
258 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

KYRGYZSTAN

Observers of election coverage noted that state-affiliated media favored 

the ruling political party, devoting the majority of news programming to 

activities of the president.



259

introduction

KYRGYZSTAN

OVERALL 

SCORE: 

2.18
K

YR
G

YZSTA
N

IIn 2015, several key events determined the course of the country’s foreign policy and internal political 

climate. These include the Kyrgyz Republic’s entry into the Eurasian Economic Union (EEU) and parliamentary 

elections. While previously Kyrgyzstan’s foreign policy was directed by its unique ability to maintain close 

relations with both the United States and Russia, joining the EEU has resulted in a shift in the country’s 

preferences and has started a process of legislative harmonization between the Kyrgyz Republic and the 

Russian Federation.

Kyrgyzstani lawmakers proposed legislation against propaganda of non-traditional gender relations, which 

civil rights activists inside the country as well as international donors decried as discriminatory. The draft 

law is not only a derivative of its Russian counterpart that outlaws gay propaganda and specifies fines 

for those who breach the law, but the Kyrgyzstani version also proposes up to one year imprisonment. 

Another initiative that aimed to align Russian and Kyrgyzstani legislation was the proposed law regarding 

foreign agents, which would assign such a status to all NGOs involved in Kyrgyzstani political activities that 

receive funds from abroad. The country’s political leaning towards Russia has also resulted in unilateral 

denunciation of the 1993 cooperation treaty with the United States, after the latter declared its support of 

human rights defender Azimzhan Askarov, accused by the Kyrgyz Republic Supreme Court of incitement 

of interethnic hatred and murder.

The 2015 parliamentary elections affected state regulation of media. Significantly, the Central Election 

Committee changed its accreditation standards so that online media outlets are required to acquire 

accreditation, while online outlets are not legally considered mass media in Kyrgyzstan. Observers of 

election coverage noted that state-affiliated media favored the ruling political party, devoting the majority 

of news programming to activities of the president.

However, these preferential tendencies did not hinder access to alternative programing from other mass 

media. This is likely due to the fact that all competing political party leaders have their own or affiliated 

media outlets, including Tushtuk, created by Kamchybek Tashiev, and NTS, affiliated with Omurbek 

Babanov, for example.

Unlike previous election campaigns, the 2015 parliamentary elections were not as lucrative for regional 

newspapers. Instead, the majority of political advertisements were broadcast on television as well as online 

media outlets. Traditionally, media see election periods as an opportunity to make a profit. In that manner, 

the Public Television-Radio Company (commonly known as OTRK, Obschestvennaya Tele-Radio Kompaniya) 

earned over KGS 90 million ($1.25 million) from parties’ campaign funds and was permitted by the state to 

keep the profit for modernization of the television station.



260 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2015
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bosnia 1.97
□□ Bulgaria 1.94
□ Kazakhstan 1.81
□□ Macedonia 1.62
□□ Russia 1.51
□□ Serbia 1.71
□ Tajikistan 1.74

□□ Croatia 2.50
□□ Georgia 2.42
□ Kosovo 2.46
□ Kyrgyzstan 2.18
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.17
□□ Romania 2.32
□ Ukraine 2.04

□□ Albania 2.55
□ Armenia 2.55□□ Turkmenistan 0.26

□ Azerbaijan 0.99
□□ Uzbekistan 0.78 □ Belarus 1.11

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
94 2.

02 2.
08

2.
38 2.
40 2.
43

1.
61 1.

77

1.
63

1.
98

1.
83

2.
12

1.
88

2.
19

2.
03

2.
37

2.
19 2.

28

1.
27 1.

43

1.
25

1.
67

1.
65

1.
85

1.
61

2.
03

1.
88

2.
15

2.
08 2.

20

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

GENERAL

 > Population: 5,664,939 (July 2015 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Bishkek

 > Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 70.9%, Uzbek 14.3%, Russian 7.7%, 
Dungan 1.1%, other 5.9% (includes Uyghur, Tajik, Turk, Kazakh, Tatar, 
Ukrainian, Korean, German) (2009 est., CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other 5% 
(2009 est., CIA World Factbook)

 > Languages: Kyrgyz (official) 71.4%, Uzbek 14.4%, Russian (official) 9%, 
other 5.2% (2009 est., CIA World Factbook)

 > GNI (2014-Atlas): $7.318 billion (World Bank Development Indicators, 2016)

 > GNI per capita (2014-PPP): $3,220 (World Bank Development Indicators, 2016)

 > Literacy rate: 99.5%; male 99.6%, female 99.4% (2015 est., CIA World 
Factbook)
 > President or top authority: President Almazbek Atambaev (Since December 
1, 2011)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active media outlets: More than 1,500 registered media. Print: 
159 including 3 main dailies and 4 other major papers; Radio Stations: 26; 
Television Stations: 25 terrestrial, 3 local cable networks, 3 IPTV (Ministry of 
Justice, 2013)

 > Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Super Info 
(private Kyrgyz-language daily with 120,000 circulation), Vecherniy Bishkek 
(private Russian-language daily with 150,000 circulation), Delo No. (private 
Russian-language weekly with 16,000 circulation)

 > Broadcast ratings: Top five television: OTRK (several channels: Culture and 
Music, Children, Sport, state-owned), ElTR (state-owned), 7th Channel (private)

 > News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 
www.tushtuk.kg (private), K-News (private), www.kyrtag.kg (private), 
Sputnic.kg (private)

 > Annual advertising revenue in media sector: Television: $7.9 million; 
Internet: $500,000; Radio: $1.8 million (Jan. – Sept. 2013 est., Expert 
Consulting Agency)

 > Internet usage: 1.4 million users (2014 est., CIA World Factbook)

KYRGYZSTAN at a glance



261

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score: 2.43

The constitution of the Kyrgyz Republic guarantees freedom 

of speech and prohibits criminal prosecution for free speech. 

