
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008300

Senegal

In particular, 2008 was an exceptionally repressive year for Senegalese journalists, 

marred by physical attacks, bullying, newspaper office vandalism, summons 

before the national police’s Criminal Investigations Division, and imprisonment.



301

INTRODUCTION

SSome 35 years after embracing multi-party democracy, the West African country of Senegal enjoys continuing 

political and social stability. It is widely considered an example of democracy and the successful observance 

of human rights. Additionally, its media sector has transitioned from state monopoly to pluralism. Today 

there are numerous examples of this pluralism in Senegal: five television channels, including one run by the 

government; one state-run and 18 private commercial radio stations; 30 community radio stations; 18 daily 

newspapers, including the state-run Le Soleil; 15 periodicals and five on-line newspapers. At the same time, 

the country has seen the emergence of large private media companies such as Sud Communication, Futurs 

Médias, Wal Fadjri, Avenir Communication, and Express News.

Yet this outwardly vibrant media sector hides many problems. In particular, 2008 was an exceptionally 

repressive year for Senegalese journalists, marred by physical attacks, bullying, newspaper office vandalism, 

summons before the national police’s Criminal Investigations Division, and imprisonment. The publication 

manager of the private newspaper 24 Heures Chrono, El Malick Seck, was sentenced to three years in 

prison—the first sentence of this kind in the history of the Senegalese media—for committing “character 

injury” to President Abdoulaye Wade. [After the MSI panel met, Wade pardoned him in April 2009.] In 

addition, police beat two radio reporters when they attempted to interview a soccer player. Though one of 

the reporters was hospitalized for three weeks, no charges were filed.

The drop in Senegal’s overall score is attributable to notably lower scores in Objective 3 (Plurality of News), 

Objective 4 (Business Management), and Objective 5 (Supporting Institutions). Objectives 3 and 5 still scored 

within the realm of “near sustainability.” The lower score in Objective 4, one of last year’s lower-scoring 

objectives, dropped it into the category of “unsustainable, mixed system.” Objective 1 (Freedom of Speech) 

and Objective 2 (Professional Journalism) remained effectively unchanged.

Senegal





OVERALL
SCORE:
2.07

Senegal



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008302

Senegal AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
N/A; Radio: 28; Television stations: 1

>> Newspaper circulation statistics: N/A

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Senegalese Press Agency

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 820,000 (2007 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 12,853,259 (July 2008 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Dakar

>> Ethnic groups (% of population): Wolof 43.3%, Pular 23.8%, Serer 
14.7%, Jola 3.7%, Mandinka 3%, Soninke 1.1%, European and Lebanese 
1%, other 9.4% (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 94%, Christian 5%, indigenous 
beliefs 1% (CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): French (official), Wolof, Pulaar, Jola, 
Mandinka (CIA World Factbook)

>> GNI (2007-Atlas): $10.17 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $1,640 (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> Literacy rate: 39.3% (male 51.1%, female 29.2%) (2002 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Abdoulaye Wade (since April 1, 
2000)

2.
08

2.
02 2.

18

2.
09

2.
60

2.
30

2.
09

1.
57

2.
81

2.
40

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Senegal

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



303

the media to observe a “press-free day” on July 22, 2008, to 

demand justice in the Dieng-Thioune case. On July 26, 2008, 

during the 8 p.m. newscast on state-run television, Senghor 

invited all the state department heads close to the ruling 

party and all the party’s loyalists to boycott the private media 

and suspend all subscriptions and advertising contracts with 

them to punish them for what he called a very critical tone 

against the president and the government.

The panelists also denounced the ransacking of the offices 

of two private dailies—L’As and 24 Heures Chrono—and the 

beatings of some of their employees on August 17, 2008. This 

came after Senghor had threatened reprisals against “a part 

of the press” that intruded on his private life—including an 

interview with his estranged wife and an account questioning 

his salary as board chairman of a private bus company. 

Senghor was dismissed from government and stripped of 

government immunity on August 28 after police arrested 

several suspects who had ties to the minister. A criminal court 

in Dakar sentenced 12 people, including Senghor’s driver and 

two of his bodyguards, to five- and six-year prison terms in 

the attacks.

The panelists said the slowness of the judicial system in all 

these cases, even though complaints were filed promptly, is 

evidence that Senegalese journalists are not well protected 

because legislation guaranteeing free speech is not enforced.

On the issue of radio broadcast licensing, Niang 

pointed out that Senegal’s licensing regime is based 

on the Telecommunications Code of 2001 and the 

Objective 1: Freedom of Speech

Senegal Objective Score: 2.02

Although the score for this objective remained more or less 

the same as last year, a few indicators did receive different 

evaluations from the panelists. Indicator 3 (market entry) 

improved, while Indicator 6 (libel laws) and Indicator 9 (entry 

into the journalism profession) both lost some ground. 

