
312 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

UZBEKISTAN

Many independent media organizations also were required to leave the 

country for reporting on the 2005 Andijan massacre, when government 

troops killed hundreds of civilians. However, these outlets continue their 

operations from abroad.



313

introduction

UZBEKISTAN

TThe government of Uzbekistan continues exerting rigid control on the information space within the country. 

Despite apparent diversity within the media sector, all print and broadcast companies produce content 

in line with the official stance of the Tashkent authorities. Independent journalists, rights activists, and 

opposition members that criticize policies of President Islam Karimov, who is expected to win presidential 

elections in March 2015, are either forced to flee or kept in prisons. Many independent media organizations 

also were required to leave the country for reporting on the 2005 Andijan massacre, when government 

troops killed hundreds of civilians. However, these outlets continue their operations from abroad.

Over the course of 2014, repression of the media continued. In June, a Tashkent court ordered investigative 

journalist and rights activist Sid Yanyshev to pay a heavy fine, and authorities confiscated his camera. The 

case was brought following an article he wrote about violations of property rights of Tashkent residents 

whose houses were demolished by the government. In November, prominent independent news website 

Uznews.net stopped its activities after cyber-attackers hacked Chief Editor Galima Bukharbaeva’s computer. 

The hackers publicized her e-mails that contained confidential information on anonymous contributing 

authors residing in Uzbekistan. Founded in 2005, the website had been one of the few sources of 

independent information on the situation in Uzbekistan. Bukharbaeva has blamed the Uzbek authorities 

for the attack.

Uzbek authorities also block websites and radio frequencies. To bypass the censorship, media organizations 

such as Radio Ozodlik (Radio Free Europe/Radio Liberty’s Uzbek station) and BBC Uzbek have been 

using new online tools and platforms, such as social networks and mobile apps. In September 2014, 

the government amended the Law on Information to address blogging, which has become increasingly 

popular among Uzbeks over the past several years. The law officially equates bloggers with journalists and 

categorizes blogs as media outlets, so Uzbek bloggers now bear the same responsibility for accuracy of 

information as professional journalists.

The election of a new parliament in December 2014 was fraught with violations, including ballot stuffing 

and fabrication of results, according to observers. Yet only independent media operating from outside the 

country reported on the fraudulent activity. Presidential elections are set for March 29, 2015. Karimov, the 

77-year-old incumbent, has continuously ignored or revised limits on presidential terms and is once again 

running. Despite clear violation of the constitution, local media organizations, which authorities often 

boast are free and independent, never question Karimov’s legal status as a candidate.

IREX did not conduct an in-country panel discussion because of Uzbekistan’s repressive environment. This 

chapter represents desk research, interviews, and the results from questionnaires filled out by several 

people familiar with the state of media in the country.

OVERALL 

SCORE: 

0.79
U

ZB
E

K
ISTA

N



314 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
□ Kazakhstan 1.93
□ Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
□ Tajikistan 1.56
□ Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
□ Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
□ Romania 2.33

□ Albania 2.52
□ Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

□ Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
□ Belarus 1.22

GENERAL

 > Population: 28,929,716 (July 2014 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Tashkent

 > Ethnic groups (% of population): Uzbek 80%, Russian 5.5%, Tajik 5%, 
Kazakh 3%, Karakalpak 2.5%, Tatar 1.5%, other 2.5% (1996 est., CIA 
World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 88% (mostly Sunni), Eastern 
Orthodox 9%, other 3% (CIA World Factbook)

 > Languages: Uzbek (official) 74.3%, Russian 14.2%, Tajik 4.4%, other 7.1% 
(CIA World Factbook)

 > GNI (2013-Atlas): $56.86 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

 > GNI per capita (2013-PPP): $5,290 (World Bank Development Indicators, 
2014)

 > Literacy rate: 99.4%; male 99.6%, female 99.2% (2011 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Islom Karimov (since March 24, 1990)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations, and 
Internet portals: Print media: 1,015; Radio Stations: 35; Television Stations: 
63; Internet: 300 websites registered as media (Uzbek government)

 > Newspaper circulation statistics: Total newspaper readership is estimated 
at 500,000; top publications include Khalk Sozi (state-run daily, reached 
130,000 circulation in 2013), Narodnye Slovo (state-run, Russian-language 
version of Khalk Sozi), O’zbekistan Ozovi (published by ruling party) 
(Library of Congress, Federal Research Division)

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Uzbekistan National News Agency (state-owned), Jahon, 
Turkiston Press, Uzbekistan Today

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 4.689 million (2009 est., CIA World Factbook)

UZBEKISTAN at a glance

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UZBEKISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
46

0.
43 0.

58

0.
58 0.
61 0.
66

0.
68

0.
81 0.

55

0.
53 0.

64
0.

73

0.
71

0.
74 0.

46

0.
46 0.
53 0.

66

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

0.
68

0.
85

0.
68

0.
74

0.
74

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

20
15

0.
72 0.

