
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010170

Moldova

The government led its affiliated media outlets, such as the public broadcaster 

Teleradio Moldova, into a campaign to discredit the political opposition as 

well as some civil society representatives. The government accused NGOs and 

members of the Civic Coalition for Free and Fair Elections 2009 of involvement 

in the protests.



171

INTRODUCTION

PPolitical complexities dominated Moldova’s media scene in 2009, and the worldwide financial crisis also affected 

the media. For the first seven months, elections were the focus, and the results of the April 5 parliamentary vote 

raised serious questions. The governing Communist Party (PCRM) gained 60 out of 101 seats, and the political 

opposition (including the Liberal Party [LP], the Liberal Democratic Party of Moldova [PLDM], and Our Moldova 

Alliance [AMN]) won the remaining 40 seats. The parliamentary opposition did not recognize the results.

On April 6, young people organized a silent march, holding candles that symbolized “the death of democracy” 

in Moldova. Tens of thousands of youth spontaneously gathered the next day, but due to the interference of 

provocateurs, the protest turned violent, with vandalizing of the parliamentary and presidential buildings. More 

than 50 police officers were injured, and hundreds of young people were detained; some alleged torture. At least 

one young person died. The Communist Party leader, Vladimir Voronin, accused the opposition of attempting a 

coup, and suggested that Romania and Serbia were involved.

The government led its affiliated media outlets, such as the public broadcaster Teleradio Moldova, into a 

campaign to discredit the political opposition as well as some civil society representatives. The government 

accused NGOs and members of the Civic Coalition for Free and Fair Elections 2009 of involvement in the 

protests. Moldovan journalists were also assaulted, arrested, and harassed. 

The new parliament was formed, but two attempts to elect the president failed. Eventually, that parliament 

was dissolved and early elections were set for late July 2009. The media loyal to the governing Communist Party 

turned the 45-day electoral campaign into an aggressive information war. Some newspapers and a number of 

important broadcasters, including public outlets, directed propaganda against the opposition, saying that it had 

no evidence that the April 5 vote was rigged, and blaming the party for the alleged attempted coup d’etat that 

followed. Despite public awareness of broadcasters’ violations of the laws in effect during this period, neither the 

Central Election Commission (CEC) nor the Broadcasting Coordinating Council (BCC) intervened. 

The results of the early elections pointed to a fragile majority for the opposition—53 seats against 48 for 

the Communists. The opposition parties formed the Alliance for European Integration (AIE) and took power. 

During the post-electoral period, the media returned to normal activity, although a number of media outlets 

loyal to the Communists continued to distribute aggressive propaganda. For their part, the Communists, who 

moved into opposition, complained publicly that the new leadership undertook repressive measures against 

the freedom of the press. 

The MSI panelists continued to see weakness in the Moldovan media sector’s ability to meet the information 

needs of citizens. Due to the impact of the politicization of the media during the election period, the overall 

rating for the sector fell to 1.61 from 1.81 the year before. In particular, panelists noted a decline in journalistic 

professionalism, along with continued shortcomings in the business management of media outlets.

M
oldo




v
a

OVERALL
SCORE:
1.61

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010172

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Moldova AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of print outlets, radio stations, television stations: Print media: 
about 170 newspapers and magazines with local and national coverage 
in Romanian and Russian (www.moldpresa.md); Radio stations: 50; 
Television stations: 57 (www.cca.md)

>> Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper): 
N/A

>> Broadcast ratings: TV Moldova 1 and Radio Moldova, both state-owned, 
are the highest rated broadcasters.

>> Annual advertising revenue in the media sector: Television: €16 million; 
Newspapers: about €5 million; magazines: €1 million; Radio: €1.5 million 
(National Agency for Competition Protection)

>> News agencies: Infotag, Info-prim Neo, InfoMarket, Deca-press, 
Basa-press, Moldpres (state-owned), Novosti/Moldova

>> Internet usage: 850,000 (2008 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 4,320,748 (July 2009 est. CIA World Factbook)

>> Capital city: Chişinău

>> Ethnic groups (% of population): Moldovan/Romanian 78.2%, Ukrainian 
8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9%, other 1.3% (2004 
census)

>> Religion (% of population): Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, Baptist 
and other 0.5% (2000 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Moldovan (official, virtually the same as 
the Romanian language), Russian, Gagauz (CIA World Factbook)

>> GNI (2008-Atlas): $5.338 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> GNI per capita (2008-PPP): $3,210 (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> Literacy rate: 99.1% (male: 99.7%, female: 98.6%) (2005 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: Acting President Mihai Ghimpu (since 
September 11, 2009)

1.
96

1.
79

1.
78

1.
69

1.
44 1.

60

1.
82

1.
36

1.
78

1.
74

1.
71

1.
73

1.
19

1.
51 1.

65

1.
22

2.
24

2.
12

2.
11

2.
05

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Moldova

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



173

order to be able to obtain licenses [later].” The BCC applied 

the same sanction, a public warning, to all television stations 

monitored during the pre-election period for not having 

“ensured social and political pluralism,” even though, 

according to the MSI panelists, only NIT TV did not offer the 

right of reply to an electoral candidate.

In June, the Center for Combating Economic Crimes and 

Corruption announced the arrest of Valeriu Soltan, a BCC 

member who was alleged to have helped extort $13,000 

from the head of Sanatate, an NGO, in order to secure the 

broadcasting license for a radio station. According to the 

panelists, BCC became more independent after the second 

round of elections in July due to the change in political 

regime, including by extending Pro TV’s license after a court 

ruling against the agency for denying an extension in 2008. 

In addition, after it assumed power, AIE amended the 

broadcasting code to unblock assigning members to the 

Council of Observers of the public broadcaster Teleradio 

Moldova. The government accepted the resignation of the 

director of the television and radio company MIR, Constantin 

Staris, who promoted the accusations of an attempted 

coup by the opposition; and the director of the state news 

agency Moldpres, Valeriu Renita, who openly supported the 

Communists in the electoral campaigns. 

