During the civil war, the media were exclusively state controlled. All
private radio stations (there were about 13 in 1975), were nationalized and

conglomerated into the current nationwide National Radio of Angola (RNA)

in 1976.

2 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



INTRODUCTION

Angola attained independence on November 11, 1975 after a 14 year liberation war conducted by the
National Front for the Liberation of Angola (FNLA), the People’s Movement for the Liberation of Angola
(MPLA), and the Union for Total Independence of Angola (UNITA), founded in 1968 by Jonas Savimbi.
Immediately after independence, the country embarked on one of the most bitter and longest civil wars
in Africa. The FNLA conducted armed actions in the north until 1978, when it gave up. UNITA conducted a
guerrilla war throughout the country that finally forced the opening of the MPLA's communist regime in
1989. Peace accords were signed in 1991 and general elections were organized in September 1992 under

the supervision of the UN. UNITA lost the elections, refused to accept the results, and went back to war.

After a two-year effort to secure peace, the UN managed to bring together the two warring parties in
Lusaka where another peace deal was established. That also collapsed in December 1998 when UNITA, who
in the interim managed to acquire heavy weapons from former Soviet bloc countries, launched a massive
offensive aiming to seize power. The conflict ended only in February 2002 when Savimbi died in combat
and UNITA surrendered. Its leadership was pardoned and allowed to take seats in the parliament and hold
cabinet positions in the Government of Reconciliation and National Unity. In the second elections in 2008,

UNITA was badly beaten and MPLA acquired an 82 percent majority.

The nature of Angola’s media has been a reflection of these events. During the civil war, the media were
exclusively state controlled. All private radio stations (there were about 13 in 1975), were nationalized
and conglomerated into the current nationwide National Radio of Angola (RNA) in 1976. The last was
Radio Ecclésia, owned by the Catholic Church, which followed the same fate in 1977. Approximately 15
newspapers were also nationalized; all of them were grouped into the current Jornal de Angola. In that
context, according to Marxist-Leninist principles, the media and journalists became propaganda tools of

the MPLA.

That situation persisted until 1989 when, following the gradual migration to a free market economy,
the first newsweekly, Correio da Semana, appeared. About 15 others followed. Many of these have since
disappeared, including Imparcial Fax, whose founder and director was shot dead at his own door in January
1995, a murder so far unpunished. That same year, arsonists attacked the weekly newspaper Agora in a case

that remains unsolved.

Private broadcast media also began operations. In 1990 the first four private FM stations began operating,
followed by the reopening of Radio Ecclésia in 1997. However, since then only Radio Mais has opened, in
2009. Only one private television station (ZTV, formerly TV Zimbo) has been licensed and is broadcasting.
This relative lack of plurality, given the size of the country, is certainly one reason that Angola did not score

better in this, its inaugural, MSI study.

OVERALL
SCORE:
1.57

VIODNY

ANGOLA



ANGOLA AT A GLANCE

GENERAL

> Population: 18,056,072 (July 2011 est., C/A World Factbook)
> Capital city: Luanda

> Ethnic groups (% of population): Ovimbundu 37%, Kimbundu 25%,
Bakongo 13%, mestico (mixed European and native African) 2%,
European 1%, other 22% (CIA World Factbook)

> Religions (% of population): indigenous beliefs 47%, Roman Catholic
38%, Protestant 15% (1998 est., CIA World Factbook)

> Languages: Portuguese (official), Bantu and other African languages
(CIA World Factbook)

> GNI (2010-Atlas): $75.15 billion (World Bank Development
Indicators, 2011)

> GNI per capita (2010-PPP): $5,430 (World Bank Development
Indicators, 2011)

> Literacy rate: 67.4% (male 82.9%, female 54.2%) (CIA World Factbook)

> President or top authority: President Jose Eduardo Dos Santos (since
September 21, 1979)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: ANGOLA

SUSTAINABLE

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print:
12 reasonably regular newspapers (1 national daily (state-owned), 11
national private weeklies). Radio Stations: 1 state-owned with national
reach and 7 private local FM stations. Television Stations: 1 state-owned
with national reach and 1 private local station. Online: 2 private digital
journals.