94
20

15

20
15

0.
87

20
15

0.
73

20
15

0.
70

0.
70

0.
69



315UZBEKISTAN

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Uzbekistan Objective Score: 0.72

The ruling regime often touts Uzbekistan’s liberal legal 

framework, but progressive laws are rarely put into practice. 

Despite the number of laws guaranteeing freedom of speech 

and access to information, any information interpreted as 

critical of the regime or that differs from the party line 

is still censored. This state of affairs has characterized 

Uzbekistan’s legal environment for media for many years 

now, and as a result this objective’s score has for more than 

10 years fluctuated only slightly from one year to the next. 

This year, the score remained nearly unchanged from 2014.

This may change for the worse in the near future. On 

September 5, 2014 President Karimov signed a law that 

obliges bloggers to check the accuracy of information before 

publishing and to remove it if proven unreliable. In addition, 

under the amended Law on Informatization, bloggers are 

now considered journalists, with the intrinsic professional 

obligation to provide accurate information.

According to many local journalists and bloggers, changes 

in the legal framework have had a negative impact on the 

development of the blogosphere, which spreads information 

that officially registered media ignore and allows exchange 

of ideas among netizens. Some Internet activists have noted 

a significant decrease in blogging, while others have said 

that amendments to the Law on Informatization have not 

changed anything on the ground, as Uzbek bloggers have 

always been self-censoring given the regime’s repressiveness.

Government bodies continue to be difficult for journalists 

to access. The established practice for government agency 

officials at all levels is to arbitrarily decide which media 

outlets may obtain information. However, the publications, 

TV channels, and radio stations that receive government 

agency information cannot rely on its accuracy. Refusals to 

give information are usually justified by the need to protect 

state secrets or the inappropriateness of publication of 

the requested information. The latter reason is being used 

increasingly in recent years.

Uzbekistan has mechanisms for protection of the freedom 

of speech indicated in laws on Principles and Guarantees 

of Freedom of Information, on Guarantees and Freedom of 

Access to Information, and on the Protection of Journalists’ 

Professional Activities, but they are rarely enforced.

Few independent journalists are left in Uzbekistan today. 

The ones who remain in the country are often persecuted by 

the government. On June 28, 2014, investigative journalist 

and rights activist Sid Yanyshev was brought before a 

Tashkent court and ordered to pay a fine of UZS 9,610,500 

(approximately $3000). The charges stemmed from his 

May 2014 article in which he reported that several citizens 

had seen the government demolish their houses without 

offering adequate compensation, which is contrary to Article 

17 of the Uzbek Law on protection of private property and 

of owners’ rights. Yanyshev was found guilty of violating 

criminal code Article 165 (Engagement in activities without 

a license and other permits) and Article 184 (Production or 

storage, for the purpose of distribution, of materials which 

represent a threat to public safety and to social order).

Online and print media are required to register with the 

Uzbek Agency for Press and Information (UzAPI). Legislation 

does not call for a complicated procedure or burdensome 

conditions for media registration. But UzAPI officials, guided 

by the recommendations of the National Security Service, 

may refuse registration without substantiated reasons. 

The actual process of obtaining registration also applies 

to broadcast media outlets, which must pass a licensing 

procedure at the State Committee of Communication, 

Information, and Telecommunication Technologies. In 

February 2015, the committee transitioned into a separate 

Ministry for Development of Information Technologies 

and Communications—a move seen by local rights activists 

and journalists as an attempt to tighten media control and 

strengthen the government propaganda machine.

There are no economic barriers to registering as a media 

outlet; in fact, the government offers significant tax benefits 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



316 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

to media organizations. Also, in 2012 lawmakers reduced 

by 50 percent the registration fee for all media outlets in 

the country. Despite this simplification of the registration 

system, the procedure for obtaining a media license 

remains murky.

Uzbekistan officially banned censorship in 2002. However, 

censorship is imposed unofficially by the National Security 

Service and is still practiced widely. Editorial self-censorship 

has emerged since the media law revisions of 2007, two 

years after bloody events in eastern Andijan city. The revised 

law assigns media outlets a higher level of responsibility to 

ensure the objectivity of the content produced.

The government’s foreign affairs, socio-economic policy, 

and President Karimov’s personality and his family are still 

among topics considered taboo. Throughout 2014, foreign 

media reported actively on the conflict involving the 

president’s daughters, grandchildren, and wife, but the issue 

was never discussed publicly in Uzbekistan.

In December 2013, authorities suspended activities of two 

popular entertainment-oriented tabloids, Darakchi and 

Sogdiana. They are owned by Firdavs Abduholikov, a media 

mogul from Samarkand. He is also the former advisor to 

President Karimov on mass media and has close ties to 

Karimov’s eldest daughter, Gulnara Karimova. The official 

reason for the tabloid suspensions was financial fraud that 

Abduholikov allegedly committed. But many observers 

claimed that the closures were part of a clamp down on 

associates of Karimova, who many saw as a potential 

successor to her father. However, she is now kept under 

house arrest for allegations of corruption.

