
156 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

GEORGIA

The Georgian National Communication Commission (GNCC), operating 

without a head for more than one year, finally elected a chair.



157

introduction

GEORGIA

OVERALL 

SCORE: 

2.51
G

E
O

R
G

IA

NNearly two years after a change in government, and less than a year after presidential elections, 2014 was 

a year of trials and tribulations for media in Georgia. Members of the media sector began the year full of 

enthusiasm and expectations, with the belief that the industry could overcome the setbacks experienced 

in previous years. However, members of the MSI panel stated that the situation in Georgia has neither 

improved nor deteriorated. These conditions bred a feeling of disenchantment toward the end of 2014, 

resulting in an overall MSI score that lowered from 2.63 to 2.51, a small decline.

Maestro TV was at the center of media observers’ attention, due to an exodus of its journalists. Altogether, 

20 journalists officially left the channel between September and December 2014. One significant loss was 

the firing of Nino Zhizhilashvili (also an MSI panelist), the deputy director in charge of the news service 

and an anchor of the flagship evening political talk show Nine. An additional 19 journalists resigned. 

In her interview with the MSI moderator, Zhizhilashvili claimed that management told her that the 

channel’s programs must become “ideological” or “pro-Georgian.” The case was brought forward to the 

Media Advocacy Coalition (MAC) to determine if Maestro TV was violating editorial independence or 

employment rights.

The government initiated several crucial legislative amendments centered on improving the media 

environment. However, a number of these initiatives did not translate into favorable results. For example, 

the newly adopted amendments retain the practice of secret surveillance, thereby granting the Ministry 

of Interior the right to access telecommunication networks. The amendments also have hindered 

implementation of new regulations for selecting the Georgian Public Broadcaster (GPB) board of trustees. 

Board selection is still not complete, and some panelists said that they detect political motives.

Panelists remained disappointed with the courts and their inability to effectively deal with lawsuits that 

involve the media. Conversely, the Georgian Charter of Journalistic Ethics (GCJE) has been inundated with 

cases from media professionals, public officials, and the general public, proving that GCJE has evolved into 

an active and respected association tasked with upholding the ethics of the profession.

Despite these setbacks, 2014 saw some positive moments. The Georgian National Communication 

Commission (GNCC), operating without a head for more than one year, finally elected a chair. A person 

nominated by the president held this position formerly; it is now filled through an internal election. 

Moreover, panelists have stated that the quality of journalism and reporting have improved in 2014 

compared to 2013 and 2012.



158 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
□ Kazakhstan 1.93
□ Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
□ Tajikistan 1.56
□ Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
□ Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
□ Romania 2.33

□ Albania 2.52
□ Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

□ Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
□ Belarus 1.22

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
05 2.
07 2.
11 2.

26

1.
62 1.

80

1.
76

2.
20

1.
68 1.

85 2.
05

2.
41

1.
61

1.
47

1.
48 1.

61

2.
14

2.
07

2.
00

2.
27

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

2.
92

2.
45

2.
77

2.
29

2.
70

20
14

2.
86

20
15

20
14

2.
49

20
15

20
14

2.
64

20
15

20
14

2.
00

20
15

20
14

2.
53

20
15

GEORGIA at a glance
GENERAL

 > Population: 4,935,880 (July 2014 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Tbilisi

 > Ethnic groups (% of population): Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, Armenian 
5.7%, Russian 1.5%, other 2.5% (2002 census, CIA World Factbook)

 > Religion (% of population): Orthodox Christian 83.9%, Muslim 9.9%, 
Armenian-Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, other 0.8%, none 0.7%  
(CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Georgian 71% (official), Russian 9%, 
Armenian 7%, Azeri 6%, other 7% (CIA World Factbook)

 > GNI (2013-Atlas): $15.98 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

 > GNI per capita (2013-PPP): $ 7,040 (World Bank Development Indicators, 2014)

 > Literacy rate: 99.7% (male 99.8%, female 99.7 %) (2011 est. CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Giorgi Margvelashvili  
(since October 27, 2013)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of print outlets, radio stations, television stations: Print: 311 
newspapers (National Statistics Office of Georgia, 2013); Television Stations: 64 
(41 terrestrial, 23 satellite) plus 74 cable channels; Radio Stations: 71 (Georgian 
National Communications Commission, 2014)

 > Newspaper circulation statistics: Rezonansi (4,000–5,000 daily), 24 Saati (4,500 
weekly), Kviris Palitra (55,000 weekly) (individual newspaper claims)

 > Broadcast ratings: Highest rated television outlets in Tbilisi and six regional 
cities with population 45 000 and more: Rustavi2, 3.96%; Imedi, 3.11%; 
Maestro 1.85% (TV MR GE)

 > Annual advertising revenue in the media sector: Television: approximately $47 
million; unknown for print and radio (TV MR GE, 2014)

 > News agencies: info 9, Black Sea Press, Iveroni, NovostiGruzia, Sarke, 
Interpressnews, Iprinda, ItarTass, Kavkazpress, Media News, Prime Time News, 
Pirveli, Georgian Business Consulting News, Georgian HotNews, GeoNews, 
Expressnews, World Sport, ambebi.ge, Business Press News, Droni.ge, epn.
ge, Saqinform, Aianews.ge, Kakheti Information Center, Primetimenews.ge, 
Kvemo Kartli Information Center, Mtkheta-Tianeti Information Center, for.ge, 
Frontnews, civil.ge (www.yellowpages.ge).

 > Internet subscribers: 577,439 (Georgian National Communications Commission, 
2014)



159GEORGIA

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Georgia Objective Score: 2.86

The overall score for this objective remained almost identical 

to last year’s score. The panelists maintained that the legal 

environment for media in Georgia remains liberal and the 

government is enthusiastic about taking steps to improve 

the country’s legal framework. However, the panelists also 

noted that the government can be unpredictable in its 

decisions and has introduced a stream of legal amendments. 

The amendments raise questions over the “uncertainty” of 

government actions, according to Nino Jangirashvili, the 

director of the small, privately owned, Kavkasia TV station. 

She said of the regulatory atmosphere, “Changes were far 

too intense, taking place almost every month.”

The panelists that represented broadcasters worried that 

despite the tendency of the government to involve media 

representatives in the policy-making process, the hectic 

nature of legislative work in 2014 did not enhance operating 

environment of media. Natia Kuprashvili, director of the 

Georgian Association of Regional Broadcasters (GARB), 

wondered “how can [the government] be so inconsistent?” 

