
BELARUS

2 0 2 3

Vibrant
Barometer
Information



Vibrant Information Barometer

2

B E L A R U S 

PRINCIPLES

Overall
Score

Information
Quality

Multiple
Channels

Consumption & 
Engagement

Transformative
Action

V
IB

R
A

N
C

Y

2
0

2
1

2
0

2
3

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
3

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
3

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
3

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
3

N
o

t
V

ib
ra

n
t

Sl
ig

h
tl

y
V

ib
ra

n
t

So
m

ew
h

at
V

ib
ra

n
t

H
ig

h
ly

V
ib

ra
n

t

40

30

20

10

0

15

10
13

18
16

12 13
11

9

14
11

9

15
12

10

Highly Vibrant (31-40): Quality information 
is widely available in this country. People 
have the rights, means, and capacity to ac-
cess a wide range of information; they rec-
ognize and reject misinformation. 

Somewhat Vibrant (21-30): Quality infor-
mation is available in this country and most 
of it is editorially independent, based on 
facts, and not intended to harm. Most peo-
ple have the rights, means, and capacity 
to access a wide range of information, al-
though some do not. Most people recognize 
and reject misinformation, although some 
do not. 

Slightly Vibrant (11-20): Quality informa-
tion is available on a few topics or geogra-
phies in this country, but not all. While some 
information is editorially independent, 
there is still a significant amount of misinfor-
mation, malinformation, and hate speech 
in circulation, and it does influence public 
discourse. Most people do not recognize or 
reject misinformation. 

Not Vibrant (0-10): Quality information is 
extremely limited in this country. The vast 
majority of it is not editorially independent, 
not based on facts, or it is intended to harm. 
People do not have the rights, means, or ca-
pacity to access a wide range of information; 
they do not recognize or reject misinforma-
tion; and they cannot or do not make choic-
es on what types of information they want 
to engage with. 



Vibrant Information Barometer

3

B E L A R U S 

Repressions against journalists and media in Belarus 
intensified in 2022, with the Belarusian government 
supporting the Government of Russia’s full-scale 
invasion of Ukraine and introducing more restrictions. 
The Belarusian Association of Journalists (BAJ), which 
operates in exile since being banned in-country, 
registered 11 new criminal cases against journalists 
and other media workers in 2022, and by the end of the 
year 33 journalists were imprisoned. The emigration of 
dozens of media professionals continued, prompted 
by governmental repressions and restrictions in the 
informational space. 

The reform of the law allowing the expansion of the 
definition of extremism resulted in more citizens accused 
of alleged “extremist” activities for online speech. Out of 
more than 5,000 cases of “extremist crimes” registered 
in Belarus in the first 11 months of 2022, three quarters 
were related to online posts, usually related to the post-
election protests of 2020. The government classified 
nine independent media outlets either as “extremist 
organizations” or spreading “extremist content.” The 
court sentences against journalists got harsher. 

The Belarusian government’s support of the Kremlin’s 
’s full-scale invasion of Ukraine has resulted in greater 
restrictions in Belarus’s internet space. The Belarusian 
government fully or partially blocked more than 3,000 
web resources in 2022, which is 40 per cent of all websites 
blocked in the last eight years. Another blow to the 
audiences of media that provided impartial coverage 
of the war in Ukraine was Roskomnadzor’s (the Russian 

government’s  Information Technology and Mass Media 
Agency) censorship for Russia-based audiences. 

While Belarus’s VIBE scores have declined across the 
board since the 2022 VIBE study, Principle 1 (Information 
Quality) received the highest scores from the panelists, 
buoyed by indicators around quality of information 
and fact-based reporting, mostly attributable to exiled 
and non-state actors.  Panelists gave lower scores to 
indicators around harmful information and sufficient 
resources, reflecting the Kremlin’s role in spreading 
mal-information, especially on the war in Ukraine, as 
well as the financial pressures faced by nonstate media.  
Principles 2 (Multiple Channels) and 3 (Information 
Consumption and Engagement) tied for the lowest 
scores of the 2023 study for Belarus, with indicators 
looking at the deteriorating independence of information 
channels, the effective disappearance of space for access 
to information, and low media literacy penetration and 
skills. In Principle 4, higher scores were seen in indicators 
looking at civil society’s responsible usage of information  
and news producers’ willingness to share information 
across ideological lines.  

Among factors that influence the information sphere in 
Belarus the most, panelists mentioned state censorship, 
collaboration of Russian and Belarusian governments in 
the information and communications technology (ICT) 
sphere, financial, legal, and psycho-social challenges 
for both exiled and in-country media, and a growing gap 
between Belarusians in exile and those who cannot or do 
not wish to leave the country. 

H
ig

h
ly

 V
ib

ra
n

t
So

m
ew

h
at

 V
ib

ra
n

t
Sl

ig
h

tl
y 

V
ib

ra
n

t
N

o
t 

V
ib

ra
n

t OVERALL 
SCORE

10

https://baj.by/sites/default/files/analytics/files/2023/smi-01712023-en.pdf


Vibrant Information Barometer

4

B E L A R U S 

PRINCIPLE 1: 
INFORMATION QUALITY 12

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat 
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Panelists scored indicators examining quality and fact-based information 
the highest within this principle. Despite increasing censorship, blocking 
websites, and pushing independent media into exile, independent actors 
can keep going and cover news for their Belarusian audiences, mostly 
from abroad for national outlets and in-country for several regional 
publishers. The overall score for this principle is significantly lower than 
in 2022 (experiencing a four-point drop), as the repressions that started 
after the 2020 presidential election never receded and only intensified 
with the Government of Russia’s full-scale invasion of Ukraine that 
was supported by the Belarusian regime. At the same time, pervasive 
governmental and pro-Kremlin propaganda as well as hate speech 
were widely available and imposed on the Belarusian population, while 
income streams for nonstate media were even more scarce than before. 
Thus, indicators looking at information that does not intend to harm and 
sufficient resources scored lower. 

Indicator 1: There is quality information on a variety of topics 
available.

Quality information is produced and disseminated first and foremost 
by nonstate media, mostly online. The government’s strong repression 
of the independent media sector has negatively impacted content 
availability; however, content quality improved as outlets were able to 
reorient their newsgathering strategies when forced into exile. Dozens 
of media outlets and their social media platforms were added to the 
government’s list of media with--in the authorities’ eyes--extremist 

content or, in some cases, labeled extremist organizations. Web users 
and other media quoting their stories are held legally liable for content 
from these so-called extremist organizations, even when they repost 
materials preceding the dates when media was declared extremist. 
This, combined with the persistent blocking of web resources by the 
Ministry of Information, negatively affects Belarusians’ access to fact-
based quality information. 

The government heavily regulates the broadcast industry and does not 
allow any independent broadcaster to get a license in Belarus. The print 
market has shrunk, reflecting  global trends and due to post-presidential 
election repressions against independent publishers. Panelists agreed 
that the infrastructure for independent publishing is “nonexistent,” as 
the government has not eased pressure on nonstate media that were 
blocked or denied printing facilities. 

The quality of journalism education has further deteriorated, following 
the decline in academic freedoms all over the country. According to a 
PEN Belarus report on cultural worker rights violations in 2022, teachers 
and professors of humanitarian sciences were detained, fined, and 
arrested in Belarus on a mass scale, with many of them later being forced 
to quit their jobs. In early 2023, the Deputy Head of the Presidential 
Administration Ihar Lutski claimed that the faculty of journalism of 
Belarusian State University “prepares not just journalists but fighters on 
the informational front.” As a result, Belarus’s authoritarian president, 
Aleksander Lukashenko, appointed a faculty supervisory board 
consisting of state officials and the dean of the faculty. 

