
206 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

UKRAINE

The Ukrainian government’s surprise decision to suspend signing the 

agreement—blamed on economic hardship—sparked mass peaceful 

protests called EuroMaydan. Online media and social networks played a 

tremendous role coordinating this initiative, and many journalists joined 

the ranks of the activists from the very beginning.



207

introduction

UKRAINE

OVERALL 

SCORE: 

1.64
U

K
R

A
IN

E

UUkraine’s MSI panelists convened on December 2, 2013, shortly after Ukraine plunged into a political crisis 

that would lead to a dramatic change of government in early 2014. At that time, peaceful protests had turned 

bloody, and journalists had become the targeted—rather than just accidental—victims of police violence. Amid 

this dangerous and chaotic backdrop, the MSI panelists had to meet via online streaming rather than in person.

In 2013, Ukrainians watched as their country slid further back toward dictatorship. The rule of law crumbled, 

corruption skyrocketed, and Ukraine fell into economic crisis. President Viktor Yanukovych, along with 

his top associates, tightened control over the country. Still, until November 21, the government strongly 

supported the signing of the Association Agreement with the EU, including the Deep and Comprehensive 

Free Trade Area Agreement, planned at the Vilnius Summit at the end of November 2013. While the 

immediate economic benefits were disputable, many Ukrainians treated this perspective as a window 

of opportunity to gain EU support in handling corrupt Ukrainian authorities. Moreover, Ukraine would 

have to fulfill certain prerequisites to join the agreements, such as the release of political prisoner Yulia 

Tymoshenko, the ex-prime minister, and the adoption of a number of progressive laws.

The Ukrainian government’s surprise decision to suspend signing the agreement—blamed on economic 

hardship—sparked mass peaceful protests called EuroMaydan. Online media and social networks played a 

tremendous role coordinating this initiative, and many journalists joined the ranks of the activists from the very 

beginning. Militia and titushki (para-military groups in civilian clothes), supporters of the ruling party, attacked 

several journalists. The protests seemed to abate when suddenly, on the night of November 30, Berkut, a special 

police division, violently dispersed a camp of protesting students at the main square. They injured dozens of 

young people, including journalists, under the formal pretense that the New Year tree needed to be installed and 

decorated there.

This was the first act of bloodshed by the government in the history of independent Ukraine and caused 

public outrage. The attacks drew 350,000 to 1.6 million protesters (according to different sources) to join 

a popular assembly the next day. Some of the more radical protesters attempted to storm the president’s 

administration building. Berkut attacked an estimated 40 journalists, and some were arrested for 

participating in the unrest. Other cities, primarily in western Ukraine, held support protests, and people 

came to frosty Kyiv from all over Ukraine.

Amid Ukraine’s toxic political climate in 2013, most of the objective scores, and the overall score, fell. The 

change was small overall, as the situation had been worsening for the past several years. Whether the 

new government can reverse the recent downward trend, and do so in a way that leads to sustainable 

improvement, will no doubt be the subject of lively discussion next year.

Note: The panel discussion was convened on December 2, 2013, prior to the events that resulted in the 

Yanukovych government’s abdication. The comments from panelists and their scores represent the 

situation facing Ukraine over the year 2013. However, the author added information about developments 

that occurred after the panel discussion was held.



208 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 

advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 

to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 

conventions.

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

c Bulgaria 1.89
c□ Kazakhstan 1.77
c□ Russia 1.55
c□ Serbia 1.90
c□ Tajikistan 1.71
c□ Ukraine 1.64

c□ Albania 2.29
c Armenia 2.28
c□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

c□ Croatia 2.42
c Kyrgyzstan 2.11
c□ Moldova 2.38
c Montenegro 2.06
c□ Romania 2.20

c Georgia 2.63
c□ Kosovo 2.54c Turkmenistan 0.26 c□ Uzbekistan 0.74

c Azerbaijan 1.17
c□ Belarus 1.06
c Macedonia 1.40

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UKRAINE

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
00

1.
84

1.
79

1.
74 1.

96
1.

75

1.
63

1.
62

1.
89 2.

04
1.

86

1.
75

2.
11

1.
97

1.
71

1.
52

2.
28

2.
20

2.
09

1.
98

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

1.
66

1.
44 1.

62

1.
40

2.
11

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

UKRAINE at a glance
GENERAL

 > Population: 44,291,413 (July 2014 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Kyiv

 > Ethnic groups (% of population): Ukrainian 77.8%, Russian 17.3%, Belarusian 
0.6%, Moldovan 0.5%, Crimean Tatar 0.5%, Bulgarians 0.4%, Hungarians 
0.3%, Romanian 0.3%, Polish 0.3%, Jewish 0.2%, other 1.8%  (2001 census)

 > Religions (% of population): Ukrainian Orthodox–Kyiv Patriarchate 50.4%, 
Ukrainian Orthodox–Moscow Patriarchate 26.1%, Ukrainian Greek Catholic 
8%, Ukrainian Autocephalous Orthodox 7.2%, Roman Catholic 2.2%, 
Protestant 2.2%, Jewish 0.6%, other 3.2% (2006 est. CIA World Factbook)

 > Languages: Ukrainian (official) 67%, Russian (regional language) 24%, 
other (includes small Romanian-, Polish-, and Hungarian-speaking 
minorities) 9% (CIA World Factbook)

 > GNI (2012-Atlas): $159.7 billion (World Bank Development Indicators, 2013)

 > GNI per capita (2012-PPP): $7,180 (World Bank Development Indicators, 2013)

 > Literacy rate: 99.7%; male 99.8%, female 99.7% (2011 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: Acting President Oleksandr Turchynov (since 
February 23, 2014)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: more 
than 42,500 registered publications (Institute of Media Law report, 2012); 
out of these about 3,100 actually publish (estimate of UAPP, 2012); Television: 
30 national channels, 76 regional channels, and 185 local channels. Radio: 15 
national, 57 regional, and 217 local stations (National Council for Television 
and Radio Broadcasting Report for 2013)

 > Newspaper circulation statistics: Top three dailies: (all private) Fakty I 
Kommentarii (6.52%), Segodnya (5.54%), Komsomolskaya Pravda v Ukraine 
(4.16%) (2013 est., TNS audience research MMI Ukraine)

 > Broadcast ratings: Top television: Studio 1+1, Inter, STB, Ukraina, ICTV, Novyi 
kanal (all private, GfK Ukraine, commercial audience 18-54 y.o.); Top network 
radio: Russkoe radio (1.22%), Hit FM (1.21%), Radio Shanson (1.09%), Retro FM 
(0.74%), (all private, GfK Ukraine, Cov.Max.%, cities 50+, October 2013)

 > News agencies: Interfax (private), UNIAN (private), Ukrainski Novyny 
(private), LigaBiznesInforn (private), RBC-Ukraine (private), UNIA Ukrinform 
(state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: Television: $545 million, print: 
$314 million, radio: $42 million, Internet: $130 million (2013 est., All-Ukrainian 
Advertising Coalition)

 > Internet usage: 7.77 million users (2009 CIA World Factbook)



209UKRAINE

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Ukraine Objective Score: 1.66

Again this year, the panelists confirmed that Ukraine’s 

legislative provisions for free speech and media freedom 

are relatively strong but are implemented poorly. Oleksiy 

Pogorelov, general director of the Ukrainian Association of 

Press Publishers, confirmed the existence of laws and public 

declarations protecting the freedom of speech, promoting 

media and publishing businesses, and ensuring equal 

access to information. Despite the relevant laws, attacks on 

journalists have become more and more frequent, with little 

effort to punish violations and those who prevent journalists 

from doing their jobs, Pogorelov said.

Natalia Gumenyuk, a freelance journalist and lecturer on 

International Media at the Journalism School of Kyiv Mohyla 

Academy, agreed that enforcement is a major obstacle. 

“Although Ukraine has relatively good mechanisms to 

protect free speech, the issue is not in the laws, but rather 

the traditional lack of compliance with them. For instance, 

every year on the International Day against Impunity [for 

crimes against journalists], we can ascertain that cases 

on violations of journalists’ rights are being blocked. 

Traditionally, cases involving beatings of journalists are 

filed under articles on hooliganism or abuse of power. 

Furthermore, the law could be used to protect editorial 

independence, but it does not work. As for the law on 

access to public information, it is indeed important that it 

exists, but as always, the problem is in its implementation,” 

she said.

Kostyantyn Kvurt, chair of the board for Internews-Ukraine, 

mentioned that in 2013, representatives of the ruling 

Party of Regions submitted at least three draft laws on 

cyber-security, revealing a strategic offensive against 

the freedom of speech in Internet. Meanwhile, the 

parliamentary committee on freedom of information has 

been excluded from the discussion.

During the full swing of EuroMaydan protests, on January 

16, 2014, parliament violated procedures and adopted a 

package of laws that opponents termed “dictatorship” or 

“anti-protest” laws and that would significantly restrict the 

freedoms of speech, press, meetings, and associations. These 

laws and amendments addressed the media, as well: they 

criminalized libel, with punishment ranging from fines up to 

UAH 183,000 ($18,270) and imprisonment up to two years; 

and enabled prosecution for vaguely defined extremism 

and for disseminating insulting information about 

judges, with punishments ranging from fines to two-year 

prison sentences.

The laws also covered the licensing of Internet providers, 

allowed for the state authority to block websites for 

publishing content they deemed illegal—without any 

involvement from the courts. Further, they mandated the 

registration of news websites as information agencies, 

and established data tapping equipment at the main 

telecommunication providers. These laws also limited protest 

rallies and their participants, and forced NGOs financed by 

foreign sources and participating in political activities to 

register as agents of foreign influence, to report frequently 

to state media, and to give up their non-profit statuses.

For its part, the government claimed that these provisions 

exist in developed Western democracies. Opponents 

renounced these measures as undemocratic and repressive, 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

According to Dmytro Dobrodomov, 
general director of ZIK television 
channel from Lviv, the situation 
with television licensing is very 
problematic. “It’s impossible for a 
channel that is beyond the influence of 
pro-governmental forces to obtain a 
license,” he said.



210 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

in violation of the constitutional rights of Ukrainians, 

and running counter to Ukraine’s obligations under the 

European Convention on Human Rights and as a member of 

the Council of Europe.

The laws, combined with the overwhelming number of 

attacks, drove many journalists to take part in the protests, 

across nearly all regions. According to the Institute of 

Mass Information, journalists participated in picketing, 

issued 22 statements signed by about 3,000 journalists, 

and announced strikes and boycotts of covering local 

officials in five cities. Some published empty pages or 

anti-dictatorship banners.

The “dictatorship” laws were eventually cancelled at the 

end of January 2014, but the MPs from the ruling Party 

of Regions submitted new draft laws similar in nature: 

labeling NGOs financed from abroad as “foreign agents of 

influence,” limiting news gathering, and restricting coverage 

of judges and justice in general.