In 2014 alone, five separate changes to media legislation 

were put forward.

In February 2014, lawmakers introduced amendments to 

the Georgian election code and the law on broadcasting’s 

political advertising regulations. The amendments changed 

the way that broadcasters must report on advertising deals. 

Jangirashvili said that the trickiest part of this amendment 

was that it was out into force only 52 days before the 

elections, so “we all missed the reporting deadlines,” 

she said. “The problem was incongruence between 

different articles in amended laws.” One law required the 

broadcasters to report to GNCC, and another required 

reporting to the Central Electoral Commission (CEC). This 

confusion resulted in GNCC  filing lawsuits against 15 

broadcasters. In 14 of the cases, the court settled the issues 

without fining the media outlets, while one of the regional 

broadcasters was fined GEL 1500 ($675), Kuprashvili said.

On October 31, the Parliament of Georgia passed a bill 

on the regulation of social advertising (public service 

announcements). According to the changes, private 

broadcasters are obligated to air social advertisements 

free of charge for 90 seconds every three hours. The 

panelists noted that the amendments essentially granted 

excessive control to GNCC, and they found the definition 

of social advertising vague. A coalition of broadcast media 

members, supported by non-governmental organizations 

and rights groups, appealed to the Georgian president 

and members of the legislative and executive branches to 

temporarily suspend the discussion of the draft law, prior 

to its adoption. In a statement released by the group, they 

argued, “Granting an additional function to the Commission 

would limit the editorial independence of the broadcasters,” 

and therefore run the “risk of using social advertising 

for political motives during the pre-election period.” But 

Kuprashvili and Jangirashvili said that the views of the 

broadcasters were not taken into consideration.

Wiretapping conducted by law-enforcement bodies remains 

a lingering issue in Georgia, despite amendments adopted 

in November 2014. The Beselia-Popkhadze-Sesiashvili set of 

amendments has weakened the legislation on protection 

of human rights, and civil society and rights groups 

regard the amendments as a step back. The parliament 

overturned a veto issued by the president and ignored his 

counter-proposals. Civil society groups criticized this law 

widely, as it allows security agencies to retain direct access 

to telecom operator networks, potentially posing a serious 

threat to citizens’ privacy.

The panelists also noted the gravity of the law’s implications. 

“What we ended up with is that surveillance became legal,” 

Netgazeti editor Nestan Tsetskhladze asserted. “And most 

importantly, it is about monitoring the Internet as well. 

It affects everybody, every journalist. This issue is vitally 

important. When we speak about the security of the 



160 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

journalists, for example, when I talk to my journalists, this 

law cannot guarantee that the government is not controlling 

my phone and Internet communication.”

Earlier in May, Rustavi 2 aired conversations allegedly 

taped by the Ministry of Interior in 2013 to show the extent 

to which the Ministry was snooping. The airing of the 

secret recording of a conversation between government 

representatives, opposition members, and business owners 

prompted Prime Minister Irakli Garibashvili to lambast the 

channel. The Prosecutor’s Office launched an investigation 

in whether sections of the criminal code covering the use of 

private communications had been violated by Rustavi 2. The 

Georgian Young Lawyer’s Association provided support to 

Rustavi 2, arguing that the channel and its administration 

acted in accordance with the existing law.

Political control of media outlets and their content still 

plague the sector. At the end of the year, privately owned 

Maestro TV was shaken by the departure of 20 journalists. 

Nineteen journalists resigned, and MSI panelist Nino 

Zhizhilashvili, who served as a deputy director in charge 

of news programs and the anchor of Maestro’s central 

analytical daily talk show, was fired a few days after the 

MSI panel was conducted. She said she was planning to quit 

her job in the beginning of 2015 because she learned that 

the state chancellery’s chief communications consultant, 

Koka Kandiashvili, would host Tbilisi Speaking, a new 

evening program to replace her talk show. “I was also 

told that the channel’s main analytical talk show has to be 

more ideological, pro-Georgian,” Zhizhilashvili recalled. 

“Pro-Georgian means that it shouldn’t be pro-Western,” she 

added. The 20 journalists are bringing their case forward 

to MAC to determine if Maestro TV violated editorial 

independence or employment rights.

This is not the only time Maestro TV has been embroiled 

in scandal. In May 2014, days after Maestro journalist 

and anchor Vakho Sanaia aired reports criticizing the 

government, the government released an official statement 

reproaching Sanaia for being biased.

In 2014, GNCC granted a long-sought license to the 

Ninotsminda community radio NORI. Licensing will no 

longer be required for terrestrial television broadcasters 

after the digital switchover in 2015. Content producers will 

be able to start terrestrial television broadcasters after 

a simplified authorization process, and then can pay a 

multiplex operator to be included in a free package or in a 

pay-to-view package.1

1 Introducing digital terrestrial TV in Georgia—everything you need 
to know about government’s switchover strategy, retrieved from 
http://transparency.ge/en/node/4093

In February, the Ministry of Economy and Sustainable 

Development presented the government’s strategy for the 

digital switchover. The strategy is headed by the Digital 

Broadcasting Agency, a newly established entity under the 

Ministry. In June, broadcasting company Stereo + was named 

the winner of a contest to construct the infrastructure and 

ensure nationwide dissemination of the broadcasting signal 

by June 2015.

Most panelists noted that journalist mistreatment was not as 

common in 2014 as in past years. But when attacks do occur, 

often such cases proceed with impunity. “In previous years, 

sometimes they would end up with life-threatening injury,” 

said Ekaterine Tsimakuridze, a coordinator for the Georgian 

Media Legal Defense Center at the Georgian Young Lawyers’ 

Association (GYLA). “Now, there are single cases of ill 

treatment of journalists, mostly in the form of verbal abuse.”

In June, TV 25, a small channel in Adjara aired an 

investigative report on the activities of the Deputy of the 

Supreme Council of Adjara. Soon after the release of the film, 

Jaba Ananidze, the film producer and a journalist with TV 

25, claimed that the president of the Commission of Human 

Rights of the Supreme Council, Medea Vasadze, contacted 

him on his personal mobile phone. TV 25 circulated clips of 

the recording of the conversation, in which Vasadze appears 

to threaten Ananidze and refer to his sexual orientation. 

