
MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011262

KYrGYzstan

The new Constitution of Kyrgyzstan, adopted by referendum on June 27, 2010, 

heralded some important changes for the media, introducing an unprecedented 

provision: “No one may be prosecuted for spreading information, defaming, or 

demeaning the honor and dignity of an individual.”



263

INTRODUCTION

KYrGYzstan

Iin early april 2010, opposition leader roza Otunbayeva took to twitter to call on President Kurmanbek Bakiyev 

to step down and to put an end to violence against protesters demonstrating against rising utility prices and 

government repression. On april 7, Otunbayeva tweeted: “We want a free Kyrgyzstan! Bakiyev and his cowards 

are no match against the will of the Kyrgyz people!”1 Bakiyev fled to his hometown, Osh, in the south, and 

Otunbayeva began leading as the president during the transition period until the presidential elections, set for 

December 2011.

in the lead-up to this dramatic turn of events, known as the april revolution, 2010 saw severe repression of 

the media. a whole parade of facts could be listed to demonstrate the lack of freedom of the press during the 

first few months of 2010: internet news sites were blocked; foreign stations azattyk (the radio Free europe/

radio liberty Kyrgyz-language service) and BBC radio and television were taken off the air; issues of Forum 

were confiscated; and stan tV television company were shut down for using unlicensed software. By March, 

the media system was under acute pressure. the government shut down several popular blogs at blog platform 

Kloop.kg; they included antibaks.kloop.kg and two other blogs whose authors had been sharply critical of the 

president, his family, and the activities of the national security Council. according to the annual freedom rating 

by reporters sans Frontières, Kyrgyzstan’s rating fell to its lowest ever in 2010, earning the “strict censorship” 

label, tumbling 25 places since 2009 and earning a ranking of 159 out of 178.

But the april revolution changed everything. the new government loosened restrictions on the media, 

eliminated criminal penalties for libel, and paved the way to help journalists gain greater access to information. 

the new Constitution of Kyrgyzstan, adopted by referendum on June 27, 2010, heralded some important 

changes for the media, introducing an unprecedented provision: “no one may be prosecuted for spreading 

information, defaming, or demeaning the honor and dignity of an individual.” thus, the legal framework was 

liberalized even more, bringing guarantees for freedom of speech and freedom of the media into line with 

international standards. 

however, in June, when conflict erupted in Osh between ethnic Kyrgyz and ethnic Uzbeks, the level of 

censorship and self-censorship increased dramatically. the vast majority of journalists and media played down 

the negative and suppressed photos and videos for fear of provoking a new wave of violence and an escalation 

of the conflict.

Other notable issues holding back the development of the media in Kyrgyzstan include the failure to formulate 

a plan for the conversion to digital broadcasting, weak editorial policies, and the lack of solidarity within the 

profession. even violent crimes against journalists have not prompted a spirit of unity, and the journalists’ 

associations and trade associations that do exist are poorly organized and ineffective at lobbying for change.

1 roza Otunbayeva’s twitter feed, http://twitter.com/otunbayeva

K
Y

rG
Y

zsta
n

OVERALL
SCORE:
1.66



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011264

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

KYrGYzstan at a GlanCe

MeDia-sPeCiFiC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
250 including 4 main dailies and 4 other major papers; radio: 6 main 
stations, 31 others; television stations: 7 main stations, 3 local cable 
networks

 > Newspaper circulation statistics: top four by circulation: Super Info 
(circulation 80,000, private, Kyrgyz language), Vechernij Bishkek 
(circulation 50,000, private, russian language), Pyramid (circulation 
40,000, private, russian language), Delo (22,000, private, russian 
language)

 > Broadcast ratings: top two: national tV and radio Broadcasting 
Corporation (state-owned, both languages), 5th Channel (private, 
russian and Kyrgyz)

 > News agencies: Kabar (state-owned), aKipress (private), and 24.kg 
(private)

 > Annual advertising revenue in media sector: estimated $5 million in 
2008

 > Internet usage: 2.195 million (2009 est., CIA World Factbook)

General

 > Population: 5,508,626 (July 2010 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Bishkek

 > Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uyghur 1%, other 5.7% (1999 
census)