Further, a handful of indicators stood out for their scores: 

Indicators 2 (broadcast licensing) and 6 both scored more 

than a half-point lower than the overall objective score, 

while Indicators 3 and 8 (media access to international news 

reports) both scored close to three-quarters of a point higher.

The panel agreed that Senegalese law provides citizens with 

the right to speak freely. Article 8 of the constitution of 

January 2001 guarantees “civil and political liberties” and lists 

free speech first among those liberties, noted Souleymane 

Niang, a member of the Council for the Respect of Ethics and 

Deontology. Article 10 guarantees the “right to free opinion 

by way of speech, writing, images, [and] peaceful marching,” 

and Article 11 guarantees “the freedom of creation,” 

including creation of a “press outlet for political, economic, 

cultural, sports, social, leisure, scientific information… 

” without prior authorization. Niang said that this 

state-approved legislative framework is in compliance with 

international legislation, specifically the African Human and 

Peoples’ Rights Charter, adopted in 1981 by the Organization 

of African Unity, and the Universal Declaration of Human 

Rights of 1948.

However, Alassane Diallo, publication manager of Ferlo.com, 

pointed out that Articles 72, 80, and 255 of the Senegalese 

Criminal Code ban any remark that might “break the peace,” 

“lead to popular revolt,” and “spread false news.” Article 

139 of the Code of Criminal Procedures also allows for the 

bringing of any accused individual before the court on the 

prosecutor’s order.

Overall, panelists said that freedom of speech is not 

threatened by any legislative edicts but by political and social 

forces that strongly oppose it. To illustrate this, they cited the 

brutal beating of Kambel Dieng of Radio Futurs Média and 

Karamokho Thioune of West Africa Democracy Radio. Officers 

of the national police’s Multipurpose Intervention Brigade 

beat the two journalists as they were conducting an interview 

after the Senegal-Liberia soccer game on June 21, 2008. 

Panelists also noted that Farba Senghor, a former government 

minister who is head of communications for the ruling 

Senegalese Democratic Party, promised to wage war against 

the media in retaliation for the creation of the Committee 

for the Defense and Protection of Journalists, which urged 

Senegal

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008304

uses taxation to intimidate the media, most obviously by 

threatening outlets that owe back taxes.

Most violent acts against, and harassment of, journalists and 

media outlets go unpunished, the panelists said, especially 

when they are committed by the state and its allies. After 

the police beatings of Dieng and Thioune, “I was naturally 

expecting—as were many Senegalese—that justice would be 

done,” said Antanar Ndiaye, a journalist with L’Office. “But 

I was surprised to see that the minister of information, who 

seemed to be on the side of the press, changed his mind 

when the minister of justice defended the beating of the two 

journalists as self-defense, saying that the journalists attacked 

the police officers first.” Ndiaye said he believes that the 

chances of this act of aggression going to trial are slim.

According to the panel, the heavy prison sentences given 

to the aggressors in the ransacking of L’As and 24 Heures 

Chrono represent progress, but Senghor, who is suspected 

of having ordered the criminal act, has not been brought 

to court. However, the panel notes, the legal proceedings in 

this case initially involved Senghor but became problematic 

because of his government position. He was later dismissed 

from government.

All of these criminal acts against the media generated a 

number of demonstrations. On July 22, 2008, 97 percent of 

media professionals observed a “press-free day,” according to 

the Committee for the Defense and Protection of Journalists. 

The panelists regretted the fact that, in reality, this day 

revealed how divided the media is. At some outlets, the 

journalists were in favor of it and the owners against. With 

Radio Océan FM, a station close to the political powers, 

journalists in favor of the press-free day received layoff 

threats. Other outlets kept their normal schedule while 

proclaiming their solidarity, including Wal Fadjri, 2STV, and 

the state-run media. The panel said that when it comes to 

showing its support for the media in cases of aggression, the 

Senegalese public is generally passive.

The panelists said they do not think the state gives favorable 

treatment to the state-owned media. If it did, Niang said, the 

state-run media would not need advertising. According to 

Madior Fall, general coordinator of Sud Quotidien, the RTS 

faces almost all the same economic and financial problems 

as the rest of the media. Ibrahima Khalilou Ndiaye, a 

journalist with the state-run daily Le Soleil and spokesperson 

for the Information and Communications Professionals 

Union (SYNPICS), pointed out that the state media enjoy 

no favorable treatment in terms of access to information 

either. Even though the RTS is the natural recipient of official 

information, private media are granted exclusive stories 

by members of the government on “sensitive issues” that 

state-run media cannot touch.

Telecommunication and Postal Regulation Agency (known 

by its French acronym ARTP), and that any project developer 

must file an application with the Ministry of Information for 

approval, then apply to the ARTP for the technical certificate. 