After analyzing the recording, the Chief Prosecutor’s Office 

of Georgia stated that it did not detect violations.2

Nino Narimanishvili, editor of the small regional newspaper 

Samkhretis Karibche in the city of Akhaltsikhe, noted that her 

journalists have witnessed the pressure of law enforcement 

bodies and the public. This came along after they published 

a series of articles on police and community mistreatment 

of the relatives of a murder suspect. Narimanishvili noted 

that representatives of the local ministry of interior called 

the publication several times, asking for changes to the 

narrative. “The fact that there is impunity is not the only 

matter of concern; the most alarming issue is that the cases 

are not even investigated,” added Gela Mtivlishvili, director 

of Kakheti Information Center.

Mtivlishvili recalled the experience he had while videotaping 

a Georgian Dream Party meeting at one of the election 

districts in Pankisi Gorge in June 2014. Participants suspended 

the session and forcefully ejected Mtivlishvili from the venue. 

Afterwards, his camera was seized and an attempt was made 

to erase the recording. “I appealed to relevant bodies, but it 

didn’t yield any results,” Mtivlishvili concluded.

2 Ombudsman requests Adjara Supreme Council to study legality of 
actions by MP Medea Vasadze, retrieved from http://www.media.ge/
en/portal/news/302855/



161GEORGIA

Georgian media members have long mistrusted police 

investigations and the court system. Panelists said that courts 

sometimes deliberately slow down the discussion of media 

cases or just categorize the cases under a different article 

in the law, to avoid mention of tampering with journalists’ 

work. Tsimakuridze said that in 2013, GYLA filed several cases 

regarding journalist attacks, but none were investigated. Ia 

Mamaladze, publisher of Guria News, said that investigators 

contacted her in August to inquire about the cases from 2011 

and 2012, but they never followed through.

Georgian law enforcement does not take citizen reporters 

seriously. Panelists said that authorities seem not to view 

citizen reporters as credible media professionals. Mtivlishvili 

noted that it is common practice for law enforcement bodies 

to interfere with citizen reporters that work without a 

professional camera or with equipment not bearing a logo 

from a media outlet.

Mamuka Andguladze, a senior analyst from Transparency 

International (TI), recalled incidents from September 2014 

in which law enforcement officers halted citizens recording 

police raids. In a TI report released in September 2014, the 

organization expressed its concern, noting, “Restrictions are 

applied without any explanation and include prohibition of 

recording, erasing of recorded material, and in some cases 

even detention of citizens.”3

The 2013 amendments to the Law on Broadcasting, largely 

acclaimed by media and civil society groups, saw major 

challenges in execution in 2014. After several attempts to 

elect the board of trustees according to the rules specified 

in the law, the two-seat quota for minority representatives 

remains unfilled. While parliamentarians were struggling 

to strike a deal, the Georgian constitutional court ruled 

unconstitutional the parliament’s decision on pre-term 

abolishment of the authority of the old GPB board of seven 

members. Following this decision, parliament was compelled 

to pass a legislative amendment to keep the members of 

the old board in place as a separate body with an advisory 

function but no decision-making authority. Nino Danelia, a 

journalism professor at Ilia State University and a member 

of the old GPB board, said, “Now we have two councils—

the one that is a decision-maker, and the other that is 

monitoring the first one.” Kuprashvili said that the balance 

is artificially created, and suspects that the parliamentary 

majority is passive in electing the remaining two minority 

representatives because the previous parliament elected the 

old board.

3 The government must not restrict citizen journalism, retrieved from 
http://transparency.ge/en/post/general-announcement/government-
must-not-restrict-citizen-journalism

In Georgia, libel is an issue of civil law. To the panelists’ 

knowledge, no cases related to libel occurred in 2014. 

However, Kuprashvili recalled one instance in which 

investigative journalists in Adjara violated the norms of the 

ethics charter by circulating untruthful information. The 

government of Adjara did not take the case to court, and 

instead appealed to GCJE.

Media representatives continue to fight to gain access 

to public information, often through the courts. Many 

governmental bodies employ the tactic of slow processing of 

public information requests. The panelists had a number of 

complaints regarding access to public information, naming 

procedural and bureaucratic practices as a major obstacle. 

They observed that the situation has worsened somewhat 

compared with 2013. As part of the project www.opendata.

ge, a report monitoring access to public information, the 

Institute for Development of Freedom of Information sent 

493 public information requests to 29 public institutions 

between October 1, 2013, and March 1, 2014. They reported 

that 269 (55 percent) of requests for information were 

answered. The remaining requests either went unanswered, 

were incomplete, or were met by public officials refusing to 

provide information.

An online portal, mygov.ge, operated by the Ministry 

of Justice for fielding public information requests, is a 

useful tool for managing and monitoring the process, 

some panelists noted. In 2011, Georgia joined the Open 

Government Partnership, an international platform 

to ensure increasing government transparency and 

responsiveness to citizen needs. In 2014, the government 

drafted the Open Data action plan for 2014-15, in which 

it commits to improving various tools designed to ensure 

transparency and openness.4

Access to public officials is hindered by the competency of 

public relations departments, some panel members said. 

“When calling the public relations officers, they do not give 

you an answer,” Zaal Udumashvili said. “Neither do they 

ease the access to relevant officials responsible for an issue.” 

Tsimakuridze pointed to the general tendency of some 

bodies to withhold information, which, for media, commonly 

becomes cause for a court appeal. Most panel members 

agreed that the Ministry of the Interior and the Prosecutor’s 

Office are particularly notorious for withholding information.

After the 2013 changes in the Law on Courts of General 

Jurisdiction, GPB was authorized to record audio and video 

materials of judicial proceedings and also made responsible 

for the circulation of those materials among relevant parties. 

The law does not specify how much GPB has to record, and 

4 http://www.opengovpartnership.org/sites/default/files/
OGP%20AP%20GEORGIA.pdf



162 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

usually the journalists of GPB chronicle only those moments 

that are interesting to them, Mtivlishvili and Udumashvili 

complained. Maia Tabagari, the head of Imedi News 

Service, added that circulation of those materials could be 

accomplished more quickly; often by the time other media 

receive it, it is out of date.

The panelists noted that access to and use of international 

and local news is not an issue. The government now imposes 

no restrictions or regulations, unlike in previous years. 