Rules for entering the media market are generally the same 

as for other business sectors, aside from the broadcasting 

license requirements. Doina Costin, of the media law unit 

at the Independent Journalism Center (IJC), said that state 

newspapers are at an advantage over independent papers 

because of the government’s financial subsidies to state 

papers. Also undermining private outlets is the requirement 

to pay VAT for advertising as for any other services or goods. 

Costin said that the VAT payment “contributes to the media 

businesses being underdeveloped and unprofitable.” Anatol 

Golea, general director of TV7, said that having public 

stations funded by the state budget but not restricted from 

commercial advertising revenues creates unfair competition 

for independent broadcasters. 

According to Moldovan legislation, public and private media 

should be treated equally. But in practice, public and some 

private media are politically influenced. In 2009, the head of 

the state continued the tradition of issuing press conference 

invitations only to representatives of the media loyal to the 

Communists—including the public broadcaster and the state 

news agency Moldpres, panelists said. 

In the countryside, the publications loyal to local 

administrations receive funding from local budgets and have 

more access to information than independent publications. 

Zaharova gave the example of the city of Rezina. The 

Objective 1: Freedom of Speech

Moldova Objective Score: 1.69

Panelists said that despite a generally good legal framework 

for freedom of expression, some laws still allow authorities to 

have control. This objective scored 1.69, compared to 1.78 the 

previous year.

The Constitution of Moldova, the press law, and the 

broadcasting code guarantee freedom of expression, but 

some provisions can be used as pretexts to limit this right. 

The constitution forbids “defamation of the state and the 

nation … as well as other actions attempting to overthrow 

the constitutional regime.” The criminal code has not been 

adjusted to the European Convention standards, and provides 

for fines, community work, or imprisonment for libel against 

judges and prosecutors. Other criminal offenses include 

dissemination of certain information that is “protected by 

law and concerning private life.” The administrative code, 

which provides for up to 30 days of imprisonment for libel 

and insult, also does not live up to European Convention on 

Human Rights standards. 

On the other hand, a 2000 Supreme Court of Justice decision 

on protection of honor, dignity, and professional reputation 

contributes to free expression by establishing that “no one 

may be punished for criticizing or insulting the nation, 

the state, or its symbols, unless the criticism or insult was 

intended and likely to incite imminent violence.”

Sorina Stefirta, editor-in-chief of Timpul de Dimineata, said 

that too many fail to assume the responsibilities that come 

with freedom of expression rights. Rodica Mahu, from Jurnal 

de Chişinău, said that the judiciary is not independent with 

regard to the media. She recounted her own experience of 

being inappropriately detained while reporting and seeing 

the police officers escape punishment. 

The Broadcasting Coordinating Council (BCC) is the central 

regulatory authority, and MSI panelists found fault with 

its monitoring during the election period. They noted 

that the BCC surpassed its legal authority during the 

campaigns when it announced a moratorium on tendering 

broadcasting licenses. “It is inexcusable that the operation of 

an independent media regulating body be affected by the 

political developments in the country,” said Vasile State, from 

the Electronic Press Association (APEL).

Despite public awareness of some broadcasters’ violations 

of the laws in effect during the election period, neither 

the CEC nor the BCC intervened. Angela Zaharova of Elita 

TV in Rezina said that “due to the moratorium imposed on 

broadcasters, they had to be obedient during elections in 

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010174

Panelists noted that the European Convention for Human 

Rights does not provide directly for the protection of the 

dignity and reputation of an individual. In a case that reached 

the European Court of Human Rights, Flux was sued by a 

Communist parliament member who said his honor and 

dignity were harmed by an article. Moldovan courts ruled 

against the newspaper, but the European court condemned 

Moldova in November 2009 for violating the newspaper’s 

right of free expression and ordered the government to pay 

Flux €5,000, including €3,000 for moral damages.

Moldova has laws facilitating access to information, but 

panelists said that the bureaucracy of civil servants often 

obstructs their enforcement. The law mandates that the 

government provide requested information immediately, in 

verbal or written form, if it is available. However, journalists 

are asked to send written requests that will be answered 

within 15 days. In September 2009, the Supreme Court 

of Justice ruled in favor of the Investigative Journalism 

Center and obliged the government to provide requested 

information concerning how funds were spent for the 

reconstruction of a monastery. During the last five years, 

the center has won 17 lawsuits against state institutions for 

restricting access to public information. 

“Even though we can speak about two types of governance 

in 2009—Communist and Democratic—public servants 

continue to keep public information secret,” Stefirta said. 

publication Farul Nistrean, which strongly promotes the 

Communists, received 120,000 Moldovan lei from the Rezina 

budget for the last quarter of 2009.

The election period saw contests over media content and 

acts against journalists and their outlets. In February, the 

Chişinău Municipal Election Council No. 1, at the request 

of the Communists, ruled that a news item posted on the 

Unimedia website detailing the platform of the Liberal 

Party fell under the category of advertising. New Media 

Group, the owner of Unimedia, stated that the decision was 

aimed at censoring the independent media, and requested 

that a distinction be made between a commentary from 

electoral funds and a news item that presents facts, is of 

public interest, and cannot qualify as electoral campaigning. 

Subsequently, the Central Election Commission cancelled 

the municipal-level decision, saying that the call to sanction 

Unimedia was groundless. 

In another incident, police raided the premises of Albasat TV 

in Nisporeni and insisted on starting an inspection. The police 

detained two employees for several hours, and the incident 

was regarded widely as a warning to the media not to be 

“inconvenient” for the government, panelists said. 

A study of the April 2009 events published by Promo-LEX 

association stated that Moldovan journalists were harassed 

during mass illegal arrests. It noted that camera operator 

Oleg Brega was beaten while filming near a government 

building and his camera was seized, and police detained and 

threatened other journalists. Mahu was detained illegally by 

police, and journalist Petru Terguta, warned of his impending 

arrest, left Moldova under OSCE escort. Romania Actualitati 

Radio and the NewsIn agency withdrew their reporters from 

Moldova in order to ensure their safety. In July, Stepan 

Piron, the director of the Independent Journalism Center 

in Gagauzia, said that the Communist Party filed lawsuits 

against him in an effort to silence his appeals about party 

campaign tactics. 