This procedure is becoming increasingly unfair, biased, and 

politicized in favor of individuals and groups close to the 

politically powerful, Niang said. The other members of the 

panel agreed, saying they know many people who have 

applied for radio frequencies in vain for years, while others 

with high-placed connections are granted frequencies 

immediately and then sell them on the black market. 

According to Niang, this is a serious breach of the Senegalese 

Telecommunications Code, which clearly states that any 

frequency is non-transferable, and each license becomes void 

after six months if it not used by the original grantees to 

launch a radio station.

The panelists said that there is a complete judicial vacuum 

with respect to the granting of television frequencies. Ismaïla 

Dieng, the head of communications with Oxfam/Senegal, 

deplored the lack of public calls for offers, which leads to a 

case-by-case procedure for granting licenses—usually after a 

private meeting between the television project developers 

with the president. A similar situation was noticed in the 

cases of Walf TV, RDV, 2STV, and Canal Info—the only private 

television channels licensed to broadcast in Senegal. All the 

panelists warned that this restrictive procedure could lead to 

the state dictating the editorial policies of the media.

Sn2 was the only television channel created in 2008. It is 

a branch of the state-run broadcaster, Radio-Television 

Senegalaise (RTS), and so far only airs old soccer games.

Access to the Senegalese media market is generally not 

restricted, panelists said, other than the political obstacles to 

broadcast licensing. The written press in Senegal is no longer 

subject to prior authorization since the adoption of Law No. 

96-04 in 1996. Diallo praised the fact that, in order to create 

a newspaper, “it is enough to write and print it, then go to 

a phone booth, call the attorney general, and tell him ‘I just 

wrote a newspaper.’” The same is true with the on-line press.

As far as taxes are concerned, the press is subject to the 

same rules as the other economic sectors: a 25 percent tax 

on profits. “Press businesses have no reason to complain,” 

Dieng said. “Part of their input resources is tax exempt, which 

is not the case in other industries, which are subject to the 

regular regime.” Dieng added that “state aid to the press is 

a form of financing its operation. The telecom or electrical 

power businesses do not enjoy this much magnanimity.” 

Niang expressed regret that because many media owners are 

not familiar with the Senegalese Investment Code, they miss 

some tax advantages. However, Aly Diouf, a journalist with 

Wal Fadjri, a private daily, denounced the fact that the state 



305

said access to official information is less of a problem with 

the central government than with local authorities, which 

particularly apparent any time regional correspondents have 

trouble interviewing a regional governor.

All the panel members said access to international news 

is good, but they expressed doubt about the capacity of 

Senegalese journalists to explain international news from 

an African perspective. Oumar Seck Ndiaye said it was 

unfortunate that the news presented by RFI, CNN, and the 

major international media are not processed by the local 

media, which seem not to care that the information reflects 

Western ideology and interests. For example, he says, when 

the international media refer to Zimbabwean president 

Robert Mugabe as a dictator, the Senegalese media do the 

same without any critical distance.

Any graduate of a recognized school of journalism or 

anyone who has worked as a journalist for at least two 

years is considered a journalist, according to Law No. 96-04. 

Journalists also have the right to organize freely and create 

associations. Nevertheless, the panel pointed out that there 

are a number of pernicious effects of such a system where 

people become journalists not because of a desire to report 

the news or to encourage government transparency but 

rather to escape unemployment.

Objective 2: Professional Journalism

Senegal Objective Score: 2.09

The score for this objective remained nearly unchanged 

compared to last year, and only Indicator 6, the balance of 

news and entertainment, showed the slightest sign of change, 

with panelists awarding it a score a bit lower than last year. 

Indicator 5, pay levels for journalists, was the lowest scoring 

indicator again this year. As with last year, it was the only 

indicator to not receive a score close to the overall objective 

score; it fell short by about a point.

Senegalese journalists achieve professional standards despite 

their tendency to favor comments over facts, said Ibrahima 

Khalilou Ndiaye. He said the influence of French journalism 

partly explains this tendency, but that many journalists truly 

do not know what thorough reporting is. Oumar Seck Ndiaye 

agreed: “A foreigner just arriving in Senegal might think 

that in this country, there is only politics and tabloid news.” 

Given the prominence of politics in the media, he wondered 

if journalists are not in fact news recipients rather than 

producers and whether politicians are the ones who determine 

the nature of the news. Diallo reminded panelists that street 

vendors tell newspaper managers that only politics sells.

At the same time, the panelists said they believe that the 

government-backed media is not as independent as it 

could be. René Massiga Diouf, a journalist and reporter 

with RTS, disagreed, arguing that although state media 

are given guidelines from the government, the journalists 

working for the state are free to comply with them or not. 

And while there is pressure, he said, it comes from media 

mangers who suggest how stories should be approached. 

