
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009322

Senegal

Nevertheless, the panelists did discern a few rays of hope. In the legislative arena, a 

new media code came out of the Assises Nationales, a forum for national dialogue.



323

INTRODUCTION

TThe 2009 MSI panelists’ conversations reflected the unease that Senegalese journalists and media outlets 

feel about the established authorities. Since the publication in 2003 of investigative journalist Abdou Latif 

Coulibaly’s work on the allegedly misguided ways of President Abdoulaye Wade’s political regime, titled 

Wade, un opposant au pouvoir: l’alternance piégée? (Wade, an Opposition Figure in Power: The Poisoned 

Chalice?), journalists in private media have been constantly accused of acting as members of the political 

opposition and have been treated as opposition figures. As a result, the media are often subjected to 

pressure at the hands of the government.

The panelists also confirmed a trend reported in 2008: Senegalese media enterprises are overwhelmingly 

unprofitable. As a result of difficult socioeconomic conditions and a lack of appropriate management 

strategies, media outlets are in a critical situation, and financial insecurity is an everyday reality for many 

journalists. In addition, the 2009 panel found that the professional shortcomings identified by the 2008 

panel had not been eliminated. On the contrary, the media regularly violate the rules of professional ethics 

and conduct.

Nevertheless, the panelists did discern a few rays of hope. In the legislative arena, a new media code came 

out of the Assises Nationales, a forum for national dialogue. Between September 2009 and March 2010, the 

forum brought together journalists, Communication Ministry experts, associations of journalists, judges and 

magistrates, leading figures from civil society, and independent experts. The new code, which is intended to 

provide solutions to the problems being faced by the Senegalese media, is awaiting a vote of Parliament.

In the area of self-regulation, the Council on Compliance with Professional Ethics and Conduct (CRED) was 

restructured in 2009 and, to give it a clean slate, became CORED—the Committee on Observance of the 

Rules of Professional Ethics and Conduct. It should be noted, however, that Senegal’s journalists have not 

reached consensus on those innovations.

Overall, Senegal’s overall MSI score remained nearly identical to last year. However, some of the objective 

scores did change. Objective 4, business management, showed modest improvement but was offset by 

smaller declines in Objective 1, freedom of speech, and Objective 2, professional journalism.

Sene
g

al


OVERALL
SCORE:
2.08

Senegal



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009324

Senegal AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
18 daily newspapers, including Le Soleil (state-owned), 15 periodicals 
and 5 online newspapers; Radio: 1 state-owned radio channel, 18 
private commercial radio stations, 30 community radio stations; 
Television Stations: 1 state-owned channel, 4 private stations (2008 
estimate, Dakar Agency for Strategic and Research Studies (Agence 
Dakaroise d’Etudes Stratégiques et de Recherche)

>> Newspaper circulation statistics: N/A

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Senegalese Press Agency

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 1.02 million (2008 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 12,323,252 (July 2010 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Dakar

>> Ethnic groups (% of population): Wolof 43.3%; Pular 23.8%; Serer 
14.7%; Jola 3.7%; Mandinka 3%; Soninke 1.1%; Europeans and Lebanese 
1%; others 9.4% (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslims 94%; Christians (predominantly 
Catholics) 5%; indigenous religions 1% (CIA World Factbook) 

>> Languages: French (official language); Wolof; Pulaar; Jola; Mandinka 
(CIA World Factbook)

>> GNI (2009-Atlas): $12.95 billion (World Bank Development Indicators, 
2010)

>> GNI per capita (2009-PPP): $1,790 (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>> Literacy rate: 39.3% (male 51.1%, female 29.2%) (2002 estimate, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Abdoulaye Wade (since April 1, 
2000)

2.
08

2.
02

1.
94

2.
18

2.
09

1.
91

2.
60

2.
30

2.
32

2.
09

1.
57

1.
80

2.
81

2.
40

2.
42

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Senegal

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



325

on that access, they are not due to legal constraints but to 

material ones. Interactive programs on radio and television 

gave ample evidence of this, as do contributions to print 

media that are published with no legal limitations.

The other panelists generally shared Niang’s view. However, 

René Massiga Diouf, a reporter at Senegalese Radio and 

Television (RTS), the state broadcaster, said freedom of 

speech is not to be considered absolute. He alleged that 

if people express a point of view that is critical of the 

country’s institutions or authorities, they are often called 

in by the National Police’s Criminal Investigation Division 

to explain themselves. He deplored the heavy infiltration 

of the Senegalese government by informers who report 

to the country’s heavy-handed law enforcement agencies. 

Oumoul Khaïry Diakhaté, a journalist at Nouvel Horizon 

newspaper, deplored the increase in telephone tapping by 

the authorities, which works against freedom of speech.

