As a 2016 Mediastandart Foundation survey confirmed, the vast majority
of Russian journalists feel that they are not free and independent, and

believe that media owners undermine the independence of journalists.

ii MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




In 2016, in preparation for the September Duma legislature elections, Russian authorities continued to build up pressure on
independent media. In March 2016, national NTV aired a documentary, “In Debt to the State Department,” which claimed
that the US government dictates the editorial policies of several regional independent private media outlets. In June, the
private national RBC media holding let go of its editor-in-chief and her deputies after they ran a series of investigative
reports about senior Russian officials and their family members.

Economic decline triggered by European Union (EU) and US sanctions slowed down, and the Russian advertising market
started to recover in the past year. But while television and Internet advertising increased, newspapers continued losing
advertising revenue. Print media generally continued to lose circulation revenue because of rising paper prices and a
diminishing number of kiosks.

Russia has many media outlets that are owned by national, regional, and local authorities and state-affiliated businesses;
these serve government interests. Such outlets outnumber the independent media that serve the public interest. As a
2016 Mediastandart Foundation survey confirmed, the vast majority of Russian journalists feel that they are not free and
independent, and believe that media owners undermine the independence of journalists.

Although state subsidies to the media decreased, this funding has continued to be a substantial source of revenue for media
outlets, influencing the content of media coverage. According to the Mediastandart Foundation research, in 55 of Russia’s 85

regions the media rarely if ever criticize the work of regional governors.

Overall, the situation in Russia’s media sector is the worst since the 1990s, according to Alexey Kudrin, Russia’s former minister

of finance and current head of the Civil Initiative Committee. At the Civic Initiative Award ceremony on December 20, 2016,
he stated, “We study the state of media. In the regions, the number of independent media is progressively declining. The
same happens on the federal level—major corporations and state institutions exercise influence on the media.”

Due to laws restricting NGO activity and contacts with U.S.-based NGOs, the participants in the Russia study will remain

anonymous. This chapter was developed by a Russian journalist in December 2016 after a series of structured interviews with

colleagues in the media sector.

RUSSIA




RUSS'A at a glance

GENERAL

> Population: 142,355,415 (July 2016 est., CIA World Factbook)

> Capital city: Moscow

> Ethnic groups (% of population): Russian 77.7%, Tatar 3.7%, Ukrainian
1.4%, Bashkir 1.1%, Chuvash 1%, Chechen 1%, other 10.2%, unspecified
3.9% (2010 est., CIA World Factbook)

> Religions (% of population): Russian Orthodox 15-20%, Muslim
10-15%, other Christian 2% (2006 est.) note: estimates are of practicing
worshipers; Russia has large populations of non-practicing believers
and non-believers, a legacy of over seven decades of Soviet rule; Russia
officially recognizes Orthodox Christianity, Islam, Judaism, and Buddhism
as traditional religions (2006 est., CIA World Factbook)

> Languages (% of population): Russian (official) 85.7%, Tatar 3.2%,
Chechen 1%, other 10.1% (2010 est., CIA World Factbook)

> GNI (2015-Atlas): $1.675 trillion (World Bank Development Indicators, 2017)

> GNI per capita (2015-PPP): $23,770 (World Bank Development Indicators,
2017)

> Literacy rate: 99.7% (male 99.7%, female 99.6%) (2015 est., CIA World
Factbook)

> President or top authority: President Vladmir Putin (since May 7, 2012)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: RUSSIA

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active media outlets: Print: 25,781 newspapers, 31,714
magazines; Radio Stations: 3,182; Television Stations: 3,761 (Federal
Agency for Press and Mass Communication, 2015)

> Newspaper circulation statistics: Top three general interest daily
newspapers by circulation: Metro (1.899 million), Rossiyskaya Gazeta
(896,700), Moskovski Komsomolets (738,600) (TNS Russia National
Readership Survey, May — October 2015)

> Broadcast ratings: Top three national TV channels by audience Russia 1
(14.5%), Channel One (13.4 %), NTV (10.3%) (TNS Russia TV Index, 2015)

> News agencies: ITAR-TASS (state), Russia Today (state), Interfax (private)

> Annual advertising revenue in media sector: RUB 209 billion ($3.68
billion, Association of Russian Communication Agencies, 2014)

> Internet Users: 104.553 million (July 2015 est., CIA World Factbook)

SUSTAINABLE

.k
E|
S
= 22
[aa) 5
< B
Z
=5
gk B ] HEEE
% gz - © = 2 = B -
» 28 2] “Is = = 8 Msl=
%3 = = = © - - o<1l
5 ] 3 < g 212
o < <
@
4
EEd
= Sl ~ afle © o~ = ~ el B S
zz slslsla 3 Y B3 Y Y S S s1zlzls sizlzls
o< ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ « « < «
FREE PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
SPEECH JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS
OBJECTIVES
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017: OVERALL AVERAGE SCORES
Y Albania 2.44
Y Armenia 2.28
A Belarus 155 ¥ Croatia 230
Y Bosnia & U Georgia 2.34
_ Herzegovina 1.78 - Kosovo 2.39
_ Bulgaria 1.86 u Kyrgyzstan 2.15
V Kazakhstan 1.56 _ Moldova 2.37
- Macedonia 1.57 !Montenegro 2.04
DAzerbaijan 1.02 _ Serbia 1.78 _ Romania 2.39
[ Turkmenistan 0.24 [l Uzbekistan 0.82 [ Russia 1.43 VY Tajikistan 1.54 L Ukraine 2.12
0-0.50 0.51-1.00 1.01-1.50 1.51-2.00 2.01-2.50 2.51-3.00 3.01-3.50 3.51-4.00
UNSUSTAINABLE UNSUSTAINABLE NEAR
ANTI-FREE PRESS MIXED SYSTEM SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2016

A (increase greater than .10)

Unsustainable, Anti-Free Press
(0-1): Country does not meet or
only minimally meets objectives.
Government and laws actively
hinder free media development,
professionalism is low, and
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives,
with segments of the legal system and
government opposed to a free media
system. Evident progress in free-press
advocacy, increased professionalism,
and new media businesses may be too
recent to judge sustainability.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

0 (little or no change)

YV (decrease greater than .10)

Near Sustainability (2-3): Country
has progressed in meeting
multiple objectives, with legal
norms, professionalism, and the

Sustainable (3-4): Country has
media that are considered generally
professional, free, and sustainable, or
to be approaching these objectives.

business environment supportive of
independent media. Advances have
survived changes in government and
have been codified in law and practice.
However, more time may be needed
to ensure that change is enduring and
that increased professionalism and

the media business environment are
sustainable.