In terms of broadcast licensing, the panelists criticized the 

National Council on Television and Radio Broadcasting 

(NATSRADA) and its total loyalty to the government. 

Gumenyuk stressed her opinion that broadcast licensing is 

a tool of political pressure.

According to Dmytro Dobrodomov, general director of ZIK 

television channel from Lviv, the situation with television 

licensing is very problematic. “It’s impossible for a channel 

that is beyond the influence of pro-governmental forces 

to obtain a license,” he said. “The unfair distribution of 

frequencies by NATSRADA to newly set up companies, which 

lack even staff and equipment, led to a situation where 

digital licenses were denied to regional television channels 

and radio stations with 10 to 20 years of history. In 2015, 

when the country transfers to digital television, they will 

lose access to their viewers. In 2012, obtaining a satellite 

license was not difficult, but in 2013, problems appeared. Its 

inspections and punishments are also selective.”

In November 2013, NATSRADA allowed five companies 

licensed in 2011 in the regional Multiplex MX-5 to become 

one national channel, 112 Ukraina. The owner of 112 Ukraina 

bought these five firms, whose licenses cover almost all 

regions of Ukraine. According to media reports, 112 Ukraina 

is connected to former Vice Prime Minister Sergiy Arbuzov, 

and financed by those who financially support such channels 

as Tonis, Business, and BTB, and the publications Kapital 

and Vzglyad. The owner of 112 Ukraina has denied this. The 

channel entered easily into television’s digital broadcast 

package, main cable networks, and satellite and Internet 

providers—a feat that would take other channels years to 

achieve, panelists said.

Tetyana Lebedeva, chair of the Independent Broadcasters 

Association (IAB), agreed that these conditions worsened 

the prospects for regional and local television stations 

during 2013. In her written comments for the MSI panel, 

she said, “More than 150 broadcasters, out of 298 regional 

television companies, have not obtained licenses for digital 

broadcasting in the multiplexes. Meanwhile, NATSRADA 

gave one of four places in the fifth multiplex designated for 

regional and local broadcasting to the newly established 

national channel 112, a newcomer to the broadcast field. 

In my mind, this is a violation of the law, as in fact the 

designation of the channels engaged in the 112 network 

had been changed. Moreover, it is a violation of the 

international standards guiding the transfer to digital 

broadcasting. Ukraine, as a member of the UN and OSCE, 

and as a signatory of the Declaration on Protection of Free 

Expression and Diversity in Transfer to Digital Broadcasting, 

must comply with these standards.”

Lebedeva added that for companies that have managed 

to obtain licenses, the conditions of transfer to digital 

broadcasting are complicated, because the operator, 

Zeonbud, selected by NATSRADA holds a monopoly, and its 

prices are too high and unsubstantiated. “As a result, instead 

of technological reform and greater quality, the population 

will get less information, especially at the regional and 

local level,” she said. “None of the court cases over licenses 

denied to existing broadcasters have been found in favor of 

a broadcaster.”

IAB has developed Ukraine’s digital broadcasting conversion 

roadmap, which provides for the creation of small and cheap 

multiplexes for local television and oblast-size multiplexes 

for larger companies. Since 2010, IAB has noted repeatedly 

that conditions for digitalization do not correspond to the 

possibilities and needs of regional and local broadcasting, 

and they must be more technically and financially accessible 

for regional broadcasters.

Olena Garaguts, director and  
editor-in-chief of Litsa in 
Dnepropetrovsk, said that for a year 
and a half she tried unsuccessfully 
to gain the lists of deputies 
voting on certain issues in the city 
council, as two courts classified 
the information as confidential.



211UKRAINE

Lyudmyla Pankratova, a media lawyer for the Regional Press 

Development Institute, added that the channels that did 

not get licenses failed to take their cases to court, because 

they hoped to resolve the issue peacefully. “Licensing is 

becoming more and more politicized, and the last hope for 

improvement has disappeared,” she said.

It is worth noting that on February 28, 2014, as the 

MSI study was being prepared for publication, the 

parliament expressed distrust in the current NATSRADA; 

as of publication, the makeup of its members is uncertain 

and it sometimes fails to have a necessary quorum to 

conduct business.

In contrast to the difficulties with broadcast licensing, the 

panelists agreed, registration of print and online media is 

easy and apolitical. But they noted that media outlets face 

essentially the same business conditions as other business 

sectors. Print media enjoy VAT (value-added tax) exemption 

on print-run sales or subscriptions, and VAT exemption 

extends to the export of printing equipment. The old 

law on state support for the media restricts outlets from 

increasing distribution prices above a certain percentage of 

printing costs. Only a few large-circulation newspapers tap 

this privilege.

In terms of crimes against journalists, as the political 

crisis escalated during the course of 2013, journalists in 

Ukraine faced ever-growing danger. Vlad Lavrov, regional 

coordinator of the Organized Crime and Corruption 

Reporting Project and a Kyiv Post journalist, said, “The 

year 2013 became especially alarming due to an increasing 

number of crimes against journalists, which the authorities 

ignored. Oleksiy Matsuka, editor-in-chief of Novosti 

Donbassa, received death threats in September 2013, 

but the police only pretended to investigate, and they 

procrastinated in providing state guards for him.” Lavrov 

also pointed out the unprecedented cybercrimes of hacking 

or stealing email accounts, and the practice of creating fake 

publications and websites, which publish distorted data 

hacked from journalists’ computers.

In December 2013, protesters gradually expanded their 

camps and barricades, and captured a number of public 

buildings in the downtown district. The government and 

ruling party ignored their demands, which were rather 

modest in the beginning—such as punishment of those 

guilty in the bloodshed. With tensions building, the “March 

of Millions” took place in Kyiv and other cities on December 

8. Activists ruined the monument to Lenin in Kyiv; many 

other Lenin statues all over the country were destroyed 

or dismantled later. On December 11, the police made a 

failed attempt to storm EuroMaydan at night, as arriving 

Kyivans increased the number of defenders to 10,000. The 

police also failed to recapture the municipal building, which 

had been occupied by protestors, in the morning. With 

the aid of international mediators, the government finally 

entered into formal negotiations with the opposition, but 

it seemed to be only a simulation of real dialogue. Separate 

cases of violence, such as a violent attack on the journalist 

and activist Tetyana Chornovol, only inspired new waves 

of anger.

In January 2014, television coverage of the protests became 

distorted and pro-governmental, often stigmatizing the 

protesters as radicals, nationalists, and extremists. In 

mid-January, the government adopted the aforementioned 

“dictatorship laws,” which substantially limited human rights 

and freedoms and installed a police state—causing another 

wave of angry clashes and protests. The violence culminated 

in late February 2014, and ultimately 80 died—including two 

journalists. An extraordinary parliamentary session ensued, 

adopting a cease fire that stipulated a withdrawal of police 

forces, and a return to the 2004 Constitution limiting of 

Yanukovych’s powers. The day after parliament voted in 

favor of these resolutions, Yanukovych fled Kyiv. Telekritika.

ua reported that as of February 25, 2014, more than 170 

journalists were injured during the unrest period, and 

Institute of Mass Information (IMI) is currently investigating 

more than 200 such cases.

Since then, Ukraine has had a chance to build a more 

democratic state, and some changes in the media sector took 

place right away. Yanukovych soon appeared in the Russian 

Federation, however, prompting Russia to annex Crimea 

under the pretense of a popular referendum, and support 

marginal separatist movements. Ukraine’s mainstream media 

consolidated its efforts to fight pro-Russian propaganda, but 

journalists continued to be attacked at hot spots to the east 

and south of the country.

Even before the attacks linked to the protest, journalists 

were subjected to growing threats and pressure. IMI named 

2013 as the worst time for media members in the last 11 

years, documenting a total of 496 violations of free speech 

(up 1.5 times compared to 2012, and 11 times compared to 

2005). Those violations included 129 instances of preventing 

journalists from conducting professional activities, 101 

physical attacks (mostly during coverage of protests, rallies, 

etc.), 63 cases of censorship, 49 distributed denial-of-service 

(DDoS) attacks and cyber-crimes, 35 threats to journalists or 

surveillance, 33 instances of political pressure, 30 lawsuits, 

and 13 cases of economic pressure. Eight journalists were 

searched, and police detained seven journalists that were in 

the course of professional reporting duties.

And yet, only five court cases were opened in 2013 under 

article 171 of the Criminal Code of Ukraine. The strongest 



212 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

punishments that have ever been handed down under this 

law were suspended prison sentences and fines of several 

thousand UAH for the attackers of 5 kanal journalist Olga 

Snitsarchuk and Kommersant photo reporter Vlad Sodel in 

May 2013. One of the perpetrators was Vadym Titushko, 

whose name inspired the term titushki. Oleg Khomenok, 

a senior media adviser for Internews Network, added that 

these paramilitary civilians were said to be specially trained, 

often along with militia divisions and at law-enforcement 

facilities, to obstruct media and journalists that cover 

important events. Kvurt expressed pessimism that there 

could ever be hope for a dialogue and re-education of law 

enforcement in this area; aggression against journalists just 

continues to escalate, he said.

Pankratova said that Ukraine has become quite dangerous 

for journalists, as authorities do not properly investigate 

crimes, the highest officials go unpunished, and law 

enforcement bodies lack understanding of journalists’ 

rights. She gave the example of a presidential interagency 

working group whose mission was to address compliance 

with free-speech laws and protection of journalist rights, 

but they only succeeded in publicizing information about 

crimes. The rest of their work was a mockery, she said, as no 

one was punished.

Pankratova also described another attempt to educate 

state authorities on the plight of journalists. “In fall 

2013, [the Organization for Security and Cooperation in 

Europe] conducted a series of training workshops for law 

enforcement representatives. We as trainers noticed that 

they are extremely far from understanding journalists’ 

rights. And the beginning of EuroMaydan proved this. The 

only reactions to such crimes were rare apologies by the 

press officers.”

On November 23, 2013, on the Day against Impunity, 

participants of a journalism safety conference of the 

International and European Federation of Journalists 

organized protests. They held a silent march on the main 

street of Kyiv, and issued a letter to President Yanukovych 

about unpunished and uninvestigated crimes against 

journalists, attempts by the local governments to close 

or control television channels (in particular in Kharkiv, 

Kremenchuk, Chernivtsi, and Kerch), and persecution of 

journalists who voiced against censorship.

Commenting on the clashes between protesters and the 

police on December 1, Dobrodomov said that journalists 

seemed to be targets of special police divisions, despite 

showing press cards, photo, and video cameras. Later, media 

organizations handed out well-marked vests and hard hats, 

but this only increased their identification as targets. A shift 

in the ethics surrounding the treatment of journalists was 

evident to many observers; law-enforcement representatives 

seemed to treat journalists as members of the opposition, 

he said.

The parliamentary committee on free speech, Ukraine’s 

numerous NGOs, and media groups that traditionally have 

spoken out over violations against journalists were totally 

helpless to stop aggression against journalists and force the 

proper investigation of attacks on journalists.