There is also a specific law “on protection of the professional 

activity of journalists,” designed to protect freedom of 

speech. In May 2014, these basic rights were jeopardized 

when the president signed a law stipulating imprisonment 

for up to five years for “making a knowingly false 

accusation;” however, in January 2015, the Constitutional 

Chamber of the Kyrgyz Republic invalidated the law, 

effectively deciding that reporting in mass media does not 

constitute a crime, thus, journalists cannot be prosecuted for 

their work, even if shoddy.

The panelists noted the disparity between constitutional 

provisions for freedom of speech and the government’s 

initiatives that infringe upon this right. Among such 

legislative attempts was the draft law which introduced 

amendments to the law “on mass media,” such as including 

the Internet as a mass media outlet. Panelists viewed this as 

an attempt to control mass media and freedom of speech 

before the parliamentary elections; they also noted that  

the proposed amendments resonate with the Russian law 

“on Foreign Agents,” which aims to restrict opportunities  

for NGOs and control their activity. As a result of  

discussions with civil society representatives, the draft  

law has been withdrawn.

KYRGYZSTAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to information 
is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is equally 
enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

One of the most important political events in 2015, the 

parliamentary elections, has also brought changes to mass 

media legislation. The Central Election Committee has 

defined requirements on accreditation for mass media 

that offer paid political advertising, reserving the right to 

revoke their accreditation. Furthermore, the decision of the 

judicial assembly of the constitutional chamber to prohibit 

local mass media from rebroadcasting news segments that 

disgrace the honor of candidates was ruled constitutional.1 

The judicial assembly’s conclusion exhibits that pre-election 

campaigning is disparate from freedom of speech and 

information, and the right for expressing one’s opinion.

The panelists did not observe any discrimination in the 

sphere of print media licensing, although they did note 

the attempt to control the Internet media by proposing 

registration as mass media. Panelist Almaz Ismanov 

mentioned the suggestion made by the ministry of justice in 

February 2015 to “punish journalists for unprincipled work 

by expulsion from profession, which can be considered as a 

certain form of licensing the profession.”

The issue of licensing is crucial for television and radio 

companies since the country officially transitioned to digital 

broadcasting in June 2015. However, it is worth noting that 

the official entrance into digital broadcasting has not led 

to the disconnection of the analog signal. According to the 

new regulations, television and radio companies that intend 

to broadcast in the digital format need to undergo the 

licensing procedure again.

Prior to the parliamentary elections, some newly established 

television companies received their registration and license 

in a mere two or three days, as opposed to the standard 

two or three months. Yntymak news editor Akylbek 

Orozmatov viewed this as a possible example of authorities 

1 Eshenalieva, Ainura. “Constitutional Chamber: Invalidity media 
reports does not constitute a crime under Art. 329 of the Criminal 
Code,” Institute for Media Policy. January 15, 2015. http://www.
media.kg/news/nedejstvitelnost-soobshheniya-v-smi-ne-mozhet-
rascenivatsya-kak-zavedomo-lozhnoe-i-ne-obrazuet-sostava-
prestupleniya-predusmotrennogo-statej-329-uk-kr/.

The panelist Almaz Ismanov provided 
an illustrative example from a 
conference on religious extremism, 
from which the Ministry of Internal 
Affairs representative refused to 
provide a transcript of his presentation, 
justifying his refusal on the pretext of 
national security.



262 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

supporting certain mass media outlets in exchange for 

favors and personal benefits. Orozmatov also mentioned 

the local channel OshTV, which is registered as a limited 

liability company, but received a large amount of money 

for technical modernization and was included in the social 

investment package for state digital broadcasting.

The panelists emphasized the problem that the Kyrgyzstan 

Central Electoral Commission officially accredits individual 

journalists to report on particular events, instead of 

accrediting a media outlet. Events that require accreditation 

include large political events, foreign delegation visits,  

and overseas trips of the president, for example. The 

panelists explained that the practice of accrediting 

individuals is problematic, if that individual is absent,  

they cannot be replaced.

The media tax structure is similar to other sectors of the 

economy and the requirements for mass media outlets 

are the same as business enterprises. However, as a result 

of economic decline, there has been a significant drop 

in print media circulation and some organizations are 

shutting down. Circulation of socio-political publications, 

for example, does not exceed 2,000 copies. Traditionally 

perceived as a political instrument, press is undergoing 

a critical period with a lack of effective management in 

private press, a lack of funding, and political dependence  

on state press.

As for crimes against media professionals, the panelists 

considered 2015 to be relatively calm, with the exceptions 

of a few cases. On example is that of Daria Podolskaya, a 

journalist from news agency 24.kg was violently attacked 

near her home, allegedly without the intent to burglarize, 

so law enforcement categorized the crime as an act of 

hooliganism. Another incident occurred in July 2015, the 

Bishkek office of the newspaper Achyk Sayasat was pelted 

with stones, but law enforcement representatives regarded 

the act as simple vandalism.

Kyrgyzstani law on mass media protects the editorial 

independence of public media; however, the state is often 

actively involved in the editorial policies of OTRK and ElTR 

television, as well as some radio organizations. The panelists 

suggested that the state appoints editors and members to 

these outlets’ supervisory boards, in addition sponsoring the 

promotion of particular news stories.

The 2015 parliamentary elections are a vivid example of mass 

media outlets’ political partiality. There has been a lack of 

analytical pieces and editorials, journalistic investigations, 

and political analyses. Coverage of the election campaigns 

was limited to paid advertisement pieces in news programs 

that were difficult to distinguish from other news pieces. 