Systems supporting independent
media have survived multiple
governments, economic fluctuations,
and changes in public opinion or social
conventions.

iv. MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Russia Objective Score: 1.26

As written, Russian laws guarantee freedom of speech and

of the media. In practice, Russian society does not value free
speech and citizens have little trust in media. The Russian
authorities, for their part, see the uncontrolled flow of
information as a threat. Therefore, Russia only minimally meets
the indicator measuring the extent and enforcement of legal
and social protections of free speech.

The Russian constitution guarantees all citizens free speech and
the right to seek, receive, produce, and disseminate information.
The constitution also grants media freedom and prohibits
censorship. Furthermore, Russia has ratified the European
Convention on Human Rights, which establishes the freedom

of expression and the universal right to receive and disseminate
information. Russian media law also supports free speech and
disallows censorship. Interfering with or obstructing the work of
journalists is classified as a criminal offense.

In a 2016 interview,' Alexey Simonov, head of the Russian
Glasnost Defense Foundation, commented on the newest
changes to media-related law. “Pro forma, the Russian
Constitution prohibits censorship, but a number of recently
adopted legal acts limit free speech not only for journalists,
but for bloggers and regular Internet users—mostly those with

" Anexcanyp Bamues. Ectb n B8 Poccun cBoGona cnosa. RFI. http:/ru.rfi.fr/
rossiya/20160520-esli-pravda-vyglyadit-surovo-zachem-strane-svoboda-
slova

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to
other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards,
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to information
is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is equally
enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

social media accounts. Now they have to keep in mind legal
provisions that prohibit extremist statements, [and] statements
that promote hostility and division, as well as untraditional
sexual relations, or offend feelings of religious people, along
with a number of other laws that limit the freedom of opinion
and speech,” he said.

“We live in a society that tired quickly of freedom, of free
speech,” noted Vitaliy Korotich, one of the pioneers of Russian
independent journalism in an interview with the Echo of
Moscow radio station in June 2016.2 According to the study
commissioned in 2016 by Mediastandart Foundation, 81
percent of Russian journalists believe that they are not free

or independent, and 77 percent believe that in Russia the
journalism profession is undervalued and has been discredited,
and that citizens do not trust journalists.

That last finding corresponds with the results of public opinion
studies. According to a Levada-center survey, only 27 percent
of Russians think that media deserve trust, while 63 percent
of people distrust the media partially or completely. These
data also reflect the general imbalance of institutional trust in
Russian society. While the Russian president enjoys the trust of
74 percent of the population, only 26 percent of Russians trust
the government, 22 percent trust the national legislature, and
22 percent trust the courts.

The Federal Communications, Information Technology, and Mass
Media Oversight Agency (Roscomnadzor) oversees the licensing
of broadcast media and registration of print media. Print
publications with runs of more than 999 copies are required

to register with the agency, but the registration is simple and
does not set any specific barriers for media outlets entering the
market.

The broadcast licensing process is competitive and mostly
transparent, although licensing decisions are not always
apolitical. For example, in 2016 Roscomnadzor rejected the
application of Tomsk media company TV-2 to renew its
broadcast license for “Europe Plus Tomsk” music radio. The
rejection was on the grounds that Victor Muchnik, one of the
shareholders of TV-2, failed to provide enough evidence that he
does not hold dual citizenship.

Muchnik described the Roscomnadzor decision as politically
motivated. “l can only guess, so this is my own interpretation.
First, ‘Europe Plus Tomsk’ was established by the TV-2 company.
Second, I'm a shareholder of this company, and Roscomnadzor
knows me quite well in connection with the TV-2 television
channel. As you know, a year and a half ago, the TV-2 television
channel lost its broadcast frequency as a result of unlawful joint
activities of Roscomnadzor and RTRS that broke anti-monopoly
legislation, and forced the television company to close. We

2 CBoGozia cJ10Ba MM Mpornarana: uto Beibupaet oduectso? Echo of Moscow,
June 17, 2016. http://echo.msk.ru/programs/year2016/1784546-echo/

RUSSIA v




vi

“We live in a society that tired quickly
of freedom, of free speech,” noted
Vitaliy Korotich, one of the pioneers
of Russian independent journalism in
an interview with the Echo of Moscow
radio station in June 2016.

see this as political pressure, as killing one of the best regional
television companies in Russia. And all this is clearly politically
driven—confirmed by the fact that over that year and a half we
were trying to get a cable license for TV-2 from Roscomnadzor.
But all our applications were rejected on the grounds that | have
double citizenship—which I don't.”

Internet sites can also register as media. Since 2014 every
blogger and site with a daily audience of at least 3,000 has been
required to register with Roscomnadzor.

Market entry and tax structure for media are comparable to
other industries, and overall, conditions in Russia are relatively
conducive for industry. This is evidenced by The World Bank
Doing Business project, which reports on domestic small and
medium-size companies in 190 countries and the regulations
followed through their life cycles. The project ranks Russia 40th
in the ease of doing business and 26th in the ease of starting a
business.

The media also enjoy some tax breaks. If the volume of
advertising in a publication does not exceed 40 percent of space,
the outlet is entitled to a reduced VAT rate of 10 percent, rather
than the regular national VAT rate of 18 percent.

Since 2016, the media industry has also faced a specific
limitation: foreigners are not allowed to launch Russian media
outlets and cannot own more than 20 percent of shares.