Beginning in September, a number of well-known journalists 

and civic activists began receiving phishing emails about 

criminal cases brought against them by the Ministry 

of Interior, and the emails hyperlinked to spy software 

containing a virus. As a result, the files and correspondence 

were stolen from the computer of Oksana Romanyuk, 

director of IMI, and uploaded on the Internet. A specially 

launched website, with authors using pseudonyms, copied 

the style of reputable Ukrainska Pravda, and discredited 

Romanyuk by mixing her documents with truth and 

false data.

A number of independent media websites (5 kanal, 

Ukrainska Pravda, Hromadske.TV, tsn.ua, Telekritika.ua) 

experienced noticeable DDoS attacks, especially coinciding 

with the period of protests, November 2013 through 

February 2014. The servers of Censor.net were broken and 

all information was deleted. From time to time, 5 kanal’s 

signal was deliberately jammed. Ukrainska Pravda editor and 

investigative journalist Sergiy Leshchenko, in an interview 

with mediafreedomwatch.org on December 23, 2013, 

highlighted this worrying trend to manipulate online media, 

noting that Yanukovych and his law enforcement authorities 

began to recognize that they could use the Internet as a tool 

to influence public conscience.

On November 18, 2013, a clone website of Ukrainska Pravda 

at ukrpravda.com was launched, showing the registration 

certificate of the information agency Ukrainska Pravda 

Ltd., dated April 24, 2013. The state register also contains 

registration data dated April 29 for the newspaper 

Ukrainska Pravda founded by that company. This imposter 

newspaper circulated in various regions of Ukraine.

Panelists pointed to evidence that law enforcement 

authorities attempted to identify protesters and their 

supporters by their activities on the Internet, or through 

interference with their cell phones. For example, activists 

at Grushevskogo Street received SMS messages that they 

had been identified as perpetrators of crimes. Since the 

beginning of the protests, the Security Service of Ukraine 

tried to gather information from Internet providers on users 

that viewed certain content and commented on protests 

using Internet forums. The militia also collected data on 

telephone calls and SMS in certain protest locations, and in 



213UKRAINE

response, Internet associations issued an open letter to the 

Security Service of Ukraine that such practices are illegal. In 

March 2014, journalists from the YanukovychLeaks website 

discovered among documents found at Yanukovych’s 

Mezhygirrya estate the daily reports from the president’s 

security staff on the social network activities of EuroMaydan 

supporters, including identification of account holders.

On November 21, 2013, parliament prepared but again 

failed to adopt the law on public television and radio 

broadcasting, along with a number of other media laws 

addressing NATSRADA and the de-centralization of print 

media. The law envisaged basing public television on the 

existing state-owned national television company, with all of 

its disadvantages and dependence on the government. The 

action was designed to mimic the fulfillment of prerequisites 

for signing the EU Association Agreement. At that moment, 

after the change of course towards the EU, hopes faded of 

having true public broadcasting in 2014, on the eve of the 

2015 presidential elections.

There is no political will to privatize any of Ukraine’s state 

and municipal media, as the government seeks to keep 

its mouthpieces. The media market is distorted by the 

heavy presence of state-owned and municipal outlets that 

receive funding from the state, but still compete with 

independent media for advertising revenue. Khomenok 

added that in absence of proper legislation, the editorial 

independence of state-owned and municipal media has 

worsened substantially. As an example he pointed out 

that subscriptions by local newspapers to the investigative 

journalism news service Svidomo had fallen by half. Off the 

record, editors at these newspapers explained that they just 

cannot publish Svidomo’s hard-hitting investigative stories, 

or they would be fired. The panelists also mentioned a few 

examples of political loyalists that authorities appointed as 

chief editors of municipal media.

Oleg Nalyvayko, head of the National Union of Journalists 

of Ukraine, said in an October interview that some local 

administrations have withdrawn their investments in 

municipal media, reclaiming assets and property as a way 

of hamstringing operations. In some instances, state and 

municipal newspapers are forced to approve their stories 

before printing.

Ukrainian law has classified libel as a civil law issue since 

2001, and recent attempts to criminalize it have failed. 

Pankratova commented that the law provides for the 

presumption of a good reputation of a person, and the 

burden of proof is on the publisher of the information. The 

progressive scale of court fees, which had previously curbed 

excessive sums of damage claims, was restored in September 

2013. It had been equal to three minimal salaries—about 

UAH 3,000 ($300). Pankratova mentioned several examples 

of the media winning defamation cases in the regions, or 

where substantial damage claims were at least diminished. 

However, she said, court decisions are still unpredictable. 

Some cases have exhausted all national remedies, and their 

only remaining options have been to petition the European 

Court of Human Rights.

In practice, the courts often fail to reflect the facts of a 

case in their judgments. “In a number of cases, facts were 

proven…but the courts ruled to refute the [plaintiff’s] 

recommendations. We had to appeal these national 

decisions in the [European Court of Human Rights],” 

Pankratova said.

According to Ukrainian law and court practice, website 

owners are responsible for any insulting or brutal comments 

of their users, unless the author can be identified. The 

recent decision of the European Court of Human Rights 

on the Delfi v. Estonia case supports this norm, which one 

panelist commented is unfortunate.

Dobrodomov noted that anonymous comments are 

widespread in Ukrainian online media, but recently the 

website ZIK decided to introduce the authorization of 

commentators. It will not fully protect the outlet, as a user 

might supply fake credentials, but could add some measure 

of control. Volodymyr Torbich, editor-in-chief of the Rivne 

Agency of Investigative Reporting, added that requiring 

commentators to identify themselves might restrain average 

users, but not those with malice.

A new Law on Access to Public Information, along with 

amendments to the Law on Information, passed in January 

2011 and came into force in May 2011. Pankratova said 

that the government has adopted numerous instructions 

to implement this law, but all their efforts have been 

directed toward finding reasons not to provide sensitive 

public information. And recent amendments to the law on 

protecting personal data serve to suppress access to public 

information. Furthermore, officials designate information 

as classified without bothering to use the three-step test 

prescribed by the law. This test is meant to determine: 1) 

if a document is exclusively related to national security, 

territorial integrity, public order, crime prevention, public 

health, personal matters, whistleblowing, or ensuring 

justice; 2) disclosing such information could lead to 

substantial damages to these interests; and 3) damage 

from releasing such information is greater than the public’s 

interest in obtaining this information.

The Highest Administrative Court adopted a resolution that 

opened the way to the release of public officials’ salary 

information, budget spending, and state or municipal 

property. However, time is needed to fully implement 



214 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

this law and bring it into practice. Lavrov added that 

access to information laws do not embrace state-owned 

companies, providing a very convenient excuse for them to 

hide information.

Khomenok noted that about 70 online databases and state 

registers of public information have appeared during the 

last 1.5 years. “Sometimes it is really difficult to find them. 

But many journalists have no idea about these resources and 

lack knowledge about [the] many opportunities to access 

public information,” he said.

Olena Garaguts, director and editor-in-chief of Litsa in 

Dnipropetrovsk, said that for a year and a half she tried 

unsuccessfully to gain the lists of deputies voting on 

certain issues in the city council, as two courts classified 

the information as confidential. Torbich confirmed that 

officials use the court system to obstruct information 

access. “Relatively well-written legislation is contradicted by 

non-compliance and subject to interpretation by judges and 

lawyers. That makes it very difficult to access the names of 

people who obtained state or municipal property. Often, 

it is possible to gain access to information, not due to 

legislation but thanks to civic pressure on authorities. And, 

often, it is impossible to obtain information that officials are 

determined to hide, even through the prosecutor’s office 

and the courts.”

Gumenyuk agreed that despite advanced legislation, citizens 

might never gain access to very sensitive information, and 

some journalists from media outlets that are not loyal to the 

government might never have a chance to access the highest 

state officials.

The law does not restrict accessing or using local and 

international news sources. In practice, though, economic 

and language barriers do limit access. Lavrov mentioned that 

economic hurdles have increased for the media; this year, 

Kyiv Post could not afford to pay for all the subscriptions it 

had previously, and reduced their number. Gumenyuk, on 

the other hand, said that costs are decreasing and many 

resources are becoming more available. She did note that 

in some instances, biased Ukrainian media will distort, 

inaccurately translate, or improperly report stories from 

quality foreign sources.

Generally, entry to the journalism profession is free. As in 

previous years, the panelists stressed that the unrestricted 

influx of non-professional journalists sometimes undermines 

the trust in and responsibility of media. Pseudo-journalists 

can easily obtain press cards from marginal media outlets 

and obtain special rights in elections processes, monitoring, 

and other civic events.

Journalists of unregistered online media are not always 

acknowledged as journalists, and sometimes have greater 

difficulty gaining access to information or attending public 

gatherings that require accreditation. The government has 

also tried to use accreditation measures to filter the access of 

independent journalists, and to allow only loyal journalists 

to access senior officials.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Ukraine Objective Score: 1.44

Although Kvurt pointed to many examples of solid 

journalism with the help of foreign or grant money, he 

said, “In this environment of overall degradation, the 

overall trends are: entertainment programs eclipse news, 

socially important topics are suppressed, ethical standards 

are ignored, and professional and educational levels 

are declining.”

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

Gumenyuk stressed that in terms of 
professional standards, the quality 
of journalism is slipping substantially. 
“If previously political influence and 
censorship were the most important 
reasons for declining standards, 
today they are accented by the 
commercialization and tabloidization 
of news,” she said.



215UKRAINE

Gumenyuk stressed that in terms of professional standards, 

the quality of journalism is slipping substantially. “If 

previously political influence and censorship were the most 

important reasons for declining standards, today they are 

accented by the commercialization and tabloidization of 

news,” she said. “Quality content about socially significant 

issues have either completely disappeared from the central 

media or they are marginalized. Work with sources has 

become less qualitative; it is now standard not to verify 

a quotation… At the same time, it’s worth noting the 

qualitative growth of a small cohort of investigative 

journalists who can finally serve as an example to follow.”

Gumenyuk added that about five publications now 

practice fact-checking, but even they sometimes publish 

minor factual mistakes. “There is a widespread practice 

of converting Facebook comments into the basis for 

publications, and journalists are too lazy to simply call 

the accessible source and verify information,” she said. 

Dobrodomov agreed that there are numerous examples 

of news outlets that dare to publish fake news, unverified 

information, and use social networks’ statements as proven 

facts. Often, when one media outlet will publish mistaken or 

false information, and others reprint it without verification, 

he added. Torbich added the practice locally known as 

jeansa (placing paid content) is still widespread.

Lavrov pointed to a decline in the quality of journalism 

over the year, especially following the acquisition of the 

United Media Holding, which owns Forbes Ukraine and 

Korrespondent magazines and websites that had been 

noted for their quality journalism, including their economic 

coverage. He said, “These publications moved away from 

professional standards at a disturbing pace; now these 

previously unbiased publications have turned into tools 

of manipulation.”