 > Religions (% of population): Muslim 75%, russian Orthodox 20%,  
other 5%

 > Languages (% of population): Kyrgyz 64.7% (official), Uzbek 13.6%, 
russian 12.5% (official), Dungun 1%, other 8.2% (1999 census)

 > GNI (2009-Atlas): $ 4.600 billion (World Bank Development  
indicators, 2010)

 > GNI per capita (2009-PPP): $2,200 (World Bank Development  
indicators, 2010)

 > Literacy rate: 98.7% (male 99.3%, female 98.1%) (1999 est., CIA  
World Factbook)

 > President or top authority: President roza Otunbaeva (since  
May 19, 2010)

1.
47

2.
02 2.
09

1.
94

1.
14

1.
81

1.
68

1.
61

1.
41

2.
25

1.
88

1.
88

1.
25

1.
48

1.
87

1.
27

1.
16

2.
08

2.
07

1.
61

20
01

20
09

20
10

20
11

20
11

20
11

20
11

20
11

20
01

20
09

20
10

20
01

20
09

20
10

20
01

20
09

20
10

20
01

20
09

20
10

MeDia sUstainaBilitY inDeX: KYRGYzsTAN

sU
sT

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVEs

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls



265KYrGYzstan

co-defendant in several libel cases—though it was spared 

punishment thanks to the court’s even-handed attitude.

By spring, an expert group completed its work on a bill 

on radio and television broadcasting, and efforts were 

underway to introduce deeply conservative amendments to 

the media law. additionally, a bill on secret information was 

sent to parliament for debate. the bill threatened to reduce 

journalists’ access to information significantly by elevating 

any social or political information of even the most marginal 

interest into the category of “secret.”

after the april revolution, the country held a referendum on 

a reformed constitution that abolished journalists’ criminal 

liability for defamation; the interim government issued a 

decree establishing public service television; and the state 

broadcaster created a supervisory council including media 

experts and nGO representatives.2 Furthermore, under 

the decree, the supervisory council replaces the Kyrgyz 

president as the appointing authority for the director-general 

of the Public radio and television Corporation of the 

Kyrgyz republic (PrtC). Kubat Otorbaev, the head of the 

Kyrgyz service of azattyk, was appointed the first PrtC 

director-general. also as part of the decree, the interim 

government adopted a resolution on the PrtC regulating 

management issues.

even with pro-media legislation in place, the authorities 

still are a major determinant in de facto press freedom in 

the Kyrgyz republic. as KirtaG news agency editor-in-Chief 

igor shestakov noted, “it all depends on how democratic 

the officials in the president’s inner circle are, rather than 

on how democratic the laws are.” thus, the key means of 

protecting freedom of speech is a legal defense under the 

Code of trial Procedure, which is adversarial in nature. if the 

media do not come to court “all guns blazing,” then they will 

certainly lose, whatever the circumstances, even if the truth 

is on their side. evidence, motions, results of expert reports—

everything must be presented by the media as the defendant. 

Moreover, judges show selectivity that involves not only 

politics, but commercial and family pressures and even their 

2 after the april revolution, the national radio and television 
Corporation became the Public radio and television Corporation of 
the Kyrgyz republic.

OBJECTIVE 1: FREEDOm OF sPEECh

Kyrgyzstan Objective Score: 1.94

Kyrgyzstan’s score for freedom of speech suffered due to 

political instability, the resulting uncertainty, and ethnic 

strife. On the one hand, the new government has taken steps 

that might yield future improvements; on the other, it is too 

soon to see the impact, and problems of the past continue 

to haunt the legal environment. the small loss in score came 

about from lower scores in indicators 3 (market entry and 

taxation), 5 (legal guarantees of editorial independence 

for public media), and 8 (unrestricted media use of other 

news sources). Most indicators scored close to the objective 

average, but indicator 4 (attacks on journalists) and indicator 

5 lagged by more than half a point. indicators 8 and 9 

(free entry into the journalism profession) exceeded the 

average by a little more than half a point and more than a 

point, respectively.

the year 2010 was transformative for media legislation. at 

the beginning of the year, for example, news agencies could 

not easily to go about their work. Often, information from 

an agency’s website was used in trials as the evidentiary basis 

for finding defendants guilty. that being the case, quite 

often the agency itself would be made a co-defendant. For 

example, in 2010, aKipress news agency was charged as a 

LegaL and sociaL norms protect and promote  
free speech and access to pubLic information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> the law protects the editorial independence of state or 
public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

> public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

As KirTAG news agency Editor-in-Chief 
Igor Shestakov noted, “It all depends 
on how democratic the officials in the 
president’s inner circle are, rather than on 
how democratic the laws are.”