> Newspaper circulation statistics: No verifiable statistics exist; Semandrio
Angolense, Novo Jornal, and O Pais (all privately owned) are regarded
as the widest circulating newspapers

> Broadcast ratings: N/A
> News agencies: ANGOP Angola Press (state-owned)
> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 606,700 (2009 est., C/A World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABILITY

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and
the business environment supportive of

>
=
=
)
<
=
=
w
>
7}

"
33
47
4
23
2 x
=
sS=

independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

OBJECTIVES

and the media business environment are
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
and sustainable, or to be approaching these
objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

BUSINESS SUPPORTING
MANAGEMENT INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Angola Objective Score: 1.53

On paper, freedom of speech is widely and thoroughly
safeguarded in the newly approved constitution, which came
into force in February 2010; panelists felt that these safeguards
are some of the most advanced in Africa. However, they equally
agreed that the discrepancy between constitutional rights and
reality in regards to the right to freedom of speech as practiced
and protected by the authorities undermines largely the spirit of
the constitution. Valentino Mateus, a correspondent for Radio
Ecclésia in Lubango, was quite candid, saying, “The Constitution
of our country safeguards freedom of speech, either through
freedom of speech, or through freedom of demonstrations.
Yet, its application in practice has been systematically violated
as reports from human rights activists can attest. Civic activists
are on trial in Cabinda, and demonstrations are impeded
throughout the country.”

The panelists agreed generally that while theoretically anyone
who wants can apply for a license to operate a media outlet, the
regime exercises indirect methods to control who actually can
maintain the capacity to keep them running. Those methods are
basically full financial support to the public media and literally
no support to the private media. Another method is channeling
advertisements away from private media considered too critical,
as the government is the main advertiser (it is the chief business
conglomerate and largest employer).

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“The licensing of the media is quite free,” said Mateus.
“However, that is not so in the interior of the country.” Suzana
Mendes, director for information at Angolense, added that

the licensing process depends totally on the state, with no
participation from any professional or civil society organization.
Mario Santos, senior editor for Radio Ecclésia, concurred and
noted that there is too much political interference in the process
of licensing and operation of any kind of media in the country.

The tax regime neither unfairly burdens nor provides
advantages for media companies. Interestingly, panelists
admitted that they do not concern themselves that much in
paying their taxes. The reason they gave is that the government
has pledged to help the private media either with financial
subsidies or with tax and customs exemptions (media depend
totally on imported materials to operate); the government

has never fulfilled that pledge. Perhaps because of this the
government has historically turned a blind eye to this lack of
compliance on the part of media outlets.

However, what has appeared as general laxity on the part of
the government may be at a close. As this report was being
finalized, the government announced a deadline for all
companies to regularize their tax payments or face suspension
and several other sanctions. Edna Martinho, senior editor

for ZTV, noted, “There is disorganization among the media
companies, as nothing should justify the non-payment of the
taxes.” This state of affairs is not unique to private media. A
recent audit of the two biggest media companies, Televisao
Popular de Angola (TPA) and Radio Nacional de Angola (RNA),
revealed that they have not been paying taxes, including social
security for their employees, for decades.

The year 2010 was not a safe one for Angola’s journalists. A
Radio Despertar (believed to be close to UNITA) reporter, Alberto
Chakussanga, was murdered in November. A month later
Antoénio “Joj6” Manuel, also from Radio Despertar, was knifed
on his way home from work. Jojé's program is quite popular and
often critical of the regime. Around the same time a journalist
from the private ZTV was also attacked on his way home from
work. Because of incidences such as these, a Reporters Without
Borders report released in December 2010 called Angola “the
worst Lusophone country to exercise journalism.” Mendes said,
“Crimes against journalists are not frequent, but when they
occur are quite brutal and never investigated. By the end of last
year we had the murder of Chakussanga from Radio Despertar
and so far there has not been any explanation from authorities
on where the case stands.”

Panelists agreed that there is heavy direct interference from
the government on the editorial lines of the public media. As
indicated above, public media enjoy full financing from the
government and preferential access to advertising.

ANGOLA



Libel cases are tried in criminal courts and those found guilty
may be fined heavily or even imprisoned.

There was a general agreement among panelists that access
to public information is not equal between public and private
media. Public media representatives are invited to cover the
main state activities, including presidential trips, while those
from the private media seldom are. Private media coverage of
presidential trips has recently been extended to private media
believed to be owned by friends of the ruling party: reporters
from O Pais, ZTV, and Radio Mais have been included on
some recent presidential trips.

