
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008106

Equatorial Guinea

Members of the presidential family either directly or indirectly control the main 

media. Most journalists are public servants and must obtain authorization 

from the minister of communication when they want to meet.



107

INTRODUCTION
OVERALL
SCORE:
0.79

FFor the second time in a row, the MSI panelists for Equatorial Guinea could not convene in the capital of 

Malabo as planned. Not only was it difficult to obtain the required permit for a meeting, but also journalists 

and other civil-society members were afraid to take part in an activity that the authorities might view 

unfavorably. The suspicion and fear are signs of a striking deficit of democratic values in this small, oil-rich 

country with a little more than a million people, wedged between Cameroon and Gabon on its continental 

side and sharing a long maritime border with Nigeria.

In Equatorial Guinea, a closed police state, 2008 was a year of legislative and municipal elections on May 

4. The Parti démocratique de Guinée équatoriale1 (PDGE), led by President Teodoro Obiang Nguema and 

his allies, won without encountering any problems, as has happened every time since the advent of the 

multiparty regime in 1991. The PDGE obtained 89 out of 100 parliament seats, while its “electoral coalition” 

alliance, made up of nine small parties from the “democratic” opposition, took only 10. The Convergence 

pour la démocratie sociale2 (CPDS), the main opposition party, took only one seat, compared to two held 

previously. The PDGE also garnered an overwhelming majority in the municipal elections (305 councilors), 

while the “electoral coalition” won 14 and CPDS took 12 out of 331 seats.

The foreign media were not allowed to cover any of these elections, which has raised questions about 

their legality. On May 2, 2008, El Pais, La Vangardia, El Periodicio De Catalulinya, EFE, and TVE—which are 

Spanish independent daily newspapers, an official press agency, and public television, respectively—were 

denied visas to enter Equatorial Guinea to cover the elections.

In Equatorial Guinea, the lack of violations of freedom of the press does not imply a democratic opening. 

On the contrary, President Obiang has ruled the country with an iron hand since 1979, when he overthrew 

his uncle, Francisco Macias Nguema. Members of the presidential family either directly or indirectly control 

the main media. Most journalists are public servants and must obtain authorization from the minister of 

communication when they want to meet. Information leaks out of this country only with difficulty.

1 Democratic Party of Equatorial Guinea
2 Convergence for Social Democracy

Eq
uatorial







 G
uinea




Equatorial Guinea



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008108

General

>> Population: 633,441 (July 2009 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Malabo

>> Ethnic groups (% of population): Fang 85.7%, Bubi 6.5%, Mdowe 
3.6%, Annobon 1.6%, Bujeba 1.1%, other 1.4% (1994 census, CIA World 
Factbook)

>> Religions (% of population): Roman Catholic, other (CIA World 
Factbook)

>> Languages (% of population): Spanish 67.6% (official), other 32.4% 
(includes French (official), Fang, Bubi) (1994 census, CIA World Factbook)

>> GNI (2007-Atlas): $6.527 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $21,230 (World Bank Development 
Indicators, 2008)

>> Literacy rate: 87.0% (male 93.4%, female 80.5%) (2000 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Brig. Gen. (Ret.) Teodoro Obiang 
Nguema Mbasogo (since August 3, 1979)

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
4 daily newspapers; Radio: 2 national stations; Television stations: 1 
state run station

>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Ebano 
(state-owned), La Opinion (private), La Nacion (private) 

>> Broadcast ratings: Top two radio stations: Radio Nacional de Guinea 
Ecuatorial (state-run), Radio Asonga (private, owned by the president’s 
son)

>> News agencies: None

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 8,000 (2006 est., CIA World Factbook)

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Equatorial Guinea AT A GLANCE

1.
32

1.
11

1.
56

0.
84

1.
11

0.
80

0.
20

0.
47

0.
85

0.
73

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: EQUATORIAL GUINEA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



109Equatorial Guinea

Objective 1: Freedom of Speech

Equatorial Guinea Objective Score: 1.11

The constitution of January 1992, amended by Constitutional 

Law number 1/1995 does guarantee in article 13, paragraph 

6 “the freedom of speech, thought, ideas, and opinions.” But 

in reality the press is in the hands of the authorities, who use 

the press to serve their own interests.

Law number 13/1992 concerning “the press and printing,” 

passed on October 1, 1992, is the only law that regulates all 

aspects of the practice of journalism in Equatorial Guinea. 

This law is an exact replica of the Spanish press law issued 

in the 1960s under the dictator Francisco Franco and is not 

fit for a democracy. The text includes a deontology, ethics, 

and moral code for the professions of journalist, publisher, 

managing editor, publication manager, and general manager.

At the same time, neither the authorities nor the journalists 

enforce the law. No measures are taken against its offenders, 

which are often the authorities themselves. Sometimes the 

law is used only to punish journalists or to ban a newspaper 

or broadcast media outlet attached to some opposition party.