Shortly following those suspensions, authorities shut down 

several television channels that Karimova and Abduholikov 

controlled, and the National Association of Electronic Media 

(NAESMI), headed by Abduholikov, stopped functioning. In 

January 2014, after charges against Abduholikov were partly 

dismissed, Darakchi and Sogdiana resumed their activities. 

The former still remains the most circulated weekly in 

Uzbekistan, with about 40,000 copies in Russian and about 

120,000 copies in the Uzbek language.

Although the two tabloids are back in print, shutdowns have 

continued. In late December 2013, the Uzbek government 

terminated the analytical website Mezon.uz, due to 

allegations of tax fraud. Launched in 2012 with United 

Nations grant funds, Mezon.uz became quite popular in 

a short period of time, as it often covered vital social and 

economic problems. Several months before the closure, in 

September 2013, Mezon.uz received an award for the “Best 

Media Website of the Year.” It was given the honor at the 

annual .Uz Domain Internet Festival, organized with support 

of the State Committee of Communication, Information, and 

Telecommunication Technologies.

Olam.uz, a once-popular news site, was taken offline by 

authorities in 2013 and remains closed. It had been one 

of the top-visited news websites in Uzbekistan, actively 

working with its audiences by crowd-sourcing and 

interactively engaging readers. Its reports often criticized 

the work of Tashkent municipal services. No official 

statements were made in connection with the closure. But 

according to Radio Ozodlik, the Uzbek service of Radio 

Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL, which is also blocked 

in Uzbekistan), the website could have been closed in 

connection with the criminal cases that authorities have 

opened against its publishers. The Olam.uz domain name is 

still active, but the website only has a short notice stating 

that it is undergoing technical maintenance.

Founded in January 2005, uznews.net was an 

Uzbekistan-focused news website and one of a few 

outlets to carry articles and reports critical of the Uzbek 

government in three languages—Uzbek, Russian, and 

English. In November 2014, unidentified hackers attacked 

the computer and e-mail account of Galima Bukharbaeva, 

a prominent Uzbek journalist and uznews.net chief editor. 

The hackers publicized names of the website’s anonymous 

contributing authors in Central Asia and circulated internal 

financial documents. Bukharbaeva, who has been in exile 

for years, has accused Uzbek security agents of the hacking 

and said it was directly related to the critical posts that the 

website has been providing. Local journalists and experts 

have speculated that the attack on the independent site 

was part of the government’s plan to prepare a favorable 

media landscape for the presidential elections in March 

2015. On December 20, 2014, after a month of suspension 

for “technical reasons,” Uznews.net’s editorial staff chose to 

take down the website permanently, in order to protect the 

dozens of writers whose identities were disclosed.

The Uzbek government reportedly has the most 

sophisticated censorship technology in the region, and that 

enables it to not only block entire websites, but also restrict 

access to individual pages while retaining access to other 

parts of a website. Internet censorship in Uzbekistan takes 

place mainly through the country’s international Internet 

connection, which is administered by Uztelecom. This 

national communication company distributes international 

traffic to local private ISPs.

In 2014, media organizations whose websites are blocked 

in Uzbekistan continued to actively promote their content 

in new media platforms. Radio Ozodlik, for example, has 

been successful. Its social network Odnoklassniki.ru is 

the most popular in Uzbekistan and many other former 

Soviet countries, and has close to 300,000 members and at 



317UZBEKISTAN

least 100,000 monthly active users. According to Ozodlik 

Director Alisher Sidikov, its group on WhatsApp, the hugely 

popular mobile messaging app in Uzbekistan, has more than 

15,000 users.

International media watchdogs, such as the Committee 

to Protect Journalists (CPJ) and Reporters without Borders 

(RSF), include Uzbekistan in its list of the worst jailers 

of journalists in the world. According to RSF, at least 10 

journalists were in imprisoned in Uzbekistan in 2014. Six of 

the journalists were punished for human rights activism, 

and four were imprisoned for journalistic activities. The 

latter group includes Muhammad Bekjanov and Yusuf 

Ruzimuradov, both reporters of the opposition newspaper 

Erk, which Uzbek authorities closed. According to CPJ, 

Bekjanov and Ruzimuradov have been in prison since 1999—

longer than any other reporters in the world. Bekjanov, 

brother of prominent exiled Uzbek opposition leader 

Muhammad Salih, was scheduled to be released in January 

2012, but authorities sentenced him to an additional five 

years in prison for “violation of unspecified prison rules.” 

Last year, RSF awarded Bekjanov the annual Press Freedom 

Prize for 2013. The award was given to his family members, 

who are also in exile. In April 2014, in its annual Free the 

Press Campaign, the U.S. State Department voiced concern 

over the deteriorating health of Muhammad Bekjanov, and 

called upon the Uzbek government to provide him with 

urgent medical help.

Salijan Abdurakhmanov, known for his articles about 

corruption in law enforcement agencies, including traffic 

police, was imprisoned in June 2008 and given a 10-year 

sentence. The charge was drug possession, a popular 

method that the government uses to imprison opponents. 