Media analysts and electoral contestants also pointed to 

political interference in the editorial activity of the public 

broadcaster Teleradio Moldova, and criticized the way 

debates were organized. 

Under Moldovan law regarding defamation cases, the rights 

of the plaintiffs are prioritized over those of the media. 

Costin said that the civil code allows for excessive sanctions 

of journalists, who also bear the burden of proof for the 

truthfulness of their statements. Libel and insult are not 

offenses under criminal law, but the administrative code 

provides for imprisonment. 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



175

Objective 2: Professional Journalism

Moldova Objective Score: 1.36

The panelists said that Moldovan media practice two types 

of journalism: democratic and propaganda. Journalists cover 

events based on their adherence to one value system or the 

other, and this became more obvious during the 2009 election 

campaigns. As a result, the objective for this score dropped 

sharply, to 1.36 from 1.82 in 2009.

“Even news and stories on controversies are no longer 

based on several independent information sources,” State 

said. “The monitoring of the activity of nine main television 

broadcasters during election campaigns showed that the 

majority of news and stories on controversies aired on 

most television stations were based on one information 

source, either official or of the party controlling the outlet. 

Moreover, the number of stories on controversies aired on 

Moldova 1 television station was very small, whereas at 

Teleradio Gagauzia, it was nearly non-existent.” According 

to Petru Macovei, executive director of the Independent 

Press Association, “of all television broadcasters, only Pro 

TV, TV7 and TVC 21 try to practice quality journalism. The 

rest are propaganda tools.” Eugen Uruşciuc, director of the 

Monitor Media Agency, said that often, especially at local 

media outlets, “even those journalists who know how to 

produce quality news stories are not able to, because they 

have to work in two or three places in order to support 

their families and simply do not always have time to practice 

quality journalism.” 

Moldova has had the Code of Professional Ethics Principles 

for Journalists in place since 1999. In 2006, the national public 

broadcaster developed two self-regulation documents, and 

in 2007, the Code of Conduct for Broadcasters was developed 

in accordance with the provisions of the broadcasting code 

and approved by BCC. These documents list ethical standards 

similar to those accepted by international professional 

journalist associations. 

In October 2009, six NGOs operating in the field of media, 

human rights, and public policy founded the Press Council 

of Moldova. This self-regulatory body declared itself 

independent and stated that its major task was to “examine 

complaints concerning the editorial activity of newspapers, 

magazines, news agencies as well as web portals.” Some of 

the council’s objectives are to enhance media responsibility 

towards readers, ensure compliance with professional 

standards and journalism ethics, settle disputes among 

“Initially, the election committee denied Timpul access to 

the lists of sponsors of the Communist Party in both 2009 

electoral campaigns. The newspaper was provided access to 

these lists only after it made a scandal out of this subject.” 

Local newspapers are in a more difficult situation. “On 

January 30, 2009, district councilors in Rezina, the majority of 

whom were Communists, denied media representatives access 

to their meeting,” Zaharova noted. In June, the bodyguards 

of the Premier Greceanii denied access to journalists from 

TV-Prim rom Glodeni to the meeting between the Prime 

Minister and local civil servants. Panelists concluded that 

authorities and citizens are somewhat unaware that public 

information is not owned by the authorities. 

The government causes no problems in accessing foreign 

sources of information, according to the panelists. The 

Internet is not restricted generally, and is a source of 

international information. However, April 2009 saw some 

alarming cases surrounding the post-election upheaval. 

On April 9, Facebook and the social networking website 

Odnoklassniki.ru became inaccessible to users in Moldova. 

On April 8, the administrators of the Unimedia information 

portal reported that their server had been attacked several 

times. Two broadcasters stopped temporarily the relaying of 

the programs of Realitatea TV and TVR 1 from Romania on 

Moldovan territory. As a result of blocking of the Internet 

sites, OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos 

Haraszti sent an appeal on April 14 addressed to Moldovan 

authorities, urging them to provide free access to foreign 

media and create a proper environment for journalists to 

exercise their profession. 

Moldovan legislation does not impose any restrictions on 

entry to the journalism profession, except for the requirement 

that journalists seek accreditation according to “the relevant 

procedure.” However, in 2009, the former leadership ignored 

or arbitrarily interpreted accreditation rules, panelists said. 

For instance, following the April events, the Ministry of 

Foreign Affairs withdrew the accreditation of Romanian 

journalist Doru Dendiu for no stated reason. The journalist 

had to leave.

Additionally, the local television station Studio L in Causeni 

was sued for not asking permission to film a working 

meeting of the election council. “The television station won 

the case relatively easily, but it was nerve-wracking and 

time-consuming,” State said. He noted that the electoral code 

states that media representatives have the same rights as 

accredited observers.

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010176

from their conviction. NIT TV station is a case in point. 

When, at the BCC meeting on November 6, 2009, the issue 

of penalizing NIT for violating the principles of objective and 

fair reporting was raised, the director of the station replied 

that NIT targeted a certain audience that appreciated this 

type of journalism, and that such an editorial policy was 

completely justified.” 

Stefirta added, “Some advertising suppliers request explicitly 

that their advertisements shall not be placed close to 

‘negative news.’” 

Panelists said that they believe that the media sieves 

information to suit the authorities’ political agendas, 

thus ignoring issues of interest to the public. IJC and API 

monitored seven television broadcasters during their 

coverage of the April protests and concluded: “Moldova 1, 

NIT, N4, and Prime TV presented news selectively, provided 

biased coverage of events, did not abide by the principle of 

plurality of information sources, [and] manipulated text and 

images, and thus offered to the audience biased information 

tendentiously presented from the viewpoint of the central 

public administration. On the day when the riots occurred, 

Prime TV and EU TV did not broadcast any newscasts, thus 

depriving the public of a plurality of information sources. Pro 

TV and TV 7, both with regional coverage, offered the floor 

to all parties involved in the conflict.”

Blogs and social networking sites often cover issues 

that cannot be found on the first pages of newspapers. 