According to the Glasnost Defense Foundation, in the

course of 2016, three Russian media professionals were
murdered, 54 journalists and bloggers were assaulted, and 44
media professionals received threats. Crimes against media
professionals are not always investigated vigorously. For
example, according to the international human rights group
Agora, investigative authorities closed the inquiry of the case
of journalist Timur Kuashev in 2016. He was found dead in 2014
near the city of Nalchick in the North Caucasus. Officially, the
case was closed because investigators did not find any toxins in
his body. But according to the panelists, Kuashev's colleagues
and relatives believe that investigators ignored the injection

3 Anexcannp Banues. Ecte iu B Poccum cBoboma cnosa. RFI. http:/ru.rfi.fr/
rossiya/20160520-esli-pravda-vyglyadit-surovo-zachem-strane-svoboda-
slova

mark on his body, as well as the numerous threats he received
before his death.

Russia media law equally protects editorial independence of
all media: state, public, and private—on paper. In reality, state
media espouse propaganda supporting the point of view of
Russian authorities. In 2016, pro-government media launched
an information campaign promoting the idea that several
regional independent media outlets were actually serving the
interests of the US administration. One such program aired

in March on NTV, the third-most popular Russian television
channel (belonging to GazpromMedia, a subsidiary of state
Gazprom company). The documentary, “In Debt to the State
Department,” claimed that independent regional media outlets
receive funding from the US Department of State, and in turn
this sets their editorial policies. A similar message aired in
December, during NTV's coverage of a workshop for regional
media conducted in Moscow by the Swedish organization Fojo
Media Institute.

Libel is considered a criminal offense. While libel is not
punishable by prison sentences, offenders face 160-480 hours
of community service, or fines from RUB 0.5 million to 5 million
($8,635-$86,350). The average salary in Russia is about RUB
40,000 ($690) per month. Libel cases against journalists are
rare, but often they are politically driven. One example from
2016 is Julia Vasilieva, editor-in-chief of Kurgan and the online
magazine Ochvidets-Media. She was found guilty of libel for
posting false and defamatory editorial material on the Ura.

ru website about the press secretary of the Kurgan governor.
She was fined RUB 150,000 ($2,590). Many people in the media
sector saw this court decision as poorly substantiated.

Panelists gave two other examples: In Kursk, the prosecutor’s
office initiated a libel case against Olga Lo, editor-in-chief of
the local Narodny Journalist, after she published an appeal to
the Russian president criticizing Russian foreign and national
policy. And in Saratov, journalist Sergey Vilkov faced libel
charges for publishing documents on social media suggesting
that a member of the Saratov regional legislature had criminal
affiliations.

Still, libel cases are less common than defamation cases

lodged against the media. According to the Glasnost Defense
Foundation, in January 2016 Russian courts heard 8 defamation
cases against the media. Three of the cases went in favor

of plaintiffs, and awarded them RUB 1,136,000 ($19,618). In
September 2016, the media lost five of 10 defamation cases
and were ordered to pay the plaintiffs moral damages of RUB
2,893,769 (nearly $50,000).

Russian laws grant journalists preferential access to information:
public officials are required to respond to their requests for
information within seven days, while they are allowed 30 days
to respond to citizens’ requests. Still, journalists face difficulties

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




in accessing public information. For example, state agencies
accept only written requests for information, and often provide
only perfunctory responses. In 2016, the Glasnost Defense
Foundation recorded a sharp increase in the number of cases
of journalists denied access to information—613, compared

to 405 in 2015. Panelists gave some examples: in February
2016, Dozhd TV journalists reported that they were forced to
leave the congress of the political party Pravoe Delo; and in
August, Znak.com reporters were barred from a briefing with
Russian Vice-Prime Minister Igor Shuvalov. They had informed
his assistant right before the conference of their intent to ask
Shuvalov about the results of a Foundation to Fight Corruption
investigation into his property holdings.

On the eve of the 2016 Duma elections, Russia adopted a

law that raises the bar for journalists seeking accreditation to
observe the voting process. The law states that only reporters
that have worked on staff for a media outlet for at least two
months are eligible.

So far, Russian media have not faced any restrictions in access to
or use of any news or news sources. Russia significantly meets
the corresponding indicator, for now, but this may change. In
December 2016, Russia adopted a new Information Security
Doctrine. The key claimed threats that the doctrine addresses
include transboundary information exchange, foreign special
services that use the Internet to destabilize the political and
social situation in Russia, and a growing number of foreign
publications that write biased assessments of Russian policies.

Entry to the journalism profession remains free. Acceptance
in journalism schools is based on merit, and not controlled by
state authorities. A journalism education is not a prerequisite
for obtaining media jobs, however. For example, in the pool
of practicing journalists that participated in Mediastandart
Foundation’s 2016 study, 44 percent did not have a journalism
degree.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Russia Objective Score: 1.21

Russian media are divided into two uneven groups. A majority
of media are owned by the state and state-affiliated businesses,
and serve their interests. These media do not adhere to
internationally accepted professional and ethical standards.

"If we take Russia in general, 87-88 percent of media belongs
to the state or enterprises affiliated with authorities. This is not
just Russian television or other large monsters. This includes

a huge number of media that are owned by regional state
agencies, governors, mayors, etc. And all of these media are
paid to promote only official ideas and ideology. There are no
discussions, no critiques, nothing that media is known for in

other countries,” said Pavel Gusev, editor-in-chief of the private
newspaper Moskovskiy Komsomolets, in an interview with NSN.*

“The thing is that we don't follow the basic principles of
modern journalism... Comments and facts should be presented
separately, but in our case comments are mixed with facts or
what is presented as facts, and this mixture becomes effective
propaganda,” said Vitaliy Korotich, a pioneer of Russian
independent journalism, on the Echo of Moscow radio station.
Echo of Moscow anchor Kseniya Larina also commented: “Today
the key criteria for ‘professionalism’—I use this word in quotes—
is loyalty, loyalty. That's it, nothing else. This explains why
people [in the media] are unprofessional, illiterate, ignorant, and
superficial."

