
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009246

MAUrITANIA

A notable change in the landscape of the Mauritanian media is the growing 

use of the Internet and blogging—there is even a Union of Mauritanian 

Bloggers. These activities have attracted the attention of the authorities, and 

in 2009, two cyberjournalists tied to the online news website taqadoumy.com 

were arrested, and the website was shut down for 24 hours.



247

INTRODUCTION

MAUrITANIA

TThe Islamic republic of Mauritania, a former French colony, gained its independence on November 28, 1960. 

From 1965 to 1978, this country that borders the Arab Maghreb and Sub-Saharan Africa was ruled by a 

single-party regime controlled by Mokhtar Ould Daddah’s Mauritanian People’s Party. After Ould Daddah 

was deposed by the military on July 10, 1978, the country fell into an unprecedented cycle of political turmoil 

and coups.

In the 1980s, the first multiparty elections were nevertheless held, and with the promulgation of a 1991 

law on press freedom, a free press, in Arabic and French, began to blossom. However, freedom of the press 

proved fleeting, as the regime of the time began to censor the independent press—particularly those titles 

that balked at accepting the establishment line.

In June 2006, soon after another coup and democratic transition, the 1991 constitution was amended and 

put to a referendum. Major changes were initiated in the media sector, led by the official establishment of 

the National Consultative Commission for the reform of the Press, radio, and Television. To help the reforms 

along, the sector was to be regulated from then on by an October 2006 press law, which repealed the 

extremely controversial ordinance of July 25, 1991. The new law authorized the publication of newspapers 

based on a simple statement before a court, set forth the principle of state assistance to the press, and created 

a regulatory media body, the High Authority for the Press, radio, and Television (HAPA). For the Mauritanian 

press, it was as if spring had come to the desert.

In March 2007, Mauritanians elected Sidi Ould Cheikh Abdallahi as the new president. The elections were 

judged transparent by observers and by the international community. However, after leading the country for 

15 months, Abdallahi’s regime was hit by a political and institutional crisis, and internal dissent. On August 

6, 2008, Abdallahi was overthrown in a coup d’état led by a sacked former general, Mohamed Ould Abdel 

Aziz, and two of his fellow officers. He set up the High Council of State to lead the country. However, he 

was put under strong pressure by the democratic opposition and the international community, which both 

called for the constitutional order to be restored. Mohamed Ould Abdel Aziz finally gave up some power by 

accepting the International Contact Group’s crisis plan, which had been patched together in Dakar. The crisis 

plan included presidential elections in July 2009. Aziz won, with more than 52 percent of the vote.

A notable change in the landscape of the Mauritanian media is the growing use of the Internet and 

blogging—there is even a Union of Mauritanian Bloggers. These activities have attracted the attention of the 

authorities, and in 2009, two cyberjournalists tied to the online news website taqadoumy.com were arrested, 

and the website was shut down for 24 hours. The incident exposed a legal vacuum to protect the rights of 

online journalists.

M
A

U
r

ITA
N

IA
OVERALL
SCORE:
1.54



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009248

MAUrITANIA AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
97 (67 in Arabic, 29 in French, 1 in English); radio Stations: 3; Television: 
2 public channels; 1 private

 > Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Le Calame, 
L’Éveil Hebdo, La Tribune, L’Authentique

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Mauritanian News Agency, Agence Nouakchott 
d’Information

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 45,000 (2008 est., CIA World Factbook)

GENErAL

 > Population: 3,205,060 (July 2010 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Nouakchott

 > Ethnic groups (% of population): N/A

 > Religions (% of population): 100% Muslim (CIA World Factbook)

 > Languages: Arabic (official and national), Pulaar, Soninke, Wolof (all 
national languages), French, Hassaniya (CIA World Factbook)

 > GNI (2009-Atlas): $3.159 billion (World Bank Development Indicators, 
2010)

 > GNI per capita (2009-PPP): $1,960 (World Bank Development Indicators, 
2010)

 > Literacy rate: 51.2% (male 59.5%, female 43.4%) (2000 census est., CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President Mohamed Ould Abdel Aziz (since 
August 5, 2009)

1.
72

1.
97

1.
43

1.
31

1.
98

1.
51

1.
43

2.
02

1.
53

0.
86

1.
76

1.
58

1.
36

1.
92

1.
63

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MAURITANIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



249

of expression, but a 2006 law criminalized offenses committed 

by the press. In the view of the panelists, the legal and social 

protections that journalists and media and communication 

professionals were supposed to have are inadequate in 

theory, and in practice hardly applied at all. A law on private 

radio and television, sketched out between 2006 and 2008, 

was awaiting promulgation through the National Assembly 

when the panel discussion was held.

Seydi Moussa Camara, editor-in-chief at the weekly La 

Nouvelle Expression, said there is still little public support 

for free speech and the right to information. The panelists 

were unanimous that the principles of free speech are not yet 

well established and accepted in Mauritanian society. Certain 

taboos persist, making journalists’ jobs difficult.

Mamadou Alassane Thiam, regional correspondent for the 

monthly Lumière du Nord, said that social pressures hamper 

freedom of speech. Journalists in the public and the private 

media are subject to pressures from clans, tribes, and ethnic 

groups. They are rarely able to carry out their work in 

complete freedom. As an example of the risks of reporting, 

the panelists cited the case of Mohamed Ould Zeine, 

editor-in-chief of the independent Arab-language daily El 

Watan—and star presenter of radio Mauritanie. In May 2009, 

at about midnight, just after he presented his news bulletin, 

he was beaten badly by two strangers armed with cudgels. 

The journalist was wounded seriously, and his attackers were 

never apprehended. The panelists stressed that although 

attacks against journalists are not always pursued vigorously, 

such attacks remain rare in Mauritania. When they occur, only 

journalists, the independent media, and journalist defense 

organizations mobilize and show solidarity with the victims.