However, rarely do they tackle public interest issues of major 

importance. “Currently, in Moldova, the majority of blogs 

resemble more ‘personal diaries.’ Few journalists keep blogs 

that would cover civil society developments,” Stefirta said. 

Panelists agreed that salaries of media professionals have 

seen no positive changes, and they are not high enough to 

discourage corruption. There is no difference in the salaries 

paid to media professionals and those paid to most other 

professionals. However, local journalists are paid less than 

their colleagues from the capital. Salaries of broadcast 

journalists are higher than those of print media journalists, 

but overall, the share of journalists who “live” on their salary 

is insignificant. This reality contributes to the phenomenon 

of journalists migrating from one newsroom to another, and 

from one political or economic owner to another. This is also 

why “those who value money more than anything easily 

slide into corruption,” Mahu said. “Only the most dedicated 

journalists—those who practice it for the sake of the art, or 

those with social support (a spouse with a better income, 

parents who work abroad, etc.)—stay in journalism. However, 

political ‘owners’ know how to motivate journalists: they offer 

money, positions, awards, and a good place on the party list.” 

readers and publications, promote quality journalism, and 

increase media credibility. The impact that this new body will 

have is not yet clear.

Despite the existence of ethics codes, Moldovan journalists 

neglect ethical standards most often because, according 

to Mahu, “credibility—the most treasured capital of a 

journalist—is not a wished-for quality that journalists 

would like to possess [in Moldova].” Alexandru Burdeiinii, 

editor-in-chief of the news agency Infomarket Media, said 

that low salaries force journalists to write paid reports. “It 

is regrettable that a lack of professional ethics resulted in 

the so-called ‘journalistic polemic,’ when journalists fight 

among themselves, thus ‘copying’ politicians,” Stefirta said. 

Constantin Marin, dean of the Journalism Department at 

Moldova State University, stated that media practices in 

2009 “proved that the media and journalists often practice 

political partisanship.”

Panel members agreed that in 2009, journalists and editors 

representing both public and private media practiced 

self-censorship for political or economic reasons. According 

to Zaharova, “Before the election campaign, Retro FM 

radio station unilaterally cancelled its contract to retransmit 

Radio Free Europe programs. Also, Moldpres agency did not 

release the news story on the decision of the Constitutional 

Court as of December 27, 2009 concerning the legal 

character of the appointment of Mihai Ghimpu as acting 

president of the country.” 

Costin said that self-censorship is not necessarily due to 

government pressure. “Self-censorship practiced by some 

media outlets is a consciously assumed vice that also stems 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



177

Objective 3: Plurality of News

Moldova Objective Score: 1.73

Moldovan citizens have unobstructed access to a multitude of 

information sources. “However, the majority of the media are 

partisan, and therefore we cannot speak about trustworthy 

and objective news,” said Golea. Stefirta added, “While 

newspapers can still reach the countryside, the majority of 

television and radio stations that broadcast in Chişinău and 

do not have national coverage remain largely unknown 

in villages. Social networking websites as well as blogs are 

popular among young people and…in cities.”

Local private broadcasters outside the capital have limited 

coverage as well as limited production capacity for local 

news. Reports on local news range from several items a 

day to one newscast a week. As in previous years, the 

only accessible source of information for a large part of 

Moldova’s population remains Teleradio Moldova. According 

to Zaharova, the station is perceived as a reliable source 

in the regions, which “was obvious after the April events, 

when countryside residents were cursing young protesters,” 

she said. Lately, a growing number of people, including in 

the countryside, have been installing satellite dishes to have 

access to multiple television channels. Nevertheless, due 

to an insignificant number of Moldovan television stations 

broadcasting via satellite, these people will not have greater 

access to local news.

According to the National Regulatory Agency for Electronic 

Communications and Information Technology (ANRCETI), 

broadband Internet reached a penetration of 4.63 percent 

(compared to 23 percent in the EU) in September 2009 in 

Moldova. The vast majority of Internet users are concentrated 

in cities. For instance, broadband Internet has reached a 

penetration of more than 30 percent in Chişinău, and more 

than 10 percent in Bălţi. More than 40 operators provide 

Internet access, with Moldtelecom holding a 67.2 percent 

market share and Starnet and ORANGE Moldova with 10.4 

percent and 5.3 percent, respectively (www.anrceti.md). Based 

on the November 2009 Public Opinion Barometer, 8.6 percent 

of the respondents consider the Internet their primary source 

for information. Cell phone operators provide SMS news 

feed service for a fee, but this means of information has not 

become popular.

Moldovan legislation does not restrict citizens’ access to 

international media, although city residents have much 

easier access than rural residents. The disparity is due to the 

unbalanced policy of frequency distribution among radio and 

Panel members said that entertainment programs produced 

abroad and relayed by Moldovan broadcasters overshadow 

news programs. “Local broadcasters do not produce their 

own entertainment programs at all. They need more staff 

and financial resources than they have at the moment,” 

Zaharova stated. 

The majority of radio broadcasters tend to produce 

newscasts first and foremost because they are less expensive. 

A number of local, regional, and central radio stations 

broadcast five-minute newscasts hourly. No television 

station, including the national public broadcaster, can 

afford this. Usually, television broadcasters put their efforts 

into evening newscasts. The great majority of television 

stations fill their airtime by relaying foreign programs, 

including entertainment, and very few have well-developed 

news departments. According to the monthly audience 

measurements of 12 television broadcasters, conducted by 

the Moldova office of AGB Nielsen Media Research, contests 

and reality shows far overshadowed newscasts in the ratings 

in 2009. 

Panelists said that the quality of printing continues to be a 

problem for newspapers, which remain unattractive both 

for readers and advertisers. There have been some technical 

improvements in broadcasting, including in the countryside, 

where international donors have been active with grants for 

equipment. Generally, however, “local television stations can 

hardly purchase anything—especially now, during the crisis,” 

State said. In terms of modern technologies, the panelists did 

make note of the launch of the online radio Jurnal FM and 

online television Privesc.eu in October 2000, which broadcast 

live from important events. 