The results of Mediastandart’s 2016 study® confirm the lack of
professional standards. Sixty-six percent of the journalists that
participated in the study thought that journalists are sometimes
employed in public relations, advertising, and government
agencies.

At the same time, a second, small group of independent media
follow professional standards. Journalists working for these
media outlets try to get all sides to a story, avoid subjectivity,
conduct background research, and consult with experts as
necessary.

Echo of Moscow anchor Kseniya

Larina also commented: “Today the
key criteria for ‘professionalism’—I

use this word in quotes—is loyalty,
loyalty. That's it, nothing else. This
explains why people [in the media] are
unprofessional, illiterate, ignorant, and
superficial.”

In 1994, the Congress of Russian Journalists adopted The Code
of Russian Journalists’ Professional Ethics, based on international
norms of journalistic ethics. According to the Mediastandart
Foundation study, 79 percent of journalists believe that
professional ethical standards should be followed. But while

the independent media commonly and carefully adhere to the
ethical standards, state media often ignore these principles.

4 asen 'yces: «ocynapcrso 3actaBuiio yactabie CMU uir K HeMy Ha TTOKIOHD.
January 16, 2017. http:/www.gipp.ru/viewer.php?id=61713

5> CBoGoy1a CII0Ba WM TIPOTIarania; 9to Beibupaet obmectso? Echo of Moscow,
June 17, 2016. http://fecho.msk.ru/programs/year2016/1784546-echo/

% Journalists on the State of the Profession: Survey Results Mediastandart
Foundation.

RUSSIA vii




viii

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and information
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

The Mediastandart Foundation study showed that journalists
think that pressure from media owners is a more important
factor than self-censorship. Eighty-four percent of journalists
reported that media owners had a considerable, and
considerably negative, impact on editorial freedom. More than
half of the journalists responding to the survey (58 percent) said
the negative effect of self-censorship is considerable or very
considerable.

Even the independent media sector is not free from
self-censorship. As Korotich commented in a radio interview,
“When | visit some liberal print and radio outlets, journalists
immediately start saying that their media outlet may be shut
down if they cover certain topics. You see, people have an
internal feeling that telling the truth is risky. This is a very
dangerous feeling that emerged and has consolidated over
time."”

Journalists cover key events and issues, although critical
coverage of senior government officials may lead to negative
consequences for editors and reporters. In one example

from 2016, the media holding RBC let go its editor-in-chief,
Elizaveta Osetinskaya, and her deputies. They published a series
of investigative reports about the staff of the presidential
administration, as well as some of the president’s family and
friends. RBC management explained the changes in editorial
management by citing differences in opinion about RBC
development strategy.

Another case from 2016 is Alexander Nabatov, the chief of the
information department of Delovoy Omsk. He was fired after he
made critical remarks about the governor of the Omsk region

7 CBoGozia cJ10Ba iU mponarana; uto Beibupaet oduectso? Echo of Moscow,
June 17, 2016. http://echo.msk.ru/programs/year2016/1784546-echo/

on social media. Reportedly, the decision to fire the journalist
was made by the newspaper owner.

Mediastandart Foundation’s 2016 study analyzed the content
of 1,000 of the most popular regional media, covering the
period of November 2015 to April 2016 and including 85 of
Russia’s regions. The study showed that in 15 of the regions,
media had no critical coverage at all of governors. In 40 regions,
the coverage was considered minimal; in only seven regions,
coverage was considered substantial. “State subsidies to regional
media often come with the condition to refrain from negative
coverage of the governor, though they are allowed to criticize
other officials,” said the head of Mediastandart Foundation to
Vedomosti.t

As media revenues have declined, so have the pay rates of
journalists and editors. In 2016, salaries fell about 30 percent
compared to salaries before the economic crisis hit. (On average,
over the same period, pay levels for Russians overall dipped 7-10
percent.) In capital cities, monthly salaries for editors-in-chief

of major media outlets run about RUB 300,000-400,000
($5,180-$6,908). For editors-in-chief of smaller media, pay ranges
from RUB 120,000 to 150,000 ($2,072-$2,590). Reporters just
entering the profession earn RUB 30,000-50,000 ($518-$863).

In cities with a population of more than a million people, pay
levels are about 30-40 percent lower; in smaller cities with

a half-million people, they are 60 percent lower.’ In small

cities, the media outlets often pay journalists around RUB
10,000-15,000 ($173-$259) per month, which is insufficient for

a decent living. The relatively low level of pay in local and
regional media forces journalists to seek additional income,
move to bigger cities, or leave journalism and take jobs in public
relations.

The amount of news, as well as analytical programs and talk
shows, increased on three major national television channels.
Many political talk shows air during prime time. Guest usually
represent a broad spectrum of political views, including those
of the opposition. But talk shows still do not allow for balanced
discussion, and moderators push the official agenda. Leonid
Gozman, head of the oppositional political party Union of Right
Forces and a regular guest on these talk shows, commented to
Golos Ameriki: “1 also wondered initially why they would give
us air time. Then | realized that they've come up with a new
concept that, in brief, can be described as follows: around 90
percent of the population are normal (and more or less support
Kremlin policy), but there are few ‘black sheep’ and ‘traitors’
who are agents of the US State Department, etc. Hence they

8 Pernonassieiv CMU nipu oy deniy GHHAHCHPOBAHMS 9aCTO CTABAT YCIOBHE HE
MUCaTh HEraTUBHO O IyOepHATOPE, XOTS KPUTUKA JIPYTHX YHHOBHHKOB MOKET OBITb.
May 9, 2016. http:/www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/05/10/640433-
gubernatori-15-regionov-ne-podvergayutsya-mediinoi-kritike

° Hackoibko BocTpeGoBanbl sKkypHamucTsl B Mockse? February 9, 2017. http:/
www.gipp.ru/viewer.php?id=62119

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




invite someone who then becomes the focus for anger of the
majority of guests.”'” One of the panelists also commented

on the low value of talk shows: “Information and analytical
programs have become entertainment. This is just a glossed-up
form of propaganda. Political talk shows should analyze
problems, but these talk shows turn into an emotionally charged
farce. This is pseudo-journalism.”