The score for the licensing of frequencies, though slightly 

higher than in 2008, was still below the overall objective 

score by more than half a point. The panel found that no 

standards of equity or transparency were observed in the 

licensing process. Younousse Diédhiou, radio journalist at RTS 

Zinguinchor, said there was a great deal of favoritism: only 

people who are allies of those in power, or are expected to 

be, have access to radio frequency allocations. In the matter 

of television frequencies, Diédhiou deplored the fact that one 

must have the approval of the head of state, as was shown 

by the way in which the country’s four private television 

channels were launched. In particular, the launch of Walf 

TV was announced after a presidential audience had been 

granted to its owner, Sidy Lamine Niasse.

Speaking as an expert adviser to the National Radio and 

Television Regulation Council, Bouna Manel Fall, professor 

of media law at the Center for the Study of Information 

Science and Technology Studies (CESTI) and technical 

adviser to the Ministry of Communications, said radio and 

television frequencies are public goods and must therefore 

be subject to invitations to tender rather than being 

granted by private agreement, as they currently are. Fall 

said that a tendering process is indeed provided for in the 

Telecommunications Code of 2001, which established the 

Objective 1: Freedom of Speech

Senegal Objective Score: 1.94

The Senegalese media system is going through an unexpected 

crisis over respect for freedom of expression. Whereas the 

scores for this objective in 2006/2007 and 2008 were relatively 

stable in the early stages of “near sustainability,” the score 

for 2009 reflects a troubling downward trajectory.

The problem clearly does not stem from a lack of legal norms 

protecting freedom of speech. Souleymane Niang, executive 

secretary of CORED, said legislation is very favorable toward 

people exercising freedom of speech. Senegal’s 2001 

constitution, which was the principal framework in which the 

principle of free speech was affirmed, is, he said, very clear 

on that point. Article 8 of the constitution guarantees “the 

freedom of expression” under the heading “civil and political 

freedoms”; Article 10 guarantees the “right to express 

opinions freely, in words, in writing, in images, by peaceful 

marching...”; and Article 11 guarantees the “freedom of 

creation,” and permits the establishment without prior 

authorization of “press organs for the provision of political, 

economic, cultural, sporting, social, recreational, scientific...

news and information.”

Niang said he was unaware of any legal norm against the 

freedom of speech and that journalists express their points 

of view freely. The population has access to the means of 

exercising their free-speech rights, and while there are limits 

Senegal

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

At the same time, Diouf, speaking as 
a reporter for the national television 
service, said it would also be unrealistic 
to believe that journalists in private 
media are sheltered from pressure from 
their chief editors.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009326

correspondent in Kaolack for L’Observateur, a private daily 

newspaper, disagreed, saying media companies should not 

benefit from a special, favorable tax regime. In his view, to 

become true media businesses, the Senegalese media should 

have more sense of responsibility by complying with their tax 

obligations like other businesses.

In addition, panelists expressed regret that media businesses 

are systematically forced to pay their back taxes whenever the 

Finance Ministry or the Office of the President feels itself to 

be under attack by a newspaper.

In the area of crimes against journalists or media outlets, the 

Walf Fadjri media group’s offices were vandalized in 2009, 

and the culprits were identified as followers of Mame Thierno 

Birahim Mbacké, half-brother of Serigne Modou Kara Mbacké, 

an important religious figure of the Mourid Brotherhood. The 

attack was triggered by an article published on September 

25, 2009 by Walf Quotidien daily newspaper quoting Mame 

Thierno Birahim Mbacké, saying that if Serigne Modou Kara 

Mbacké supported the president, it was because he cared 

only about the privileges that the government granted him. 

However, the quote should have been attributed to Mame 

Thierno Birahim Mbacké Niang, another half-brother of 

Serigne Modou Kara Mbacké. Mame Thierno Birahim Mbacké 

felt that he had been defamed, and rather than request a 

clarification, the very same day he and his followers attacked 

the media group’s offices: windows were smashed, computer 

equipment destroyed, journalists and security staff were 

injured, and the CEO of the group was kidnapped and held for 

a few hours. Reacting to public opinion, the state prosecutor 

started legal proceedings. Despite overwhelming evidence 

against Mame Thierno Birahim Mbacké, and despite his being 

interviewed by the National Police’s Criminal Investigation 

Division, the case has so far gone nowhere.

All the panelists regarded the case as proof that journalists in 

Senegal could be attacked without judicial action ever coming 

to anything. Antanar Ndiaye, journalist at L’Office newspaper, 

said the feeling that anyone can attack a journalist with 

impunity had become a real mental impediment to working 

as a professional journalist. Oumar Diallo, head of the African 

Meeting for the Defense of Human Rights, a civil society 

organization, took the view that despite the increasing 

number of legal proceedings against those who had attacked 

journalists, the fact that they have come to nothing makes 

the situation even worse. Niang, the panelist from CORED, 

pointed out that crimes against the media had shifted from 

attacks on journalists to attacks on the tools they use to do 

their work, forcing media directors to change their editorial 

lines to appease their attackers.