The other members of the panel considered this proof that 

the government journalists are not independent, since those 

managers are appointed by the state.

Regarding libel, the panelists said that some of the 

repressive provisions in Senegal’s media laws are obsolete. 

Ibrahima Khalilou Ndiaye said he feels that there is 

currently no political will to decriminalize media offenses. 

He pointed out that Article 80 of the Senegalese Criminal 

Code, which severely punishes any remark that breaches 

the peace, is still in effect although the president had 

promised to eliminate it. Under this article, many journalists 

and publication managers are frequently summoned to the 

national police’s Criminal Investigation Directorate over 

allegedly “seditious remarks.”

When President Wade promised during a state visit to Paris 

that he would free imprisoned journalist El Malick Seck, 

he was reminded that it was in the same place that he had 

promised to eliminate Article 80. One panelist, while saying 

he was against the imprisonment of Seck, said journalists 

should not feel that they are above the law and can say 

whatever they want. He said he did not understand why Seck, 

who was imprisoned over an editorial implicating Wade and 

his son in an alleged money-laundering scandal, brought up 

the case again after six years unless he wanted to defame 

Wade. The only reason for the media to reopen a court case, 

this panelist said, is if new information is uncovered.

Access to public information is considered a right by Law 

No. 96-04, provided that journalists comply with their duties, 

Niang said. In reality, access to public information is generally 

difficult. According to one panel member, the only way to 

obtain official information is to commit libel and thus force 

the authorities to take a public stand. Niang suggested the 

situation is more nuanced. Access to public information, he 

said, has improved considerably, but journalists do not take 

advantage of the many possibilities. Niang said journalists 

rarely visit the government’s official web site (gouv.sn), 

particularly the page for the Ministry of the Economy and 

Finance, an important source of information. The media 

could have avoided useless debates over the country’s 

macroeconomic mechanisms and consumer price indices if 

reporters had simply consulted the web site of the National 

Agency for Statistics and Demography, he said. Niang also 

Senegal



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008306

company had reached its end. In response, through a board 

created to defend their interests, the affected journalists 

have started legal proceedings against their employer, 

accusing him of an “abusive layoff” and claiming six months 

unpaid salary.

Panelists said the salary problem obviously influences the 

level of corruption among journalists. Oumar Seck Ndiaye 

said it would be an illusion to believe that corruption is only 

present among novice journalists, due to their small salaries. 

Despite their relatively acceptable salaries, editors-in-chief are 

also affected by this plague, he said.

The panelists were very critical of media programming. They 

all deplored the fact that entertainment eclipses newscasts 

in the Senegalese media, so much so that radio or television 

hosts have become more famous than journalists. Oumar 

Seck Ndiaye said that there is too much rap, hip hop, and 

“mbalaax” (local music) on radio and television, and too 

little time given to current events. Antanar Ndiaye blamed 

press owners who tend to hire editors-in-chief or program 

managers based on friendships and not on competence. Once 

appointed, these persons with zero journalistic expertise are 

more comfortable with playing music throughout the day 

than with producing quality news programs.

The panelists were positive overall with regard to the 

availability of modern facilities and equipment. Diallo said 

equipment for news gathering is definitely better in Senegal 

than in neighboring Burkina Faso, Mali, or Mauritania. 

On the other hand, Senegal is still living in technological 

“prehistory” when compared with Kenya, South Africa, or 

Nigeria, Oumar Seck Ndiaye added that it makes more sense 

to compare Senegal to these latter countries since Burkina 

All the panelists acknowledged that gathering background 

information and calling on experts when covering an issue 

are not strong considerations for the local press. Diallo said 

the media are not entirely responsible for this, because 

Senegalese academics only speak when their own interests 

are involved.

Regarding ethics, the panelists said that while it would not 

be accurate to say corruption is generalized among the 

Senegalese journalists, it is nevertheless a serious problem. 

Oumar Seck Ndiaye bemoaned the fact that it is very easy 

to buy an indulgent article or a convenient report. He 

mentioned a recent case in which one of two men competing 

for the position of chairman of a local entity set up a press 

office and gave each invited journalist XOF 25,000 ($60) for 

their support in the next day’s press. Niang warned that as 

long as ethical rules are not taught in journalism schools, the 

problem will continue to affect the Senegalese media. The 

only media outlet that has drawn up an ethical charter is, 

according to the panel, the newspaper Le Quotidien. There 

is a Council for the Respect of Ethics and Deontology, a 

self-regulating institution of the Senegalese media, but it has 

been mostly dormant for a long time.

The panelists said self-censorship is a reality in the state-run 

media as well as the private media. The panel members 

condemned self-censorship when it is the result of bribing 

journalists or press outlets. Oumar Seck Ndiaye says that it 

often happens that a journalist who comes back from a field 

report refrains from disclosing everything in exchange for XOF 

50,000 ($120), which is “generously offered by someone who 

wanted to take care of the journalist’s transportation needs.”