Due to tense political relations with Russia, the previous 

Georgian government had pulled most Russian channels 

off the air. However, the current government, the Georgian 

Dream Party, brought back the channels.

The government places no barriers on choosing journalism 

as a profession. Guria News publisher Mamaladze noted that 

the government only partially funds journalism students, 

so this could make a prospective student think twice before 

choosing to study journalism.

Bloggers and freelancers have difficulty securing 

accreditation to attend press briefings. Generally, media 

outlets receive a formal invitation to conferences, together 

with a request to send out an official list of attendees, 

signed by an editor. Panel members noted that bloggers 

and freelancers often are not included on these lists, which 

precludes them from attending press briefings.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 2.49

The score for Objective 2 has remained stable for the past 

two years, reflecting an improvement in the professional 

standards in the media sector compared with the past. 

Some panelists noted that the progress is due to the rising 

competition among media outlets.

The European Commission and UNDP project Mediamonitor.

ge, which studies the pre-election media environment, 

reported considerable improvement in Georgian media 

coverage in the run-up to the local elections in 2014.5 But 

panelists pointed out that there should be more research 

to monitor media coverage beyond the election period, to 

provide a clearer picture of how the media perform.

Broadcast media, according to the panelists, are the best 

in the media sphere for maintaining journalism standards. 

Conversely, print and online media fail to maintain 

standards, Jangirashvili said, with the exception of a 

few publications such as Netgazeti.ge, Tabula, Liberali, 

5 http://www.mediamonitor.ge/en

Batumelebi, and Tskheli Shokoladi. The Broadcaster’s 

Code of Conduct compels broadcasters to follow specific 

guidelines, and according to some panelists, the code is the 

reason for the higher standards. But some panel members 

noted that the values of individual journalists should be 

considered when speaking of ethical wrongdoings.

The panelists were quick to add that broadcasters continue 

to present a spectrum of news quality, from professional to 

rumor-based narratives, and journalists still tend to produce 

stories that do not distinguish between fact and opinion. 

Bias, hate speech, plagiarism, and a lack of balance are 

common across all types of media, some panel members 

asserted. Zhizhilashvili noted that “even though the media 

is less polarized now, compared with the previous years,” 

national broadcasters very commonly report with bias.

Panelists said that the practice of self-censorship declined 

in 2014, compared with previous years. Samkhretis Karibche 

editor Narimanishvili gave the example of the media 

coverage of a contentious case between Christians and 

Muslims over a historic building in Mokhi. She said that the 

Mokhi case received full coverage, unlike a similar case in 

Chela in 2013, which saw coverage that sidelined the voices 

of the Muslim community.

Jangirashvili added that in 2014, the media covered various 

contentious issues related to the Georgian patriarchy with 

minimal self-censorship, which proves to be a step forward. 

However, Zhizhilashvili also recalled issues surrounding 

the coverage of government expenditures. She said that 

although the topic spurred significant public interest, one 

leading television station (which she declined to name) did 

not report on the issue.



163GEORGIA

In 2014, GCJE addressed many cases of hate speech and 

discrimination on the grounds of ethnicity, gender, and 

religion. Politicians, journalists, public figures, media outlets 

and ordinary citizens, lodged an unprecedented number 

of appeals (60), the panelists noted. For example, Akaki 

Gogichaishvili, a seasoned journalist and anchor of Rustavi 

2 Business Courier, organized a “quiz” for his guest, a 

newly appointed head of national tourism administration. 

Gogichaishvili pressed him to answer the multiple-choice 

questions that appeared on the screen, on the condition that 

he could speak afterwards. After seeing that the respondent 

was not intending to surrender to his request, Gogichashvili 

abruptly cut him off the air. The episode spurred criticism 

from media professionals, and GCJE released a statement6 

saying that Gogichashvili treated the guest unfairly by not 

notifying him in advance about the program format.

Another 2014 GCJE case was regarding Maestro’s afternoon 

show, Otkhi Elementi (Four Elements), anchored by four men 

and featuring a blend of popular culture including sports, 

lifestyle, gossip, and entertainment along with discussions 

of human rights, education, literature, and politics. The 

hosts caused a public outcry after a show on the issue of 

domestic violence. They appeared to excuse violence by 

saying that beating a woman is acceptable given certain 

circumstances. GCJE responded to the case by stating, “The 

anchors showed inadequate dispositions towards the topic 

of violence and promoted gender discrimination.”7 This 

case was especially sensitive for Georgian society in 2014, 

due to an unprecedented number of homicides and crimes 

committed against women by their spouses or ex-partners 

that year. Many media outlets discussed this issue, with a 

number of talk shows on a variety of channels dedicating 

a notable amount of airtime to the dialogue. Nevertheless, 

Tsetskhladze had the opinion that the media never really 

asked critical questions to get to the core of the problem.

According to some panelists, key events are covered well in 

the Georgian media. But Mamaladze said that the “essence” 

of the news story is always what matters, and Abramia 

expressed concern because the topics in which large business 

groups and politicians show little interest fail to garner 

significant media attention.

There is a discrepancy in the remuneration of journalists 

across the media sector, as well as between the capital 

and the regions. Panelists concluded that journalists are 

therefore compelled to seek alternative jobs that pay higher 

salaries. After the shift in power with the Rose Revolution in 

2003, many journalists sought jobs with the government.

6 http://www.liberali.ge/ge/liberali/news/121965/
7 A group of citizens against Otkhi Elementi, retrieved from http://
qartia.org.ge/?p=2517

Panelists said that they do not believe that corruption is 

commonplace among journalists, yet noted the bizarre 

instance of a former Kavkasia presenter that transitioned 

into politics. He gained a seat with the Tbilisi Center 

Assembly, then took a job hosting Maestro TV’s analytical 

talk show Subjective Opinion without relinquishing his 

assembly seat. Abramia commented, “I personally don’t see 

a problem with leaving a job and then taking it back…[but] 

the problem is being in one place and serving the other.”

The panelists’ views diverged on whether, and the degree to 

which, entertainment programming supersedes hard news. 

However, in general Georgians interested in finding news 

content can do so without difficulty.

Facilities and equipment for gathering, producing, and 

distributing news are modern in wealthier national 

broadcasters stationed in the capital. Equipment and 

facilities at regional outlets are often outdated. Panelists 

noted that eventually, regional outlets will need to invest 

a significant portion of their earnings in equipment and 

facilities, rather than on news production, to help improve 

the quality of their products.

