
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008234

Mauritania

Mauritanians elected a new president, Sidi Ould Cheikh Abdallahi, in March 

2007. These elections were considered to be transparent by international 

observers. However, he was overthrown by a military coup on August 6, 2008 

after only 15 months in office.



235

INTRODUCTION

Mauritania

RRuled by a single party regime from 1965 to 1978, Mauritania has been through multiple coups and 

dubious elections especially under the regime of Colonel Maouyaa Ould Sid’Ahmed Taya. He took power 

after a coup in 1984 and was reelected three times beginning with the first pluralist elections in 1992. His 

overthrow on August 3, 2005 by the Conseil Militaire pour la Justice et la Démocratie1 was a turning point 

for the nation. During the 19-month military transition, a series of legislative and municipal elections were 

organized to give the country new democratic institutions. The constitution, adopted on July 20, 1991, was 

amended and submitted to referendum in June 2006. The presidential term is now limited to five years and 

is renewable once.

Mauritanians elected a new president, Sidi Ould Cheikh Abdallahi, in March 2007. These elections were 

considered to be transparent by international observers. However, he was overthrown by a military coup on 

August 6, 2008 after only 15 months in office. Since then, General Mohamed Ould Abdel Aziz, Abdallahi’s 

former private chief of staff, has taken on the responsibilities of president. The final report of the États 

généraux de la démocratie 2 (EGD) sent on January 5, 2009 to the junta government promised a return to 

constitutional order by the following semester, including new presidential elections planned for June 6, 2009.

Passage of order no. 91-023 on July 25, 1991 signaled the emergence of a truly independent Arabic- and 

French-speaking press. This was used by public authorities as a means of repression, however, as the ministry 

of the interior required that independent publications be submitted for authorization and censorship prior 

to publication. The transitional regime abolished this order, signaling the beginning of a new era for the 

press and the entire media sector. The creation of the Commission nationale consultative pour la réforme 

de la presse et de l’audiovisuel3 (CNCRPA) by Prime Minister Sidi Mohamed Ould Boubacar on December 15, 

2005 breathed new life into this decaying sector.

CNCRPA examined Mauritania’s media and proposed the creation of a legal and institutional framework 

favorable to the development of the press in a constitutional state. Thanks to these reforms, the 

Mauritanian media sector is now governed by order no. 017-2006 on freedom of the press issued in October 

2006 (repealing order no. 91-023). The new, more liberal law decriminalized press offenses, abolished 

censorship, and authorized the publication of newspapers based on a simple statement of intent. Article 31 

of this law introduced a state subsidy for the press and created a media regulatory institution, the Haute 

autorité de la presse et de l’audiovisuel4 (HAPA), in October 2006.

1 Military Board for Justice and Democracy
2 Democratic Convention
3 National Advisory Committee for the Press and Audio-Visual Reform
4 Higher Press and Broadcast Authority

M
auritania








OVERALL
SCORE:
1.93



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008236

Mauritania AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
42 regular titles (15 daily newspapers and twenty weekly newspapers 
and other periodicals); Radio: 3 (Radio Mauritanie, FM Nouadhibou, FM 
Radio Jeunes in Nouakchott). No private radio stations; Television: 2 
public channels (TVM and TVM 2 Plus). No private television channel

>> Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Le Calame, 
L’Éveil Hebdo, La Tribune, L’Authentique, 

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Mauritanian News Agency, Agence Nouakchott 
d’Information

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 30,000 (2006 est., CIA World Factbook)

Mauritania At a Glance

>> General

>> Population: 3,129,486 (July 2009 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Nouakchott

>> Ethnic groups (% of population): N/A

>> Religions (% of population): Muslim 100% (CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Arabic (official), Pulaar, Soninke, French, 
Hassaniya, Wolof (CIA World Factbook)

>> GNI (2008-Atlas): $2.636 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2008-PPP): $2,000 (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> Literacy rate: 51.2% (male 59.5%, female 43.4%) (2000 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: Sidi Ould Cheikh Abdellahi (since April 19, 
2007)

1.
72

1.
97

1.
31

1.
98

1.
43

2.
02

0.
86

1.
76

1.
36

1.
92

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Mauritania

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



237

undeclared will of the regime to conjure up the demons of 

the past, for example the successive arrests of journalists or 

the disappearance of the citizen radio station in the second 

half of 2007.”

“It was an auspicious time for the freedom of speech but the 

political will of the authorities to restrict the freedom of the 

press was still looming in the shadows,” said journalist Thiam 

Mamadou of the weekly newspaper Le Calame.