Lavrov also noted that he could not recall any hard-hitting 

interview with any senior official. In practice, if someone 

powerful agrees to an interview, the journalist throws 

softball questions that were shared ahead of the interview. 

Moreover, officials often show a sense of loyalty to 

certain journalists to whom they give exclusive access. 

Journalists also often agree to have their stories verified by 

interviewees ahead of publication.

Svitlana Yeremenko, a monitor of the Ukrainian Centre for 

Market Reforms, told Telekritika that Ukrainian media have 

enough professional journalists followed by thousands 

people in social networks, but their stories do not lead to 

governmental officials resigning.

According to Pankratova, the level of ethical standards 

among the journalists is descending right alongside 

professional standards, and journalists have made no 

attempts to organize or tackle the issue collaboratively. 

Plagiarism is widespread. Tetyana Rikhtun, the director of 

Media Center IPC Sebastopol and an investigative journalist, 

added that copy-paste journalism is so widespread that 

despite Ukraine’s numerous news sources, the media 

sector has no real plurality of content. Law enforcement 

representatives also have stated that they dislike the media 

because they strive for sensational news, and often neglect 

professional and ethical standards by publishing unverified 

data or exaggerating the facts.

The Commission on Journalism Ethics renewed its 

membership recently, and together with the National Union 

of Journalists of Ukraine, adopted a new code of journalism 

ethics based on a combination two earlier attempts. Their 

efforts have not proven effective, however.

According to IMI, based on its monitoring of six national 

print publications and four websites the volume of jeansa 

increased in 2013, and the trend has spread to more media 

outlets. Chiefs of local administrations and mayors; regional 

partisan leaders; Viktor Medvedchuk and the pro-Russian 

movement, Ukrainskiy Vybir; the Party of Regions; the 

Communist Party; some oppositional representatives; 

ministries; and state enterprises have all placed jeansa to 

tout their achievements. In particular, IMI named Viktor 

Medvedchuk and Mykola Katerynchuk as leaders of jeansa, 

and noticed how their “news” from press offices or blogs 

became reports on a few websites (primarily UNIAN and 

Obozrevatel) and were replicated later at numerous 

other websites. In the course of 2013, the ratio between 

political and commercial jeansa was kept at 70–30 percent 

respectively, and in November, the percentage of political 

jeansa decreased slightly.

EuroMaydan coverage became a litmus test for media 

outlets and their journalism standards. In the beginning of 

December, a few smaller television channels, independent 

publications, and Internet sources covered the EuroMaydan 

protests more or less objectively. A few mainstream 

television channels did as well, but that soon changed. For 

example, television channel Inter had covered EuroMaydan 

more or less objectively in November and early December. 

One of Inter’s minority owners is Sergiy Levochkin, at the 

time President Yanukovych’s head of administration and 

seen as having specific influence over Inter’s news team. At 

the end of December 2013, Inter replaced its news program 

team—and the channel started to censor news about 

EuroMaydan. Soon, other channels owned by oligarchs 

followed Inter’s lead.

Yulia Mostova, editor-in-chief of Zerkalo Nedeli (zn.ua), 

wrote in her column that then-President Yanukovych 

accused media-owner oligarchs of treachery, and placed 



216 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

all mainstream channels under the strict control of the 

presidential information team, which forms editorial 

policy and messages. She said that the only remaining 

free information medium, the Internet, is used by some 

35 percent of the population, while 93 percent still receive 

their news from television. “In addition, the government 

massively used such unacceptable methods as hacking email 

accounts, illegal wiretapping and recording, publishing fake 

news, and attacks on websites,” she wrote.

Natalya Ligachova, editor-in-chief of Telekritka.ua, 

confirmed that Inter became the main pro-governmental 

channel, with the largest reach of the basic electorate of 

the Party of Regions. According to her, the newly launched 

channel 112 Ukraina was aimed at manipulating more 

advanced viewers, but did not have a skilled enough team to 

pull this off.

Media owners, managers, and staff are afraid to insult some 

political or economically powerful forces or figures, for 

fear of being fired, shut down, or persecuted, according to 

several panelists. Pankratova said that economic fears are 

the source of self-censorship in many independent private 

media, leading media owners to pressure their editorial 

staff. For instance, in one regional city a media owner 

suppressed publication of a court resolution about a search 

by authorities of a civic activist’s home, despite this being 

fully legal to publish.

Gumenyuk agreed, saying, “Self-censorship is a routine 

corporate phenomenon, when the owner has the right to 

call the tune.” She explained that in the minds of many 

journalists, corporate policy is mixed with editorial policy—if 

someone wants to work for a certain channel, she or he 

should be a priori loyal and obedient and comply with the 

interests of the owner.

Dobrodomov added that with the massive buyout 

of reputable and quality media (Forbes Ukraine, 

Korrespondent) in 2013, core teams of editors and journalists 

had to simply quit these media. A few journalists left 

television channels Ukraina, Pershyi Nacionalnyi, 112 

Ukraina, and Inter as well, due to changes in editorial policy. 

According to Ligachova, editor-in-chief of Telekritika.ua, 

people working on main television channels, especially Inter, 

were less prepared to resist censorship.

Lavrov expressed concerned that some oligarchs who own 

mainstream media finance various journalism programs. For 

instance, the foundation of Rinat Akhmetov finances the 

Digital Future Journalism program and Impact Media for 

economic journalists, and Dmytro Firtash’s foundation funds 

the Ukrainian Catholic University, which offers high-quality 

journalism programs. “The issue is that this might create a 

certain loyalty of their graduates towards these oligarchs, 

and whether they could distance from the sources of 

charity in these cases,” he said. He added that oligarchs 

sometimes pursue efforts to boost their reputations in 

conjunction with funding such initiatives, “…but perhaps 

they should have started with standards of their own 

mainstream media, which are more tools of propaganda.” 

The panelists expressed their expectation that in 2014, both 

pro-governmental and oppositional politicians would be 

buying positive coverage at an increasingly larger scale.

Garaguts said that in Dnipropetrovsk, for instance, the 

city council allocated about UAH 5 million and the oblast 

council about UAH 6 million to finance both municipal 

and private media. “Judging by what these media cover, 

and what issues they ignore, I believe that this funding is 

provided to encourage the media to cover the government’s 

accomplishments in improving stability,” she said. 

“These media covered EuroMaydan only superficially. In 

Dnipropetrovsk, local media do not cover any opposition 

activities—national, regional, or local.”

As they expressed in prior MSI studies, the panelists 

maintained that pay level is ineffectual against jeansa and 

violations of ethical and professional standards. Lavrov 

mentioned that the current trend is that biased reporting is 

becoming better paid. Gumenyuk agreed that opportunism 

is widespread in the media. “Kyiv’s mainstream media, 

especially national television stations, are lucrative places to 

earn good salaries, even compared with other professions. 

Many skillful journalists make their decisions based on 

financial considerations, rather than professional standards 

of journalism,” she said. “When the salary of an average Kyiv 

journalist, who is expected to copy-paste and re-write, is 

relatively low, [national stations] are still an attractive place 

to work.”

Dobrodomov added that across the country, industry salaries 

are generally low, but his media outlet (ZIK) managed to 

increase salaries by 1.6 times recently. He feels that salary 

Dobrodomov agreed that there are 
numerous examples of news outlets 
that dare to publish fake news, 
unverified information, and use social 
networks’ statements as proven facts. 
Often, when one media outlet will 
publish mistaken or false information, 
and others reprint it without 
verification, he added.



217UKRAINE

does affect journalism quality. Torbich pointed to the low 

monthly salaries of regional journalists, at the level of some 

UAH 2000 ($200), as impacting the quality of reporting. 

“Unable to pay for specialized professionals, newsrooms 

rely more on generalists. The low level of education seen in 

so many graduates with journalism diplomas also promotes 

inferior, cheap journalism,” he said. Mykhailo Kumok, 

publisher and editor-in-chief of MV holding in Melitopol, 

added that to be sustainable, independent media must limit 

salaries; meanwhile, politically funded media in the same 

city can afford to pay higher salaries.

Panelists were unanimous that entertainment eclipses 

news, social, economic, educational, cultural, and children’s 

programs, especially at national television channels. 

Pogorelov said that mainstream media, especially television, 

are focused on entertainment content. Kvurt mentioned 

Novyi kanal as one of the most glaring examples. Its 

newscast reporter has almost vanished, and it has launched 

the Abzats program, which contains some news elements, 

but the viewers are not warned that it is not true news.

The panelists agreed generally that the level of technical 

equipment does not hinder the quality of news products. 

Technologies are updated at a healthy pace and have 

become more affordable. However, Garaguts said that 

independent media outlets in the regions do not have funds 

to rent premises downtown, and her newsroom, located 

on the outskirts of a city, suffered from a weak Internet 

connection for five weeks recently. “We do lack resources 

for relevant technical equipment,” she said. Torbich agreed 

that regional newsrooms do not have sufficient basic 

equipment to supply to all of their journalists.

Torbich noticed the trend of tabloidization of media 

among old websites and new websites that appeared 

recently. As the head of the Rivne Agency of Investigative 

Reporting, he actively monitors the situation in Rivne, 

Volyn, and Zhytomyr regions, and he reported that there 

is not enough investigative journalism in these regions. He 

added that business journalism in the regions is more about 

jeansa—company news and press releases rather than any 

economic analysis.

Panelists agreed that business and economic journalism is 

developing as a specialization. However, Pogorelov noted 

that while strong professional journalists and editors exist, 

including competent economic journalists, the complex 

economic situation makes it almost impossible to gain 

in-depth data from companies and on economic industries. 

Companies are simply afraid to share information.

Lavrov noticed a problem in health care coverage. He said 

that journalists have a very hard time gaining interviews and 

documents in this area—in particular information connected 

with procurement of medicines.

Gumenyuk added that during the last 10 years, international 

journalism has been devastated. “The general educational 

level has become so degraded that even editors…do not 

understand what is important. Even slightly complex issues 

are not covered properly,” she said. “Despite the fact that 

national channels spend a lot of money for their foreign 

bureaus, they would rather cover curious stories like the 

birth of a panda or the birthday of a queen instead of 

elections. There is also a belief that anyone who has traveled 

abroad or knows a foreign language qualifies to be a 

foreign desk journalist. It is not a shame, for example, if a 

journalist does not know the name of the president of a 

neighboring country.”

At the same time, Gumenyuk noted, a cohort of 

investigative reporters at the national level are publishing 

international-level quality investigations, which could not be 

found in Ukrainian media some 5 to 10 years ago. The Eighth 

Global Investigative Journalism Conference in Brazil, which 

a group of Ukrainian reporters attended, recognized this 

development. Now, Gumenyuk noted, Ukrainian journalists 

have models to follow.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Ukraine Objective Score: 1.62

Ukraine still offers a wide variety and plurality of media, 

including those that depend on modern technologies. There 

is a big gap between Internet usage in large cities and rural 

areas, and television remains the main source of news in 

small towns and villages.