Niche journalism is almost non-existent in Georgian media. 

Panelists noted that it would not be profitable for media 

outlets to hire various journalists for the luxury of niche 

reporting, and that most media outlets have to refrain 

from niche reporting due to tight financial resources. 

Jangirashvili underscored the absence of public demand as 

another reason why neither journalists nor media outlets 

pursue particular topics. But not all the panelists shared this 

view. Abramia asserted, “If [niche topics are] reported well, 

there will be viewers, hence market demand.” She cited 

poor professionalism as the chief reason such topics are 

underserved by the media.

Investigative reporting is mostly absent from Georgian 

broadcast media, and they are unwilling to promote this 

type of programming, seeing a lack of public interest. 

Although GPB is obligated by law to air investigative 

stories, it only started broadcasting its show Investigative 

Reporter in October 2014. Danelia, who is a member of 

the monitoring board at GPB, said that the program often 

violates journalistic standards.

Panelists noted that Studio Monitor (monitori.ge), a small 

investigative media company, is the only Georgian group 

that produces a good deal of short, in-depth investigative 

content. Maestro TV airs the programs usually once a month. 

Studio Monitor’s most recent production probed into the 

case of a disabled female employee fired from the Georgian 

postal service. The film underscored the issues of employee 

rights and the rights of persons with disabilities.



164 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Georgia Objective Score: 2.64

Georgia has a multitude of news outlets that provide diverse 

perspectives, ensuring a plurality of news sources. Yet the 

overall MSI score for this objective has decreased slightly, 

from 2.77 to 2.64. Panelists attributed the change to a 

number of issues within the media landscape, including 

reports that news agencies receive funding from different 

public institutions; GPB failing to fill its board of trustees; 

and the closure of an Armenian language publication.

Television newscasts are the most common way for the 

general public to receive news. This preference is due to 

various social, political, technical, and economic obstacles 

for the development of an Internet infrastructure, along 

with weak management of newspaper distribution. 

According to the latest research carried out by CRRC for 

U.S.-based National Democratic Institute (NDI), 84 percent 

of Georgians depend on television as a main source of 

news; 8 percent of interviewees said they get news mainly 

from Internet; and 1 percent use newspapers as the main 

source of information.8 Facebook serves as an important 

platform for news acquisition and distribution. More than 

8 https://www.ndi.org/files/NDI_Georgia_August-2014-survey_
Public-Issues_ENG_vf.pdf

half of its members reported that they use Facebook to 

read newsfeeds, and 26 percent said they use Facebook to 

post and share information.9

Use of social media as a source for information is common. 

Facebook dominates the intersection of news and social 

media, followed by YouTube. Web-based news services, such 

as Civil.ge, Radio Free Europe, and the online news outlet 

Netgazeti.ge are largely popular. Twitter is gaining a foothold 

in the country, mostly among a small group of professional 

media practitioners. According to official Facebook data in 

2014, Georgia has 1.6 million Facebook users.

Only a handful of bloggers create quality content and 

influence public opinion in Georgia. The number of officially 

registered blogs is an estimated 3,000, which panelists said is 

low for a country of roughly 4.8 million people.

In the broadcast television study carried out by NDI in 

12 major Georgian cities, 86 percent of interviewees said 

that they watch Imedi TV to receive information, while 84 

percent10 watch Rustavi 2. About 66 percent watch Maestro 

TV, and 55 percent follow GPB for daily news.

While the shifting political landscape over the past two 

years has eased pressure on media outlets, problems with 

accessibility persist due to poor economic conditions, which 

are felt most strongly in the regions. Fiber-optic Internet 

is not available widely to people outside the capital, and 

Internet penetration remains low, as less than half of the 

country remains offline. Andguladze recounted that Silknet, 

one of the main Internet providers, attempted to set up its 

network in Georgia’s western Kharagauli region. Despite 

their efforts and the desire of communities to subscribe, 

installing a network was not financially viable.

Narimanishvili noted that her office is paying GEL 180 ($100) 

monthly to Delta Net for network service, which is too costly 

for a smaller publisher. According to GNCC’s11 most recent 

data, the number of registered mobile network subscribers 

was 4.65 million in 2014 (excluding multiple subscriptions), 

while the number of mobile Internet users was 1.5 million. 

Registered Internet users have been increasing steadily, 

reaching 577,439 in 2014 compared with 490,413 in 2013.

Since the 2014 elections, GPB has improved its news 

reporting considerably, according to various independent 

organizations and NGOs such as mediamonitor.ge. Panelists 

noted that GPB has changed from previous years and is 

9 Georgians in the Internet Age: The Profile. Retrieved from http://
www.css.ethz.ch/publications/pdfs/CAD-61-62-2-5.pdf
10 Imedi TV is the most trusted among the readership, retrieved from 
http://www.media.ge/ge/portal/news/302631/
11 http://analytics.gncc.ge/en/statistics-
share/?total=total&c=mobiles&sid=64044

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



165GEORGIA

reporting on all stories, but Danelia pointed out, “Still, the 

interests of the ruling party are explicit in investigative 

reports aired by GPB.” Kuprashvili concluded that 2014 

content analysis data on GPB show better results than 2013, 

and 2013 was much better than 2012, but the broadcaster 

still needs to progress.

The Georgian law on broadcasting sets GPB’s requirements 

and standards for creating programs aimed at different 

audiences. The board of trustees and a group of many 

other stakeholders oversee the programming of the public 

broadcaster. But an enduring crisis regarding the selection of 

the GPB board had the panelists questioning the efficiency 

of the board’s actions, and the level of influence it might 

have on programming. Kuprashvili said that because the 

GPB board is incomplete (lacking two members), and there 

is no proper political or technical skill balance, “it is obvious 

that the board is not able to deal with its responsibilities.” 

Most panel members agreed that the GPB fails to fill the 

programming gap left by private television.