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011266

70 percent of the frequencies are used by the military and 30 

percent by civilians.”

in addition, Maychiyev expressed concern regarding the 

pending digital conversion. “now, in light of the imminent 

transition to digital technology, the state Communications 

agency is hopeful that all the problems with the limited 

nature of the frequency spectrum will be solved. But neither 

the legislative nor the technical changes are being worked 

on in advance, so the transition to digital technologies and 

the increase in the frequency spectrum it allows may bring 

additional problems.”

since the april revolution, the licensing situation has 

remained unclear, but enforcement of licensing law 

has continued to be discriminatory. in the case of the 

Uzbek-language television channel Mehson, the prosecution 

alleged that the station played a destructive role in inciting 

inter-ethnic conflict in the south of the country. When 

the prosecution entered a plea for its closure, sCa hastily 

informed the channel’s owner, Mirzakhojayev zhavlon, that 

it was terminating Mehson’s license. after lawyers intervened 

and succeeded in having sCa review the case, the license was 

suspended for three months but not withdrawn entirely. sCa 

made the decision in light the absence of an official court 

ruling or government order on the allegations, or any other 

compelling reason. the owner elected to remake the station 

into an educational television channel and rename it Bashat, 

but according to the law, the owner must now go through 

the frequency allocation procedure again.

the lack of transparency in licensing and frequency allocation 

procedures shows in cases in which local media were granted 

national frequencies after the revolution. For example, the 

interim government announced the nationalization of a few 

television channels that the ex-president’s family members 

snapped up previously in raids or sold illegally. in this way, 

Channel 5 and Pyramid were nationalized. nobody seems to 

know what stage the process is in, or whether there will be 

re-registration followed by licensing procedures.

the former government’s plan for the transition to digital 

broadcasting was nearly ready in spring 2010—but as a 

result of the april revolution, it has been abandoned. Media 

members wonder whether the country have a social package 

with guaranteed nationwide availability; how villagers, who 

mostly still have outdated television sets from the soviet era, 

will be able to upgrade their television sets; and what the 

state’s vision is for regional television. these questions remain 

undecided, but the panelists were certain that the country 

is not ready to make the transition to digital television. For 

radio, going digital has been postponed until 2018.

own prejudices. as a result, sometimes arguments are heard 

(“he didn’t have to write it,” “Why was she hanging about 

at night?”) that blame or stigmatize journalists for carrying 

out their professional duties. Freelance television journalist 

alexandr Kulinsky commented, “the meaning of legislation in 

the media sector is always selective: Put pressure on whoever 

you have to. that is why the legislation is tailored with a 

lot of loopholes—so that through the legislative ‘colander,’ 

anyone can be allowed either to pass through or to be held 

back, if it suits someone to do so.”

For decades, the question of broadcast licensing was closed 

to the public; the government did not disclose the true 

number of frequencies in any region or nationwide, nor the 

criteria for awarding frequencies. in early 2010, a government 

decree transferred control over means of communication 

from the state Communications agency (sCa) to the state 

anti-Monopoly agency. after the april revolution, sCa took 

over those functions again.

authorities allocated frequencies very rapidly in the lead-up 

to elections, with most of the television stations in the 

capital, Bishkek, expanding their coverage areas. For example, 

the echo Manasa television channel, previously limited to 

the capital, was enabled to broadcast across the whole 

country. the Chinese television channel sstV9 won the right 

to broadcast nationwide as well, and nts channel was in 

the process of obtaining frequencies for the whole country. 

now, according to information that the journalists obtained 

from sCa, the capital has no frequencies left, although some 

remain in the regions.

shamaral Maychiyev, chair of the Commission for the 

Consideration of Complaints about the Media, highlighted 

the military’s use of frequencies and the effect on fair 

allocations. “the country’s armed forces have, for many years, 

been given military radio equipment from various countries 

for humanitarian purposes and have indiscriminately taken 

over certain frequencies—in practical terms, whatever 

frequencies the equipment worked on when it was switched 

on were used,” he said. “that is why it is quite impossible to 

post lists of allocated frequencies, since at the end of the day, 

For example, not a single other business 
venture has been subjected to a sudden, 
all-out audit of its software usage or 
been closed down for using unlicensed 
software, but that is exactly what 
happened to the independent outlet 
STAN TV not long before April 2010.