The panel found no preferential treatment for state media 

at the expense of private media, at least in legislation and 

regulations. Niang, however, called on the panel to qualify its 

Posts and Telecommunications Regulatory Agency (ARTP), but 

that it is not being complied with.

That non-compliance with procedure reflected, in his view, 

the degree to which ARTP had become a political tool. For 

example, on the evening of March 22, an election day, while 

Senegalese were following the commentaries and analyses 

concerning the defeat being suffered by President Abdoulaye 

Wade’s ruling Senegalese Democratic Party, ARTP announced 

that frequencies used by radio and television stations that were 

“not in good standing with their license fees” were suspended 

for 45 days and that the suspension would become permanent 

if the fees were not paid before the deadline. Under pressure 

from the public, civil society, and political parties, ARTP backed 

down. Although the Ministry of Communications said that the 

government had not had a hand in the statement, the public 

had strong suspicions to the contrary.

Niang said that currently 325 radio frequencies have 

been allocated and that ARTP is using that relatively high 

number to justify its refusal to grant frequencies to any 

new applicants, even though only a third of the frequencies 

allocated are in operation.

Bacary Domingo Mané, journalist at the private daily 

newspaper Sud Quotidien and a member of the national 

executive office of the Senegalese Information and 

Communication Professionals Union (Syndicat des 

Professionnels de l’Information et de la Communication 

du Sénégal, or SYNPICS), complained that individuals are 

obtaining radio frequencies in order to sell them.

Panelists expressed strong views on the subject of market 

entry and tax structure for media. Even though they agreed 

generally that market entry is not restricted—particularly for 

newspapers, which could be established simply by stating 

that it was so—there were differing opinions in respect of the 

tax structure.

Madior Fall, general coordinator of Sud Quotidien, said it is 

not enough for the state to authorize the establishment of a 

media outlet, but that authorization must go hand in hand 

with a favorable fiscal environment, which is not the case 

in Senegal, where, he said, there is no tax regime specific to 

media companies. Laity Mbassor Iba Amath Ndour, regional 

Diallo said that there is a sharp contrast 
between Francophone Africa, where 
neither the public nor journalists have 
access to public information, and Africa’s 
English-speaking countries, where, he said, 
access to such information is a right.



327

give an actual accounting to the public on the missions and 

responsibilities entrusted to it.

On the question of whether media outlets have unrestricted 

access to national and international sources of news, the 

panel was relatively positive. Furthermore, the panel reported 

no restrictions on access to the Internet.

The panel noted that there are no restrictions on entry into 

the journalism profession but that the process is not without 

its problems. Ndiaye recalled that the 1991 Convention of 

Senegalese Journalists clearly defined journalists as those who 

had gone through journalism college or who earned more 

than 50 percent of their income by working as journalists 

in the media. He expressed indignation that currently 

anyone could and did claim to be a journalist—and act as 

one—without meeting any of the criteria. Bouna Manel Fall 

said that it was regrettable that state media only hire new 

journalists from CESTI, a state college, and are completely 

uninterested in private media, which has influenced those 

entering into journalism training.

Objective 2: Professional Journalism

Senegal Objective Score: 1.91

Madior Fall said that Senegalese journalists do not have 

too much of a problem with reporting. Generally speaking, 

he stressed, they go into the field and report what they 

see and hear. Only investigative journalism, he said, poses 

objective limits inasmuch as the law does not give journalists 

access to companies’ bank accounts. If reporting were not 

of a high quality, he concluded, journalists would appear in 

court every day on charges of defamation. Niang, however, 

judgment, stressing that while there was indeed no statutory 

difference in treatment, there were definite imbalances with 

regard to material and other assistance. The financial burden 

that state media bear is not the same as that borne by private 

media, because they have different missions. Nevertheless, it 

is not right that state media receive preferential treatment in 

broadcasting public information and news.

The panelists were unanimous in their agreement that state 

media are not guaranteed editorial independence. That lack 

of independence, they said, had less to do with the journalists 

in state media than with their superiors, who are appointed 

by the state and are obliged to ensure that its editorial line is 

followed. At the same time, Diouf, speaking as a reporter for 

the national television service, said it would also be unrealistic 

to believe that journalists in private media are sheltered from 

pressure from their chief editors.

On the subject of libel, the panel reported that it is not 

a civil law matter but rather one covered by the penal 

code. Two kinds of summons were mentioned: either a 

direct summons that gives the journalist 10 days to provide 

evidence, or a procedure whereby journalists can be handed 

over to the courts to await judgment. However, even though 

panelists agreed that existing legislation on libel is not 

good, they engaged in a lively debate over the proposed 

decriminalization of press offenses under the new draft 

press code, which was in its early stages of consideration. 

Some panelists welcomed the draft code, but others said 

that decriminalization would set journalists above the law, 

and could allow them to defame people without worrying 

about how their fellow citizens might react. Also, the critics 

said that replacing the possibility of criminal convictions with 

financial penalties posed a risk of media businesses going 

under if they lost a case and could not pay.

