
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007278

SENEGAL

The election of the “liberal” Abdoulaye Wade as president in 2000, ending 40 years 

of Socialist Party reign, was very much due to the role played by private media, 

which provided accurate information leading to a transparent election. Despite 

this, media sector reforms once promised by the current regime, such as the 

decriminalization of press offenses, the lifting of the state monopoly on television 

broadcasting, and free access to public information, have not been realized.



279

INTRODUCTION

SSince 1974, Senegalese media has evolved from a state monopoly on both broadcast and print media to 

a situation of real media plurality. Today, there are more than 20 private radio stations and more than 15 

publications under the leadership of the Sud Communications Group and Walfadjri Group.

Journalists working in the private media turned out to be major players in Senegal’s socio-political 

changes. The election of the “liberal” Abdoulaye Wade as president in 2000, ending the 40-year reign of 

the Socialist Party, was very much due to the role played by private media. They provided correct and true 

information leading to a transparent election. Despite this, the reforms of the media sector once promised 

by the current regime, such as the decriminalization of press offenses, the lifting of the state monopoly on 

television broadcasting, and free access to public information, have not been realized.

On the contrary, according to the 2006/2007 MSI panelists, in Senegal the private press operates in a 

very constrained political and social environment. No journalist is safe from hassles at the hands of the 

Criminal Investigations Department of the National Police in the name of preventing or investigating 

“offenses against national security.” The public media, particularly Radio-Television Senegal (RTS) and the 

government-run daily newspaper Le Soleil, obey the president’s direct orders.

Significant constraints have appeared within the profession: a large number of journalists lack real training, 

access to the profession is often determined more by necessity than calling, the ethical values of journalism 

are ignored or deliberately sidestepped, a globally accepted self-regulatory body has proved difficult to 

establish, media companies are unprofitable, and press owners and publishers are incapable of uniting to 

protect their own interests. The panel concluded that the dynamics of media outlets built up in recent years 

has been seriously compromised.

Despite the challenges, Senegal still scored well in Objectives 3 and 5, plurality of news and supporting 

institutions; scores here were 2.60 and 2.81, respectively. The scores for Objectives 1, 2, and 4, free speech, 

professional journalism, and business management, all lagged behind, however, with scores in the low 

2 range. 

SEN
EG

A
L

OVERALL
SCORE:
2.35

SENEGAL



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007280

SENEGAL AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

Number of active print outlets, radio stations, television stations:  > Print: 
N/A; Radio: 28; Television stations: 1

Newspaper circulation statistics:  > N/A

Broadcast ratings: >  N/A

News agencies: >  Senegalese Press Agency 

Annual advertising revenue in media sector: >  N/A

Internet usage:  > 650,000 (2006 est., CIA World Factbook)

GENERAL

Population: >  12,853,259 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

Capital city: >  Dakar

Ethnic groups (% of population): >  Wolof 43.3%, Pular 23.8%, Serer 
14.7%, Jola 3.7%, Mandinka 3%, Soninke 1.1%, European and Lebanese 
1%, other 9.4% (CIA World Factbook)

Religions (% of population): >  Muslim 94%, Christian 5% (mostly Roman 
Catholic), indigenous beliefs 1% (CIA World Factbook)

Languages (% of population): >  French (official), Wolof, Pulaar, Jola, 
Mandinka (CIA World Factbook)

GNI (2006-Atlas):  > $9.117 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

GNI per capita (2006-PPP):  > $1,560 (World Bank Development Indicators, 
2007)

Literacy rate: >  39.3% (male 51.1%, female 29.2%) (2002 est., CIA World 
Factbook)

President or top authority: >  President Abdoulaye Wade (since April 1, 
2000)

2.
08 2.

18

2.
60

2.
09

2.
81

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: SENEGAL

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



281

considered to be inequitable and non-transparent. The 

Telecommunications and Postal Services Regulatory Agency 

(ARTP), which is supposed to grant the licenses, is dependent 

on the Ministry of Information, the panel pointed out. 

They strongly decried the fact that news organizations that 

have been recently launched by politicians close to the 

government, like the News Channel (a television channel 

owned by Macky Sall, former prime minister and current 

president of the National Assembly), Ocean FM (a radio 

station owned by Pape Diop, former president of the National 

Assembly and anticipated future leader of the Senate), and 

FM radio station Ann nù (owned by Minister Farba Senghor) 

were granted licenses in short order, while other outlets not 

as politically connected have waited years for licenses.