The panelists also called for better training for Mauritanian 

jurists in defending media rights. To date, there are no media 

law specialists in the country, even though the number of 

journalists taken to court for “procedural misdemeanors” 

is large. The panelists cited the detention of Abou Abass 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECh

Mauritania Objective Score: 1.43

The score for this objective dropped dramatically from the 

2008 MSI. Several components of media freedom suffered as 

a result of the political turmoil, as evidenced by lower scores 

for indicators 2 (media licensing), 3 (market entry), 4 (attacks 

on journalists), 5 (legal guarantees of editorial independence 

for state media), and 7 (access to information). No indicator 

scored so badly as to lag behind the objective score by more 

than half a point, but then no indicator scored more than 

half a point above the objective score, either.

Freedom of expression is a fundamental right guaranteed by 

the Mauritanian constitution. Article 10 clearly guarantees 

all citizens the freedom of opinion and of thought, and the 

freedom of expression. However, according to the panelists, 

the legislative and regulatory framework of the information 

and communication sector in Mauritania proved unable to 

keep up with the rapid development of the sector, and that 

enabled the authorities to control it better.

Laws or regulations related to the freedom of speech and 

communication had been promulgated over the past 20 years. 

A law passed in 1994 regulates certain public activities in 

the radio and television field, while a 1999 law governs all 

telecommunication activities. Some of the current legal and 

constitutional provisions are harmonized with international 

law and conventions protecting journalists and the freedom 

MAUrITANIA

LEGAL AND SOCIAL NOrMS PrOTECT AND PrOMOTE  
FrEE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFOrMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Seydi Moussa Camara, editor-in-chief at 
the weekly La Nouvelle Expression, said 
there is still little public support for free 
speech and the right to information. 
The panelists were unanimous that the 
principles of free speech are not yet well 
established and accepted in Mauritanian 
society. Certain taboos persist, making 
journalists’ jobs difficult.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009250

of the grounds for his arrest. His lawyer was barred from 

visiting him.

In Camara’s view, the judicial system’s lack of independence 

is a core problem in Mauritania. On the question of whether 

the executive branch pressured the judges to impose a 

heavy sentence, one panelist revealed that Ould Dehah was 

arrested by a man in civilian clothing who had turned out to 

be a gendarme. He had then been taken in handcuffs to a 

gendarmerie brigade post and from there to a police station, 

where he had no access to his defense counsel or to his 

family—rights guaranteed by law.

The heads of the public media (radio and television stations, 

etc.) and other media-related bodies are appointed by 

decree of the Council of Ministers—in other words, by the 

government. The panelists discussed the way in which the 

chairman of HAPA, the so-called independent regulatory body 

for the public and private press, radio, and television, was 

appointed and raised concerns specifically about the degree 

of independence possible in any HAPA chair appointed 

by presidential decree and subject to the authority of the 

president. The panelists also questioned the way in which 

the nine HAPA members are nominated, as it excludes civil 

society, and journalists’ defense and social and professional 

bodies and associations. The president appoints three HAPA 

members, the speaker of the National Assembly (from the 

opposition) appoints three, and the speaker of the Senate 

(from the presidential majority) appoints the final three. In 

Thiam’s view, this excessive politicization condemns HAPA to 

fail to fully play its role of independent regulator.

Furthermore, the panelists said it is not only HAPA: the 

directors of the three public media bodies, i.e., radio 

Mauritanie, Télévision de Mauritanie (TVM), and the Agence 

Mauritanienne d’Information (AMI) press agency, have little 

to no independence. According to the panelists, the president 

has taken over much of the oversight powers of the Ministry 

of Communication by appointing their directors-general and 

issuing instructions as to their policies and editorial lines. 

The panelists also condemned the often arbitrary sackings 

of the leaders of the public news bodies. Between the 

seizure of power on August 6, 2008, and the end of 2009, 

three directors-general of TVM and two directors of radio 

Mauritanie had been stripped of their posts.

Under article 2 of the Ordinance on the Press and Press 

Misdemeanors, journalists have the right to access sources 

of information and the duty and the right to protect their 

sources under all circumstances. However, in reality, journalists 

in the public media receive preferential treatment, including 

greater access to information than their colleagues in the 

private press. The panelists said that for some key events, 

journalists face a dearth of information, or restrictions on it. 

Ould Braham, cyberjournalist and administrative manager 

of the online news website taqadoumy.com, in May 2009, 

and the arrest of the site’s publication director, Hanevy 

Ould Dehah, in June 2009. Ould Braham was released after 

a few days, but Ould Dehah was tried and sentenced to six 

months imprisonment for defamation. The complaint against 

him was lodged by a candidate in the presidential election, 

Ibrahima Moctar Sarr, chair of the opposition party Alliance 

for Justice and Democracy/Movement for renewal, who was 

close to the military junta in power. However, reporters Sans 

Frontières (rSF) reported that after serving his sentence, Ould 

Dehah was held illegally in prison and subjected to another 

trial because of procedural flaws in the first trial—then 

sentenced in a second trial to two years’ imprisonment for 

“scandalous conduct, rebellion, and press misdemeanor.” 

He owed his release in February 2010, together with about 

a hundred inmates of the Dar Naim prison, only to a 

presidential amnesty.

The panelists noted that the two arrests demonstrate 

successfully the power of the Internet as a new medium. 