On August 6, 2008, the High Council of State, consisting of 

11 officers and led by General Mohamed Ould Abdel Aziz, 

took power in Mauritania. The panelists felt that the coup 

halted advances in freedom of the press by overthrowing 

the democratically elected President Abdallahi. In the 

aftermath of the coup, the future of Mauritania was the 

main headline in a number of local newspapers. The daily 

Biladi mentioned the international isolation that Mauritania 

risked as well as “to appear, for the first time in its history, 

as a plague-stricken country,” while the European Union 

threatened to freeze humanitarian aid for the country.

Le Calame wrote that abandoning Mauritania to its own 

fate was not a good idea and denounced the “disastrous” 

coup. In turn, the governmental daily newspaper, Horizons, 

dedicated much of its space to cover demonstrations and 

movements of support for the military, interpreting them as 

“a sign that Mauritanians back the movement for change” 

(August 6, 2008).

Objective 1:Freedom of Speech

Mauritania Objective Score: 1.97

In a previously unreleased document reported in the weekly 

newspaper Le Calame (no. 667, December 17, 2008), former 

President Sidi Ould Cheikh Abdallahi said freedom of speech 

during his 15 months in office was “positive,” adding, “The 

right to free speech and opinion has been strengthened.”

In turn, Mohamed El Hacen Ould El Hadj, a senator close to 

the putschists, said in an interview published in the same 

newspaper (no. 668, December 24, 2008), that the former 

president was wrong to speak about “total freedom of the 

press while his own daughter (Amal Mint Cheikh Abdallahi, a 

member of the President’s communication office) used—and 

abused—every public coercion tool available to regulate 

editorial policies.”

According to the daily newspaper Nouakchott Info (no. 1640, 

December 31, 2008), Mauritania’s economy and the state 

of freedom of expression declined during the 2007-2008 

period corresponding to the rise to power of Sidi Ould 

Cheikh Abdallahi. Media and economic organizations blamed 

this decline on two factors: governmental corruption and 

the mismanagement of public funds. In 2007, the Heritage 

Foundation’s economic freedom index ranked Mauritania 

126th (compared to 103rd in 2006). Despite calls for freedom 

of speech and media liberalization, Reporters Without 

Borders pointed out this decline in its 2007-2008 report; in 

fact, Mauritania was ranked 50th in 2006 but fell to 105th in 

the current report.

The panelists recognized that Abdallahi’s rise to power in 

2007 was itself a historical event. For the first time, the 

Mauritanian president met with a group of five publication 

managers including the managers of Éveil Hebdo, Le Calame, 

and Biladi during the first anniversary of his inauguration. 

The president’s communications office also implemented a 

rotational system designed to include independent journalists 

in his delegations abroad.

According to Mamoudou Sy, the MSI moderator and 

publication manager of L’Éveil Hebdo, “Progress was made 

but it did not always go in the direction that the media 

professionals expected. In 20 years, no journalist from L’Éveil 

or any other local independent publication had been invited 

to a political debate on public radio. This became possible 

again when he entered.”

Birome Guèye, a member of HAPA responded, “There are 

some hindrances to the freedom of speech that show the 

Mauritania

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008238

“By appointing a very politically known personality to head 

HAPA, the political powers desired to secure the control 

of the public media,” said Addahi Weddou, correspondent 

for La Lumière du Nord. He added, “To guarantee the 

independence of an institution such as HAPA it is imperative 

to reexamine the mechanism of appointment of its chairman 

and nine members.”

Until now, the mechanism for appointing the chairman 

and members of HAPA has excluded the civil society, 

protection organizations, and socio-professional associations 

of journalists. The chairman of HAPA is appointed by 

presidential decree and placed under the authority of the 

president of the republic. Three of the nine members are 

chosen by the president, three by the president of the 

National Assembly, and three by the president of the Senate.

According to Sy, “it is hard to preserve one’s independence 

from the political powers if one owes one’s appointment 

to them. The president of Mauritania holds the power to 

appoint and revoke the managers of the public media. We 

are not yet with the right person in the right place type 

of situation!”

The way in which political authorities appoint managers 

of the public media strongly influences the very content 

of the media, the panelists contended. In the five months 

following the coup, the TVM programs were heavily 

criticized by the opposition and independent personalities 

who identified a return to “monolithism,” i.e., showing 

only images of pro-junta demonstrations, conducting a 

media campaign against the fallen president and his family, 

etc. Biladi reported that Radio Mauritania “handpicked 

their invited guests, avoided any contradictory debate 

especially on political issues, and conducted a laudatory 

pro-coup discourse.”