The Electoral Code of Georgia obliges broadcasters to 

air pre-election debates in a non-discriminatory manner, 

involving all qualified candidates. The code is applied 

differently from station to station. In the run-up to 2014 

municipality elections, GPB satisfied legal requirements 

and held debates among mayoral candidates of Tbilisi on 

June 9, where only “qualified” candidates were invited 

to talk. Unlike GPB, Rustavi 2 aired debates on June 10, 

which included so-called “qualified” candidates along with 

“non-qualified” candidates. As elections neared, observers 

noted that national broadcasters devoted more time to 

Tbilisi mayoral candidates, almost leaving out the candidates 

in other Georgian cities.12

A number of news agencies provide content to the Georgian 

media. The agencies offer audio, video, print, and online 

materials. The content is used either as a background 

source or is published directly. Nevertheless, a tradition 

of plagiarism, distortion of facts, replication of materials 

aired by the broadcasters, and lack of accountability and 

regulation undermine their credibility. “News agencies 

remain a black hole in Georgian journalism,” Abramia said. 

“Agencies, along with online media, have created a certain 

anonymity, which means that they do not feel accountable 

towards anything and anyone.” Dimitri Avalini, a journalist 

at Tabula magazine, agreed that it is difficult to fully trust 

agency materials. “They make mistakes and sometimes even 

intentionally distort the facts,” he said.

12 Media Ahead of the 2014 Municipal Elections retrieved from 
transparency.ge/sites/default/files/post_attachments/Media%20
ahead%20of%20the%202014%20Municipal%20Elections_0.pdf

Some panelists that are also practicing journalists said that 

the visibility and credibility of some of the newly established 

agencies have yet to be determined. It appears to be 

common for Georgian news agencies to receive funding 

from the state budget. A report13 published by Media 

Development Foundation in September 2014 sought to 

determine whether state funding is actually trickling into 

the pockets of the owners of Georgian news agencies. The 

report stated that “the majority of these ministries (13 out 

of 18) and the State Chancellery pay the news agencies for 

such services, which include the coverage of activities in 

accordance with the requirements of these state entities and 

the release of information supplied by them, which is an 

infringement of editorial independence of media outlets.”14

Mtivlishvili observed that regional news agencies perform 

better in producing original content than agencies operating 

in the capital. In 2014, Mtivlishvili’s Kakheti Information 

Center won a European Union prize for being the “most 

informative news agency.” Panelists also concluded that 

television stations are in better positions to provide original 

content, as they are required to comply with certain 

regulations. International news agencies Associated Press, 

Reuters, and Agence France-Presse continue to provide 

quality material that Georgian media entities use widely to 

cover world news.

The ambiguities surrounding the ownership of national 

broadcasters no longer exist, after the 2011 amendments 

to the Law on Broadcasting. The new law mandates that 

broadcasters disclose information on ownership, ensuring 

greater transparency. According to Andguladze, Georgia’s 

legislation on media ownership and transparency “is one 

of the leading in the world,” but Tsetskhladze added that 

execution of the law is poor.

Panelists noted that even though the owner of Rustavi 2 has 

been made public, they were not sure if the person named 

is the actual owner of the company. A report15 released by 

TI earlier in 2014 looked into the ownership of Georgia’s 

20 national media outlets, analyzing the background of 

shareholders and their business activities. The analysis 

concluded that ownership is “now largely transparent…

[but] the owners of several media outlets have or had some 

links with either the ruling Georgian Dream coalition or 

the current opposition United National Movement.” Tabula 

13 Media Receiving Funding from the State Budget Unequal 
Competition among News Agencies (online media), retrieved from 
http://www.mdfgeorgia.ge/uploads//Research/Online%20media,%20
State%20Funding,%202013-2014.pdf.
14 IBID.
15 Who owns Georgia’s media: Power networks and corporate 
relationships behind Geo rgian media outlets, retrieved from http://
transparency.ge/en/node/4126



166 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

Magazine was the only company identified in the report as 

having owners registered in offshore zones.

Another TI Georgia report,16 released in June 2014 and 

analyzing the ownership, operations, and financing of local 

media outlets, concluded that ownership of Georgian regional 

media outlets is transparent. This report identified no cases in 

which media owners had links with offshore entities.

The media sector has made definitively positive moves 

to empower Georgian minorities through a variety of 

programming. For example, GPB offers minority-language 

newscasts, and GNCC granted a broadcasting license to 

radio NOR, an Armenian-language outlet. Local businesses 

show almost zero interest in investing in minority-language 

media, several panelists admitted. According to 

Mikashavidze, “[International] donors like sustainable 

projects. It is difficult to imagine a sustainable project 

in Akhalkalaki.” The small audience in predominantly 

Armenian regions fails to attract advertisers.

One media setback in 2014 occurred with Samkhretis 

Karibche, a publisher of Georgian and Armenian language 

newspapers in the Armenian-populated city of Akhaltsikhe. 

According to Narimanishvili, it was forced to halt production 

of the Armenian issue due to a lack of funding and human 

resources capable of handling Georgian-language content. 

“We had to translate the content from Georgian into 

Russian, and from Russian into Armenian, and vice versa,” 

Narimanishvili explained, which caused both “financial and 

time constraints.” Later, staff at Samkhretis Karibche started 

a Russian language website, jnews.ge.

However, Kuprashvili noted that the regional media market 

in the Azeri-populated Marneuli region is more attractive to 

advertisers. “There is more money in the region,” she said, 

and media outlets can sell their “local language content 

quite well.”

The panelists were split on the subject of local and regional 

events coverage. Some argued that certainly more regional 

stories should be aired by all media outlets, including 

national, local, and regional. Yet other panelists said that 

only local or regional outlets only should air such programs. 

“The national broadcasters cannot cover issues of ethnic 

minorities on a frequent basis…because what is happening 

in a certain region cannot be a main story [for the whole 

nation],” Udumashvili explained. Most panelists agreed that 

ultimately, regional media have the responsibility to provide 

detailed coverage of regional news. In reality, national media 

outlets cover mostly national news, and regional media 

focus generally on local issues. Original reporting about 

international events is rare, even in neighboring countries.

16 Who owns Regional media, retrieved from http://transparency.ge/
en/node/4459

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Obective Score: 2.00

The environment for operating a media business is changing 

steadily, bringing new challenges to the market players. The 

regulations enforced in recent years have restricted political 

money flow into media outlets—a common practice just 

two or three years ago. The changes have been limiting 

media outlets’ revenue sources to advertising money almost 

exclusively. Media owner money exists in the market, but its 

influence on the industry can be considered minor compared 

with previous years.

Also as a result of the changes, the MSI business management 

objective score declined from 2.29 to 2.00 in 2014.