The case clearly highlighted the legal vacuum surrounding 

the Internet and the online press in Mauritania. When Ould 

Braham and Ould Dehah were arrested, there were scarcely 

any specific legal texts regulating the freedom of expression 

on the Internet, or which were applicable to violations of 

the law committed by the electronic press. Nevertheless, the 

legal system had accused those in charge of the taqadoumy.

com site of spreading information that was “false and 

libelous,” contributing to a violation of journalistic ethics, and 

attacking national unity through “defamation and incitement 

to hatred.” In a communiqué that was made public in the 

context of this case, rSF warned that the closure of the 

Internet site and the arrest of those in charge of it were 

actions without precedent in Mauritania. rSF considered the 

case to be particularly worrying, as it had been made possible 

by the legal vacuum surrounding the electronic press.

Another example of that kind of incongruousness in the 

justice system was the arrest on June 21, 2009, of the 

journalist Sidi El Moktar Ould Sidi, without explanation even 

Another example of that kind of 
incongruousness in the justice system 
was the arrest on June 21, 2009, of the 
journalist Sidi El Moktar Ould Sidi, without 
explanation even of the grounds for 
his arrest. His lawyer was barred from 
visiting him.



251

private press, HAPA noted that over the year in question, only 

three newspapers had been taken to court, a dramatic decline 

from 18 in 2008. The report added that nevertheless, several 

titles had been summoned without any sanctions being taken 

against them.

The government does not restrict Internet access, and 

journalists, as well as regular citizens, may access national and 

international news freely on the Internet. Media outlets and 

their employees received no special price on access.

According to the panelists, entry into the journalism 

profession remains free. The press law of 2006 defines 

a professional journalist as anyone whose principal 

remunerated activity is the collection, handling, and 

publication of information. The law also stipulates that 

professional journalists must hold a higher degree in 

journalism or communication, or a diploma from an 

institute providing professional training in journalism 

or communication, or a higher degree with professional 

experience of at least 12 months to five years in a public or 

private printed press, radio, or television media organization. 

However, Camara said that that freedom of access to the 

profession had unfortunately given rise to sloppy journalism. 

Currently, almost anyone could set himself up as a journalist 

and have his own newspaper.

The panelists also discussed hiring procedures for beginning 

journalists in the public media. They noted that some less 

qualified people with political connections receive positions 

at the expense of others with diplomas, experience, 

and competence.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Mauritania Objective Score: 1.51

The overall score for this objective fell significantly from last 

year’s report, and scores for some indicators tumbled nearly 

a point. The most dramatic dips were seen in indicators 

1 (balanced and well-sourced reporting), 5 (pay levels for 

journalists), 6 (balance between entertainment and news), 7 

(modern facilities and equipment), and 8 (niche reporting). 

Access to sources of public, administrative, or governmental 

information was also fraught with pitfalls for journalists in 

the private media. Thiam said that the public authorities keep 

critical information under lock and key, and investigations 

run up against a wall of silence. Mohamed Salem Ould 

Haiba, director of publication of Le Véridique, speaking on 

the subject of the inequitable and very often inexplicable 

treatment on the part of the public authorities, said that at 

the National Assembly, journalists from public media enjoy 

easy access—while private press journalists are blocked at 

the steps. Only two independent journalists have succeeded 

in crossing that particular rubicon, and only after vigorous 

intervention by some Assembly members.

Libel is defined in article 37 of the Ordinance on the Press 

and Press Misdemeanors as being any attack on the honor 

or the reputation of a person or body. In its chapter on the 

development strategy for the print media sector written in 

2006, the National Consultative Commission for the reform of 

the Press, radio, and Television insisted that the principle of 

decriminalizing press misdemeanors, particularly in respect of 

defamation, insult, or publication of false information, should 

be observed to the extent possible. With the promulgation of 

the ordinance, those offenses are punishable by fines and/or 

disciplinary or professional sanctions handed down by HAPA, 

also the only body authorized to rule whether defamation 

had occurred in the first place, before it became a matter 

for the court. Defamation against the courts, tribunals, 

armed forces, security forces, publicly constituted bodies 

and administrations, and individuals is punishable by fines 

of between MrO 500,000 and MrO 1 million (approximately 

$1,750 to $3,500). Depending on the seriousness of the 

misdemeanor, the fine could be accompanied by withdrawal 

of the journalist’s press card for three to six months, and a 

temporary suspension of the publication.

The development strategy document for the print media 

sector said that defamation must be shown and proven first 

before HAPA, and possibly before the courts thereafter, and a 

defamation finding should not come down only to attacking 

the image of a public figure, body, or company. The field of 

what could be considered as defamatory must be interpreted 

restrictively and, to the extent possible, be restricted to 

statements of facts and not expressions of opinion. However, 

despite this guidane, and also despite the international 

conventions protecting journalists, HAPA is very often 

short-circuited by the Mauritanian Supreme Court, whose 

judges are very often eager to get their hands on the cases 

of journalists who had been cautioned in defamation cases—

before they come before HAPA.

The panelists said that there had so far been no reported 

cases of corruption among judges and prosecutors handling 

libel cases. In its 2009 annual report on the situation of the 

MAUrITANIA

The panelists said that the lack of 
professionalism is reflected in journalists’ 
output, which reflects a near total lack 
of investigative journalism and is made 
up instead of gossip and rumors, called 
esh’tary in the Hassaniya dialect.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009252

of professionalism is reflected in journalists’ output, which 

reflects a near total lack of investigative journalism and is 

made up instead of gossip and rumors, called esh’tary in the 

Hassaniya dialect.

The panelists pointed to ethical lapses as well. They said that 

media professionals in both the public and the private sectors, 

regardless of age and experience, had a tendency to accept, 

in one way or another, payments or gifts in exchange for 

favorable coverage. Panelists also described the near-universal 

practice among correspondents for foreign press organs of 

claiming per diem expenses after covering certain events.

