion fund—have 

not yet been put into effect. “Burundi has taken a step 

forward in terms of freedom of speech and access to public 

information,” said Joselyne Nzobonwanayo of OMAC. “But 

unfortunately, the media are protected by laws that are 

not enforced.”

Félix Nzorubonanya, of Radio Publique Africaine (RPA), 

pointed out holes in the press law. He said that there is a lack 

of clarity surrounding libel laws, for example, and signs of 

bias in access to public information. Muhimpundu, too, noted 

several problems with Burundian law. He concluded that the 

justice system is neither free nor independent. And more 

than enforcement, he said, the way the courts interpret laws 

causes great harm to media and journalists. The press law 

does not mention breaches of the right to privacy as offenses, 

and political authorities influence the judiciary as well—

particularly in cases involving journalists, he said. 

Fiacre Muhimpundu of Le Visionnaire noted that the 

only agency granting licenses is run by the government 

and vulnerable to political pressure. Ernest Nkurunziza of 

the human rights group Ligue ITEKA commented on the 

difficulties with licensing. “In these last five years, freedom 

of speech has been seriously violated, as though criticizing 

political acts was a bad thing. The licensing agencies in 

Burundi are heavily politicized,” he said. He cited two cases 

as examples. “RPA faced restrictions when it tried to create 

community radio stations, and Star FM in Makamba managed 

to set itself up much more easily because of its closeness to 

Ernest Nkurunziza of the human rights 
group Ligue ITEKA commented on the 
difficulties with licensing. “In these last 
five years, freedom of speech has been 
seriously violated, as though criticizing 
political acts was a bad thing. The 
licensing agencies in Burundi are heavily 
politicized,” he said.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201038

the government.” Nkurunziza also decried the fact that the 

Burundi media receive no tax relief.

Nkurunziza said as well that Burundi journalists are at the 

mercy of public authorities, with no law specifically protecting 

them. As last year’s MSI noted, while no media workers have 

been murdered in Burundi, journalists suffer from other 

forms of intimidation. Local correspondents in particular are 

sent to prison and persecuted with phone threats, and their 

reporting equipment is seized by the national information 

service. Journalists value freedom, but they face threats if 

they write anything displeasing to the public authorities. 

Publishing information related to national security or 

to budding rebellions exposes journalists to threats and 

unlawful arrest, as in the aforementioned case of Jean-Claude 

Kavumbagu of Net Press. 

Nadège Irambona, also with OMAC, decried the fact that 

heads of public media are appointed politically. 

As for access to public information, Nzobonwanayo noted 

that all media have the right to access public information 

according to the law, but in reality, the law is not enforced. 

Irambona gave an example: “During the latest press 

conference by the head of state, only the public and 

pro-government private media were allowed in,” she said. 

There are no laws to guard against such restrictions, she 

added. Nzorubonanya gave another example: only the 

public media and those outlets close to official circles were 

authorized to enter the presidential palace for a recent 

interview with the head of state. Private media were 

denied access. 

However, journalists have unrestricted access to domestic and 

international media sources, and the government does not 

intervene or set terms regarding entry into the profession.

Objective 2: Professional Journalism

Burundi Objective Score: 2.17

In a country with more than 30 years of serious ethnic 

violence (which the media has fed in some cases), 

professionalism is equated sometimes now to “peace 

journalism.” The unprofessional approach that many 

journalists exhibit has both ethical and financial roots. Some 

journalists, even those not necessarily poorly trained, cultivate 

special friendships with political actors to gain access to press 

conferences, and often repeat official messages in exchange 

for money and other benefits.

The panelists acknowledged that within Burundi remain 

good and trustworthy journalists that, despite pitiful salaries, 

do their jobs admirably while striving to maintain honesty. 

Professional standards in Burundi are spelled out in the texts 

that regulate the profession: the press law and the Code of 

Ethics and Practice of the Press in Burundi of 2004. Both are 

available to reporters. The panelists said that the profession 

is well regulated but still has deficiencies, which some try 

to explain away or even justify. Panelists also called into 

question the neutrality of CNC, the media regulation agency. 