Entry into the journalism profession is free, the panelists
agreed, and in practice the government imposes no licensing
restrictions or special rights for journalists. Yet, draft laws that
are under public discussion and will be submitted shortly to
parliament propose that entrants into the field must hold a
university degree in social communication or a related field

or else hold a university degree in a non-related field and
complete a 12-month professionalization course in journalism.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Angola Objective Score: 1.70

All panelists agreed that the level of technical performance

of journalists in the country is far from adequate due to
"historical reasons.” Those reasons include the lack of formal
training in communication sciences for the first 30 years of
Angola’s post-independence existence. The few journalists
who had specific training during that time received it in
Soviet-bloc countries teaching a Marxist-Leninist curriculum.
Adriano de Sousa, reporter for Semandrio Angolense and the
youngest panelist, agreed with other panelists regarding the
lack of technical quality in journalism, but added, “It has been
improving gradually over the last years.” Luisa Rogério, senior
journalist at the public and only daily Jornal de Angola and
secretary general of the Syndicate of Journalists concurred.
“There have been some improvements, and the journalists
themselves have applied lots of effort to improve their training
academically and professionally,” she said. “Yet there are still
many shortfalls. The Press Law and the constitution itself place
emphasis on the concept of public service but in practice those
gaps exist,” she added.

The panelists cited insufficient pay as a major reason why news
pieces produced by both public and private media journalists
too often are not objective, rational, or well-founded. Panelists
also generally agreed that current journalism in Angola is
quite superficial. Poor pay is also the reason, panelists said, for
the breaks in ethics that so often occur among journalists and
other media professionals.

Panelists said the same applies to self-censorship. Strong
interference from politicians in the public media, added

to their capacity to control the stream of advertising—the
main revenue source for private media—often persuade
editors to avoid or even kill those stories that might harm
the government. Rogério said, “The interference of the
public powers, the ghost of self-censorship, and the fear of
reprisals—denial of access to material goods and/or economic
advantages—contribute to the disrespect of the standards of
journalism fidelity.”

Panelists agreed that coverage of key events is neither uniform
nor equal among journalists and media outlets. For example,
most of the private media are not invited (and sometimes
barred on the spot) from coverage of high profile state
functions and events, such as presidential and parliamentary
activities. These are reserved for public media who, in turn,
seldom cover events of the opposition parties and civil society
that may be perceived by the government as opposing them.
Nateus provided some specific examples: while private media
are barred from covering state events and parliamentary
sessions, journalists from the public media were barred from
covering March 7 demonstrations called for the opposition.

Another consensus among panelists was that journalists

do not earn sufficiently well to make them immune to
corruption. A panelist who asked to remain anonymous
pointed out that, at best, low pay encourages lack of
distinction between serving as a journalist and being for
hire as a media or public relations consultant. Private media
journalists say public media ones earn better salaries; public
media journalists affirm this, but claim what they earn is still
insufficient to cover basic needs. While there is a salary scale
for journalists in the public media (as part of the general
salary scale for public servants) there is no such tool for
professionals in the private media.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



Some panelists, like Guilhermina de Fatima, a marketer with
the advertising agency Movimento in Namibe, said that in
the public media there is a balance between entertainment
and news, while that is not so in the private media, with

the balance tipping toward entertainment. Martinho had a
different opinion. In her view, entertainment in the private
media, and in general, does not obscure news programs.
However, the private media depend heavily on revenue from
advertising; therefore programming must be attractive to
the public to ensure a large audience that advertisers will be
attracted to. The public media is immune to this pressure as it
is fully funded by the state.

In general, the public media enjoy more modern facilities
than their counterparts in the private media. Overall, though,
the technology used is quite modern: most media outlets
have entered the digital era.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Angola Objective Score: 1.46

The panelists agreed that Angola does not offer its citizens

a full plurality of public and private news sources—in print,

on the air, and online. Nationwide radio and television
broadcasting is the sole domain of state broadcasters. Private
radio stations only cover Luanda and a few other cities; private
ZTV is only available in Luanda. While there is plurality in the
print media, this again is limited largely to urban areas. Poor
transportation and spotty ICT infrastructure, combined with
poverty and illiteracy, in rural areas limits severely the ability of
citizens in those areas to access the plurality of media sources
that is available to city dwellers.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

Although regional radio stations controlled by RNA play a
very important role in the interior of the country, community
radio stations have not been licensed to date. The explanation
given by the authorities was that these must wait for the
development and enactment of the Press Law, in which

they are included. Nine years have passed since the law was
enacted, however, and still community broadcast licenses are
not considered by the government regulators.