According to Guèye Birome, a HAPA executive, the practice 

of accepting payment for coverage is very common among 

journalists. Although press freedom was of course a right 

governed by legislation, there was nothing in those laws 

to guide the journalist in his or her professional activities. 

respect for professional ethics and standards must also 

be taken into account in guiding journalists in their work 

if the press is to gain credibility, Birome noted. Indeed, in 

his view the current situation very frequently gives rise to 

serious ethical problems. Camara agreed, saying that the 

trend was to ensure that one got paid for writing an article. 

However, he added that some journalists complain about that 

practice, which many of their so-called Peshmerga colleagues 

engaged in. In local Mauritanian press jargon, the term 

“Peshmerga,” borrowed from the Kurdish fighters in Iraq, 

refers to people who hold authorized titles as journalists but 

who rarely publish and are widely suspected of racketeering 

and blackmail.

Since May 2001, the print media in Mauritania have had a 

charter of professional ethics and standards that included 

five rights and 15 duties of journalists that were aimed at 

making the press more worthy of its readers’ confidence. 

A committee for the observance of professional ethics and 

standards (CrED) had also been set up, comprising journalists 

and representatives of a number of ministries. The panelists 

said that this charter does not differ in its major outlines 

from the norms recognized and developed by international 

professional associations of journalists. The only difference 

lay in the fact that there are regular and serious violations 

of those norms by Mauritanian journalists; CrED has proved 

timid in its responses, as it lacks the power of enforcement to 

ensure respect for professional ethics and standards on the 

part of newspapers and journalists.

In 2006, the National Consultative Commission for the reform 

of the Press, radio, and Television adopted another code of 

professional ethics and standards, which included no fewer 

than 20 duties and six rights. However, as in the past, the 

worst practices and the lack of professionalism won out over 

principles, best practices, and conscientious journalism.

Indicator 4 (media cover key events) showed noticeable 

improvement, but could hardly overcome the losses in other 

indicators. Most of the indicators scored close to the objective 

score, although indicator 5 lagged behind by three-quarters 

of a point and indicators 3 (self-censorship) and 4 exceeded it 

by about the same magnitude.

Journalism in Mauritania still hardly meets professional 

quality standards. Thiam expressed the view that the lack 

of training has led to journalists who are often completely 

ignorant about professional ethics and standards.

In its 2009 report on the situation of the private press, HAPA 

pointed to the lack of professionalism, which remained one 

of the major defects in the sector. Most journalists working in 

the private sector lacked not only professional training, but 

often do not have the level of general knowledge required 

to grasp the issues of the day or to understand and abide by 

the rules of the profession. The panelists said that the lack 

Others, though, felt that journalists 
in the editorial offices of private 
newspapers practice self-censorship 
against their will, as self-censorship was 
most often imposed by the director 
of publication, who is often also the 
paper’s owner. Those panelists said that 
generally, such self-censorship is dictated 
more by commercial interests than 
political influence.

JOUrNALISM MEETS PrOFESSIONAL  
STANDArDS OF qUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



253

Coordination of Union Chapters of Workers in the Public Press 

(AMI, radio Mauritanie, and TVM) had, through sit-ins, press 

communiqués, and petitions, unceasingly demanded better 

conditions for workers in those establishments. In particular, 

it demanded payment of salary arrears and the right to wage 

increases of 50 percent and 10 percent, awarded by the state 

to all public officials and agents.

The private press, in particular, suffers from outdated 

equipment and facilities. HAPA’s 2009 survey of conditions 

affecting the press showed that equipment is scarce; only 

the minimum needed to work is available, and none of it 

is new. Under these conditions, Khalilou said that there is 

almost no investigative material published, and very little 

real reportage.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEwS

Mauritania Objective Score: 1.53

Like Objectives 1 and 2, the score for Objective 3 fell 

compared with 2008. Only indicators 1 (plurality of news 

sources) and 2 (access to domestic and international media) 

held fairly steady, and the latter was the only indicator to 

A number of panelists expressed the belief that journalists 

and editors practiced various forms of self-censorship. 

Camara said that they did so sometimes for their own safety. 

Khalilou thought that they did so rather to protect their own 

interests and their own connections. Others, though, felt 

that journalists in the editorial offices of private newspapers 

practice self-censorship against their will, as self-censorship 

was most often imposed by the director of publication, who 

is often also the paper’s owner. Those panelists said that 

generally, such self-censorship is dictated more by commercial 

interests than political influence.

During the August 6, 2008, period when Abdallahi was 

overthrown by a group of generals, and following the 

outcome of the political crisis that followed it in June 2009, 

there were newspapers favorable to the military men who 

had carried out the putsch and others that favored restoring 

the overthrown president to power. In the editorial offices, 

publication directors kept a very close eye on what their 

journalists wrote and steered the direction according to 

which camp they were in. One panelist alleged that in return 

for their editorial support, some publication directors and 

some journalists received significant sums of money from the 

military junta in power.

Birome said that in the state media, in contrast to the 

private media, self-censorship is imposed systematically and 

journalists are afraid to broach certain subjects. Diagana 

Khalilou, editor-in-chief of Quotidien de Nouakchott, pointed 

out another source of self-censorship, noting that social, 

parental, and ethnic affinities often drive journalists into 

silence to avoid reprisals.

The panelists linked these shortcomings not only to the lack 

of professionalism and basic observance of professional ethics 

and standards, but also to the fact that journalists live on the 

edge in terms of pay and conditions. They said that salary 

levels for journalists and other communications professionals, 

in both the public and private media, are so low that bribery 

and corruption are unavoidable. Journalists are paid a bit 

less in wages than a primary school teacher and a bit more 

than a nurse. Wages for independent journalists were in the 

range of MrO 50,000 ($175) for a proven journalist and up 

to MrO 150,000 ($520) for a director of publication. Khalilou 

expressed the opinion that journalists often write to please 

powerful or wealthy patrons or to excoriate those who refuse 

to pay. Journalists, because of their poverty-level wages, are 

not only vulnerable to corruption, but worse, are on the way 

to becoming real professional panhandlers, in his view.