Panel members agreed that specialized reports and 

programs are rare, although the print media offer more 

than broadcasters. In December 2009, the print publication 

Economist and the online Business Expert merged to establish 

a new newspaper, Economist, with 16 pages and a circulation 

of 6,500 copies. The motivation of print media journalists 

comes mostly from contests funded by foreign organizations. 

During election campaigns, the media loyal to the ruling 

party started broadcasting a new type of “specialized 

programs” criticizing either certain political parties or some 

leaders of the opposition parties. Journalists were given 

“compromising information” based on which “investigations” 

were produced. 

Moldova has some investigative blogs. Regarding the reasons 

for the online format, Stefirta said, “one of the explanations 

would be access to information, but also the high cost of 

producing such reports, especially for television use.”

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010178

Marianne Mikko, head of the delegation of the European 

Parliament, at an April 29 press conference. “Therefore, I 

believe that the necessary reforms should be conducted right 

now, since, during the five years that I have been monitoring 

the developments in Moldova, I have not noticed any 

improvement in this respect.”

In the middle of the electoral campaign, three political parties 

(AMN, PLDM, and LP) refused to take part in election debates 

aired on EU TV, over objections to its editorial policy. On 

March 19, PLDM accused state-supportive media of organizing 

campaigns aimed at discrediting real opposition, saying: 

“Newspapers, television and radio stations, news agencies, 

and information portals loyal to the power distribute literally 

the same news pieces criticizing the opposition and praising 

the leadership.”

After having monitored 24 media outlets, the Independent 

Journalism Center and the Independent Press Association 

stated on April 1, 2009 that the media are separated into 

three groups: one that supports the Communist Party and 

criticizes opposition, one that criticizes the Communist Party 

and supports certain opposition parties, and one that tries to 

provide neutral coverage of the electoral competitors.

Moldova has several news agencies. In addition to print news 

services, some agencies provide photo and audio services 

(Info-prim Neo) and online services (Novosti-Moldova). 

Initially, news agencies in Moldova established themselves 

as independent and non-partisan bodies. News outlets 

considered them trustworthy sources of information and 

were used and quoted extensively by other media. However, 

according to Stefirta, “The year 2009 saw an obvious 

deterioration of the situation in this respect, because some 

news agencies [Omega agency and Moldpres state agency] 

got openly involved in the election campaign and served the 

interests of the ruling party as true propaganda tools.” 

Mahu agreed. “I counted three independent news agencies 

in terms of their editorial policies—Info-prim Neo, Deca press 

and Infotag. Media outlets use the news feeds provided by 

news agencies without always indicating them as sources. 

I believe that nobody in our media market can afford to 

subscribe to international news agencies,” she said. 

The vast majority of private broadcasters in Chişinău 

produce their own newscasts and current affairs programs. 

Broadcasters with wide coverage such as NIT TV, N4 TV, Prime 

TV station, and Antena C radio station basically air slightly 

altered versions of the news from Teleradio-Moldova. The 

newscasts on Pro TV, TV 7, TVC 21, and Vocea Basarabiei radio 

station are distinctly different. 

television broadcasters that BCC has pursued since 1997. As 

a result, the capital and two or three other cities have too 

many broadcasters and some provinces have none. There 

are now no frequencies left, so media observers hope that 

digitalization may allow more stations to enter the market. 

The same is the case with Internet accessibility. 

Thus, the majority of rural areas have access to the public 

broadcaster and the two private channels with national 

coverage (TV Prime and 2 Plus, with an insignificant amount 

of local programming) as well as two television stations (NIT 

and N4) loyal to the Communist party and with quasi-national 

coverage. “One can find mainly Russian newspapers on the 

market, and far fewer—and mainly entertainment papers—

from Romania. Well-known foreign dailies cannot be found in 

Chişinău kiosks,” Mahu said.

The government does not directly restrict citizens’ media 

access, aside from the aforementioned blockage of some 

news and social networking sites in April. However, it 

has taken indirect steps, noted Vasile Spinei, director of 

Access-Info Center. He noted that Pro TV was denied a license 

extension until it sued the BCC, and Vocea Basarabiei radio 

station’s repeated requests for frequencies were denied for 

years, until the fall of the Communist party.

According to the panelists, neither the public broadcasters 

nor the state print media reflect the entire political spectrum. 

They practice political partisanship and do not act in the 

public interest. “The struggle to ensure freedom of expression 

at the public broadcaster Moldova 1 is a lost one,” said 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



179

Objective 4: Business Management

Moldova Objective Score: 1.22 

Panelists said that in 2009, Moldovan media did not progress 

significantly in obtaining the economic independence that 

would support editorial independence. Business management 

deteriorated significantly, according to the MSI scoring, which 

dropped to 1.22 from 1.65 in 2009. 

Panelists noted that the economic crisis pressed the media 

to become more efficient. However, outlets that develop 

feasible business plans and implement accounting practices 

and financial techniques in accordance with internationally 

accepted standards are an exception rather than a rule. Few 

professionals see and manage media outlets as businesses. 

“Business managers are not well trained and do not have the 

necessary skills to tailor media products to market demands 

[and] thus contribut[e] to the viability and profitability of 

their businesses,” Macovei said. 

In order to survive the financial crisis, local radio broadcasters 

have either reduced their staff or cut down their production 

costs by re-broadcasting archived programs. “As advertising 

is concentrated in the capital, local media outlets try to 

make ends meet,” Mahu said. “State and public media 

do not manage taxpayers’ funds responsibly. The lack of 

transparency in the spending of public funds, and the quality 

of media products that have been strongly criticized by 

taxpayers, prove this point.”