With respect to covering key current events and issues, the 

panelists said the only restrictions that authorities impose on 

journalists generally arise from issues concerning national 

defense, such as the long-running civil war in the southern 

region of Casamance.

Journalists’ salaries theoretically are set by the collective 

contract signed in 1991 between SYNPICS and media owners, 

which established the salary of an entry-level journalist 

at XOF 169,000($400) per month. In reality, salaries vary 

according to the outlet. A journalist with Canal Info News, a 

private television channel, can earn XOF 100,000 ($250) one 

month and XOF 75,000 ($190) the next. The panel said that 

while such differences may seem odd, they are subject to the 

logic of productivity from the point of view of the channel’s 

management. Another problem raised by the panelists is 

the absence of a contract that would guarantee social and 

medical care. Many press owners systematically use service 

contracts that leave journalists vulnerable. For example, the 

manager of Canal Info News recently dismissed about 20 

journalists, saying that the service contract they had with the 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



307

a quality and diversity problem. He regretted that the public 

turns to Western news sources, such as France 24, Le Monde, 

and Les Echos, to understand the current world economic 

crisis for lack of Senegalese and African sources that are able 

to provide a uniquely African point of view on the matter.

The panelists also pointed out a huge imbalance between 

the urban and rural areas in terms of the access to multiple 

news sources, and they commended community radio stations 

for their important role in bridging the gap. In the northern 

region of Fouta, Oumar Seck Ndiaye mentioned, livestock 

thefts have dropped thanks to the creation of community 

radio stations; now, when thefts are reported, people 

who spot the stolen cattle immediately call the community 

stations, which then tell the owners where to retrieve them.

All the panelists recognized that access to the national media 

is completely unrestricted and, according to Niang, only 

finances stand in the way of access to international media. 

New media, specifically the Internet, are not accessible to 

everyone, particularly considering that many regions do not 

even have electricity.

The panelists were critical of state media, which they said 

do not reflect the diversity of opinion in Senegal or the 

full political spectrum. “Our fellow journalists in the public 

media are well trained,” Fall said. “The journalists are not 

the problem. The problem is the state. When the regime of 

President Diouf ended in 1998-2000, the public media began 

to open to the public. But since 2000, this dynamic has been 

broken.” René Massiga Diouf, a journalist with state-run 

television, admitted that the state-run media do not function 

as they should: “The day before yesterday, after the 8 p.m. 

Faso, Mali, and Mauritania are relatively “behind” when it 

comes to the media.1

Niang said it is important to remember that the Senegalese 

media are generally migrating from an analog to a digital 

environment, and that there are still discrepancies in terms 

of equipment and facilities of various outlets within the same 

media type, or across types, and between the urban and rural 

media. Younousse Diédhiou, a journalist with RTS Ziguinchor, 

remarked that it was precisely with that in mind that 

President Wade installed “cyberpresses,” equipped with 10 

computers each, in all 14 regions of the country. This allows 

regional correspondents to have access to the Internet, but 

the project has not succeeded everywhere. In Ziguinchor, for 

example, the equipment was misappropriated.

The panelists were more or less satisfied with the quality of 

specialized programs and reports on economic, trade, and 

political issues that relied on independent investigations. 

Oumar Seck Ndiaye pointed out, however, that reports are 

not always driven by news concerns and rarely sustained. He 

cited the example of an AIDS prevention program started 

by an American NGO that intended to involve the media. 

Although the NGO provided documentation and human 

resources to help the media in the planned awareness 

campaign, the media companies that it contacted refused to 

get involved, saying that an issue such as AIDS does not sell. 

But, he added, when the NGO started giving subsidies to the 

media, a number of reports were made on the subject—and 

they stopped once the NGO cut the subsidies.

Objective 3: Plurality of News

Senegal Objective Score: 2.30

This objective lost some ground primarily from lower scores 

in three indicators—Indicator 4 (news agencies), Indicator 5 

(private broadcasters produce their own news), and Indicator 

7 (coverage of minority issues). Overall the scores for the 

indicators were somewhat widely spread. Indicator 2 (citizen 

access to the media) and—despite its lower score—Indicator 

5 both scored more than a half-point higher than the overall 

objective score. Indicators 3 (objectivity of state media), 6 

(transparency of media ownership), and 7 all scored more 

than a half-point lower.

A variety of private and state news sources are available 

currently in Senegal, but Niang said these sources still have 

1 Editor’s note: scores and comments from the panelists in each of 
these countries confirm this assertion for Burkina Faso and Mali, while 
there is relative comparability between Senegal, Nigeria, and Kenya. 
Mauritania, with a much smaller and more concentrated media, fell in 
between the two groups while South Africa was the leader.