Panelists agreed that the access to national and international
media is generally unrestricted, especially now with the
dissemination of satellite television dishes. They also agreed
that whatever restriction that may exist in this regard has its
origin in cultural, rather than political, factors. “There is a big
deficit in broadcasting in local languages,” explained Mendes,
seconded by Martinho. Because of that, Mateus said, access to
international media is higher in urban than in rural areas.

All panelists agreed that the state media do not reflect the
opinion of the whole political spectrum. On the contrary,
they tend to ignore certain events or distort the message of
the opposition or civil society organizations understood as
unfriendly to the government. Opposition parties, civil society,
and the National Council of Social Communication (known by
its Portuguese acronym CNCS), the body that regulates the
performance of the media in the country, have repeatedly
complained of this behavior exhibited by the state media.
The CNCS’s resolution of June 2011 was particularly adamant,
appealing directly to TPA, RNA, and Jornal de Angola to revise
their approach and grant equal treatment to all actors on the
political landscape.

There is only one news agency—ANGOP—and it is state-owned.
Mendes summarized the situations as follows: “Independent
news agencies are non-existent; only ANGOP, which is public,
and whose administration board is nominated by the minister
of social communication, who in turn is nominated by the
president of the republic.”

However, bolstering plurality is the variety private media
outlets producing their own news programs. All media outlets,
public and private, produce their own news programs, and
that makes the news spectrum quite wide in terms of topics
covered. Yet, that independence was perceived to be at risk
by all panelists. “The risk of monopolies or even oligopolies
in the private media is increasingly bigger. ‘Unknown

owners’ are now acquiring the most important private media
newsweeklies, radios, and even a TV station,” Mendes said.

It is noteworthy that in the current Press Law, monopolies
and oligopolies, as well as anonymous ownership of media
companies, are forbidden. Nonetheless two anonymous
cartels bought the newsweeklies A Capital and Semandrio
Angolense in mid 2010 and another company, Medianova,
operates simultaneously a radio station (Radio Mais), ZTV, the
newsweekly O Pais, and a printing company (Damer).

ANGOLA



The state broadcasters offer programming in the twelve
major local languages; RNA even has a channel (Radio Ngola
Yetu) that broadcasts solely in local languages 24-hours-a-day.
However, private media do not offer such services. There

is absolutely no print media, public or private in, local
languages. Panelists pointed to this as something that the
media sector should rectify.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Angola Objective Score: 1.24

Objective 4 received the lowest score, but generated
disagreement amongst the panelists. All panelists, with the
exception of Mateus, believe that the independent media
are not managed in a way that generates sufficient income
to ensure editorial independence. Mateus supported his
dissent, saying, “Taking in account that the private media
are not funded by the government, they have established

a relationship with advertising agencies, which ensures
editorial independence.” Mendes, who is the only female
manager of a newsweekly, countered, “The management of
the independent media is very informal and that jeopardizes
the ability to access revenue.” One of the panelists from the
state media, who requested not to be identified, shared the
opinion that state media are generally well managed.

All panelists agreed that advertising is the only source of
income for the private media; sales of copies are negligible
for private print media. Yet they pointed out that the
advertisement market, according to one panelist, “is still very
weak and not strong enough to ensure sufficient income to
warrant editorial independence for the private media.”

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.
BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

One of the panelists, who asked to remain anonymous,
pointed out that religious advertising is becoming
increasingly important for the financial sustainability of the
private media. He gave the example of the Universal Church
of God’s Kingdom, founded in Brazil, which floods the private
media with advertising. He also noted that the price media
pay for receiving such advertising is to not criticize any of the
church’s activities, otherwise it pulls advertising immediately.
Salas Neto, director of Semanario Angolense, said that this
church stopped advertising in his newspaper after they
published a news report the church found unflattering.

Panelists agreed that independent media do not receive any
subsidy from the government, although that is provided for
in the Press Law. The law also includes financial incentives
such as discounted prices for paper and other essentials, but
to date these have not materialized.

Panelists also agreed that there is no tradition or practice of
using market research to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, or tailor media products to the needs
and interests of audiences. In the few cases where such
research has been undertaken, media organizations use
questionnaires, phone interviews, and other feedback systems
to elicit the views of their audiences or targeted populations.
But, the panelists said, that even in such cases media outlets
very rarely follow through on the findings by changing
content or program schedules.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Angola Objective Score: 1.91

Objective 5 received the highest score of all objectives. All
the panelists felt strongly that civil society in general, and
NGOs and professional associations specifically, provide useful
support to all media, public and private, with an emphasis on
helping private media.