One panelist added that mistrust and suspicion among media 

partners is quite harmful to the freedom of the press and to 

the solidarity of media professionals.

Panelists pointed out that Burundi has no school of 

journalism, but in the wake of the conflicts that tore 

the country apart, NGOs and other external partners 

have implemented “peace journalism” training projects. 

Journalists from private and community radio stations have 

capitalized on these training opportunities more so than their 

counterparts in print and television.

In 2009, during the most recent workshop for Burundian 

journalists, the participating professional organizations 

and media regulation agencies reinforced the theme of 

compliance with professional ethics. According to one 

panelist, “The point was not to explore the journalists’ code 

of ethics and practices, but to discuss with managers and the 

organizers what lies at the root of violations of the code and 

how to remedy the situation.”

In terms of ethics, Irambona provided a far-from-glowing 

summary of the current situation: “Some media flouted 

ethics and balance in the news. During the elections, several 

media outlets spread false news, in service to the ruling party. 

Self-censorship is common, especially in the public media. 

Since they support the ruling party, media chiefs block any 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



39Burundi

news related to insecurity and the activities of other political 

parties, to avoid upsetting their appointers.”

News censorship is a reality in the public media as well as 

the private media, because of journalists’ fear of threats, 

intimidation, and harassment. In fact, many media outlets 

choose not to cover sensitive social and political news. 

Kabanyana Spes-Caritas, a journalist with Radio Isanganiro, 

gave a personal example of self-censorship. “I am afraid 

to report the policemen who looted a village up-country 

because they will come after me and eventually arrest me,” 

she said.

Muhimpundu blamed the politicians that influence the 

editorial policies of the media they control. Most of those 

media, he said, operate using free labor from unpaid interns. 

Rema FM and Salama radio stations, which are close to the 

government, were particular targets of his criticisms.

In general, Burundian journalists are not well paid, so they 

migrate from one press outlet to another looking for a 

better situation. These paltry salaries affect quality of news 

negatively, and corruption is rampant. At some outlets, 

journalists work without contracts, leading to a great number 

of freelancers.

As for equipment and facilities, Irambona commented, 

“Burundi’s media are not very well equipped. Some of them 

do not have Internet access, and there are other obstacles to 

handling certain kinds of information.” In 2009, MSI panelists 

noted that equipment shortages for field correspondents 

in particular are so severe that they lack computers or even 

recorders, and broadcast journalists based in some regions are 

forced to produce soundless reports.

Quality niche reporting is still rare, with limited training 

or funding for specialized journalism in diplomacy, trade, 

health, or economics. Irambona commented that only RPA 

has the resources to conduct investigative reporting. It has 

investigated sensitive news items, particularly on human 

rights and investigations into political and economic crimes 

committed by those in power. In contrast to RPA, Irambona 

said, “Rema FM radio blindly defended the interests of the 

president’s circle of influence and did not hesitate to delve 

into the private lives of certain well-known members of 

the opposition, trampling journalistic ethics underfoot all 

the while.”

Objective 3: Plurality of News

Burundi Objective Score: 2.10

In the last few years, press outlets have become abundant in 

Burundi. The newly created newspapers and radio stations 

have broken a de facto news monopoly in a country that 

had long been accustomed to an exclusively state-run press. 

When Burundi and its neighboring countries introduced 

multiparty political systems in the 1990s, an opening of 

the media—especially print—accompanied the changeover. 

During the civil war, however, the Burundian press were 

accused of inflaming the conflict. Reporters sans Frontiéres 

(RSF) described many press outlets as “hate media” until 

1996, when the newly re-elected President Buyoya suspended 

many of these controversial outlets. In the past decade, an 

opposition force critical of the government and emphasizing 

peace has also emerged. 