While many media in Tbilisi have made significant advances 

in better management practices, this is not the case at much 

of the regional media. “Most of us have no staff assigned to 

deal with marketing or human resources tasks. We are very 

far away from hiring staff like that,” says Nino Narimanashvili, 

pointing to the lack of financial resources as the reason. 

This is coupled with the lack of demand on the market side: 

regional businesses are not developed and do not see the 

value in advertising and marketing. Big businesses tend to 

use national broadcasters, with little desire to diversify their 

strategies to include less populated areas. “[Media] companies 

lack knowledge on how to attract advertising money,” says 

Maia Mikashavidze, who further commented that technical 

assistance should be provided to regional media to help them 

utilize the full potential of the market.



167GEORGIA

TV MR GE, a licensee of Nielsen Television Audience 

Measurement, surveyed the country’s advertising market 

in 2014. Excluding political and state-ordered advertising, 

the market totaled $47 to $48 million. In the beginning 

of 2014, a TV MR Georgia representative assessed the 

Georgian media market as very small, especially lacking 

the presence of international brands, and suffering from a 

disorganized sales system.17 Moreover, panelists attributed 

a stagnant market to an “inactive business sector,” passive 

advertising agencies, and ignorance among managers of 

media companies.

According to Andguladze, 80 percent of advertising money 

in 2014 went to two national broadcasters, Rustavi 2 and 

Imedi TV. Kuprashvili asked, “How can the market can be 

regarded as sustainable if all except two players must make 

due with only about 20 percent of the advertising spend?”

Some panelists argued that the practice of allocating state 

advertising money to national broadcasters without tenders 

has changed. The previous practice led to unfair distribution 

of advertising revenue, but recent changes in this practice 

are allowing for government funding to be distributed 

through open tenders.

Georgian media have seen greater transparency of 

information on ownership and revenue due to amendments 

to the Law on Broadcast Media, carried out after the 2012 

parliamentary elections. As a result, broadcasters now 

operate in an environment that is not dominated by political 

patronage, but national, local, and regional broadcasters 

must rely heavily on commercial revenues. This structure 

creates a more vulnerable environment surrounding 

commercial income.

Among the number of initiatives in 2014 to amend the laws 

regulating media were new advertising regulations. These 

regulations have been controversial, as they would limit 

commercial breaks to 15 minutes per hour. The law also 

envisages placing limits on sponsorship, product placement, 

and hidden advertising practices. GNCC has justified the 

regulations as steps toward adjusting local regulations to 

mirror European standards, most of which also restrict ads to 

15 minutes per hour.18

The panelists agreed that the law might force broadcasters, 

especially national outlets, to increase advertising rates. 

Industry predictions were estimating a 40 to 50 percent 

rise in ad prices.19 The panelists said that they believe that 

new regulations might alter the way advertising money 

is disseminated among industry players. While national 

17 http://www.caf.epfound.ge/20116/Sessions
18 http://www.media.ge/ge/portal/news/303277/
19 http://rustavi2.com/ka/news/5832

broadcasters are anticipating a decline in the number of 

ad spots and perhaps in revenues, local media are counting 

on a probable increase. All panelists agreed that the law 

should include setting a reasonable time for broadcasters to 

prepare for implementing the new rules.

In March, the audit department of the state revenue service 

demanded access to a survey of households, as a way to 

inspect the company resources of TV MR GE, the licensed 

representative of Nielsen Television Audience Measurement. 

The survey data contain sensitive information, including the 

addresses of families that have participated in the research 

panel. The revenue service eventually fined TV MR GE, in 

a move seen by many broadcasters as an attempt to exert 

influence and gain access to television ratings. “If ratings 

are controlled, the entire media [sphere] will be controlled,” 

said Maestro TV CEO Ilia Kikabidze.20 Although legal 

representatives of the revenue service pointed to the law 

granting them the right to check resources, the incident had 

political undertones, according to many observers.

Most of the panelists admitted that broadcasters taking 

an opposite or even milder position regarding this issue 

would have immediately been accused of adopting a 

pro-government stance. Therefore, many in the industry, 

including those who generally have been critical of TV MR 

GE’s services, supported the company in its fight with the 

revenue service. Due to the political nature of this incident, 

many broadcasters abandoned ideas of creating an industry 

committee to invite a new international survey company 

to the market. “The fear of being labeled as pro-Georgian 

Dream [Party] or pro-UNM made everyone abstain from 

enrollment” in the initiative, Kuprashvili said.

Jangirashvili noted that after the incident, TV MR GE did 

become more transparent, inviting its clients to see how 

its surveys are conducted. Media representatives were 

even taken to some of the houses included in the survey. 

Despite their support for TV MR GE in the fight against the 

revenue service, almost all panelists remain critical of the 

company and question its methodology, selection criteria, 

and representativeness.

TV MR GE does not measure regional broadcast markets, 

according to the panelists. Regional media outlets want to 

conduct viable research and use people meters, but survey 

companies fail to show interest in any collaboration. “How 

can it be explained when you approach a seller and ask 

for the price of its product, but receive no quote at all?” 

Kuprashvili asked. Absence of reliable data also complicates 

regional media’s efforts to attract advertising money.

20 Who needs TV ratings www.radiotavisupleba.ge



168 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.53

There is a lack of solidarity and cooperation within the 

media sector, according to the panelists. A handful of  

trade and professional associations work side by side to 

promote the interests of individual journalists and media 

companies, but “this function is usually borne by NGOs, and 

only happens when the case causes great public interest,” 

noted Zhizhilashvili.

The organizations that have been active for years continue 

to advocate for better policies and standards and ensuring 

the development of professional media. These organizations 

include GCJE, GYLA, GARB, Georgian Regional Media 

Association, Georgian Press Association, Eurasia Partnership 

Foundation, and a number of other organizations.

Some panelists stated that job security for journalists, 

which remained a problematic issue in 2014, is a focus for 

these associations. Zhizhilashvili pointed out that journalists 

sometimes work without formal employment contracts.

GARB is a vibrant institution that lobbies for the interests 

of regional broadcast media. The organization usually is 

involved in the policy debates surrounding general media 

legislation and the media environment in the country.