At the time of the panel discussion, ARTP, with the assistance 

of the Gendarmerie, suspended the license of Première 92.3 

FM for 45 days, sealing the premises and equipment. Première 

FM’s owner, Avenir Communications, had just bought Iso 

Trading Technology, former owner of the frequency 92.3 FM, 

and Première had started broadcasting on that frequency. 

ATRP accused Première of operating without a license, saying 

that 105.9 FM had been allocated to them instead. The 

panel saw this as another sign of the Ministry of Information 

pressuring ARTP on licensing matters: Avenir Communications 

media outlets have, in the past, been critical of the president. 

Panelists recalled the case of Madiambal Diagne, general 

manager and proprietor of Avenir Communications, who was 

imprisoned in July 2004 for “undermining state security,” 

following a state complaint about an article appearing in 

Avenir’s daily newspaper that included information from 

documents stamped “state secret.”

The panelists did not think payment of bribes to ARTP occurs 

to help acquire a frequency, rather traffic in mutual influence 

between the state and friends of the state in terms of granting 

licenses and the subsequent editorial bias at that station.

In terms of nationwide television broadcasting, the state has a 

monopoly through RTS. RTS2 has been privatized and is now 

2STV, although this is only broadcast in Dakar. Panelists seemed 

to think that owners have entered into direct negotiations 

with the government to receive forthcoming television licenses. 

For panelists, proof came when Sidy Lamine Niasse, owner 

of the media company Walfadjri, recently announced that 

his group would soon launch its television channel (Walf TV) 

following an audience he had with President Wade. These 

direct negotiations are not transparent.

Newspapers require no licensing. To publish a newspaper, one 

simply declares this to any prefecture administration.

Entry into the market for media companies is free and subject 

to the same legal framework as any other business. However, 

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Senegal Objective Score: 2.08

Whereas most Francophone African countries with long ruling 

authoritarian regimes started their democratic reforms at the 

beginning of the 1990s, Senegal began that process in 1974. 

This allowed the early emergence of a pluralistic local press. 

This democratic advance with respect to other countries has 

always made Senegal look, from the outside, as a country 

where journalists can practice their profession being muzzled, 

coerced, or even assassinated, as in Burkina Faso (the Norbert 

Zongo affair).

However, the Objective 1 score does not really confirm 

this image. Instead, Senegal appears as a country where 

journalists may be seriously hampered while doing their job 

by political and social forces who strongly oppose freedom of 

the press. According to panelists’ scores, this objective showed 

strength in Indicators 8 and 9, media access to international 

news sources and free entry into the journalism profession. 

However, Indicators 2 and 3, broadcast licensing and market 

entry, lagged behind the other indicators by a little more 

than half a point.

Article 8 and the following sections of the constitution 

situate Senegal among the law-abiding countries in terms of 

freedom of the press legislation, according to Ndiaya Diop 

with the Information and Communication Professionals’ 

Union (SYNPICS). The freedom of the press is not obstructed 

at the level of laws, but rather by their application, he 

asserted. Panelist Pape Cheikh Fall, correspondent of Radio 

Future Medias (RFM) in Mbacké, said that he was beaten 

with iron bars by five disciples of a Mourid religious leader 

as a result of his report on the latter’s debut on the political 

stage in support of President Wade’s re-election in 2007. His 

aggressors were identified but never arrested, he claimed. 

“The judicial system that is supposed to watch over the 

observance of the law proves to be repressive when a 

journalist must be punished but very lenient when dealing 

with cases of violations of the freedom of the press by the 

ruling regime and the religious brotherhoods,” he concluded.

Bouna Manel Fall, a professor of media law, pointed out that 

the law does provide some constraints, particularly article 255 

of the Criminal Code concerning “false news” propagation, 

which falls within the competence of article 139 of the 

Criminal Procedure Code; according to this article the judge 

must remand any accused journalist.

While the panelists said that access to radio frequencies 

is generally free, they criticized the application of 

the legislation that covers broadcast licensing, as it is 

SENEGAL



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007282

Attacks on journalists are rarely prosecuted, the panelists said. 

Attacks on journalists and media outlets have become common 

since the “liberals” came to power in 2000. In 2001, the 

headquarters of Walfadjri was burned. It is widely suspected 

that the new regime was behind this act. Under the current 

regime, journalists—like Pape Sheikh Cheikh Fall—have been 

beaten by individuals or groups close to the government. 

Recently in Mbacké, government lawyer Moustapha Cisse Lô, 

wielding a pistol, and a group of supporters stormed a local 

radio station in the middle of a live interactive broadcast in 

response to listener comments against him.