Kabanyana Spes-Caritas, a journalist 
with Radio Isanganiro, gave a personal 
example of self-censorship. “I am afraid 
to report the policemen who looted 
a village up-country because they will 
come after me and eventually arrest 
me,” she said.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201040

The early 2000s brought change and a commitment to peace 

among some media. Examples include the creation of Studio 

Ijambo at the initiative of the Belgian-American NGO Search 

for Common Ground. Studio Ijambo stresses unifying factors 

such as peace, reconciliation, and dialogue over divisive 

factors, such as ethnic differences. New private radio stations 

inspired by Studio Ijambo launched as well, dedicated “to 

the service of peace” and giving a voice to underrepresented 

people. Before long, the government started to harass the 

outlets, accusing them of treason for allowing militias to be 

heard on air. Nevertheless, despite pressure, these private 

radio stations are holding their ground and allowing ordinary 

Burundis an opportunity to speak—something that RTNB has 

never done, panelists said.

Radio stations have played a particularly significant role in 

this shift. They can be accessed everywhere by everyone, 

while the general public considers newspapers and television 

more elitist. The first private radio stations appeared as 

early as 1995. These were CCIB+ FM, run by the Chamber of 

Commerce and Industry of Burundi; and Radio Bonesha. In 

1999, Radio Culture appeared, followed in 2001 by RPA. In 

2002, it was the turn of Radio Isanganiro, and in 2004, Radio 

Renaissance and Radio Maria began.

Faced with this new atmosphere of openness and 

competition, RTNB, which the government had long used as a 

propaganda tool, was forced to refocus and open to diverse 

points of view—or risk losing its audience. Still, the national 

radio channel is the only station that covers a large portion of 

the country. 

Currently, the country has some 20 radio stations—including 

community radio stations, although they are not very well 

developed. One panelist commented that many people live 

in a state of total ignorance. “A nation cannot develop if it is 

not informed and educated,” he said. “Hewing to the logic of 

keeping the Burundi people under-informed, the government 

prevents some media from covering certain news objectively 

by threatening journalists. In this context, public authorities 

harass civil society and opposition political parties when they 

voice opinions on political issues or try to provide the public 

with the results of real social and political research.” 

At the same time, the proliferation of private radio stations 

dealt the printed press a lethal blow. Burundi’s oral cultural 

tradition and high illiteracy create audiences, and as 

radio has become more diverse, even the elite once loyal 

to the newspapers have moved away from print media. 

Today, the print landscape is strikingly sparse. The three 

newspapers created in the early 1990s survive, specifically 

the two public newspapers, Le Renouveau and Ubumwe, 

and the Catholic paper Ndongozi. Only one private weekly 

newspaper, L’Arc-en-ciel, manages to carry some weight in 

the press sector. 

Today, Ndongozi, the most consistently published private 

paper, has an average circulation of 3,500 to 5,000 every 

two weeks, selling for a symbolic 150 Burundi francs (BIF) 

($0.12). Other private publications struggle to hold on, living 

hand-to-mouth. They are not published at all regularly and 

their circulations—restricted to the urban centers—are a 

minuscule 300 to 500 copies. Most of the titles registered 

with the CNC exist only in the abstract, since they appear on 

newsstands only sporadically.

The authorities do not restrict access to domestic or 

international media. Moïse Gahungu of Union Burundaise 

des Journalistes (UBJ) said that, at first glance, everybody has 

access to news sources; however, there are some anomalies. 

For example, radio’s success owes much to the fact that a 

high percentage Burundis cannot read or write, and that 

traditionally, predominantly rural African societies have lent 

themselves to oral communication. “If we also bear in mind 

that televisions are almost completely beyond the financial 

reach of most Burundi people, and having to pay every time 

one wants to read a newspaper has a psychological impact, 

there is no doubt that the popular vote goes to radio as the 

news medium par excellence,” in the words of one panelist.

With about 8,000 registered Internet users in a total 

population of 8 million, access to Internet news remains 

quite limited. Nzorubonanya commented, “Access to the 

Internet remains severely limited in the country. Newspapers 

do not reach the whole country—except for Iwacu, which 

is distributed in all regions. Iwacu is written in the national 

language, Kirundi, which is accessible to most of the 

population.” Radio stations and television channels are 

clustered in the large towns. Television remains a luxury 

in some parts of the country. RTNB cannot be picked up 

nationwide. In the north of the country, people can watch 

only Rwandan television.