Workers in the state media are no more affluent or less 

exposed to corruption and poverty-level conditions than 

their colleagues in the independent press. Since 2007, the 

MAUrITANIA

MULTIPLE NEWS SOUrCES PrOVIDE CITIZENS  
WITH rELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

Also, local Internet content is 
developing. Every year, a dozen or more 
information sites or blogs in Arabic, 
French, or both come on the scene.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009254

score much differently than the objective score, exceeding it 

by about a point.

Most panelists agreed that Mauritania now enjoys a plurality 

of news sources. More and more, Mauritanians are exposed to 

diverse news sources (newspapers, television, radio, Internet, 

mobile telephones, etc.) at more or less affordable prices. The 

current radio and television landscape in Mauritania includes 

three public radio stations—radio Mauritania and two FM 

radio stations (one based in Nouakchott and the other in 

Nouadhibou)—and two public television stations—TVM 

and TVM 2 Plus—which so far have a complete monopoly 

over domestic broadcasting. In 2009, during the presidential 

electoral campaign, Dava TV, a private television channel 

broadcasting solely by streaming over the web, had been 

launched. Its promoters were close to the party in power.

The Internet appeared in Mauritania in 1997. There are now 

at least three Internet service providers in the country, in the 

hands of Mauritanian private individuals and their foreign 

partners (Moroccans, Tunisians, Sudanese, etc.). Also, local 

Internet content is developing. Every year, a dozen or more 

information sites or blogs in Arabic, French, or both come on 

the scene. Some, such as taqadoumy.com, cridem.org, and 

saharamedia.net, have proven really successful. The panelists 

were of the view that by creating a diversified, modern, and 

interactive supply side, those sites, which were real goldmines 

of information, are perhaps pushing the traditional 

pay-per-copy printed press into the background. In addition 

to the Internet, other telephonic applications and services are 

now developing and becoming widespread in Mauritania. A 

local SMS news alert service for users who had a subscription 

had been started in 2006 by AMI in partnership with the 

premier provider in the country, Mauritel mobile. A similar 

24-hour service has been started by the same operator with 

the Al-Jazeera satellite channel.

The private print media mainly cover Nouakchott and a very 

few other towns, such as Nouadhibou and rosso. The same is 

true of the government print media. AMI, which puts out two 

dailies, Al Shaab in Arabic and Horizons in French, has not 

set up in all Mauritania’s 12 regions; it has only two regional 

bureaus in the whole country, in Nouadhibou and rosso. Most 

of its journalists work at its headquarters, in Nouakchott. 

The only communication support media that are more or less 

available to rural people are cellular telephones, radio, and 

to a lesser extent, television. A few community radio stations 

exist in two regions, Gorgol and Trarza. These provide people 

not with news per se but with local information on subjects 

relating to their health, for example, and their immediate 

environment, and so on.

Thiam said it is difficult to say how objective and reliable 

news sources are, but the most reliable news sources are 

international media. Also, he said, local political actors favor 

those media, because of their reach and penetration. It is 

not uncommon to see the president, ministers, Mauritanian 

political leaders, and other high-level public figures choosing 

to speak or appear on the pan-Arab channels, in particular 

Al-Jazeera and Al Arabiya, or on French-language channels, 

such as TV5 or France 24, rather than in the Mauritanian 

public media or in print in the independent press.

Currently, there is no law governing publications in foreign 

languages, and the government does not restrict citizens’ 

access to national and international media. Nevertheless, 

the panelists noted that in rural areas the reach of news is 

restricted because of economic, technical, and geographical 

constraints. Because of the high illiteracy rate, around 50 

percent according to some statistics, a large part of the 

Mauritanian population, particularly in the rural areas, cannot 

yet access all media sources. Foreign print media (essentially 

in French, Arabic, and English) publications are available, but 

the cost is prohibitive for many.

Although Mauritanians who live in urban areas frequently use 

the Internet to obtain news and information, there are few 

reliable statistics for Internet usage in Mauritania. However, 

the panelists believe that the Internet is restricted overall by 

the country’s poor electricity supply and widespread illiteracy. 

As a result, over the whole country, access to Internet services 

remains restricted to the main urban centers, including the 12 

regional capitals.

Since the appearance of the web in Mauritania, no local 

website (or website hosted internationally) had so far been 

banned, nor had those responsible for any such site been 

arrested—until the 2009 arrest of Abou Abass Ould Braham, 

journalist and administrative manager of the online news 

site taqadoumy.com, along with the site’s publication 

director, Hanevy Ould Dehah, who was arrested and jailed 

for defamation. The taqadoumy.com site was shut down for 

24 hours.

Although Mauritanians who live in urban 
areas frequently use the Internet to obtain 
news and information, there are few 
reliable statistics for Internet usage in 
Mauritania. However, the panelists believe 
that the Internet is restricted overall by 
the country’s poor electricity supply and 
widespread illiteracy.



255MAUrITANIA

ANI, which is private, is owned by the Mauritanian Press, 

Publishing, Communication, and Printing Company, and in 

2009 it remains the only private press agency in Mauritania. 

Other than Nouakchott and Nouadhibou, it has no agencies 

in the country’s interior. AMI produces between 150 and 170 

stories per day, in French or in Arabic, for its subscribers. It 

also receives and disseminates the general news feed and the 

economic news feed from Agence France-Presse. However, 

only a very small number of independent newspapers 

subscribe to its newswire, paying a monthly rate of MrO 

40,000 ($140); most of its clients are state enterprises. 