The state-funded mass media predominantly released very 

positive coverage of the president’s and government’s 

activity. It was noted by panel participants that the 

Central Election Commission abused its authority when 

many bloggers and freelance journalists were denied 

accreditation. The panelists emphasized that there were 

severe violations of freedom of speech surrounding 

accreditation during the election period.

Several cases caused panelists to question the execution 

of laws protecting the freedom of speech. In 2014, 

legislation regarding libel was replaced with the article 

“on the protection of a person’s honor and dignity.” 

Under the enforcement of this legislation, journalist Daryir 

Orunbekov was accused of libel for writing a controversial 

article. Orunbekov’s case was nearly dropped as a result 

of the new Kyrgyz Republic criminal code decision that 

presenting knowingly false information does not constitute 

a crime. However, the general prosecutor’s office initiated 

an additional criminal case against Orunbekov, for the 

same article, accusing him of discrediting the honor and 

dignity of the president. The court found Orunbekov guilty 

and sentenced him to a fine of KGS two million.2 Many 

panelists believe this ruling was unconstitutional. Panelist 

and editorial advisor at OTRK Tamara Valieva, added that 

“these lawsuits about damaged honor and dignity against 

individual journalists and mass media are accomplishing 

the goal of the authorities. Editorial staff and journalists 

are losing the majority of the lawsuits and are forced to 

pay large fines and waste their time on endless trials. The 

next time they act, they do so more cautiously, resulting in 

self-censorship.”

The panelists’ opinions regarding access to information were 

not uniform. Some panelists identified no problems in the 

legislation on access to information, while others pointed 

to its weaknesses and lack of clarity. The panelist Almaz 

Ismanov provided an illustrative example from a conference 

on religious extremism, from which the Ministry of Internal 

Affairs representative refused to provide a transcript of  

his presentation, justifying his refusal on the pretext of 

national security.

There are no limitations on access to local and foreign 

news, although one of the panelists noted that not all 

regional media outlets have reliable access to the Internet. 

2 Kudryavtseva, Tatiana. “Prosecutor General’s Office filed a lawsuit 
against the journalist, defending the honor and dignity of the 
President of Kyrgyzstan,” 24.kg. April 18, 2015. http://www.24.kg/
obschestvo/11005_genprokuratura_podala_v_sud_na_jurnalista_
zaschischaya_chest_i_dostoinstvo_prezidenta_kyirgyizstana/.



263KYRGYZSTAN

Also, Kyrgyzstan’s Internet providers operate from Russian 

operators, either directly or through Kazakhstan; therefore, 

the websites blocked in Russian are also unavailable in 

Kyrgyzstan. The panelists noted a clear division among 

media outlets in the Kyrgyz Republic, with one group 

pro-United States Department of State and the other 

pro-Kremlin. Such a division has an obvious impact on 

content and programming.

There are no official limitations or entry barriers into the 

journalism profession; however, in practice, journalists 

encounter a variety of problems obtaining accreditation, 

as discussed previously. In some instances, members of the 

parliament have revoked accreditation due to journalists’ 

appearance when they wear tee-shirts and jeans.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kyrgyzstan Objective Score: 2.12

Kyrgyzstani editorial independence within media is 

questionable and, therefore, it is unlikely that events are 

covered thoroughly and objectively. Some panel participants 

believe most Kyrgyzstani journalists are professional and 

responsible, and that the important events are covered 

accordingly. However, the majority of panelists brought up 

issues with the competence and diligence of journalists. 

Throughout 2015, there have been many instances of news 

reports based on only one source as well as unverified 

sources and information, leading to many refutations. In 

September 2015, the online news outlet Maidan.kg was 

accused of publishing unreliable information based on  

a controversial article, by Nurgazy Anarkulov, which  

alleged that a deputy candidate from the ruling political 

had close ties with Uzbek leaders accused of separatism. 

The news report was republished by radio and other media 

before Anarkulov issued an apology for misinformation. 

However, Anarkulov later made a statement that the 

apology was a fake, leaving readers with questions of  

overall media reliability.3

Although some panelists believe news journalism in the 

Kyrgyz Republic meets professional standards, all the 

panel participants agreed that there is a lack of analytical 

reporting and investigative journalism. It was also noted 

that journalists do not consistently cover issues in an 

objective manner. One primary reason, according to the 

panelists, is the lack of adequate journalism schools in 

the country. As panelist Isamova explained, “Osh State 

University (OshGU) journalism faculty teach according to 

Soviet standards and professors are resistant to change their 

programs.” The panelists also mentioned the lack of time 

and the expectation to report on events as soon as they 

take place, as another reason for low quality journalism. 

This practice does not allow time for verification of sources 

and information. Furthermore, panelist Adel Laisheva from 

the Kyrgyz Public Radio and Television Corporation (KTRK), 

highlighted financial causes, “Investigative journalism has 

not taken root for several reasons, first and foremost, 

for economic reasons. It is just not profitable to have an 

employee researching one story for many months.”

Ethics in journalism remains an issue in the professional 

community; as a result self-regulation persists. One type 

of violation is hidden advertising, which occurs when 

journalists interview the owners of businesses about 

their success and include product advertisements in the 

reporting without informing the audience about the 

marketing nature of the interview. Hidden advertising can 

occur in political form as well. During the parliamentary 

elections campaigning period, many media outlets and 

freelance journalists favored candidates in their reporting, 

promoting one politician’s agenda or reporting negatively 

on competing candidates or parties in exchange for gifts 

and money.