267KYrGYzstan

the situation regarding violence against journalists is 

paradoxical. On the one hand, after the events of april, the 

number of crimes organized by the regime against journalists 

and media outlets declined sharply, down to hardly any. 

But on the other hand, more and more journalists have 

fallen victim to the mass revolutionary unrest. With cuts 

in law enforcement, journalists became a more vulnerable 

group. as the panelists noted, the perpetrators of the 

crimes have changed: they used to be the authorities, now 

they are violent mobs. the targets are no longer individual 

journalists and editors, but entire teams. thus, during the 

april revolution, nrtC was “taken” by storm by a mob, 

and all journalists and other staff members who happened 

to be there sustained injuries. the perpetrators destroyed 

the station’s basic technical equipment as well. even the 

Uzbek-language television stations in the south of the 

country, such as DDD (which had practically nothing to do 

with politics), went off the air—as journalists and editors 

were afraid of being torn to pieces by bloodthirsty crowds 

inflamed with ethnic hatred.

the Osh office of aKipress news agency stopped work for 

two weeks after the peak of the conflict in June. When 

the staff met up again at their building after two weeks, it 

turned out that all the ethnic Uzbeks and russians had left 

the city. Journalists’ growing sense of fear and insecurity was 

evident at the open trial of a group of officials of the Bakiyev 

regime that had been in the former president’s inner circle. 

Journalists were given special seats in the courtroom, but 

very few journalists attended the sentencing hearing. Most 

preferred not to attend, even for this front-page news story.

During the events of June, journalists and media outlets 

returned overwhelmingly to censorship and self-censorship. 

they suppressed photos and videos deliberately, out of fear 

of escalating the conflict and provoking new violence—

and out of fear for their personal safety. in response to an 

organized internet campaign by ethnic Uzbeks to disseminate 

information about the atrocities bordering on genocide in 

Osh, the national and local media reacted by painting an 

unrealistic picture of reconciliation and friendship between 

the two groups, obscuring the true picture.

Crimes against journalists are not considered disturbing, and 

have no resonance among the public, not even within the 

professional journalism community itself. Maksuda aytiyeva 

On the other hand, the range of other services based 

on new digital technologies is growing actively. Kyrgyz 

citizens now enjoy mobile news, internet banking, and 

interactive television, for example. however, sCa is trying 

to gain additional censorship authority by making licensing 

obligatory for all new parties using digital technologies. 

amendments to the licensing law are resulting in double 

licensing: the television channel that selects and purchases 

content from several production studios must be licensed, and 

so must the production studios. so far, the government has 

not actively exercised control over this issue, but the provision 

is enshrined in law.

Online media face no licensing problems. Buying a domain 

name has become simpler, and the government places neither 

restrictions on opening blogs nor limits on the number of 

websites that an individual may create. a bill on electronic 

communications has been brought before the new parliament 

to cover all the new trends affecting the media, such as 

internet sites and mobile telecoms.

in terms of market entry, the media continue to be treated as 

any other type of business. Furthermore, the tax structure for 

media enterprises is comparable to that of other businesses. 

this includes the negative side of tax assessment, which 

is an extremely confusing and opaque operation. Despite 

the positive changes in the tax system in 2009, whereby 

media outlets pay Vat only once they reach an annual 

income of KGs 4 million ($85,000), charges for pension 

insurance are strangling the media and preventing any 

salary increases. in april, figures for the media’s tax liabilities 

showed that Pyramid was on the verge of bankruptcy, with 

accumulated debts to the pension fund alone of more than 

KGs 1,200,000 ($25,300). all media outlets dream of tax 

breaks and reductions in pension fund contributions, but so 

far, the media community has not formulated a collective 

lobbying strategy.