Gaining access to public information is difficult, even 

disgracefully so, panelists said. Diallo said that there is a 

sharp contrast between Francophone Africa, where neither 

the public nor journalists have access to public information, 

and Africa’s English-speaking countries, where, he said, access 

to such information is a right.1 Alassane Diallo, director 

of publication at ferloo.com, expressed regret that some 

sources of information are stamped “Confidential,” “Defense 

Secret,” or “Sensitive Information,” to the point of being 

inaccessible to journalists. Bouna Manel Fall said that a 

recent government seminar on the matter, in October 2009, 

would not change anything, because the government seeks 

only to be better seen and heard in the way it wants, not to 

1 Editor’s note: a quick review of panelist scores from English-speaking 
African countries shows that, with just a couple notable exceptions, 
the situation in practice is much the same in both francophone and 
anglophone Africa. Unfortunately, poor access to information plagues 
the media in many of the world’s countries. The panelist’s perception 
of differences is nonetheless interesting to take note of.

Senegal

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009328

to get hold of information that he considers extremely 

important, only to have his media outlet suppress it for 

unclear reasons.

On the subject of whether Senegalese journalists cover all key 

events and issues in the country, the panel expressed regret 

that politics and human interest stories predominate. Madior 

Fall said human interest stories are so prevalent because 

sources with more interesting news and information do 

not disclose it. As a result, journalists have to make do with 

human interest stories because, as he put it, nature abhors 

a vacuum. However, Mané said political coverage should 

be seen in perspective; in his opinion, all subjects—society, 

education and so on—are covered, and only the front pages 

are political to the point where a person might think that the 

media are too politicized.

All panelists condemned the low salary levels prevalent in the 

Senegalese media. Mané said the most shocking thing is that 

many journalists do not even receive a wage slip. Also, it is 

unfair for a journalist with a degree, earned over five years of 

university education, to be paid XOF 200,000 ($395) a month 

when someone with the same level of education working in a 

different sector earns more.

The Collective Agreement of 1991, which was supposed to 

settle that issue, not only is not complied with, but panelists 

considered it obsolete. They said the low salaries paid to most 

journalists encourage corruption, though Diakhaté that a good 

basic education and personal values are safeguards against 

it. Ndiaye said corruption is most common not among young 

journalists but among media managers. Madior Fall urged that 

corruption be seen in the overall context of a society in which 

civil servants, whose salaries in theory could not allow it, could 

own houses worth XOF 500,000,000 ($1,000,000) or more. In 

such a context, he said, journalists cannot help being tempted. 

The panelists found that corruption has an obvious impact 

on how some information is handled, but found it difficult to 

assess the scale of that impact.

On the balance between entertainment programming and 

news and information, Niang said there are no accurate 

statistical studies. All panelists said, however, that the 

ratio is generally skewed toward entertainment. Madior 

Fall stressed that entertainment programming can serve 

society, but expressed a degree of outrage that instead of 

hiring professional presenters, press directors tend to hire 

people who MC family ceremonies and try to turn them 

into professionals. Bouna Manel Fall said that the increasing 

predominance of entertainment programming in radio and 

television could be attributed also to the fact that news and 

information cost money. He gave the example of national 

television that, given its current budget deficit, has latched 

onto South American soap operas, which cost almost nothing 

but attract viewers and advertisers.

said he regretted that some reporters fill their work with 

commentary and opinion rather than reporting the facts and 

leaving it at that.

Ethical lapses do occur among Senegalese journalists and 

media, the panel said. Such lapses, panelists said, occur 

in two areas: at the professional level, and on the part of 

the society as a whole. On the professional level, Niang 

and Diédhiou pointed to the fact that journalists are very 

frequently unaware of the general rules that ought to govern 

their professional behavior. Madior Fall stressed that if there 

are corrupt journalists, it is because the media operate in 

a society where corruption has become an everyday, banal 

matter that affects almost all circles.

With the establishment of CORED, the panel expressed 

hope that the capacity of the Senegalese media to combat 

corruption will increase. Panelists recalled that CORED, a 

self-regulating body, was born out the ashes of CRED, the 

Council on Compliance with Professional Ethics and Conduct, 

which had been created toward the end of the 1990s but was 

no longer effective because it lacked legitimacy.

The panel found that, generally speaking, self-censorship 

exists among Senegalese journalists because when 

journalists return to their offices after reporting, they will 

sift out information that they consider excessively sensitive. 

Madior Fall recalled that in 1997, during a reporting trip in 

Casamance, where a rebellion had been going on since 1982, 

rebels systematically stopped vehicles and killed anyone who 

did not belong to the Jalo ethnic group, the predominant 

ethnic group in the region, based on the names on their 

identity documents. Out of concern for the stability of 

the country, Madior Fall and his fellow journalists avoided 

reporting what they had seen because, in his opinion, there 

was reason to fear that Jalo people living elsewhere in 

Senegal could become the victims of reprisals.