Facilities and equipment for gathering, producing, and
distributing news are still modern and efficient. But declining
revenues force media outlet to cut expenses, and they are not
able to upgrade existing equipment.

Russia does have national and regional business media, but
other niche reporting exists only in major media outlets. Smaller
media tend to mainly employ generalists. Investigative reporting
is rare overall, but some media outlets regularly produce quality
investigative reporting. They include the Moscow-based Novaya
and St. Petersburg-based Fontanka.ru. For example, in 2016
Fontanka.ru published the results of an investigation into the
operation of a private Russian military unit in Syria.

Local media also carry out their own investigations occasionally.
In 2016, Kaliningrad’s Novy Karavan investigated the fate of
refugees from Ukraine that entered the Kaliningrad region in
2014. None managed to obtain official refugee status, the paper
reported.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Russia Objective Score: 1.50

Russia has numerous media outlets, but state and state-affiliated
businesses own the majority, and present only the point of view
of Russian authorities. A majority of Russians depend upon three
major television channels, which are directly or indirectly owned
by the state, as their main sources of information. Only a few
consumers draw on existing sources of alternative information.

As of February 2016, Russia had more than 83,000 media
outlets registered with Roscomnadzor. Thirty-seven percent are
magazines, 28 percent are newspapers, 11 percent are online
media, 10 percent are television channels and programs, seven
percent are radio, and two percent are news agencies. Still,
most people cite television as their main source of information.
According to the Levada-Center survey conducted in June 2016,
86 percent of people get their news from television; 33 percent
from the Internet; 23 percent from social media; 22 percent
from radio; and 19 percent from newspapers.

About 60 percent of Russian citizens watch television news on
a daily basis, and another 31 percent watch the news at least

10 Poccmiickue TOK-II0Y Kak opyue mponaradipl. http://www.golos-ameriki.ru/a/
vv-on-russian-tv-propaganda/3486439.html

News sources that present alternative
viewpoints are significantly less
popular. Only 5 percent of people
watch news on Dozhd television at
least once a week, 15 percent watch
Euronews television at least one a
week, and 7 percent follow news on
Echo of Moscow (radio and/or online)
at least once a week.

once a week. Among television channels that people use as
sources of news, the state-owned channels stand out as most
popular. Half of Russian citizens watch news and analytical
programs on Channel One, Russia 1, and NTV, which present
only the pro-state point of view. Another 36 percent watch
those programs at least once a week. News sources that present
alternative viewpoints are significantly less popular. Only 5
percent of people watch news on Dozhd television at least once
a week, 15 percent watch Euronews television at least one a
week, and 7 percent follow news on Echo of Moscow (radio
and/or online) at least once a week.

Citizens’ access to domestic or international media is not
restricted by law. Due to widespread high-speed and
inexpensive Internet access, including mobile, Russian people
can read online versions of foreign media. Language can

be a barrier, although online translators help to address this
challenge.

Public TV of Russia (OTR), which launched in 2012, has apolitical
programming, and focuses mostly on social and educational
topics. The idea to establish an endowment that would support
OTR operation did not work; it receives most of its funding from
the state. According to the 2016 report of the Russian Chamber
of Auditors, in 2013-2014 only 0.2 percent of OTR funding came
from donations.

Major national news agencies include the state-owned Russia
Today and TASS. Both operate as international news agencies
and produce national and international news. Russia Today is
included in the government’s roster of strategic enterprises,
which includes state bodies that produce goods and services
that are crucial for national security and the morals, health, and
protection of citizens' rights and interests.

Both agencies provide news, including photos and videos,

by subscription and on an ad hoc basis to national and
international clients. For example, TASS has more than 5,000
foreign and domestic subscribers, including more 1,000 media
outlets, 250 bank and financial companies, 2,000 industrial
facilities, and many research companies, educational institutions,

RUSSIA ix




MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., print,
broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented
in the media, including minority-language information sources.

and libraries. Both agencies are funded also by state subsidies. In
2016, Russia Today received RUB 6.75 billion ($116.57 billion), and
TASS received RUB 1.81 billion ($31.08 billion).

Both agencies offer news websites that are open to the public,
and they maintain active social media presences. In October
2016, the number of users following Russia Today on social
media exceeded 9 million. Russia Today is also one of the
leading Russian media in terms of news re-posts on social media.
For example, in October 2016 1.13 million posts on social media
featured news from Russia Today.

Russia also has a number of national private new agencies,
including Interfax, RBC, Regnum, and Rosbalt, and about

200 regional news agencies. Some regions have several news
agencies— there are nine in the Volgograd region, eight in the
Saratov region, and seven in the Omsk region. The majority

of regional news agencies are owned by regional authorities
or businesses affiliated with authorities. Usually owners will
heavily subsidize, but these agencies also bring in some revenue
by providing public relations support to regional authorities
and businesses. Independent journalists have launched a few
editorially independent agencies, e.g. Znak.com in the Urals
and TV-2 in Tomsk. Due to their presence, Russia meets the
corresponding indicator more than minimally.

Private media produce their own news, which other media
outlets pick up sometimes. For example, in early 2017 Meduza
published an online story about the sexual abuse of students

in a Moscow school, and other media then covered the story.

In smaller cities, private independent media are often the only
sources of local news, because local municipal newspapers
publish only official information. Many private media have been
operating and producing news since the 1990s, as well.

Information about those registered media outlets is transparent
and easily available on the Roscomnadzor website. Media
ownership is less transparent.

Effective as of January 1, 2016, foreign entities are not allowed
to own more than 20 percent of the shares of a Russian media
outlet. According to the international human rights group
Agora, to meet these requirements, 821 media had to change
their ownership structure, including Vedomosti, the major
business newspaper; the Russian edition of Forbes magazine;
and popular online media Lenta.ru and Gazeta.ru.