the basis for the position that media deserve such breaks 

is their belief that media enterprises are not the same as 

other commercial enterprises. although advertorial and 

entertainment media stand a good chance at profitability, 

the public service nature of news and information products 

puts media enterprises in a different class among commercial 

enterprises. Further, media experience additional pressures 

faced by no other type of business. For example, not a single 

other business venture has been subjected to a sudden, 

all-out audit of its software usage or been closed down for 

using unlicensed software, but that is exactly what happened 

to the independent outlet stan tV not long before april 

2010. the unpredictable and punitive use of the tax code and 

similar laws has the effect of promoting self-censorship.

Neither murders, nor beatings, nor 
threats against journalists inspire 
solidarity among journalists or make them 
stand up for their rights.



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011268

defaming, or demeaning the honor and dignity of an 

individual.” in connection with changes in the constitutional 

provisions on libel and slander, the government needed 

to introduce corresponding changes in other legislation 

regulating media activities. litigation in cases of libel and 

slander is complicated by the fact that there is no legal 

concept that a public figure should be subject to a higher 

standard of proof. the decriminalization of libel and slander 

did little to change the situation in statistical terms, as 

the constitutional articles have almost never been used in 

the courts. the panelists said that this is explained by the 

difficulty of proving guilt at trial—thus attempts are rare.

the panelists expressed the belief that a more sophisticated 

law enforcement system had started to work against 

journalists. in 2010, authorities had begun the practice of 

indicting journalists under “non-traditional” articles such as 

“knowingly false accusation.” For example, in response to the 

newspaper Tribuna’s smears of Omurbek tekebaev, one of 

the leaders of the interim government, prosecutors revived 

a two-year-old lawsuit against Melis turganbaev, the editor 

of Tribuna and a senior representative of the Ministry of 

internal affairs. the editor was convicted and put in prison 

after the april revolution for “deliberate failure to comply 

with an order of the court.” Uzbek-language journalists and 

media began to be charged with “inciting ethnic hatred.” 

even internet sites, which are not recognized legally as media, 

may be prosecuted if courts deem them to be harmful, or 

damaging to someone’s reputation and dignity.

Journalists do not have special rights compared to regular 

citizens regarding access to information. not one state body 

has complied with the requirements of the law on access to 

information held by state Bodies and local self-Government 

Bodies, which sets requirements for information collection, 

dissemination, and storage to help information flow. earlier, 

Bakiyev set the very same goals, but the reform did not 

succeed and neither has the law. access to information 

in state structures still depends on the personal will of 

managers to be more open and to talk to the press. Most 

government agency websites are not informative and do 

not have the capacity to respond to urgent requests or 

provide rapid responses. Most departmental press services 

are essentially incapable of providing real-time information; 

most press service workers themselves cannot obtain access to 

departmental information.

it its last months, the Bakiyev administration was remarkable 

for its tightening of control and censorship of the media 

and its attempts to limit journalists’ access to information 

to only the official version of events. at the beginning of 

the year (February 2010), bloggers on the kloop.kg platform 

tested mechanisms for obtaining information by requesting 

provided an example of the indifference. “What happened to 

the photojournalist zhyldyz Bikbaeva was indicative: she was 

in the midst of a face-off between two gangs of criminals. 

each side took her for a photographer for its opponents and 

the journalist got beaten up more than anyone else. Worse, 

the case was not classified by the court as a crime against a 

journalist, but was tried in the context of a general ‘package’ 

of cases involving gang incidents.” 

neither murders, nor beatings, nor threats against journalists 

inspire solidarity among journalists or make them stand up 

for their rights. Owners and editors are not liable for injuries 

or disabilities sustained during active duty. indeed, the 

reverse is often true: they push journalists into taking undue 

risks. editorial policy, where there is such a thing, makes no 

provision for journalists’ safety, and media houses provide no 

life or health insurance. however, during and after the events 

surrounding the conflict in the south, the soros Foundation-

Kyrgyzstan launched a project to support journalists in 

trouble, though it is limited to providing financial assistance.

regarding the laws protecting the editorial independence 

of public television, the law makes no de jure provision for 

preferential treatment for either the public or the private 

media. however, current practices allow certain media outlets 

some advantages in access to information, advertising and 

other sources of income, discriminatory assessment of the 

media products produced, and direct and indirect financial 

and material support. however, the tradition of unequal 

access to public information—widespread before the april 

revolution—was largely eliminated during the second half of 

the year.

