
BELARUS

2 0 2 2

Vibrant
Barometer
Information



Vibrant Information Barometer

2

B E L A R U S

PRINCIPLES

Overall
Score

Information
Quality

Multiple
Channels

Consumption & 
Engagement

Transformative
Action

V
IB

R
A

N
C

Y

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
2

2
0

2
1

2
0

2
2

N
o

t
V

ib
ra

n
t

Sl
ig

h
tl

y
V

ib
ra

n
t

So
m

ew
h

at
V

ib
ra

n
t

H
ig

h
ly

V
ib

ra
n

t

40

30

20

10

0

15
13

18
16

13
11

14
11

15
12

Highly Vibrant (31-40): Quality information 
is widely available in this country. People 
have the rights, means, and capacity to 
access a wide range of information; they 
recognize and reject misinformation.     

Somewhat Vibrant (21-30): Quality 
information is available in this country 
and most of it is editorially independent, 
based on facts, and not intended to harm. 
Most people have the rights, means, 
and capacity to access a wide range of 
information, although some do not. Most 
people recognize and reject misinformation, 
although some do not.   

Slightly Vibrant (11-20): Quality 
information is available on a few topics 
or geographies in this country, but not 
all. While some information is editorially 
independent, there is still a significant 
amount of misinformation, malinformation, 
and hate speech in circulation, and it does 
influence public discourse. Most people do 
not recognize or reject misinformation.  

Not Vibrant (0-10): Quality information is 
extremely limited in this country. The vast 
majority of it is not editorially independent, 
not based on facts, or it is intended to harm. 
People do not have the rights, means, 
or capacity to access a wide range of 
information; they do not recognize or reject 
misinformation; and they cannot or do not 
make choices on what types of information 
they want to engage with.  



Vibrant Information Barometer

3

B E L A R U S

Repressions against journalists and media in Belarus 
intensified in 2021. The Belarusian Association of 
Journalists (BAJ) registered 113 cases of arbitrary 
detentions of journalists in 2021, 29 cases of administrative 
arrest, and four journalists received criminal sentences. 
Police and KGB officers performed 146 searches of 
journalists’ houses, most often while investigating 
criminal cases under Article 289 (“an act of terrorism”) 
or Article 342 (“organization and preparation of actions 
that grossly violate public order or active participation 
in them”) of the criminal code. At the end of 2021, 32 
journalists and media workers were behind bars either 
in pretrial detention, serving administrative terms, or 
serving prison terms on criminal charges. 

In spring 2021, amendments to the law “On Counteraction 
to Extremism” introduced new grounds for making people 
liable for expressing their opinion. As a result, it became 
a common practice to recognize independent media as 
“extremist materials” or, in some cases, recognize media 
outlets as “extremist groups.” Media were blocked or 
forced into exile through various repression tools. 

Media law amendments in force since June 2021 ban live 
reports from events and hyperlinks to content prohibited 
by authorities or the mirror websites that host them. More 
state agencies, including prosecutors and the Interagency 
Committee on Information Security, got the power to block 
access to online information sources that disseminate 
content that the government calls “extremist” or harming 
national interests. Accreditation of journalists who 
spread what government officials deem “fake news” can 
be revoked at any moment. 

On May 23, 2021, Belarusian authorities arrested blogger 
Raman Pratasevich (former coeditor of NEXTA portal) 
and his girlfriend Sofia Sapega after a forced landing of 
a Vilnius-bound Ryanair flight in Minsk. This incident 
led to the suspension of all European and U.S. flights in 
Minsk and a ban from European airspace for the state 
monopolist airline Belavia. Pratasevich, who was moved 
to house arrest later in 2021, appeared at several press 
conferences and a TV interview where he expressed 
support for Lukashenka. 

While Belarus’s VIBE scores have declined across the 
board since the 2021 VIBE study, Principle 1 (Information 
Quality) received the highest scores from the panelists, 
buoyed by indicators around quality information 
(primarily from online and exiled media) and diversity 
of content. However, panelists gave lower scored to 
indicators around harmful information and sufficient 
resources reflected Russia’s role in spreading mal-
information, as well as the financial pressures faced 
by nonstate media, respectively. Principles 2 (Multiple 
Channels) and 3 (Information Consumption) tied for 
the lowest scores of the 2022 study for Belarus, with 
indicators looking at rights to share, create and consume 
information, channels for information flow, independence 
of information channels, media literacy, and productive 
engagement with information receiving low scores. In 
Principle 4 (Transformative Action), higher scores were 
seen in indicators looking ad individual and civil society 
use of information, while indicators on government’s us 
of quality information, good governance, and democratic 
rights received very low scores.

H
ig

h
ly

 V
ib

ra
n

t
So

m
ew

h
at

 V
ib

ra
n

t
Sl

ig
h

tl
y 

V
ib

ra
n

t
N

o
t 

V
ib

ra
n

t

OVERALL 
SCORE

13



Vibrant Information Barometer

4

B E L A R U S

PRINCIPLE 1: 
INFORMATION QUALITY 16

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat 
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Panelists scored indicators examining quality information and inclusive 
and diverse content, the highest within this principle. Despite increasing 
censorship, blocking websites, and pushing independent media into 
exile, independent actors were able to keep going and covered the 
news for the Belarusian audiences, both within the country and from 
abroad. The overall score for this principle is lower than in 2021, as 
the repressions that started after the 2020 presidential election never 
receded. At the same time, pervasive governmental and pro-Kremlin 
propaganda as well as hate speech were widely available and imposed 
on the Belarusian population, while income streams for nonstate media 
were even more scarce than before. Thus, indicators looking at fact-
based information, information is not intended to harm, and sufficient 
resources scored lower. 

Indicator 1: There is quality information on a variety of topics 
available.

Quality information is produced and disseminated first and foremost by 
nongovernmental media, predominantly online. Strong repression of the 
independent media sector has negatively impacted content quality and 
availability. Dozens of media outlets and their social media platforms 
were added to the list of media with extremist content or, in some cases, 
labeled extremist groups. Web users and other media quoting their 
stories were held legally liable even when reposted materials were from 
before the dates when media was declared extremist. This, combined 
with the persistent blocking of web resources by the Ministry of 

Information, has significantly decreased Belarusians’ access to fact-
based quality information. 

The government heavily regulates the broadcast industry and does 
not allow any independent broadcaster to get a license in Belarus. The 
print market has shrunk due to both global trends and post-presidential 
election repressions against independent publishers. As one expert 
said, “The infrastructure exists but it is not available to the majority of 
independent journalists or newsrooms. In that sense, it does not allow 
for the production of any varied content.” Another expert claimed that 
the infrastructure was “de facto destroyed in 2021.” The expert added, 
“Newspapers cannot publish, and websites are blocked inside and some 
outside Belarus. Many journalists had to leave and lost access to their 
sources. So, especially compared to 2020, there is no infrastructure 
anymore.”

The quality of journalism education has further deteriorated, following 
the decline in academic freedoms all over the country. As Deutsche Welle 
reported, citing the educational office of Sviatlana Tshikhanouskaya’s 
team, by December 2021, at least 150 professors and scientists were 
either fired or forced to leave1 their workplaces because of their 
support of anti-violence messages back in 2020. In December 2021, 
Kseniya Martul, a professor at Belarusian State University’s Faculty of 
Journalism, was arrested2 while giving a lecture to her students and 
sentenced to 15 days in prison for her Telegram channel dedicated to 
gender issues. None of her colleagues publicly denounced her detention. 
Her coauthor, a Ph.D. in philosophy and a long-term professor from the 
same department, left Belarus.

While opportunities for informal education still exist, they are less 
accessible to people inside Belarus. After management was arrested, 
the Belarus Press Club had to move to Poland and did not restart in-

1  “Repressions in Universities lead to ‘Degradation of the Academic Sphere’ in Belarus,” 
DW.com, December 22, 2021, https://www.dw.com/ru/repressii-v-vuzah-vedut-k-degradacii-
akademicheskoj-sfery-v-belarusi/a-60226744.

2  “In Minsk, Ksenia Martul, a Lecturer at the Faculty of Journalism of the Belarusian State 
University, Was Detained Right during the Couple. She Ran a Channel about Gender Issues,” The 
Insider, December 14, 2021, https://theins.ru/news/247153.

http://DW.com
https://www.dw.com/ru/repressii-v-vuzah-vedut-k-degradacii-akademicheskoj-sfery-v-belarusi/a-60226744
https://www.dw.com/ru/repressii-v-vuzah-vedut-k-degradacii-akademicheskoj-sfery-v-belarusi/a-60226744
https://theins.ru/news/247153


Vibrant Information Barometer

5

B E L A R U S

There is a nuance here, but for the 
majority of citizens, the boundary 
between high-quality and 
low-quality sources of information 
is poorly understood,” explained 
one expert.

country until after their release in August 2021. They offer online courses, 
as well as in-person masterclasses and meetings in Warsaw. Together 
with the Linking Media Foundation and the Dutch organization Free 
Press Unlimited, they launched a coworking space and meeting hub for 
Belarusian journalists in exile. 

In August 2021, the court shut down the oldest independent journalism 
nongovernmental organization, the BAJ. Still, BAJ continued providing 
online courses for its members and reorganized in Lithuania and Ukraine. 
These educational efforts serve mostly the community of independent 
journalists and do not reach a wider population. “Despite having BAJ or 
regional centers of journalism education, one cannot expect that high 
school graduates will know about those educational opportunities,” 
said one expert, “If one goes behind their 
bubble, there is little information flow in 
the wider population about that.”

The proliferation of fabricated information, 
especially in state media, is evident. State-
aligned outlets spread false information 
and propaganda about political opponents, 
independent media, or the situation at the 
Belarusian border with Europe. According 
to one of the experts, “Because the state punished independent media 
for any reason, without mentioning their possible violations of ethical 
and moral principles, those principles have become less important for 
media. Why bother to be always correct if you can be destroyed at any 
moment on any grounds?”

This lack of attention to standards has led to violations of them, mostly 
by state propaganda, although there were cases where independent 
media followed suit. “While pro-state media shared the pro-government 
Telegram channel ‘Zheltye Slivy’ (Yellow Plums/Yellow Leaks) and 
posts with the personal information of pro-democracy actors, some 
independent media outlets shared the so-called cyber-partisans dump 
of the personal data of Lukashenka’s supporters. The latter has not 
caused any discussions, and this is worrisome,” said one expert.