Ruston Uwimana, a journalist, said that private newspapers 

as well as public are rather expensive relative to the average 

person’s purchasing power. A newspaper costs between BIF 

500 and BIF 1,000 ($0.40 and $0.80), with the exception of 

the bimonthly Kirundi-language Catholic Ndongozi at BIF 

150 ($0.12). 

One panelist commented that many 
people live in a state of total ignorance. 
“A nation cannot develop if it is not 
informed and educated,” he said.



41Burundi

Turning to media content, Burundi has independent media 

with their own editorial policies; however, those media 

are not transparent, and are at the beck and call of their 

sponsors. Meanwhile, the panelists said, the public media 

are politicized and favor the interests of the ruling party. 

Uwimana noted that the public media are searching in vain 

for independence. Their journalists are considered to be state 

officials, while the government appoints their directors. For 

example, the head of RTNB radio was a member of the ruling 

party, the CNDD-FDD. Some official sources refuse to release 

information to journalists from the private press. Since the 

point at issue is the equal distribution of information and 

ideas, according to the panelists, RTNB neglects its mission by 

serving as a mere conduit for the government.

Regarding the existence of news agencies, panelists had 

the opinion that the weakness of the printed press helped 

fuel the creation of many news agencies. In addition to the 

Agence de Presse Burundaise (APB), a public agency created 

in 1976 and financed by the state, there are the private 

news agencies Net Press, Aginfo and Zoom.net. Most of 

their subscribers are public servants or NGOs. Net Press is 

the best known, often attracting the unwanted attention 

of the government; the director of Net Press, Jean-Claude 

Kavumbagu, was in prison even as the MSI panel convened, 

the panelists noted. These news agencies owe their survival 

to the Internet for distributing news, even though Internet 

access remains quite limited in the country. 

Independent broadcast outlets do produce original content 

and programs, often in partnership with foreign media, but 

they are inhibited somewhat by a lack of funding. As previous 

MSI panels have noted, independent media content differs 

markedly from the content of the state-run public media.

Media ownership in Burundi is not transparent, as noted in 

last year’s MSI. Only rarely do media owners declare publicly 

the sources of funding for their outlets. While some media 

receive funds from abroad, foreign investment in the media 

sector is considered insignificant. 

Previous MSI panelists have said that the media reflect a 

broad spectrum of social interests, including minority issues. 

However, stories focusing on social issues, such as agriculture 

and the environment, are rarely covered in the media. Last 

year’s panelists confirmed that the media can broadcast 

freely in any language they choose, and journalists cannot 

be prosecuted for writing or reporting on minority issues. 

Swahili is the main minority language, but Burundi has only 

one newspaper in Swahili and English, owned by Karenga 

Ramadan. When CNDD-FDD became the ruling party, the 

national television station began to broadcast a news 

program in English and Swahili. 

Objective 4: Business Management

Burundi Objective Score: 1.57

According to the panelists, human rights organizations 

find funding with greater ease than the media. The issue 

of financing is a significant weak link in the Burundi media 

sector, and a threat to independence. 

Nzorubonanya wondered whether the sector has any business 

management of which to speak, under such circumstances. 

The reality is that recruitment and financial management are 

not transparent. Muhimpundu underlined key shortcomings 

in the financial management of press outlets, noting: “Most 

private media do not have access to qualified accounting 

services. Bookkeeping is vague and not fit for the purpose 

of balancing income and expenditure.” Furthermore, centers 

for media research, assessment, and production need better 

management and organization, he said.

Spes-Caritas observed that 20 years earlier, Ndongozi had had 

4,000 subscribers, while today the figure sits at no more than 

2,500. She attributed the decline to poverty aggravated by 

the civil war. The Burundi media are financed from sources 

ranging from NGOs to political authorities. The Catholic 

Church funds radio stations Ndongozi and Voix de la Paix, 

while the ruling party funds Radio Rema FM. 