PrtC operates in compliance with the provisional government 

decree regarding public radio and television companies, and 

its supervisory council has started working actively on the 

development and implementation of an editorial policy. in 

particular, PtrC introduced a ban on paid political advertising 

during newscasts. Political promotional material must be put 

into separate segments, with different announcers.

Most of the country’s media have no editorial policy, but 

neither media leaders nor journalists even realize that there 

is a need for one. For example, PrtC’s regional outlets serve 

two masters: the regional state administrations, on which 

their budgets depend; and the PrtC administration, which 

has its hand on the tiller. the White house, by agreement 

with regional state administration heads, appoints media 

chiefs—a continuing practice that leads to media depending 

financially and editorially on those structures.

the new Constitution of Kyrgyzstan, adopted by referendum 

on June 27, 2010, introduced an unprecedented provision: 

“no one may be prosecuted for spreading information, 



269KYrGYzstan

OBJECTIVE 2: PROFEssIONAL JOURNALIsm

Kyrgyzstan Objective Score: 1.61

Objective 2 retained essentially the same score as last year, 

with only one indicator showing notable change. indicator 2 

(journalism ethics) received somewhat lower scores compared 

to last year. all indicators scored close to the objective score, 

with the exception of indicator 4 (coverage of key events), 

which scored about two-thirds of a point higher.

the Kyrgyz-Uzbek clashes exposed the bias and lack of 

professionalism in the Kyrgyz media. according to iskender 

Bektur, “the greatest problem is that journalists do not 

know how to distinguish between providing information and 

facts and expressing their own opinions.” in the panelists’ 

opinion, the news in the Kyrgyz-language media could be 

visualized as an inverted sine wave: from mid-March, the 

leading “opposition” publications (Forum, Alibi) growing in 

anti-Uzbek sentiment and propaganda; then on the eve of 

the events in June, an explosion of “hate speech”; then after 

the conflict, deep self-censorship and an avoidance of talking 

about ethnic relations; then a spike in hate speech once again 

in the pre-election period.

the Commission for the Consideration of Complaints about 

the Media organized a special event in July, involving 

linguists, conflict specialists, and psychologists to discuss and 

expose bias and polarization in events coverage in the south. 

in a report requested by the commission, psychologist nina 

Bagdasarova analyzed various publications’ stories about the 

ethnic conflict and noted some remarkable characteristics: 

“in many stories, there is very reckless handling of eyewitness 

information from the Central agency for Development and 

investment on the sale of Kyrgyztelecom. in response to the 

formal request, representatives of the state national security 

service came calling, and advised that it would be unwise to 

follow the example of Genadiy Pavlyuk, the journalist and 

editor of the online edition of Beliy Parohod. he was killed 

by being thrown from his sixth-floor apartment in almaty, 

Kazakhstan on December 16, 2009.

since the april revolution, no lawsuits have been filed for 

refusal to provide information, as the heads of the state 

agencies have become more compliant in their responses 

to requests for information. in the first month after the 

revolution, however, journalists did experience difficulties 

in accessing key information from the interim government 

because the new press service proved that it was no less 

sophisticated a media filter than the previous, more 

autocratic, regimes. For example, a few days after the June 

conflict began, journalists found it impossible to acquire 

information about the number of victims, either from the 

Ministry of internal affairs or the Ministry of health. Kyrgyz 

journalists expressed that foreign journalists had much 

greater freedom and access to information, particularly 

in the post-revolutionary period and during and after 

the inter-ethnic conflict; top officials gave interviews and 

information willingly to foreign reporters.

after that initial month, access to information improved 

somewhat, as most agencies began to form supervisory 

councils. the councils may fall short of improving 

transparency in department activities, but they have 

contributed to easier acquisition of information. also, civil 

society representatives have the opportunity to participate in 

some of these councils. But as before, in most cases journalists 

fail to get the information they need because of their own 

lack of skills.