The press does cover violence toward journalists, and has 

in some cases tried to exact justice in lieu of state action. 

In the case of Moustapha Cisse Lô, the Information and 

Communication Professionals Union (SYNPICS) issued a press 

release, calling on all media outlets in the country to cease 

coverage of his political activities, and not to invite him to be 

on their programs. To date, this request is still being honored 

throughout the country.

In this respect, Bouna Manel Fall lamented the passivity of 

the general public in Senegal, as opposed to the popular 

protest demonstrations that took place in Venezuela in 2007 

when the regime of Hugo Chavez closed the RCTV in an 

“authoritarian” fashion.

In discussing preferential legal treatment of public media, 

panelists mentioned the CFAF 400 million received by the 

public media from the government for coverage of the 

2007 legislative elections. In addition, journalists in the 

public sector generally have access to information before 

it is circulated to the private media. Ndiaya Diop head of 

international relations with SYNPICS, explained that this kind 

of treatment is inequitable. Racine Kane with Sud FM noted 

however, that this discrimination is a lesser evil. She said it 

can avoid compromising freedom of the private media and 

keep them from becoming politicized as their counterparts in 

public media.

The leadership of the public media is appointed by the 

government, and their job security depends largely on 

maintaining strong relationships with key ministers and 

others in positions of power within the government. Under 

these conditions, they are obliged to respect and maintain an 

editorial line that is largely pro-government.

The Criminal Code continues to criminalize press offenses. 

The two most common “crimes” are “spreading false news,” 

applicable to a media outlet, and defamation, applicable to 

both individuals and media outlets. It is difficult for journalists 

and media outlets to get a fair trial because the judiciary is 

appointed by the executive branch. The defendant in these 

cases is the only one forced to produce evidence in support of 

panelists lamented that there is still no preferential tax 

regime for the press. All companies in Senegal are subject to 

the same general tax regime. The panelists argued that media 

is not a business in the traditional sense, as it is engaged in 

serving the public interest. They believed that media outlets 

should receive preferential tax treatment over other types 

of businesses. The panelists speculated that another reason 

why the media do not receive favorable tax treatment is 

because the government is aware of their precarious financial 

situation and are keeping the burdensome tax structure in 

place in order to undermine private media.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

While the panelists said that access 
to radio frequencies is generally free, 
they criticized the application of 
the legislation that covers broadcast 
licensing, as it is considered to be 
inequitable and non-transparent. 
The Telecommunications and Postal 
Services Regulatory Agency (ARTP), 
which is supposed to grant the licenses, 
is dependent on the Ministry of 
Information, the panel pointed out.



283

are a degree from a school of journalism and drawing at 

least 50 percent of one’s income from the profession. There 

are also levels of seniority based on years of experience and 

publications of articles and reports. Lack of a press card does 

not prevent anyone from covering nearly any event as a 

journalist.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Senegal Objective Score: 2.18

The score in Objective 2 shows that the media are generally 

more solid in terms of reporting, the balance between 

entertainment and news, and the coverage of key events. All 

indicators were close to, and in most cases better than, the 

average score. Indicator 5, pay levels for journalists, brought 

down the average with a score that was a point lower.

According to Racine Kane with Sud FM, “when they work 

on their reports, Senegalese reporters try their best to get 

reliable information, although they can be misled by an 

unreliable source; also it often happens that Senegalese 

reporters use experts’ opinions.” But he had reservations 

concerning the choice of experts on technical issues. He 

concluded that more efforts must be made to improve the 

understanding how to choose experts when gathering news.

While news reports are credited as relatively reliable, the 

profession faces a huge ethical vacuum. “The Senegalese 

journalism charter is very recent, since 2006, but I would be 

surprised if anyone among us is familiar with it. Secondly, 

what editorial team has its own charter, a kind of group 

consciousness? Not many. We know there are practically no 

an alleged defamatory text or broadcast. In defamation cases, 

media outlets are sometimes required to pay a fine for lack of 

evidence, although many cases are dismissed. 

Moreover, in some cases brought by individuals, such as 

powerful businessmen, against a newspaper, one often sees 

the shadow of the state. One example occurred in 1997 

and 1998, when the newspaper Sud Quotidien was sued 

for defamation by powerful businessman and industrialist 

Jean Claude Mimran, ally of the socialist government and 

owner of Compagnie Sucrière Sénégalaise (CSS). CSS holds 

the monopoly on the production and the marketing of 

sugar in Senegal. Sud Quotidien accused Mimran of skirting 

tariffs, costing the Senegalese economy billions of CFA francs. 