While opportunities for informal education still exist, they are less 
accessible to people inside Belarus, whose mobility has significantly 
reduced since the start of Russia’s full-scale invasion of Ukraine. 
Belarus’s border with Ukraine is closed, while only a few crossings 
are in place on its borders with Poland, Lithuania, and Latvia. “The 
Belarusian government’s decisions to expel EU diplomats and consular 
workers negatively affects embassies’ ability to issue Schengen or 
national visas. This means that for any Belarusians, including existing 
or aspiring journalists, it became more difficult to leave the country,” a 
panelist noted. The only remaining direct flights that allow Belarusians 

https://penbelarus.org/en/2023/03/03/rus-pravo-na-kulturu-belarus-2022.html
https://www.sb.by/articles/lutskiy-na-zhurfake-bgu-neobkhodimo-gotovit-ne-prosto-zhurnalistov-a-boytsov-informatsionnogo-fronta.html


Vibrant Information Barometer

5

B E L A R U S 

The quality of journalism 
education has further 
deteriorated, following the decline 
in academic freedoms all over the 
country.

affordable visa-free travel, excluding Russia, are flights to Georgia. The 
Belarusian Association of Journalists and Belarusian Press Club, which 
together with Free Press Unlimited operate an internationally funded 
coworking and study facility MediaPort in Warsaw, provide a variety of 
online and in-person courses. The latter takes place mostly in Lithuania 
or Poland. “Regional media that stay in Belarus say that they feel the 
gap in training and would appreciate tailor-made mentoring schemes in 
country as well as short-term foreign fellowships,” an expert said. 

The overall restrictive nature of the 
Belarusian regime makes it more difficult to 
improve journalism education in-country. 
According to LawTrend, since 2020 at least 
1,173 NGOs in Belarus were either forced 
to shut down or were liquidated by the 
government. As activities by unregistered 
organizations have been criminalized, this 
reduction in NGOs means that there are not enough organizations to 
spearhead informal journalism educational initiatives in the country. 

The proliferation of fabricated information, especially in state media, 
continues. State-aligned outlets spread false information and 
propaganda about political opponents, independent media, and the 
Kremlin’s invasion of Ukraine. At the same time, there is no ethical 
oversight body that can support self-regulation in nonstate media. 
According to one of the panel experts, “Editors-in-chief of main nonstate 
media regularly meet in Warsaw and Vilnius to discuss ethical issues in 
person.” These meetings are mediated by the Belarusian Association of 
Journalists or the Belarusian Press Club. 

Available research data shows that Belarusians are less likely to engage 
with “classic” political reporting, and the chilling effect of interaction 
with “extremist” content has negatively impacted potential engagement. 
However, the Kremlin’s full-scale invasion of Ukraine created a new 
type of demand for news, as state-owned media do not cover the war 
impartially. Those media that can provide fact-based and first-hand 
information from Ukraine, or republish independent Ukrainian media, 
confirmed they had a boost in traffic in the first months of 2022. That, 

however, changed by the second half of the year with people’s fatigue 
and the normalization of war in their environment. 

Belarus did not have a massive military mobilization campaign, so unlike 
Russia, people did not fear of being conscripted into the army. The influx 
of Russian draft dodgers was picked up by several media outlets, but as 
they are mostly choosing to move to South Caucasus and Central Asia 
countries, their impact on Belarus was not as significant. 

Covering Belarusian and Russian troop 
movements proved to be dangerous. 
Instead of mainstream media, this data is 
collected mostly by a Telegram channel 
Belaruski Hajun which uses crowdsourcing 
for live feed reports. The channel has been 
included by the government into the list of 
“extremist organizations” in 2022. 

The ongoing repression does not allow independent Belarusian media to 
significantly diversify their content. The war in Ukraine was an unbeaten 
leader in the coverage in the first half of 2022. However, Belarusian 
journalists who sought shelter in Ukraine in 2020-2021 needed to 
leave Ukraine due to unfavorable legal and economic treatment (such 
as frozen bank accounts, the Ukrainian government’s refusal to issue 
residence permits to Belarusian nationals), thwarting any possibility of 
Belarusian journalists covering the conflict from inside Ukraine. The bias 
against Belarusians who had to leave Ukraine (compared with Ukrainian 
passport holders) was a hot topic for exiled outlets. “Journalists had to 
move [from Ukraine] again and restructure their work completely, which 
of course also influenced their editorial policies,” one panelist noted. 
The largest media outlet that had to relocate from Ukraine to the EU was 
Zerkalo, a news outlet that became heir to TUT.BY (largest internet news 
portal in Belarus that was shut down by authorities in 2021). 

Inside Belarus, the increased number of banned media outlets 
meant narrowing access to news and commentary sources for non-
governmental outlets, while pro-governmental spread largely Kremlin 
narratives. 

https://www.lawtrend.org/english/freedom-of-association-and-legal-environment-for-civil-society-organizations


Vibrant Information Barometer

6

B E L A R U S 

Creating and disseminating false 
and misleading information 
became even more widespread 
among state-owned media when 
the invasion of Ukraine started.

News content from state media follows the line of the state and 
increasingly Russian propaganda, while remaining nonstate news 
outlets working in Belarus attempt to maintain editorial independence. 
Still, there are cases of self-censorship from those journalists and media 
outlets who decided to stay in-country.

With more outlets being forced to move abroad and with research 
showing the fatigue of the Belarusian audiences when it comes to 
coverage of non-stop political repressions, more experiments with 
formats were undertaken. Media outlets started looking for ways to 
promote alternatives to the government’s views through apolitical 
formats such as cooking, history, and culture content. For those outlets 
and journalists in exile, coverage expanded to include problems and 
success stories of Belarusians who had to leave their country. For 
example, MOST media outlet in Polish Bialystok, founded in 2021, 
found its niche in video interviews with Belarusians who successfully 
run businesses in Poland. At the same time, the burden of covering 
national news inside Belarus was increasingly on the shoulders of local 
news outlets which took longest to move their operations abroad. As 
not all of them were included into “extremist” lists, these outlets used 
the opportunity to attract audiences who want to interact safely1 with 
allowed content by republishing national news. 

By the second half of 2022, the war in 
Ukraine had become more contextualized 
for Belarusians by most independent 
content providers. The conflict was covered 
from the political angle (lack of contact 
between Ukrainian President Volodymyr 
Zelenskyy with Belarusian opposition 
leader Sviatlana Tsikhanouskaya) and the military angle (movement of 
troops on Belarusian territory, Belarusians’ undercover guerilla actions, 
and Belarusians fighting for Ukraine as part of Ukrainian army). 

1  A presidential decree dated October 18, 2022, significantly simplified special services access to 
the content of online resources. Accordingly, telecommunication service providers and owners 
of internet resources will be required to register in a special information system for electronic 
interaction with special services within a three-month period. They will also be expected to set 
up resources for law enforcement to have unhindered online access to their content.

Indicator 2:  The norm for information is that content is based 
on facts. 

The access of independent journalists to information from state sources, 
already limited in 2021, narrowed further in 2022. The outlets which had 
more access were new brands that did not immediately make it on the 
list of extremist content or groups. “Usually, a new title has around three 
months before the authorities react and include them in one of the lists. 
This is too little to build a new significant audience, but if the brand is 
supported by well-known journalists, people still follow it,” a panelist 
said. 

Fact-based, well-sourced, and objective information, especially in the 
context of the Belarusian government’s support of the Kremlin’s invasion 
of Ukraine, was an exception and was mostly seen in nonstate media but 
violated by state outlets. Because of the lack of access to information or 
in a struggle to win clicks, however, even nonstate media often had to 
present their assumptions as facts. 

Creating and disseminating false and misleading information became 
even more widespread among state-owned media when the invasion of 
Ukraine started. The focus shifted from the migrant crisis that dominated 

the agenda in 2021 to Kremlin narratives 
about Ukrainians and Ukraine. According 
to an analysis of Sputnik Belarus (a Russian 
government-owned Belarusian outlet 
promoting Kremlin narratives) by iSANS, 
the main messages were: questioning 
Ukrainian statehood, promoting Russia’s 
alleged military successes in Ukraine, 

and accusing the United States and NATO countries in general of using 
Ukraine as a proxy to fight Russia. 