Ukraine has no public television; instead, there are 

state-owned television companies at the national level and 

in each region, and numerous state-owned and municipal 

newspapers. Pro-government media prevail in the south and 

east of the country.

Television companies owned by oligarchs cover up to 85 

percent of the television audience. Most channels are tools 

of political influence, public relations, and protection of 

business assets in other fields. By 2013, only two of four 

major political talk shows remained: Svoboda Slova, with 

Andriy Kulykov at ICTV; and Shuster LIVE, at Inter. Shuster 

LIVE, produced by Savik Shuster Studio and broadcast by 

Inter since February 2013, terminated its contract with the 

channel at the end of 2013.

The termination followed two cases of censorship in 

November. During the broadcast of a speech by then-prime 



218 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

minister Mykola Azarov, an indicator displayed to gauge the 

audience’s level of trust disappeared. Also, when opposition 

politicians came to the show on November 29, Inter suddenly 

interrupted broadcasting of the live show and replaced it 

with films. Owner Savik Shuster commented that he forms 

the agenda independently himself, but for a long time could 

not choose which politicians came on the show—political 

parties’ headquarters made those decisions.

With the beginning of EuroMaydan protests, almost 

all main television channels, except state-run Pershyi 

Nacionalnyi, covered events rather neutrally. But as the 

protests continued, the oligarchs’ channels altered their 

editorial policies. The turmoil became a heyday for news 

channels such as 5 kanal, 24 kanal, TVi, online streaming 

of Hromadske.TV, Spilnobachennya (spilno.tv), Espresso.

TV, Ukrstream.tv and Grom.TV. Video content and online 

streaming was also available at Radio Liberty, Lb.ua, Aronets 

live, INTV, and others. NATSRADA had not given Espresso.

TV, recently founded by Mykola Knyzhytskiy, a satellite 

license, but despite this the channel started satellite and 

online broadcasting in November 2013. On December 1, the 

multimedia service provider Divan.tv started to broadcast 

5 kanal, TVi, CT.FM, Hromadske.tv, Espresso.TV and Russian 

Dozhd’ channel, and made them available all over the world 

at its website, on television, and on tablets.

According to an Academy of Ukrainian Press survey, the 

Internet turned to be the most objective source of news 

about EuroMaydan. However, the audience reach of Internet 

was estimated at 46 percent, while television, displaying 

examples of clear censorship at play, reached 71 percent.

Still, digital communications played a great role in inspiring 

and coordinating protest actions of EuroMaydan. Many 

people turned to news websites in record numbers during 

the protests. People also tended to trust reports from 

their friends or contacts on social networks more than the 

statements of politicians flooding other channels. According 

to liveinternet, out of 46 million webpage reviews on 

December 1, 2013, Ukrainska Pravda drew 10 million. Its 

visitors amounted to 897,000 people, with a depth of review 

averaging 10 to 12 pages per user. At the end of 2013, 

Ukrainska Pravda hit a record of 100,000 Facebook followers. 

Meanwhile, other reliable and leading news websites 

increased readership three-fold. Facebook, VKontakte, and 

Twitter were leaders in generating traffic to news sites.

Watcher.com.ua reported that three million Ukrainians have 

Facebook accounts—an increase of 47 times since March 

2009. The top ten most-followed Facebook users are two 

journalists (Mustafa Nayem and Vitaliy Portnikov) and seven 

politicians. Facebook takes seventh place in ratings of the 

most popular websites, lagging behind Google, VKontakte, 

Yandex, and YouTube. Approximately 200,000 Facebook 

users liked EuroMaydan pages in the first two months after 

the protests launched.

According to an Ipsos MediaCT survey ordered by Google, 76 

percent of Ukrainian users use YouTube, and 77 percent of 

those do so at least once a week.

Lavrov added that the most positive event of 2013 was 

the launch of online television Hromadske.TV, taking 

into account its traffic and the effect of its coverage of 

EuroMaydan. A group of well qualified journalists, most 

whom worked previously at TVi and 5 kanal television, 

initiated this online channel in summer 2013 as an 

independent public television project. Due to its online 

streaming of the EuroMaydan protests and live interviews 

with key newsmakers, from the end of November 2013, 

Hromadske.TV gained tremendous popularity, marked by 

approximately 21 million views on YouTube and 72,000 

Facebook users—exceeding its 6-month targets in the space 

of a month.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

Many people turned to news websites 
in record numbers during the protests. 
People also tended to trust reports 
from their friends or contacts on social 
networks more than the statements of 
politicians flooding other channels.



219UKRAINE

Initially, the project was supported with grants from the 

International Renaissance Foundation and the embassies 

of the Netherlands and the United States, but later a 

crowd-funding campaign brought them more than UAH 

1 million (close to $100,000) from some 3,300 donors in 

46 days.

Hromadske.TV’s has a staff of 30 people, with many more 

volunteers that assist the core team. Founder Roman Skrypin 

said in an interview to Ukraina Moloda that the project 

aimed to change and influence the media landscape, as 

traditional channels lost the confidence of viewers, their 

newscasts turned into tabloids, and journalists capable 

and brave enough to pose uncomfortable questions to 

politicians were driven away from mainstream television. 

Later on, in February 2014, the parliamentary committee on 

press freedom suggested broadcasting of online television 

Hromadske.TV at the state-owned Pershyi Nacionalnyi, 

which has the largest reach all over the country.

In August, an online public radio project, Hromadske Radio, 

was launched by a group of reputable journalists, including 

Andriy Kulykov, Natalya Sokolenko, Iryna Slavinska, and 

Vahtang Kipiani. Available online, some of Hromadske 

Radio’s programs are aired live on Europa Plus radio—

leading to threats that Europa Plus would be shut down 

in late January 2014, and to it being forced to undergo 

an extraordinary NATSRADA inspection. The station has 

managed to raise about UAH 280,000 ($28,000), with the 

European Endowment for Democracy supplying 60 percent 

of the funding and the public supplying the rest.

A November 2013 InMind survey, commissioned by the 

Internet Association of Ukraine, provided statistical 

evidence on access to online media. The share of regular 

(once a month) Internet users is slightly more than half of 

the population over 15 years old, while access to Internet 

is available for 60 percent of people. About 75 percent of 

users are people between 15 and 44 years old. The daily 

Twitter audience in Ukraine amounts to 4 percent (500,000 

users), with monthly users amounting to 21 percent (2.5 

million people).

More print publications have started to produce applications 

for smartphones and tablets. In October 2013, YouTube 

opened an official representative office in Ukraine, and 

the leading television groups have become its partners. 

According to Yandex metrika statistics, 19 percent of 

Ukrainian Internet users visit websites from cell phones 

and tablets, and 25 percent of them live in Kyiv and the 

surrounding region. The software platforms they prefer 

are: Android (39 percent), iOS (25 percent), and Java ME 

(18 percent).

According to Gemius research as of December 2013, the 

Ukrainian Internet audience amounts to 17.5 million people 

(up by 1.5 million people in 2013), and 87 percent of them 

use it every day. Female users increased to 52.2 percent, 57 

percent of users are aged 14-34 years old, and 37 percent 

of users live in large cities with over 500,000 inhabitants. 

Gemius forecasted an increase of Ukraine’s Internet 

audience by 15 to 17 percent in 2014.

Rikhtun noted that the number of news sources has 

grown rapidly, especially on the Internet, but this does not 

translate to an increase in their quality or quantity—many 

just reprint news lifted from elsewhere. Torbich added 

that often Internet media are created by politicians and 

most are set up as tools of influence and public relations, 

rather than media businesses. “The number of media in 

Ukraine is excessive, while their quality is low,” he said. 

He also noticed that in the Kyiv hotels, a few Ukrainian 

channels, mostly entertainment, are available, while 5 kanal 

is absent. “Television is the most censored media, and print 

media is influenced by jeansa. And there are topics that are 

covered only by Internet media. At the same time, a lot of 

trash in the Internet undermines trust in online sources,” 

Torbich said.

In summer 2013, the four largest television groups 

(StarLightMedia, Inter, 1+1, and Ukraina) initiated a 

partnership called Pure Sky to promote legal video content 

on the Internet and fight the illegal distribution of their 

products. They suggested that websites offer their videos for 

free, but showing advertising placed by relevant television 

channels. By the end of year, about 50 websites, accounting 

for over 60 percent of the Internet audience, joined 

the initiative.

The Russian Federation media, especially the main 

television channels (NTV, 1 kanal, TVC, etc.), are widely 

available in Ukraine on cable networks and via satellite, 

IPTV, and the Internet, and they remain popular among 

many Ukrainians. Russian media have always promoted a 

primarily Kremlin agenda in interpreting Ukrainian politics 

and events. NATSRADA willingly accepts adaptations of 

“Television is the most censored media, 
and print media is influenced by 
jeansa. And there are topics that are 
covered only by Internet media. At the 
same time, a lot of trash in the Internet 
undermines trust in online sources,” 
Torbich said.



220 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Russian channels, while other foreign channels experience 

problems. As a result, Russian Federation media prevail and 

are embraced by some Ukrainian government officials. In 

the cheapest cable television packages, Russian channels are 

positioned favorably, and home-grown independent media 

are absent.

According to the panelists, manipulative talk shows and 

mendacious reports of Ukraine on Russian television 

channels became especially offensive, aggressive, cynical, 

and hysteric during the EuroMaydan protests. Media reports 

originating from Russia, and the statements of various 

politicians and public figures, further stirred up civil conflict.

In November, the old publishing group Blits-Inform (business 

weekly Biznes, Natali magazine, Bukhgalteria newspaper 

and printing house) announced its bankruptcy. The print 

version of Expert business weekly ended in September, 

and was sold to Russian owners who declared their intent 

to restart it in 2014. 1+1 Media stopped publishing the 

Russian-licensed Izvestiya v Ukraine weekly newspaper.

The government does not block new media or foreign 

sources of information, but the majority of the population 

cannot access many sources due to economic and 

language barriers.

Dobrodomov spoke of a rarity among state and municipal 

media: in Lviv, the state-owned television station provides 

rather balanced coverage of events, and the newspaper 

financed by the city council is the most critical of the 

same council.

Major Ukrainian news agencies include the private UNIAN, 

Interfax, Ukrainski Novyny, LigaBiznesInform, RBC-Ukraine 

(Ukrainian agency of the Russian RosBiznesKonsulting 

Group), and the state-owned Ukrinform. In 2013, a 

censorship scandal took place at UNIAN: a few website 

editors, who accused management of censorship and placing 

fake comments of oppositional MPs, were relocated from 

the downtown location to a newly established division on 

the outskirts of Kyiv.