Mimran won the case.

This trial was very important to the future ability of media to 

conduct investigative reporting, becoming the trial of the CSS 

and the state, on the one hand, against Sud Communications 

Group, on the other. Sud Communications Group claimed to 

have all the evidence, including customs documents, but they 

could not show the judge for fear of another lawsuit brought 

by the state against them for “concealment of administrative 

documents,” and because they did not want to damage the 

careers of customs officials who shared the documents with 

the newspaper.

Many journalists have been sent to prison for publishing 

government documents, the panel pointed out. Even today, 

when journalists publish “sensitive” articles concerning the 

state, they are accused of “false news” propagation. There is 

a project seeking the establishment of a national committee 

for access to government information to facilitate access to 

public information. Bouna Manel Fall noted, however, that 

the law to accomplish this was passed in June 2006, but the 

respective decree to implement it has not yet been signed. 

Media professionals consider this law to be very good, even 

revolutionary. It will, they hope, prevent criminal trials and 

prison sentences for journalists and improve professionalism. 

In the past, since journalists have not enjoyed access to 

public information and documents, they have often resorted 

to guesswork, leading to both poor quality reporting and 

defamation suits when they were wrong (and preventing 

them from proving their innocence when they were right, as 

in the CSS case).

There are no legal restrictions on media outlets’ access to 

international news. Thanks to the Internet, this is now more 

accessible. Media also have access to international news 

agencies, such as AFP and Reuters.

According to the collective bargaining agreement signed by 

media owners, SYNPICS, and the government, the criteria for 

obtaining a press card (the professional media credential) 

SENEGAL

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007284

As a general rule, the media cover the country’s key events, 

but only private media reports both sides of an issue. For 

example, public media coverage of a recent demonstration 

against enduring and repeated power cuts across the country 

focused only on the government perspective (and coverage 

was pro-government), while the private media also covered 

the protesters’ point of view. However, as mentioned in 

the case with Sud FM and its interview with Salif Sadio, 

on matters of national security, the government has taken 

actions to deter journalists from covering certain key issues.

The economic and financial crisis affecting most private media 

companies forces many owners to provide low—according 

to the panelists—salaries to some journalists and no salaries 

at all to others. That is a source of corruption. Touty Séye 

asserted that a low salary is not necessarily a source of 

corruption, given that numerous editors-in-chief and 

publication managers are corrupted in spite of their relatively 

high salaries.

Speaking about the balance between entertainment 

and news, the panel indicated that there are differences 

according to each media outlet’s policy. In the 9 pm to 12 

pm primetime, newscasts come first in the Sud FM schedule, 

whereas entertainment is paramount on Walf FM, panelist 

Ndiaya Diop noted. In general, both public and private radio 

broadcasting is a mixture of information and entertainment. 

The panel lamented an excess of entertainment programming 

on RTS1 television.

There are pages in newspapers or broadcasts dedicated to 

issues such as health, economy, trade, and environment, 

and written by professional journalists, but these are often 

overshadowed by the political section. Also, newspapers that 

do cover more hard news are more expensive than other 

papers that focus on less important issues, and are therefore 

losing out to the cheaper competition. In Senegal, Latif 

Coulibaly, a journalist with Sud Communications Group and 

director of the Higher Institute of Information Sciences and 

Communication (ISSIC), is the only investigative journalist. His 

many books on corruption in Senegal won him, in 2006, a 

distinction from Transparency International.

The panel estimated that the newsgathering, production, 

and distribution facilities and equipment are relatively 

modern. However, two problems were mentioned. One is 

the proximity of numerous frequencies often affecting good 

reception (examples mentioned included Sud FM and Océan 

FM). The other was the strong disparity between Dakar and 

the regions. For instance, the regional correspondents claim 

that they are not as well equipped in terms of means of 

transportation for news gathering as are their colleagues in 

the capital.

limits in terms of gifts, privileges, etc.,” Bouna Manel Fall 

declared. Broadly speaking, indeed, there has been no clear 

effort among media outlets to encourage the establishment of 

a journalistic code of ethics. This is not an accident, as not all 

media outlets appear to be serving the interests of democracy.

Moreover, to avoid paying regular wages to their employees, 

there are media managers who do not look down upon 

journalists from receiving third-party money for the 

preparation of reports. Generally, ethical issues, which 

can be cloudy at times, are left to journalists to decide for 

themselves because the Council for the Observance of Ethics 

and Deontology, the self-regulatory body set up by SYNPICS, 

is dormant for lack of legitimacy. Part of the reason for this is 

that its members are appointed, not elected, by their peers.