Professional independent content providers tried to quote Ukrainian 
sources, but those were not always reliable. For example, at the 
beginning of the invasion, Ukrainian and Belarusian media widely 
reported that that the defenders of Zmeinyi Island (a Ukrainian island 
in the Black Sea, known in English as Snake Island) who bravely fought 

https://isans.org/articles-en/coverage-of-the-russia-ukraine-war-in-sputnik-belarus-publications.html


Vibrant Information Barometer

7

B E L A R U S 

a Russian ship were all killed. However, it appeared later they were 
taken prisoners and survived. “It was difficult to decide whom to trust. 
Ukrainian news agencies, especially at the beginning of the year, often 
provided emotionally charged and unreliable information, and it was not 
possible to use it to disprove the statements of Russians. Only after some 
time, using our own sources in Ukraine and reliable media, we were able 
to get a more balanced view,” an editor on the panel said. 

Non-professional content producers became targets of repressions 
for their TikTok or YouTube shows. The grounds for repressions varied 
from posting commentary on the socio-political situation in Belarus to 
mocking Belarusian President Lukashenko’s phrase about “unbeatable 
proof” of Ukraine’s plans to attack Belarus “from four directions.” 
In some cases, arrests happened based on videos from 2020 that 
“contained appeals to participate in protests.” 

State agencies fully supported the Kremlin’s false narratives about the 
war in Ukraine, and they transmitted that support in the state-aligned 
media. According to iSANS, they called Ukraine a “Nazi state,” accused 
it of hostile plans regarding Belarus, and buried information about 
advancement of Ukrainian forces. iSANS also reported that Belarusians 
fighting in the Ukranian army were labeled “traitors” aiming for power 
in Belarus. 

As in 2021, there were no cases when spreading non-factual or malign 
information was punished in Belarus. Fact-checking is available, but the 
challenge of war coverage without direct access to sources has made it 
more difficult. “We do not have enough tools to analyze each video that 
comes from Ukraine, so reposting them is always a risk,” one panelist 
observed. At the same time, some Belarusian media outlets have joined 
international investigative journalism consortia that have strengthened 
fact-checking: The Belarusian Investigative Center is member of 
Organized Crime and Corruption Reporting network (OCCRP). 

Panelists mentioned that moderating media content is a way to protect 
themselves and their readers from the authorities’ persecution rather 
than an instrument to reduce misinformation. 

Indicator 3:    The norm for information is that content is not 
intended to harm. 

With Belarus acting as co-aggressor in the Ukraine invasion, the 
Government of Russia doubled down on its efforts to promote of its 
version of events. Belarusian state propagandists support Kremlin 
statements that clearly are meant to do harm. The Belarusian regime’s 
narrative has become explicitly pro-Russian.

The Belarusian government is less involved in hate speech directly, 
but the media outlets affiliated with it (such as the SB.BY portal and 
newspaper belonging to the presidential administration) do not mince 
words. “Those Ukrainian Nazis, or Bandera followers, or those who were 
brought up in Bandera values… those are the ones ruling Ukraine, those 
are new Nazis, Ukronazis. They have to be eliminated,” SB.BY posted 
shortly after the start of the invasion. 

Government officials and media aligned with them are not pressured 
to apologize or resign based on the harmful content they generated or 
disseminated. “The aggressive rhetoric became a new norm. Things that 
would have shocked in 2020 or 2021 have been repeated so many times 
that they now go unnoticed,” a panel expert noted. Global technology 
companies continue to selectively react to state propaganda. For 
example, one of Belarus’s most noted propagandists, 26-year-old Grigory 
Azarenok, finally had his YouTube account removed in July 2022—but 
only after three warnings. 

The language of political bloggers and other nonprofessional content 
producers is more moderate when compared with their content 
in the immediate aftermath of the 2020 elections. However, hate 
speech aimed at the Belarusian opposition is more frequent. The re-
emergence of exiled politician Zianon Pazniak, who holds conservative 
patriotic views, has resulted in the formation of an online group of his 
supporters. He directly accuses the leader of the Belarusian opposition 
Sviatlana Tsikhanouskaya of being a pro-Russian agent and promises 
legal proceedings against her if Lukashenko leaves office. “Criticism [of 
Tsikhanouskaya] often bears misogynist features. Mostly male politicians 
and bloggers say that she is too weak, unprepared for politics, prefers 

https://malanka.media/news/7057
https://dron.media/v-belarusi-zaderzhali-tiktokera-millionnika/
https://isans.org/articles-en/war-propaganda-in-belarus-part-3-anti-ukraine.html
https://isans.org/wp-content/uploads/2022/12/war-time-propaganda-on-belarusian-tvjuly-october-2022_isans-report_rus.pdf
https://www.sb.by/articles/ne-boevye-deystviya-razdelyayut-ukrainskiy-narod-a-banderovshchina-kak-sistema-vospitaniya.html
https://focus.ua/world/523726-youtube-udalil-kanal-belorusskogo-propagandista-azarenka


Vibrant Information Barometer

8

B E L A R U S 

being seen as doing something rather than actually doing it, and is not 
a proper leader in war time. This in turn depreciates the importance of 
women who played a leading role in 2020 protests,” a panelist said. 

There were no known cases of nonprofessional content creators losing 
credibility or standing for their content among their core audiences in 
2022. 

Self-regulatory mechanisms to reduce hate speech exist both on social 
media and on websites. Media disable comments to avoid responsibility 
for their content, which is actionable under Belarusian law, or to 
protect their Belarus-based readers and help reduce mal-information 
and hate speech. Readers inform the platforms about behaviors they 
find suspicious by using Facebook’s feedback tools against pro-state 
propagandists. 

The practice of the pro-governmental Telegram channels to humiliate 
and deter citizens from expressing their views is widespread. These 
channels republish videos of forced admissions of guilt by protesters 
and add hateful commentary that are initially filmed by the police. 
Since Russia’s invasion of Ukraine, the background of those videos often 
features letter Z, symbolizing Russia’s campaign. 

Indicator 4:  The body of content overall is inclusive and 
diverse.

Media publish in the Russian and Belarusian languages, while 
nonprofessional content creators--who mostly used Russian before 
the full-scale invasion of Ukraine--have shifted to using the Belarusian 
language more often2 to demonstrate to Ukrainians and the rest of the 
world that they are not aligned with the Kremlin’s efforts in Ukraine. 
Platforms for news dissemination are limited, with YouTube maintaining 
its popularity among nonstate media since it is harder to block and 
because the government cannot easily identify the names of viewers of 
its content. 

Belarus’s information sphere contains a wide range of opinions and 

2  For example, https://www.tiktok.com/@olia_metelitsa/video/7088976377071832325?lang=en 

ideological views, but it is difficult to access them all in one place, 
especially since many well-known media outlets were formally 
banned by the government in 2022. “In the end, people are looking for 
information on YouTube and follow personalities, not media, which 
narrows down their variety of information sources,” said an expert. 

LGBTQ+ topics, already rarely featured in Belarusian independent 
media, declined even further after the start of the invasion. At the 
same time, hate speech directed at this community grew.  Journalists 
for Tolerance, which aims at uniting media professionals attempting to 
cover LGBTQ+ topics responsibly, admitted in their 2022 research that 
“almost every second publication [that mentioned LGBTQ+ issues] in the 
Belarusian media contained hate speech.” Their monitoring included 
a mix of websites (mostly governmental or pro-governmental media) 
and Telegram channels (mostly independent media or non-professional 
content providers).         

Ethnic and religious minorities are not prominently covered in either 
independent or state media. State media mostly focuses on the waves 
of Ukrainian refugees who are seen as receiving preferential treatment 
by EU member states, and they accused the EU of a “new form of racism 
- splitting migrants into right and wrong ones.” This statement alludes 
to the ongoing flows of Middle Eastern and North African migrants from 
Belarus to Poland who are often turned away and do not get the same 
treatment as Ukrainians fleeing the war. While Poland and other EU 
border states were indeed criticized for unequal treatment of different 
ethnic groups, the Belarusian regime sponsored those migrants’ trips 
in 2021 in an attempt to distract the EU’s attention from the buildup of 
Russian military forces near Ukraine. 