During Tahta Dhawê (Point of Light), the first live 

political debate since the military coup hosted by TVM, 

former minister Isselmou Ould Abdel Kader defended a 

communitarian doctrine saying, “The Moorish community 

represents a danger for Mauritania.” He also stated that 

Mauritania’s recent military coups left 164 victims within 

the Moorish community. Finally, he called the Presidential 

Security Battalion a “militia” filled with “foreign” elements.

On October 9, 2008, three days after that debate, Imam 

Cheikh Ould Ely, chief executive officer of the public 

television, appointed 65 days earlier by the ruling military 

junta, was dismissed. He was replaced by Mohamed Yahya 

Ould Haye, a former journalist and radio manager who 

had been dismissed by former president Abdallahi in June 

2007. The show’s host, Sidi Ould Lemjab, was also fired. 

Mauritanian Television (TVM), public radio, the Agence 

mauritanienne d’information (AMI) and HAPA have always 

been under the control of whoever is in power. This became 

apparent in the aftermath of the military coup by the first 

changes made by the military regarding the public news 

outlets. The managers of TVM and public radio were accused 

of airing a communiqué announcing that the four main 

army joint chiefs of staff were dismissed by the overthrown 

president. Because of this, the managers of Radio Mauritania 

and TVM, Kaber Ould Hamoudi and Hamoud Ould M’Hamed 

respectively, were dismissed on August 7. Less than a week 

later on August 11, the general manager of AMI, Dicko 

Soudani, also suffered the wrath of the military. Ten days 

later, HAPA Chairman Idoumou Ould Mohamed Lemine was 

replaced by former journalist, minister of communications, 

and ambassador Mohamed Haibetna Ould Sidi Haiba.

According to Guèye, “It has become a tradition to endorse 

a coup by first neutralizing the radio and television in order 

to air communiqués more easily. It has become almost 

natural for each new regime to bring in their executives and 

managing teams.”

The panelists added, “no civil regime can blame the 

military for ‘arbitrary’ dismissals. Three months after his 

2007 inauguration, the overthrown president himself had 

dismissed, in the cabinet meeting of June 27, the general 

manager of Radio Mauritania, Mohamed Yahya Ould Haye. 

Incomprehensible dismissal?”

Le Calame wrote: “at the last meeting on June 21, the 

station’s board of directors had congratulated Ould Haye 

for his excellent work, including the improvement of the 

programming and his management of the public outlet. From 

the minutes of that meeting it can be seen that the board of 

directors was satisfied with the results of the budgetary audit 

conducted on May 31, which shows a general receipt rate of 

45.92 percent and an expense rate of 19.43 percent.”

The journalists also raised doubts about the independence 

of the managers appointed at the top of the public media 

outlets and institutions by the political authorities. The fact 

that legislation enabling HAPA’s self-regulatory mission to 

appoint managers of the public radio and television stations 

was not put into practice constituted a major handicap for 

the media. Idoumou Ould Mohamed Lemine was appointed 

chairman of HAPA on July 31, 2008, one week before the 

coup. Lemine, a close friend and former head adviser of 

the overthrown president in charge of communications, 

did not even have time to be sworn in and fully take on his 

new position. The junta dismissed him for the “offense of 

belonging” to the same political family as Abdallahi.



239

managers and the new military power in Nouakchott.” 

Overthrown president Abdallahi, freed on December 23, 

2008, was not allowed to speak on public television but was 

able to appear on the Pan-Arab satellite channel, Al-Arabiya, 

and addressed the nation saying he was still its sole 

legitimate representative.

Assessing the status of the freedom of speech in the first 

five months of the new military government, Sy said, “No 

major impeding of the private press and no journalist arrests 

were recorded. But the public media has been under strong 

pressure as many media managers have been dismissed and 

HAPA has had to issue a number of calls to order.”

In February 2008, journalist and publication manager of 

the Arabic language newspaper Al Aqsa Abdel Vettah 

Ould Abeidna was convicted of “false accusations” by the 

magistrate’s court of Nouakchott and sentenced to one year 

in prison and a 300 million UM fine. The court’s decision 

was confirmed in an appeal on November 7, 2007 and 

Ould Abeidna sought refuge in Dubai. Businessman Ould 

Bouamatou filed a complaint. In 2007, large quantities of 

cocaine were seized in Nouadhibou and Nouakchott. Ould 

Abeidna accused Ould Bouamatou of involvement in this 

large-scale international trafficking through Mauritania.

According to the panelists, this case reveals uneven judicial 

and ethical rules as well as overlapping provisions of new 

press law and those of the criminal code. Ould Abeidna 

was initially prosecuted for libel but the Supreme Court 

of Mauritania changed the charge to “false accusations,” 

punishable by five months to two years in prison based on 

article 348 of the criminal code, thus bypassing HAPA, the 

only institution authorized to deliver an initial decision on 

libel before going to court.