State and state-affiliated media, which make up most of the
Russia media sector, do not cover a broad spectrum of social
interests. Gusev observed, “As a result, people opt for social
media where they can communicate and talk. But social media
is not mass media, it is rather a large scrapyard where people
use filthy language and insult each other. Still, social media also
offers opportunities for special conversations and expression of
multiple viewpoints. We alienate people from media when we
turn state mass media into propaganda conduits.”"

Russia is a multicultural country: it has more than190
nationalities and its people speak 150 different languages. A
majority of the population (98.2 percent) speaks Russian, 23
percent regularly use another 38 languages, and less than 1
percent of the population uses the remaining 114 languages.
The most popular minority languages are Chechen, Avar, Dargin,
Chuvash, Bashkir, and Tatar. As for the media, 98 percent

of media outlets are in Russian, and only two percent use
minority languages. Research published in 2016 by specialists
of the Journalism Department of the Moscow State University
indicates that the number and diversity of minority language
media in Russia are steadily growing in all media segments.
This is true not only for general minority-language news, but
niche news as well. Researchers attribute this proliferation of
minority-language media to active state support.

The structure of Russia’s media sector is similar to the country’s
governance structure: there are national, regional, and local/
municipal governments and media. National media focus on
international and national issues, regional media focus on
regional issues, and local newspapers cover local news. Local
news makes it to the national-level media only when major
accidents strike or for significant events.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Russia Objective Score: 1.38

Russia has two types of media outlets. One large group of
media outlets is owned by state or state-affiliated businesses

" TMagen 'yces: «locynapeTso 3actaBuiio yactibie CMU uiaT K HeMy Ha TIOKJIOH .
January 16, 2017. http:/www.gipp.ru/viewer.php?id=61713

x MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




that serve interests of their owners. Bigger media outlets of

this type have sophisticated management systems and hire
professional managers, while smaller municipal newspapers have
rudimentary management systems.

A much smaller group of private media outlets serves the public
interest. Their owners usually have journalism backgrounds,
believe in independent journalism, and are involved closely in
operational and editorial management. Media outlets of this
type are serious about management quality and usually invest
in professional development of their management personnel,
according to the panelists.

Media of both types compete for audience, advertising revenue,
and—in the case of print media—subscription and newsstand
sales revenue. But while owners of state-affiliated media outlets
provide substantial subsidies, they must be self-sustainable to
survive. For example, in 2015 VGTRK (All-Russian State TV and
Radio Company), one of the largest Russian media holding
companies with the status of national strategic enterprise, made
RUB 26.6 billion (nearly $460 million) in advertising and other
revenue, and received RUB 24.8 billion (around $428 million) in
state subsidies. “Without state subsidies, federal media outlets
would not survive. They have already lost survival skills; their
economic model is different,” Gusev said in an interview.” At
the same time, independent media outlets manage to survive
despite the declining advertising market and growing paper and
printing costs, indicating high efficiency.

This past year was very difficult for independent media outlets,
especially print. Advertising revenue grew for online, television,
and radio segments (24, 13, and seven percent respectively in
the first nine months of 2016), but newspapers lost 13 percent of

12 [Tagexn I'yces: «locynapcerso 3actauiio yactibie CMU niar K HeMy Ha TIOKJIOH .
January 16, 2017. http:/www.gipp.ru/viewer.php?id=61713

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.
BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional,
and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with
accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests
of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

“Without state subsidies, federal
media outlets would not survive. They
have already lost survival skills; their
economic model is different,” Gusev
said in an interview.

their advertising revenue. Gusev commented, “The advertising
market is destroyed, economic conditions that could support
small and medium business are destroyed, state subsidies
supporting subscriptions were discontinued. The state has done
everything it can to make private media bow down.”"

Despite the difficult economic situation, independent media
manage to maintain editorial independence. They diversify their
media assets, strengthen their online presence, and benefit
from growing Internet advertising revenue. National Vedomosti
business daily, Dozhd television station, and Slon newspaper all
introduced paywalls.

The Russian advertising market, while well developed, skews

in favor of television channels and the Internet. According to
the Russian Association of Communication Agencies, out of
RUB 240-250 billion ($4.16-4.33 billion) spent on advertising
between January and September 2016, RUB 100 billion ($1.73
billion) went to television channels, and RUB 83-96 billion
($1.44-1.66 billion) went to Internet advertising. Over the

same period, radio stations received RUB 10 billion ($172.7
million), and only about RUB 3.5 billion ($60.44 million) went to
newspapers. Nationally-reaching media soak up much available
advertising revenue. The regional advertising market from
January to September 2016 only reached about RUB 29-30
billion ($500.8-$518 million) and lost four percent compared to
2015. Media outlets operating in cities with a population less
than 100,000 people are mostly ignored by major advertisers
and media advertising agencies—and consequently by media
measurement companies.

The largest Russian advertisers include international FCMG
companies, such as Procter & Gamble, PepsiCo, Mars, and
international pharmaceutical companies including Novartis
and OTCPharm. The biggest national advertisers are mobile
networks, national banks (e.g. state VTB and Sberbank), and
national retail networks.

Though national retail chains keep increasing their advertising
budgets, their continuing expansion to small Russian cities is
undermining both advertising and circulation sales revenues
of local media outlets. Small local businesses, which represent
the majority of the advertisers in local media, are increasingly
being put out of business by the chains. Local media lose that

= 1BID

RUSSIA xi




Xii

advertising and it is not replaced by the chains, who prefer
placing advertising in national media; additionally, they do not
allow local print media on the newsstands in their stores.

The 2016 national legislative electoral campaign brought Russian
media an additional RUB 1.68 billion ($29 million) in advertising,
which made up just a sliver of advertising revenue in the third
quarter.

Media law restricts the amount of advertising in Russian

media. Advertisements cannot exceed 15 minutes per hour on
television, 20 percent of airtime per day on the radio, or 40
percent of space in non-advertising print publications. According
to the Guild of Press Publishers, advertising fills about 18 percent
of the space in regional newspapers. If a print media outlet
stays within the legal limit, it can apply a 10 percent VAT to
advertising revenue—a reduction from the standard 18 percent.