Panelists representing Ukraine’s regional media noted that 

news agencies are rather expensive for them; they admitted 

that, as local news sources, they often prefer to copy-paste 

national news from open sources. Dobrodomov added that 

given the harsh economic conditions, news agencies agree 

to certain discounts, and he managed to get an acceptable 

subscription price for his outlet.

Dobrodomov added that most regional television stations 

produce their own news and other programs. High-quality 

regional programs, especially investigations, are more 

popular than even national television programs in prime 

time. Every regional channel has more or less strong 

news programs.

Khomenok shared his assumption that when the transfer to 

digital television is complete in 2015, the general public will 

lose access to many private channels, while the state-owned 

channels that generate “virtual reality” became more 

accessible. Dobrodomov expressed the belief that the 

transfer to digital television so far has not been as successful 

as expected; many people are dissatisfied with so-called 

social packages of 32 channels available via set-top boxes. 

Many cities of 50,000+ inhabitants are more than 50 percent 

covered by cable networks, with some covered up to 70-80 

percent. “Average people used to watch Discovery or many 

Russian channels, which are not available via set-top boxes,” 

he said.

Although the law on the transparency of media ownership 

was adopted in July 2013, in response to a request of 

the Parliamentary Assembly of the Council of Europe, it 

ultimately allows for the true owners to remain hidden. 

Data on related entities do not have to be verified, and 

holders of current licenses are not required to submit newly 

required data. The law forbids provision of licenses to media 

owned by off-shore companies, but does not explain how 

or even if off-shore companies that have already secured 

licenses should comply. In addition, Cyprus is not considered 

off-shore legally, though in essence it is. Media experts 

expressed disappointment that this law brings additional, 

but ineffective, paperwork and was adopted pro-forma. 

In print media, it forbids monopolization of 5 percent, but 

there is no mechanism how to define that percentage, when 

Ukraine has 30,000 officially registered print publications—

most of which are not operating. On the Internet, it is 

much harder to identify website owners, and it is hard to 

expect an average reader to discern which news sources are 

reliable, and which are not. Ukraine has no sufficient legal 

provisions to protect copyrights online, as the register of 

domain names does not disclose owners or their data, even 

by request of an attorney.

Lavrov stressed that the pattern continues of extreme 

concentration of Ukrainian media in the hands of powerful 

business groups, who play key influential roles in the 

quality of journalism. Television has long been assumed 

monopolized, although channel ownership is unclear due to 

usage of offshore jurisdictions for registering media assets. 

Ukraine’s 60 percent offshore registration is unprecedented 

even for Eastern Europe. Lavrov gave examples: “The 

structure of the United Media Holding is so complicated that 

we could not prove the links with the new owner, and had 

to write ‘according to his statement in media.’ We also wrote 

a story about TVi ownership; it was also very complicated to 

figure out.”



221UKRAINE

RosBiznesConsulting’s rating of TOP 25 CIS media companies 

in April 2013 includes five Ukrainians companies: 

StarLightMedia ($224 million revenue, ranked 11th), UMH 

group ($138 million revenue, ranked 15th), Inter Media 

Group ($89 million revenue, ranked 17th), 1+1 Media ($43 

million revenue, ranked 21st), and Media Group Ukraina 

($51 million, ranked 22nd). According to these figures, UMH 

group, with primarily press and Internet outlets, has the 

same rate of informational influence as television leader 

StarLightMedia. The panelists explained that Ukraine has 

too many free-of-charge television channels, and that most 

media owners do not see media outlets as businesses but as 

means of political and informational influence.

The son-in-law of ex-president Leonid Kuchma, the 

oligarch Viktor Pinchuk, owns the largest media group, 

StarLightMedia, with more than 30 percent of the market 

share. It unites six television channels, including STB, ICTV, 

Novyi Kanal, Fakty, and InvestGazeta; Tavr media group, 

which manages six national radio stations; three sales 

houses; and two production studios.

Inter Media Group belongs to the oligarch Dmytro Firtash 

and the ex-chief of the President’s Administration, Sergiy 

Levochkin, with 20 percent of the market share. They bought 

the company from Valeriy Khoroshkovskiy in February 2013 

for $2.5 billion, while the media holding’s estimated worth is 

$800 million.

Ihor Kolomoyskyi’s 1+1 media group consists of television 

channels 1+1, 2+2, TET, PlusPlus, and Bigudi; websites 

TSN.ua, Glavred, and Telekritika.ua; and UNIAN news 

information agency.

Rinat Akhmetov’s SCM group owns Media Group Ukraina, 

which unites Ukraina and NLO TV television channels; two 

soccer channels; regional television channels Donbass, 

Sigma, Sfera, 34 kanal, sales house Mediapartnerstvo, and 

Digital Screens (Oll.tv);the production company Tele Pro; and 

the holding Segodnya Multimedia.

The 28-year-old oligarch Sergiy Kurchenko, who took 

seventh place among the top 10 richest Ukrainians with 

a fortune of $2.4 billion, owns VETEK Company (Eastern 

European Fuel and Energy Company) and is supposedly 

a friend of Oleksandr Yanukovych, the president’s son. 

He bought UMH holding from the media tycoon Borys 

Lozhkin in November 2013, and included UMH’s share in 

in the Internet holding United Online Ventures (UOV). 

Then VETEK-media also bought the share of Media Group 

Ukraine in UOV, which owns web portals and an advertising 

sales house. Then it became a part of UMH group and was 

renamed UMH Digital.

As a result, Kurchenko’s holding controls such publications 

as Korrespondent, Forbes, Telenedelya, Komsomolskaya 

Pravda v Ukraine, Argumenty I Fakty v Ukraine; a couple of 

sporting publications; five national radio networks; several 

regional radio stations; and web portals Bigmir.net, Tochka.

net, and I.ua. The change in ownership was followed by 

respective changes in top management and editorial policy. 

It was especially noticeable for two flagship independent 

publications, Korrespondent and Forbes, as teams of 

prominent editors and well-qualified journalists left these 

newsrooms soon after.

In June 2013, UMH sold the weekly magazine Focus and the 

related website focus.ua to Vertex United, which declared its 

commitment to independent journalism standards.

In December 2013, business executive Vitaliy Gayduk 

reportedly sold to an unknown company registered in 

Cyprus his Evolution Media holding, which publishes the 

weekly Komentari and the English language Kyiv Weekly, 

websites Comments.ua, UGMK.info, and the photo agency 

PHL. Judging by the changes in their respective editorial 

policies, the panelists said that they suspect that the new 

owners are connected closely to the current government.

Founded in 2013, Multimedia Invest Group launched several 

outlets: a free national daily newspaper, Vesti, with an 

estimated print run of 150,000 copies; television, online, and 

radio holdings in Kyiv and Lviv; and Vesti.Reporter magazine 

(by license from Russian Reporter), with plans for wider 

expansion in digital frequencies. The manager and owner 

of the holding is Ihor Guzhva, the former editor-in-chief of 

Segodnya. Natalia Ligachova, founder and editor-in-chief of 

Telekritika.ua, described Vesti.Reporter coverage as delicate 

brainwashing to promote Russian interests in Ukraine.

Regarding news sources and information in minority 

languages, Gumenyuk expressed the belief that coverage 

of any topics related solely to the minorities will work 

against their interests, and tend to isolate and dissociate 

them from the rest of society in an extremely dangerous 

way for a multicultural society. “Ukrainian media very often 

use ethnic stereotypes, xenophobia, and hate speech, and 

neither the government nor the general public express their 

negative reaction on such statements or reports,” she said. 

Kumok added that long ago, he would periodically publish 

pieces about nationality issues, and they were not popular 

among readers.

Kvurt noted that coverage of the world, country, and 

Ukraine’s regions is neither adequate nor sufficient in 

relevant media outlets, due journalists’ poor professionalism; 

they fail to consult multiple sources, travel, or talk to 

people to learn the real story. The country offers just a 

few examples of media outlets with high quality coverage, 



222 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Kvurt said. Gumenyuk added that Kyiv residents do not 

receive relevant information about the regions, while an 

old Cold War mentality blocks full coverage of the West. 

Dobrodomov agreed that national media do not notice or 

cover regional issues.

Khomenok added that online media diversity and quality 

vary from region to region. Some oblasts have leading 

quality online news sources, while in other regions, people 

have to rely on the national online media.

Gumenyuk added that the mainstream media marginalize 

coverage of sensitive but critical social problems. As an 

example, Rikhtun mentioned that AIDS/HIV issues are not 

covered. Once in a year, there might be a press conference 

with relevant officials and experts, but media seem to 

attend only with reluctance.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Ukraine Objective Score: 1.40

Pogorelov noted Ukraine has both effective and ineffective 

media companies, and the market leaders are usually 

managed effectively. State subsidies are used for financing 

municipal media, and this distorts the market. In fact, private 

media companies find it almost impossible to compete with 

subsidized media outlets in small-town markets.

“An economic crisis is developing in the country, and 

this is reflected in media revenues as well as the level of 

independence and compliance with classic standards,” said 

Kumok, a regional publisher. “For instance, I cannot afford 

to employ a copywriter or marketing manager. There is no 

hope that situation will change soon. Newspaper sales are 

decreasing, advertising is in stagnation, and websites are the 

only growing platforms,” Kumok concluded.

Dobrodomov noted that the situation is not hopeless as long 

as some media can still produce high-quality content. “In our 

case [ZIK], the quality of our content ensured higher ratings, 

and that directly influenced our advertising revenues 

positively, despite the general decline of the market. We 

even have exceeded the business plan figures, and managed 

to afford two marketing analysts,” he said.

Others have had a harder time transcending the harsh 

market realities. Garaguts said, “We do not have any 

business plan, as I cannot imagine how to plan in such 

circumstances.” According to Rikhtun, rampant copyright 

violations hinder media business efficiency. “Once you 

produce quality online product, it is stolen immediately,” 

she said.

Lavrov echoed that Ukrainian media continue to serve as 

tools of influence rather than business, and even in the 

cases of a profitable media outlet, an advertising director 

might have a major say in editorial policy. He explained 

that in many media companies, their contracts with large 

advertisers indirectly influence editorial decisions to 

publish—or refrain from publishing—critical stories related 

to them, for fear of losing contracts.

Gumenyuk expressed the belief that national mainstream 

media have money, but their management is efficient and 

affected by the widespread system of kickbacks. “There is no 

meritocracy in hiring professionals,” she said. “Moreover, for 

several years, the best qualified cadres have been squeezed 

out from the most popular channels, as it was harder to 

manipulate them.” She underscored that Ukrainian media 

are very dependent on their owners, and other revenue 

sources are secondary.

Quite a number of business owners that might be ready 

to sponsor media cautiously prefer to invest into less risky 

businesses. According to Forbes Ukraine, the four largest 

media groups admitted that the television business is a 

losing enterprise financially. They spend $500 million per 

year, while the market is less than $450 million—and their 

losses amount to $300 million a year, as the advertising 

market is undervalued by one-third. Every year, the owners 

have to supply an extra $50 to $120 million each per year.