Underrepresented or vulnerable groups are formally represented in 
the professional media sector, but the coverage is often overly formal 
and lacks depth. “In a story by Malanka Media about the people with 
disabilities, a disabled person was only given voice once,” a panel expert 
said. In October 2022, Mediazona (a Belarusian franchise of the Russian 
independent outlet) published a review of the treatment of disabled 
people in Belarusian penal colonies and prisons within the context of 
patients’ rights violations. 

https://euvsdisinfo.eu/belarus-how-independent-media-and-activists-keep-risking-everything/
https://www.tiktok.com/@olia_metelitsa/video/7088976377071832325?lang=en
https://j4t.info/en/2023/02/04/monitoring-of-the-hate-speech-against-lgbtq-in-the-media-of-belarus-in-2022/
https://mediaiq.info/es-poluchaet-inekciyu-v-vide-ukrainskoy-deshyovoy-rabochey-sily
https://news.sky.com/story/double-standards-poland-criticised-as-steel-wall-along-border-with-belarus-is-completed-12643099
https://malanka.media/news/8154
https://mediazona.by/article/2022/10/11/health


Vibrant Information Barometer

9

B E L A R U S 

Political opposition is the largest marginalized group that uses 
alternative methods to express its views. It operates a variety of online 
platforms, including websites, YouTube channels, Telegram channels, 
or TikTok. Other groups could use those channels, but they often lack 
funding, human resources, or political support to become noticed by 
Belarusian society. 

Gender balance is yet to be achieved in content and in the management 
structure of media organizations, including nonstate outlets. In 2022, 
gender researcher Olga Shparaga published an article about “invisible” 
women in the social and political sphere of Belarus, but it did not get a 
wide coverage by Belarusian independent outlets. “There were attempts 
to question the decision of Sviatlana Tsikhanouskaya not to include 
women in the first iteration of the transitional government, and joint 
efforts of media and civil society helped correct that decision. But this 
has not resulted in a sustained campaign advocating for more female 
empowerment,” noted one panelist. 

The nonprofessional content producers’ scene became slightly 
more gender balanced with female experts, such as political 
scientist Katsiaryna Shmatsina, who launched her own YouTube 
show. Journalists Katsiaryna Pytleva and Sasha Ramanava also 
launched an informal YouTube show called “Woman Wants.” 
The show discusses stereotypes around women’s relations with 
finances, alcohol, family, or sexual life and suggests alternatives to 
traditional views on those issues.  

Indicator 5:  Content production is sufficiently resourced.

Since many nonstate media newsrooms had to flee Belarus and re-
establish themselves abroad,  their reliance on international donor 
funding increased while they were searching for alternative sources 
of commercial income. Some of them, such as news agency BelaPAN 
(rebranded as Pozirk), were able to restore contracts with their business 
clients, and others began monetizing their YouTube content. 

In attempt to funnel funds to state media, a new governmental decree 

in early 2022 taxed advertising and internet usage for any remaining 
Belarus-based nonstate media; however, the amount of donor support 
to nonstate media did not significantly grow, the panel experts noted. 
“Nonstate media lost the possibility to distribute printed materials, 
and their advertisers and other sources of funding in Belarus withdrew 
because those media were added to extremists lists or blocked and thus 
deprioritized by the search engines,” a panelist explained. 

Public funding continues to be available, largely for state media. 
Private funding in-country that used to support some of the nonstate 
media has significantly declined with businesses being afraid to fund 
blocked websites. International donor funding continues to be available 
for nonstate media.  This support had grown in 2020 and 2021 to 
compensate for the country’s increasingly repressive environment, but 
it did significantly increase in 2022, due to the necessity to prioritize 
foreign aid to Ukraine. 

Patreon, a membership subscription-based platform for content 
creators, provides an alternative source of income for individual authors 
and media entities such as Zerkalo, Euroradio, and The Village. On 
top of that, Google has supported several Belarusian nonstate media 
organizations, including Euroradio, with grants to promote their 
content on Google News. In 2022, Zerkalo attempted to sell its branded 
merchandize. 

According to the Association of Advertisers of Belarus, in 2022 the overall 
volume of advertising in Belarus was estimated to be $65 million, 25 
percent lower than in 2021. The only advertising sector experiencing 
growth is online. The share of TV advertising dropped significantly 
from 35 percent to 23 percent due to the withdrawal of international 
advertisers related to war in Ukraine and possible sanctions against 
Belarusian enterprises and state entities. Those advertisers included 
Procter & Gamble, Mars, Jacobs Douwe Egberts, Ferrero, Nestle, Abbott 
Healthcare Products, L’Oreal, Bayer and BP.

The distribution of state subsidies for advertising contracts significantly 
distorts the market. The state is entitled to publish “social advertising,” 
which is free-of-charge advertising on social issues or issues of “public 

https://www.dekoder.org/ru/article/belaruskie-demokraticheskie-sily-i-nevidimye-zhenshchiny
https://www.youtube.com/@WomanWants
https://neg.by/novosti/otkrytj/rynok-reklamy-v-belarusi-itogi-2022-goda


Vibrant Information Barometer

10

B E L A R U S 

significance” that can be posted only by the government according to 
the Law on Advertising. 

For nonstate media, operational conditions have worsened compared 
to 2020 and 2021, leading to lower salaries and lower quality of life 
for independent journalists. “Journalists who decide to stay in the 
profession have to move increasingly undercover or consider getting 
another job in order to feed themselves and their families. In these 
conditions, one should not expect that they can engage in long-term 
[investigative] projects,” an expert said. 

Advertising placement is extremely politicized, with the state using 
a variety of instruments to ensure available advertising is placed in 
state-owned media, such as openly discouraging businesses placing 
advertisements in independent outlets and including an increasing 
number of nonstate sources into the list of “extremist” content 
producers or groups. “Any company, state or non-state, will have serious 
problems if they attempt placing ads in a nonstate outlet,” one panelist 
commented. 

PRINCIPLE 2: 
MULTIPLE CHANNELS: HOW INFORMATION 
FLOWS 9

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Principle 2’s average score would have been even lower if not for 
Belarus’s advanced ICT infrastructure. As a result, panelists scored 
the indicator examining adequate access to channels of information 
comparatively highly, driven by the country’s ICT infrastructure and 
affordability of internet access. However, panelists gave single-digit 
scores to indicators looking at rights to create, share, and consume 
information, diverse channels for information flow, and independence 
of information channels. The panel saw increased online censorship and 

the government’s constant attempts to control access to information 
as impeding the access to content that this technical infrastructure 
supports. The panelists also observed a profound lack of equality in 
access to information between nonstate and governmental media. 

Indicator 6: People have rights to create, share, and consume 
information.

Panel experts agreed that laws guaranteeing freedom of press or 
expression are hypothetical in Belarus. “The state ideology, combined 
with the practice of persecuting people with any alternative points of 
view, override any norms or principles of the Constitution,” a panelist 
said. “I could have given zero on all points, as the laws are not followed 
anymore in Belarus,” another expert added.

Internet providers are obliged to block any content that is considered 
extremist or otherwise illegal. In 2022 alone, the Belarusian Association 
of Journalists reported that the government had deemed more than 
1,500 sources and links “extremist.” This list includes social media 
accounts and webpages of established nonstate media, along with 
politicians, experts, and bloggers. Those who do not want to risk getting 
onto the list have to resort to self-censorship. Most Belarus-based outlets 
quote content of their so-called extremist colleagues without hyperlinks 
to the original sources. “In my view, most of the content producers 
practice self-censorship: either for career prospects--or for the security 
of themselves, their families, and their colleagues--or in order to keep 
operating inside the country,” a panelist claimed. 

Journalists continue to be harassed for doing their jobs in a variety of 
ways, including search and confiscation of their equipment, bullying 
online and via telephone, and public hate speech by state media 
actors. In 2022, new long-term sentences were given to journalists 
and editors, as well as media managers. For example, former Belsat 
TV employee Iryna Slaunikava got five years in prison in August 2022 
for alleged violations of the public order and for creating an extremist 
group.  On October 6, 2022, the court sentenced media manager Andrei 
Aliaksandrau to 14 years in prison, former BelaPAN agency director 
Dzmitry Navazhylau to 6 years and BelaPAN editor-in-chief and director 

https://baj.by/en/analytics/mass-media-belarus-2022


Vibrant Information Barometer

11

B E L A R U S 

Journalists continue to be 
harassed for doing their jobs in a 
variety of ways, including search 
and confiscation of their 
equipment, bullying online and via 
telephone, and public hate speech 
by state media actors.