The journalist denied possessing narcotics and said the police 

had planted them in his car. According to his defense lawyer 

Rustam Tulyaganov, the prosecution and trial process was 

marred with irregularities, and investigators failed to prove 

that the narcotics belonged to his client.

In 2013, Abdurakhmanov, who suffers from stomach 

ulcers, had to spend several weeks in prison hospital 

64/18 (colloquially called Sangorod) in Tashkent. In April 

2014, he was not allowed to see his son, who came to 

visit him in a prison in the southern city of Karshi. In May 

2014, Abdurakhmanov’s family wrote a public letter to 

President Karimov to pardon the journalist due to his 

deteriorating health. The letter went unanswered. Later, 

in August 2014, the German Palm Foundation honored 

Salijan Abdurakhmanov with its press freedom award. 

The journalist was unable to attend the ceremony due to 

his imprisonment.

Dilmurod Sayyid, the fourth journalist in prison for 

reporting, is serving a 12.5-year sentence after being jailed 

in 2009 for allegedly forging court papers and extorting 

$10,000 from a local business owner. Even though a witness 

later withdrew her accusation, saying she had been coerced, 

the journalist was not released. Before the arrest and 

imprisonment, Sayyid reported for independent publications 

on officials’ abuses of farmers. As with other jailed 

journalists, Sayyid’s trial process was full of irregularities. 

He was convicted and sentenced in a in a closed-door 

proceeding in which his lawyer and family were not present.

In November 2009, Sayyid’s wife and 6-year-old daughter 

died in a car accident on their way to visit him in colony 

for prisoners with tuberculosis, a disease he contracted in 

jail. He also lost a third close family member—his mother, 

who had long been sick—while imprisoned. Administrators 

did not inform him of his mother’s death until a month 

later. According to his brother, Obidzhon Saidov, who 

visited him in prison in October 2014, Sayyid was given yet 

another official reprimand and his health condition has not 

improved. Each year, the journalist is deprived of the right 

for an annual amnesty due to penalties and reprimands from 

the prison administration. The Washington-based advocacy 

group Freedom Now introduced a complaint to the UN 

Human Rights Committee in March 2012, contesting Sayyid’s 

imprisonment and calling for his release. The complaint is 

still pending.

On November 24, 2014, eight U.S. senators sent a public 

letter to President Karimov, calling on him to release all the 

imprisoned journalists on humanitarian grounds. However, 

the senators’ letter remains unanswered.

In 2014, no violent crimes were committed against media 

members related to their professional activities. Usually, 

On June 28, 2014, investigative 
journalist and rights activist Sid 
Yanyshev was brought before a 
Tashkent court and ordered to pay a 
fine of UZS 9,610,500 (approximately 
$3000). The charges stemmed from 
his May 2014 article in which he 
reported that several citizens had 
seen the government demolish their 
houses without offering adequate 
compensation…



318 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

authorities influence journalists using other measures, such 

as administrative and criminal prosecution.

The trend of posting critical pieces, which online outlets 

started several years ago, continued in 2014 despite 

widespread censorship and rigid governmental control. 

Internet outlets have become comparatively free in posting 

materials critical of the Uzbekistan authorities, albeit the 

municipal, ministry, and departmental levels. However, 

some local journalists have said that they consider this 

“an appearance of improvement of freedom of speech, 

controlled by the government.” All of the so-called 

revelations and open online media were established by 

direct orders from the National Security Service.

According to Uzbek law, defamation is a criminal offense, 

and the corresponding article in the criminal code has been 

used repeatedly against journalists in the past. The law was 

not invoked in any 2014 journalist prosecutions, however.

Access to information of public importance is still very 

limited. Such information is not even published on the 

National Security Service website or any other sites under 

control of government agencies. For example, Uzbekistan’s 

cross-border issues involving the National Security Service 

are often ignored by Uzbek media, while they are covered 

widely by neighboring countries. Uzbek media do not cover 

the skirmishes and shootouts that often happen on the 

Uzbek-Kyrgyz border when border guards from both sides 

shoot people for trespassing.

Government bodies at lower levels refuse to provide 

information deemed important to the public, due to 

orders from higher authorities. Upper-level government 

agencies consider most information to be state secrets or 

“inappropriate for disclosure.”

On paper, there are no legal restrictions on the use of 

various sources of information. But in practice, media outlets 

are forced not to use alternative sources. State-owned 

media in particular face these restrictions. However, several 

online media, such as Kun.uz, Daryo.uz, and Podrobno.

uz, actively use popular social networks as sources of 

information, publishing critical posts authored by netizens 

from Uzbekistan.

Uzbek laws do not restrict entry into the journalism 

profession. University-level journalism education is 

only required for chief editors and deputy editors. 

Journalism practice is protected legally by the state, but 

in reality, the government controls journalists: given its 

heavy-handedness, sanctioned media will only employ those 

journalists who understand the limits of the practice in the 

Uzbekistan context.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Uzbekistan Objective Score: 0.94

On June 27, 2014, during a mass media day in Uzbekistan, 

President Karimov gave his annual greeting to journalists. 

