
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009222

MALAWI

The ruling party members’ dominance in parliament proved to be good news 

for public broadcasters, who managed to get their first national budgetary 

allocation in five years.



223

INTRODUCTION

F

MALAWI

For the first time since the advent of modern democracy in Malawi, one political party, the Democratic 

Progressive Party (DPP), dominates the parliament. In the presidential and parliamentary elections on May 

19, 2009, DPP won 114 of the 193 contested seats. Its leader, President Bingu Wa Mutharicka, was also 

re-elected, with the highest number of votes that a Malawian president has ever won.

The media played a significant role in the run-up to the election, but at the same time, politicians grossly 

undermined the public broadcasters. Despite the Malawi Communications Act (1998) requirement that the 

airwaves be open to all political players during the campaign period, the media gave the ruling party the 

most positive coverage by far. This was evident in weekly reports published in the local press and provided 

by the Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) and Malawi Electoral Commission. Any 

coverage of opposition parties tended to be negative.

The private media also had their shortcomings, but mostly were more responsive to the MACRA and MEC 

reports, adapting their coverage when they were shown to be favoring one party over another. Radio 

station MIJ FM is a good example: initial reports found that the ruling party dominated its coverage, but 

with time, its coverage became more balanced. On the other side was Joy FM, a private station owned 

by the opposition United Democratic Front leader, which demonstrated a consistent bias in favor of the 

opposition coalition.

The ruling party members’ dominance in parliament proved to be good news for public broadcasters, who 

managed to get their first national budgetary allocation in five years. The previous opposition-dominated 

parliament refused continuously to pass the public broadcasting budget, accusing public media of bias 

towards its political rivals.

The elections provided a welcome boost to media companies, as political parties sought advertising space 

and other stakeholders placed advertisements for civic education purposes. At the same time, ordinary 

people consumed more media products to keep up with events. Public broadcasters also benefited by 

acquiring modern equipment, enabled by the government’s interest in beefing up production. While the 

global financial crisis impacted Malawi, MSI panelists said that the media were not badly affected—despite 

the demise of a weekly newspaper, The News, which closed down during the first half of 2009. Malawi’s two 

newspaper companies, Nation Publications Limited and Blantyre Newspapers Limited, continue to dominate 

the print market, while no new entries appeared on the broadcast spectrum.

M
A

LA
W

I
OVERALL
SCORE:
2.35



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009224

MALAWI AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
9 newspapers, including 2 dailies, 2 private weeklies, and 1 state-owned 
weekly; Radio: 19 stations including 2 public broadcast services and 13 
privately owned, and 4 community-owned stations; Television stations: 
2, including 1 privately owned, and 1 public broadcaster.

 > Newspaper circulation statistics: Top two by circulation: The Daily Times 
(privately-owned), The Nation (privately owned)

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Malawi News Agency (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 316,100 (2008 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 15,028,757 (July 2010 est., CIA World Factbook)

 > Capital City: Lilongwe

 > Ethnic groups (% of population): Chewa, Nyanja, Tumbuka, Yao, 
Lomwe, Sena, Tonga, Ngoni, Ngonde, Asian, European (CIA World 
Factbook)

 > Religions (% of population): Christian 79.9%, Muslim 12.8%, other 3%, 
none 4.3% (1998 census, CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Chichewa 57.2% (official), Chinyanja 
12.8%, Chiyao 10.1%, Chitumbuka 9.5%, Chisena 2.7%, Chilomwe 2.4%, 
Chitonga 1.7%, other 3.6% (1998 census, CIA World Factbook)

 > GNI (2008-Atlas): $4.017 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

 > GNI per capita (2008-PPP): $830 (World Bank Development Indicators, 
2009)

 > Literacy rate: 62.7% (male 76.1%, female 49.8%) (2003 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Bingu wa Mutharika (since May 
24, 2004)

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

2.
12

2.
46

2.
28

2.
06

2.
31 2.

50

2.
08

2.
58

2.
39

2.
30 2.

43

2.
09

2.
36 2.