The panel unanimously agreed that self-censorship is a 

common practice in editorial rooms at both radio stations and 

newspapers, especially with regard to business and religious 

issues. The debt that media outlets owe to various businesses 

was mentioned as sources of self-censorship. For instance, 

highlighting technical problems and unorthodox commercial 

practices at SONATEL, the country’s main telecommunications 

company, is an unofficial reason for firing a journalist: a 

number of media companies have unpaid telephone bills of 

up to CFAF 80 million.

Touty Séye with Sud FM in Diourbel mentioned that in 

regions such as Touba, the stronghold of the Mourid religious 

community, journalists must practice self-censorship concerning 

issues related to this community to avoid being lynched.

When it comes to stories about government or political 

matters, the media generally does not engage in 

self-censorship, except when covering matters involving 

national security or state secrets. For example, in 2005, 

Sud FM journalists were imprisoned after broadcasting an 

interview with separatist leader Salif Sadio, who fought for 

the independence of Casamance, an area in southern Senegal 

that has been the scene of an armed rebellion since 1982. 

The interview was described by the Ministry of Interior as 

undermining state security.

According to Racine Kane with Sud 
FM, “when they work on their reports, 
Senegalese reporters try their best to get 
reliable information, although they can 
be misled by an unreliable source; also it 
often happens that Senegalese reporters 
use experts’ opinions.”



285

Sèye with Sud FM in Diourbel noted that connectivity is poor 

in rural areas.

Panelists concluded that citizens’ access to national media 

is limited only for economic, and not legal, reasons. The 

panelists also saluted the free access to foreign media. “RFI 

broadcasts freely here, this is not Guinea,” Ndiaya Diop 

boasted. Voice of America and the BBC also retransmit some 

of their programs on local partner stations.

On the other hand, the panel was not impressed with the 

functioning of the public media, accusing them of covering 

the president exclusively. The major problem, according to 

the panelists, is RTS television. According to Amadou Kah, 

“the Senegalese television is a catastrophe; there is no 

equivalent in West Africa other than Mali.” “The current 

general director of the RTS television continues to be the 

head of the state’s communication advisor,” said El Hadji 

Ndiaye, RTS correspondent in Mbour, trying to explain this 

situation. Viewpoints that go against official government 

policies and actions are virtually absent from state media. 

While there is no explicit policy on omitting opposition views, 

media officials who are appointed by the government almost 

automatically follow a black-out policy on opposition views, 

particularly before elections. This has been the case since the 

country’s independence in 1960. The public had hoped that 

this pattern would change after the regime change in 2000, 

but this has not been the case.

There is only one national press agency, the state-run 

Senegalese Press Agency. The panel credited it with real 

professionalism and neutrality. Panelists added that there 

is a working partnership between the media and the 

international press agencies. Even though it has happened 

that local newspapers have used an AFP dispatch without 

“sourcing” it, as a general rule the press agencies always 

quote their sources.

Private radio stations produce their own newscasts, the 

panel pointed out. Ndiaya Diop said that the press insists 

so much on producing their own shows that Sud FM radio 

refuses to “accommodate” RFI programs despite constant 

requests offering financial considerations to do carry their 

programming. This refusal, he said, is justified by Sud FM’s 

desire to protect its identity. In reality, Ndiaya Diop added, 

RFI realized that it ranks first in audience share in all the 

African countries where it broadcasts except Senegal and that 

it needs to go through a successful radio station in order to 

increase its local audience.

Media ownership is generally characterized by relative 

opacity, the panel noted. Bouna Manel Fall said that research 

on the ownership of communication companies has always 

come up against a total lack of disclosure. Racine Kane 

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Senegal Objective Score: 2.60

The only problems identified with respect to Objective 3 

were balance at the state media and the lack of transparency 

regarding private media ownership. Indicators 3 and 6, 

therefore, were the lowest in the Objective by a significant 

margin. However, several indicators showed strength, 

including those gauging the amount of news sources, access 

to the media, and operation of news agencies. In particular, 

Indicator 5, private radio news production, scored noticeably 

higher than the average.

The panel noted that Senegal now enjoys a plurality of media 

sources. However, they pointed out that apart from the public 

media, radio stations are confined to urban areas, lacking 

the power necessary to cover the entire country. Installing 

community radio stations in the rural areas is a viable solution 

in theory, but most villages cannot offer sufficient financing 

or potential sources of revenue to support a station. Print 

media readers are generally in the cities, but readership is 

limited due to economic constraints on the average citizen. 