Pankratova agreed that the conditions for doing business—

from the political interests of owners, the harsh economic 

situation, the distorted advertising market, and the lack of 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



223UKRAINE

reliable ratings—collectively do not provide for editorial 

independence, and thus most media are not sustainable.

Torbich commented that regional media lack honest 

advertising money. “They publish a large share of jeansa. 

Meanwhile, most online media are not self-sustainable; they 

are financed by non-transparent owners, primarily with 

political interests. Media that lack entertaining content also 

face greater challenges to sell advertising, too.”

Kumok added that for printing facilities, fulfilling orders 

from the municipal or state-owned media or enterprises is 

no longer lucrative, as governments do no pay in time, given 

the state treasury deficit. “Advertisers in Sebastopol started 

to ask for deals, and state and municipal enterprises that 

used to order informational materials now complain about 

their lack of budgets for media,” Rikhtun said. Dobrodomov 

confirmed that indebtedness to ZIK for such services as 

broadcasting of the city council sessions and re-broadcasting 

of the municipal television signal has increased to more than 

UAH 1 million ($100,000), a rather noticeable sum for the 

regional station. These services have become an unstable 

source of revenue.

According to the NGO All-Ukrainian Advertising Coalition, 

the 2013 media advertising market (television, radio, print, 

and the Internet) totaled UAH 8.9 billion ($888.6 million), an 

increase from 2012. Projections indicate that it may increase 

by another 10 percent in 2014.

In 2013, almost half of the advertising market went to 

television, with the television advertising market reaching 

4.44 billion UAH (about $445 million). Sponsorship of 

television programs is estimated separately at 500 million 

UAH (close to $50 million). The coalition does not distinguish 

between regional and national television advertising. It 

states that regional television advertising includes budgets 

of television channels that are not covered by audience 

research and therefore do not have ratings, and their 

budgets are formed by small local advertisers—and even 

combined, they are within the margin of error of the total 

spending on television advertising.

Print outlets decreased their advertising revenues just 

slightly in 2013; newspapers lost about 10 percent of their 

advertising revenues, while magazines, non-standard 

placements (such as sponsorship, inserts, special 

supplements, and projects) and classifieds lost about 1 

percent each.

In 2013, radio advertising increased by about 10 percent, 

and is projected to increase by 15 percent in 2014. Retailers 

increased their 2013 radio budgets by 30 percent, and 

more than 35 percent of banks advertised on radio (up 20 

percent). Coalition experts said that a lack of crowding, 

adequate pricing, and availability of quality research are 

the factors for growth in the radio segment, and that radio 

might have better potential if stations improve program 

content and diversity.

According to the All-Ukrainian Advertising Coalition, 

Internet advertising in 2013 grew by 35 percent to UAH 

1.060 billion ($105.8 million). Ads include banners, videos, 

and digital (SMM, context in social networks, etc.) 

advertising. Kommunikaciynyi Alliance also monitors the 

advertising industry. It tracks advertising at 16 radio stations 

and 250 print publications.

The panelists agreed that disparities remain in the 

advertising market between television and other 

media as well as between the capital and the regions. 

Dobrodomov explained that advertising agencies tend to 

be unprofessional and deal in kickbacks; they prefer to 

use easy placement schemes when advertising does not 

necessarily reach its promised effect. The rare exceptions are 

a few large companies that come to the regional market, 

make transparent tenders, and maintain professional 

relations under the contracts. “One example is Akhmetov’s 

energy company, DTEK, which placed an approximately 

UAH 5 million ($500,000) campaign in the region,” 

Dobrodomov said.

At the end of 2012, the three largest media groups (SLM, 

Inter, and Ukraina), with a combined 70 percent of the 

television audience, merged their efforts in advertising 

sales. The alliance introduced a 25- to 40-percent price 

increase in 2013, and as a result, SLM’s occupancy rate of 

advertising spots decreased from 92 to 68 percent. Its main 

television competitor, 1+1 Media, with about 13 percent of 

the television audience, managed to increase its occupancy 

rate instead.

Khomenok agreed that the television advertising market is 

under an oligopoly; a small number of media buyers divide 

the major share of advertising money between a few main 

television channels that belong to the Industrial Television 

committee. The other national and regional television 

companies are thankful for whatever small leftovers they 

can grab, according to Khomenok.

Pogorelov added that large advertising agencies have 

increased pressure on print media this year and used 

discriminatory discounts, in which the discount for placing 

ads on television and in print is lower than ads placed only 

on television.

Kumok said that the share of advertising in his media 

holding revenues has already declined to 45 percent. If 

subscriptions fall, as expected now, the decline may deepen.



224 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

The approved state budget for 2014 allocates UAH 686 

million ($68.6 million) for financing of the state-owned 

television companies, state-owned agency UkrInform, and 

the Ukrainian version of EuroNews channel, which is 67 

million lower than in 2013. In addition, the government 

plans to grant UAH 4.3 million ($430,000) to fund media 

employee training at Ukrteleradiopresinstitute.

The government funds the media in two ways: it either gives 

direct subsidies to state-owned/municipal media outlets or 

executes agreements to cover its activities through state 

and private media. Garaguts gave an example: In 2013, 

Dnipropetrovsk city authorities allocated UAH 5 million 

($500,000) to support the media, with most of the sum 

directed to the municipal newspaper Nashe Misto owned 

by the local city council and channel 34 kanal. The oblast 

budget allocated about UAH 6 million ($600,000) for 

regional media, e.g., for advertising the local authorities 

in private television channels 9 kanal, 11 kanal, 24 kanal, 

34 kanal, and oblast state television. Garaguts added 

that employees of Dnipropetrovsk city and enterprises 

funded by oblast budgets are forced to subscribe to 

municipal newspapers.

According to Dobrodomov, Lviv is an exception. Due to the 

Lviv media’s authoritative standing and position, both the 

city council and the oblast council distribute funds allocated 

for coverage of the local government rather fairly, because 

they do not want to quarrel with any media. He added that 

the private channel ZIK managed to insist on providing time 

for various deputies of the council proportionate to their 

representation, and marked those spots as advertising.

Having labeled such allocations for coverage of local 

government as “state jeansa,” Torbich also confirmed that 

the local government in Rivne provides such allocations to a 

wide range of media, with the main private outlets included 

but certain municipal media prevailing. In Rivne, the local 

government also does not want to quarrel with media and 

tries to maintain their loyalty. He stressed that this indeed 

strengthens loyalty to the government among media, and 

contributes to self-censorship.

Television audience research is ordered by the Industrial 

Television Committee (ITC), which unties four main television 

groups (Inter, 1+1, Ukraina, and StarLight Media), 5 kanal, 

four main media groups (Publicis Groupe Media, Omnicom 

Media Group, ADV Group, Group M), and Media Arts Group 

Ukraine agency.

GfK Ukraine is contracted to continue conducting television 

audience research until the end of 2014. However, ITC is in 

the process of suing GfK Ukraine to terminate the contract, 

and ITC has contracted Nielsen to conduct audience research 

in 2014. The research panel will include 55 channels, will be 

based on national sample of 3,740 households (50 percent 

more than current sample), and will allow for analysis of 

narrower target groups.

The majority of regional media cannot afford to purchase 

professional market research. Dobrodomov said that ZIK is 

the only regional television company that uses professional 

market research. “In summer 2013, we entered the monthly 

GfK panel for a substantial UAH 75,000 ($7,500) per 

month; in three months, we repaid these costs and tripled 

our advertising revenues. We hired marketing analysts 

who interpret survey results and we clearly know our 

audience [and] its needs, and plan programming schedule 

accordingly,” he said. “Although the quality of research 

is questionable, there are no other alternatives at the 

market, and all market players accept it. If you want to get a 

serious advertiser with substantial budget, you have to use 

such methods.”

In absence of reliable data on audience and ratings, regional 

and local companies do not base their sales on GRP (gross 

rating point) for selling advertising, but sell it per minute. 

This hinders the development of the advertising market. The 

Independent Association of Broadcasters (IAB) commented 

that Nielsen research is too expensive for regional 

companies, and it plans to combine its members in an effort 

to order research based on DAR-CATI (day-after-recall 

computer-assisted telephone interview method) for regional 

and local television companies. Participation should cost no 

more than UAH 25,000 ($2,500), and the sample would be 

about 800 in a certain city. In a city of 70,000, a GfK panel 

would have only a few peoplemeters. At the end of 2013, 

IAB called for potential participants to join the so-called 

TV-Local research in 26 cities in Ukraine.

The Industrial Radio Committee has been ordering radio 

audience research based on the DAR-CATI method since 

2012. This survey covers cities with a population of 50,000 

or more. The market players have become acclimated to the 

survey, and a number of new radio networks and regional 

stations have joined. The key radio groups—UMH and TAVR 

Media—became members of EGTA, the Brussels-based trade 

association of television and radio sales houses that markets 

public and private broadcast advertising space across Europe 

and beyond.

TNS Ukraine has measured the Internet advertising market 

within its media market research since 1998. In 2013, TNS 

launched a new audience research called Content Meter 

that presents weekly ratings of the most popular stories 

and topics in Ukrainian on the Internet. GfK conducts 1,000 

personal interviews per month. The Kyiv International 

Institute of Sociology also measures the Internet audience 

from time to time, as do Gemius and InMind Factum Group 

Ukraine, which involve 50,000 respondents and 200 large 



225UKRAINE

websites. Often the results of different companies vary, due 

to different samples and interpretations.

TNS Ukraine conducts print media audience research using 

the surveys MMI Ukraine (Marketing and Media Index 

Ukraine, national publications) in all cities with more 

than 50,000 inhabitants, PMI Regions (specialized and 

national publications), and NRS regions (local and national 

publications) in eight cities of Ukraine. Internet, radio, and 

television audiences are researched within MMI Ukraine.

But panelists said that honest figures on the advertising 

market are not available, and there were no attempts 

to change the situation in 2013. Pankratova said that 

advertising market funds are not being distributed fairly 

because of kickbacks, lack of market surveys, or ignoring 

available research. “There is no legal responsibility for lying 

about circulations, ratings, etc.,” she said. “It’s not possible 

to get data on circulations from the printing houses, as it 

is considered a commercial secret. Therefore, there are no 

mechanisms to influence dishonest market players.”

Gumenyuk said that market surveys could be useful, but in 

many instances, they are superficial products of no use. If 

earlier the media learned how to lie about circulation, now 

they have learned to boost traffic numbers, she said.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Ukraine Objective Score: 2.11

Ukraine has a developed network of trade associations, 

media trade unions, and media-supporting NGOs. The 

print trade associations are the Industrial Television 

Committee (ITC), the IAB, the Radio Broadcasting 

Committee, the Ukrainian Press Publishers Association 

(UAPP), and the Association of the Independent Regional 

Publishers of Ukraine, and Internet associations include 

the Ukrainian Internet Association and Ukrainian 

Association of Advertising in Internet. The All-Ukrainian 

Advertising Coalition measures the media and non-media 

advertising market.