All panelists noted the ethics violations that occurred 

during the child abuse reports, which were frequent and 

3 “Nurgazy Anarkulov: I do not apologize party “Kyrgyzstan” and 
personally Sharshenbeku Abdykerimova ...” Gezitter.org (Source: 
Sayasat.kg). October 1, 2015. http://www.gezitter.org/vybory/43936_
nurgazyi_anarkulov_ya_ne_prinosil_izvineniy_partii_kyirgyizstan_i_
lichno_sharshenbeku_abdyikerimovu_/.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



264 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

widely discussed in 2015. These reports also demonstrated 

a lack of editorial policy. As panelist Ismanov put it, “Many 

newspapers and websites freely posted photographs of 

the victimized children. They also published the home 

addresses of the accused individuals, at the suggestion of 

law enforcement agencies. The media outlets that chose to 

abstain from publishing the graphic photographs struggled 

over the decision. Despite the existence of an ethics code, 

journalists were not prepared for the influx of information 

surrounding such a sensitive topic as violence against 

children.” Similarly, journalists faced an ethical dilemma 

when covering the escape of prisoners from the Bishkek 

pretrial detention center. Several prisoners, detention center 

staff, and civilians were killed during the incident. Panelist 

Laisheva comments on the reporters’ actions, “Several 

publications televised the events live; showing faces of 

the operatives. The actions of these journalists interfered 

with the work of the law enforcement agencies, yet the 

journalists considered themselves heroes.”

Panelist Tokoev of Journalists NGO also noted that 

self-censorship is high due to a lack of solidarity and desire 

to support each other when covering certain challenging 

topics. Tokoev added that journalists have confessed their 

fear of reporting on sensitive topics, especially when it 

relates to high-ranking politicians.

Overall, the panelists agree that the media covers all main 

events in the country in a timely manner. Yet, there are 

topics that journalists tend to avoid. Several panelists 

mentioned the lack of interethnic coverage in Kyrgyzstan, 

which they called a “sensitive topic.” Panelist Isamova, 

brought up the situation in Zhapalak village, which is 

majority Kyrgyz, where residents complain about the 

cleanliness of the water in the Aravan-Ak Buura channel, 

which they use for drinking. However, the neighboring 

village of Osh upstream, which is majority Uzbeks, directs 

their sewage into the channel. Isamova explains that 

although the issue is both environmental and health, many 

television outlets refused to report on the situation because 

of the interethnic relations. Allegedly, Osh city officials 

requested that stories not be broadcast regarding the  

issue. When journalists or editorial staff anticipate backlash 

from government officials, they tend to cover the story in  

a more timid manner to avoid accusations of ignoring 

certain events.

Generally, journalists in Kyrgyzstan receive low salaries, at a 

rate that has not significantly changed since 2005. In large 

regional media, such as television companies, journalists 

earn approximately KGS 10,000 to KGS 15,000 per month; 

smaller publications receive KGS 5,000 to KGS 7,000. In the 

capital, the average monthly salary is KGS 22,000. However, 

salaries at Azattyk radio, Vecheniy Bishkek publishing house, 

and Super Info newspaper are considered the highest-paying 

opportunities, where journalists make $800 to $1000 a 

month and editors earn $1000 to 1300. Journalists working 

for state-owned media also receive annual leave allowances 

and maternity leaves; whereas, those in private media do 

not and must take time off at their own expense.

Many managements prefer to pay employees “off the 

books” to avoid high taxes. Journalists tend to earn 

less when they signed a contract, so the majority work 

without a contract and receive cash payments. This form of 

employment is unstable in terms of social security, as they 

do not make pension contributions or earn tenure. In order 

to earn a decent salary, many journalists work for several 

media outlets, take additional positions not related to their 

profession, or take on additional work, such as editing, 

translations, and speech-writing. According to panelist 

Valieva, many journalists joined political parties to make 

additional income during the parliamentary elections.

Entertainment programming generally does not eclipse 

news and informational programming, with the exception 

of radio stations, where entertainment is overwhelming 

and radio hosts do not tend to prepare their own reports 

and interviews. The panelists noted that broadcasting is 

overloaded with news programs, especially political news 

concerning the activities of parliament, the president, and 

the government. Internet-based media outlets and local 

television are also dominated by news broadcasting.

For television stations, the production of entertainment 

content requires significant financial resources; therefore, 

the broadcasting focuses on other types of content. Panelist 

Valieva, described an attempt to produce content and cover 

As panelist Ismanov put it, “Many 
newspapers and websites freely 
posted photographs of the victimized 
children. They also published the 
home addresses of the accused 
individuals, at the suggestion of law 
enforcement agencies.”



265KYRGYZSTAN

stories from remote areas of the country. The KTRK Kerbeni 

program, in particular, about residents from other regions of 

Kyrgyzstan and their achievements, has gained popularity. 

The panelists have also noticed certain shifts in the editorial 

choices of some media outlets, for example, radio Azattyk, 

which generally covers political news made a slight shift 

towards entertainment when it covered the journey of 

a Kyrgyzstani singer on the Russian entertainment show 

“Golos” (commonly known by the English title, The Voice). 

On the other hand, Super Info newspaper primarily features 

entertainment, but has increased the volume of political 

news stories.

When it comes to access to equipment necessary for data 

collection, production, and distribution of news, the 

opinion of the panelists was not unanimous. While some 

panel participants did not see any issues with access to the 

Internet and availability of equipment in remote regions 

of Kyrgyzstan, the majority stated that regional media 

outlets encounter shortages of desktop computers, laptops, 

scanners, and digital cameras. Not all editors at regional 

media outlets provide Internet access to their employees, 

so journalists face challenges uploading their materials. 

Journalists continue using FTP servers, from which they 

receive information from the government and presidential 

press service. Among novelty technology, some panelists 

mentioned the use of quadcopters or drones for aerial video 

recording, streaming journalism, and live broadcasting.

Specialized or niche journalism is trending towards 

development, economic, and social journalism, as well 

as some investigative journalism. A number of television 

channels have introduced programs based solely on 

journalists’ investigations, including the investigative 

Capital program. Azattyk radio journalist Kubanychbek 

Zholdoshev specializes in investigations and video blogs. 