55

2.
51

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MALAWI

SU
ST

A
IN

A
BI

LI
TY

OBJECTIVES

UN
SU

ST
AI

N
AB

LE
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
AI

N
AB

IL
IT

Y
SU

ST
AI

N
AB

LE
UN

SU
ST

AI
N

AB
LE

AN
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



225MALAWI

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Malawi Objective Score: 2.28

The Constitution of the Republic of Malawi protects free 

speech. Providing an example of how the right is generally 

respected, panelists pointed to the media’s freedom to cover 

all political parties during the April/May elections campaign 

period. However, panelists also noted that some archaic laws 

remain on the books that have the potential to limit press 

freedom, and the panel expressed deep concern about the 

parliament’s failure to enact the Access to Information Bill. 

Differences such as these account for the wide range of scores 

within the indicators, and several scored more than half a 

point ahead of or behind the objective score. Indicators 8 

(media access to and use of international news) and 9 (free 

entry into the journalism profession) both scored about a 

point higher. Indicators 5 (preferential treatment for state 

or public media), 6 (libel laws), and 7 (access to information) 

all received scores more than half a point behind. The public 

media’s failure to meet the stipulation in the Communications 

Act prohibiting the state media from biased coverage, 

particularly with regard to political parties, accounts for 

indicator 5 receiving the lowest score in the objective.

Legal and social protections of free speech are entrenched 

constitutionally, with Section 35 guaranteeing freedom of 

expression, Section 36 on freedom of the press, and Section 

37 on access to information. However, as Media Council of 

Malawi (MCM) representative Alfred Banda pointed out, 

Section 37’s reach can be limited by acts of parliament that 

prohibit access to information. Panelists also bemoaned the 

existence of outdated laws, especially in the penal code, 

that can be used against the media at any time. They fear 

these laws could be used to repress media houses that refuse 

to tow a particular line. Capital Radio Malawi managing 

director, Alaudin Osman, cited the protected names, emblems, 

and places law as an example of legislation that should be 

revoked. While some panelists seemed unconcerned about 

the archaic laws, which had not been used in the period 

under study, others felt that as long these laws remain, 

freedom depends on the goodwill of the current political 

leadership. In general, though, panelists pointed to significant 

improvement regarding free speech, compared to the climate 

in previous elections.

Panelists once again questioned the fairness of the broadcast 

licensing process. The country’s licensing authority, MACRA, 

is a parastatal body receiving funding from government, and 

the presidentially appointed executive director can exercise 

indirect control. Although the Communications Act of 1998 

that established MACRA states that the agency should operate 

openly, transparently, and free from government influence, 

panelists said that they believe that political leaders do 

influence licensing decisions. “Recently, a few radio stations 

and television stations were denied licenses for poorly 

explained reasons—it seems as though the reasons have been 

political,” said Herbert Chandilanga, Chichewa editor for 

Nation Publications Limited.

Media companies operate under the same tax structures 

as other companies, and panelists reported no restrictions 

obstructing market entry. However, panelists expressed 

concerns about the high capital costs of starting a media 

business. Osman felt this is particularly true regarding print 

products, while Maria Chidzanja-Nkhoma, Zodiak Broadcasting 

Station women and children’s coordinator, pointed to 

prohibitive costs for broadcasters.

Again this year, the panel reported very few crimes against 

journalists and media outlets. Most notably, authorities 

arrested two journalists (Mary Chande Mhone and Aubry 

Nazombe), a technician (Abdul Razaq), and a driver (Yusufu 

Suleman) from Joy Radio and closed the station just before the 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“Recently, a few radio stations and 
television stations were denied licenses 
for poorly explained reasons—it seems as 
though the reasons have been political,” 
said Herbert Chandilanga, Chichewa 
editor for Nation Publications Limited.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009226

election. Allegedly, the station broke the ban on endorsing or 

ridiculing candidates after the closure of the official election 

campaign on May 19. The journalists were held for two days, 

while the technician and driver were released on the same 

day. The radio station re-opened on July 9. Panelists noted 

the government’s tendency to arrest journalists for flimsy 

reasons, interrogate them, and then release them without 

pursuing a formal case. Journalists, associations, civil society 

organizations, and other stakeholders regularly condemn 

these tactics.