National legislation stipulates that public and private media 

outlets may have multiple sources of funding. Public radio 

broadcasters and state print media are funded largely from 

national and local government budgets. Private media draw 

their funding from sales, advertising, sponsorship, grants, 

donations, and specialized services. The funding that state 

media receive is not enough, and because it is transferred 

annually, outlets are even more politically dependent. The 

influence of the political factor is also obvious in the case 

of some important private media outlets, which are more 

interested in pursuing ideological impact than economic 

viability. These media outlets (NIT TV, N4 TV, EU TV, radio 

Antena C, Moldova Suverana newspaper, Nezavisimaia 

Moldova newspaper, Omega news agency, and others) have 

been favored financially by the former authorities. As a rule, 

such media institutions “are taken care of” by their political 

protectors until they are no longer needed; then are left on 

their own. EU TV station is a case in point. After the Christian 

Democratic People’s Party, the real owner of EU TV, lost in 

the parliamentary elections, the broadcaster stopped airing 

news and current affairs programs, panelists said. They noted 

Local private broadcasters are located in Briceni, Edinet, 

Drochia, Glodeni, Floresti, Soroca, Soldanesti, Rezina, Causeni, 

Straseni, Cimislia, Basarabeasca, Taraclia, Ciadir-Lunga and 

Comrat. The majority produce some daily news on community 

issues. The same is true about the local private radio stations 

located in Edinet, Glodeni, Orhei, Singera, Anenii-Noi, 

Tighina, Ribnita, Nisporeni, Cimislia, Basarabeasca, Taraclia 

and Cahul. Most of them produce news in Romanian and 

Russian. Local private broadcasters in Comrat produce news in 

Gagauz as well, and those in Taraclia produce additional news 

in Bulgarian. 

Moldovan media law generally uses the terms “founders/

co-founders” rather than the term “owner.” This is one 

reason why citizens do not have access to information about 

the ownership of media outlets, panelists said, although 

readers generally can deduce ownership based on the 

publication’s content. According to the press law, in January 

and July each year, periodical publications and news agencies 

are required to report sources and value of donations, 

including the non-financial donations, from local and foreign 

individuals and legal entities. However, this provision has not 

been observed. 

There is no record of financial corporations purchasing 

media outlets in Moldova. Officially, the media sector has 

no monopolies. The broadcasting code stipulates that an 

individual or a legal entity may own up to two broadcasting 

licenses for the same area and that “an individual or a 

legal entity, local or foreign, may be a direct or indirect 

investor or major shareholder of up to two different types 

of broadcasters.” 

No major foreign investments have been in Moldovan media 

to date, although Romanian and Russian programming has a 

heavy presence on Moldovan television. At the end of 2009, it 

was announced that two newly established satellite television 

stations, Jurnal TV and TV Publika, will receive investments 

from Germany and Romania. Panelists were divided over 

whether this development is positive or negative. 

The media with national reach fail to regularly cover social 

issues, the panel agreed. Public broadcasters and state print 

media have avoided social topics, especially during election 

campaigns, since it could have had a negative impact on the 

image of the ruling party. More often than not, in order to 

avoid controversy, media outlets refuse to cover sensitive 

issues. Stefirta gave an example: “In 2009, the intention of a 

religious minority to organize a demonstration in the center 

of the capital was harshly criticized by the Orthodox church 

and its supporters. The same harsh criticism was received by 

media that covered these events and thus ‘dared’ to invoke 

the right to free assembly.”

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010180

television, and is estimated at €16 million annually, which the 

director of the National Agency for Competition Protection 

announced at a November government meeting. The amount 

of advertising going into newspapers was estimated at about 

€5 million, whereas the amount going to magazines was 

estimated at €1 million. Radio broadcasters received about 

€1.5 million. 

Currently, advertising agencies collaborate more actively with 

media outlets that can supply audience data than with online 

media. However, according the organizers of the International 

Specialized Fair, Advertising & Design – 2009, even though the 

amount of advertising has significantly decreased in Moldova 

in 2009, “the only type of advertising that did not suffer from 

the effects of the financial crisis is online advertising—which, 

therefore, starts to look more attractive.” The fast-growing 

online advertising market represents about 2 percent of the 

total share of the advertising market in Moldova, and was 

estimated at $800,000 in 2009. Experts forecast 50 percent 

growth in online advertising in 2010, based in part on the 

growing number of Internet users (numbers climbed to about 

1.4 million in 2009).

In terms of investment in advertising, foreign companies 

rate first, followed by local private companies and then state 

companies. According to the majority of the panelists, with 

few exceptions, the quality of advertising in all types of 

media is far from professional. 

The share of advertising revenues in Moldovan media is still 

much below generally accepted standards in other countries. 

About 60 to 80 percent of revenue from local print media and 

radio broadcasters comes from sources other than advertising 

(subscriptions, sponsorships, sales, and services to individuals, 

companies, and sometimes government bodies). “In Moldova, 

subscriptions represent a well-rooted tradition. Editors 

struggle to get the largest share of subscribers” in the print 

media and also the cable television sector, Stefirta said. 

Usually, only television and radio broadcasters, along with 

newspapers/magazines with the highest ratings, use the 

space provided by law (20 percent of each broadcasting hour, 

and 30 percent of the space of a newspaper/magazine) for 

advertising. The rest of the media outlets, especially regional 

ones, feel a constant shortage. 

The government subsidizes a certain number of media 

outlets, but lack of transparency about the criteria for 

fund distribution makes outlets more dependent on 

the authorities, affecting their editorial policies, Costin 

commented. The Communist authorities encouraged private 

media outlets that were loyal to them and discouraged 

those that were critical of them, Costin added, and the 

that since October 2009, salary arrears have accumulated, 

resulting in a strike and the departure of some staff. In the 

provinces, many private media outlets survive on support 

from international donors seeking to ensure more pluralistic 

information sources outside of the capital.

Panel participants agreed that the advertising sector in 

Moldova is underdeveloped, although they noted some 

progress. “A growing number of advertisers prefer to work 

through advertising agencies, which, as a result, started to 

play a more significant role on the media market. Surely, 

they work with media outlets based on the audience 

measurements that they have at their disposal,” Stefirta 

said. However, Golea noted that “prices for audience 

measurements are extremely high; consequently, few media 

outlets can afford such a luxury. Moreover, sometimes the 

results of audience measurements are manipulated.”

Both the media and advertising agencies lack marketing 

specialists. The few experienced agencies are overwhelmed 

with requests. University students study marketing, 

but based on foreign textbooks and the experience of 

other countries that differ significantly from Moldova. 