Among media outlets and journalists that specialize in 

investigative journalism, many receive financial support from 

donor organizations or represent larger international media 

outlets; such is the example Azattyk radio.

One reason there is little investigative programming in 

Kyrgyzstan is the lack of required courses at universities 

or trainings offered by media organizations and outlets. 

Insufficient outlet funding and limited access to investigative 

information also hinders specialized reporting. Panelists 

agree that journalists do not typically have a specialization 

and instead cover a wide range of topics.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.28

Residents of Kyrgyzstan have access to various forms of mass 

media, including traditional print, television, radio, and 

Internet, as well as international and local media. Media 

in languages of ethnic minorities was previously more 

common than it is currently. However, media experts agree 

that Kyrgyzstani media cannot be considered objective or 

inclusive. Some media outlets, panelists specifically mention 

OTRK, 24.kg, Vecherniy Bishkek and Zanoza.kg, are limited 

in their coverage of certain topics which are counter to their 

editorial policy. The angle of the coverage is also influenced 

by the state when it comes to sensitive issues, such as 

interethnic conflicts, the national budget, and the actions of 

high-ranking government officials.

Access to alternative means of information, such as mobile 

Internet is gaining popularity. Yet, few media outlets have 

mobile versions of their website; these include Akipress, 

KNews, Azattyk, OTRK, Sputnik, and Vecheniy Bishkek. 

Social media websites and apps, such as Facebook, Twitter, 

Odnoklassniki, and YouTube, have become a regular means 

of getting news for the younger generation and are even 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



266 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

becoming more popular among middle-aged audiences. 

One panelist, Ismanov, assumed that the increasing trust 

in online social media may be a result of the public losing 

trust in traditional media. Acknowledging this trend, some 

media outlets are encouraging citizen journalism by inviting 

users to submit their own news videos. Many of these stories 

consist of car accidents and other traffic violations as well as 

inebriated fights.

In the regions of Kyrgyzstan where the main source of 

information is television, print media options are also 

available but are costly. Radio is free and generally offers 

entertainment broadcasting, with rare exceptions, such 

as Birinchi radio. Many regions in Osh, Jalalabat and 

Batken oblasts receive Uzbekistani channels in Uzbek. The 

newspaper Biz is also issued in Uzbek, as are Yntymak 

television and radio broadcasts, among others.

Due to insufficient funding, Kyrgyzstani correspondents 

are not typically sent abroad for report and, therefore, 

local media cannot produce first-hand international news. 

International news is instead under the influence of Russia 

and these television and radio broadcasts are shown from 

the perspective of mainstream Russian media.

There are no legislative limitations on access to media 

sources in the country; however, there are various barriers 

to different populations’ access to different types of media. 

Due to economic constraints, not everyone can afford to 

buy newspapers, and although Internet access is becoming 

less expensive every year, not everyone can afford it yet; 

the same restrictions apply to mobile Internet. As for 

access to digital broadcasting, the social package includes 

only state media channels, which are highly dependent on 

the government agenda. Receiving alternative television 

channels requires additional payment, which is not 

affordable for all. Internet access is also not economically 

accessible to all, even in Bishkek, where unlimited low-speed 

Internet connection can be obtained for KGS 400 per  

month. Residents living on the outskirts of the city have to 

spend much more as Internet cables are not available in all 

the areas.

State and public media do not reflect the spectrum 

of opinions throughout society; instead stories about 

the president and government activities dominate the 

programming for those outlets. Political bias during election 

periods is obvious and media generally considered recent 

the parliamentary elections as an opportunity to gain 

funding, by devoting paid air time to the campaigns. During 

the election period, positive coverage of the president 

consumed 29 to 42 percent all political airtime, while 

coverage of the candidates accounted for only seven to 17 

percent of political content.4

Panelists described OTRK and Yntymak as media outlets that 

attempt to serve the public interest and cover all aspects of 

politics in the country, emphasizing OTRK radio broadcasting 

as more open to alternative views. When discussing the 

editorial bias of Kyrgyzstani media, panel participants 

brought up the case of the constitutional court judge Klara 

Sooronkulova’s dismissal. Coverage of the dismissal was 

scarce and many media outlets did not even mention the 

story. The panelists also noted that reports on Kyrgyzstan 

joining the Customs Union were one-dimensional, lacking 

alternative views.

Several media outlets refer to themselves as information 

agencies in Kyrgyzstan, including AkiPress, 24.kg, KirTag, 

Kabar, and KNews; however, they operate mostly as 

informational websites and do not supply news to other 

media on a subscription basis. All the information available 

on their websites is accessible for free, with the exception 

of AkiPress, which makes its archive available for a fee. 

Panelists noted that other media outlets often plagiarize 

the stories from these information agencies and even copy 

entire articles without citing the source; this practice is 

generally not considered unethical in Kyrgyzstan.

One panelist stated that local media use international 

information agencies, such as British Broadcasting 

Corporation (BBC), Reuters, Associated Press (AP), Agence 

France-Presse (AFP), as well as Russian and Turkish outlets. 

However, the majority of panelists disagreed, explaining 

that these services are considered expensive by local media 

and that the subscription procedure is complicated.

State media generally create their own news and 

informational programming more often than private media. 

The content of most of these news programs is dominated 

by reports on the president. Some private media outlets can 

4 “International mission on election observation, Kyrgyz Republic – 
parliamentary elections, Statement about preliminary conclusions 
and results,” OSCE. October 4, 2015. http://www.osce.org/ru/odihr/
elections/kyrgyzstan/189481?download=true.

Ismanov noted, “In rural areas and 
small towns, due to the absence 
of local media and limited access 
to national media, local residents 
primarily have access to rebroadcasted 
Russian TV channels.”



267KYRGYZSTAN

develop their own news content that differs from that of the 

state media; however, not all private media broadcasts news. 