According to the same expert, the main ethical challenge in 2021 was 
the press conference of detained Roman Protasevich3 and whether the 
media had a moral right to be at that press conference and ask questions 
knowing he may have been forced to speak. There was no consensus. 
Other experts noted that there were no professional ramifications for 
both state and nonstate media for posting any unethical content in 
2021. The Ethical Commission of the BAJ did not work in 2021, partially 
because of the repressions against the organization. Another expert 
mentioned that the informal ramifications, such as loss of trust from 
audiences, are still present. “We have witnessed a drop in trust in state 
media while the nonstate media enjoy a higher level of trust,” the expert 
explained. This is supported by data from several audience surveys. 

As a result of heavy repressions, content 
in the Belarusian media sector was limited 
mostly to political topics, similar to 2020. 
When the Belarusian government launched 
the migration crisis at its borders with the 
European Union (EU), there was media 
coverage, but because there were few 
opportunities for hands-on reporting, 
independent media often republished 

official statements from Polish, Lithuanian, or Latvian authorities. State 
media, meanwhile, repeated the state narrative, which was far removed 
from reality. 

As one of the experts said, “Throughout the whole barometer, one should 
bear in mind that nonstate and state media have a totally different 
approach to reporting in Belarus. State journalists have direct access to 
state press conferences and comments, while nonstate doesn’t. Yet, state 
journalists do not report fairly, while nonstate media, which do not have 
direct access report quite fairly.” But another expert argued, “Nonstate 
media were also often unfairly, reporting on government actors and were 
not able to hold them accountable.” These two observations rendered 
the score even lower. 

3  A Belarusian blogger and political activist who was arrested when his flight from Athens to 
Vilnius was diverted to Minsk in May 2021 because of a false bomb threat passed on by 
Belarusian air traffic control.



Vibrant Information Barometer

6

B E L A R U S

Nonstate media covers predominantly national current affairs. Initial 
reporting focused on a follow-up of the 2020 protests, but as the year 
progressed, the media turned to a wider range of topics. However, the 
government’s gradual inclusion of nonstate media outlets into official 
lists of “extremist groups” led to a much narrower coverage with less 
access to sources, particularly evident in comparing December 2021 to 
January. The inclusion of the country’s largest portal TUT.BY into the list 
of extremists in July 2021 ended the portal’s 20 years of operations on 
the Belarusian market. Its news service launched an alternative, Zerkalo.
io, which is blocked in Belarus but can be reached through a virtual 
private network (VPN). According to Similarweb,4 by December 2021, 
Zerkalo.io managed to reach five million visitors monthly. As several 
hundred journalists had to leave the country in fear for their safety, 
fewer reporters were able to cover local or national news firsthand. 
Those remaining reporters get fined and searched by authorities for their 
professional activities. The arrest of Komsomolskaya Pravda v Belarusi’s 
Gennady Mozheiko and the accompanying political pressure led to 
the closure5 of the organization’s Belarus bureau and the subsequent 
liquidation of its paper version, which was one of the few remaining 
independent print outlets. Local media also had to change their 
coverage in order to report more original national content. “After TUT.
BY was closed and several other national media outlets were declared 
extremist, local media had to start writing national news for the first 
time in many years,” said one expert. 

The news content from state media follows the line of the state 
propaganda, while remaining independent news outlets attempt to keep 
their editorial independence. Still, there were cases of self-censorship 
from those journalists who decided to stay in-country.

The news coverage continues to be partially contextualized for 
Belarusian audiences but both state and nonstate media resort to 
republishing certain foreign content without adding context. Russian 
pro-Kremlin sources were republished mostly by state media, while 

4  Zerkalo.io, https://www.similarweb.com/website/zerkalo.io/#overview.

5  “The Kremlin Does Not Protest against the Closure of Komsomolskaya Pravda in Belarus. Is It 
Weird or Logical?,” BBC News, October 6, 2021, https://www.bbc.com/russian/news-58815121.

Russian or Baltic nonstate sources by independent outlets. 

Indicator 2. The norm for information is that content is based 
on facts. 

In general, independent journalists have limited access to information 
from state sources. “Moreover, there were cases of governmental bodies 
knowingly providing false and deceitful information to journalists. We 
learned about it from leaked wiretapped conversations of the police,” 
claimed one expert. Journalists also received a draft version of the 
new Belarusian Constitution that differed from the one that was later 
published. “We don’t know if this is due to the willingness to provide 
false information or because there were discussions inside the system 
and the text changed. In any case, the closed nature of the regime and 
the unwillingness of government institutions to provide information was 
a huge challenge for independent media,” the same expert said. The 
panel added that the state media have opportunities to ask questions 
but avoid any uncomfortable moments. 

Fact-based and well-sourced, objective information is an exception, 
mostly promoted by nonstate media and violated by the state outlets. 
One expert explained that state media used to simply present facts out 
of context or in a way to obscure the truth. Now, state media completely 
invents stories. The most notable recent examples include when alleged 
mass killings of migrants by Polish guards were “reported” (the so-called 
genocide) or the narrative about the forced landing of the Ryanair flight 
with Roman Protasevich. Specialized resources such as Media IQ are 
trying to raise attention to such cases, but they are read mostly by a 
narrow group of like-minded journalists. Because of the lack of access 
to information or in a struggle to win clicks, nonstate media often had to 
present their assumptions as facts. 

Creating and disseminating false and misleading information is 
widespread among state-owned media. The late 2021 migrant crisis was 
caused by the Belarusian government enabling thousands of nationals 
from Middle Eastern and African countries to arrive in Belarus and the 
border with the EU. According to migrants, after unsuccessful attempts 
to enter the EU, the Belarusian border guards did not allow them to 

http://TUT.BY
http://Zerkalo.io
http://Zerkalo.io
http://Zerkalo.io
http://TUT.BY
http://TUT.BY
http://Zerkalo.io
https://www.similarweb.com/website/zerkalo.io/#overview
https://www.bbc.com/russian/news-58815121


Vibrant Information Barometer

7

B E L A R U S

Before the 2020 crisis, some 
independent media received state 
subsidies and participated in 
tenders to cover topics ordered by 
the state. But now one cannot find 
their titles in the results of such 
tenders,” said an expert.  

return to Belarus or their homes but instead pushed them back into 
the woods. Many migrants fell ill and some died. But the Belarusian 
state propaganda claimed the state was taking care of migrants and 
that Poland organized their “genocide,” killing migrants en masse. Low 
access to information by nonstate media meant also a lower capacity 
to fact-check news they published. In one case, media published the 
sentencing of political activist Maryia Kalesnikava and defense lawyer 
Maksim Znak based on leaks that ended up being false. “In fact, there 
were still two weeks before the verdict, but 
for some reason, this news spread even in 
well-respected nonstate media,” an expert 
said. In general, the news offerings in the 
professional media has become narrow; 
media report on fewer topics due to lack of 
access to sources. Nonprofessional content 
providers sometimes used assumptions or 
rumors to attract more attention to their 
coverage. For example, NEXTA Telegram 
channel published the news about the 
arrest of several migrants in Hrodna, Belarus, writing, “While it is 
unknown what is the exact reason for that, most probably they robbed 
and looted the houses of Belarusians.” 

In 2021, there were many examples of government agencies creating 
fake news with the help of state media. The migrant crisis was the one 
that reached its nexus, with pro-government “human rights defenders” 
promising to take the case to the International Criminal Court. Nearly 
every detention or arrest of independent journalists was accompanied 
by pseudo-investigative infographics about their alleged participation in 
criminal rings. However, there were no professional ramifications for this 
misinformation, except for the already mentioned lower trust in state 
media, though that was not specifically attributed to the false news they 
spread. However, nonstate media exposed this misinformation and cited 
data as to why it was false, according to one expert.

There are few fact-checking resources to help journalists or the public 
understand which news is false. Experts that were more involved in 
media literacy and fact-checking gave this subindicator a rather high 

score but only because information can be verified with sources. “There 
are many primary sources where one can check facts and there are 
resources that can be trusted,” an expert said. However, there are not 
many fact-checking websites; Media IQ is one of the very few. “Formally, 
there are some resources, but it can be hardly said that they are widely 
available,” another expert said. A media lawyer among the group of 
experts noted that the state began limiting access to original sources, for 
example, statistics limited to foreign trade. 

Experts had differing opinions on whether 
mechanisms in place for moderating 
content reduced misinformation. Some 
gave this subindicator a high score, noting 
that things like content moderation are 
generally available, even if news outlets 
do not always use them. Others said they 
lacked information about how widespread 
practice of such moderation with the goal 
of reducing misinformation is; media may 
use these tools simply to avoid punishment 

under the laws that limit freedom of expression, rather than to reduce 
misinformation. 

Indicator 3.   The norm for information is that content is not 
intended to harm. 

One foreign government actively promoted mal-information: Russia. The 
experts did not notice attempts from any other governments. Russian 
disinformation was largely the same as what was used on Russian 
citizens to prepare them for the full-scale invasion of Ukraine. All major 
Russian TV programs are available in Belarus as part of the basic “social” 
package of TV channels, so access to pro-Kremlin propaganda was 
unlimited. 

The Belarusian government engaged in hate speech directly. “The day 
a special services representative was killed in the flat of IT specialist 
Andrei Zeltser during a raid, Major General Belokonev, former Chief of 
the General Staff of the Armed Forces of Belarus, suggested killing 100 



Vibrant Information Barometer

8

B E L A R U S

people in response,”6 an expert recalled. Malicious information and 
hate speech often targeted EU countries. “The government and state-
controlled media falsely depicted Polish border guards as ‘fascists’ 
and accused them of genocide of migrants. They also showed how the 
Belarusian state helps migrants, providing them with warm clothes, 
food, and a safe environment. But in fact, almost everything was the 
other way around. Migrants have stated how the Belarusian border 
guards beat them, confiscated warm things, and disallowed their return 
to Belarus to repatriate,” another expert said. 

Officials were not pressured to apologize or resign based on any harmful 
content they said or disseminated. “It’s hard to determine whether 
they are losing trust based on those statements because there are no 
credible polls to measure it. But essentially, there are no negative public 
consequences for officials, and when it comes to losing elections, even 
if the results were fairly counted, we wouldn’t know what impact those 
statements had,” an expert said. The global tech companies, however, 
reacted to some state propaganda. Several times, Google removed 
ads from YouTube videos7 spread by pro-government sources of forced 
confessions from protesters or journalists.