In 2016, the Russian government began an initiative to increase
the advertisement space limit in print media to 45 percent,

to help them boost revenue. The media community found

this initiative useless. “It looks meaningless, given that print
media are not allowed to run ads for alcohol, cigarettes, food
supplements, and medicine. The advertising market is declining,
and because of these restrictions media cannot generate
enough revenue to support production of editorial materials
and that reduces the number of pages,” said Vladimir Gest,
deputy general director of Komsomlskaya Pravda Publishing
House, to PlanetaSMI.ru.™

Cuts in the state budget, because of a declining economy and
tax revenues, resulted in less state support to media. According
to Vedomosti, the 2015 state support to media from the federal
budget amounted to RUB 94.6 billion ($1.63 billion), which is
14.3 percent less than in 2014. In 2016, state support to the
media from the federal budget fell further, to RUB 61 billion
($1.05 billion). Regional authorities, in Kaliningrad and Rostov for
example, also provide subsidies and place advertorials to media
outlets in their regions.

According to research conducted by NGO Infocultura, 60 to

70 percent of state support to media comes in the form of
direct subsidies, with the rest coming from information service
contracts and grants. Distribution of government subsidies and
advertising is not considered fair, but rather favors state media
and media loyal to authorities, according to the panelists.

Russian media outlets understand the importance of market
research, but only the large outlets can afford it. Major media
outlets covered by media measurement companies also have an
option to buy and use demographic data and consumer patterns
data, which are collected in the course of interviews used to
measure audience figures.

4 Veennuenue 00beMa pekiaMbl B riedatu 10 45%: crnacenue uin Gecempiciunia?
October 24, 2016. http://anri.org.ru/news/item.php?SECTION _
ID=15&ELEMENT_ID=15420

Until 2016, British marketing company WPP owned TNS Russia,
the major media measurement company. In June 2016, Russia
adopted a law that requires all media measurement companies
to license their operations, and renders ineligible any company
with more than 20 percent foreign ownership. At the same
time, the state All-Russian Center for Public Opinion Research
(VCIOM) established VCIOM-Media, with the intent to establish
its own system to measure television ratings. In July 2016, WPP
agreed to sell an 80-percent share in TNS Russia to VCIOM.

The company changed the name of its Russian division to TNS/
MediaScope and received a license from Roscomnadzor.

TNS/MediaScope remains the key company in the Russian
television rating measurement market. One of the major
concerns raised regularly in relation to its broadcast ratings is
that it does not “see” people living in the cities with populations
less than 100,000—which amounts to nearly half of Russia’s
population. At present, Mediascope has 5,400 peoplemeters in
77 out of 169 cities with a population more than 100,000. Data
coming from this panel are used as the basis for advertising sales
on major Russian television channels. TNS/MediaScope is also an
important player in the market of radio and press measurement.

In addition, TNS/MediaScope measures online media use. In
Russia, the principal consumers of media measurement data are
advertisers, and their interests drive decisions about measuring
or not measuring an audience of a certain outlet. This a major
reason why media measurement companies largely ignore small
markets and local media operating in those markets.

Circulation numbers remain nontransparent. The National
Circulation Service agency conducts circulation audits, but as of
January 2017, only 127 media use its services.

Score: 1.78

Russia has all kinds of supporting institutions for journalism,
but their positive impact on the quality of Russian journalism is
limited.

Major national trade associations are the National Association
of TV and Radio Broadcasters (NAT) and the Guild of Press
Publishers (GIPP). As of January 2017, GIPP listed 272 members.
Data on NAT membership is unavailable. Both associations
cooperate with international trade associations, conduct

trade fairs, publish industrial magazines, provide analytical
information and training services to their members, and try to
lobby with the Russian government to advance the interests of
their members.

The Alliance of Heads of Russian Regional Media (ARS-PRESS)
brings together directors and regional media editors-in-chief.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




The Alliance of Independent Regional Publishers (ANRI) is open
only to private media outlets based outside Moscow that publish
high-quality general interest newspapers and adhere to the
principle of editorial independence. As of January 2017, ANRI
membership included 61 publishing houses. Both associations
organize trade events, provide training services to members,
lobby on behalf of their members, and advocate for media
independence and professionalism.

Because of declining revenue, a number of print media had

to discontinue their memberships in GIPP and ANRI. At the
same time, they experienced declines in availability of the state
grants they use for organizing trade events. In the face of those
challenges, GIPP and ANRI elected to combine efforts. In March
2016, they jointly protested the government’s effort to present
independent regional media outlets as agents of the US State
Department, after the NTV channel broadcasted a documentary
“In Debt to the State Department.” And in December, the two
associations co-conducted the National Advertising Forum.

The Russian journalism community is not well organized, and
demonstrations of professional solidarity are rare. According to
the 2016 Mediastandart Foundation study, 32 percent of Russian
journalists reported that they have never heard about joint
activities of journalists to advance their professional interests.
Another 51 percent said that those activities are uncommon.

The Russian Union of Journalists (RUJ) is not very active. At

a last-minute, extraordinary congress in August 2016, RUJ
Secretary Leonid Nikitinskiy said, “Nobody says that the

Russian Union of Journalists did not do anything over the past
years. Due to the efforts of RUJ chair Vsevolod Bogdanov, we
helped veterans and children of journalists who were killed, set
monuments, and met several times a year, which is, of course,
important. At the same time, RUJ’s voice was hardly heard when
the state Duma was adopting laws destroying journalism—it did
not protest. Hence, the authorities do not pay any attention to
us. In many cases, we did not support our colleagues who were
and are persecuted in the regions and on the federal level. As

a result, we did not come to be a center of attraction to young
colleagues and journalists in new media, and they have no
respect for RUJ."

The official purpose of the RUJ congress was to modernize the
union. A number of acting RUJ secretaries stood against the
congress and eventually stepped down from their positions, and
11 new secretaries were elected.