GCJE’s popularity increased notably over the past year, 

the panelists said. Currently the group has more than 260 

members, according to Kuprashvili, who chaired GCJE in 

2014. Throughout 2014, more than 60 complaints against 

media members were submitted to GCJE. Most complaints 

were lodged by regular citizens, public officials, and media 

representatives. “Rather than going to the courts, people 

appeal to us,” Kuprashvili said. “The charter has become a 

good platform for citizens to launch complaints against the 

media,” and the media sector is ready to cooperate, she added.

One complaint was brought by a non-governmental 

organization, The Young Advocates, against Rustavi 2’s 

evening talk show Choices. Rustavi 2 anchor Giorgi Gabunia 

was accused of linking the activities of The Young Advocates 

with the Georgian Dream Party and the Ministry of Interior. 

In another case, the Georgian health insurance company GPI 

Holding filed a complaint against a journalist for allegedly 

distorting facts intentionally when reporting on a case 

related to GPI.

GCJE has broadened the scope of its work by monitoring 

the state of Georgian media and offering training programs 

to journalists. For example, in 2014 GCJE completed research 

on ethical coverage of children in media and conducted a 

study on Georgian self-government through a gender lens. 

GCJE also offered classes to producers and editors on ethics 

and regulations.

As in past years, the GYLA Media Legal Defense Center 

continues to protect the interests of media companies and 

individuals in courts, providing them with legal advice. 

But their activities have subsided slowly due to the lack of 

funding, according to Tsetskhladze. She said that the services 

of GYLA and other supporting organizations are critical for 

media outlets confronted with legal challenges.

The U.S. government and the European Union contribute 

significantly to the improvement of Georgian media by 

providing grants and sponsorships for various central  

and regional media outlets. USAID continues assisting 

Georgian media through the Media for Transparent 

and Accountable Governance (M-TAG) project. The key 

component of M-TAG is developing sustainability among 

select regional media outlets.

The panelists’ views differed on the quality of journalism 

education in Georgia. A number of panelists noted that 

there are more programs for prospective journalists in 

Tbilisi, while other panelists said that they see no difference 

in the quality of education offered to young journalists 

in cities outside of the capital. According to Kuprashvili, 

some universities are oriented toward instilling the values 

of yellow journalism in their students. Overall, members 

of the panel lamented that most young journalists lack 

the technical and analytical skills required to secure a 

job. Mtivlishvili said that Kakheti Information Center had 



169GEORGIA

difficulty in hiring interns because most applicants failed to 

pass the test on technical competency.

In 2012, Tbilisi State University (TSU) forged a deal with 

Germany’s Deutche Welle Akademie to provide journalism 

students with training on topics such as freedom of speech 

and media regulations. These classes were extended to TSU 

professors in 2014.

In general, Georgia has plenty of training courses 

available for journalists and news outlets. For example, 

Tsetskhladze’s online netgazeti.ge cooperates with France 

Canal International to provide courses tailored for needs 

of journalists who publish online. Some panelists expressed 

the view that this approach is most effective—gearing 

courses toward a specific audience or the needs of individual 

companies. Another group of panelists disagreed, and 

believe that there is an inadequate pool of potential 

trainees. Nino Danelia said, “Every time I enter the training 

room, I know who I will see there.” Mikashavidze added that 

there should be training opportunities for all levels, starting 

with basic skills to classes for more advanced journalists 

and media managers. Other panelists suggested that there 

should be more hands-on training programs in blogging and 

social media.

Most printing houses are owned privately and the print 

industry is apolitical. Likewise, procuring equipment needed 

by the media is free of undue interference by the government.

With regard to print media distribution, Mamaladze gave 

an example of a monopoly attempt by the Press Distribution 

Association. The association was formed in 2012 as a 

conglomerate of large publishing companies. According to 

unverified reports, roughly GEL 1.5 million ($675,000) was 

invested yearly in the association. The business was managed 

poorly, with the association pre-paying the newspapers 

while not monitoring how many copies were actually sold. 

This created financial problems in 2014 that resulted in court 

cases against the staff in charge of daily sales. Ultimately, 

the association went into debt, and in 2014 started its 

liquidation process.

According to the recent amendments to the Law on 

Electronic Communications, one multiplex was granted 

to Georgian TeleradioCenter free of charge. Georgian 

TeleradioCenter is obliged to carry the programs of GPB. 

The Institute for Development of Freedom of Information 

claimed in its report21 that 100 percent of the shares of 

Ltd. Georgian TeleradioCenter belong to the government. 

Kuprashvili said that this might impact GPB’s content, 

21 Regulating Georgia’s terrestrial digital broadcasting: 
Recommendations on recent changes in the law on electronic 
communications, retrieved from https://idfi.ge/public/upload/pdf/
Research/DSO%20Research.pdf

although according the law on broadcasting, the channel 

should be distanced from any political influence.

4G broadband Internet will become available for Georgians 

in 2015, which will make Internet access in regions less 

complicated. It will increase speed, coverage, and availability 

across different devices such as smartphones, PCs, and tablets.

List of Panel Participants

Nino Danelia, journalism professor, Ilia State University; 

member, Old GPB board

Nino Jangirashvili, director, TV Kavkasia, Tbilisi

Natia Kuprashvili, executive director, Georgian Association 

of Regional Television Broadcasters, Tbilisi

Ia Mamaladze, chairperson, Georgian Regional Media 

Association; publisher, Guria News, Chokhatauri

Maia Tabagari, director, Imedi TV news service, Tbilisi

Nino Narimanishvili, editor, Samkhretis Karibche, 

Akhaltsikhe

Gela Mtivlishvili, director, Kakheti Information Center, 

Gurjaani

Ekaterine Tsimakuridze, coordinator, Georgian Media Legal 

Defense Center, Georgian Young Lawyers Association, Tbilisi

Zaal Anjaparidze, senior program manager Eurasia 

Partnership Foundation, Tbilisi

Maia Mikashavidze, professor of journalism, Georgian 

Institute of Public Affairs, Tbilisi

Nestan Tsetskhladze, editor-in-chief, Netgazeti.ge, Tbilisi

Dimitri Avaliani, journalist, Tabula magazine, Tbilisi

Natia Abramia, independent media expert, Tbilisi

Nino Zhizhilashvili, director of news service and anchor, 

Maestro TV (at time of panel discussion); dean, Caucasus 

School of Media, Tbilisi

Moderator

Ekaterina Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Authors

Ekaterina Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Nino Makhviladze, Georgian Institute of Public Affairs, Tbilisi

The panel discussion was convened on December 20, 2014.