State-aligned media often tried to purposefully distribute harmful 
content. One example cited was the Order of Judas program, hosted 
by Grigory Azarenok, of STV. “It is not just trying to incite hatred; there 
are also multiple examples of dehumanizing people who oppose the 
authorities. All such cases remain unpunished,” an expert said. The 
hate speech in that particular TV program became the subject of the 
EU’s East StratCom Task Force’s review about disinformation:8 “The 
dissenting Belarusians have been called, amongst others, ‘vile reptiles,’ 
‘abominations of the human race,’ ‘inhuman,’ ‘parasites and idlers,’ 

6  “General Belokonev Offered to Kill a Hundred Belarusians in Response to the Death of a KGB 
Worker,” Belsat, October 1, 2022, https://belsat.eu/ru/news/01-10-2021-general-belokonev-
predlozhil-ubit-sto-belorusov-v-otvet-na-gibel-rabotnika-kgb/.

7  “YouTube Removes ‘Confessions of Detained Journalists’ Ad by Belarusian Authorities,” 
Gigazine, May 31, 2021, https://gigazine.net/gsc_news/en/20210531-youtube-took-down-
belarus-hostage-video/.

8  “Disinformation Fuels Hate on Belarusian TV,” EU vs DisInfo, June 28, 2021, https://euvsdisinfo.
eu/disinformation-fuels-hate-on-belarusian-tv/.

‘macaques,’ ‘rats,’ ‘jellyfish’ ‘corpse-looking witches.’ Disturbingly, such 
monikers are accompanied with implicit threats of violence: every 
edition of the ‘Order of Judas’ features a photo of a so-called ‘traitor’ 
with a noose displayed prominently.” 

Although incomparable in scale with state media, nonprofessional 
content producers on platforms like YouTube, including political bloggers 
of Anton Motolko or Siarhei Kharytonau and NEXTA, also sometimes 
spread hate speech content. When a 31-year-old IT specialist Andrei 
Zeltser was killed in September 2021 during a raid by the State Security 
Committee of the Republic of Belarus, killing one security official 
storming his apartment, those platforms demonstrated “outbursts of 
personal aggression” and “aggressive appeals for action,” according to 
one expert. The video of the standoff was widely spread by state media, 
but it was unclear9 whether it was edited before distribution. 

Again, there were no known cases of nonprofessional content creators 
losing credibility or standing for their content among their core 
audiences. 

Self-regulatory mechanisms to reduce hate speech exist both on social 
media and on websites. Media disable comments to avoid responsibility 
for their content, imposed by Belarusian law, and help reduce mal-
information and hate speech. Readers inform the platforms about 
behaviors they find suspicious by using Facebook’s feedback tools 
against pro-state propagandists. 

Some of the pro-governmental Telegram channels aim to humiliate and 
deter citizens from expressing their views. These channels republish 
videos of forced admissions of guilt by protesters and add hateful 
commentary. “It is difficult to judge if all of them are coordinated by 
the state, as it is also possible that some of those initiatives come 
from pro-Lukashenka or pro-Putin supporters who coordinate online 
independently,” an expert said.

9  Furlong, Ray, “Gunfight in Minsk: Doubts Raised About Dramatic Video as Two Killed in KGB 
Raid,” RFE/RL’s Belarus Service, September 29, 2021, https://www.rferl.org/a/minsk-gunfight-
kgb-video/31484513.html/.

https://belsat.eu/ru/news/01-10-2021-general-belokonev-predlozhil-ubit-sto-belorusov-v-otvet-na-gibel-rabotnika-kgb/
https://belsat.eu/ru/news/01-10-2021-general-belokonev-predlozhil-ubit-sto-belorusov-v-otvet-na-gibel-rabotnika-kgb/
https://gigazine.net/gsc_news/en/20210531-youtube-took-down-belarus-hostage-video/
https://gigazine.net/gsc_news/en/20210531-youtube-took-down-belarus-hostage-video/
https://euvsdisinfo.eu/disinformation-fuels-hate-on-belarusian-tv/
https://euvsdisinfo.eu/disinformation-fuels-hate-on-belarusian-tv/
https://www.rferl.org/a/minsk-gunfight-kgb-video/31484513.html/
https://www.rferl.org/a/minsk-gunfight-kgb-video/31484513.html/


Vibrant Information Barometer

9

B E L A R U S

Indicator 4. The body of content overall is inclusive and 
diverse.

Media publish in the Russian and Belarusian languages, while 
nonprofessional content creators mostly use Russian. Formats for news 
dissemination are limited, with YouTube gaining popularity among 
nonstate media, as it is harder to block, while the state cannot easily 
identify the names of viewers of its video content. 
In general, the information sphere contains a wide range of opinions 
and ideological views. “There is a nuance here, but for the majority of 
citizens, the boundary between high-quality and low-quality sources 
of information is poorly understood,” one expert explained. There is a 
huge array of different information, but probably no single outlet that 
represents this wide variety of views. “Most of the media stick to specific 
political ideologies,” said an expert.

LGBTIQ topics are rarely presented in Belarusian media, and when they 
are, the coverage is rather patriarchal or lacks depth. The initiative 
Journalists for Tolerance10 aims at uniting media professionals 
attempting to overcome this trend. According to the initiative’s 2021 
research, every fourth publication about LGBTIQ subjects in the 36 
samples from Belarusian media had signs of hate speech, while 62 
percent of the studied media used correct language. The share of hateful 
or incorrect content increased with the increase of repression. As per 
the initiative, in the first half of 2020, this share was 10 percent and 
20 percent in the second half, while in the first nine months of 2021, it 
reached 24 percent.

The migrant crisis of late 2021 was a missed opportunity for Belarusian 
citizens to learn more about people from different ethnic or religious 
backgrounds from both nonstate and state media. Nonstate media took 
a critical stance toward large groups of migrants, spreading stereotypes 
instead of helping to overcome them, often categorizing these groups 
as “illegals.” The state media, while demonstrating how the authorities 
presumably help migrants, demonstrated a lack of knowledge about 
cultural or religious differences, for example, praising an Orthodox 

10  https://j4t.info/.

Christian nun, who is also a staunch supporter of Lukashenka, for giving 
out presents to Muslim children and “baptizing” them with a large 
cross.11 

Underrepresented or vulnerable groups are formally represented in 
the professional media sector, but the coverage is often overly formal 
and lacks depth. As one expert pointed out, “An independent media 
outlet would run a story about people with disabilities and then use 
it in a report to funders as human rights story, but the quality of this 
coverage doesn’t give the audience an understanding about real needs 
or concerns of this group of people.”  

Political opposition is the largest marginalized group that is using 
alternative methods to express its views. It operated a variety of 
online platforms, including websites, YouTube channels, and Telegram 
channels. Other groups could use those channels, but they often lack 
funding, human resources, or political support to become noticed by 
Belarusian society. 

Gender balance is yet to be achieved not only in content but also in 
the management structure of the media, including nonstate outlets. 
“Despite us talking about this for a long time, we have a gender 
composition that favors men in management while women stay in lower 
positions. No matter how hard we tried, making additional efforts to 
promote women to leadership positions, this did not change in 2021,” 
a representative of one of the media associations said. The expert also 
observed that female employees tend to stay in the independent media, 
which experience repressions, while many men simply change jobs to 
more profitable ones.  

The situation is even worse among nonprofessional content producers. 
“The middle-aged Russian-language men have flooded the Belarusian 
top of nonprofessional platforms,” said one expert, “A typical popular 
YouTube profile would be a 30- or 40-year-old man broadcasting his 
opinion or interviewing others.” When it comes to selecting experts, 
there is a myth about the lack of professional female speakers. There 

11  “Abbess Gabriel Came to the Migrants with a Cross,” Blog Grodno S13.RU, November 17, 2021, 
https://s13.ru/archives/gavriila-24.

https://j4t.info/
http://S13.RU
https://s13.ru/archives/gavriila-24


Vibrant Information Barometer

10

B E L A R U S

was a discussion between well-known independent media figures 
Dzianis Dudzinski and Aksana Zaretskaya12 on whether sexism is the 
norm among video bloggers in Belarus. Regarding the nonurban 
population, there is only one popular blogger, Pan Usialan,13 who 
attempts to comment satirically on the daily life of Belarus from the rural 
perspective. 

Indicator 5. Content production is sufficiently resourced. 

Since many nonstate newsrooms were forced to move abroad, or exist in 
several countries, they have additional expenses, though their in-Belarus 
incomes were mostly enough to cover operational costs. Many had their 
media businesses destroyed and were forced to start new projects from 
scratch, the most salient example being the portal TUT.BY. In some 
cases, like that of TUT.BY, BelaPAN, or Nasha Niva, the management 
was arrested and the editorial teams had to learn business operations 
anew. “This did not allow them to invest into improving the quality of the 
information they produce,” an expert said. By 2022, it also became clear 
that the state could not satisfy the appetites of pro-governmental media 
with lavish subsidies, which had reached an annual figure of around 
$60 million in previous years. Thus, a new decree in early 2022 taxed 
advertising and internet usage to direct these funds to state media.14 

Public funding continues to be available largely for state media. Private 
funding in-country that used to support some of the nonstate media 
has significantly declined with businesses being afraid to fund blocked 
websites. Foreign donor funding continues to be available for nonstate 
media, and its share has grown in 2020 and 2021 to compensate for 
the increase in repressions, but this may change because of the war in 

12  “‘We All Blame the Blue-Fingered, but Ourselves?’ As a TV Presenter, His Wife and Ex-Investigator 
of the Investigative Committee Argued about Harassment Invisible in Belarus,” KYKY, May 6, 
2021, https://kyky.org/pain/my-vse-penyaem-na-sinepalogo-a-sami-kak-televeduschiy-ego-
zhena-i-eks-sledovatel-sk-posporili-o-nevidimom-v-belarusi-harrasmente.

13  Mr. Usyalian, https://www.youtube.com/channel/UCnSq4OAa8hdwAtxUB83ZVFA/videos.

14  “Aleksandr Lukashenko Signs Decree on Mass Media,” President of the Republic 
of Belarus (website), May 31, 2022, https://webcache.googleusercontent.com/
search?q=cache:iNFhRP6PWuYJ:https://president.gov.by/en/events/aleksandr-lukashenko-
signs-decree-on-mass-media+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=pl.

Ukraine and a potential redistribution of funds.