On November 30, 2008, Ould Abeidna was extradited 

from Dubai to Nouakchott and imprisoned based on 

an international arrest warrant. The panelists felt that 

the extradition procedure had no legal basis and “goes 

against every journalist protection law principle and 

international convention.”

Sy commented, “The former minister of justice under the 

2005-2007 military transitional government, Ould Bettah, 

tried to implement the mechanisms of an independent and 

fair judicial system but unfortunately we are still far from a 

functional solution. The majority of the journalists wished 

to show their lack of solidarity with their fellow journalist as 

they believed that in fact he was used by a business lobby 

that had [something] to gain from attacking a rival, namely 

Ould Bouamatou. It does happen that businesspeople or 

politicians use journalists to settle their scores with a rival, 

even if that means they will have to tell lies about them.”

No official explanation was given in justification of the 

government’s decision.

HAPA reacted to the “Isselmou Ould Abdel Kader Affair� in 

a communiqué issued on October 16 stating that it would 

not “hesitate to deal severely with any acts of ostracism and 

offenses against the journalism ethics rules, while regretting 

the serious verbal loss of control that occurred during the live 

show.” HAPA explained, “The public media must open up 

to all voices in the public life of the nation and observe the 

principles of pluralism and diversity of opinion.” The media 

regulating institution issued no comment about the dismissal 

of the TVM manager and the show host.

Then on October 22, 2008, the TVM manager and the show 

host were arrested and interrogated by the national police 

and released. On the same day, after the minister of defense 

filed a complaint against Kader, the latter was accused and 

imprisoned for having refused to present a public apology on 

national television.

This affair brought to light prosecution based on personal 

beliefs and the aversion of the public media to public debate, 

and generated numerous reactions from the panelists as 

well as civil society. “I believe the television manager was 

ambushed by the special conditions of live broadcasting and 

perhaps a little bit by the unpredictability of his guest who is 

known to be a trouble-making free thinker,” said Guèye.

In a communiqué made public on October 25, the Forum 

National des Organisations de défense des Droits de l’Homme5 

requested “the immediate and unconditional release of 

Kader, whose only crime was to have expressed his point of 

view in a television talk show.” The organization pointed 

out that the arrest of Kader was part of the “suppression of 

individual and collective liberties in Mauritania since the coup 

of August 6, 2008.”

After public media failed to open debate, TVM’s new show 

called Club de la démocratie6 brought together opposition 

representatives and people close to the ruling military 

junta on December 26, 2008. The panelists believed that 

this new overture was “dictated by the immediate political 

agenda” insomuch as it coincided with the EGD held from 

December 27, 2008 to January 5, 2009. This meeting was 

designed to find a way out of the post-coup crisis, not of 

“a true wish to open up the public national television to a 

diversity of opinions.”

According to Mountaga Diop, regional correspondent 

of L’Éveil-Hebdo in Boghé, “This second overture of the 

public media cannot really hide the intentions of the TVM 

5 National Forum for the Human Rights Organizations
6 Democracy Club

Mauritania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008240

Objective 2: Professional Journalism

Mauritania Objective Score: 1.98

The panelists described the state of professional journalism 

by using the examples of various high-profile cases from the 

recent past. According to Yero Amel N’Diaye, an independent 

cultural journalist, the Ould Abeidna affair showed not only 

how stringent the reform of the profession had become 

but also highlighted a higher responsibility towards the 

journalists’ rights and duties as well. “We must admit that 

Mauritanian journalists lack professionalism and tact and fall 

easy prey to all sorts of manipulation,” he said. “All this often 

leads to biased and irreverent reporting.” Although HAPA 

never had the chance to give its expert opinion in the case, 

Gueye (a HAPA member) passed a categorical judgment: “To 

accuse someone of drug trafficking without bringing forth 

evidence is not only a huge professional mistake but also a 

most serious accusation.”

In another example, on November 5, 2008, a group called 

The Independent Press in Support of the High Council of 

State announced its support for the August 6 military coup 

in Mauritania and called for all national and international 

institutions to side with the “rectification movement.” “It 

will always be a serious, incomprehensible, and unjustified 

decision for a public as well as a private media journalist to 

get in line with the people in combat boots,” said Mame Sèye 

Diop, a Walf fadjri correspondent in Mauritania.