Journalist access to foreign sources has been possible 

theoretically—but retransmission and reprinting of foreign 

material has not. authorities have denied requests from a 

number of foreign (russian) media to access governmental 

agency information. early in 2010, the government started 

blocking the azattyk website, Fergana.ru, and Beliy Parohod’s 

website, along with a few specialized sites. By March, 

azattyk’s radio and television programs were taken off the 

air. authorities restricted the use of foreign media during 

and after the events surrounding the inter-ethnic conflict in 

June, but in the last quarter of the year, access to foreign 

information began to relax again.

entry to the profession remained free and unrestricted 

in 2010.

JournaLism meets professionaL  
standards of quaLity.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011270

propaganda campaign against all of those close to the 

Bakiyev family. their use of this old technique to manipulate 

the public mood aroused great discontent among certain 

segments of the population.

lacking in solidarity, the journalism community did not 

set itself to the task of developing and adopting ethical 

standards over the past year. Felix Kulov, the leader of one 

of the parliamentary parties, initiated a strengthening of 

legislative norms and introduced mechanisms to combat 

ethnic hatred and pornography in the media. however, the 

expert community predicts a future growth of censorship 

under the pretext of compliance with constitutional and 

other norms, and also with journalistic ethics.

Journalists and editors in the Kyrgyz media have always 

practiced self-censorship. however, 2010 was a very rough 

year in this sense: in January and February, the level of 

self-censorship among journalists and editors in the vast 

majority of media outlets reached a peak, under pressure 

from the office of the president—which actually functioned 

as a censorship institution. even newspapers from the political 

opposition were forced to reduce their level of criticism 

substantially, and the number of taboo subjects increased.

after the april revolution, self-censorship began to decline 

at first, then increased rapidly again. Journalists affiliated 

with political parties and individual political groups that 

came to power after the april revolution could not cover 

the crisis within the government, the regional power centers’ 

disobedience of the central authorities, the conflicts among 

the new political leaders, social and economic realities, 

and many other matters. later, the inter-ethnic conflict in 

the south gave rise to a new cycle of self-censorship. the 

overwhelming majority of media avoided writing about the 

conflict, or put out cheerful pieces describing how the conflict 

was resolved and reconciliation reigns.

alina saginbayeva, director of Central asian news service, 

part of aKipress, recalled that staff of aKipress’s Osh office 

in the south had sent in bloody images and screaming 

text as the conflict unfolded, but the management of the 

internet site decided not to post those kinds of stories, to 

avoid provoking a new round of violence. Most other media 

followed the same policy. at the same time, the Uzbek 

diaspora outside and inside Kyrgyzstan used the internet 

actively to cover developments. as a result, the flow of 

news was imbalanced, and some panelists expressed their 

opinion that many of the most popular reports were not 

credible, and even libelous. however, some Kyrgyz-language 

publications of the Alibi type flouted the law openly. social 

and psychological experts analyzed stories in Alibi and Diydor 

and found explicit appeals to ethnic hatred.

accounts. there are stories in which only a single witness to 

the events is used as the source.”

the panelists’ evaluations confirmed that the agency for 

social technologies carried out a study in support of the 

OsCe Center in Bishkek. the study sampled a population of 

153 editions containing about 1,600 stories, and included 

print editions; three internet sites; and publications in 

Kyrgyz, Uzbek, and russian languages. a content analysis 

showed that 471 stories contained markers of divisiveness 

emphasizing ethnic and other differences in terms of 

superiority and preference.

Panelists cited minimal educational programs for journalists 

and a lack of editorial policies as the key reasons for the 

extremely low professional level in the media. the panelists 

said outlets have no editorial staff capable of implementing a 

coherent strategy for providing news, and in some cases, the 

editors and owners of the publications issue orders for biased 

coverage. shestakov commented, “Most journalists do not 

know the rules of ethics. the media frequently call people 

criminals before the court hands down a guilty verdict. in 

most media, there are no requirements to observe the rules 

of ethics.”

against this background, the new PrtC editorial policy 

is very encouraging. the channel has departed from its 

tradition of unconditional service and is trying to comply with 

international standards of reporting, balancing views on the 

conflicted political situation during the election campaign 

when one candidate, Kamchibek tashiyev, was accused of 

intending to bring back the president, who had fled, and 

restore the ancien regime.