Being stripped of traditional advertising channels, some media, like the 
Village Belarus, have turned to donations via Patreon, a membership 
platform that provides tools for content creators to earn funds from 
subscriptions.15 Other Belarusian media, including Zerkalo (formed by 
ex-TUT.BY team) and Euroradio, also use Patreon, but it is not enough to 
cover their monthly costs. There was also a brief period when traditional 
channels of income grew in significance. For instance, many independent 
newspapers saw their subscriptions increase in August 2020 after the 
election. “Belarusians subscribed not only to receive information but 
also to demonstrate their solidarity with the independent press,” an 
expert said. This nearly came to an end by late 2021, as the government 
denied printing or distribution to the majority of formerly print media 
outlet. “If we evaluate 2021 not as a process, but a result, then we 
must admit that most print media have simply lost the opportunity to 
publish. So, there are no more traditional sources of income for them. 
Those regional newspapers that continue to publish are also losing 
advertising,” another expert added. 

Since October 2021, the government has been regulating16 the content of 
display advertising, which has reduced volumes and delayed advertising 
campaigns. In general, online advertising was the only advertising sector 
that grew in 2020 (4.6 percent) while ads in all other sectors experienced 
drops17 ranging from 7 percent in some to 19 percent in others. The 
statistics for 2021 are not yet available. The distribution of state 
subsidies and advertising contracts was transparent but independent 
media rarely, if ever, receive them. “Before the 2020 crisis, some 
independent media received state subsidies and participated in tenders 
to cover topics ordered by the state. But now one cannot find their titles 
in the results of such tenders,” an expert said. 

15  The Village Belarus, https://www.patreon.com/thevillagebelarus.

16  “It’s Not Fun in ‘Outdoor Advertising’: The Advertising Market Is Faced with the Consequences of 
the Introduction of Layout Coordination,” Marketing.by, October 15, 2021, https://marketing.by/
novosti-rynka/v-naruzhke-neveselo-reklamnyy-rynok-stolknulsya-s-posledstviyami-vvedeniya-
soglasovaniya-maketov/?mobile=N.

17  “Global Advertising Spending Is on the Rise. How the Advertising Market Behaves in Belarus,” 
etvnet.com, June 20, 2021, https://belmarket.by/news/news-46175.html.

http://TUT.BY
http://TUT.BY
https://kyky.org/pain/my-vse-penyaem-na-sinepalogo-a-sami-kak-televeduschiy-ego-zhena-i-eks-sledovatel-sk-posporili-o-nevidimom-v-belarusi-harrasmente
https://kyky.org/pain/my-vse-penyaem-na-sinepalogo-a-sami-kak-televeduschiy-ego-zhena-i-eks-sledovatel-sk-posporili-o-nevidimom-v-belarusi-harrasmente
https://www.youtube.com/channel/UCnSq4OAa8hdwAtxUB83ZVFA/videos
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache
https://president.gov.by/en/events/aleksandr-lukashenko-signs-decree-on-mass-media+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=pl
https://president.gov.by/en/events/aleksandr-lukashenko-signs-decree-on-mass-media+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=pl
http://ex-TUT.BY
https://www.patreon.com/thevillagebelarus
http://Marketing.by
https://marketing.by/novosti-rynka/v-naruzhke-neveselo-reklamnyy-rynok-stolknulsya-s-posledstviyami-vvedeniya-soglasovaniya-maketov/?mobile=N
https://marketing.by/novosti-rynka/v-naruzhke-neveselo-reklamnyy-rynok-stolknulsya-s-posledstviyami-vvedeniya-soglasovaniya-maketov/?mobile=N
https://marketing.by/novosti-rynka/v-naruzhke-neveselo-reklamnyy-rynok-stolknulsya-s-posledstviyami-vvedeniya-soglasovaniya-maketov/?mobile=N
http://etvnet.com
https://belmarket.by/news/news-46175.html


Vibrant Information Barometer

11

B E L A R U S

The distribution of state subsidies for advertising contracts significantly 
distorts the market. The state is entitled to publish “social advertising,” 
which is recognized by law as the governmental one. It was largely used 
in 2020 and 2021 to advertise against supporters of political change. 

For nonstate media, operational conditions have worsened, leading 
to lower salaries or, if salaries stay the same, lower quality of life for 
independent journalists. “As many journalists were forced to leave, or, 
if they stayed in Belarus, to work for a publication that is completely 
underground and recognized as extremist, there are two problems 
related to their salaries. If they moved abroad, then their previous 
salaries are not enough, as their costs of living have increased. So, they 
have to work at several jobs or for several media outlets to make ends 
meet,” explained one expert, “For those who stayed in Belarus, there is 
always a question about safety and transferring funds in the country as 
the very fact of this income is an opportunity for further persecution.” 
If someone is caught receiving abroad funding from someone who is 
considered “extremist” (and most independent media are), the very 
fact of receiving money from such an actor makes a person “recipient of 
extremist money” and thus subject to criminal persecution.

Advertising placement is extremely politicized. “State enterprises 
will place ads in state media, not in nonstate media. Also, with many 
independent websites being blocked or included in the list of extremist 
resources, nonstate businesses avoid placing advertising there,” an 
expert said. Another expert mentioned that the politicization of ad 
placement is also related to foreign businesses receiving criticism for 
continuing to sponsor state media in Belarus. “We saw protests near the 
offices of foreign advertisers who placed ads18 in Belarusian state media 
and some of them gave in to public pressure,” he said. 

18  “Rights Group Urges Western Firms to Stop Belarus TV Ads,” AP News, August 4, 2021, https://
apnews.com/article/europe-business-belarus-6025a48e2f4baf832058c9de30c992d8.

PRINCIPLE 2: 
MULTIPLE CHANNELS: HOW INFORMATION 
FLOWS 11

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Principle 2’s average score is a result of a significant gap between 
the more highly scored indicators that describe the information and 
communications technology (ICT) infrastructure--especially adequate 
access to channels of information--and those lower scored indicators 
that describe a lack of equality in access to and the distribution 
of information between independent and governmental media or 
limitations in rights to create, share, and consume information. 

Indicator 6: People have rights to create, share, and consume 
information.

Experts discussed whether any legal protections for freedom of speech 
or freedom of press continue to exist in Belarus. For one expert, the fact 
that they “are spelled out in the Constitution, they are actually spelled 
out in laws” was enough to give a rather high score. But he added that in 
2021, a “legal default” took place in Belarus in which protections are not 
applied, and they are used exclusively to suppress freedom of speech in 
Belarus. Another expert added, “Let’s leave aside such a philosophical 
question as to whether those norms that cannot be applied in any way 
can be called a legal mechanism. Over the past year, even these sluggish 
legal mechanisms have been very seriously weakened due to changes 
in legislation, including laws on countering extremism.” The change in 
legislation allows the government to move straight to blocking access to 
media at the sign of any criticism of its action, thus effectively censoring 
media. 

All ICT providers have to follow the regulations that prescribe blocking 

https://apnews.com/article/europe-business-belarus-6025a48e2f4baf832058c9de30c992d8
https://apnews.com/article/europe-business-belarus-6025a48e2f4baf832058c9de30c992d8


Vibrant Information Barometer

12

B E L A R U S

access to the media the state considers dangerous. 

The new rules influence the editorial choices of nonstate media 
regarding self-censorship. There is no consensus on whether the titles 
or links of so-called extremist media can be quoted. Many regular 
(“nonextremist”) media, while using their information, do not quote 
them, citing fear that readers could be arrested or fined if caught with 
such links on their phones. Also, when 
employees of certain media stay inside 
Belarus or in jail, those who have fled 
abroad tend to exercise caution in covering 
political topics no to worsen the situation. 
Another example of self-censorship in 2021 
was the change to the web portal Onliner’s 
editorial policy. “One of the most popular 
news resources remaining in Belarus 
completely abandoned the sociopolitical 
agenda and turned off comments on their 
site. Wanting to save the business, they 
chose to write about cats and dogs,” said an expert.

Journalists continue to be harassed for doing their jobs and in a variety 
of ways, including searches and confiscation of equipment, bullying both 
online and via telephone, and public hate speech by state media actors. 
In 2021, Reporters Without Borders labeled Belarus the most dangerous 
country in Europe19 for media workers. In research20 for International 
Media Support, female journalists shared the harassment they had to 
endure for their professional activities. Larysa Shchyrakova, a journalist 
from Homiel, said, “There were various forms of psychological pressure, 
including via social media, where my appearance was criticized and 
they used derogatory words. I got threats that my son would be taken 
away from me. They also discussed my personal life and published a 

19  “Belarus,” Reports Without Borders, n.d., https://rsf.org/en/country/belarus.

20  “‘Multiple Risk’: The Safety of Women Journalists in the Eastern Neighborhood Belarus, 
Moldova, Ukraine, Armenia, Georgia, Azerbaijan: A Six-Country Review,” IMS, August 2021, 
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mediasupport.org/
wp-content/uploads/2022/01/SAFETY-OF-WOMEN-JOURNALISTS-in-Belarus-Moldova-Ukraine-
Armenia-Georgia-Azerbaijan_RU.pdf.

lot of untruthful information. … In 2020, I was detained in presence of 
my underage son. It was a huge stress for him and now, if I am offline 
for more than two hours, he is nervous and starts calling everyone.” In 
2021 alone, authorities searched Shchyrakova’s house and confiscated 
her equipment multiple times. She has announced that she is quitting 
journalism. 

According to BAJ, four journalists 
were convicted of criminal charges in 
2021. Katsiaryna Barysevich from TUT.
BY received six months in prison for 
“disclosing medical secrets, which 
entailed grave consequences,” while 
Katsiaryna Bakhvalava (Andreeva) and 
Daria Chultsova from Belsat TV got two 
years for “arrangement of actions that 
grossly violated public order.” These 
convictions were related to their reporting 
of postelections protests in 2020 and 

the death of protester Raman Bandarenka. Later in 2022, Bakhvalava 
received another eight years for “state treason” in a closed process. 
Courts sentenced Siarhei Hardzievich of the regional portal 1reg.
by to 18 months in prison for “insult to the President of the Republic 
of Belarus,” “slander,” and “insult to a government official” for his 
postings on the platform Viber. Criminal trials were also held against 
opposition bloggers, most of whom were detained during the 2020 
presidential election campaign. They received graver21 sentences than 
the professional journalists. Uladzimir Niaronski, Siarhei Piatrukhin, 
Aliaksandr Kabanau, and Vadzim Yermashuk received three years 
sentences, while courts sentenced Pavel Spirin and Eduard Palchis to 4.5 
and 13 years, respectively. A Radio Liberty/Radio Free Europe consultant, 
Ihar Losik, got 15 years in a maximum security prison.