Weighing whether state or public media receive preferential 

legal treatment, the panelists could not point to any specific 

instances. However, they said that editorial independence is 

severely compromised, and this year’s score for that indicator 

dropped dramatically. Panelists pointed out that there is no 

statute guaranteeing editorial independence, and noted that 

different regimes have deliberately neglected to come up 

with such a law.

Panelists’ views regarding the treatment of libel varied 

widely, reflected in a wide range of scores. Those who gave 

high scores to this indicator claimed that libel is still treated 

as a civil case, with the burden of proving falsity and malice 

carried by the complainant. They also said that they do not 

believe that corruption plays a role in decisions by judges. 

However, one panelist assigned a very low score based on the 

fact that media houses rarely seek accountability from state 

officials. In practice, the panelists said, the media often opt 

for self-censorship when threatened with legal action.

Some panelists noted that journalists cannot easily access 

public information, which at times prevents them from 

holding public officials accountable. Government personnel 

frequently resist releasing information by claiming 

information is not meant for public consumption. This 

obstacle persists despite Section 37 of the constitution, which 

states, “…subject to any Act of Parliament, every person shall 

have the right to access to all information held by the State 

or any of its organs at any level of government in so far as 

such information is required for the exercise of his rights.” 

Absent an enforcement mechanism, this law has not helped 

journalists, and the media and other stakeholders have 

proven unsuccessful in their attempts to lobby parliament 

to enact the Access to Information Bill. These shortcomings 

led some panelists to assign this indicator the lowest 

possible score. 

The panel agreed that all media outlets are free to access 

international news and news sources. Some media houses tap 

the Reuters news feed, while others rely on online news sites 

for international news. The media can freely rebroadcast or 

reprint material sourced elsewhere. However, Zeria Banda, a 

World Bank communications officer, pointed out that print 

media outlets often repeat information that people have 

already encountered online or on television. Panelists cited 

the costs of accessing the news online and relatively slow 

download speeds as the only limiting factors.

The panelists debated the ease of entry into the profession, 

with some panelists questioning whether access to the 

profession is too free. “Becoming a journalist is the easiest 

thing in Malawi,” Banda said. “You can just wake up in the 

morning and call yourself a journalist.” Some panelists said 

that they see a need to control entry into the profession, 

while others disagreed. Early in 2009, MCM introduced an 

accreditation program and asked all practicing journalists to 

register. However, Alfred Banda described a mixed response 

to the call, with journalists from big media houses refusing 

to apply. Panelists favoring accreditation cited the need 

for controls to stop people claiming to be journalists from 

harassing news sources. They described accreditation as a 

form of self-regulation preferable to government-imposed 

restrictions. Those against accreditation said that the move 

runs counter to the principles of a liberalized industry. In their 

view, it would be better to license companies rather than 

individual journalists. They also said that, at times, “credible” 

journalists behave unethically as well.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Malawi Objective Score: 2.50

All of this objective’s indicators scored in the near-sustainable 

range, and all scored close to the objective score.

Most panelists agreed that private media news coverage 

is generally fair, objective, and well-sourced, albeit with 

room for improvement, while the public media is biased 

politically. However, panelists said that journalists make 

too many mistakes, with some problems even visible on 

the front pages of newspapers. Panel members pointed to 

excessive corrections and retractions as proof. In addition, 

some panelists bemoaned that journalists depend heavily 

on a handful of sources. Illustrating this point, Zeria Banda 

said, “The two daily papers feed upon the same news sources 

for political and economic comment. After hearing from the 

same people on a daily basis, I personally have reached a 

Government personnel frequently 
resist releasing information by 
claiming information is not meant for 
public consumption.



227MALAWI

point where if I just scan through the story for the source, 

I do not bother reading it… Surprisingly, journalists do not 

seem to see this, and continue making their papers a boring 

read with the same dull sources.”

The MCM developed a code of ethical conduct for journalists 

in 1994, and awareness appears to be increasing—an 

improvement over last year’s MSI study. While journalists 

generally follow the code of conduct, panelists expressed 

grave concerns about the continuing tendency of journalists 

to accept gifts—often in the form of cash—when covering 

news events. Panelists said that politicians are willing to line 

reporters’ pockets in exchange for positive coverage in the 

run-up to the elections. This practice has been reported in 

previous MSI studies and is seemingly gaining acceptance. 