A limited number of media outlets use services provided 

by advertising agencies. Jurnal de Chişinău, for instance, 

draws up to 20 percent of its revenues from advertising 

agencies, and “the rest is attracted by its staff,” said Mahu, 

the paper’s editor in chief. Local print and broadcast media 

outlets are selling their products themselves. 

The situation is different in the case of television stations; 

international research firms measure their audience regularly. 

About 50 percent of advertising in Moldova goes into 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



181

Objective 5: Supporting Institutions

Moldova Objective Score: 2.05

This objective scored 2.05 this year, registering a negligible 

decrease from 2.11 last year. The organizations supporting 

the media did not manage to avoid the political cleavages of 

journalists and editors along political lines.

Moldova has a number of independent trade organizations, 

including the Union of Journalists (UJM), API, APEL, the 

Association of Cable Television Providers, the Association 

of Local Television Stations Media Regional, the Association 

of Local Television Directors Meridian, the League of 

Professional Journalists (LJP), and others. API, APEL and 

the Association of Cable Television Providers are the most 

active. Media Regional and Meridian were founded in 

2009, and have not yet asserted themselves in support of 

their goals for stimulating business development. Notably, 

LJP was founded at the suggestion of the Communist 

authorities and provides sporadic attention to the interests 

of media outlets loyal to the former leadership. API 

provides legal and technical support to its members, holds 

professional training sessions, and assists in attracting 

advertisers. APEL provides assistance and consulting 

concerning legal, journalism, and management issues to its 

members. In addition, it monitors the activity of the BCC 

and works to improve media legislation. 

The Association of Cable Television Providers coordinates 

creation of television channel packages, purchases equipment 

for its members at better prices, pursues IT market research 

by sending some of its members to specialized exhibits, and 

develops policies toward local and foreign cable television 

distributors, among other tasks. Media Regional assisted 

its 13 members with organizing and carrying out televised 

debates during parliamentary election campaigns in 

2009, and attracted advertising to be distributed by all its 

members. Acces-Info Center provided legal assistance to the 

Investigative Journalism Center, which won a lawsuit against 

the government.

The Union of Journalists of Moldova (UJM), a member of the 

International Federation of Journalists and associate member 

of the Romanian trade union MediaSind, does not operate 

primarily as a trade union. Mainly, the union issues public 

statements in cases of violations of members’ interests. “We 

cannot speak now about a professional trade union that 

could protect journalists’ individual rights,” Spinei said. 

A number of other associations specialize in specific 

areas, such as the Guild of Agricultural Journalists, the 

independent Jurnal de Chişinău reported in 2009 about the 

pressure that authorities applied on businesses to withdraw 

their advertising from non-state media. The government is 

an insignificant source of advertising for Moldovan media 

compared to foreign or local private companies. However, 

distribution of what little state advertising exists is unfair and 

lacks transparency, and this generated public debates in 2009, 

panelists said.

Because placement of private and government advertising 

is in part politically motivated, “market studies are not in 

demand, let alone the fact that they are very expensive,” 

said Marin. Although there are professional, international 

companies that do independent audience measurements 

and provide complex data (including audience demographic 

characteristics and preferences), only a limited number of 

media outlets can afford to commission such studies. These 

outlets use the market study results in order to tailor their 

products to audience preferences. According to reports 

provided by AGB Nielsen Media Research, audiences prefer 

mainly foreign movies and entertainment programs, 

especially from Russia, rather than local news programs. Some 

media outlets carry out audience measurements on their own, 

mainly by means of telephone polls. For instance, Jurnal de 

Chişinău newspaper cannot afford to commission studies but 

publishes annual reader questionnaires. 

Print media circulation figures are random and are usually 

stated as higher than the reality. In 2009, after a number of 

attempts over several years, the Audit Bureau of Circulation 

in Moldova (ABCM) was established. It aims to provide a 

real picture for the advertising market in the country. Media 

outlets that try to run as businesses became members of 

ABCM, while those that survive from sources other than 

advertising have refused, Stefirta said. “The Audit Bureau 

of Circulation has not yet become an important factor in 

managing advertising data,” Marin noted. 

Golea and Burdeiinii, editors-in-chief of Infomarket Media, 

said that they feel that market research is not objective, but 

influenced by the Casa Media advertising agency, which has a 

near-monopoly on the market and can use studies for its own 

interests. Casa Media took over Video International Agency 

for a day in November 2007 under obscure conditions, and 

currently distributes 72.3 percent of television advertising. 

The agency has contracts established with five television 

stations: Prime, NIT, STS, 2Plus, and MuzTV. 

Although the amount of online advertising grows 

proportionally with the number of Internet users, the lack of 

some independent web counters makes it impossible to get 

reliable information about online audiences.

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010182

broadcasting coordinating council, the print press, policies 

to stimulate the development of independent media, and 

legislative reform. Moldovan media nongovernmental 

organizations also collaborate with international and regional 

organizations promoting freedom of speech. 

During the upheaval surrounding the elections, the Ministry 

of Justice accused NGOs and members of the Civic Coalition 

for Free and Fair Elections–Coalition 2009 of involvement in 

the protests and required them to submit more information 

on the protestors. Also, the State Tax Office subpoenaed 

many NGOs, requiring them to submit, on short notice, all 

financial documents for 2008-2009 and disclose all income 

sources. The office found no serious irregularities, nor 

did it close any NGOs. During the election campaign, the 

authorities managed to establish Civic Control - Elections 

2009 Coalition, a body of 15 Moldovan NGOs, as an 

alternative to Coalition 2009. The goal of this coalition was 

to monitor “the content of the stories released by national 

television, radio, and print media.” The reports made public 

by this organization suggested that its real purpose was to 

polish the image of the authorities and the media loyal to 

them, panelists said. 

The State University of Moldova, Free International 

University of Moldova, European Studies University, 

Slavic University, and the State University of Comrat offer 

journalism courses. Although political influence is not 

an issue, finding skilled teachers who have experience in 

modern media practices is challenging. Marin, dean of the 

Journalism Department of Moldova State University, noted 

that in 2009, students from Moldova State University had 

the opportunity to study in Western universities for two 

semesters, and to participate in training courses held by 

European specialists. However, panelists mentioned that 

few of the students that graduate from foreign universities 

return to Moldova to exercise their profession. 