The panelists agreed that the overwhelming majority of radio 

stations live on external financial support. Most stations were 

created using international funds, and some are financed 

entirely from abroad. Such external funding has provided a 

certain degree of financial autonomy and strengthened their 

editorial independence. Also, it has bought them operational 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201042

stability with employees, who are better paid than their 

colleagues in the private and the public press. Yet the 

panelists noted that such funding has drawbacks, including 

dependency on donors: “None of the media financed by 

foreign sources could survive without their sponsors,” a 

panelist said.

At the heart of the problem, advertising revenue is not solid 

enough to allow the media to be viable financially. The media 

are extremely vulnerable to various forms of influence as 

a result. With no income from advertising, Burundi media 

businesses cannot hope to be self-sufficient, pay their 

employees’ salaries, or produce their own programs.

The lack of a developed advertising industry is a key issue 

that must be addressed if journalists are to be compensated 

properly, panelists said. Anaïs Niragira, journalist in 

Bujumbura, said that telecommunications companies place 

advertisements using their own subjective criteria and at 

prices they set. Additionally, a number of cellular telecom 

companies, such as Ucom, Africel, and Smart, give the 

broadcast media cell phones and toll-free numbers, asking 

in exchange that the media run their commercials free 

of charge.

Gahungu countered that Burundi press companies are able to 

operate despite the difficulties, although the revenues that 

they generate vary, depending on their level of planning. 

To illustrate, he mentioned Radio Isanganiro, whose daily 

receipts exceeded $1,500 thanks to the remarkable work of 

the station’s marketing team. For perspective, those receipts 

cover the salaries of six of the 50 people on its payroll.

The independent media are not financed by the state. 

Panelists did not debate the pros and cons of government 

subsidies, but noted that the government’s promises to 

create a fund to support the media have not materialized. 

At any rate, Irambona expressed the belief that even foreign 

sponsors try to control the reporting of the media outlets 

that they support. 

Burundi has little to no market research to inform media 

programming. An agency called Observatoire de la Presse 

Burundaise (OPB) collects statistics on ratings, circulation, and 

Internet use, but largely, its staff members are untrained. 

Objective 5: Supporting Institutions

Burundi Objective Score: 2.17

As the reconstruction of Burundi depends upon the rule 

of law, the nation’s radio stations have worked hard as 

“watchdogs,” denouncing the evils of society—in particular, 

bad government, human rights violations, and financial 

crimes. Their work has not come without a price. Some 

radio journalists have been imprisoned; others have entered 

voluntary exile after physical threats. Despite this, advocacy 

efforts have proceeded, in the form of roundtables, lobbying 

and advocacy workshops on tax relief and public assistance, 

and discussions on the role of radio in the post-election 

period, among other efforts. The country’s highest officials 

have taken part in interviews and meetings, easing tensions 

between the media and the authorities. International 

organizations and media support associations have offered 

support as well.

Muhimpundu mentioned that the country still has no 

associations for publishers, although one for radio 

broadcasters exists. The only union movement is Union 

Burundaise Journalistes (UBJ), which tackles major issues, 

reportedly including a journalists’ collective agreement that 

it has in its sights. Irambona confirmed that Association 

Burundaise des Radiodiffuseurs (ABR) and UBJ lobby on 

behalf of journalists. Recently, the two associations have 

intervened in cases of wrongful arrests and other violations 

of journalists’ rights. For example, UBJ and International 

Federation of Journalists (IFJ) met with Burundi’s first vice 

president to plead for the release of Kavumbagu.

The panelists concluded that the existing professional 

associations are doing their best to defend the professional 

interests of journalists and the media, but lack financial 

resources. At the same time, Burundi civil society members 

have created associations that visibly support the freedom of 

speech and independent media. They react to violations of 

media freedoms by denouncing them publicly and organizing 

assessment meetings with a view to change the laws 

governing the media. 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



43BURUNDI

NGOs support the freedom of speech and media also, actively 

providing equipment and funds to train media professionals. 