In a notable exception, Nation Publications Limited was 

commended for publishing an announcement asking news 

sources to refrain from giving their employees cash for 

covering functions.

Panelists’ views on the prevalence of self-censorship did not 

change dramatically from last year. They said that political 

pressures still drive state media journalists to censor their 

stories, and that state journalists write more positively about 

the government. However, this year, panelists noted that 

outside of the public media, issues with repercussions for 

major advertisers pose a bigger concern than interference by 

political elites.

Panelists said that they believe that the media cover key 

events and issues, although some panelists labeled the 

coverage of presidential functions excessive. Zeria Banda said 

that whenever the government holds a presidential event, 

public broadcasting reporters hardly ever can be persuaded to 

cover other news. The public broadcaster frequently neglects 

political events organized by opposition parties, citing a lack 

of resources.

Regarding pay levels for journalists, panelists had divided 

impressions: some consider pay levels acceptable and others 

disagreed. “Journalists could be enticed into corruption,” 

Chandilanga said. Panelists said that journalists in public 

media earn more than other civil servants with the same level 

of qualifications. They noted that employees of the major 

newspaper companies enjoy fairly decent pay, although low 

pay prevails in most electronic media and some print media 

houses. Low pay drives media school graduates to work in 

other fields, such as advertising, public relations, marketing, 

and management, rather than mainstream journalism. 

However, panelists did not see an automatic correlation 

between low pay and the corruption of journalists, and 

suggested that journalists who earn comparatively high 

salaries could be more corrupt than those who earn 

less. Osman proposed that an organization such as the 

Journalists Union of Malawi determine a pay scale based on 

qualifications, experience, skills, and other specific factors.

According to the panelists, entertainment does not eclipse 

news and information programming, either in the print 

or electronic media. “News [and information] enjoys more 

time and space, especially in print,” noted Chandilanga. 

Manda observed, “Even stations that champion themselves as 

entertainment radios, like Capital FM, have regular times for 

news bulletins. When it comes to 9 o’clock, everyone knows 

there will be news on Capital.” Chidzanja-Nkhoma estimated 

that entertainment programming constitutes 60 percent 

of airtime, while news represents 40 percent of electronic 

media content.

The efficiency of technical facilities and media equipment 

received an average score, with panelists noting that some 

media outlets use modern equipment and others lag behind. 

Although cameras, computers, and recorders tend to be 

relatively modern, other equipment requiring large capital 

outlays is aging badly. Panelists agreed that daily newspapers 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

Panelists’ views on the prevalence 
of self-censorship did not change 
dramatically from last year… However, 
this year, panelists noted that outside 
of the public media, issues with 
repercussions for major advertisers pose 
a bigger concern than interference by 
political elites.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009228

are forced to rush their production cycles to give the slow and 

aging printing presses enough time to print the papers. They 

also blamed the poor printing quality of some newspapers on 

old presses.

A notable development since last year’s MSI study is the 

public media’s acquisition of modern equipment, such as 

digital recorders. However, Television Malawi (TVM) still 

struggles with technical capacity. Zeria Banda commented, 

“Lack of resources also stands out the most with Television 

Malawi. News is pre-recorded and not delivered live. Stories 

on television, except for coverage of the president, are 

usually stale… TVM badly needs help with equipment.”

According to the panelists, niche reporting and programming 

exist, and various media outlets reflect different subject 

expertise. Weekly newspapers prove their strength in 

investigative journalism, while the state media covers a 

much wider spectrum of news. In the view of the panelists, 

most journalists are well prepared to cover their respective 

niches. Although basic journalism education programs do 

not offer specializations, media professionals receive regular 

opportunities to attend skill-sharpening workshops relevant 

to their beats. However, Grace Kadzakumanja, a lecturer 

at the Polytechnic University of Malawi/Malawi Institute 

of Journalism, said that reporters and editors need more 

education and experience to improve. She suggested that 

many attend workshops and short-term training courses only 

to tap into the allowances provided by various funders.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Malawi Objective Score: 2.39

Most of the indicators under this objective scored close to 

the objective score. However, two fell outside this range. 