Iryna Leushyna to four years under a variety of trumped-up charges.

With the level of state repression quite high in Belarus, panelists noted 
other forms of retribution for speaking or writing about potentially 
controversial or sensitive topics, such as non-extension of work contracts 
at state enterprises.

This overriding restrictive atmosphere means that any laws that protect 
sources exist only on paper and are not implemented or enforced. Even 
laws not directly related to the media sector are leveraged to persecute 
journalists and Belarusian citizens for both news coverage and openly 
expressing opinions. 

In 2022, the laws on extremism applied to even more media workers and 
entities than before. On June 14, 2022, the Supreme Court of Belarus 
confirmed that, based on a decision of the Minsk Economic Court, TUT.
BY (which used to be the largest online 
news and information portal in the country) 
is an extremist organization. The court 
ordered the company to be dissolved, and 
its company employees are under criminal 
investigation. Ihar Lutski, former Minister 
of Information, explained in a public 
statement that: “There took place a direct 
encroachment on the sovereignty and 
independence of our country. The funding 
of these non-state media was carried out 
from abroad, and it was also coordinated from abroad. The current 
verdict on TUT.BY is a vivid example of that. They have been recognized 
as extremist!”  

According to Viasna, a human rights organization, more than 11,000 
criminal cases involving “extremism” were opened between August 9, 
2020, and July 1, 2022. However, according to the Ministry of Internal 
Affairs, by August 2022, 79 percent of those wanted for “extremist 
crimes” left Belarus.

Indicator 7: People have adequate access to channels of 
information.

According to Freedom House’s Freedom of the Net 2022 report, Belarus’s 
technical infrastructure supports access to information, and the cost 
of internet is relatively affordable. As of May 2022, the median mobile 
broadband download speed was 10.1 Megabits per second (Mbps), and 
the median fixed broadband download speed was 47.9 Mbps. A 100 
Mpbs package combined with the TV access costs $8 per month while 
unlimited mobile internet combined with free calls by the provider A1 
costs $10 - $15 per month. 

The state ICT provider Beltelecom is a monopoly, but it allows for socially 
vulnerable groups to have unlimited access to the internet for one-third 
of the cost. These reduced rates are available to families with disabled 
children under 18, families with three or more children, or the older 

population who lived through World War II. 

Other ways of accessing information, such 
as TV and radio, are available for people 
who are less literate, but the government 
does not allow any independent radio 
or TV stations to broadcast inside the 
country. After jailing prominent Polish-
language journalists and activists Andrzej 
Poczobut and Andżelika Borys, there is 
even less available information in the 

Polish language. Additionally, the Belarusian government does not 
permit any Ukrainian sociopolitical TV channels or media to broadcast 
within the country, especially in light of the government’s support to the 
Kremlin’s war in Ukraine. “Infrastructure exists and it spans across the 
whole country, but limited access to information, including for national 
minorities, does not allow a significant part of the population to get 
necessary information,” a VIBE panelist said. 

Belarus completed its analog to digital transmission process in 2018, 
ensuring digital radio and TV services in all parts of the country. However, 
since some households did not reconnect to state broadcast media, 

https://baj.by/en/analytics/mass-media-belarus-2022
https://baj.by/be/content/eks-glava-mininforma-prokommentiroval-priznanie-tutby-ekstremistskoy-organizaciey
https://spring96.org/files/misc/annual_review_2022_final_en.pdf
https://spring96.org/files/misc/annual_review_2022_final_en.pdf
https://freedomhouse.org/country/belarus/freedom-net/2022
https://finbelarus.com/tarify-beltelecom-na-internet/


Vibrant Information Barometer

12

B E L A R U S 

The nonstate media dependence 
on donor money has increased, 
but there is no evidence it could 
lead to self-censorship,” a panelist 
said.  

the government is trying to stimulate reconnection by offering special 
programs. The program announced in 2016 that provided people with 
visual disabilities free radio receivers experienced significant delays, and 
digital TV boxes were not subsidized. 

The prices for access to TV and internet are affordable for Belarusian 
households. The minimum wage in 2022 was BYN 483 per month 
(approximately $191), while the average pre-tax monthly salary by 
December 2022 was BYN 1915 (approximately $758). Beltelecom’s 
interactive TV platform ZALA has more than 2.5 million subscribers out of 
a total of 4.3 million Belarusian households. 

There are few barriers for specific subgroups to access existing 
channels of information; instead, the government blocks or bars certain 
information at a national scale. However, prisoners and people in 
pretrial detention are a large exception, as they are deprived from the 
possibility to subscribe to independent news, even ones that are still 
available in-country. 

  Access to information is heavily limited 
due to the governmental blocking of 
websites and overall repressions against 
media and information. “While many 
Belarusians learned to use VPNs, it still is 
not widespread, especially among older 
or rural populations,” a VIBE panelist 
observed.  

There are alternate systems in place to distribute information in the case 
of a disruption to the telecommunications grid.

Indicator 8: There are appropriate channels for government 
information.

The right to information remains extremely limited. There is a 
constitutional provision limiting the right of citizens to access 
information that does not concern them personally, and there are 
additional regulations on access to information that are well below 

international standards. At the same time, the government ensures 
that people are informed about punishment for civic activism. One 
panelist observed, “In 2022, there has been more information both on 
state websites and social media about the most outrageous laws that 
introduce punishment for dissidents.” 

Mechanisms to access or influence government policy or decision-
making processes continued to be inaccessible in 2022, since no 
independent platforms for sending petitions were set up to replace 
petitions.by or change.org that the government declared extremist 
and blocked in 2021. At the same time, ministries and state institutions 
have sections of their websites that allow electronic appeals, petitions, 
or requests for information. However, one panelist said that “replies to 
information requests may come on time but be very formalistic. People 
mostly know about the possibility to ask state institutions about their 
activities, but they often are afraid to do so.” Political prisoners, and 
prisoners in general, still only have limited, if any, access to independent 

news and information. 

Government agencies have press 
secretaries and press centers but getting 
accredited to attend press conferences is 
difficult for nonstate media. “They rather 
serve as filters of information and make 
sure that exclusive news is shared first and 
foremost with state media,” one panelist 

noted. “In 2022, important data related to health, economy, or justice, 
became state secrets. State institutions regularly provide unverified or 
blatantly false information,” another panelist added. 

Indicator 9: There are diverse channels for information flow.

Laws regulating domestic and foreign ownership of media are in place, 
and there are no laws that govern the concentration of ownership in 
media companies. 

Only some state-run competitions that regulate access to the 
broadcasting market—such as broadcast licenses--are known to the 



Vibrant Information Barometer

13

B E L A R U S 

public, and when the contests happen, there is no clear explanation 
or established criteria to support who is selected. For example, radio 
frequencies are distributed through open competition, but they are 
never given to commercial broadcasters that would pursue a different 
editorial angle than the government’s line in their current affairs 
coverage. 

No special laws require transparency in media ownership. Moreover, the 
government monopolizes all channels of media distribution. 

While nominally Belarus has more than 1,000 nonstate media, there is 
no independent broadcaster registered in-country. Belarusian exiled 
broadcaster European Radio for Belarus (Euroradio) and its content has 
been declared extremist by the government, while the only external 
Belarusian TV channel, Belsat, was also labeled an “extremist group.” 
Establishing a media outlet requires registration with the government, 
and there are strict qualifications the editor-in-chief of a registered 
media outlet must have. 

All experts agreed that there is no public service media in Belarus. 

Internet service providers have not changed their approach since 2020 
when the country’s connection was cut for several days. They follow the 
government’s rules regarding restricting access to content. 

Indicator 10: Information channels are independent.

Ownership influences the editorial content of both state and nonstate 
media outlets. State media exclusively provide the government’s point 
of view. Nonstate media that were declared extremist have mostly re-
registered abroad and continue their operations. “The nonstate media 
dependence on donor money has increased, but there is no evidence it 
could lead to self-censorship,” a panelist said. 