Moreover, local media fail to find space for the excessive 

number of local graduates. “Every newsroom can absorb 

bright young people rather than any graduating journalism 

student who will need to be taught the profession all over 

again,” said Mahu, sharing her discontent over the lack of 

practical skills seen in new graduates. Zaharova recalled that 

a high school student who used to participate in the station’s 

news production returned to the station after graduating 

from a Chişinău journalism school and asked, when assigned 

to prepare a vox-pop, whether the survey should be positive 

or negative. “She had never asked such a question before 

going for her studies,” Zaharova said. 

Media professionals have limited choice in terms of 

short-term training courses. For instance, the School of 

Advanced Journalism at the Independent Journalism 

Sports Journalists’ Association, the Association of Business 

Journalists, the Investigative Journalism Center, and the 

Young Journalist Center. Also, Moldova has a number of 

operational clubs, such as the Chişinău Press Club, the 

Investigative Journalists’ Club, and the Journalism Students’ 

Press Club that organize periodical discussions on timely 

issues. Media bloggers have not established  

any associations.

A number of organizations advocate for freedom of speech 

by issuing public statements and protesting. For instance, in 

February 2009, UJM requested publicly the dismissal of the 

Interior Minister, and condemned the raid on the television 

station Albasat in Nisporeni carried out by three police 

officers without a search warrant. In April 2009, organizations 

issued a joint statement in which they voiced concern over 

“the deterioration of the media climate, violations of the 

right to access to information, and the attacks against 

journalists” and called on the Moldovan authorities “to 

ensure media freedom under the obligations incumbent 

to Moldova as a member of the Council of Europe.” In 

July, the same media NGOs signed a joint declaration to 

raise awareness about intimidation of journalists during 

the elections, and said that authorities had restarted 

anti-democratic practices of entry into Moldova to some 

journalists on various pretexts.

IJC, Acces-Info, API, and APEL are involved in reviewing 

media-related legislation in order to bring it in line with 

European norms. IJC offers legal advising to media outlets 

and journalists. Eight media NGOs submitted a Media 

Roadmap to the Parliamentary Committee for Culture, 

Education, Research, Sport, and Media, as well as to the 

parliament speaker. The Media Roadmap lists five fields of 

reforms proposed by civil society: the public broadcaster, the 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



183

List of Panel Participants

Alexandru Burdeinii, editor-in-chief, InfoMarket; director, 

Audit Bureau of Circulation of Moldova, Chişinău

Anatol Golea, manager, TV 7, Chişinău

Vasile State, expert, Electronic Press Association, Chişinău

Petru Macovei, executive director, Independent Press 

Association, Chişinău

Constantin Marin, dean, Journalism Department, Moldova 

State University, Chişinău

Rodica Mahu, editor-in-chief, Jurnal de Chişinău, Chişinău

Vasile Spinei, chairman, Acces-Info Center, Chişinău

Sorina Stefirta, editor-in-chief, Timpul de Dimineata, Chişinău

Doina Costin, media law unit coordinator, Independent 

Journalism Center, Chişinău

Eugen Uruşciuc, director, Monitor Media Press Monitoring 

Agency, Bălţi

Angela Zaharova, editor, Elita TV station, Rezina

Angela Sîrbu, director, Independent Journalism Center, 

Chişinău

Moderator

Ion Bunduchi, executive director, Electronic Press Association, 

Chişinău

Author

Angela Sîrbu, director, Independent Journalism Center, 

Chişinău

The Moldova study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, the Independent Journalism Center, 

Chişinău. The panel discussion was convened on November 

13, 2009.

Center provides a one-year course to about 20 new 

journalists. In 2009, the Soros Foundation–Moldova offered 

specialized media training courses to community interest 

program producers from 11 regional radio stations and 13 

regional television stations. USAID also trained regional 

broadcasters in 2009. National media NGOs such as IJC, API, 

APEL, Access-Info, and the Young Journalist Center held 

short-term training sessions, seminars, and conferences for 

various categories of media professionals. International 

institutions such as OSCE, Council of Europe, and the EU 

supported seminars and trainings focusing on media in 

elections, journalistic ethics, access to information and other 

topics. All types of training courses are in demand. News 

editing, business, social topics, and investigative journalism 

are covered frequently in these programs, but Moldovan 

media have a great need for training courses on media 

management, online journalism, marketing and advertising, 

copyright laws, digitizing the technological process, and 

others, panelists said. 

The panelists shared the opinion that although newsprint 

is supplied by private companies and the majority of the 

presses are privately owned, this does not guarantee 

lack of political influence. “There are only two printers 

in Chişinău—one is state-owned and the other is owned 

by a political party leader,” Costin said. The lion’s share 

of distribution is controlled by the state company Posta 

Moldovei. However, the panelists said that after the 

parliamentary elections in July 2009, these companies 

have become more flexible. For instance, Timpul managed 

to collaborate with Moldpresa and Posta Moldovei in 

order to jointly distribute a “book in the bundle.” Until 

recently, it has been nearly impossible to negotiate with 

these institutions that would always hamper and boycott 

independent publications,” Stefirta said.

The press distribution network, including kiosks, is managed 

mainly by the state. Burdeinii noted that even though 

Moldova has a private network of kiosks, distribution is 

extremely expensive for the media. In June 2009, a new 

press distribution network was established, managed by 

the Moldo-Romanian company Megapress. The company 

announced that it would sell newspapers and magazines 

in Romanian and Russian published in Moldova, and plans 

to include international press in the network. Megapress 

also said it will not discriminate on any grounds—political 

affiliation, language, or country of origin in particular.

Most transmitters, although not the most powerful ones, 

are privately owned. Internet services are provided mainly 

by private companies that use Moldtelecom’s network. The 

authorities do not regulate access to the Internet, although the 

April events show that they can exercise some level of control.

Moldova