Similarly, Mané stressed that it was good that there was 

self-censorship, that it is a question of responsibility, because 

if journalists were to report everything they know, it would 

be a major source of social instability.

Moreover, censorship by others appeared, in the panel’s view, 

to occur more frequently than self-censorship. Panelists said 

they believed that it is a frequent occurrence for a journalist 

The community radio sector is a morgue 
for equipment declared unfit for service in 
Western countries. Senegalese journalists 
are still working on second-hand 
analog equipment.



329

Senegalese authorities. Bouna Manel Fall welcomed the fact 

that, apart from the disparities between city and country, 

Senegalese generally have access to international media with 

no state censorship.

Panelists said that the government media do not reflect the 

views of the political spectrum, are not non-partisan, and 

do not serve the public interest. All panelists deplored the 

state’s stranglehold on the public media, which Mané said is 

a serious problem. He gave the example of a news program 

that devotes seven out of 10 programming minutes to the 

activities of the president, and is followed by a special report 

on the same event.

Panelists went on to criticize the near absence of opposition 

political parties in the state media. Niang, however, 

balanced that general view by positing that things are worse 

elsewhere, particularly in Guinea, where Guinean Radio 

and Television is the exclusive medium of the army and the 

government.2 Diouf, of RTS, although recognizing the lack 

of plurality of opinion in the state media, urged the panel to 

2 Editor’s note: panelists from Guinea did paint a somewhat bleaker 
picture of RTG than the Senegal panel has of RTS; however, scores are 
more or less comparable.

The question of whether facilities and equipment for 

gathering, producing, and distributing news are modern 

and efficient, should be looked at on a sector-by-sector 

basis, Niang said. The print media have the latest software 

and modern equipment, he said, and have been able to 

follow every substantial change in technology, albeit several 

decades late. Only their printing presses are second-hand. 

But in radio and television media, Niang said, one cannot 

say the same. The community radio sector is a morgue for 

equipment declared unfit for service in Western countries. 

Senegalese journalists are still working on second-hand 

analog equipment. However, there are some initiatives in the 

area from Western partners.

The panel found little quality niche reporting. Diakhaté said 

that even when a journalist wants to cover a specialized 

subject such as fishing, industry, or agriculture, management 

seldom gives its backing, whether because of financial 

constraints or other, unspoken reasons. Diédhiou said the lack 

of training is also to blame, and that workshops need to be 

held to train specialized journalists.

Mané expressed the view that programming and reportage 

on minorities are poor relations in the media. He gave the 

Balanta ethnic group, to which he belongs, as an example; it 

had not been the subject of a single piece on RTS for the past 

year, even though the media are supposed to cover minorities 

as part of their public service mission. In more general terms, 

he noted that whenever minorities are mentioned in the 

media, it is to pass on the clichés or stereotypes that have 

grown up around them—for example, that “the Balanta are 

all cattle thieves.”

Niang said he would like to extend the minority question to 

the hard of hearing and the deaf, for whom there are no 

means of access to news and information.

Objective 3: Plurality of News

Senegal Objective Score: 2.32

The panel reported no major problem in terms of the 

existence of a plurality of news sources. Some persistent 

disparities, however, were noted. Although radio and 

television are accessible almost everywhere in Senegal, the 

Internet remains an urban phenomenon because thousands 

of villages lack electricity and illiteracy remains rife in rural 

areas. The panel noted that daily newspapers can take 

between 72 hours and a week to arrive in parts of the 

country without good road access.

Regarding access to domestic and international media, 

the panel reported no restrictive policy on the part of the 

Senegal

Diouf, of RTS, although recognizing the 
lack of plurality of opinion in the state 
media, urged the panel to recognize that 
state television has tried to change that 
since 2008, even though there has been 
a “system” in place for many years that 
will take time to change.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009330

emphasis on apparent ownership, because behind many 

media outlets are shareholders whom the public knows 

nothing about. There, he warned, lies danger.

Panelists said Chinese penetration among local media reflects 

their desire to someday become shareholders. Thiam said 

this is because the Chinese are interested in being able to 

influence media outlets’ editorial lines. After Senegal, he said, 

the Chinese are interested in the media in other West African 

countries as a means of countering the European Union in 

terms of trade in Africa.

On the question of whether a broad spectrum of social 

interests is reflected and represented in the media, including 

minority-language information sources, the panel recognized 

that efforts have been made but that there is still a long way 

to go. Mané said national radio is doing quite satisfactory 

work in that area, given its status as a public-service medium, 

but he criticized resistance among private radio stations, 

which generally favor Wolof, the dominant language, for 

commercial reasons. Niang said that such resistance violates 

licensing requirements, which obliged private stations to play 

a minimal public service role. Diédhiou said that the question 

of information sources in minority languages was such a 

complex one that it could not be settled at the national 

level, but only locally. In that regard, he commended the 

community radio stations on the role they were playing.