Panelists confirmed that the government discourages state and private 
companies from placing advertisements in nonstate outlets. At the same 
time, the remaining nonstate media that operate legally in Belarus are 
able to improve their financial positions compared to their exiled or 
banned counterparts. One panelist commented, “Those of our partners 

who managed to keep their businesses in Minsk and the Belarusian 
regions inform us about the relative growth of advertising revenues 
compared to early 2021, when there were more independent media in-
country. The war in Ukraine and the withdrawal of large advertisers from 
the Belarusian market impacted mostly state TV channels, but not the 
media we work with.” 

State media receive most of government subsidies to the media sector. 
Moreover, in 2022, a special “advertising tax” was introduced that 
allows state media to receive 10 to 20 percent of all online and display 
advertising with limited exceptions, as well as 1 percent of the tax on 
internet traffic. “On top of lavish state investment, private companies 
have to sponsor state-leaning Belarusian media. This is unprecedented,” 
one panel expert said. 

The distinction between newsroom operations and business 
management is still lacking. Because of shortages in human resources 
caused by repressions and resulting economic disadvantages, one 
person often serves as editor-in-chief and business director at the same 
independent media outlet. This is especially true for smaller regional 
media, even the ones that moved into exile. For national outlets--such as 
Nasha Niva, Belsat or Euroradio--these roles are separate. 

Government agencies overseeing frequency allocation or 
telecommunications are not neutral. The market entry and tax structure 
for media remain unfair compared with other types of companies, 
and independent media faces more disadvantages than state media. 
Unlike other businesses, media newsrooms cannot have their offices 
in residential homes, and individual entrepreneurs are not allowed to 
publish any media, including online outlets. An editor-in-chief of a media 
outlet who applies for registration is required to have at least five years 
of media management experience. A broadcast media editor-in-chief 
must pass a special exam on broadcast law knowledge, the technical 
demands of radio and television broadcasting, and advertising law for 
his or her outlet to receive a broadcast license. Such licenses are not 
given to independent broadcasters, like Euroradio, Radio Racja, or the 
television channel Belsat TV (all of which are run from Poland). Moreover, 
all those entities were declared extremist in 2021 or 2022, which will 

https://www.globalvatcompliance.com/globalvatnews/belarus-advertising-tax/


Vibrant Information Barometer

14

B E L A R U S 

further delay any attempts to legalize within Belarus. 

Arbitrary rules are applied to limit independent media’s access to 
information as compared to the access afforded to state outlets. For 
example, the state-owned national news agency BELTA exclusively 
disseminates information about state institutions. Belarus-based media 
that receive comments from state actors typically refrain from covering 
political news (e.g., Onliner portal).

The members of regulatory bodies do not act apolitically, and they allow 
themselves to make political statements. For example, the Interagency 
Commission on Informational Security includes editors of state-owned 
media who openly denounce independent media and support the 
government on-air and online. This same commission is allowed to 
limit access to information to any media outlet they arbitrarily deem as 
harmful to state security. 

PRINCIPLE 3: 
INFORMATION CONSUMPTION AND 
ENGAGEMENT 9

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

In Principle 3, panelists experts gave relatively high scores to the 
indicators on protection and security tools and on engagement with 
audience needs. The indicator on media literacy scored the lowest, and 
the indicator on community most received “not applicable” from the 
panelists. 

Indicator 11: People can safely use the internet due to privacy 
protections and security tools.

Belarus’s law on personal data protection ensures the security of 
citizens’ personal data, but it is ignored by law enforcement along with 

pro-state media or Telegram channels. ‘In 2022, we saw nearly daily 
posts on social media by state institutions or their allies that revealed 
personal data, correspondence, or bank information of people they 
consider criminals for their civic activism,” an expert said. 

The list of agencies that can classify information is long in Belarus. 
According to the “List of State Bodies and Other Organizations Entitled to 
Classify Information as State Secrets” (enforced by a presidential decree 
dated February 25, 2011), there are around 60 organizations that can 
designate information as a state secret, including the Belarusian State 
Concern of Food Industry, the State Inspection of Protection of Flora and 
Fauna, and the National State TV and Radio Company. 

Digital security training and tools for Belarusian media are mostly 
available online. With more outlets having to relocate abroad, accessing 
face-to-face training became better than in 2021. “Now, the main focus 
is on protecting correspondents and sources inside the country, and we 
have to keep in mind their safety even when we are not under pressure 
ourselves,” an expert said. 

Media use dynamic tools and services like CloudFare to combat 
distributed denial of service (DDOS) attacks. Use of VPNs is growing, and 
among the most popular VPN applications are Psyphon, ExpressVPN, 
Surfshark, Proton, and NordVPN. 

There is little evidence to indicate Belarusians have a deep 
understanding of how social media algorithms work or other ways 
tech platforms use personal information. Most of the videos of 
detained Belarusians who shared comments online show how easy the 
governmental services can identify their accounts on Telegram or other 
social media, but most of the data came from 2020 and is a bit dated. 

Indicator 12: People have the necessary skills and tools to be 
media literate.

Media literacy is included as an extracurricular activity at schools, but it 
is not actively promoted by the government. Instead, the government 
promotes pseudo-factchecking done by pro-state media actors. For 



Vibrant Information Barometer

15

B E L A R U S 

Often media outlets and 
journalists warn their audiences 
inside Belarus to refrain from 
comments, likes, or shares to 
avoid potential arrest later.

instance, the state-run ONT TV channel has the program “Antifake” 
which in fact promotes fake news. For instance, a July 2022 program 
accused Poland of “teaching children to shoot and hate Russia” and 
Sviatlana Tsikhanouskaya’s team of “plans for armed seizure of power.” 
It also claimed that people were never tortured in Minsk’s Akrestsina pre-
trial detention center, despite hundreds of testimonies to the contrary 
that were recorded by human rights defenders. 

Media and information literacy and critical thinking trainings used to 
be offered by nongovernmental organizations, most of which had to 
shut down in 2021 or 2022 as part of the government’s comprehensive 
crackdown on civil society. 

There is little evidence of people using special tools for fact-checking or 
debunking disinformation. The polling available shows self-proclaimed 
high levels of media literacy, but people 
often cite intuition as their way to check the 
trustworthiness of the content.  

The November 2022 Chatham House poll 
claims that “consumers of independent 
media are much less likely to trust 
information from state media,” which could 
be a sign of strong commitment of this group to high quality news.  

Indicator 13: People engage productively with the information 
that is available to them.

Freedom of speech and the right to information were severely repressed 
in 2022. With more than 30 journalists and bloggers behind bars by the 
end of the year (down from 50 the previous year), the state continues 
to take unprecedented measures to quash independent media and 
opinions, intensified by censorship related to the war in Ukraine. 

Belarusians continue getting prison sentences for comments left on 
social media that could be interpreted as their dissatisfaction with the 
authorities. Viasna human rights center noted, “In 2022, freedom of 
expression was violated under the guise of combating extremism and 

terrorism. The authorities routinely blacklisted people, organizations, 
and media products for their alleged involvement in “extremist 
activities” or featuring “extremist content.” According to the Ministry of 
Information, the list of “extremist products” contained 2,750 entries by 
the end of the year, more than 1,220 of which were added in 2022. 

“A new group of repressed citizens in 2022 were tour guides,” an expert 
noted.  Pro-governmental media published articles defaming some 
travel agencies and persons working as guides, and as a result people 
in the travel industry had to self-censor. Initially, some were arrested on 
administrative charges, but their sentences became criminal, as in the 
case of Ihar Khmara who was not released after serving an administrative 
sentence (it was reported he was arrested “for speaking Belarusian” 
despite it being an official state language) and was sentenced to two-
and-a-half years of restricted freedom under home confinement under 

Art. 342 of the Criminal Code (organization 
and preparation of actions that grossly 
violate public order, or active participation 
in them). Charges under the same article 
were brought against tour guides Aksana 
Mankevich and Valeryia Charnamortsava 
who remained in detention at the end of 
2022. The government’s Resolution 839 

in December 2022 banned anyone who participated in the 2020 post-
election protests from working as tour guides as of 2023.