Panelists also noted that the quality of certain media outlet 

broadcasting is low.

Information on ownership of media outlets is typically 

private. Regardless, the panelists assume that the general 

public can identify the benefactors from one outlet to 

another based on the tone of materials and choice of topics, 

but even journalists do not always know who the owners are 

and rely on rumors. In Kyrgyzstan, there are no commercial 

corporations in the media market, rather media are owned 

by deputies and ministers.

In the past, media outlets have broadcasted in languages 

of ethnic minorities, but after such programs disappeared, 

the issue has become even more marginalized. Some 

attempts to devote programs and entire outlets to ethnic 

minorities speaking languages other than Russian and 

Kyrgyz have been made with the support of international 

aid agencies. One such project resulted in the public regional 

television and radio company Yntymak, which broadcasts 

approximately 30 percent of its programming in Uzbek. 

There is also a newspaper Biz, which was initially issued 

in both Kyrgyz and Uzbek, but due to the high demand 

only the Uzbek version remains. Ismanov suggested, “The 

Dunghan community thinks it is impossible to create a 

media outlet without knowing Russian or Kyrgyz. Similarly, 

the Uighur community believes they could not create their 

own media organization because they do not speak the 

language of the majority and, instead, their language is 

based on Arabic.” Laisheva mentioned the media outlets 

owned by diasporas, suggesting that the few ethnic minority 

groups that can afford it, issue newspapers in their native 

languages. She also mentioned Dostuk radio on OTRK, which 

is broadcasted on Birinchi radio in Uighur, Dunghan, Tatar, 

Polish, and Ukrainian languages. However, the panelists also 

noted that there are no popular web-resources in Uzbek.

The legislative initiatives from parliament to pass a law 

against the propaganda of non-traditional relationships 

would infringe upon the rights of the lesbian, gay, 

bisexual, and transgender (LGBT) community. Even without 

legislation, there are not many media outlets willing to 

cover such issues or assume a supportive position in their 

reports. In May 2015, members of the nationalist groups 

Kalys and Kyrk Choro attacked members of the LGBT 

community during a private event. Kloop Media is an ally 

of the LGBT community, so when the police detained both 

the attackers and victims and confined them in the same jail 

cell, journalists of Kloop Media arrived at the police station 

to broadcast live coverage of the event, remaining there for 

several hours until the victims were released.5

Interest in international news has been on the rise over the 

past year due to an increasing number of reports of citizens 

moving to Syria and ISIL attempting to recruit Kyrgyzstanis. 

However, it is not possible for local media to produce 

first-hand reports on foreign affairs due to the absence of 

overseas correspondents. As a consequence, when covering 

international news, local media have to rely on media of 

other countries. News from Russian channels continues 

playing a significant role in forming the public opinion  

and agenda.

The panelists explained that regional news, apart from crime 

reports, is not covered by public and state media. Ismanov 

noted, “In rural areas and small towns, due to the absence 

of local media and limited access to national media, local 

residents primarily have access to rebroadcasted Russian TV 

channels.” However, more online resources dedicated to 

covering regional events and stories are starting to appear.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.85

The majority of panelists do not believe that media outlets 

are successful and sustainable businesses. Instead, they are 

of the opinion that business planning is rare in this industry 

in Kyrgyzstan. State media depends on the state budget 

and private media depends on their owners’ funding. Print 

media circulations are declining, which can be attributed to 

the loss of interest in print media as the Internet has become 

more popular. Ismanov also suggested that print media 

audiences are switching to the Internet, just as regional 

television channels are turning into production studios.

According to the panelists, 2015 was not representative 

of a typical year, as parliamentary elections are always 

considered an opportunity to earn additional money in 

the media industry. Television and radio stations received 

the largest portion of money spent on political campaigns, 

Internet-based media are gaining popularity during election 

periods, and the smallest amount was earned by print 

media. The international commission on election observation 

found that on television channels 77 to 95 percent of all 

airtime allocated to the election campaign was provided 

5 Bayaz, Malik. “Kalys and Kirk Choro attacked the event in honor of 
the Day Against Homophobia,” Kloop Media. May 17, 2015. http://
kloop.kg/blog/2015/05/17/kalys-i-kyrk-choro-atakovali-meropriyatie-
v-chest-dnya-borby-s-gomofobiej/.



268 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

for payment; 5 channel and Piramida did not allow any free 

airtime on top of what is required by law. State-funded 

national newspapers ignored the requirement to provide 

free space for parliamentary candidates; two of the three 

state-owned newspapers provided only half of the required 

free space and Slovo Kyrgyzstana did not provide any space 

free of charge.6

According to almost all panelists, the only media outlet 

with a chance of becoming self-sustaining is OTRK, a state 

media. OTRK is the only media outlet in Kyrgyzstan that 

receives substantial earnings from advertising, for the rest 

of media advertising is not the main source of income. 

Valieva, panelists and editorial advisor at OTRK, shared 

that with the new director general there have been some 

6 “International mission on election observation, Kyrgyz Republic – 
parliamentary elections, Statement about preliminary conclusions 
and results,” OSCE. October 4, 2015. http://www.osce.org/ru/odihr/
elections/kyrgyzstan/189481?download=true.

positive changes, including building repairs new equipment 

purchases, which allegedly not carried out with funding 

from the state budget. The head of OTRK, Ilim Karypbekov, 

has reported that the election campaign brought the 

channel more than KGS 90 million.7 Moreover, according to 

the 2011 government decree, OTRK is required to return 50 

percent of all earned revenue at the end of the year. In 2015, 

the government waived this tax for one year, thus, OTRK 

was allowed to keep over KGS 40 million in profit.8

According to the panelists, Kyrgyzstan media have few 

sources of income. The majority of advertising spend goes to 

television companies; newspapers earn money only through 

paid publications, advertisements, and special issues. The 

advertising market is narrow in Kyrgyzstan, there are only 

several players who are willing to spend substantial amounts 

on advertising and are oriented to media, among them are 

mobile communication operators and Kumtor gold-mining 

company. Valieva reported that the estimated volume of 

the advertising market in Kyrgyzstan is $10 to $12 million. 