He boasted about the growing quality of media and 

professionalism of journalists, especially among Internet 

media, saying that more than 600 media workers from 

Uzbekistan improved their skills in foreign countries in 

recent years. However, local independent journalists have 

noted that professional incompetence among media 

workers, especially young journalists, is still high. The score 

in this objective is slightly higher this year compared with 

last year; overall this objective’s score is buoyed by indicator 

7, which covers employment of modern equipment by the 

media (although it should be noted that even this indicator 

scores only moderately higher than a 1.00).

The ruling regime heavily scrutinizes the media, which 

prevents the Uzbek journalism sphere from achieving 

professional standards of quality. In addition, media schools 

in the country still offer outdated programs that have not 

changed much since the fall of the Soviet Union.

Uzbekistan’s local online media outlets, registered with the 

government-controlled national domain .uz, widely use 

social networking websites such as Facebook and Twitter as 

a sources of information. This has allowed them to expand 

scope and post material consisting mainly of critiques 

of local governments, administrations, and municipal 

organizations. However, if critical posts affect higher 

authorities, the mainstream media, at best, limit themselves 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



319UZBEKISTAN

to reprinting these posts. In many cases, the mainstream 

media question the veracity of posts in social networks, 

taking the side of the government agencies and officials.

Uzbek media outlets rarely have their own codes of ethics. 

Even the exception outlets that have codes violate generally 

accepted standards. The most common violations among 

Uzbek journalists are favoritism, plagiarism, and the use of 

a single source of information. The blogging community, 

which is still small in a nation of 30 million, does not have 

a specialized code of ethics. Rather, bloggers are driven 

by a general understanding of what authorities do and do 

not allow.

Uzbek media do not yet make distinctions between news 

reporting and advertorials, so readers may not know that 

certain material is paid content. Often online media publish 

press releases of business companies, especially leading 

mobile communication operators, without changing a single 

word, yet editors do not label this content as advertising.

In addition, authorities use the local media regularly to 

publish obviously false information and to slander foreign 

journalists and independent media. In one example from 

August 2013, Fergana-area station Ruhsor TV aired a show 

entitled Rotten Person two days in a row. The program 

criticized Prague-based Radio Ozodlik journalist and editor 

Farruh Yusupov, who was born in Fergana. Experts assessed 

the move as psychological pressure exerted on his relatives 

living in Uzbekistan.

Mass media in Uzbekistan, regardless of ownership, are still 

very prone to self-censorship. The motives are the same as 

always—prosecution, deprivation of registration or license, 

or termination of the outlet under different pretexts. 

The government abolished state censorship in 2002, but 

at the same time made editors responsible for published 

information. Editors, fearing the prospect of being 

persecuted or prosecuted, endorse and sometimes force 

journalist self-censoring.

Protests against the government happen only rarely in 

Uzbekistan and are never mentioned in local media. In 

November 2014, several dozen women in the Bogot district 

of the Khorezm region organized a small rally in front of the 

local administration building to express their disagreement 

with the cuts in gas and electricity supply. Foreign media 

organizations that focus on Uzbekistan reported on the 

story, but local media ignored it.

Almost without exception, Uzbek media pay very little 

attention to or totally disregard news about protests in 

other countries. Developments in Ukraine, especially the 

culmination of anti-government protests in Kiev, have been 

a top international story since 2013, but the Uzbek media do 

not discuss the topic. Uzbek media consumers learn about 

the Ukraine situation mainly from Russian-government-

controlled news channels, such as Channel One (Perviy 

Kanal). This channel is the Kremlin’s main propaganda 

machine in Russia and all former Soviet countries.

On the other hand, 2014 saw the continuation of local 

media’s desire to cover social problems, such as bad 

roads and poor municipal services. The reporting did not 

fundamentally change the situation, however, as it remains 

taboo to criticize top-level authorities or discuss the state of 

the economy, unemployment, or rising prices.

Usually, journalists at government-owned television channels 

earn more than their colleagues in the private media sector. 

Especially in the regions, reporters and editors are not 

remunerated sufficiently to meet their living expenses. As a 

result, many journalists from privately owned media often 

have to work for several organizations. Poor pay is also a 

main reason that many journalists accept bribes eagerly for 

positive coverage of the activities of NGOs or businesses. 

Bribery is particularly common among journalists at popular 

newspapers such as Pravda Vostoka and Narodnoe Slovo/

Xalq So’zi and at television channels.

Given the monotony of news programming on television 

and radio channels, which always cast the activities of the 

government in a positive light, entertainment content is very 

popular among Uzbeks and given more air time.

The technical equipment of most media outlets does not 

meet modern standards. As noted in the previous year’s 

report, only state-owned media, and private media in the 

capital or large cities, have decent facilities and technical 

equipment for production. Most media organizations in the 

regions use obsolete technology and lack modern tools for 

multimedia production. Although poor technical equipment 

hinders media efficiency and quality journalism, it is much 

less an impediment than the numerous administrative 

restrictions that the government places on media.