Indicator 5 (private media produce their own news) scored 

about three-quarters of a point higher. Indicator 3 (state 

media reflect the views of the entire political spectrum) drew 

the lowest score of any indicator in any objective, with a 

score about a point-and-a-half behind. However, the panelists 

indicated that despite its firm grip on the state broadcaster, 

the ruling elite continues to allow considerable diversity 

among the private media.

Panelists agreed that people have access to a variety of news 

outlets, including radio and newspapers, but noted a lack of 

plurality of sources informing these outlets. Alaudin Osmond 

argued that the print media is dominated by two dailies 

that carry very similar content. Two young publications, 

one owned by the Malawi Institute of Journalism and 

another called The News, collapsed during the period under 

review. The MBC has a much wider footprint than any 

independent radio station, broadcasting in most of the widely 

spoken languages.

Panelists said that more and more people are beginning to 

access news on the Internet but penetration remains very 

low and the cost of going online is prohibitive for many. 

Malawi has several Internet news sources, but they are 

accessed by very few people—mostly people with access at 

their workplace or on their mobile phones. According to 

the panel, most Internet café customers can rarely afford 

the luxury of visiting news websites; they go to the cafés 

primarily for priority services, like checking mail, due to high 

charges. However, the local sites are a good source of news 

to many Malawians living outside the country. People in some 

rural areas can access the Internet at government-established 

telecenters. Most of the media houses, including radio 

stations, have established their own websites, which help 

keep Malawians abroad informed about events at home.

The rural population relies heavily on radios; they have 

access to MBC Radio 1 and Radio 2, and at least one private 

radio station. The two public radio stations and almost all 

Manda observed, “Even stations that 
champion themselves as entertainment 
radios, like Capital FM, have regular times 
for news bulletins. When it comes to 
9 o’clock, everyone knows there will be 
news on Capital.”

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



229MALAWI

the private radio stations serve the urban and semi-urban 

population. They also have access to all the newspapers, 

though some people cannot afford to buy them. Only 35 

percent of the population receives the TVM transmission, 

while few people can afford international pay television 

services. Some people can afford to access international 

television channels through DSTV services, which are offered 

by MultiChoice Malawi and free-to-air decoders.

Regarding access to domestic or international media, the 

panel agreed that this indicator deserves a score approaching 

sustainability, as the country does not restrict access 

deliberately. All citizens are free to consume the media they 

can afford, restricted only by poverty or poor infrastructure. 

For instance, the country’s only television station reaches 

35 percent of Malawians, while newspapers cannot be 

distributed in some areas due to poor roads. Additionally, 

a large number of the population cannot afford to access 

international media by satellite or the Internet.

Panelist scores showed decidedly that the state and public 

media do not serve the public interest, with this indicator 

dropping sharply to well inside the unsustainable range. 

Panelists said that while the state broadcaster has long 

displayed bias, the situation worsened in the period under 

review. According to the panelists, the ruling party treated 

the broadcaster as its mouthpiece, providing a litany 

of positive coverage for the DPP and negative reports 

about opposition parties, especially the Malawi Congress 

Party. Panelists backed up their charges by pointing to 

monitoring reports issued by MACRA and the Malawi 

Electoral Commission.

Panelists reported that the country’s sole news agency—the 

government-owned Malawi News Agency (MANA)—often 

provides stale reports biased towards the ruling party. 

Capturing the panel’s view, Osman said, “The news agency 

covers a wide range of issues, but on the political scene, 

it betrays a bias towards the ruling party.” MANA news is 

distributed freely and is available to anyone interested, but 

the demand for the service is limited. Malawian news outlets 

frequently use international news from agencies such as 

Reuters, AP, and AFP.

The panelists said that independent media tend to produce 

their own programs and rarely rely on purchased content. 

However, with the exception of politics programs, most MBC 

productions are of a higher quality standard than those 

produced by the independent media, panelists said. They 

noted also that independent broadcasters tend to duplicate 

each other’s programs.

Panelists said that Malawi has no laws mandating disclosure 

of ownership, but it is not difficult to determine the owners 

of major news organizations. Consumers are well equipped 

to judge the objectivity of the news, they said. Joy FM was 

cited as a good example; its listeners are well aware that 

an opposition political figure owns the station. No business 

conglomerates own media outlets, according to the panel. 