Senegal

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008308

out that community radio stations seem better adapted to 

dealing with minorities.

Objective 4: Business Management

Senegal Objective Score: 1.57

All the indicator scores, with two exceptions, received 

lower scores in 2008 from the panelists, contributing to a 

sizeable reduction in score from 2.09 to 1.57. Only Indicator 

2 (media receive revenue from multiple sources) and 

Indicator 5 (government subsidy of private media) remained 

unchanged. Most of the indicators received scores similar to 

the overall objective score; however Indicator 2 scored about 

three-quarters of a point higher, while Indicator 7 (audience 

and circulation measurement) scored about a point lower.

The Senegalese media, particularly private media, are 

generally unprofitable. Recently, 20 journalists with Canal 

Info News were fired and have demanded six months back 

pay. Moreover, many media companies offer short-term 

contracts or open-ended internships, as well as using 

freelancers, to reduce costs. Fall said the Senegalese media 

are confronted by these problems because the state does 

not recognize their public-service mission and therefore does 

nothing to help them, such as lowering taxes. Dieng said 

the problem is not so much with the state as with the media 

outlets, which are incapable of becoming true businesses 

with qualified marketing and human resources departments 

and a clear strategic vision. As a result, all newspapers have 

set their selling price to XOF 100 ($.25) simply because 

some competitors did it first. The panelists pointed out that 

community radio stations are prevented from making a profit 

because advertising is forbidden and they have to live off 

subsidies from international NGOs.

The panelists said that the media have multiple financing 

sources but that more could be done to diversify them. 

Diallo said the Internet should be a financing source for the 

Senegalese media, but the media’s online presence currently 

has no added value in terms of presentation, or marketing 

and so does not attract capital. On the other hand, while 

advertising is a 10 billion franc-a-year business in Senegal, 

the panelists said the profits are not equitably distributed. 

Eighty-five percent of advertising revenues are reserved 

for communication agencies and the state-run media. The 

panelists said that the government seems to be observing the 

boycott launched by Farba Senghor, the former government 

minister, who urged department heads to stop advertising in 

the private media to punish it for its allegedly hostile attitude 

toward the government.

newscast, a viewer called me and talked to me for 15 minutes, 

saying ‘We are sorry, sir, but you are far from providing a 

service to the Senegalese people. You open with the president 

of the republic and you close with the president of the 

republic.’ He told me that there was life beyond the president 

of the republic and the Senegalese Democratic party.”

The Senegalese Press Agency, the only national agency, and 

the foreign press agencies accredited in Senegal do their job 

properly, panelists said. At the same time, the Senegalese 

press outlets do not always act ethically when using agency 

dispatches. The panelists said many journalists put their own 

names on dispatches without reworking them. In addition, 

they pointed out that Senegalese media outlets do not always 

honor the business commitments they have with the agencies. 

The Senegalese Press Agency, or APS, “has the monopoly 

on selling its own or foreign agencies’ (AFP, Reuters, etc.) 

dispatches in Senegal,” Diallo said. “The subscription is XOF 

100,000 ($250) per month. But no one really pays for this, 

although APS journalists have toured the media explaining 

how a press agency functions. Even us, at L’Actuel, when we 

realized that the others where not paying for this service, we 

stopped paying, too,” Diallo acknowledged.

The panelists said that the independent media make 

efforts to produce their own programs. At the same time, 

according to Fall, the independent radio stations are far 

behind state-run radio in terms of quality. The panelists not 

only considered the independent broadcasters incapable of 

competing with the national radio, but they accused them 

of trying to imitate it. They commended community radio 

stations for offering programs that meet the people’s needs. 

For example, programs popularizing farming techniques and 

raising awareness of public health issues and peace education 

are very useful, especially in Casamance, a region plagued by 

civil war since 1982.

Ownership of media companies is not transparent, the 

panelists said. For example, L’Actuel had to stop publication 

when the public learned that it was owned by Pape Diop, 

the president of the Senegalese Senate, said Diallo, a former 

manager of the newspaper. Fall contended that “in a 

democracy, there must be transparency. We should know who 

owns the media businesses. Regulations and provisions must 

be observed. That is why we have them.” In defense of the 

media, however, panelists pointed out that the economic and 

financial conditions of the Senegalese media businesses are so 

dismal that they cannot afford to not have a hidden sponsor.

The panelists felt that there is no state interference with the 

media representing all social interests and points of view as 

long as they do not undermine national unity, particularly 

when ethnic minorities are involved. The panelists pointed 



309

physicians need a newspaper that addresses health issues 

more extensively—and no one does that. Everybody does 

‘Politics,’ ‘News in Brief,’ and ‘Sports.’ Everyone sells at the 

same price.”