The next day, L’Authentique (no. 792, November 6, 2008) 

attacked the lining up of some fellow journalists from 

the independent press. Not that this was surprising, the 

The panelists unanimously agreed that libel was, 

unfortunately, a common occurrence in the Mauritanian 

private press but said, “Regardless of the legitimate emotions 

generated by this affair the judge was wrong to give such 

a disproportionate sentence and fine with respect to the 

offense.” They also lamented the determination of the courts 

to take possession of the files of the accused sometimes 

regardless of existing press law and international conventions 

for the protection of journalists.

The case of journalist Mohamed Ould Abdelatif and his boss, 

publication manager Mohamed Nema Oumar, arrested on 

July 21, 2008 from a libel complaint filed by three judges of 

the court of criminal appeals, was evidence to the panelists 

of the difficult cohabitation of the press and judiciary during 

2008. Mohamed Ould Abdelatif wrote in the July issue of 

Al-Houriya that the three judges received MRO 25 million 

($100,000) from a defense attorney to release a businessman 

and a police officer accused of drug trafficking. He then said 

that they “are known for their vast experience in the field 

of corruption.”

The real or assumed connivance between the representatives 

of the law and financial moguls, between journalists and 

business lobbies and the political authorities in Mauritania 

has created much turmoil. This tense, ambiguous and complex 

relationship lies at the heart of another legal complaint filed 

with a Dakar court for “libel, complicity of illegal detention, 

false declarations” and damaging the “honorability and 

dignity” of the former first lady of Mauritania, Khatou Mint 

El Boukhary.

On August 7, 2008, in the aftermath of the coup, businessman 

Baba Tandian gave an interview to his newspaper Le 

Matin calling the August 6 coup a “beneficial and healthy 

operation.” Tandian also accused the former first lady of 

embezzling “XOF 30 to XOF 60 billion” ($72 million to $144 

million) through her KB Foundation.

L’Éveil Hebdo detailed the strange ramification of this affair 

and wrote: “Score settling or a hidden fondness for the 

junta? The real reasons behind the attack by the printer 

Tandian, who took over most of the president’s deals, on the 

former first lady are unknown. Some blame it on the filthy 

rich Mauritanian businessmen of the Oulad Bousba tribe who 

have long had close business relations with the multi-faced 

printer-businessman.” In a November 2008 press conference in 

Nouakchott, the owner of the daily newspaper Le Matin was, 

according to local newspapers, “unyielding on the remarks 

that were attributed to him” in the Dakar newspaper.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



241

Objective 3: Plurality of News

Mauritania Objective Score: 2.02

Mauritanians receive their news from diverse media sources 

like most of the world: newspapers, television, radio, Internet, 

cellular telephone, etc. According to the panelists, however, 

the national languages Pulaar, Soninke, and Wolof are not 

nearly represented in news sources as those presented in 

Arabic and French.

Today there is only one private press agency in Mauritania, 

the Agence Nouakchott d’Information (ANI) owned by the 

Mauritanienne de la Presse, d’Édition, de Communication et 

d’Impression8 (MAPECI). It has no office in Mauritania outside 

of Nouakchott, but seems more or less well organized and 

functional. It has a dual Arabic- and French-speaking office 

and no less than 30 journalists and local correspondents.

Despite the anticipated liberalization of the sector, the 

national broadcast landscape only contains three public 

radio stations (Radio Mauritania and two FM stations, one 

in Nouakchott and the other in Nouadhibou) and two public 

television channels (TVM and TVM 2 Plus) whose official 

mission is to “inform, educate and entertain the Mauritanian 

public by broadcasting shows in compliance with the cultural, 

economic, and social development guidelines of the country.”

8 Mauritanian Press, Publishing, Communication and Printing Agency

newspaper mentioned, for this movement was constituted by 

“people ordinarily called Peshmergas” who “took advantage 

of the general’s visit” to a working-class neighborhood 

to “introduce himself and share his feelings for them.” 

Peshmergas, which means “interlopers,” is a term widely 

used by the entire Mauritanian media and even the 

Pan-African press.

After part of the private press swore allegiance to the new 

authorities, journalists and other professionals in the public 

media (AMI, Radio Mauritania, and TVM) announced their 

support for the “rectification movement” during a huge 

rally on November 10. The public media have a reputation 

of being well-educated, virtuous, and rigorous reporters, but 

smack of gratuitous propaganda in sheer dismissal of every 

deontological rule. According to a February 14, 1991 decree, 

their official mission is to “inform, educate, and entertain the 

Mauritanian public by broadcasting shows in compliance with 

the cultural, economic, and social development guidelines of 

the country.”

As Sy pointed out, “We must not lose sight of the fact that 

any type of power is corrupting! The press must act as a 

counter-weight and be in the vanguard and hold close its 

most precious asset: its freedom.”