Uzbekistan does not have many specialized publications. 

As noted previously, Mezon.uz, which published news and 

Even the exception outlets that have 
codes violate generally accepted 
standards. The most common 
violations among Uzbek journalists are 
favoritism, plagiarism, and the use of a 
single source of information.



320 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

analytical articles on the economic sector, was closed by the 

authorities in January 2014 after being in operation less than 

a year. Just before the shutdown, the website was given the 

“Best Media Website of Year 2013” award at the annual .UZ 

Domain Internet Festival.

In the view of local journalists, Mezon.uz practiced less 

self-censorship and its materials were higher quality than 

other Uzbek media. Formally, the government closed the 

website due to tax fraud, but experts noted that real reason 

was its liberal interpretation of the socio-economic changes 

in the country.

Uzbekistan has several sports newspapers and websites that 

mostly report on football and are hugely popular among 

Uzbeks. In 2014, stadion.uz reported that the Uzbek football 

league is rampant with fraudulent activity, including match 

fixing. The charges were supported by statements of 

international bookmakers, but the Uzbekistan Professional 

Football League, which regulates the domestic championship 

among football clubs, ignored the allegations. Stadion.uz 

publicly announced its boycott of Uzbek football and posted 

information on it on September 27. But the notice was taken 

down the next day, without any explanation.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Uzbekistan Objective Score: 0.70

In June 2014, as part of a national media day, President 

Karimov presented official statistics on the number of 

registered media outlets in the country. Those statistics 

showed that Uzbekistan has more than 1,400 print 

and electronic media, about 80 percent of which are 

non-governmental. While the emergence of new online 

media sources is seen as a positive development, the 

plurality of information they deliver is questionable. 

Reflecting this situation, the score for Objective 3 remains 

largely unchanged from 2014.

Only a few dozen Internet outlets can be classified as serious 

media focused on covering the socio-political and economic 

issues of the country. The vast majority of registered outlets 

produce entertainment or propaganda. Increasingly, social 

media such as Facebook and Twitter are gaining ground as 

a source of aggregated information shared by users. For 

example, traffic accidents in Tashkent were reported quite 

often in 2014, via the 20,000-member “Drivers of Tashkent” 

Facebook group.

In November 2014, NAESMI launched the television channel 

MY5 (Mening Yurtim, or My Country). Reportedly, NAESMI 

started the channel in response to the closing of channels 

NTT and TV-Markaz, which had been controlled by Gulnara 

Karimova. MY5 offers mostly entertainment programming 

and broadcasts popular films, youth programs, and Uzbek 

pop music. As NAESMI regulates free exchange of content 

between its members, it transmits the media content that 

MY5 produces to several regional television channels.

Despite the large number of media sources, many Uzbeks—

especially residents of the capital and major cities—prefer 

Russian television channels and websites as main sources of 

information. Partly due to this, the government has been 

trying to restrict access to external Russian news sources, 

which the Kremlin often uses to force its agenda. Karimov’s 

government has long banned importation of some Russian 

print media, such as Nezavisimaya Gazeta. In October 2014, 

cable companies in Tashkent stopped transmission of the 

Russian-language MIR TV. The channel operates in the 

territories of the Commonwealth of Independent States, an 

association of sovereign countries formed after the collapse 

of the Soviet Union. As independent experts have noted, 

MIR has become increasingly pro-Kremlin and nostalgic of 

the Soviet period. On several occasions in 2014, President 

Karimov declared publicly that Uzbekistan will not be part of 

any coalitions resembling the Soviet Union.

Uzbek-language websites of international broadcasters 

became permanently inaccessible in Uzbekistan in 2005. The 

broadcasters include BBC (bbc.co.uk/uzbek), RFE/RL (Ozodlik.

org), and Voice of America (amerikaovozi.com). The authorities 

have also blacklisted websites with Uzbek-related content 

on socio-political and human rights. Among those sites are 

Fegananews.com, CA-News (Centrasia.ru), Harakat.net,  

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



321UZBEKISTAN

and UzMetronom.com. The government also blocks Internet 

pages of opposition groups in exile and major international 

human rights organizations.

Authorities have yet to ban satellite television antennas, but 

they do prohibit access to foreign Internet service providers 

via satellite. Starting in October 2014, the government-

controlled Uztelecom blocked VoIP traffic in the country for 

several weeks. As a result, mobile communication apps such 

as Skype, WhatsApp, Telegram, Viber, and Mail.ru Agent 

became partially non-functional. Users could exchange only 

text messages, while voice and multimedia content was 

impossible to send or receive.

Unidentified hackers frequently attack websites that publish 

what Uzbek authorities consider undesirable information. 

On the other hand, news website Uz24.uz, largely believed 

to be run by the National Security Service of Uzbekistan, 

published all the confidential information that hackers 

retrieved in the November 2014 cyber-attack on Uznews.net 

editor Galima Bukharbaeva. Moreover, the website called for 

prosecution of Uznews.net’s anonymous journalists for not 

paying taxes on their salaries.