Chatham House’s November 2022 survey suggested that around 49% 
of Belarusians regularly engage with the content of independent media 
(half of them follow both state and non-state media). This is a significant 
number, considering that the very fact of following those media or 
sharing their content online can lead to criminal persecution. YouTube 
and Instagram continued to be the most popular social media platforms 
for news consumption, while the importance of Telegram went down. 
“The so-called ‘remorse videos’ of detainees shared by the government 
often demonstrate that those people subscribed to extremist Telegram 
channels, or shared banned content in Telegram chats,” an expert said. 
As a result, people would read content on Telegram without sharing it or 
following its channels. 

https://ont.by/programs/antifejk
https://www.youtube.com/watch?v=XXJY0GBQ3Hk
https://youtu.be/02LpIU5MARg
https://youtu.be/c921FqHBy2o
https://en.belaruspolls.org/wave-13
http://mininform.gov.by/documents/respublikanskiy-spisok-ekstremistskikh-materialov/
https://prisoners.spring96.org/en/person/ihar-khmara
https://spring96.org/en/news/110325


Vibrant Information Barometer

16

B E L A R U S 

The increasing gap between exiled 
media and in-country audiences 
contributes to the erosion of 
trust,” panelist claimed.  

The Belarusian public largely adheres to norms and standards for online 
communities, and it frequently reports hate speech or misinformation 
on platforms. Bodies like Belarus in Focus’s information office (Press 
Club Belarus) and Sviatlana Tsikhanouskaya’s office are involved in 
the dialogue with big tech platforms to make sure that the Belarusian 
content is not deprioritized or ignored, particularly in the context of the 
ongoing war in Ukraine. 

There are no public councils or ombudsmen to address most of the 
complaints about the media. “There are secure online communities 
for discussions among media managers and editors, and some of them 
regularly meet in person. Most of the complaints are discussed at these 
meetings and usually we find solutions,” a panelist said.  

Indicator 14: Media and information producers engage with 
their audience’s needs.

Independent audience studies inside Belarus continue to be limited. 
Online research, however, is more widespread, either shared publicly 
(like Chatham House) or with limited groups of media and civil society 
partners (such as research done by NDI and Internews).  

As blocking web access continues, reliance 
on online quantitative audience data from 
social media platforms has grown, yet 
Meta’s increased restrictions on promotion 
makes it more difficult to get insights. One 
panelist shared, “A media partner reported that their Instagram account 
was blocked allegedly for war-related content. In reality, their content 
referred to common history and culture with Ukraine.” All panelists noted 
limitations that TikTok introduced on war-related content, as well. On 
the other hand, as an editor on the panel observed, “TikTok is one of the 
few platforms which shows our real audience inside Belarus.” YouTube 
analytics is also important since it continues to be the most accessible 
to Belarusians who do not want to be identified while browsing their 
favorite media content. “The war in Ukraine and the popularity of 
Ukrainian military experts on YouTube created more opportunities for 
Belarusian content producers,” one panelist said. 

Letters to editors are less popular as more and more media outlets 
have been deemed extremist by the government. Often media outlets 
and journalists warn their audiences inside Belarus to refrain from 
comments, likes, or shares to avoid potential arrest later. However, 
one consequence of this practice is that it reduces feedback media can 
receive from this still-significant part of their audience. “Journalists have 
to rely more on the feedback from friends and relatives still in country 
than on the comments from readers,” an expert explained. 

Public events largely happen in the centers of exiled Belarusians, 
such as Warsaw, Poland and Vilnius, Lithuania. Their online streaming 
is available globally, but people inside Belarus have extremely 
limited opportunities to engage directly with the media they follow. 
Anonymizing branded media content is balanced by promoting personal 
brands of journalists and non-professional content promoters. The 
November 2022 survey by Chatham House showed that the audience3 of 
the leading independent media news outlets was less than the audience 
of the state ones. “The increasing gap between exiled media and in-
country audiences contributes to the erosion of trust,” panelist claimed. 

Links between nonprofessional and professional media content 
producers remain weak, with each of 
them staying within their niche audience. 
“But cooperation between civil society 
and media has improved, and we often 
see media publications about the reports 
by non-profits,” an expert said. However, 

others on the panel added that the prevalence of civil society-related 
news might be caused by the lack of access to governmental or in-
country sources of other information.

Indicator 15: Community media provides information relevant 
for community engagement.

Community media as commonly understood does not exist in Belarus, 
the panel experts unanimously agreed.

3 People who were polled were provided a list of sample independent outlets to reference.



Vibrant Information Barometer

17

B E L A R U S 

PRINCIPLE 4: 
TRANSFORMATIVE ACTION 10

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Indicators under Principle 4 are the most polarized in the 2023 study 
of Belarus. On one hand, the indicators relating to nonstate media’s 
information sharing across ideological lines, along with individuals’ 
and civil society’s use of information, received comparatively higher 
scores. However, indicators relating to the government’s use of 
quality information to make public policy decisions, along with good 
governance and democratic rights, received single-digit scores from 
panelists. The average score for this principle is 10, two points lower 
than in 2022, reflecting the overall worsening operating environment in 
Belarus. 

Indicator 16: Information producers and distribution channels 
enable or encourage information sharing across ideological 
lines.

Most non-partisan content reaches large audiences through Belarus-
based online resources that engage in self-censorship, such as the 
Onliner portal. However, exiled outlets started audience fatigue about 
“hard” political news and, over the course of the year, information about 
war in Ukraine. Therefore, more lifestyle and non-political content was 
produced in 2022 to attract those less interested in politics and afraid 
to engage with political content. The Belarusian language is often 
chosen as a medium to deliver content. Notable examples in 2022 were 
Euroradio’s online formats about the history and culture of Belarus and 
Soika media’s visual journalism. 

Dialogue between various political forces is typically limited to the 

increasingly fractured Belarusian opposition. “Nongovernmental media 
did a good job in presenting views of the supporters and opponents 
of Sviatlana Tsikhanouskaya within the opposition,” an expert noted. 
However, there is little to no evidence of how audiences in various 
information bubbles can receive alternative information, potentially 
contributing to greater polarization of Belarusian society. 

Townhall meetings or call-in shows inside Belarus are limited to state-
run ideologically controlled events. This approach became more 
prevalent after Russia launched its full-scale invasion of Ukraine. Some 
initiatives are emerging that try to engage citizens in more direct contact 
with the exiled opposition, such as the new Novaya Belarus app and 
website. However, this is largely targeted at Belarusians who live abroad. 

Open and constructive discussions may happen online, but the panelists 
were not sure how to measure if they are informed by quality news and 
information. 

Media continue to be trusted by many Belarusians, according to 
available reports. For example, the Chatham House November 2022 
report cited earlier demonstrated that only 25 percent of respondents 
consider independent Belarusian outlets “somewhat” or “completely” 
not credible, while this figure was 34% for state Belarusian TV channels 
and 27% for pro-Kremlin Russian TV channels. 

Indicator 17: Individuals use quality information to inform 
their actions.

There is limited evidence about what type of content informs people’s 
views on political or social issues. As reported by the Australian Institute 
for International Affairs, polls performed in 2022 by Chatham House 
among largely urban populations show that most Belarusians opposed 
Russia’s actions in Ukraine, and even more were against any direct 
involvement of Belarusian troops in the war. 

“The attitude of Belarusians towards war at their borders could be a 
sign of them using fact-based information,” an expert said. At the same 
time, the official governmental narrative has always been deeply anti-

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698922/EPRS_BRI(2022)698922_EN.pdf
https://drive.google.com/file/d/1aNE7mdcQZ3d6VlriyC7vaPt5TlwT8nC2/view
https://drive.google.com/file/d/1aNE7mdcQZ3d6VlriyC7vaPt5TlwT8nC2/view
https://www.internationalaffairs.org.au/australianoutlook/russias-war-on-ukraine-is-deeply-unpopular-in-belarus/


Vibrant Information Barometer

18

B E L A R U S 

There is a risk that civil society will 
stop reacting to misinformation, 
especially coming from the 
government, due to fatigue, and 
this itself could help 
misinformation to spread,” one 
panelist expert said.

militaristic, and the government never committed to sending Belarusian 
troops to Ukraine. As a result, some of this attitude could come from 
following the official sources. 