Regarding audience ratings and circulation figures, Niang 

lamented the fact that statistics are available for almost 

all consumer products except the media. Dieng expressed 

skepticism about the relevance and reliability of statistics 

provided by the media: “Quantitative studies—that is to say 

polls—are only useful in determining the media hierarchy, 

which is the only thing that advertisers give value to, and 

therein lies the problem. Perhaps someone should say ‘My 

paper is not read by 100,000 people every day but it is read 

by this particular socio-professional category,’ or ‘It is valuable 

for the quality of its support. If you wish to project a positive 

image, this is my main selling point.’”

Objective 5: Supporting Institutions

Senegal Objective Score: 2.40

Lower scores in Indicators 2 (professional associations),  

4 (academic journalism programs), 5 (short-term training), 

and 6 (access to printing and newsprint) drove the loss of 

0.41 in the score of this objective compared to last year. The 

other indicators remained the same. None of the indicators 

deviated from the overall objective score by more than 0.35, 

with the exception of Indicator 1 (trade associations), which 

scored about two-thirds of a point lower.

All the panel members complained that the media are one of 

the few socio-economic sectors in Senegal that do not have 

an association of owners and managers. The panelists named 

only one association to which media owners may belong: 

the African Press Publishers Association. But, Niang said, it 

has no members representing Senegal; Madiambal Diagne, 

the president of the press group Avenir Communication and 

a representative in the association, is in fact representing 

himself. The absence of a united network of press owners 

leaves multiple opportunities and challenges. Niang noted 

that there is “a limited negotiating capacity for access to 

the many nationally available tax advantages, due to a lack 

of unity among media owners to be represented before 

the state.” He said there also was a “lack of coherence in 

asking Senelec and Sonatel for discounted electrical and 

telephone rates, respectively, and explaining that the media 

companies are a unique type of business.” This also presents 

a “risk of dissension among media owners in discussions with 

the unions if they were to renegotiate the 1991 collective 

contract with Senegalese journalists,” Niang said.

The panel members had a negative opinion of how 

advertising agencies and associated industries support 

development of an advertising market favorable to the 

media. The agencies—most of them of foreign origin—are 

accused of trying to force their terms on the Senegalese 

media, and cutting shares for the media and the Internet 

while asking for “exorbitant” fees of up to 20 percent. “The 

day when media owners say that their outlets will stop 

carrying ads under these circumstances and go on a one-week 

advertising strike, I guarantee that the rules of the game will 

change,” Niang predicted.

Ibrahima Khalilou Ndiaye noted that Law No. 96-04 clearly 

sets a ratio of 70 percent news and 30 percent advertising for 

media outlets. But not everybody is aware of the legislation 

and regulations, and even if they were, the media would still 

not observe them because neither the government nor the 

National Council for Broadcasting Regulation enforces them.

The state subsidy to private media was XOF 300 million 

($720,000) in 2007-2008. The panelists said it is not clear if this 

aid will also be granted in 2009, because the subsidy has not 

been explicitly included in the national budget for the next 

year. All the panelists expressed regret that the government 

keeps postponing a decision on this issue, as it prefers to 

hand money out to journalists like it is charity for the poor.

The Senegalese media do not conduct research to develop 

marketing strategies that are adapted to different segments 

of the public, panelists said. “Look at the products. They all 

have the same price, and no analysis is available to distinguish 

among them,” Dieng said. “When a new product is created, 

it copies what others do. If others use bubbles, I’ll do bubbles. 

But does everybody need bubbles? No. I am certain that 

Senegal

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008310

Higher Institute for Information and Communication Science, 

operated by the Sud Communications Group, more and 

more unqualified private schools have started to train future 

journalists and issue dubious degrees. He wondered how a 

school can train a journalist without having a radio studio—as 

is the case with Senegal.

Short-term training is available in Senegal. The panelists 

praised the activity of the NGOs on this point, particularly 

Panos West Africa, the Konrad Adenauer Foundation, and 

the Friedrich Ebert Foundation for financing many training 

seminars on human rights, health, the environment, politics, 

and economics. Dieng said that he became an economics 

journalist with no prior training in economics thanks to 

the numerous training seminars organized by the Friedrich 

Ebert Foundation.

But the panel also acknowledged the limits of current 

training capabilities. “There is a growing gap among 

training, the needs of the market, and the evolution of 

the professional environment of the media in terms of 

technology, challenges, and stakes,” Niang said. “Today, for 

example, there are few schools specializing in news gathering 

on the Internet. I do not really know any school that 

addresses this problem. Is it a reliable news source? How do 

we determine the relevance of a piece of information that we 

find on the Internet? Such modules are being developed in 

the schools of journalism. But here we have not even begun 

to do it, although we really need to.”