Last year’s panelists said that even though legal texts protect 

freedom of expression on paper, they are enforced differently 

according to whether one works in the private or state 

press. Private-press journalists are the most punished, and 

sometimes barred from the profession, whenever they show 

independence or objectivity in their work by presenting the 

real events happening in the country.

According to one panelist, journalists seen as critical of the 

government frequently have their equipment confiscated 

and are arrested and detained for several months before 

police release them. He stated that these cases remain 

unreported. No official media speak of journalists being 

arrested or of censorship of the press—not even when their 

own journalists are involved. Year after year, statistics from 

organizations defending freedom of the press indicate very 

few cases, including arrests of journalists or direct attacks 

against the media.

In September 2008, the radio station belonging to the CPDS, 

the only true opposition party, was declared “illegal” and 

was banned by a judge who referred to this particular law in 

order to “confiscate all the equipment of the radio station.”

In this context, broadcast licensing and market entry are 

severely curtailed. While private media, including radio, 

do exist, nearly all of what is left of it is aligned with the 

ruling party. State media, including some print outlets, have 

no guarantee—or illusions—of editorial independence. 

They serve the interests of the state and in practice receive 

favorable treatment by the government in terms of both 

resource allocation and access to government officials; in the 

latter case, however, it should be noted that state media are 

typically fed information by the government as opposed to 

seeking it out at their own initiative.

Objective 2: Professional Journalism

Equatorial Guinea Objective Score: 0.84

Most journalists and technicians in Equatorial Guinea are 

qualified. The older ones were trained in Spain more than 

30 years ago, while the next generation is being trained in 

Cuba or China. All journalists in Equatorial Guinea are public 

servants and governed by the so-called public servant and 

state administration agent law.

Thus, they are paid according to the regime of public service. 

For example, this ranges from XAF 100,000 to XAF 250,000 

($225 to $560) monthly for a manager. According to the 

public servant law, public servants cannot commit crimes. 

The only crime punishable by prison is publication of news 

concerning attempted coups.

As civil servants, journalists working in the official media 

are appointed by the president. Any small infringement of 

the internal regulations set up by media managers may lead 

to suspensions of up to 30 days, temporary layoffs, salary 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008110

cuts, or disciplinary transfers. These measures abide by the 

public servant law but such actions are sometimes arbitrary; 

a journalist’s direct superior can suspend him or her for 

several days, and there is no way to appeal. The victimized 

journalists, out of fear that they might worsen their situation, 

also conceal such cases.

The PDGE’s editorial policy also applies to the public media. 

There are practically no cases of violations, since the only 

media products are summaries of the president’s activities 

presented according to the PDGE’s editorial policy. Other 

key events or issues are not covered, particularly if the 

government does not want them to be. For example, the 

bread shortage that affected nearly everyone in Malabo for 

two months at the end of the year was not reported by any 

of the state-run or private media.

Because the regime has appointed people from the ruling 

party as editorial managers, they enforce the party guidelines 

literally and often overzealously.

There is no media regulating body in Equatorial Guinea. 

This is the job of the minister of information, who is also a 

member of the executive committee of the PDGE and the 

government’s spokesperson. The minister of information 

decides who is fit to practice journalism, given that the 

number of media in the country is very low.

As reported last year, foreign press correspondents and the 

few independent journalists face many annoyances: access is 

denied to official news sources, and bans exist on reporting 

events involving the president and other members of the 

government. As a result, coverage of key events suffers.

The hostile attitude toward independent media is sometimes 

adopted even by representatives of organizations within 

the United Nations’ presence in Equatorial Guinea. The 

UN often avoids inviting the independent press or foreign 

correspondents to its meetings with the government, its 

seminars, or other activities that it organizes.

Given that the predominance of media are either state-run 

or pro-state, reporting on specialized topics is extremely thin 

and investigative reporting non-existent.

Objective 3: Plurality of News

Equatorial Guinea Objective Score: 0.80

All of the observers recognized that there is no true press in 

Equatorial Guinea. The only “press” to speak of in this small 

state is the state-run press, the Radio télévision de Guinée 

équatoriale (RTVGE). RTVGE consists of a television and radio 

station in the capital of Malabo and another television and 

radio station in Bata, the second-largest city and economic 

capital in the country’s continental region.

These official media are accompanied by Asonga 

radio-television, which is made up of a “private” television 

station and two radio stations broadcasting in Malabo and 

Bata. They are owned by Teodoro Nguema Obiang, the eldest 

son of President Teodoro Obiang Nguema. While Asonga 

does include news programming, it can hardly be said to be 

independent.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



111Equatorial Guinea

In general, these media faithfully reflect the activities of 

President Teodoro Obiang Nguema Mbasogo; his wife, 

Constancia Mangué Nsue Okomo; their son, Teodoro Nguema 

Obiang; and others from the ruling PDGE. These activities—

and hymns dedicated to the glory of the “PDGE founding 

chairman”—are the main news on the national radio and 

television station, as well as the “private” press. None or few 

social facts are ever reported. As a result, state media can be 

characterized as serving the interests of the state and not the 

public interest.