Election campaigns previously were one of the remaining windows for 
voters to engage with candidates or current deputies in a legal and safe 
way. However, those opportunities for engagement have closed, and 
currently there are no avenues for direct dialogue with politicians. The 
local elections planned for 2023 were rescheduled to February 2024 and 
will take place alongside parliamentary elections. 

With COVID-19 becoming less of an issue, 
there is less misinformation from the 
government regarding health, and the 
level of the government following WHO 
recommendations has returned to pre-
pandemic levels. 

Starting in 2020 after civic protests in 
Belarus, false information continues to be 
actively used by pro-state media to stoke 
popular sentiment against the political opposition. However, it is unclear 
whether this has impacted the views of a significant number of people. 
Some of non-professional content producers, like Volha Bondarava, 
initiated a series of governmental steps to persecute opposition or 
remove associated with it cultural memorials, but these attempts tend 
to be championed by one person rather than supported by popular will.

Indicator 18: Civil society uses quality information to improve 
communities.

This indicator received relatively high scores due to the notable work of 
civil society that is now mainly in exile. 

The shutdown of CSOs in Belarus due to repressions that started in 
2021 continued in 2022, with more of them relocating abroad or going 
deeply undercover. These exiled organizations with known brands--such 
as Viasna (Spring96.org), PEN Belarus, and Budzma--have successfully 

managed to restructure and continue activities. “Unfortunately, quite 
often news from those organizations is about the next group of cultural 
or civic activists being arrested,” an expert said. It has become a normal 
practice for media outlets to regularly check with CSOs for information 
about new political prisoners. The specialization of their products 
increased, with PEN Belarus releasing a comprehensive report on 
violations of cultural rights in Belarus in 2022. 

There were no recorded incidents of CSOs spreading mis- or mal-
information to their constituencies in Belarus in 2022. In general, 

civil society actors attempt to spread 
information responsibly.  However, 
it became more difficult to get such 
information because of increased 
restrictions stemming from Belarus’s 
support of Russia’s actions in Ukraine. 

CSOs’ work against mis- and mal-
information is becoming more evident 
but mostly affects exiled populations, as 
the people inside Belarus would often 

have barriers to access this content due to laws on extremism, while 
opportunities to engage with people directly have shrunk. “There is a 
risk that civil society will stop reacting to misinformation, especially 
coming from the government, due to fatigue, and this itself could 
help misinformation to spread,” one panelist expert said. At the same 
time, there have been new programs and formats by bloggers and 
independent media creatively addressing disinformation such as 
Euroradio’s weekly review of the most absurd Kremlin and Belarusian 
propaganda called “Cringe of the Week,” NEXTA’s “Cotton Top-20” (a 
wordplay on “vata,” a Russian word for “cotton,” which is a nickname for 
a person with pro-Putin views), or WTF (Weekly Top Fake) by Belarusian 
Investigative Center. 

Including hundreds of sources in the government’s list of “extremists” 
has eased the fears of civil society to engage with the media. “Nowadays, 
it is rather an exception not to be called an extremist for posting 
independent content online. Therefore, the so-called ‘extremists’ from 

https://library.fes.de/pdf-files/bueros/belarus/19563.pdf
https://penbelarus.org/en/2023/03/03/rus-pravo-na-kulturu-belarus-2022.html
https://www.youtube.com/playlist?list=PLYAcB2NIjRsYLCQYkcA1vhLi1UMWCBVvV
https://www.youtube.com/playlist?list=PLWTqb9vvvcBeHXqRJgWL18OOoBYix_q3q


Vibrant Information Barometer

19

B E L A R U S 

Any journalist and activist are now 
labeled terrorists, extremists, or 
spies. This cannot be grounded on 
quality information,” said one of 
the panel’s civil society experts.

civil society and media refer to each other more than before,” an expert 
observed. However, for media that are not yet considered extremist, 
it is increasingly difficult to find a safe source they can quote, which in 
turn limits their target groups’ access to 
information.

Among nonprofessional content producers, 
there is engagement with civil society, with 
some of the activists or experts setting their 
own social media channels. The thinktanks.
by website, supported by BEROC expert 
community, has developed a presence on Instagram. Female political 
experts Katsiaryna Shmatsina and Lesia Rudnik launched their web 
presence. A noteworthy initiative started in 2022 is Belaruski Gajun, a 
Telegram channel that publishes crowdsourced information about the 
movement of Russian troops and military equipment on the territory 
of Belarus. The account was set up by the non-professional content 
producer Anton Motolko. 

Civil society efforts in 2022 continued to be concentrated around 
reporting the worsening situation in Belarus and attempts to improve 
the conditions for Belarusians forced into exile. “When the war in 
Ukraine started, many Belarusians were treated unequally compared to 
Ukrainians in the EU. The efforts of many political and civil society actors 
allowed for changes in laws in Poland and the Czech Republic, allowing 
them to make exceptions for large groups of populations.” an expert 
said. 

Indicator 19: Government uses quality information to make 
public policy decisions.

Government press conferences serve a nominal function: The only 
independent journalists allowed to attend are foreign nationals, and this 
happens at very random intervals, usually at the invitation of President 
Lukashenka. 

There is a divide between pro-state politicians and the opposition when 
it comes to using facts to inform political debate. The government has 

deployed a variety of Russian state narratives, especially when it comes 
to the nature of war in Ukraine, while the mostly exiled opposition are 
effectively barred from dialogue with the government and instead resort 

to publishing one-sided messages. The 
exiled office of Sviatlana Tsikhanouskaya 
leads regular consultations with Belarusian 
volunteers who joined the Ukrainian army 
to fight against Russia, while Belarus state 
actors describe them as terrorists and war 
criminals. 

Government actors refer exclusively to state sources when explaining 
their decisions and ignore content from quality media or information 
from civil society. They are likely to use misinformation and to 
misinterpret the facts leading to their decisions. “Any journalist and 
activist are now labeled terrorists, extremists, or spies. This cannot be 
grounded on quality information,” said one of the panel’s civil society 
experts. For instance, the state-owned outlet SB.BY called jailed human 
rights defenders from the Human Constanta NGO “a spy network 
working under cover of volunteer work.” The persecution of those who 
support human rights and media work through crowdfunding has 
continued. 

Indicator 20: Information supports good governance and 
democratic rights.

Given the current environment in Belarus, panelists gave this indicator 
extremely low scores. ‘Since the start of the Russian invasion of Ukraine, 
the space for the government’s reaction to the actions of civil society and 
media has shrunk,” an expert said. As a result, the government does not 
take action to address corruption. Moreover, rather than taking steps 
to reduce human rights and civil liberty violations, the government and 
its allies engage in them.  Belarusian elections have historically failed 
to meet international standards of integrity; there is no evidence that 
quality news and information have any impact on the outcomes of 
elections.

https://tsikhanouskaya.org/ru/events/news/e02420f7d4d419d.html
https://www.sb.by/articles/volontery-krysy-ili-kak-rabotaet-agentura-zarubezhya.html


Vibrant Information Barometer

20

B E L A R U S 

Copyright © 2023 by IREX

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute 
VIBE in whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the 
acknowledgment “The Vibrant Information Barometer (VIBE) is a product of IREX 
with funding from USAID.”; (b) VIBE is used solely for personal, noncommercial, or 
informational use; and (c) no modifications of VIBE are made.

This study is made possible by the support of the American People through 
the United States Agency for International Development (USAID). The opinions 
expressed herein are those of the panelists and other project researchers and do 
not necessarily reflect the views of USAID, the United States Government, or IREX.

A partial panel was held virtually, and some experts were interviewed 
individually. IREX protects the identity of the panelists who agreed to 
participate in this study. Amendments to the criminal code include an 
article titled “Discrediting the Republic of Belarus,” which provides for 
criminal liability for giving international organizations “false information” 
about the country.