The level of state repression is so high that other forms of retribution for 
speaking or writing about potentially controversial or sensitive topics 

21  “E-Newsletter ‘Mass Media in Belarus.’ Monitoring Report 2021,” No. 1(67), Belarusian 
Association of Journalists, February 2, 2022, https://baj.by/en/analytics/e-newsletter-mass-
media-belarus-monitoring-report-2021-0.

One of the most popular news 
resources remaining in Belarus 
completely abandoned the 
sociopolitical agenda and turned 
off comments on their site. 
Wanting to save the business, they 
chose to write about cats and 
dogs,” said an expert.

https://rsf.org/en/country/belarus
https://www.mediasupport.org/wp-content/uploads/2022/01/SAFETY-OF-WOMEN-JOURNALISTS-in-Belarus-Moldova-Ukraine-Armenia-Georgia-Azerbaijan_RU.pdf
https://www.mediasupport.org/wp-content/uploads/2022/01/SAFETY-OF-WOMEN-JOURNALISTS-in-Belarus-Moldova-Ukraine-Armenia-Georgia-Azerbaijan_RU.pdf
https://www.mediasupport.org/wp-content/uploads/2022/01/SAFETY-OF-WOMEN-JOURNALISTS-in-Belarus-Moldova-Ukraine-Armenia-Georgia-Azerbaijan_RU.pdf
http://TUT.BY
http://TUT.BY
http://reg.by
http://reg.by
https://baj.by/en/analytics/e-newsletter-mass-media-belarus-monitoring-report-2021-0
https://baj.by/en/analytics/e-newsletter-mass-media-belarus-monitoring-report-2021-0


Vibrant Information Barometer

13

B E L A R U S

are quite rare, though sometimes occur for things like condemning the 
violence of police forces. They mostly take the form of nonextension of 
work contracts at state enterprises.

“The only laws that protect the confidentiality of sources in Belarus 
are the laws of physics: when data is destroyed on a flash drive, they 
cannot be intercepted or used by the law enforcement authorities,” an 
expert claimed. The forced admissions of guilt, published widely by law 
enforcement agencies on social media, were accompanied by people 
being forced to give up their passwords and links to the chats and 
personal data of the members of various online forums and discussions. 
Authorities used intimidation and torture to force people to give up this 
info, some accounts of which made it into the media. At his July 2021 
trial, political activist and blogger Mikalai Dziadok detailed he was 
suffocated with a pillow22 and had a bottle forced into his mouth during 
his arrest to make him disclose his passwords. 

Laws not directly related to media were widely used to persecute 
journalists and common Belarusians for both news coverage and openly 
expressing opinions. “For example, the laws related to extremism were 
amended in April 2021 in order to mostly use them against journalists. 
The same law that allows you to recognize the whole newsroom as an 
extremist group. While such laws existed before, they were not used 
explicitly against media and journalists until 2021,” an expert explained. 
According to Viasna Human Rights Initiative,23 in 2021, courts fined 
people for spreading “extremist” content from independent media 
outlets at least 43 times while police detained people at least 104 times. 
More than 450 web pages and social media accounts are banned on 
“extremist” grounds. Some cases are meant to intimidate the larger 
population. For example, since July 2021, authorities detained spouses 
Siarhei Krupenich and Anastasia Krupenich-Kandratsieva nine times 
in a row for privately messaging each other news from “extremist” 
Telegram channels. They spent more than three months in prison on 

22  “Choked with a Pillow, Put a Bottle in His Mouth. At the Trial, Political Prisoner Dzyadok Spoke 
about Torture and Beatings,” Spring96, January 7, 2021, https://spring96.org/ru/news/104085.

23  “Human Rights Situation in Belarus in 2021 Policy Brief,” Spring96, January 5, 2022, https://
spring96.org/ru/news/106328.

administrative charges. The couple left Belarus in November 2021 shortly 
after their release.

Indicator 7: People have adequate access to channels of 
information.

Technically, infrastructure allowing access to information exists and the 
price of internet access is rather accessible. A 100 megabytes per second 
WLAN package combined with the TV access costs $15.35 per month. 
Unlimited mobile internet by the provider A124 costs from $7 to $9 per 
month. “From a technical point of view, in principle, the situation in our 
country is quite good, and I know that in many countries in Europe, it 
can be much worse. But the political situation limits our citizens in many 
ways,” an expert said. 

According to the monopolist state provider Beltelecom, socially 
vulnerable groups can have unlimited access to the internet for one-
third of the cost.25 This includes families with disabled children under 
18, families with three or more children, or the elderly population 
who survived World War II. Other ways of accessing information, such 
as TV and radio, are available for people who are less literate, but the 
government does not allow any independent radio or TV stations to 
broadcast inside the country. Their programs are available either on 
satellite from abroad (e.g., Belsat TV) or from near-border FM towers 
(e.g., Euroradio, Radio Racja). After jailing26 prominent Polish-language 
journalists and activists, there is even less available information in the 
Polish language. No Ukrainian sociopolitical TV channels or media are 
allowed to broadcast in Belarus. 

The transition from terrestrial to digital radio and TV services in all 

24  A1, https://www.a1.by/ru/plans/c/b2ctariffs.

25  “Overview of Beltelecom Internet Tariffs in 2022,” Finbelarus, April 27, 2022, https://finbelarus.
com/tarify-beltelecom-na-internet/.

26  “Belarus Authorities Bar Polish Diplomats from Seeing Jailed Activists Andzelika Borys, 
Andrzej Poczobut,” Belsat, September 28, 2021, https://belsat.eu/en/news/28-09-2021-belarus-
authorities-bar-polish-diplomats-from-seeing-jailed-activists-andzelika-borys-andrzej-
poczobut/.

https://spring96.org/ru/news/104085
https://spring96.org/ru/news/106328
https://spring96.org/ru/news/106328
https://finbelarus.com/tarify-beltelecom-na-internet/
https://www.a1.by/ru/plans/c/b2ctariffs
https://finbelarus.com/tarify-beltelecom-na-internet/
https://finbelarus.com/tarify-beltelecom-na-internet/
https://belsat.eu/en/news/28-09-2021-belarus-authorities-bar-polish-diplomats-from-seeing-jailed-activists-andzelika-borys-andrzej-poczobut/
https://belsat.eu/en/news/28-09-2021-belarus-authorities-bar-polish-diplomats-from-seeing-jailed-activists-andzelika-borys-andrzej-poczobut/
https://belsat.eu/en/news/28-09-2021-belarus-authorities-bar-polish-diplomats-from-seeing-jailed-activists-andzelika-borys-andrzej-poczobut/


Vibrant Information Barometer

14

B E L A R U S

parts of the country finished before 2021. Because not every household 
reconnected to the state media, the government is trying to stimulate 
reconnection by offering special programs. The program announced in 
2016 that provided people with visual disabilities free radio receivers 
experienced significant delays. The digital TV boxes were not subsidized. 

The prices for access to TV and internet are affordable for Belarusian 
households. The minimum wage in 2021 amounted to 417 BYN 
(approximately $127), while average salary by December 2021 before tax 
was 1675 BYN27 (approximately $513). The interactive TV platform ZALA 
by state monopolist Beltelecom has 2.2 million28 subscribers among 
Belarusian households, while the overall number of households in 
Belarus is 4.3 million.29 According to TV ranking company MediaIzmeritel, 
58 percent of Belarusians30 watch television daily, while 93 percent watch 
it at least once a month. 

There is nearly no discrimination against specific subgroups in accessing 
existing channels of information; instead, the limitations are imposed 
nationally. However, prisoners and people in pretrial detention are a 
large exception. “Many people in jails used to receive printed versions 
of the independent newspapers Novy Chas or Belgazeta, but both have 
been forced to stop publishing,” one expert noted. Multiple witness 
accounts from political prisoners describe how detention centers or 
prisons broadcast only government radio or television. Internet access 
is not allowed, and correspondence with relatives and friends is heavily 
censored and often disappears on the way to the recipient. “This was 
very one-sided news, but now I know how the state propaganda works. 

27  “Nominal Accrued Average Wages of Employees of the Republic of Belarus,” Belgosstrakh, n.d., 
https://bgs.by/insurance/177/7878/.

28  “Beltelecom Upgraded ZALA Interactive Television Platform and Introduced New Features,” 
Beltelecom, January 22, 2021, https://beltelecom.by/en/news/main/beltelecom-upgraded-zala-
interactive-television-platform-and-introduced-new-features.

29  National Statistical Committee of the Republic of Belarus, “Number and Composition of 
Households in the Republic of Households in the Republic of Belarus: Statistical Bulletin,” CIS 
STAT, 2021, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.cisstat.org/
census/Number_house_Belarus2020.pdf.

30  Shavela, Olga, “How Many TV Viewers Are There in Belarus and What Do They Watch,” 
Belarusians and the Market, February 11, 2022, https://belmarket.by/news/news-49575.html.

It wasn’t just news; there were also different opinion programs running 
on state TV. And sometimes, the authors of these programs would give 
up the information about the way things really were, information about 
real events. So, we also used that to gather information,” said former 
director of the Belarus Press Club Yulia Slutskaya in an interview31 with 
Helsinging Sanomat after her release. 

  In general, access to information is heavily limited because of both 
blocking of websites and repressions. “There is no normal access. 
Belarusians who need to find any information must find creative ways 
to overcome the blocking of websites that are considered extremist or 
are under some other kind of crazy repressions. They have to use VPNs 
and other censorship circumvention tools. And it is not because, as in 
Europe, they are worried about getting extra advertising or sharing too 
much personal data. They don’t want authorities to track anything that 
they read for political reasons,” an expert said. 

While systems are in place to provide other information systems or other 
devices in case of a disruption to telecommunications, not all experts 
agreed that it was a good solution for Belarus. Since many of the state 
TV channels’ websites spread false news and hate speech, some argued 
the interruptions would be good because they would disconnect people 
from state media. Another expert noted that both state TV and radio 
stations participate in exercises to prevent a total shutdown in case of 
natural disasters or war.

Indicator 8: There are appropriate channels for government 
information.