Print media outside of the cities is a less important source 

of news and, as Timéra with AFIA FM said, daily newspapers 

may take 24 hours to get to Bakel (in northern Senegal) it is 

very far from the capital and there is no modern distribution 

service for the press.

Because of the low literacy rate, the Internet is only accessible 

to a small minority of educated people. Furthermore, Touty 

SENEGAL

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007286

radio station where she works in Diourbel is unprofitable 

compared to the stations based in Touba, a city with a high 

economic potential.

Many media outlets find themselves in poor condition 

financially because their management does not have the 

proper skills to run a business. Some private outlets have 

begun recruiting leaders with marketing and management 

expertise, and this in turn is putting pressure on public outlets 

to improve their management.

The panel commented that the media companies are financed 

by their shareholders, advertising, sponsorships, and sales of 

copies for print media. Some media companies have managed 

to land CFAF 50 million per year advertising contracts 

with Orange, SONATEL’s cellular branch. This affects their 

independence. For instance, the panel told the story of how 

Orange recently forced RFM radio to rectify an unfavorable 

piece of news using the contract signed with this station 

as a basis for blackmail. In fact, in order to confront their 

economic and financial constraints, the media companies 

appeal more and more often to shadowy sources of 

financing, such as politicians, businessmen, and other lobbies, 

in exchange for favorable coverage.

The panel pointed out that in Senegal the advertising 

market is on the order of CFAF 10 billion per year. It is 

considered significant, but Ndiaya Diop raised the problem 

of distribution: between CFAF 4 and CFAF 5 billion is directed 

to RTS (both radio and television), CFAF 1 to CFAF 2 billion to 

Hors Média, and the rest to the private media. Furthermore, 

there is still no advertising agency, which would help smaller 

media access advertising. Advertising, which is officially the 

main source of funding for media, is directly negotiated 

recognized that journalists are the only ones who have a 

more exact idea about the identity of the communication 

companies’ main shareholders. The general public ascribes 

ownership of the Sud Communications Group to Babacar 

Touré, that of Walfadjri to Sidy Lamine Niasse, but informally, 

Bouna Manel Fall detailed. The panel commented that 

knowing the identity of a media owner affects the credibility 

of the news. Therefore, they said, Sud’s credibility capital is 

immeasurable, unlike that of a radio station or newspaper 

unofficially ascribed to Farba Senghor, a minister in the 

current government.

The journalists on the panel said that, with the exception 

of the RTS television, issues of social interest are generally 

covered in the broadcast media, including relevant cultural 

issues important to the various ethnic groups in the country. 

Amadou Kah, professor of administrative law at Gaston 

Berger University, did not share this view. Rather, he felt 

there is excessive political coverage in the media, that they 

only reflect the feuds among the politicians. He invited the 

press to address issues that really carry an interest among 

the population.

Radio stations make an effort to broadcast in different 

languages. In addition to Wolof broadcasts, there are also 

transmissions in Pulaar, Diola, Serer, Mandingo, and other 

languages spoken in the country. Newspapers are primarily 

written in French, although there have been unsuccessful 

attempts in the past to launch newspapers in other local 

languages, particularly Wolof. However, there is little 

government support for honoring diversity and reporting in 

different languages, as a policy of national unity has been in 

effect since the country’s independence in 1960.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Senegal Objective Score: 2.09

This objective shows that all the media companies face highly 

significant economic and financial constraints compromising 

their editorial independence. Overall, the panel concluded 

the more they use marketing as a means of development, the 

more solid they can become. In this objective, all indicator 

scores hovered near the average.

The panel pointed out that all media companies are 

unprofitable. One of the reasons mentioned by Ibou Lissa 

Faye with Sud Quotidien, speaking about the print media, is 

that—apart from the low readership—the cost of producing 

one copy is CFAF 250, while its cover price is CFAF 200. In 

the case of radio, Touty Séye added, a station’s profitability 

depends on the market where it is located. Thus, the 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



287

However, Yacine Diouf of the newspaper Le Matin doubted 

their reliability. “Some newspapers announce publicly that 

they print 10,000 daily copies in order to attract advertisers 

whereas they actually print 5,000,” she said angrily. To 

support her claim, Diouf informally surveyed the workers at 

the company print shop, who indicated that circulation levels 

are lower than the newspaper’s advertised statistics.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Senegal Objective Score: 2.81

The Senegalese media show the highest level of vitality 

with respect to this particular objective. The professional 

associations for journalists and those supporting the 

freedom of the press are credited with creating a dynamic 

media sector. The best scoring aspect of this objective 

was Indicator 4, covering academic journalism programs. 