There are no domestic news agencies operating in the 

country.

There is no independent print press. With the advent of 

“democracy” in the 1990s, a few titles appeared, such as El 

sol, La opinion, El Tiempo, La nacion. But there have been 

none in the past decade due to insufficient resources and the 

authorities’ hostility toward views that contradict the official 

policy of the ruling party and its chairperson. On the other 

hand, Ebano, the official biweekly newspaper published and 

distributed by the Ministry of Information for XAF 500 ($1), is 

still active and appears intermittently.

Objective 4: Business Management

Equatorial Guinea Objective Score: 0.47

Aside from the official press, which essentially survives 

on subsidies from the Ministry of Information, some 

Spanish-owned journals exist. These include La Gaceta de 

Guinea ecuatorial and El Correo Guineoecuatoriano de 

deportes, which are published in Spain and sold in Equatorial 

Guinea for XAF 800 and XAF 500 ($1.75 and $1), respectively. 

Their pages are mostly covered by advertising, particularly for 

American oil companies and public companies.

La Gaceta and Ceiba have a monopoly, granted by the 

Ministry of Information, on print media advertising. La 

Gaceta, for example, often publishes two to 10 advertising 

pages out of a total of 30 pages in one edition. Ceiba is a sort 

of People Magazine clone and advertising magazine with an 

annual budget of more than XAF 100 million ($225,000).

These “independent” media, which are heavily supported 

politically and financially by both the regime and locally 

based companies, are the only ones that appear regularly. 

The private media have ceased to appear because of a lack 

of resources and because the state has provided no subsidies. 

Regulatory burdens and economic hardships mean that a 

truly independent media outlet would be unlikely to survive.

As reported last year, market research is not used, broadcast 

ratings are not prepared, and circulation figures are not 

independently verified.

Objective 5: Supporting Institutions

Equatorial Guinea Objective Score: 0.73

There are two press associations—the Association de la 

presse de Guinée équatoriale3 (ASOPGE), created in 2000, 

and the Association des journalistes professionnels de Guinée 

équatoriale4 (APPGE), created in 2007 and chaired by one 

of the PDGE secretary-generals, Santiago Ngua Nfumu. 

They accept as members only “graduates of journalism” in 

Equatorial Guinea. The National University of Equatorial 

Guinea teaches communications in its School for Social 

Sciences, but in general, the curriculum does not cover what 

would be considered journalism.

When it was created in 2000, the ASOPGE operated as a 

true association for the protection of journalists and media 

3 Press Association of Equatorial Guinea
4 Professional Journalist Association of Equatorial Guinea

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

La Gaceta and Ceiba have a monopoly, 
granted by the Ministry of Information, 
on print media advertising. La Gaceta, 
for example, often publishes two to 10 
advertising pages out of a total of 30 
pages in one edition.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008112

Otherwise, those who become members of another 

association will lose their membership and consequently 

their job. That is why journalists cannot openly take part in 

any activity concerning the press unless it is organized or 

approved by the Ministry of Information.

List of Panel Participants

Tomas Esono, journalist, Radio Bata, Bata

Jose Antonio Ndong, journalist, El Tiempo, Malabo

Maria Teresa Nkara, journalist, National Television, Malabo

Honorio Obiang Obana, journalist, National Radio, Malabo

Samuel Obiang, journalist, correspondent for Africa No. 1, 

Malabo

Nlavo Nande, journalist, National Television, Malabo

Martial Abaga Barril, journalist, The Verdao, Malabo

Carlos Ona Boriesa, journalist, The Verdao, Malabo

Moderator

Rodrigo Angue Nguema, journalist, correspondent for 

Journaliste en Danger, Malabo

The Equatorial Guinea study was coordinated by, and 

conducted in partnership with, Journaliste en Danger, 

Kinshasa, Democratic Republic of Congo.

professionals of all constituencies. After two years, the 

government declared that the association “behaved like a 

parallel government” (in the words of Alfonso Nsue Mokuy, 

vice-minister of information at the time). Pedro Nolasco Ndong 

Obama Nkara, chairman of the ASOPGE, left the country 

in 2005 and took refuge in Spain after being the victim of 

numerous threats that he never stopped denouncing.

The ASOPGE is charged with the mission of controlling the 

professionals of the official press. Recently, it was entrusted 

by the minister of information to Roberto Martin Prieto, a 

Spaniard who came to Equatorial Guinea to enter the trade 

business. In the media vacuum he found there, he created La 

Gaceta and El Correo, which are published in Spain. He is also 

the secretary-general of the association.

The ASOPGE gathers all official and “private” media 

professionals in the country who are exhorted not to be 

members of another association “of the same kind, existing 

or to be created” according to current statutes.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

When it was created in 2000, the 
ASOPGE operated as a true association 
for the protection of journalists and 
media professionals of all constituencies. 
After two years, the government 
declared that the association “behaved 
like a parallel government” (in 
the words of Alfonso Nsue Mokuy, 
vice-minister of information at the time).



113Equatorial Guinea