The issue of trade associations was one exception: the
panelists noted that they are very weak. “There is a long
way to go for them to be efficient and truly represent the
interests of the media people,” said Martinho. “The support
for the private media from trade associations is almost
non-existent,” agreed Santos.

All panelists agreed that there is at least one professional
organization, the Syndicate of Journalists of Angola, which offers
solid support to its members. Syndicate members are drawn

from the ranks of both state and private media outlet staff. At
one time the government-backed Union of Angolan Journalists
operated as well, but it ceased operating in the early 1990s.

The Syndicate has proved to be extremely effective in its
defense of the professional rights of journalists, especially

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010



in efforts regarding the decriminalization of laws regulating
journalists in the pursuit of professional activities. The
panelists agreed that the situation of the media in general
could be worse if not for past actions taken by the Syndicate.

Panelists also agreed that NGOs support actively freedom of
speech. “There is no doubt that they lend strong support to
freedom of speech by facilitating and financing airtime for
controversial programs, especially on the private radios” said
Mateus. Three such NGOs were mentioned in particular: a
lawyers human rights organization called Free Hands (M&aos
Livres in Portuguese), another called Association for Justice,
Peace, and Democracy, and the Angolan branch of George
Soros’ Open Society Foundation. Two days before the panelists
met, these three organizations started a campaign against a
law that would criminalize certain uses of ICT tools, which had
been surreptitiously approved by the parliament the week
before. The bill would give security forces broad powers to
search and confiscate data and create harsher penalties for
activities described in existing laws (including the state secrets
law and state security law) surrounding the collection and
dissemination of information, photos, and videos." As a result
of the lobbying by these NGOs, the ruling party was compelled
to withdraw the law from further discussion.

There were no graduate-level courses in Journalism or Social
Communication between Angola’s independence in 1975

and 2002, when the Private University of Angola started

the first program. Currently, three more have followed suit,
including the Faculty of Literacy and Social Sciences at the
public university. Panelists disagreed on the quality of those
graduate programs. Martinho, herself a graduate from one of

' *Angola: Withdraw Cybercrime Bill.” Human Rights Watch website,
May 13, 2011. Available at: http://www.hrw.org/news/2011/05/13/
angola-withdraw-cybercrime-bill

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE

PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

the universities, said that the quality is acceptable; Mendes,
who also graduated with distinction from another program,
said courses could benefit from more practical, hands-on
training. “They are very theoretical,” she complained.

Panelists agreed in general that short-term professionalization
courses are of good quality and ensure that all those who
did not attend journalism and/or social communication
universities supplement their on-the-job training with

formal journalism training. Panelists mentioned the Center
of Training of Journalists (part of the Ministry of Social
Communication) as the leading institution in this regard,
ensuring that at least some training was available during the
years the country did not have university training.

Panelists had complaints about the state of the printing
industry. “[Printing companies] are too few, only three for
more than 10 weekly newspapers plus their other [non-media]
clients,” said Mendes. Martinho agreed: “They are too few to
give solid support to the media,” she said. Another complaint
from the panelists is that the private newspapers circulate
almost exclusively in Luanda and a few provinces along the
coast. In addition to logistical and geographical obstacles,
there are consistent and recurrent reports of authorities in the
provinces of the interior blocking the circulation of print media
in the territories under their jurisdiction.

List of Panel Participants

Suzana Mendes, director for information, Angolense, Luanda

Luisa Rogério, senior reporter, Jornal de Angola; secretary-general
of the Syndicate of Journalists of Angola, Luanda

Salas Neto, director, Semandrio Angolense, Luanda
Mario Santos, senior editor, Radio Ecclésia, Luanda
Edna Martinho, senior editor, ZTV, Luanda

Guilhermina de Fatima, marketer, Movimento advertising
agency, Namibe

Adriano de Sousa, reporter, Semandrio Angolense, Luanda
Valentino Mateus, correspondent, Radio Ecclésia, Lubango

Amor de Fatima Mateus, freelance journalist and media
adviser, Luanda

Two additional panelists participated only on condition of
anonymity.
Moderator and Author

Celso Malavoloneke, deputy head, Department of Social
Communication and International Relations, Private University
of Angola, Luanda

ANGOLA