The right to information remains limited. “The right is guaranteed by 
law, and it is a declaration by law. It is only necessary to say that, unlike 
practically all European states, in Belarus, there is no special [act] on 
access to information, and there is a constitutional provision, which 
limits the right of citizens to access information that does not concern 
them personally,” an expert said. Since such laws do not exist, the 

31  Koskinen, Ronja, “Yuliya Slutskaya Interview: ‘Despite Everything, I’m Optimistic,” International 
Press Institute, September 27, 2021, https://ipi.media/yuliya-slutskaya-interview-despite-
everything-im-optimistic/.

https://bgs.by/insurance/177/7878/
https://beltelecom.by/en/news/main/beltelecom-upgraded-zala-interactive-television-platform-and-introduced-new-features
https://beltelecom.by/en/news/main/beltelecom-upgraded-zala-interactive-television-platform-and-introduced-new-features
http://www.cisstat.org/census/Number_house_Belarus2020.pdf
http://www.cisstat.org/census/Number_house_Belarus2020.pdf
https://belmarket.by/news/news-49575.html
https://ipi.media/yuliya-slutskaya-interview-despite-everything-im-optimistic/
https://ipi.media/yuliya-slutskaya-interview-despite-everything-im-optimistic/


Vibrant Information Barometer

15

B E L A R U S

expert said, it is not possible to study their compliance with any norms. 
Another expert argued that some rules on access to information are 
embedded in the legislation on mass media or in the activities of the 
state organizations, but they do not meet international standards. 

Mechanisms to access or influence government policy or decision-
making became less accessible in 2021. The website Petitions.by, 
which collected various petitions from Belarusians and sent them to 
state officials, was declared “extremist” and blocked in August 2021,32 
along with Change.org. At the same time, ministries and state 
institutions have rubrics on their websites that allow electronic appeals 
or petitions. 

Before Petitions.by was shut down in 
August, the website had at least 300,000 
registered profiles, indicating that it was 
widely known by Belarusians. Despite the 
original address URL being blocked, the 
website continued working under a new 
one, Petitionsby.win, and by early 2022 
had more than 4,000 petitions, many of 
which elicit reactions from local or national 
authorities. 

Experts asserted that although there is no available polling data to 
support it, Belarusians are afraid to interact with authorities on topics 
that can be classified as political. “I can’t give a specific example, but 
I have an inner feeling that citizens have become afraid to request 
information from state organizations,” said one expert.

In general, when it comes to restrictions on access to information, 
political prisoners stand out. “These people have no opportunity to 
receive the information they want because they are surrounded by 
Belarusian state television and cannot subscribe to the newspapers 
that they want. This is a purposeful restriction of people who became 
political prisoners,” an expert said. Another expert added that a pretrial 

32  “Petitions.by and Change.org Websites Blocked in Belarus,” Belsat, August 7, 2021, https://
belsat.eu/ru/news/07-08-2021-v-belarusi-zablokirovali-sajt-petitions-by/.

detention center changed procedures; while previously a third party 
could subscribe a prisoner to a publication, now it can be only done by 
the prisoner himself.   

Government agencies have press secretaries and press centers 
but getting accredited to attend press conferences is difficult for 
nonstate media. “More than that, there are rules according to which 
certain officials do not have the right to provide information without 
coordinating it either with the head of the respective state bodies or 
with these same persons responsible for working with information,” 
an expert said. In this way, press services don’t assist in informing the 
population but present a certain barrier to receiving official information. 

“The work of press secretaries and 
information officers today is more about 
limiting the spread of unauthorized 
information from government agencies 
than an attempt to improve the awareness 
of citizens or organizations,” another 
expert said.  Telegram channels like 
the pro-government “Yellow Plums” 
sometimes serve as the government’s 
“spokespeople” but distort and riddle the 

official information with hate speech. On the other hand, nonpoliticized 
information is still being delivered by state agencies—mostly through 
state media. 

Indicator 9: There are diverse channels for information flow.

Laws regulating domestic and foreign ownership of media are in place. 
Moreover, there is no law that would regulate the concentration of 
ownership in media companies. “There are a couple of rules, but they do 
not concern either cross-subsidization or cross-ownership of television 
broadcasting, newspapers, or the ownership of mass media by state 
bodies,” an expert said. 

Not all state-run competitions that regulate access to the broadcasting 
market are known to the public, and when the contests happen, there is 
no clear explanation regarding the choice of winners. Radio frequencies 

The only laws that protect the 
confidentiality of sources in 
Belarus are the laws of physics: 
when data is destroyed on a flash 
drive, they cannot be intercepted 
or used by the law enforcement 
authorities,” claimed an expert.

http://Petitions.by
http://Change.org
http://Petitions.by
http://Petitions.by
http://Change.org
https://belsat.eu/ru/news/07-08-2021-v-belarusi-zablokirovali-sajt-petitions-by/
https://belsat.eu/ru/news/07-08-2021-v-belarusi-zablokirovali-sajt-petitions-by/


Vibrant Information Barometer

16

B E L A R U S

are distributed by the open competition but are never given to those 
commercial broadcasters that would pursue a different angle than the 
government’s line in their current affairs coverage. “If a competition is 
held, the competitors must present some kind of concept but we never 
hear about it,” an expert said. 

No special laws require transparency in media ownership. 
Monopolization of channels of media distribution takes place at the state 
level. While nominally Belarus has more than 1,000 nonstate media, 
there is no independent broadcaster registered in-country. Belarusian 
exiled broadcaster European Radio for Belarus (Euroradio) and its 
content has been declared extremist, while the only external Belarusian 
TV channel, Belsat, was labeled an “extremist group.” Establishing a 
media outlet requires registration, and there are strict rules for the 
qualifications the editor-in-chief of a registered media outlet must have. 

All experts agreed that there is no public service media in Belarus. 

Internet service providers have not changed their approach since 
2020 when the connection was cut for several days. They follow the 
government’s rules regarding restricting access to content. 

Indicator 10: Information channels are independent.

The ownership influences the editorial content of both state 
and nonstate media outlets. State media exclusively provide the 
government’s point of view. Nonstate media are dependent on 
managements’ decisions on behavior and publication under government 
repressions. For example, when authorities declared BelaPAN, the oldest 
independent news agency, an extremist organization, its owners decided 
not to issue any new content under its brand. “Another example is two 
websites, one in Homiel and the other in Mahilou, associated with the 
same editor,” an expert explained, “When the legal entity that founded 
one of the websites was liquidated, the owner decided to continue 
updating the social media.” According to another expert, “[Some media] 
have not fundamentally changed their editorial policy, but they have 
become very restrained. And they were allowed to stay, which shows 
this is purposeful in order to maintain advertising and keep legal status 

inside Belarus.”

Regarding advertising revenues, experts noted that the government 
discourages both state and nonstate media from placing advertisements 
in nonstate outlets. Still, some advertisers continue to place ads in these 
outlets, especially local ones. “I know at least one media outlet that 
keeps advertising partners despite being recognized as extremist, as 
they still serve as an important source for their community,” an expert 
said. 

State media receive most of the subsidies. “They are directed 
not according to any specific principle, but solely with the aim of 
supporting these media. And it is obvious that they affect the editorial 
independence of the newsrooms because only those media that express 
the state policy are supported,” said one of the experts. Another expert 
mentioned that nonstate media had received such subsidies as well, but 
it has since stopped. “I would say that the picture is complicated,” one 
expert said, “In the past, one of the few but large independent media 
outlets that used to participate in tenders and received state funding was 
Komsomolskaya Pravda.” But, the expert noted, it did not receive funding 
in either 2020 or 2021, following the political crisis. “Does this affect 
editorial policy? It is quite possible that it does because there are special 
projects dedicated to, say, the Brest Fortress, which would otherwise not 
appear there,” the expert continued.

The distinction between newsroom operations and business 
management is still lacking. Because of shortages in human resources 
caused by repressions and resulting economic disadvantages, the 
same person often serves as editor-in-chief and director at the same 
independent media outlet. This is especially true for smaller regional 
media. For national outlets, such as Zerkalo.io (formerly TUT.BY), Nasha 
Niva, or Euroradio, these roles are separate. 

The government agencies overseeing frequency allocation or telecoms 
are not neutral. The market entry and tax structure for media remain 
unfair compared with other types of companies, and independent media 
face more disadvantages than state media. Unlike other businesses, 
media newsrooms cannot have their offices in residential homes, 

http://Zerkalo.io
http://TUT.BY


Vibrant Information Barometer

17

B E L A R U S

and individual entrepreneurs are not allowed to publish any media, 
including online outlets. An editor-in-chief of a media outlet who 
applies for registration is required to have at least five years of media 
management experience. A broadcast media editor-in-chief must pass 
a special exam on broadcast law knowledge, the technical settings of 
radio and television broadcasting, and advertising law for his or her 
outlet to receive a dissemination license. Such licenses are not given to 
independent broadcasters, like Euroradio, Radio Racja, or the television 
channel Belsat TV (all of which are run from Poland).

Arbitrary rules are applied to limit access of independent media to 
information as compared to the access afforded to state outlets. “I 
personally encountered situations where state media are accredited to 
attend an event at state bodies, while nonstate media are not accredited. 
Allegedly, this was because state journalists did not suffer from COVID, 
while nonstate journalists had to follow all COVID restrictions,” an expert 
said. Another example of unequal conditions is the exclusive status of 
the news agency BELTA to exclusively disseminate information about 
state institutions. “Some state structures, such as the Ministry of Internal 
Affairs and some law enforcement agencies, simply leak information to 
certain TV channels or Telegram channels while denying any access to 
independent media,” another expert added. 

 
The members of regulatory bodies do not act apolitically. On the 
contrary, they allow themselves to make political statements. The 
Interagency Commission on Informational Security includes editors 
of state-owned media who openly denounce independent media and 
support the government on-air and online. This same commission is 
allowed to limit access to any media outlet they deem as harmful to 
state security. 

PRINCIPLE 3: 
INFORMATION CONSUMPTION AND 
ENGAGEMENT 11

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Within Principle 3, panelists scored highly the indicator related to 
Belarusians’ ability to safely use the internet and circumvent censorship, 
and they gave a relatively high score to the indicator on engagement 
with audience needs. The indicators on media literacy and productive 
engagement with information were scored the lowest. All panelists 
marked the indicator related to local community media as not 
applicable. 

Indicator 11: People can safely use the internet due to privacy 
protections and security tools.

The new law on personal data protection,33 adopted in May 2021, 
improves the security of the personal data of Belarusians. However, 
the behavior of law enforcement against politically active citizens 
demonstrates the opposite principle. People, particularly activists, 
are forced to reveal the data of correspondents in chats, their own 
passwords, contacts, and the private data of email interlocutors. 