Panelists also identified several media outlets, such as 

Vechernyi Bishkek, AvtoGID, and OTRK as the ones covering 

the majority of the advertising market; among regional 

media they noted Reklama na Issyk-Kule, Rek Park, and Vest. 

Other media outlets receive earnings from the small share of 

the advertising market that remains.

Tokoev explained that the Ministry of Culture, Information, 

and Tourism recently announced subsidies for the 

production of national audio and video segments in order 

to develop local content and support local broadcasters. 

The state allocated KGS 11 million for these projects, which 

does not substantially influence the advertising market. 

Government advertising is usually printed in newspaper 

Slovo Kyrgyzstana and does not play a significant role for 

the media market, Tokoev said.

Panelists agreed that without reliable data from market 

research, advertisers cannot make informed decisions about 

where to place their ads and what audience to target. 

One of the possible reasons for the lack of development 

in the advertising market is the absence of regular media 

studies. The panelists expressed that traditionally television 

companies order media research, but only for certain 

programs and specific television companies, thus, the results 

remain private. Moreover, one panelist noted that allegedly, 

7 “Ilim Karypbekov told which of the parties as the First Channel 
paid for airtime,” Vesti.kg. October 27, 2015. http://m.vesti.kg/
index.php?option=com_k2&view=item&id=37518:ilim-karyipbekov-
rasskazal-kakaya-iz-partiy-skolko-zaplatila-pervomu-kanalu-za-
efirnoe-vremya&Itemid=80.
8 Usenov, Begaim. “I. Karypbekov: RRTTS KTRK exempt from 50 
percent of net profit,” Institute for Media Policy. December 25, 2015. 
http://www.media.kg/news/i-karypbekov-rrtc-ktrk-osvobozhden-ot-
uplaty-50-chistoj-pribyli/.

Tokoev explained that the Ministry 
of Culture, Information, and Tourism 
recently announced subsidies for the 
production of national audio and 
video segments in order to develop 
local content and support local 
broadcasters. The state allocated KGS 
11 million for these projects, which 
does not substantially influence the 
advertising market.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, 
and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests 
of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



269KYRGYZSTAN

some television companies pressure research companies to 

falsify the data to present more favorable results, which 

leads to more profitable advertising contracts. In 2013, 

public foundation Zhurnalisty conducted a small-scale 

survey among journalists and editors, but some panelists 

mentioned that the results were unreliable. Zhurnalisty 

planned to produce a second issue of Kyrgyz Republic Mass 

Media Catalog in 2015, but according to Tokoev, financial 

issues have stalled the publication.

There are no organizations or companies in Kyrgyzstan  

that measure circulation numbers and rating of mass  

media outlets. Among print media, only newspapers  

printed by the Media Support Center publishing house  

have circulation numbers.

The monitoring of ethics violations among mass media in 

Kyrgyzstan has revealed that print media ignores the legal 

requirement of stating the circulation number on each issue, 

including the state newspaper Slovo Kyrgyzstana. Internet 

traffic ratings reported by online media raised doubts 

among panelists; they believe that the majority overstate 

the numbers for page visibility and unique visitors. One 

panelist specifically noted that AkiPress is often suspected of 

inflated their numbers.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.20

The Association of Radio and Television broadcasters (ART) 

and the Association of Publishers and Distributors of Print 

Media have been inactive in Kyrgyzstan for several years. 

These associations previously lobbied at the legislative level, 

but now only exist on paper. Along with the process of 

switching to digital broadcasting a business association of 

private media Digital Technologies, LLC was established and 

united 22 private Kyrgyzstani television channels. Digital 

Technologies, LLC’s efforts resulted in receiving the right 

for two multiplexes, although it did not lobby for lowering 

the cost of entrance into the digital multiplex for private 

television broadcasters, which amounts to KGS 32.4 million.9

Formally, there were two professional associations that 

focused on protecting the rights of journalists, the Trade 

Union of Mass Media and the older Union of Kyrgyzstan 

Journalists. However, neither received wide support from 

journalists. All panelists assessed the activity of both trade 

unions as passive and invisible. The only success story 

mentioned by panelists was that in Osh city 17 mass media 

9 “Kyrgyzstan was unable to hold a competition for a place in the 
digital package of channels,” Cableman.ru. November 9, 2014. http://
www.cableman.ru/node/12499.

workers purchasing apartments on a subsidized loan due to 

the support of the Trade Union of Mass Media in Osh Oblast 

and its chair Zhyldyz Bekbaeva.10 It was also mentioned that 

trade unions primarily provide legal consultations and make 

official statements in support of journalists when their rights 

are violated, on rare occasions, they protect journalists in 

court. The alternative trade union, under the chair Meri 

Bekeshova, was established on a grant from the Finnish 

government, it currently operates on grant money and is 

not yet sustainable on membership fees alone. Overall, trust 

in trade unions is very low among the panelists; they see 

them as short-lived initiatives with grant money. Among the 

problems trade unions face, panelists noted a general lack 

of financial support; as Valieva put it, “Once the grants run 

out, trade unions run out.”

After 2010, cooperation between civil rights organizations 

and journalists began decreasing and became further 

complicated following Kyrgyzstan’s entry into EEU, mainly 

due to the rising anti-Western climate. Generally, panelists 

expressed a favorable attitude towards media NGOs 

10 Dzhumasheva, Aida. “In Osh, 17 media employees were given an 
apartment in the mortgage,” ZAO Evening Bishkek. December 1 
2015. http://www.vb.kg/doc/330111_v_oshe_17_sotrydnikam_smi_
vydali_kvartiry_v_ipoteky.html.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow journalists 
to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

After 2010, cooperation between civil 
rights organizations and journalists 
began decreasing and became further 
complicated following Kyrgyzstan’s 
entry into EEU, mainly due to the 
rising anti-Western climate.