Local journalists noted that the financial position of the 

only non-governmental news agency, Turkistan Press, 

deteriorated in the last year, on the eve of parliamentary 

and presidential elections. As online media became more 

critical in 2014, and television and press outlets were 

subjected to even stronger control and censorship, the 

range of themes for Turkistan Press narrowed and made its 

products less marketable.

Private media do produce their own news, but the only 

difference from the official news media is their less formal 

language. In many cases, private outlets such as Daryo.uz 

and Kun.uz translate content from popular Russian websites 

but sometimes fail to give any credit to the original source.

Most media organizations that publish information of public 

interest are state-owned. However, consumers care little 

about media ownership, given that private and state-owned 

media alike reflect one point of view. Online media, as in 

case of Uz24.uz, often do not publish information about 

their owners, which is a violation of media law.

All state media are disseminated in Uzbek and Russian 

languages. Uzbekistan has different print media in minority 

languages, such as Korean, Tajik, and Karakalpak. These 

publications are focused on their specific audiences. 

Although the authorities continually violate the rights 

of some minority groups, especially ethnic Tajiks, these 

newspapers never reflect on such issues. 

Socio-political media devote their content primarily to 

the country as a whole, but they also publish information 

from the regions. Regional media also pay more attention 

to events of national importance, based on materials that 

the state news agency UzA provides. This is partly due 

to a deficit of journalists in the field to create original, 

regional content.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Uzbekistan Objective Score: 0.87

Despite the large number of registered media, only a few 

media companies in Uzbekistan can be self-sustainable. Most 

media are totally dependent either on state subsidies or 

funding from private owners. This objective scored slightly 

higher this year compared with 2014 mostly thanks to a 

better evaluation of indicator 7 (audience measurement).

Among print socio-political media, only state-owned 

newspapers such as Nardonoe Slovo/Halk Suzi and Pravda 

Vostoka earn enough to fully support operations. They 

achieve sustainability largely due to the fact that public 

institution employees at all levels and people receiving 

state benefits (pensioners, disabled persons) compulsorily 

subscribe to these newspapers. In addition, given their high 

profiles and large circulations, these papers have always 

enjoyed an abundance of advertising.

For several years, Novosti Uzbekistana was the country’s 

only private, self-sustainable socio-political weekly. It 

was suspended for several months beginning in 2013, 

allegedly for promoting terrorism. Authorities revoked the 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



322 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

newspaper’s license after it published a photo showing 

the Andijan city administration building and several armed 

men. The photo was taken during the bloody events of May 

2005, when the Karimov government shot dead hundreds 

of demonstrators. The newspaper received its license back 

after Chief Editor Bakhodir Yuldashev left. In November 

2014 it ceased publishing its print edition, most likely due to 

economic constraints. The news outlet now functions only 

online as Nuz.uz; once known for its mildly critical stance, 

Novosoti Uzbekistana is now posting content that does not 

pose a serious challenge to the ruling regime.

Online advertising in Uzbekistan is still developing. Only a 

few news websites in the .uz domain zone, such as sports 

media Uff.uz and Stadion.uz (one of the most visited 

websites in Uzbekistan), are self-sustaining. Entertainment 

print and broadcast media, such as the newspaper Darakchi 

and regional radio station Vodiy Sadosi, have sizable 

audiences and are mostly self-sustaining.

Despite the relatively large amount of ads in media, 

advertisers cannot in any way affect editorial policy, which 

is under tight governmental control. Even newspapers 

Narodnoe Slovo/Halk Suzi and Pravda Vostoka, which are 

fully self-supporting and financially independent mainly 

through advertising, are not editorially independent.

The advertising market outside of the Internet sector is 

well developed. According to official numbers, Uzbekistan 

has more than 500 advertising agencies, half of which are 

based in Tashkent. Television is still the leading medium, 

representing at least 50 percent of the market, with print, 

radio, and outdoor advertising trailing behind. The capital 

has a multitude of advertising agencies, although television’s 

market share is comparatively lower than in other cities. In 

the regions, the advertising market is less developed than 

the capital, as companies seek to advertise in the central 

press and on national television channels, which have 

larger audiences.

Large businesses, especially mobile communication 

operators, regularly advertise in state media, thus achieving 

two goals—reaching big audiences and showing loyalty to 

the regime. Private media that have sizable audiences also 

receive advertising from large companies, but their main 

clientele are small and medium businesses since they have 

much cheaper rates than state media.

In April 2014, authorities launched an investigation into 

allegations of corruption at the National Television and 

Radio Company of Uzbekistan. As reported by Radio 

Ozodlik, several company employees, including top 

management, were involved in cases of bribery when 

accepting advertising. According to the report, one minute 

of airtime in state television channels ranged between 

$2000 and $6000, depending on channel and time. The state 

received only half of this money, with the other half going 

into the pockets of corrupt company officials.