However, there is some concentration of ownership, as 

two newspaper companies, Blantyre Newspapers Limited 

(publishers of The Daily Times, Malawi News, and The 

Sunday Times), and Nation Publications Limited (publishers 

of The Nation, Weekend Nation, and Nation on Sunday) still 

dominate the print industry. Journalism and media studies 

academic Levi Manda noted that at the time both companies 

were established, their original owners were high-profile 

political leaders. Kadzakumanja noted that so far, no foreign 

investors have expressed interest in the media field.

Panelists criticized the dominance of English across the 

media spectrum, noting that Malawi has five widely spoken 

languages, and that the MBC is the only media house to use 

all five. Manda said that most of these languages are used 

only in news bulletins, which often have little relevance to 

speakers of these languages—they are simply translations of 

the English bulletins. No mention was made of vernacular 

newspapers, although three weekend publications do carry 

supplements in Chichewa, the national language.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Malawi Objective Score: 2.09

All of the indicators for this objective fell within half a point 

of the objective score. Most of the media firms operate 

as profit-generating businesses, but not all are managed 

efficiently, according to some panelists. The private media, 

both print and electronic, generate the bulk of their revenue 

from advertising, but their dependence on advertising 

revenue threatens editorial independence.

Most of the media houses operate as efficient and 

professional businesses, though some panelists pointed 

out that the editorial departments typically receive more 

attention than other departments, such as sales and accounts. 

Zeria Banda emphasized the difficulty in dealing with the 

According to the panel, most Internet 
café customers can rarely afford the 
luxury of visiting news websites; they go 
to the cafés primarily for priority services, 
like checking mail, due to high charges.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009230

advertising departments, and shared instances in which she 

needed to push some media houses to provide quotations 

and to collect their payments. Whether media houses 

have or use business plans was unclear to panelists. Some 

media houses do hire professionals in departments such as 

accounting and finance, but these departments are harder to 

staff than the editorial positions. Osman commented, “In one 

day, I may get 90 applications from journalists, but just one 

from, for example, a sales representative.”

Poor management continues to plague community media, 

and panelists said that they see a need for interventions 

in this respect. The community media houses do not seem 

sustainable without support from donors. However, with poor 

management of grants, that support may be threatened. For 

example, Zeria Banda gave an example of an undisclosed 

community radio station that received funding from the 

World Bank, but could not account for the money when 

asked to do so.

In 2009, the government provided direct funding for public 

media for the first time in five years. In the previous four 

years, parliament had been denying MBC and TVM their 

budgetary allocations, after accusing them of biased and 

unfair reporting and programming. Incidentally, the approval 

of their budgetary allocation this year can be explained by 

the ruling party’s majority in parliament, not an improvement 

in the performance of MBC and TVM.

Newspaper editor James Mphande also noted that advertisers 

exert unnecessary pressures on newspapers, demanding that 

papers cover all their functions—even those that are not 

newsworthy—and that they report nothing negative. “This 

is a threat because media houses earned their reputations 

the hard way,” Mphande said. “Once the credibility is lost, 

the same advertisers will not want to be associated with such 

media houses. This is also because most media houses are led 

by trained ‘business’ managers. It would be better if media 

professionals were at the helm of media houses.”

Despite a wide range of scores, panelists generally agreed 

that media organizations derive the bulk of their income 

from advertisers (although the state broadcaster also receives 

a government subvention, and print media make some 

money from copy sales). Television and radio services are 

free to consumers, with the exception of those who have 

contracts with international satellite television providers. 

Some media houses supplement their incomes by producing 

advertisements, while radio stations also generate revenues 

by recording music.

Panelists said that media houses work directly with 

advertisers, rarely employing advertising agencies. Radio 

broadcasters in particular have diversified their advertising 

sources by gaining business from small enterprises and even 

from individuals. MBC and MIJ Radio are at the forefront of 

this trend. Zeria Banda noted that advertising agencies still 

have a lot to learn in coming up with creative ideas that are 

not offensive, especially to women.