Institut Panos Paris (IPP) is the most engaged. Likewise, 

private universities such as Université du Lac and Université 

Lumière have communications departments that could train 

journalists. A number of other NGOs, such as GRET (Groupe 

de Recherche et d’Echanges Technologiques), USAID, and 

others work to build journalist capacity in specific areas. 

Local media support organizations include Observatoire de 

la Presse Burundaise (OPB), which serves as a peer tribunal; 

and Media Organization of Central Africa (known by its 

French acronym, OMAC), whose monitoring efforts allow the 

media to assess their own production values and encourage 

journalists to produce high-quality news. However, with the 

exception of Journalistes en Danger or Human Rights Watch, 

these organizations almost never react in cases of violations 

of journalists’ rights.

Still other organizations fund the media’s capacity to conduct 

investigations and denounce gross misconduct. For example, 

the NGO Search for Common Ground and the United Nations 

Office of the High Commissioner for Human Rights offer 

journalists training courses in human rights. 

Currently, a few private universities in Burundi offer 

degrees in communications. In general, though, the lack 

of journalistic training is one of the greatest academic 

shortcomings of the entire Burundi education system. Several 

projects have attempted to remedy that; two particularly 

bright spots include a master’s degree in journalism led by 

UNESCO, and the forthcoming reopening of the School of 

Journalism, which has been closed for almost 20 years. The 

panelists commented also that many graduates leave the 

field. Institutions outside the media often recruit graduates 

of journalism and communications master’s programs on 

financial terms far more attractive than media outlets 

can offer.

Several short-term training opportunities are available 

that are quite useful to journalists. The problem is that 

some programs are redundant, uncoordinated, and lacking 

attention to practical applications. That certainly held true 

for legal and environmental journalism training programs. 

Many journalists have been trained in these techniques, yet 

still it is rare to see professional coverage of these subjects. 

Also, panelists highlighted the need for radio journalists 

and technicians to have more hands-on training, which the 

panelists said is inconsistent at best.

Newspaper printing houses are run privately and 

independently, and the owners act out of business interests. 

The only newspaper that has its own printing house is 

Ndongozi, which is owned by the Catholic Church. The 

only state-run printing house, INABU, went bankrupt. Yet 

according to Karihungu, the managers of these companies 

are concerned with their own welfare and not the welfare 

of the newspapers. As noted in last year’s MSI, the public 

authorities can interfere and stop print runs, including those 

for newspapers and books.

With no established media distribution network, most services 

are apolitical and protective of their own business interests. 

Typically, newspapers are sold at various grocery stores and in 

some offices, or mailed directly to subscribers.

List of Panel Participants

Moise Gahungu, member, Union of Burundi Journalists, 

Bujumbura

Amissi Karihungu, journalist, Radio Bonesha Bujumbura

Fiacre Mahimpundu, journalist, Le Visionnaire, Bujumbura

Anais Niragira, freelance journalist, Bujumbura

Christella Niyonzima, student, Bujumbura

Ernest Nkurunziza, member, Iteka League, Bujumbura 

Kabanyana Sprès Caritas, journalist and producer Radio 

Isanganir

Ruston Uwimana, journalist, Ndongozi, Bujumbura 

Nadège Irambona, analyst, Media Organization of Central 

Africa, Bujumbura

Jocelyne Ininahazwe, monitor, Media Organization of Central 

Africa, Bujumbura

Félix Nzoroubonanya, correspondent, Radio Publique 

Africaine, Bururi

Fabrice Niyokuru, journalist, Bujumbura Communications 

Agency, Bujumbura

Moderator and Author

Alain Gashaka, correspondent, Journalist en Danger, 

Bujumbura

The Burundi study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, Journaliste en Danger, Kinshasa, Democratic 

Republic of Congo.

In general, though, the lack of 
journalistic training is one of the greatest 
academic shortcomings of the entire 
Burundi education system.