Objective 4: Business Management

Senegal Objective Score: 1.80

The panelists found that even though Senegalese media have 

the advantage of multiple sources of income and a rather 

well-functioning advertising market, apply accepted standards 

for the percentage of advertising relatively well, and receive 

state subsidies, there are still enterprises that are unprofitable 

and unprofessional. They carry out no serious market research 

and have no reliable statistical indicators at their disposal.

From the panel’s discussions, it was clear that most media 

businesses in Senegal are in a fragile financial situation. Niang 

said one reason is that they operate in a difficult economic 

environment. Ndour deplored the informal management 

style characteristic of the Senegalese media, in particular the 

lack of proper accounting, including in media groups that 

have the reputation of being proper businesses. In Niang’s 

view once media managers feel that they have ensured a 

comfortable old age for themselves, they cannot care less 

about their employees’ futures. Thiam said the problem is 

more serious than that: several generations of journalists 

face disaster when they retire because they have no proper 

employment contracts and, as a result, are not paying into 

recognize that state television has tried to change that since 

2008, even though there has been a “system” in place for 

many years that will take time to change.

The panel expressed overall satisfaction, however, with the 

professionalism of the domestic and international news 

agencies: the Senegalese Press Agency (APS), the sole domestic 

agency; and the foreign agencies accredited in Senegal, 

Agence France Presse, Reuters, Associated Press, African Press 

Agency, and Panapress, among others. Cheikh Thiam, CEO of 

the government-run daily newspaper Le Soleil and chairman of 

CORED, said that if he were to give a score to the Senegalese 

and foreign media operating in Senegal, the agencies would 

score better, as their work was so good and so non-partisan. 

The panel stressed the Senegalese media still pick up agency 

stories without citing the source, particularly in the case of 

APS, whose Internet site offers public access.

On whether the broadcast media produce their own news 

programs, the panel reported that the bulk of production 

is local. Niang said that radio stations produce 85, 90, or 

even 100 percent of their own material. Panelists recognized 

that for international news, Senegalese radio stations pick 

up news agency stories, but they pointed out a new trend: 

partnership agreements between some Senegalese radio 

stations and foreign stations. For examples RDV and Top 

FM have agreements with Voice of America, and Manoré 

FM community radio has an agreement with Radio France 

International. The panel also noted that on the local level, 

for some time, Chinese radio stations have entered into 

partnerships with Senegalese stations such as RDV. All those 

foreign stations have broadcasting slots on their Senegalese 

partner stations.

There is no lack of transparency regarding ownership of the 

major Senegalese media, allowing consumers to judge their 

objectivity, said Naby Sylla, a reporter with Radio Futurs 

Médias in Saint-Louis. In his view, the public knows that 

the Walf Fadjri media group belongs to Sidy Lamine Niasse, 

the Futurs Médias group to singer Youssou N’dour, and the 

Express News group to former government minister Farba 

Senghor. But Thiam urged the panel not to place too much 

Diédhiou said that the question of 
information sources in minority languages 
was such a complex one that it could not 
be settled at the national level, but only 
locally. In that regard, he commended the 
community radio stations on the role they 
were playing.



331

On whether advertising revenue as a percentage of total 

revenue is in line with accepted standards, Bouna Manel Fall 

said that despite the law that sets advertising at a reasonable 

percentage, there is no generally accepted standard. In a 

12-page daily newspaper, there will generally be only three 

or four pages of information and news, particularly in the 

popular press, such as L’Observateur and Le Populaire.

The government did not provide subsidies to the press in 

2008 and 2009 on the pretext that the private media are 

hostile to the president and his administration. The subsidy 

for 2009, totaling XOF 300 million ($590,000), was finally paid 

out in January 2010. Bouna Manel Fall said it was regrettable 

that the subsidy was paid directly to press directors, who he 

said used it for personal purposes at the expense of their 

press businesses. Mame Diarra da Sylva, journalist at Radio 

Manoré FM community radio, said the money paid to her 

station had gone directly into the bank, and she expressed 

the belief that at Youssou N’Dour’s Radio RFM, the assistance 

received had been shared out among the various members 

of the staff. But apart from those two outlets, she said, the 

money had gone straight into the pockets of the directors. 

The panel also condemned the fact that the criteria for 

allocating the assistance were not observed, causing division 

among the media.

On the question of whether market research is used to 

formulate strategic plans, enhance advertising revenue, and 

tailor products to the needs and interests of the audience, 

the panel deplored the lack of reliable polls. All panelists 

agreed that whenever a media outlet financed a poll, the 

poll almost always ranked that outlet first. Thiam said that, in 

Senegal, polls are ordered not to find out the sponsor’s real 

position in the market, but to be able to say to advertisers 

that the sponsor ranked first, even if the figures had to be 

manipulated. It was, in his view, necessary and urgent for a 

regulatory body to be put in place to supervise polling results, 

as is the case in France, for example.