The panelists unanimously recognized that corruption 

definitely existed in different forms, either as a temporary 

effect or a generalized practice in the Mauritanian press, 

but should not be considered as a symptom alone. In a 

communiqué made public on September 28, 2008, the 

Front national pour la défense de la démocratie7 (FNDD), a 

13-party political coalition opposing the coup in Mauritania, 

denounced the scope and frequency of corruption and 

conscience-buying practices on a large scale among 

“politicians and journalists” in exchange for their support of 

the August 6 coup.

According to the communiqué, the foreign press 

correspondents and Mauritanian media professionals are 

directly concerned by this practice. Up to “MRO 15 million 

and luxury cars have been offered to those who agreed to 

side with the putschists.”

N’Diaye said, “Some people accepted this bribe quite easily, 

while others refused it obstinately. It is also true that some 

capitalize on their writings and write their articles by 

dictation. These serious breaches must be put in relation 

with the lack of a fundamental respect of deontology and 

professionalism but also with the precariousness of the 

journalists’ condition.”

7 National Front for the Defense of Democracy

Mauritania

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008242

said, “The website does not help to develop the country, 

quite the contrary, it is a regular carry-all with no systems 

of value or news processing, no truth/false distinction. For 

Cridem, everything is the same: media-produced news, sites 

and Internet users. The consequence is that very often the 

deontology is overridden.”

The panelists unanimously admitted that newspapers still 

have a long life ahead of them considering the high price of 

local telephone calls, expensive installation costs for Internet 

connections, and the absence of an infrastructure. A survey 

conducted in October 2008 on the availability of DSL (256Kb) 

connections in 13 Arab countries showed that Mauritania 

provided the most expensive services, followed by Iraq.

Traditional newspaper companies have reacted not by 

creating commercial strategies but by calling for intervention 

by public authorities. Newspapers such as Nouakchott Info 

(www.nouakchottinfo.com) and Le Calame (www.lecalame.

net) do not allow Cridem to republish their articles on 

their websites.

Thiam Mamadou with Le Calame explained, “Our newspaper 

would not sell so well if our major articles were published 

online by Cridem. We have finally decided to e-mail the 

newspaper in PDF format to our subscribers who request it.”

“The Regroupement de la Presse mauritanienne9 (RPM) 

should request that the public authorities provide the 

appropriate legislation on this matter,” Sy responded. 

“Cridem is successful because it takes advantage of a 

legislative vacuum in the online press area. It is time that 

the Mauritanian ministry of communications and lawmakers 

quickly and clearly define the condition of online press 

publishers and of the respective safeguards.”

Telecom operators Mattel, Mauritel, and Chinguittel will join 

Cridem to compete with traditional newspapers. Since 2006, 

AMI has offered a cell phone compatible “Ami Mobiles” 

service that keeps users informed of the latest national news. 

Mattel and Mauritel provide a similar 24-hour news service in 

partnership with the satellite channel Al Jazeera.

Objective 4: Business Management

Mauritania Objective Score: 1.76

A report drafted in 2006 during the military transition by 

the national advisory committee for the press and broadcast 

reform stated: “Strictly speaking there are no private press 

companies. The written press companies are purely informal 

organizations. Very few newspapers are officially published 

9 Mauritanian Press Assembly

These face competition from notable Arabic and other 

satellite channels. In 2006, Al Jazeera opened an office 

in Nouakchott. Mauritanian political parties and other 

personalities are not welcomed by the official media and 

express themselves mostly on the Arabic channels. When the 

public media stayed away from the overthrown Mauritanian 

President Abdallahi, he addressed the nation on the pan-Arab 

satellite channel Al-Arabiya on December 23, 2008 after 

his release.

Access to sources is difficult and hazardous for journalists. 

Diop Moussa with the Nouakchott newspaper Le Quotidien 

pointed out that “every information source is under 

lockdown. Practically everyone—political parties, trade 

unions, NGOs, liberal professions, public or private companies, 

members of the parliament, mayors, politicians, and state 

institutions—glorifies the role of the press in a democratic 

state but none of them embodies this spirit.”

The only available access to official and administrative 

news sources by Mauritanian media professionals is often 

through use of new communication technologies, which 

have profoundly changed the face of the independent 

press. For some, technology represents a doorway to a 

plurality of sources while for others they are a threat to 

editorial independence.

Offering diversified, modern, interactive, and regularly 

updated content in real time, the new portals and news 

web sites concerning Mauritania, such as Taquadoumy.com 

and Cridem.org, are partially responsible for the antiquating 

of the traditional written press, according to the panelists. 

Newspapers’ “circulation is in a free-fall.”