The congress defined a new strategy for RUJ development that
includes the establishment of new media development centers,
active cooperation with the authorities and regional divisions
of RUJ, outreach to young journalists, and fundraising. “We've
realized that it is important to work with the authorities, state,
and parliament—not on the basis of threats, but rather on a
healthy basis,” said Vsevlod Bogdanov, RUJ chair. “We have

Russian journalism degree programs
are still overloaded with theory and do
not include sufficient practice-oriented
training. Professors often have little
practical experience, especially with
modern media technologies.

decided that we should definitely get some state support. We
are not going to engage in politics in the sense that we will
support some party or vote. We will perform our journalist
function, and we will decide which party deserves the trust of
society, and which has made something useful for people living
in our country.”

According to the panelists, many members of the journalism
community viewed the congress as tantamount to RUJ's
surrender to authorities. Others saw it as a necessary step
towards union modernization.

NGOs that support free speech are few, and all major ones
(Glasnost Defense Foundation, the Center for Protection of

the Rights of Media, Institute for Press Development-Siberia,
and Free Speech Support Foundation) received a “foreign
agent” designation but continue operations. Glasnost Defense
Foundation monitors violations of media rights in Russia, and
conducts educational programs. The Center for Protection of the
Rights of Media provides free legal advice and support to media,
while the Institute for Press Development-Siberia promotes civic
investigative journalism.

The Center for Legal Support of Journalists has become an
active player in the media sector. The center was established

in 2014 by All-Russia People’s Front, a broad coalition of NGOs
supporting president Putin. It provides legal advice to regional
media and lobbies for continuation and expansion for state
support, including financial, to regional media. For example,
partly due to the center’s efforts, the subsidies for regional
media in Russia’s 2017 budget increased from RUB 56 million to
300 million ($964,300-$5.17 million).

In 2016, the Media Development Investment Fund Inc.

(MDIF), an international NGO, was declared an “undesirable
organization” in Russia. The Russian government introduced the
“undesirable organization” status in 2015, labeling organizations
that threaten constitutional order and national security, and
mandating that they cease operations in Russia. People and
enterprises that continue working with such organizations,
formally or informally, are subject to administrative and criminal
prosecution. MDIF has worked in Russia since 1998 and provides
affordable loans and technical assistance to independent news

RUSSIA  xiii




SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE

PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow journalists
to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

and information businesses. It has helped many editorially
independent regional media reach financial sustainability.

According to Vuzoteka.ru, Russia has 153 journalism degree
programs. Russian journalism degree programs are still
overloaded with theory and do not include sufficient
practice-oriented training. Professors often have little practical
experience, especially with modern media technologies.
“Programs are often old-fashioned. There are few schools that
teach modern media skills,” commented one panelist.

“Many young people enter journalism degree programs because
they want to tell the truth or become famous,” another panelist
said. “Many also believe that journalism is a creative profession.
After two-three years in school they realize that this is not true
and become disappointed. They realize that journalism involves
a lot of routine work, and that professional journalism is not
about creative writing—although those who graduate are
usually able to find media jobs.”

Universities, NGOs, trade and professional associations, and
private companies offer an assortment of short-term training
opportunities. Within the framework of grant-supported
projects, NGOs are still able to offer free training to a limited
number of journalists. Others provide training on a paid

basis, and use modern technologies (e.g. offering training via
webinars) to reduce costs and make training more affordable to
media outlets. Instruction covers all aspects of media operations,
including journalism, newsroom management, multi-media
applications, and media management. With revenue drying
out, media outlets cannot afford to send staff to paid training
programs.

In most cases, sources of media equipment, newsprint,

and printing facilities are apolitical, not monopolized, and
unrestricted. Still, panelists noted some instances in which
printing facilities refuse to print newspaper and magazines.
For example, in August 2016, the Moscow printing facility
Pushkinskaya Plostchad refused to print an issue of The

xiv. MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




New Times magazine. The issue contained materials about
permutation in higher echelons of Russian authorities and
candidates running for state Duma in the central district of
Moscow. Before this incident, the magazine had been printed
in this facility for eight years. Though Pushkinskay Plostchad
did not give the magazine any advance notice, The New Times
quickly managed to find another printing facility and the issue
came out on time.

According to the Association of Press Distribution, newsprint
prices went up between 4.6 percent and 20 percent in 2016,
hitting at a time of increased electricity prices affecting printers
as well. Growing newsprint prices are seen widely as one of the

major challenges to regional newspaper economic sustainability.

Roscomnadzor has a legal right to order Internet providers to
block sites that do not comply with Russian legislation, and

it can order without a court decision. For example, in 2016
providers were ordered to block the social network LinkedIn
for not complying with the regulation that all personal data of
Russian users should be stored in Russia. But so far, news media
have not been affected deeply.

Distribution of print media remains problematic. The Russian
Post Service, which is the main subscription operator in Russia,
is ineffective and expensive. The number of press kiosks is also
declining. For example, in the beginning of 2016, the Moscow
Metro System eliminated all newsstands selling publications on

its premises (165 kiosks and 175 newspaper vending machines).
After public outcry, Moscow Metro System’s management
agreed to allow press kiosks to return, but only 10 kiosks were
opened. In Volgograd, the local authorities announced that in
preparation for the World Cup football tournament, they intend
to reduce the number of kiosks from 205 to 44. According to the
Association of Press Distribution’s 2016 statistics, problems with
distribution press circulation caused a drop of 14 percent, and
circulation revenue to fall by six percent.

Information and communication technology infrastructure is well
developed. According to research by Akamai Technologies, in

2016 the average speed of Internet access in Russia was up to 12.2
Mbps—a 29 percent increase over 2015. Eighty-four million Russian
adults (70 percent) use the Internet on a regular basis, and 56
million access the Internet from smartphones and tablets. 4G-LTE
mobile networks are available in all major Russian cities. The cost
for mobile Internet is low: RUB 117 (about $2.00) for 1 Gb.

RUSSIA xv