The panelists agreed that it is difficult to gauge whether 

advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 

with accepted commercial standards, because reliable data is 

scarce. Panelists based their arguments on observations, for 

example, of the number of pages of editorial content versus 

those with advertising content. Advertisements, on average, 

filled more pages than news stories, and advertisements are 

present heavily on the airwaves. But as Chidzanja-Nkhoma 

of ZBS pointed out, not all advertisements are paid. She 

said that her station is owed more than MWK 17 million 

($110,000) in advertiser debts. Osman also shared that one 

media manager had to seek legal help just to get payments 

from some advertisers. However, Manda blamed media 

managers for tolerating what he called the “Malawian 

culture” of giving everything on credit.

Scores for the indicator assessing whether the independent 

media receive government subsidies varied widely. Panelists 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

Poor management continues to plague 
community media, and panelists said that 
they see a need for interventions in this 
respect. The community media houses 
do not seem sustainable without support 
from donors.



231MALAWI

agreed that the government does not subsidize independent 

media directly, but some felt that the government’s 

removal of taxes on newsprint, computers, and other items 

required by the media industry could be seen as subsidies. 

The panelists had a variety of views as well regarding the 

appropriateness of government support for private media. 

Some panelists said that they believe that independent 

media play an important social role and should be subsidized, 

while others said that such subsidies would erode editorial 

independence. As media activist Peter Kumwenda put it, 

“If government already pressures the media through ad 

placements, what more if they begin to provide subsidies?” 

Panelists agreed that if the government was to form a subsidy 

program, it would need to develop clear procedures to 

safeguard independence.

The application of market research drew the lowest scores 

for this objective. Malawi lacks readily available information 

about demographics, and neither the media nor professional 

polling companies conduct market research—despite the 

acknowledged need. Often, media managers and staff 

members just develop programming and content that they 

believe their audience needs; many follow trends in other 

countries in the region without considering the local market. 

The panelists cited the cost of conducting research as a major 

limiting factor.

Panelists agreed that broadcast ratings and circulation figures 

remain a mystery. The country does not have an independent 

body to produce ratings and circulation assessments, 

which leaves media houses making claims that cannot be 

substantiated. The print media rarely disclose their circulation 

figures, and if they were to disclose figures, the accuracy 

would be hard to assess. Aside from media houses hiding the 

size of their audience, it is evident that some simply do not 

know the size, according to the panelists. Zeria Banda spoke 

of a newspaper company (whose name she did not disclose) 

where the advertising manager cannot produce circulation 

figures, or even list the distribution points of its product. 

Zeria Banda also pointed out that even when print outlets 

provide circulation figures, they are given in wide ranges; for 

example, between 12,000 and 15,000.

The panel noted that advertisers place advertisements based 

on popular sentiments and advertising rates. For instance, 

ZBS was voted Namisa Malawi Chapter Radio of the year, 

and the station enjoyed good business during the year. The 

print media are complacent because the sector has little 

competition, with only two newspaper companies dominating 

the industry.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Malawi Objective Score: 2.51

This was the highest scoring objective, with all but one of the 

indicators scoring very close to the objective score. Panelists 

shared their impression that media rights organizations and 

NGOs support journalists, and that training opportunities 

are available to enable people to enhance their skills. 

Indicator 1 (trade associations) scored almost a point lower 

than the objective score, however, as trade associations are 

largely inactive.

According to the panel, Malawi has only a few trade 

associations, the Broadcasters’ Association being one, 

and they are largely inactive. Various associations and 

organizations are working to protect journalists’ rights, 

however, such as the Malawi chapter of the Media 

Institute of Southern Africa (MISA). Panelists praised MISA’s 

Malawi chapter for its efforts to represent its members. 

Through World Press Freedom Day celebrations and other 

opportunities, the association has lobbied for support 

Osman also shared that one media 
manager had to seek legal help just to 
get payments from some advertisers. 
However, Manda blamed media 
managers for tolerating what he called 
the “Malawian culture” of giving 
everything on credit.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009232

for journalists and the media. Membership, acquired by 

application and a payment of a MWK 3,000 ($22) fee, grew in 

the past year. MISA represents other practicing non-member 

journalists as well, although they do not enjoy full benefits. 

From time to time, MISA condemns infringements of 

journalists’ rights, and reliably provides support to arrested 

journalists in particular.