270 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

and their efforts to support journalists’ activities and 

protection of their rights. The Media Policy Institute and 

its active participation in the revision and monitoring of 

mass media-related legislation as well as its legal support 

provided to journalists and mass media outlets was regarded 

positively by almost all panelists. The Media Development 

Center was also noted among active organizations 

that conduct monitoring of legislation and violation of 

journalists’ rights. Among donor organizations, they 

mentioned Soros – Foundation Kyrgyzstan, which is offering 

support throughout the transition to digital broadcasting. 

Panelists emphasized that the decline in grant support has 

resulted in a drastic decrease of media NGOs throughout 

Kyrgyzstan, only Naryn and Karakol still have functioning 

organizations. Many media organizations have decreased 

activities; for example, the public foundation Zhurnalisty  

no longer has an office and transitioned to remote work  

or telework.

Throughout 2015, there have not been significant changes 

in the professional, academic, and training programs 

offered to journalists in Kyrgyzstan. Media editors continue 

to criticize the academic programs offered at local public 

and private universities. As stated by Tokoev, “Students 

graduate from universities with outdated curriculum and 

without practical knowledge.” Some stated that students 

are not even taught the most basic skills of Internet use. 

In 2014, the majority of panelists noted the high quality 

of education at Kyrgyz-Turkish University Manas, which is 

technically equipped for practical exercises and employs 

highly-qualified teachers; one panelist also mentioned the 

American University of Central Asia, but noted that practical 

training is also minimal.

With weak professional academic programs, young 

journalists rely on short-term and in-service trainings 

to acquire skills. There have been attempts to organize 

alternative forms of professional training for journalists 

with varying degrees of success. The school of Kloop 

Media, funded by the Dutch fund Hivos, offers trainings 

for young people at the beginning of their careers and 

aims to promote citizen journalism. The trainings focus 

on photojournalism, journalist investigations, and provide 

access to equipment, including such novelties as quadcopters 

and drones for video recording. Donors tend to support 

projects that promote investigative journalism, but as noted 

by Tokoev, such trainings are more suitable for experienced 

journalists. While almost all panelists mentioned Kloop 

Media’s school, there were a few training initiatives 

mentioned by a few panelists, including the Studio of 

Practical Journalism that was started in 2014 and is oriented 

toward young print and online media journalists and offers 

training free of charge under the leadership of journalist 

Azamat Tynaev; and Media Center Demge dem operating 

in Osh city and also for young journalists. Other seminars 

and short-term trainings are offered for journalists with 

financial support from donor organizations, but according to 

panelists, they have become rarer in the last several years.

In Bishkek city, limitations of access to equipment and 

consumables are only of economic nature. Large printing 

houses remain in the hands of the state, but their equipment 

is outdated and does not allow full-color printing. There 

is no monopoly on printing services in Kyrgyzstan; sources 

of paper and consumables are regulated by the market 

principles. There are three main printing houses in Bishkek: 

Freedom house that prints only after prepayment, Rubikon 

that is cheaper than “Freedom House but more expensive 

than Uchkun a state-owned printing house. According to 

participants, access to full-color printing is challenging; in 

Batken, local newspapers print in neighboring Tajikistan.

When it comes to media distribution, all channels are 

monopolized by state agencies. Kyrgyztelecom is the 

monopolist communications operator and distributor of 

electronic signals and Kyrgyztelecom is the player that 

determines the price. Lastly, the national post service 

Kyrgyzpochtasy is monopolizing the delivery service. Over 

the course of the year there were no cases of website 

blocking for political reasons. Freedom House gave 

Kyrgyzstan a score of 35 in Internet freedom in 2015, down 

one point from last year.11

Internet access differs significantly throughout the country. 

In Bishkek, Internet access is much better than in the 

rest of Kyrgyzstan, although Internet access still remains 

problematic in some micro-regions of Bishkek and on 

the outskirts of the city. For instance, because Internet 

cables are not yet in the inner suburbs Aknet company 

charges KGS 25,000 to connect a house to the Internet. The 

connection in more rural regions of Kyrgyzstan remains 

weak and expensive compared to the purchasing power of 

the population. These issues limit that population’s access 

to mass media, and as panelists suggest, information and 

communication technologies do not satisfy the needs of the 

population and mass media.

11 “Freedom on the Net 2015,” Freedom House. https://
freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2015.



271KYRGYZSTAN

List of Panel Participants

Almaz Karimov, manager, South Television Network, Kyzyl 

Kiyya

Adel Laisheva, director, Center of Media Communications, 

KTRK, Bishkek 

Almaz Ismanov, freelance journalist, Bishkek

Asker Sakybaeva, chief editor and owner, Zhany Agym, 

Bishkek

Altynai Isaeva, lawyer, Media Policy Institute, Bishkek

Akylbek Orozmatov, editor and journalist, Yntymak TV, Osh

Aizada Borubaeva, director, Communications and 

Information Department, Ministry of Communication & 

Transport, Bishkek

Hulkar Isamova, reporter, Reuters, Osh

Marat Tokoev, director, Journalists NGO, Bishkek

Malika Bayaz, reporter, Kloop Media, Bishkek

Tamara Valieva, editorial advisor, OTRK, Bishkek

Bubukan Dosalieva, member of Steering Committee, OTRK, 

Bishkek

Moderator & Author

Gulnara Ibraeva, media analyst, Bishkek

The panel discussion was convened on December 26, 2015.