Regarding circulation figures, the panel found that nothing 

could be relied upon, for the same reasons given on the 

subject of market research. Mané said that in the print 

sector, a newspaper might boast that it had a circulation of 

11,000 when it printed only 4,000 copies. Another difficulty 

is that newspapers are often victims of fraud on the part 

social security coffers. Another problem is that most media 

companies are not up to date with their taxes, and if the 

state decides to shut them down, it has not only the means 

but the legal right to do so.

The Senegalese media draw their funding from several 

sources: advertising, sponsorship, circulation, and subsidies. 

Niang said the question of which source predominates 

depends entirely on the economic model chosen by the 

particular company. Sports newspapers rely primarily on 

sales, second on advertising, and annual assistance from 

the state is subsidiary. Sponsorship from non-governmental 

organizations benefits community radio stations in particular, 

although there are some traditional media groups that 

also receive sponsorship funding. It should be noted that 

another category of media relies on owners who finance 

their companies out of their own pockets. Such companies 

are mainly the political media, which are legion in Senegal, 

such as Radio Océan FM, which belongs to Pape Diop, the 

president of the Senate.

The advertising market was assessed at between XOF 12 

billion and XOF 13 billion ($24.5 million and $26.5 million) 

a year. Bouna Manel Fall said that figure has not changed 

since 2000. The main problem with the advertising market 

is how the money is distributed: state-run RTS is assumed 

to monopolize XOF 4 billion or XOF 5 billion (between 

$8 million and $10 million) of total advertising, with the 

rest split among other outlets. Mané said that, generally 

speaking, the media face ever greater competition from 

advertising agencies, which negotiate directly with advertisers 

before going to the media; he expressed concern that this 

not only limits media company earnings, but also sidelines 

their commercial services, whose role it is to seek out 

advertising contracts.

Senegal

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

Another problem is that most media 
companies are not up to date with their 
taxes, and if the state decides to shut 
them down, it has not only the means 
but the legal right to do so.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009332

discussions, recognized that the union has been making 

efforts for some time, particularly in the area of training and 

capacity-building seminars for journalists. SYNPICS was also 

credited with being behind the resurrection of self-regulation 

by the Senegalese media—the birth of CORED in replacement 

of CRED. If the media seem to be succeeding in bestowing 

a degree of legitimacy on their self-regulation mechanism, 

it is because two years of consultations took place under 

SYNPICS’ supervision, involving the entire profession and all 

media directors. Ndiaye and Diakhaté stressed, though, that 

efforts still have to be made, particularly in involving SYNPICS 

in helping young reporters fight for better salaries. Diakhaté 

also said that he had the impression that SYNPICS speaks up 

only when condemning violations of press freedom.

Other niche professional associations exist, such as the 

Convention of Young Reporters.

There are several non-governmental organizations working 

with media outlets to support free speech and independent 

media, including the African Meeting for the Defense of 

Human Rights. Foreign organizations or their local affiliates, 

such as the Konrad Adenauer Foundation, Friedrich Ebert 

Foundation, and Panos Institute-West Africa are also 

active in supporting Senegalese media. Panelists said those 

organizations play an undeniable role through instant 

condemnation of violations of press freedom, organization 

of training and capacity-building seminars for Senegalese 

journalists, and so forth.

Niang was the only one to rebuke those organizations, saying 

they have a minimalist approach. They start at the bottom so 

that they will have visibility, he said, but that is not a viable 

approach. In other countries, non-governmental organizations 

play a more decisive role, engaging in high-level intervention 

of printers who, instead of printing the number of copies 

ordered, produce more so that they can sell them themselves 

on the black market. Thiam, speaking as CEO of Le Soleil 

government newspaper, confirmed that this indeed happens. 

However, printers are committing this fraud with the 

complicity of production teams designated by the newspapers 

to supervise printing, sharing the payoffs at the papers’ 

expense. The panel found that because of these practices, 

there are no reliable circulation figures. The panel made 

the same observations in regard to broadcast ratings and 

Internet statistics.

Objective 5: Supporting Institutions

Senegal Objective Score: 2.42

Within the Senegalese media system, the trade association with 

the highest profile is the Senegalese Council of Press Publishers 

and Broadcasters (known by its French acronym CDEPS), which 

brings together the owners of radio and television stations, 

daily newspapers, and so on. Whereas the panel for 2008 gave 

CDEPS a rather lackluster assessment, in 2009 its image had 

changed for the better, even if only a little. Thiam, speaking 

as CEO of Le Soleil and a member of CDEPS, said that press 

directors are beginning to understand that the problems in 

their economic sector require collective and not individual 

solutions. He pointed out that when the directors of the media 

had seen that they were not represented at the media sessions 

of the National Inquests, they immediately held a meeting, in 

October 2009, on the need for them to participate so that their 

interests were taken into account in the new legal texts being 

contemplated. They also discussed the statute of the CDEPS, 

which, he stressed, even saw participation by press directors 

who had until then remained distant.