However, the press publishers and owners are the only ones 

outside this dynamic, and Indicator 1 scored more than a 

point lower than the average.

between advertiser and media company. Each medium has 

its own rate cards. Advertising is not allowed on community 

radios, which is a tough blow to their finances.

Bouna Manel Fall stressed that in terms of advertising time, 

there is no limit or quota policy as in France, where the law 

imposes a six-minute per hour advertising period on the 

radio. Ironically, here, in Senegal, he specified, a radio station 

can air commercials for 24 straight hours without objection. 

With respect to the print media, he noticed that the editorial 

space of L’Observateur has diminished to the benefit of 

advertisements. However, Ndiaya Diop mentioned that there 

is a 1983 law setting the advertisement space to a quarter of 

a page, but it is not observed.

According to the panel, the state offers CFAF 300 million 

per year to private print and broadcast media. To access this 

assistance, the media must apply or submit an application 

to the Ministry of Information. This does not affect editorial 

independence. This is proved by the fact that, when the head 

of state refused to release these funds in 2007 under the 

pretext that he would not finance journalists who insult him, 

all journalists mobilized to successfully oppose this stance, 

saying that the aid comes from the Senegalese taxpayers and 

that it is the result of a law voted by the National Assembly.

The panel lamented that the granting conditions of these 

funds are not transparent, to the extent that completely 

fabricated or marginal media companies benefit from it 

without observing the previously set criteria. This hurts 

legitimate, reputable media companies, such as Sud 

Communication Group. For example, Wal Fadjri L’Aurore 

consistently places as the highest circulating daily paper of 

more than 12 pages and selling for CFAF 200; it receives a 

subsidy of CFAF 7 million. A paper like Le Courrier, which in 

the same category is second to last in circulation, receives 

CFAF 8 million. Similar examples exist in the radio sector as 

well. This issue is being challenged by some in the industry.

In terms of using market research to establish strategic plans, 

improve advertising receipts, and personalize their product 

according to the needs and interests of the audience, the 

Senegalese media appeal regularly to commercial polls, the 

panel pointed out. In Senegal, the BDA Institute conducts 

surveys on the media through street and phone polls. These 

polls are primarily used by newspapers for commercial 

purposes, such as establishing advertising rates, and applying 

for foreign funding. That is how, according to Ndiaya Diop, 

Sud Communication Group won CFAF 150 million worth of 

American financing to cover the local elections.

The panelists mentioned that the media companies, by means 

of the BDA Institute, regularly produce reliable statistics 

based on radio listening indexes and newspaper runs. 

SENEGAL

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

The panel pointed out that all media 
companies are unprofitable. One of the 
reasons mentioned by Ibou Lissa Faye 
with Sud Quotidien, speaking about the 
print media, is that—apart from the low 
readership—the cost of producing one 
copy is CFAF 250, while its cover price is 
CFAF 200.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007288

ISSIC provide theoretical and practical training. ISSIC has the 

distinction of having students who are already carrying out 

some activities journalism. Both schools are well regarded in 

the country. The only concern in terms of training was that, in 

the context of an increasing demand for journalism training, 

some institutions offer their help without actually having the 

competence to give it.

For non-academic training, apart from training seminars 

financed by NGOs, the panel noted another opportunity: 

in-service training within the state aid for the press program. 

In 2005, CESTI and HIICS each received CFAF 30 million from 

the government to train 40 journalists each. The problem 

noticed by the panel was that such training was provided for 

only one month. Moreover, the training certificates granted 

were used by their beneficiaries to request promotions 

and salary raises, which generated work conflicts with the 

press owners. The owners thereupon started to refuse the 

journalists’ leave applications to attend trainings.

Altogether, in-service training is very important to 

improvement of the journalism profession. According to the 

book Miseries of the Press (2001) by the former editor of the 

government newspaper Le Soleil, El Hadji Kassé, up to 95 

percent of journalists are trained “on the job.”

Speaking about newspaper distribution and printing houses, 

the panel pointed out that they are not restricted, while 

not being completely apolitical. Apart from Graphisol, the 

printing house of the government-owned daily newspaper, 

Le Soleil, there are private printing houses such as Tandian 

Printing. The panel specified that the only reason for refusing 

to print a paper could concern any arrears of payment and 

not its contents. No private printing house is subsidized by 

the state to the best knowledge of the panelists.