The types of service available from the two agencies are 

basically restricted to news copy; there is still no audio or 

video production. According to the panelists, independent 

newspapers can pick up stories from AMI and ANI without 

charge, but within the limits of copyright laws.

The panelists took the view that the public media are 

characterized by the weakness of their coverage of some 

areas of the country, and also by a strong feeling among 

the public that their reputation is poor. They often perceive 

them as exclusively government mouthpieces because of 

the way the various political regimes in power make use of 

them. Awa Traoré, a freelance journalist, said the state media 

provide very little information on what is going on in the 

backcountry. Generally, only news about the government’s 

and the president’s policy and life is shown on a loop.

The panelists agreed that the same tendentious and selective 

treatment was a leitmotif of the state media’s programs and 

columns. The panelists said that both TVM channels focus on 

the activities of the government or elected representatives 

in the presidential majority than on the opposition. Egyptian 

soaps also take up a large part of their programming, at the 

expense of current affairs and reportage, which rarely goes 

into any depth of coverage. The same is true for the public 

radio channels, where little broadcasting time is devoted to 

reportage from journalists in the field.

According to some of the panelists, information on the 

owners of independent press businesses is available and 

often known to the public through word of mouth. Khalilou, 

however, said that there is no transparency concerning 

the ownership of the private media. While politicians or 

businesspeople are sometimes rumored to be behind various 

publications, as a general rule, newspaper publication 

directors also own and direct the businesses. Birome said that 

publication directors might wear several other hats: editor, 

perhaps chief editor, accountant, financial manager, etc. From 

editing to publishing, they often control all the newspaper’s 

activities—which can detract from its independence and the 

independence of its journalists.

In terms of reflecting a broad spectrum of social interests 

in the media, including minority-language information 

sources, the panelists saw much room for improvement. TVM 

broadcasts mostly in Arabic and in the Hassaniya dialect no 

fewer than 12 hours of programming—reportage, debates, 

television news—a day, focused solely on Mauritania. Yet 

the only program in French was the daily news at 21.30 UTC. 

National languages such as Pular, Soninke, and Wolof air no 

more than 50 minutes a day in total, which panelists stressed 

is insufficient. One panelist, speaking on the condition of 

anonymity, said that public media do not appear to meet 

the aspirations of all Mauritanians, as they are aimed only at 

those who spoke Arabic, with minority languages sidelined 

almost completely. The panelists agreed that media in 

minority languages are almost nonexistent. Currently, there 

is only one independent minority-language newspaper, 

Foyere Bamtaré, which prints between 500 and 1,000 copies 

in Pular. Its limited distribution is restricted to the minority 

it represents.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Mauritania Objective Score: 1.58

The score for this objective received a somewhat lower 

score compared to 2008, as a few indicators received lower 

scores. These include indicators 1 (media are well-managed 

enterprises), 4 (balance of revenue types), and 6 (market 

research). All indicators scored within a half point of the 

objective score.

The panelists said that press enterprises in Mauritania are still 

not professional or profit-generating businesses. The National 

Consultative Commission for the reform of the Press, radio, 

and Television noted in its 2006 report the absence of any 

legal text that defines a press enterprise, or describes its 

collective legal responsibilities or expected commitments to 

its staff.

According to a survey by HAPA in January 2008, many 

private press enterprises are on shaky footing because 

they lack employment contracts for their employees, show 

In addition to scarce equipment, salaries 
are very low, outlets are inadequately 
staffed, and newspapers, which depend 
primarily on advertising, barely make any 
income. Therefore, newspapers that can 
be called independent are on thin ice.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009256

no sign of proper accounting departments, do not have 

a body of shareholders, work in under-equipped offices, 

and do not contribute to national social security plans on 

behalf of their employees. HAPA’s 2009 study describes 

the very gray-economy nature of these businesses. In 

addition to scarce equipment, salaries are very low, outlets 

are inadequately staffed, and newspapers, which depend 

primarily on advertising, barely make any income. Therefore, 

newspapers that can be called independent are on thin ice.

In the panelists’ view, the state media (radio, television, and 

AMI) do not responsibly use the public funding they receive; 

their annual budgets are estimated at nearly MrO 1 billion 

each (approximately $3.4 million). As evidence, panelists 

pointed to the many irregularities in the management of 

those bodies, which are reported on each year by the private 

press. For example, according to the weekly Le Divan, on 

October 25, 2009, the director of radio Mauritanie, Hamma 

Ould Soueilim, was sacked. Le Divan had noted also that the 

last three national public radio directors have been accused of 

misappropriating public funds and were ordered to pay back 

on the order of MrO 400 million ($1.4 million).

The panelists agreed that the financing of the private media, 

the print media in particular, remains a very complex issue. 

The sector does not receive any direct subsidy from the 

state. The fate of the Press Assistance Act, which had been 

eagerly awaited by the sector, has languished in the hands 

of the parliamentarians since 2008. Meanwhile, any funding 

or material assistance to the private press has come in part 

through a number of partners in development, principally the 

United Nations, France, Germany, and the European Union. 

Panelists reported that to date, the only form of subsidy is an 

indirect subsidy granted by the state to the National Printing 

House, a publicly owned company. That subsidy is reflected, 

for the independent press titles that benefited from it, in 

subsidized printing costs. However, for three years now, 

the state has struggled, delayed, or balked at paying the 

subsidy to the National Printing House. The Printing House, 

running a chronic deficit, threatens every year to increase 

the newspapers’ printing fees. In both December 2008 and 

December 2009, Mauritanian press directors ceased printing 

for a day to protest the increases.