The list of agencies that can classify information is long in Belarus. 
According to the “list of state bodies and other organizations entitled to 
classify information as state secrets” (enforced by the President’s Decree 
dated February 25, 2011), there are around 60 organizations that can 

33  “Belarus,” DLA Piper, February 21, 2022, https://www.dlapiperdataprotection.com/index.
html?t=law&c=BY#:~:text=The%20fundamental%20legal%20act%20regulating,of%20
personal%20data%20protection%20issues.

https://www.dlapiperdataprotection.com/index.html?t=law&c=BY#
https://www.dlapiperdataprotection.com/index.html?t=law&c=BY#


Vibrant Information Barometer

18

B E L A R U S

restrict34 access to information as a state secret, including the Belarusian 
State Concern of Food Industry, the State Inspection of Protection of 
Flora and Fauna, and the National State TV and Radio Company. “The 
same information may be regarded as classified for nonstate media and 
later appear publicly in state media,” an expert said. 

Digital security training and tools for Belarusian media are mostly 
available online. Several offline specialists 
in digital security had to emigrate due 
to political pressure. “Not all digital 
knowledge is transferrable online. Before 
2021, many local newspapers received 
individual visits to their newsrooms to have 
their devices checked. Now it is virtually impossible,” an expert said. 

Media outlets’ digital hygiene practices have strengthened since 2020 
due to constant pressure from authorities. Many independent news 
outlets have moved at least one person from their social media and/
or web team abroad and secured mirror websites in preparation for 
eventual disruption of access. They are also connected to international 
actors, such as “Access Now,” to deal with the consequences of possible 
distributed denial of service or other types of attacks. “Media that 
appear on the so-called extremism lists are using dynamic IPs and 
domain addresses to avoid direct links with the banned content. This is 
true for Radio Free Europe, Zerkalo, Nasha Niva, and many others,” said 
one expert. 

It is still possible to use VPNs in Belarus, and the government has not 
applied any punishment for this technology, despite introducing a 
formal ban back in 2015.35 Among the most popular applications36 are 
Psyphon, Surfshark, Proton, and NordVPN. “Despite initial setbacks in 
traffic caused by website blocking, we were able to quickly see the return 

34  “Access to Information,” Belarusian Association of Journalists, n.d., https://baj.by/en/content/
access-information.

35  Lokot, Tanya, “Belarus Bans Tor and Other Anonymizers,” Global Voices, February 25, 2015, 
https://advox.globalvoices.org/2015/02/25/belarus-bans-tor-and-other-anonymizers/.

36  Chester, Dean, “The Complete Guide to Using a VPN in Belarus in 2022,” Cool Tech Zone, 
January 4, 2022, https://cooltechzone.com/vpn-belarus.

of visits to our website,” an editor said. 

There is little evidence to indicate Belarusians know well how algorithms 
work or other ways tech platforms use personal information. However, 
the government widely spreads information about how it is using 
such information obtained from people’s devices and chats, and this 
motivates people to better protect their details. “There are fewer group 

chats than before. Many Belarusians prefer 
sharing sensitive information in one-on-
one conversations. Even if one person gets 
caught and arrested, they will be able to 
disclose only one member of the chat, not 
the whole list of participants as before,” 

said one of the experts. 

Indicator 12: People have the necessary skills and tools to be 
media literate.

Media literacy is included as an extracurricular activity at schools, but it 
is not actively promoted by the government. Instead, the government 
promotes pseudo-fact-checking done by pro-state media actors. 

The media and information literacy and critical thinking trainings used 
to be offered by nonprofit initiatives, most of which had to shut down in 
2021 as part of the comprehensive crackdown on civil society. 

There is little evidence of people using special tools for fact-checking 
or debunking disinformation. The nonpublic research that became 
available for the authors of this study however demonstrates a self-
proclaimed willingness to check news from various sources and a low 
trust in state TV channels. 

 “One recent poll demonstrated that Belarusians prefer the 
trustworthiness of journalists when they choose to financially support 
independent media,” an expert said. This may indirectly demonstrate the 
ability, or at least the willingness to distinguish high-quality news from 
poor quality. The limitations that are in place for independent polling do 
not allow experts to explore this hypothesis in-depth. 

Any platforms for public debate 
that existed in-country before 
2021 cease to exist,” an expert 
said.

https://baj.by/en/content/access-information
https://baj.by/en/content/access-information
https://advox.globalvoices.org/2015/02/25/belarus-bans-tor-and-other-anonymizers/
https://cooltechzone.com/vpn-belarus


Vibrant Information Barometer

19

B E L A R U S

While the data refers to early 2022, Chatham House polling showed that 
despite massive pro-Kremlin propaganda only 3 percent of Belarusians 
support the country’s involvement in the war with Ukraine. This might 
be interpreted as a sign of rather strong media literacy when compared 
to Russia. 

Indicator 13: People engage productively with the information 
that is available to them.

Freedom of speech and the right to information were severely repressed 
in 2021. With more than 50 journalists and bloggers behind bars by the 
end of the year, there was also an unprecedented closure of the state 
authorities to independent media. “The information requests are not 
coming through. We are denied access even to Zoom press conferences,” 
an editor said. 

The situation is not better for the general population. Belarusians 
continue getting prison sentences for comments left on social media 
that could be interpreted as their dissatisfaction with the authorities. 
In November 2021, a 69-year-old woman 
was fined €375 ($380), sentenced to 1.5 
years of house arrest, and had her mobile 
phone confiscated for one comment 
against a policeman made on the social 
network OK.RU in 2020. There were more 
cases where defamation laws were used 
against the general population. Between 
January and November 2021, the human 
rights organization Viasna recorded 104 
cases of criminal punishment for offending 
authorities and judges (Articles 369 and 391 
of the criminal code) and 32 for insulting 
the president (Article 368). “The pro-
government Telegram channels and TV 
programs make sure to speak publicly about these cases. They want to 
showcase the punishments so that people stop commenting, even if they 
are dissatisfied with something,” said one of the experts. 

After TUT.BY was shut down in mid-2021 and its content declared 
extremist, around four million users in Belarus lost their daily source of 
independent news. The new resource, Zerkalo.io, set up by the former 
TUT.BY team from exile, has yet to reach the same level of popularity. 
“It is unclear where the audience of TUT.BY went for news. None of 
the portals saw a massive increase in daily visits. There were some 
aggregators that became more popular, including Russian Yandex 
services,” an expert said. Over several months, other independent media 
noticed a growth in visits on social media, especially on YouTube, which 
allows certain anonymity for its users. But as YouTube indiscriminately 
suggests independent news alongside partisan content or propaganda, it 
is difficult to assess if most Belarusian viewers interact with independent 
news at least weekly. The same is true for Telegram, where media with 
editorial values and ethics have to compete with bloggers who often 
propose an extremely politicized interpretation of events. 

“Any platforms for public debate that existed in-country before 2021 
cease to exist,” an expert said, an opinion shared among all interviewed 
respondents. While there was an attempt to demonstrate public 

discussion about the development of a new 
Constitution (the referendum on the matter 
took place on February 27, 2022), these 
were “staged shows in the worst traditions 
of Soviet propaganda.” 

The proliferation of disinformation and 
mal-information, as well as hate speech 
by state actors and sometimes by their 
political opponents, on social media was 
noted already in other indicators. Still, the 
general public largely adheres to the norms 
and standards of an online community, 
and it frequently reports hate speech or 

misinformation on platforms. “Some media encourage their followers 
to report any irregularity on social media in order to deprive hate speech 
and disinformation actors a platform,” an expert said. This is supported 
by political initiatives, such as one from exiled the office of opposition 

There are fewer group chats than 
before. Many Belarusians prefer 
sharing sensitive information in 
one-on-one conversations. Even if 
one person gets caught and 
arrested, they will be able to 
disclose only one member of the 
chat, not the whole list of 
participants as before,” said one 
expert.  

http://OK.RU
http://TUT.BY
http://Zerkalo.io
http://TUT.BY
http://TUT.BY


Vibrant Information Barometer

20

B E L A R U S

leader Sviatlana Tsikhanouskaya, which took the initiative to work 
with big tech to remove Belarusian state propaganda from advertised 
and promoted content. Because of the office’s efforts, Google removed 
advertising from Belarusian law enforcement that distributed videos of 
tortured protesters.

There are no public councils or ombudsmen to address most of the 
complaints about the media. “The media are reactive to specific 
situations. If someone complains, the newsroom can decide to remove 
the story or write a correction, but they are guided by intuition, not 
procedures,” an expert said. 

Indicator 14: Media and information producers engage with 
their audience’s needs.

Independent research in Belarus in 2021 is very limited. However, 
since a lot of research can be done online and from abroad, media are 
able to access some of the studies, either because the data is public, 
like Chatham House, or shared confidentially by international media 
development organizations, such as Internews or Free Press Unlimited. 

As the blocking of web access intensified, the reliance on online 
quantitative data from social media platforms grew. But some of the new 
platforms provide few tools for in-depth analysis. “Several media outlets 
made their debut on TikTok in order to attract younger audiences,” said 
one expert. “But TikTok is not too keen to share any significant audience 
data.” Because of sanctions and distrust of investors in the market, it is 
also challenging to conduct any marketing research. 

While media accept and publish letters to the editors, many of them 
had to close their comment sections due to laws makings newsrooms 
liable for content in the comments. Belarusians became more cautious 
in providing feedback for fear of political repression. “We as media are 
required to be responsible not only for our staff and sources but also 
for people who comment in our chats or under our articles. But this is 
difficult, as there is no technical solution to anonymize everyone,” an 
expert noted. 

Before the crackdown, many media actors organized public events in 
Minsk and regional cities. The most noticeable were from the Belarusian 
Press Club, but there were also various open lectures, workshops, 
and meetings between journalists and the public all over the country. 
Now, these are held in virtual spaces or in exile (e.g., in MediaPort 
hubs in Warsaw and Bialystok), leaving people inside Belarus with less 
access to journalists. On top of that, the inclusion of media outlets on 
lists of extremists has forced the media inside Belarus to anonymize 
their authors and sources. “There’s a tendency to publish fewer and 
fewer author names, show less information, and have less direct 
communication and fewer meetings, including readers’ clubs,” an expert 
observed. This may play a negative role for the time being. “The trust in 
independent media that was high after the 2020 election may erode over 
time, as outlets have to hide their contributors’ names, and reporters are 
not able to ask questions publicly,” one of the experts said. 