The Union of Associative and Community Radio Stations 

is another trade association, working in the interest of 

non-profit radio stations.

The principal associations working to protect journalists’ 

rights, panelists agreed, is SYNPICS. The union was credited 

with good leadership; Bouna Manel Fall, said that Diatou 

Cissé, the secretary general of SYNPICS, represents the 

union with a single voice that is loud and strong. Ndiaye, 

despite her critical stance on SYNPICS during the 2008 panel 

The government did not provide subsidies 
to the press in 2008 and 2009 on the 
pretext that the private media are hostile 
to the president and his administration.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



333

in collaboration with the state to exert influence on press 

legislation, and high-level participation in press funding in 

consultation with the state. What Senegal is seeing, he said, 

is NGOs that know to carry out small actions in favor of the 

press, which are reported by journalists, giving the NGOs 

press clippings to show their backers. Niang concluded that in 

the area of support for the press, NGO scopes of work must 

be redefined.

On the question of quality journalism degree programs, the 

panel agreed that two establishments have a positive image: 

CESTI, the state college that recruits students based on their 

high school examinations or on their master’s degrees; and the 

private Higher Institute for Information and Communication 

Sciences. The panel reported that there are a burgeoning 

number of private colleges that award diplomas of doubtful 

quality. Mané said the state should intervene with respect to the 

content of their curricula. Panelists insisted also that in the two 

colleges that function relatively well, there remains a need to 

bring them up to standards, and to train specialized journalists.

Regarding short-term media training, in addition to NGO 

initiatives in that area, Mané applauded moves SYNPICS 

had taken with respect to regional correspondents. The 

union is holding regular training seminars in some regions 

of the country, generally over two days, to teach regional 

correspondents the basics of journalism: how to gather 

and handle news and information, professional ethics and 

conduct, and press law. In his view, the teaching is very 

practical and is showing positive results in the field.

The panel reported that in the area of printing, printing 

businesses are almost entirely in private hands and are 

credited with having a strictly professional, apolitical, and 

non-restrictive attitude. It was noted that some newspapers 

possess their own printing facilities.

In the area of distribution, there is a formal and an informal 

sector. In the formal sector, the bulk of distribution is carried 

out by the Press Distribution Agency, a subsidiary of the 

New Parisian Press Distribution Service, a French company 

that also has a presence in other Francophone West African 

countries. It charges newspapers a commission of 30 percent, 

sells copies at 20 percent markup to wholesalers, who then 

sell them to the retailers at 10 percent markup. The informal 

sector takes copies at 30 percent from the publishers and sells 

them on to street sellers at 20 percent. The panel concluded 

that the informal sector was gaining the upper hand. No 

discriminatory practices in distribution were noted, other 

than the informal sector making its own rules, in particular 

the fact of demanding a commission of 30 percent from the 

newspapers, which the panel found exorbitant, with no basis 

in any investment on the part of the wholesalers operating in 

Senegal

that sector. Thiam underscored the latter point, which in his 

view called for a reconsideration of that type of partnership.

List of Panel Participants

René Massiga Diouf, television reporter, Senegalese Radio 

and Television, Dakar

Madior Fall, general coordinator, Sud Quotidien, Dakar

Souleymane Niang, executive secretary, Committee 

on Observance of the Rules of Professional Ethics and 

Conduct, Dakar

Alassane Diallo, director of publication, ferloo.com, Dakar

Younousse Diédhiou, radio journalist, Radio-Television 

Senegal, Zinguinchor

Naby Sylla, reporter and correspondent, Radio Futurs Médias, 

Saint-Louis

Antanar Ndiaye, journalist, L’Office, Dakar

Laity Mbassor Iba Amath Ndour, regional correspondent, 

L’Observateur, Kaolack

Oumar Diallo, head, African Meeting for the Defense of 

Human Rights, Dakar

Oumoul Khaïry Diakhaté, journalist, Nouvel Horizon, Dakar

Bouna Manel Fall, expert adviser, National Radio and 

Television Regulation Council; professor of media law, Center 

for Information Science and Technology Studies, Dakar

Cheikh Thiam, CEO, Le Soleil; chair, Committee on Observance 

of the Rules of Professional Ethics and Conduct, Dakar

Mame Diarra da Sylva, journalist, Radio Manoré FM 

community radio, Dakar

Bacary Domingo Mané, journalist, Sud Quotidien; member, 

the National Executive Office of the Senegalese Union of 

Information and Communication Professionals, Dakar

Moderator and Author

Mor Faye, professor of media and communication sociology, 

Gaston Berger University, Saint-Louis

Assistant

Khady Ndama Sow, communication specialist, Dakar

The moderator received technical and logistical support from 

the Mass Media Study and Research Group, Gaston Berger 

University, Saint-Louis.