Gumenyuk commented that “professional associations 

exist, and the journalism community is mighty compared 

with other professional communities. Yet there is a division 

among journalists on the methods, and associations work 

rather nominally and lack real tools of influence.”

As an IAB board member, Dobrodomov stressed that he 

appreciates the association’s efforts to boost regional 

television audience research, but is unsatisfied with 

the results of its interaction with NATSRADA on unfair 

licensing issues. “Its actions have become more and more 

authoritative by nature, and the dialogue with NATSRADA 

has had no effect. Being independent, IAB unites many 

dependent television channels that fear to fight,” he said.

In the case of IAB, Kvurt commented that Internews Ukraine 

surveyed television channels asking how much they were 

ready to fight over licensing issues, and most of them said 

that they definitely do not plan to quarrel with NATSRADA. 

Kvurt also said that in an oligarchic economy, some 

associations (ITC, for instance) promote oligarchic interests.

Khomenok noted that United Media Holding previously 

exerted major influence on UAPP, but now that 

Kurchenko bought the holding, he cannot speak to how 

UMH influences UAPP. Gumenyuk expressed doubt that 

associations and NGOs have effective tools for influence in 

Ukraine, and Kumok agreed that in an authoritarian society, 

democratic institutions cannot be effective.

Having new top management for the second year, the 

National Union of Journalists of Ukraine (NUJU) has made 

certain progress. NUJU has 20,000 members, mostly in the 

regions, while the Independent Media-Trade Union, which 

moved to NUJU premises, is more influential in Kyiv. Both 

organizations became members of the European Federation 

of Journalists. They have made numerous joint statements 

against violations of journalism rights. NUJU lobbied to 

remove state influences from the media, and assisted 

journalists during coverage of the EuroMaydan protests, 

distributing jackets labeled “press.”

Khomenok stressed that NUJU chapters in the regions are 

rather independent from its central management—and 

in many cases lag behind. Many governmental officials 

and people who are no longer journalists retain their 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



226 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

NUJU membership. On December 27, 2013, however, NUJU 

expelled Minister of Interior Vitaliy Zakharchenko, who was 

its member since 2004, for violation of journalists’ rights.

Pankratova agreed that NUJU fails to be the body for 

self-regulation of journalists and effective protection of 

journalists’ rights. The union has been unable to make any 

progress on certain issues, such as creating a single press 

card for journalists.

Torbich said that media-supporting NGOs funded by foreign 

and international donors help the media with training 

programs, webinars, and legal support in a more effective 

way than trade and professional associations. “This help 

allows media to remain independent,” he said. “In contrast, 

the activities of industrial associations and trade unions 

are imperceptible.”

Khomenok mentioned a positive development: With rapidly 

declining media circulations and revenues, quite a number of 

media groups rely on non-profit-style organization, running 

online media resources and performing certain social 

functions, which can be fulfilled neither by governmental 

bodies nor private media. Examples include investigative 

reporting bureaus and anti-corruption initiatives.

Gumenyuk agreed that only NGOs truly support freedom of 

speech, but very often suggest their own agenda to target 

groups, rather than listening to needs. She added that this 

problem extends across civil society.

Kvurt stressed that a big issue is the absence of state and 

local governmental support for NGOs. He said that funding 

could be distributed on competitive basis but instead is 

absent. Khomenok noted that both state and regional 

budgets provide for certain support of NGOs, but it 

primarily channeled to war veterans, handicapped people, 

youth, and sports. In many instances, those are pocket 

organizations closely connected to local administrations. The 

panelists did not discuss whether such support could skew 

editorial independence.

According to Rikhtun, although ruling politicians demand 

accountability from NGOs that receive foreign funding, she has 

noticed many instances in Crimea in which Russian patriotic 

organizations funded by the Russian Federation never report 

to the public or the state. She gave the example of a Crimean 

man that is simultaneously the head of a Russian patriotic 

organization and an owner of a media outlet in the region.

Kumok expressed the view that academic journalism 

education in Ukraine is a disaster; and that upgrading staff 

is easier than expecting graduates to arrive on the job with 

the skills they need. Torbich confirmed that some schools are 

not well utilized, saying, “We welcome journalism students 

for internships in our investigative reporting agency, but just 

few, some 0.5 percent of all local students, are interested. 

The low quality of academic education persists; some 

students look for workshops conducted by NGOs.”

Gumenyuk noted that there are a number of academic 

journalism programs that provide for practical exposure and 

incredible education, such as Digital Future Journalism, and 

graduate programs at Kyiv Mohyla Academy and Lviv-based 

Ukrainian Catholic University. “I met interns and graduates 

from these programs, and I am very satisfied with their skill 

level,” she said. But she added that “this year, the master’s 

program of Kyiv-Mohyla Academy was not been funded 

from the state budget, and the competition for paid-for 

courses declined. Therefore, it was obvious that the general 

quality of the enrolled students decreased as well.”

About 20 people per year graduate from each of these 

programs. Dobrodomov, having expanded ZIK staff from 

some 30 to 250 employees, is interested in hiring graduates 

of these programs, but he too could find just a few.

Gumenyuk noted that short-term training workshops have 

gained popularity, but questioned whether participants are 

able to use their acquired knowledge if the media system 

itself is unhealthy. Rikhtun said that NGOs conduct various 

workshops, but their prestige is in decline as journalists do 

not have as much opportunity to use the skills gained.

The panelists also expressed doubt as to whether numerous 

journalism courses and schools based on the largest 

television channels provide adequate quality of training, 

when the channels themselves lack professional and ethical 

standards and practice censorship.

Kvurt noted that in some instances, Ukrainian journalists are 

offered master classes by Russian journalism stars serving the 

interests, he said, of Putin’s regime. Kvurt expects a negative 

influence on the Ukrainian media community from this.

Ukraine’s printing facilities are fully de-monopolized. 

Kumok confirmed that print outlets have no problems 

with newsprint and equipment, although he added that 

sometimes, printing presses might be pressured mildly not to 

print something.

Kumok, who runs a net of kiosks in Melitopol, said, “Every 

year some new requirements to kiosks may appear, but I 

have not experienced serious problems. Once the land rent 

was not renewed, but my kiosks remained untouched.”

However, Garaguts said that one of the largest distribution 

companies in Dnipropetrovsk keeps a monopoly in the 

city’s central districts and obtained land for its kiosks under 

privileged terms. It has introduced economic censorship for 

media critical to the government. “It allows state, municipal, 



227UKRAINE

and pro-governmental media to enter its kiosks network for 

free, while other media are charged UAH 54,000 ($5,400) 

just for entering the network,” she said.

The Ukrainian post office, Ukrposhta, announced an 

increase of its tariffs for subscription and delivery of 

periodic publications by 45 percent, in effect since January 

2014. Experts estimated that this would lead to increasing 

subscription prices by 10 to 15 percent. NUJU called upon 

Ukrposhta to keep its price increase at the level of no 

more than 25 percent, and criticized it for the timing of its 

announcement on the eve of a subscription campaign.

According to international agreements, Ukraine has to 

fully transfer to digital television in June 2015. So far, 

Zeonbud, which has a monopoly as a digital provider and 

expected annual turnover of UAH 1 billion ($100,000,000), 

announced an unprecedented discount of 75 percent from 

its initial price. For instance, the largest television group, 

StarLightMedia, would pay $1 million per year—but it still 

has criticized Zeonbud’s pricing policy. According to media 

reports, the national television channel’s cost is UAH 2.9 

million ($290,000) per month. Kvurt added that Zeobud has 

expensive tariffs, and its ownership is non-transparent, while 

the quality of its services is low due to lack of investment.

Ukraine has more than 700 cable operators, and most of them 

were against the NATSRADA decision to increase the number 

of channels obligatory for the so-called social package (the 

cheapest) from 15 to 32. According to media reports, 3.63 

million families in Ukraine use cable television. Cable operators 

made a number of attempts to switch off independent 

television channels. For instance, in December 2013, cable 

operator Triolan switched off TVi channel in the largest cities 

of Ukraine: Kyiv, Donetsk, Kharkiv, Odesa, Dnipropetrovsk, 

Simferopol, Poltava, Zaporizhzhya, Luhansk, and others.

Satellite platforms are represented by Vision TV (Viasat), 

NTV-Plus Ukraina, Extra TV, and newcomer Lybid of the 

Russian satellite leader Tricolor. A new provided often 

induces existing operators to decrease prices. According to 

official statistics, about 300,000 households in Ukraine use 

satellite television.

In 2013, the operators of Internet television IPTV and OTT 

started to legalize their activities. By the end of the year, 

about 100 providers had obtained licenses, while a few 

hundred still operate illegally.

Kvurt complained that with regard to smartphone 

communications, “quality Internet in villages is a serious 

problem.” Khomenok noted that Ukrtelekom, which belongs 

to Rinat Akhmetov, has a substantial market share in ADSL, 

services of wired and wireless broadband Internet.

According to IKS Consulting, broadband Internet 

penetration of households reached 35 percent in 2012 and 

might increase to 43 percent in 2015, with as much as 65 to 

70 percent in large cities.

GfK Ukraine’s Internet usage intensity index (July 2013) 

indicated that Ukraine has sufficient infrastructure for 

businesses’ access to the Internet. The index showed an 

overall score of 25 points (out of 100) and 32 points in Kyiv, 

that 79 percent of Ukrainian companies have broadband 

Internet access, 62 percent have their own website, and 34 

percent advertised online.

List of Panel Participants

Dmytro Dobrodomov, general director, ZIK TV, Lviv

Olena Garaguts, director and chief editor, Litsa, 

Dniepropetrovsk

Natalia Gumenyuk, freelance journalist; lecturer on 

international media, Journalism School of Kyiv Mohyla 

Academy, Kyiv

Oleg Khomenok, independent journalism trainer, senior 

media advisor, Internews Network U-Media project, Kyiv

Mykhailo Kumok, publisher and chief editor, MV holding, 

Melitopol

Kostyantyn Kvurt, chairman of the board, Internews-Ukraine, 

Kyiv

Vladyslav Lavrov, regional coordinator, Organized Crime and 

Corruption Reporting Project; journalist, Kyiv Post, Kyiv

Lyudmyla Pankratova, media-lawyer, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

Oleksiy Pogorelov, general director, Ukrainian Association of 

Press Publishers, Kyiv

Tetyana Rikhtun, director, Media Center IPC Sebastopol; 

freelance investigative journalist, Sebastopol

Volodymyr Torbich, chief editor, Rivne Agency for 

Investigative Reporting, Rivne

The following participant submitted a questionnaire but did 

not attend the panel discussion:

Tetyana Lebedeva, honorable chairman, Independent 

Broadcasters Association, Kyiv

Moderator and Author

Kateryna Laba, executive director, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

The panel discussion was convened on December 2, 2013.