Senegalese publications have long depended on private 

printing companies and Graphisol, the printing plant owned 

by the government-run daily newspaper Le Soleil. Ibrahima 

Khalilou Ndiaye said he is glad that private newspapers 

such as Wal Fadjri, Le Matin, Le Populaire, and Le Quotidien 

are starting to run their own printing plants. He said there 

were two reasons for this shift. First, private newspapers 

try to avoid the diktat of the state-run Graphisol, which 

recently refused to print L’As, probably on suspicion of being 

anti-government. Second, owning a printing plant adds to 

diversification and provides additional resources.

In Senegal there are two press distribution companies. 

One, the Press Distribution Agency—a local branch of New 

Parisian Press Distribution Service, part of the French Groupe 

Hachette—is in charge of disseminating its client newspapers 

in the main cities of Senegal. The other is a network of 

individual newspaper vendors that is particularly active in 

Dakar, the capital. The panelists said that the two networks 

are apolitical and tend to recruit client newspapers from 

both the public and private sectors. On the other hand, 

the individual vendors are accused of contributing to the 

conformity of the Senegalese press by telling journalists 

what items sell best. The panelists deplore the fact that 

The panelists concluded that the economic and tax 

environment is riddled with strong constraints, mostly 

because of the lack of an association for media owners.

As for journalists, in 1984 they created SYNPICS. Ibrahima 

Khalilou Ndiaye, its national spokesperson, said that if the 

main purpose of a union is to defend the material and moral 

interests of its members, then SYNPICS does its part very well. 

He added that SYNPICS sometimes defends non-members. 

However, Antanar Ndiaye said that SYNPICS is only efficient 

when it must defend journalists against the government 

or religious institutions, not when it is called on to address 

the salary and training issues that journalists face on a daily 

basis. “When I was at Canal Info, they had a SYNPICS branch 

there. When I left Canal Info, the journalists had not received 

their salaries for six months. When the Labor Inspectorate 

sent a notice, it did not change anything. It seems now they 

are being paid again, but it will not be for more than two 

months, and they will only receive half of their salaries. So 

where is SYNPICS, what do they do?” Antanar Ndiaye said. In 

general, however, all the panelists said SYNPICS does its job.

NGOs such as Panos West Africa, the Konrad Adenauer 

Foundation, the Friedrich Ebert Foundation, and others were 

credited by the panelists with a positive image with respect 

to their support for the Senegalese media. Ibrahima Khalilou 

Ndiaye said he was glad that the NGOs, including those that 

do not specialize in media issues, systematically denounce any 

violation of press freedoms.

The panelists recognize that Senegal has long produced 

quality journalism graduates, particularly from the Center for 

the Study of Information Science and Technology, created in 

1965 by the government in partnership with UNESCO. But 

Ibrahima Khalilou Ndiaye said that with the exception of the 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



311

Moderator and Author

Mor Faye, professor of sociology of the media and 

communication, Gaston Berger University, Saint-Louis

Assistant

Seynabou Dramé, Communications Department, Save The 

Children, Dakar

The moderator received technical and logistical support from 

the Mass Media Research Group, Gaston Berger University de 

Saint-Louis.

the vendors favor political and tabloid news, which has 

led to the over-politicization of the Senegalese press, to 

the detriment of other issues. In addition, the persons who 

control the individual vendors’ network can block the sale of 

a newspaper and keep it from the public if they have issues 

with the paper’s managers. One panel member suggested 

that this is how L’Observateur became the most-read XOF 100 

newspaper, eclipsing Le Populaire.

The panel said Internet publishing is not subject to political 

restrictions. However, the government and the National 

Council for Broadcasting Regulation have recently started 

looking for means to regulate online Senegalese newspapers 

because their discussion forums are filled with attacks on the 

private life of Senegalese authorities and ordinary citizens, 

and their tone is often insulting.

List of Panel Participants

René Massiga Diouf, television journalist, Radio-Television 

Senegal, Dakar

Aly Diouf, political journalist, Walf Fadjri, Dakar

Madior Fall, general coordinator, Sud Quotidien, Dakar

Souleymane Niang, consultant and trainer, member, Council 

for the Respect of Ethics and Deontology, Dakar

Alassane Diallo, publication manager, Ferloo.com, Dakar

Oumar Seck Ndiaye, founder, community radio OxyJeune, 

Dakar

Younousse Diédhiou, journalist, Radio-Television Senegal, 

Ziguinchor

Naby Sylla, journalist and reporter, RFM radio, Saint-Louis

Antanar Ndiaye, journalist, L’Office, Dakar

Oumou Cantome Sarr, African Assembly for the Defense of 

Human Rights, Dakar

Ismaïla Dieng, director of communications, Oxfam/Senegal, 

Dakar

Laity Mbassor Iba Amath Ndour, regional correspondent, Le 

Quotidien, Kaolack

Ibrahima Khalilou Ndiaye, journalist, Le Soleil; spokesperson, 

Information and Communications Professionals Union, Dakar

Senegal