Regarding print distribution services, there is the Press 

Distribution Agency, that the government had shares in 

for a long time, and Marketing Press belonging to the Sud 

Communications Group. According to the panel, there is no 

discrimination here either. Given the geographical distance 

and due to the slowness of transportation, a newspaper 

appearing in Dakar will be read in Kolda, a town in the South 

of the country, the next day at 6 pm.

Ndiaya Diop pointed out one new phenomenon: the 

appearance of yellow kiosks (color of the ruling party) 

belonging to Minister Farba Senghor, who launched his own 

media group. This includes the newspaper Express News and 

the radio station Ann nù FM. But this new kiosk network 

does not discriminate in terms of selling newspapers, 

however vehement the tone they might take with respect to 

the authorities.

A Press Publishers’ Association was created in order to help to 

unite the business associations of publishers and distributors. 

Yet the panel indicated that it is dormant because its 

members cannot work together. This failure illustrates how 

difficult it is to set up an association in this environment. In 

1999, trying to confront the increase in newspaper prices, the 

Sud Communication Group, Walfadjri, and the government 

daily newspaper Le Soleil created a trading association so 

they could purchase supplies in bulk at lower prices. This 

experiment also failed.

On the other hand, the panel pointed out that there is 

supportive climate in terms of professional associations 

protecting journalists’ interests. Such associations include 

SYNPICS, the most important press union in the country. This 

union frequently works to secure the release of journalists 

who are detained unjustly. In July 2004, their efforts 

expedited the release of Madiambal Diagne, jailed for 

“undermining state security.” In 2006, when Pape Cheikh Fall 

of RFM radio was attacked with iron bars by followers of a 

cleric, SYNPICS supervised the filing of a complaint against his 

alleged attackers.

According to Bouna Manel Fall, ever since Diatou Cissé 

became the union’s chairman, one of SYNPICS’s strengths, 

apart from its role protesting against the state and the media 

owners, is its training of regional correspondents, who do 

not normally have access to training sources. SYNPICS is 

also lobbying the government to change laws unfavorable 

to journalists, particularly those that criminalize of press 

offenses. The panel indicated that other associations such 

as the Young Reporters of Senegal Convention, the Political 

Journalists’ Network, the Cultural Journalists’ Network, and 

others are also providing training despite their limited means.

Among the NGOs working with journalists to support the 

freedom of speech and media independence, the most 

active are The Panos Institute for West Africa, Amnesty 

International, the Friedrich Ebert Stiftung, and the Konrad 

Adenauer Stiftung. Their role is considered to be positive, 

particularly in terms of organizing training seminars for 

journalists. Other organizations are also participating in the 

defense of journalists. The African League of Human Rights 

and Peoples’ Rights and the Civil Forum have all mobilized 

their membership in defense of jailed journalists in the past.

With respect to the programs provided by training 

institutions, the panel commented that the Center for the 

Study of Science and Information Technology (CESTI), a state 

institution, and ISSIC, operated by the Sud Communications 

Group (the only press group owning a school) offer 

acceptable degrees of journalism given the scarcity of their 

resources: CESTI only receives CFAF 65 million per year from 

the state, a panelist lamented. The programs from CESTI and 



289

List of Panel Participants

Racine Kane, journalist and newscaster, Sud FM, Dakar

Yacine Diouf, economic department head, Le Matin 

Newspaper, Dakar

Ndiaya Diop, head of international relations, Information and 

Communication Professionals Union, Dakar

Abdoulaye Timéra, journalist, AFIA FM Radio, Dakar

Bouna Manel Fall, professor of media legislation, Information 

and Communication Sciences Center, Dakar

Amadou Kah, professor of administrative law, Gaston Berger 

University, Saint-Louis 

Touty Séye, regional correspondent, Sud FM, Diourbel

El Hadji Ndiaye, regional correspondent, RTS, Mbour

Pape Cheikh Fall, correspondent, RFM Radio, Mbacké

Latif Mbengue, director, SIFE NGO, Dakar

Bacary Dabo, economic journalist, Sud Quotidien, Dakar

Ibou Lissa Faye, journalist, Sud Quotidien, Dakar

Moderator

Mor Faye, professor of sociology of the media and 

communications, Gaston Berger University, Saint-Louis

The Senegal study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, PANOS Institute West Africa, Dakar.

SENEGAL