Thiam Mamadou said, “The Cridem portal is now the real 

threat to and rival of the independent press. It steals articles 

from newspapers, and the larger advertisers in the country, 

namely Mattel and Mauritel, are scrambling for space.”

Hosted in France, Cridem has become a limited liability 

company (Cridem Communication with a capital of MRO 

1 million ($3700) since it opted in March 2008 for a virtual 

outsourcing in Mauritania with a relatively small team of local 

collaborators. A cross between a giant blog, a super-powerful 

news search engine, and a Web 2.0 (participative, interactive, 

collaborative) environment, this website provides Mauritanian 

users not only with information but also gives them the 

opportunity to share their information and publish articles 

and comments. Cridem also continually monitors the 

Mauritania-related Francophone news throughout the web.

Currently, most of the Mauritanian independent publications 

do not have websites. Cridem is controversial because it 

selects newspaper-made content without requesting prior 

authorization or providing financial compensation. N’Diaye 



243Mauritania

HAPA survey, the circulation varies between 500 and 1,500 

copies in total for regular Arabic and French newspapers. In 

2007 there were 200 titles, including about 40 regular ones 

(13 daily newspapers and more than 20 weekly newspapers 

and other periodicals). The lack of real distribution networks 

and the insignificant annual advertising receipts complete the 

list of handicaps for press outlets.

The Mauritanian independent press does not receive state 

subsidies. Financing and material support had been obtained 

through United Nations, French, German, and European 

Union partners. “The only form of subsidy was printing aid 

made possible by the German Cooperation Agency [GTZ] in 

1992 to alleviate the newspaper printing costs,” Sy remarked.

Nevertheless, in February 2008, the minister of 

communications selected 40 newspapers to receive a state 

subsidy of MRO 95 million ($350,000). On June 9, 2008, the 

European Union and Mauritania signed a financing contract 

in the amount of €1.5 million as part of a media support 

plan to help the written press and radio. The house of 

representatives was preparing to pass a law subsidizing the 

state press but “postponed” it due to the coming to power of 

the military junta on August 6.

The panelists believed that the status and situation of the 

public news outlets were in many ways not any better 

than those of the written private press. Articles appearing 

in private press often denounced the “disaffection of the 

public.” The propagandistic nature of these outlets was 

sometimes accused of “lack of innovation and adaptation” 

in the new global and commercial context of broadcast 

products; other times they were simply accused of blatant 

“bad management.”

Once a public industrial and commercial institution, Radio 

Mauritania has become a “public administrative institution” 

under the ministry of communications along with its sister 

organization, TVM. Decrees nos. 91-021 and 91-026 of 

February 14, 1991 stripped them of all commercial and 

industrial purpose and are now officially meant to “inform, 

educate and entertain the Mauritanian public by broadcasting 

shows in compliance with the cultural, economic, and social 

development guidelines of the country.” Each has an annual 

budget of almost MRO 1 billion ($3.7 million) but they are 

fraught with difficulties.

Decree no. 91-028 defined AMI as a press agency and 

publisher of the governmental daily newspapers Chaab and 

Horizons. The report of the national advisory committee for 

the press and broadcast reform said it is vulnerable to many 

of the same challenges as those incurred by public radio 

and television.

by established business companies (less than 10 titles). Most 

of them are not officially incorporated.”

The report went on to say that there is an “absence of 

a legislated definition of a press company, its collective 

responsibilities as a corporation and its commitment for its 

personnel. The lack of categorization [of press companies 

in] medium-sized or small companies entitling them to 

preferential loans from banks and credit companies” further 

deepens their precariousness.

According to a survey conducted by HAPA in January 2008, 

the situation of the private press is different with respect 

to many press outlets. The survey pointed out several 

weaknesses: “The lack of work contracts for the employees, 

no accounting departments, no shareholding system, no CNSS 

affiliation, lack of equipment, etc.”

Sy believed that the informal nature of the management and 

organization of press companies could be explainable by their 

relatively young age. “This press is less than 20 years old. The 

first newspapers appeared more out of personal ambitions 

than as a result of dedicated market research or feasibility.” 

Therefore, to pull the press out of its own precarious state 

entails, above all, to take up the challenge of dealing 

with the lack of true professionals. “New communication 

businesses or small press groups keep springing up but their 

business management is hiding in the shadows. And that 

management dictates their point of view.”

The panelists pointed out that other factors are at play: copy 

prices (MRO 200 ($.75) for a weekly newspaper and MRO 

100 ($.35) for a daily newspaper) are still relatively high; the 

number of readers (only about half the population is literate) 

and the newspaper circulation are quite low. According to a 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008244

The panelists also noted that the private press faces numerous 

obstacles to their growth and unification. First, they do not 

own their own printing presses. The only existing press is 

the national (governmental) printing house. It prints the 

two governmental daily newspapers, Horizons and Chaab, 

as well as the majority of the independent newspapers. 