Malawi has associations that represent the interests of specific 

topics of reporting, such as HIV/AIDS and business in the 

media. In the past year, a corporate organization formed an 

association for business journalists, but panelists condemned 

the move, saying it would compromise the objectivity of 

journalists involved.

MCM works with all practicing journalists, and while some 

panelists praised its work, others criticized it for applying its 

powers selectively and compromising its ethics. On March 23, 

2009, an online news site, Nyasatimes, published a story that 

claimed that President Bingu wa Mutharika was seriously 

ill and that he had canceled events to launch the election 

campaign for his party. MCM condemned the publication 

and issued a warning to the publishers, based in Britain. 

Panelists said that MCM’s actions were a positive step, but 

still problematic because the actions followed government 

pressure. Rumors floated that even their meeting and related 

costs to discuss the issue were paid for by a politician.

Panelists agreed that the country’s civil society sector supports 

free speech and independent media. For example, the Malawi 

Human Rights Resource Centre lobbied parliament to table 

the Access to Information Bill, and the center has added 

its voice to professional associations decrying questionable 

government moves against the media.

Despite its relatively high score, the indicator measuring the 

existence of quality journalism degree programs sparked 

much discussion among panelists, who complained that 

the quality of graduates is declining. Malawi has a number 

of media programs, with courses offered by the University 

of Malawi, ShareWorld Open University, and the African 

Bible College. “As a consumer, when I read stories, I ask 

myself, ‘Are these journalists going through the lectures we 

received?’” queried Zeria Banda. “The quality is not very 

strong, and that shows in the published work and in the 

questions they send out to news sources.”

The panelists attributed the deterioration to several 

problems: the lack of practically oriented training; an 

increase in the number of students; limited resources, and; 

low interest, poor work ethics, and apparent immaturity 

among graduates. For example, the University of Malawi has 

adjusted its intake from 15 in the early 2000s to more than 

40 today. Despite increasing their class size, the university 

still suffers from insufficient resources—for instance, during 

a training session, it only supplied three recorders for the 

whole class, noted Manda. Some panelists recalled that in the 

past, the University of Malawi only offered its program to 

practicing journalists, which boosted the quality. In addition, 

according to the panel, the institutions have produced too 

many graduates to be absorbed by the industry. Thus, a 

lot of graduates opt to work in related industries beyond 

mainstream media. Osman agreed that the quality of 

graduates is low, but he also said the industry is partly to 

blame for not carrying out proper orientation programs and 

not allowing journalists to work on particular beats.

Short-term trainings earned the highest score for this 

objective, with panelists noting that journalists in the 

country upgrade their skills by attending both local and 

international short-term training programs. Some have also 

participated in in-service training programs. A good number 

of journalists were trained on elections reporting through 

classes conducted by the Malawi Electoral Commission and 

other stakeholders. 

The panelists said that sources of newsprint are apolitical, 

and deemed most of the printing houses apolitical and 

unrestricted as well. Newsprint is imported from countries 

such as South Africa, without restriction from the Malawian 

government, although affordability may affect some outlets.

Finally, the indicator weighing the independence of media 

distribution methods received a relatively high score. One 

panelist differed in her assessment: Chidzanja-Nkhoma 

explained that “broadcast transmitters are controlled by 

government and not managed in a non-partisan manner.”

Osman said that limited access to transmitters has a 

significant impact on broadcast media. “Putting up 

transmitter towers costs a fortune, and as a result, radio 

stations are forced to co-site—meaning they put their 

antennae on a tower usually owned by a mobile network 

company. They charge high fees for putting their antennae 

on top of the tower, and they also charge high fees for 

housing the transmitter and for sending out the signal. It 

For example, the Malawi Human Rights 
Resource Centre lobbied parliament 
to table the Access to Information Bill, 
and the center has added its voice 
to professional associations decrying 
questionable government moves against 
the media.



Costly Mtogolo, head of journalism and media studies,

The Polytechnic University of Malawi, Blantyre

Sintha Mkuziwaduka, deputy editor, Blantyre Newspapers

Limited, Blantyre


	03-Africa_09_Malawi_adm.pdf
	test.pdf