Media market research on audience demographics and 

preferences is conducted in Uzbekistan, but media 

organizations do not finance the research. The only local, 

non-governmental professional research company is 

Ijtimoiy Fikr (Social Opinion), which reportedly conducted 

six surveys during 2014. The surveys analyzed media 

coverage of the issues of human trafficking, judicial 

reform, and implementation of the state program “Year 

of the Healthy Child.” Usually, international organizations 

and the government sponsor this type of media research. 

Increasingly, online media have been researching their 

audiences using free methods, mainly Google Analytics and 

Yandex Metrica.

Uzbek authorities do not exert overt financial pressure on 

the media; rather, media organizations are usually controlled 

through administrative measures. Media that carry out the 

government’s information campaigns enjoy subsidies more 

than other, less loyal media.

Media experts have argued that most new online media 

outlets were opened with government grants, in order 

to artificially diversify the media landscape before the 

presidential elections in March 2015.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Uzbekistan Objective Score: 0.73

Since all independent media support groups were forced 

to leave Uzbekistan starting in 2005, today the country has 

only few local organizations that represent the interests of 

media organizations, owners, and editors. Little has changed 

in this regard and the score remains nearly identical to 

last year.

As mentioned previously, the support group NAESMI 

was suspended for several months in 2013 but resumed 

its activities after charges against its founder Firdavs 

Abduholikov were partly dismissed in early 2014. NAESMI’s 

main function is to provide grants for renewing technical 

equipment, and to organize free information exchanges 

and news reporting between member broadcast companies. 

Given its close ties with the government, NAESMI also 

controls and even determines the editorial policy of its 

member outlets.

All media company staff members belong to the Creative 

Union of Journalists. However, the union does not promote 

its members’ legal interests or offer protection from 



323UZBEKISTAN

media owners or government agencies. The union’s Oltin 

Kalam (Golden Pen), awarded annually to journalists 

in the country, also does not promote independent or 

critically minded journalism. The union gives the awards to 

journalists and media outlets that are extremely loyal to the 

current government.

According to local independent journalists, the 

Tashkent-based International In-service Journalists Training 

Center is the only NGO in Uzbekistan that provides services 

to journalists. However, the center does not defend free 

speech and is absolutely loyal to the government, due to 

fears that any violation of the state’s policies would result in 

closure of the center.

The Public Fund for the Support and Development of Print 

Media and News Agencies periodically organizes seminars 

and master classes for journalists from the capital and 

the regions. In July 2014, the organization held a training 

workshop for employees of central and regional media 

outlets on electoral law and reporting, ahead of the 2015 

parliamentary and presidential elections. Despite the 

training, only independent media from outside Uzbekistan 

reported on the gross violations of law, electoral fraud, and 

fabrication of results that occurred in the December 2014 

parliamentary elections.

Journalism schools within the country’s universities include 

the Uzbek State World Languages University and the 

National University of Uzbekistan. Both schools are in crisis 

due to a shortage of qualified professors. Their training 

programs are outdated and, as in Soviet times, are aimed 

at preparing propagandists rather than journalists. At the 

university level, students are taught to self-censor, so as 

graduates they are not equipped with the modern skills and 

techniques of qualified journalists.

The newsprint market is monopolized and divided among 

several players, with one of them a state-owned business. 

The same companies have a monopoly on print product 

imports. Owners of independent radio and television 

stations can acquire their own equipment freely.

All means of mass information—radio frequency 

transmitters and Internet and cellular communications—

are either owned or tightly controlled by the state. This 

additional lever of influence makes the media even more 

dependent on the government and does not promote 

freedom of expression or opinion.

According to official statistics, the number of Internet users 

in Uzbekistan has passed 10 million, while 20 million people 

in the country (2 out of 3 people) use mobile phones. In 

December 2014, Uztelecom, which has a monopoly on 

communication, reported its fourth price drop for the year. 

It cut prices for international bandwidth for Internet service 

providers to a new rate of $276.27 per Mbps. Moreover, 

according to the company, total international bandwidth in 

2014 reached 11.8 Gb/s—a 34 percent increase since 2013.

Despite the officially stated increase in international 

bandwidth, actual Internet speed in Uzbekistan still remains 

the lowest in Central Asia. According to Netindex.com, an 

organization that anonymously collects broadband speed 

and quality test results from all over the world, Uzbekistan 

is placed 175 among 196 counties checked for Internet 

download speeds. (Netindex ranked neighboring Kazakhstan 

58, Tajikistan 61, and Kyrgyzstan 82; it collected no data 

on Turkmenistan.)

Russian communications operator MTS returned to the 

Uzbekistan mobile market in December 2014, but did not 

significantly change mobile Internet quality. The Uzbek 

branch of MTS, which reportedly had more than 9 million 

subscribers at the time, was closed in July 2012 after 

allegations of massive financial fraud.

List of Panel Participants

IREX did not conduct an in-country panel discussion because 

of Uzbekistan’s repressive environment. This chapter 

represents desk research, interviews, and the results from 

questionnaires filled out by several people familiar with the 

state of media in the country.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.