Some common challenges and problems have a positive effect on 
independent media. “For the first time, we can say that we, independent 
content producers, do not compete. Newsrooms and journalists work 
together and promote each other’s content. This is something we could 
not imagine before,” an expert said. Another expert noted that while 
there are good examples of collaboration between independent media, 
the links between less professional content producers and traditional 
newsrooms are still weak. “They talk about each other but not with each 
other, and there is no agreed professional standard,” she noted. 

Indicator 15: Community media provides information relevant 
for community engagement.

Community media as commonly understood does not exist in Belarus.



Vibrant Information Barometer

21

B E L A R U S

PRINCIPLE 4: 
TRANSFORMATIVE ACTION 12

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Indicators under Principle 4 are the most polarized in the 2022 study of 
Belarus. On one hand, the indicators relating to individuals, civil society, 
and (mostly independent) media, received scores of between 15 and 20. 
However, indicators relating to government use of quality information 
to make public policy decisions, along with good governance and 
democratic rights, received scores of less than 10. 

Indicator 16: Information producers and distribution channels 
enable or encourage information sharing across ideological 
lines.

There was a discussion between the experts 
on whether self-censorship and avoidance 
of political topics in fear of backlash can be 
considered “nonpartisan news.” According 
to some, the very lack of political coverage, 
like the news site Onliner, means that 
large audiences interact with nonpartisan 
information. But others argued that Onliner’s decision to preserve its 
position inside Belarus and limit coverage is a deeply political step. 
“One does not change overnight into a lifestyle media outlet without 
a reason,” an expert said. Some regional media outlets also choose to 
follow the “nonpolitical” approach, concentrating on urban issues or 
history. The editors of blocked media set up separate lifestyle web pages 
so that they can continue to engage in journalism. 

While there is evidence of the existence of multiple types of media with 

varied ideological leanings, there is little data on whether Belarusians 
are reading beyond their bubble. Everyone in the country is exposed to 
state views, as most of the socially important information is delivered 
through state media. But when it comes to other political views, there 
is little intersection between the opposition and their sources of 
information and supporters of the current regime. 

Since 2020, there have been no street protests, and there are few 
opportunities for people of opposing views to directly engage at other 
meetings. “In the first months of 2021, such events could still happen, 
but after May, we lost those opportunities,” an expert explained. This is 
reflected in the digital space as well but to a lesser extent. “There are a 
lot of critical comments under both pro-government and pro-opposition 
publications. But it is difficult to judge whether people aim to exchange 
information or just to attack opponents,” an expert said. The most 
noteworthy discussions are happening on platforms where people can 
speak out anonymously like on YouTube channels. 

Open and constructive discussions may happen online, but experts were 
not sure how to measure whether they are informed by quality news and 
information. “There are so many platforms, so many ways to receive 

news, that we cannot be sure if the bases 
for those discussions are trustworthy news 
sources,” an expert said. Often, the mass 
exile of the middle class abroad becomes 
a topic of such discussions, with people 
trying to weigh the pros and cons of leaving 
Belarus for more democratic environments. 

Media continue to be trusted by most Belarusians, according to available 
polls. “Nongovernment media have been gaining trust for the last 20 
years and still have quite a lot of it, but it can slowly decrease under 
conditions of censorship,” said one of the experts. 

Indicator 17: Individuals use quality information to inform 
their actions.

There is little evidence about what type of content informs people’s 

There are so many platforms, so 
many ways to receive news, that 
we cannot be sure if the bases for 
those discussions are trustworthy 
news sources,” said an expert.



Vibrant Information Barometer

22

B E L A R U S

views on political or social issues. “When it is nearly impossible to get a 
representative audience survey in Belarus, the scrapes of data we get do 
not provide enough information,” an expert said. 

There are no avenues for direct dialogue with politicians. In 2021, the 
government decided to delay local elections one year, from 2022 to 
2023. This has shrunk the already narrow window of opportunity for 
citizens to engage with their current or potential deputies, as any such 
communication beyond the framework of campaigns may be considered 
too dangerous. 

There was also little interaction when it came to verifying the health 
claims of authorities. The government’s neglect of COVID-19 resulted 
in the majority of Belarusians ignoring the World Health Organization’s 
recommendations, something the state sometimes supported. 
President Alexander Lukashenka personally removed the requirement 
to wear masks in public spaces in Belarusian cities; subsequently, the 
announcements the need to wear masks were torn off and disappeared 
from public display. “Many people are led by emotions in their health-
care decisions, and emotions are rarely based on information. With 
COVID-19, it was also difficult to determine which recommendations 
were fact-based and which were not, as there was contradictory research 
data,” an expert said. Still, independent media tried to steer interest 
to topics like vaccination and disease prevention. “Fifteen regional 
media outlets engaged in the campaign, discussing pros and cons of 
various vaccines. They had a lot of engagement from people, which 
demonstrates the appetite for such information,” another expert said. 

False information was actively used by pro-state media to create 
sentiment against the political opposition in Belarus in 2020 and 2021. 
But it is unclear whether this inspired a significant number of people. 
The actions in support of Lukashenka were not numerous, and there 
were no massive citizen attacks on opposition figures. 

Indicator 18: Civil society uses quality information to improve 
their communities.

Many civil society organizations (CSOs) in Belarus had to shut down in 

2021 due to repressions. Still, they continue to exist in the informational 
space. In some cases, they rely on quality news producers; in others, 
they have transformed into media outlets. For example, the website 
and social media of Spring96.org from the human rights center Viasna 
have become a kind of news agency on political prisoners for many 
professional media outlets. “There is a deficit of information coming 
from inside Belarus; therefore, press releases and publications about 
human rights defenders enjoy high popularity among the remaining 
independent media,” an expert said. 

There were no known incidents of CSOs spreading mis- or mal-
information to their constituencies in Belarus in 2021. In general, civil 
society actors attempt to spread information responsibly. 

CSOs’ work to reduce the spread of mis- and mal-information is 
noticeable but there are doubts about its efficiency. “I gave this 
subindicator a rather high score because I can see how much effort NGOs 
make to denounce and address misinformation. But then we see another 
government source spreading absurd allegations, and it seems that it 
will never stop,” an expert said. 

Media outlets attempt to engage with civil society, but the uncertainty 
about being included on the list of “extremists” make these 
collaborations difficult. Topics that do not attract too much attention 
from authorities are usually apolitical. “In 2021, we ran a contest for 
the best environmental story, and we realized that real coordination 
between civil society and media is rare. Media take on the topics 
themselves. In only two instances did they ask environmentalists for 
comments. However, there were also positive cases, where a platform 
was given to an organization that protects animal rights,” an expert said. 

Among nonprofessional content producers, the most engaged with civil 
society is Mikita Melkaziorau with his YouTube show, Zhizn-Malina. This 
show, along with human rights defenders, prompted discussion around 
the topic of capital punishment in Belarus. The think tank community 
also actively interacts with media, both traditional and nonprofessional. 
This is especially true of the BEROC initiative, which supports the online 
media outlet Thinktanks.by. 

http://Spring96.org
http://Thinktanks.by


Vibrant Information Barometer

23

B E L A R U S

Yet all the efforts of civil society in 2021 did not lead to any policy or 
legislative changes in Belarus. “Indirectly, we can say that civil society 
has improved conditions for Belarusians who have moved into exile. 
Due to the lobbying, volunteer work, and activism of Belarusian CSOs 
in Poland, the exiles there received special treatment from the Polish 
government. The situation is similar in Lithuania,” an expert said. 

Indicator 19: Government uses quality information to make 
public policy decisions.

Press conferences exist but are mostly 
open only to pro-governmental media. 
As one of the experts noted, sometimes 
organizers quote COVID-19 regulations to 
limit independent media access, while state 
media are allowed in. 

Political discourse from the state media often uses misinformation and 
mal-information intentionally. While political opponents attempt to 
use facts, access to information is increasingly difficult. One of the most 
striking examples of historical revisionism informing political decisions 
surrounds the “genocide of the Belarusian people” during World War II, 
which, according to state officials, is purposefully not recognized by the 
West. “The government tried to make the map of villages burned during 
World War II and failed, and it tries to manipulate the facts about who 
burned those villages. It removes any mentions of guerilla fighters or 
Soviets igniting villages and leaves only statements about Germans or 
their supporters. As a result, even villages that were never burned appear 
on that map,” an expert said. 

Government actors refer to state broadcasters and officials when 
explaining their decisions and ignore content from quality media or 
information from civil society. They are likely to use misinformation 
and to misinterpret the facts leading to their decisions. “They stated 
that people who helped pay fines for victims of repressions who were 
punished for their participation in peaceful actions were sponsoring 
terrorism, that journalists who livestreamed protests were coordinating 
them and therefore have to be punished,” an expert said. 

Indicator 20: Information supports good governance and 
democratic rights.

Most subindicators in this indicator received extremely low scores. 
The only exception was the subindicator on civil society and media 
exerting pressure on the government to stop violating civil liberties. 
This is done through the publication of news, reports for national and 
international stakeholders, and communication with advocacy groups 

and international rapporteurs. However, 
there is no significant evidence of the 
success of such efforts in 2021. “Perhaps 
the only exception was the attempt of 
authorities to declare the white-red-white 
flag a Nazi symbol. A petition launched in 
April 2021 against this attempt gathered 
more than 100,000 signatures, the biggest 
petition in Petitions.by’s history. It caused a 

huge reaction, and in the end, the flag was not targeted by authorities,” 
an expert said. 

A partial panel was held virtually, and some experts were interviewed 
individually. IREX protects the identity of the panelists who agreed to 
participate in this study. Amendments to the criminal code include an 
article titled “Discrediting the Republic of Belarus,” which provides for 
criminal liability for giving international organizations “false information” 
about the country.

Copyright © 2022 by IREX

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute 
VIBE in whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the 
acknowledgment “The Vibrant Information Barometer (VIBE) is a product of IREX 
with funding from USAID.”; (b) VIBE is used solely for personal, noncommercial, or 
informational use; and (c) no modifications of VIBE are made.

This study is made possible by the support of the American People through 
the United States Agency for International Development (USAID). The opinions 
expressed herein are those of the panelists and other project researchers and do 
not necessarily reflect the views of USAID, the United States Government, or IREX.

Nongovernment media have been 
gaining trust for the last 20 years 
and still have quite a lot of it, but 
it can slowly decrease under 
conditions of censorship,” said one 
expert.  

http://Petitions.by