The panelists agreed that the advertising sector in 

Mauritania remains disorganized. Outside Nouakchott, 

the capital, there are no real advertising services, 

agencies, or companies. According to a HAPA document, 

the advertising sector is severely lacking in competency, 

organization, and transparency. As a result, publication 

managers, editors-in-chief, and journalists themselves can 

end up as door-to-door salesmen—which seriously damages 

their credibility.

The panelists also said that independent press managers often 

complain that announcements and calls to tender by the state 

and public enterprises appear exclusively in Al Shaab and 

Horizons, the two state dailies put out by AMI, whereas they 

ought to benefit the country’s private newspapers as well.

Panelists found that in the absence of a real advertising 

market structure, independent press outlets nevertheless 

manage by many and varied ways and means to find other 

income sources, such as so-called support subscriptions. 

However, the panelists said that the private media have 

become too dependent on such subscriptions to secure 

revenue and ensure their financial stability year round. 

However, according to HAPA’s 2009 report on the situation 

of the private press, such support subscriptions are paid out, 

against all management rules, by public administrations 

and publicly owned enterprises—sometimes in very large 

amounts. They are also sometimes paid out for political, 

Outside Nouakchott, the capital, 
there are no real advertising services, 
agencies, or companies. According to 
a HAPA document, the advertising 
sector is severely lacking in competency, 
organization, and transparency. 
As a result, publication managers, 
editors-in-chief, and journalists themselves 
can end up as door-to-door salesmen—
which seriously damages their credibility.

INDEPENDENT MEDIA ArE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITOrIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



257MAUrITANIA

tribal, or family reasons. The same HAPA report noted also 

that in 2008, the General Inspectorate of State deemed such 

subsidies to the press a form of misappropriation of public 

funds. The panelists agreed that if the state did finally decide 

to start granting subsidies to the private media, such subsidies 

could affect their independence—as is the case already for 

the public media.

The panelists found that market-research studies in the media 

field in Mauritania are still either very few in number or 

even nonexistent. The panelists were aware only of studies 

sponsored in the past by international organizations, such as 

UNICEF, World Vision, and so on. Such studies focused mainly 

on exposure rates to the public media, principally national 

radio and television. Since 2008, informal online polls on 

certain websites that provide news about Mauritania have 

cropped up, but the panelists cast doubt upon their reliability 

and said their results were fragmentary.

research on the media sector is equally thin. Carried out 

mainly by students or sometimes sponsored by international 

bodies, it is scarcely used for commercial strategic 

planning purposes.

The panelists noted the absence of reliable, formal circulation 

figures, Internet statistics, audience figures, or household 

penetration rates for the public media. In the print media, 

print runs vary between 500 and 2,000 copies for dailies, 

weeklies, monthlies, and other periodicals in Arabic or French. 

No public or private body is tasked with collecting audience 

figures for national television or radio.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Mauritania Objective Score: 1.63

The lower score for this objective is the result of lower scores 

in indicators 1 (trade associations), 3 (supporting NGOs), 4 

(academic journalism programs), and 5 (short-term training). 

No indicator scored more than half a point different than the 

objective score.

Since the emergence of the independent press in 1991, 

newspaper editors and journalists have expressed keen 

interest in forming associations. Between 1991 and 2000, 

several bodies, such as the Mauritanian Union of Independent 

Press Professionals, the Independent Press Association (API), 

the Mauritanian Association of Independent Journalists, 

Independent Press Publishers (EPI), CrED, and the National 

Independent Press Association (ANPI), were born. However, 

ill-defined and lacking in vigor, and undermined by enmity 

and rivalry between groups of newspapers and media 

professionals in a media environment lacking organization, 

these bodies and associations have mostly disappeared.

Among the shortcomings of these associations, said the 

panelists, membership conditions are often too lax and 

membership remains more or less static. The effectiveness of 

the organizations in terms of legal and professional advice or 

lobbying is, according to the panelists, difficult to pin down. 

Some of the organizations represent specific sectors of the 

profession; for example, the Union of Mauritanian Bloggers, 

which was set up in March 2008 by almost 400 bloggers to 

protect, in their words, the essential rights of the community 

of bloggers in Mauritania—including the right to publish 

their comments without risk of censorship or other form of 

interference by the authorities.

In the panelists’ view, the type of support and the services 

these bodies provide to their members is limited, amounting 

to little more than organizing protest sit-ins against the 

government or in support of a colleague, and launching 

petitions for Mauritanian journalists or illegally detained 

SUPPOrTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PrOFESSIONAL INTErESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

In the panelists’ view, the type of 
support and the services these bodies 
provide to their members is limited, 
amounting to little more than organizing 
protest sit-ins against the government or 
in support of a colleague, and launching 
petitions for Mauritanian journalists 
or illegally detained politicians to 
be released.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009258

politicians to be released. Like their predecessors, today’s 

professional associations do very little to help protect 

journalists’ rights, generally only on an ad hoc basis in 

response to specific events. Camara said that their role had 

turned out to be ineffective or very limited in working for 

journalists’ interests—and often attempted to adversely 

influence journalists’ work. He cited the example of the 

powerful ANPI, which was set up in 1991. ANPI is both 

a group of newspaper publishers and an association of 

journalists, and for a long time it was close to the outlook of 

the dictatorial regime of President Maouya Ould Sid’Ahmed 

Taya that held sway over the country from 1984 to 2005.

In 2006, the National Consultative Commission for the reform 

of the Press, radio, and Television, learning the lesson from 

the failure of ANPI, noted in its report that ANPI had no clear 

legal status, although it did have a building provided by the 

Mauritanian State. The same report claimed that the rivalry 

between groups of newspapers stymied any action by ANPI 

and gave rise to a profusion of organizations of mutually 

antagonistic newspapers. ANPI has not been able to set itself 

up as a legitimate, credible interlocutor, representative of 

the independent press in Mauritania that could stand up and 

dialogue with the Mauritanian authorities and/or outside 

bodies wanting to come to the aid of that independent press.