Second, the only existing distribution network is owned by 

MAPECI, publisher of the daily newspapers Nouakchott Info 

(French) and Akbar Nouakchott (Arabic). Finally, supporting 

infrastructure such as stores, newsstands and other methods 

of distribution are also poorly organized or lacking 

altogether.

Alassane Sow, head of distribution and sales at the weekly 

L’Éveil-Hebdo, said, “The lack of quality printing houses 

does not encourage advertisers and the lack of appropriate 

distribution resources makes it impossible for newspapers to 

reach remote or isolated areas of the country, and all these 

factors are part of the overall collapse of the press.”

The panelists agreed that 10 years after the appearance 

of the independent press the status and basic training of 

journalists are some of the recurring issues in the trade. 

According to the report of the national advisory committee 

for the press and broadcast reform, “There are no journalism 

programs in the Mauritanian schools. From its very beginning, 

the Mauritanian television has consisted primarily of radio 

people. In most cases, they were trained on the job. And their 

competencies are extremely heterogeneous.

“The status of the journalist still needs a proper definition. 

The profession is not governed by a collective contract. Most 

journalists in the private press work in the main office in the 

capital of Nouakchott. Not all newspapers can afford local 

correspondents, only in the larger cities or regions.”

Weddou said, “Most local media continue to be characterized 

by amateurism masquerading as professionalism.” Few 

journalists, regardless of whether they work for private or 

public media, attended journalism school. Instead, most 

learned the trade on the job despite the call for the creation 

of a training center or institute for the written and broadcast 

press by the 2006 report of the national advisory committee 

for the press and broadcast reform.

Moulaye Ould Mohamed Laghdaf, the prime minister 

of the military junta that came to power on August 6, 

presented the global report of the EGD on January 2, 2009. 

The prime minister announced the creation of a journalism 

training institute but according to journalist Moussa 

Diop in Le Quotidien de Nouakchott, “When will these 

declarations trumpeted urbi et orbi, just like many others, 

become realities?”

Objective 5: Supporting Institutions

Mauritania Objective Score: 1.92

On December 27, 2007, 20 owners of the Mauritanian private 

press (including the owners of L’Éveil Hebdo, Le Calame, 

L’Authentique, etc.) threatened to suspend publication due to 

rising costs from the national (government) printing house. 

After meeting with the minister of communications and the 

manager of the national printing house, the owners decided 

to put off their “press-free day.” This led to the creation 

of an organization designed to protect the interests of 

publishers, the RPM.

Similar organizations such as the Association Nationale pour 

la Presse indépendante,10 UPPIM, API, AJM, EPI and CRED 

were created for the same purpose but lacked impetus and 

leadership. Rivalries between the different newspaper groups 

in a disorganized media context also slowed the development 

of these pioneering organizations.

Sy said, “In reaction to the creation of RPM, or as a result 

of them being rejected by [the RPM], a number of private 

newspapers (La Presse, La Voix des Travailleurs, Nouakchott 

Matin, El Alam, etc.) with uncertain periodicity, created their 

own grouping in June 2008, called the Regroupement des 

Éditeurs de Mauritanie.”11 The panelists pointed out that due 

to the precariousness of their working conditions, journalists 

and publishers often could not find their place within such 

corporate or union-type associations.

10 National Association for an Independent Press
11 Mauritanian Publishers’ Assembly

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



245

List of Panel Participants

Thiam Mamadou, journalist, Le Calame, Nouakchott

Yero Amel N’Diaye, independent journalist, Nouakchott

Kissima Diagana, journalist, La Tribune, Nouakchott

Mountagua Diop, regional correspondent, L’Éveil-Hebdo, 

Boghé

Addahi Weddou, journalist, La Lumière du Nord, Nouadhibou

Alassane Sow, head of Distribution and Sales, L’Éveil-Hebdo, 

Nouakchott

Samba Camara, regional correspondent, Biladi, Sélibaby

Birome Guèye, member, Haute autorité de la presse et de 

l’audiovisuel, Nouakchott

Mame Sèye Diop, correspondent, Senegalese daily newspaper 

Walf fadjri, Nouakchott

Khalilou Diagana, journalist, Mauritanian News Portal, Cridem

Moderator

Mamoudou Sy, publication manager, L’Eveil-Hebdo, 

Nouakchott

Assistant Moderator

Dewa Dianifaba, supervisor, IEC—Nutrition Department, 

Support Project for the Health and Nutrition Sector, 

Nouakchott.

Mauritania