Diop Mountaga, regional correspondent of L’Éveil Hebdo 

in Boghé, commented that the professional bodies often 

turn out to be incapable of acting jointly when it comes to 

standing up for the interests of the profession in the face of 

the authorities.

The panelists felt that two associations of newspaper 

publishers and associations of journalists are now the most 

representative of the profession: the Union of Mauritanian 

Journalists (SJM) and the Mauritanian Press Group (rPM). 

Since 2008, SJM has been active principally to ensure that 

journalists’ professional interests, and the independence and 

professionalism of the media, both public and private, are 

respected. It held sessions of its first constitutional congress 

in December 2009. rPM, also set up in 2008, represents 

newspaper publishers and owners. It had been created out 

of the merger of pre-existing organizations such as EPI and 

The panelists agreed that short-term 
training in the workplace and in 
institutions, together with training 
programs, enables journalists to improve 
their skills. However, in the panel’s view, it 
is becoming rarer and rarer for journalists 
to receive such training.

API, but it also brought together leading lights of the private 

press, including, among others, L’Éveil Hebdo, Le Calame, and 

L’Authentique.

rPM sometimes plays the role of a pressure group with the 

government and public-media bodies, such as HAPA and 

the Ministry of Communication. The panelists’ said that 

rPM has proven itself to be active in the discussions with 

the government for instituting future state subsidies for the 

private press. rPM helped organize the December 2008 and 

2009 days that halted newspaper printings to protest the 

decision to increase the cost of printing private newspapers.

Thiam also noted that in the absence of an advertising 

company, HAPA, which was set up in 2006, has so far done 

nothing to ensure the equitable distribution between the 

various public and private media of the advertising revenue 

from government enterprises and institutions.

The panelists said that Mauritania has a few NGOs and 

international bodies that actively support the freedom of 

speech. Located mainly in the large cities, these NGOs and 

international bodies are generally quick to react to reported 

violations of media freedoms and are often in close contact 

with international organizations that focus on the freedom of 

speech. Thiam said that some NGOs and organizations, such 

as the Forum of National Human rights Organizations, the 

anti-slavery organization S.O.S. Esclaves, and the Mauritanian 

National Order of Attorneys, have a reputation of sparing no 

effort to help the press be heard.

In 2009, there was still not one institute or public or private 

school offering training for careers in the press, radio, and 

television—not even a journalism or communication section 

at the University of Nouakchott. However, back in 2006, the 

National Consultative Commission for the reform of the 

Press, radio, and Television advocated that the government 

set up a national center or institute to provide training for 

such careers. While Mauritania waits for that project to 

become reality, basic and advanced training for Mauritanian 

journalists takes place abroad, in Tunisia, Morocco, Syria, 

France, and elsewhere—or even on the job locally. Since the 

end of the 1990s, there have been very few opportunities 

for Mauritanian students to obtain government scholarships 

for training in journalism and communication, or to obtain 

diplomas from journalism colleges abroad.

The panelists agreed that short-term training in the 

workplace and in institutions, together with training 

programs, enables journalists to improve their skills. 

However, in the panel’s view, it is becoming rarer and rarer 

for journalists to receive such training. As a general rule, 

such programs are put in place by local or international 

organizations, some offered through distance learning. The 

training courses are free and offered by the World Bank 



259MAUrITANIA

Institute (which covers investigative journalism, governance, 

and information), the French Cooperation Mission (which 

covers management of a newspaper and reportage 

techniques), and the US Embassy (which focuses on the 

electronic press), among others.

There are now 20 or more printing houses in Mauritania. 

Except for two, they are all located in Nouakchott. Apart 

from the state-owned National Printing House, the printing 

houses are in private hands. The National Printing House 

prints the government dailies Horizons and Al Shaab, along 

with 40 or so independent newspapers, which receive 

preferential rates.

The panelists found that press distribution remains very 

poorly organized. Three distributors now share the market: 

the Mauritanian Press, Publishing, Communication, and 

Printing Company, Librairie 15/21, and Star-media. Print 

media are on sale only in the central part of Nouakchott city. 

No kiosk or newspaper sellers can be found in the capital’s 

outer districts. Except for cities such as Nouadhibou, on the 

northern frontier, and rosso, on the border with Senegal, 

press distributors completely neglect the country’s interior. 

Broadcast transmitters are in the private sector hands but are 

nonetheless controlled—in a nonpartisan manner—by the 

regulation Authority, a government institution.

List of Panel Participants

Mamadou Alassane Thiam, regional correspondent, Lumière 

du Nord, Nouadhibou

Mohamed O. Med Lemine, regional correspondent, Le 

Quotidien de Nouakchott, Kaédi

Guèye Birome, executive, High Authority for the Press, radio 

and Television, Nouakchott

Seydi Moussa Camara, editor-in-chief and director of 

publication, La Nouvelle Expression, Nouakchott

Ibrahima Dia El hadj, director-general of the editorial office, 

Mauritanies1, Nouakchott

Awa Traoré, freelance journalist, Nouakchott

houcein El Middou, chair, Union of Mauritanian Journalists, 

Nouakchott

Diagana Khalilou, editor-in-chief, Le Quotidien de 

Nouakchott, Nouakchott

Kissima Diagana, editor-in-chief, La Tribune, Nouakchott

Mamadou Thiam, journalist, Le Calame, Nouakchott

Diop Mountaga, regional correspondent, L’Éveil Hebdo, 

Boghé

Moderator and Author

Mamoudou Sy, director of publication, Éveil Hebdo, 

Nouakchott

Assistant

Dewa Dianifaba, IEC supervisor, Health and Nutrition Support 

Project of the World Bank, Nouakchott