During the inter-ethnic conflict in the run-up to the elections, 

the news flow could be characterized as an information war, 

and journalists and editors did not abide by any professional 

standards or ethical norms. the Kyrgyz-language newspapers 

in particular violated ethical standards and featured 

speculation, a preponderance of opinion rather than fact, 

and vulgar language. Following the april revolution, nrtC 

and Channel 5 also stood out for launching an aggressive 

Shestakov commented, “Most journalists 
do not know the rules of ethics. The 
media frequently call people criminals 
before the court hands down a guilty 
verdict. In most media, there are no 
requirements to observe the rules 
of ethics.”



271KYrGYzstan

of openness. however, the media eagerly talk now about the 

events of the recent past, when the Bakiyev family was in 

charge. For example, the media revealed to the population 

that last year, gas was supplied from Uzbekistan at half the 

price that the state supplies gas to its own citizens, and 

made public the bank balances of the people closest to 

the president.

at most media outlets in Kyrgyzstan, journalists’ salaries do 

not cover their most basic needs. adel laisheva, program 

director of the internews office in Kyrgyzstan, said that 

journalist incomes in Kyrgyzstan are the lowest in the 

Commonwealth of independent states; only in Moldova are 

journalists’ salaries comparable.4 the panelists estimated that 

the average pay of journalists in the print media and leading 

electronic media in Bishkek is at best $300 to $400 dollars per 

month, about $200 in the news agencies, and no more than 

$100 for regional journalists. at the leading publications in 

the capital, wages have fallen dramatically since the onset 

of the global economic crisis. according to shestakov, the 

best journalists at Vecherniy Bishkek pulled in about $700 

per month formerly; now the top rate is under $500. among 

private publications, employers revived the practice of paying 

wages that are off the books and not taxed. the low pay 

and prestige of the profession, and the high degree of risk to 

health and life it entails, result in high turnover in the field, 

with a constant influx of new people into the media.

Media members have no financial incentives to create 

high-quality material or seek professional growth. in many 

outlets, remuneration is more reminiscent of soviet days, 

with low-quality staff serving the interests of their superiors 

for little pay. as a result, journalists take orders and bill for 

material in order to improve their financial situation. this 

4 editor’s note: Panelists in tajikistan reported lower salaries, including 
accepting foodstuffs as payment. Moldova’s panelists reported that 
media competition had helped to raise salaries. Comparisons are 
not adjusted for purchasing power parity. although the Kyrgyzstan 
panelists’ assertions may not be completely accurate, such perceptions 
and misperceptions are nonetheless worth taking note of.

some in the Kyrgyz media community objected to the posture 

of foreign media as well in their coverage of the conflict. 

nina Bagdasarova authored a report from a psychosocial 

perspective on media materials surrounding the inter-ethnic 

clashes, and she said that the conflict demonstrated the 

unwillingness even of a number of reputable foreign media 

to work without bias, with social responsibility, and in 

observance of journalist professional ethics.3

immediately after the events of June, the country’s 

human rights organizations were forced to appeal to the 

administrators of Youtube to ask them to block the most 

shocking video clips depicting people—including children—

described in the clips as Uzbeks being tortured and killed. 

requests for the video stream of inter-ethnic clashes to be 

censored were aimed at preventing a new cycle of escalation 

in the south and other regions of the country. after several 

months, the vast majority of experts in Kyrgyzstan began to 

say that the Kyrgyz media had lost the information war to 

Uzbek internet sources.

regarding coverage of key events and issues, the political 

field has expanded considerably for journalists since the 

april revolution, and the increase in political players has 

naturally led to more leaks of compromising information 

against adversaries and rivals. across the media sector as 

a whole, there remain relatively few closed topics: the 

regional (north-south) divide, calls for an increase in radical 

islamic influence, and the economic crisis. at the same time, 

each media outlet has begun to have its own closed topics, 

depending on the interests of its owners. at critical times—

revolutions, ethnic conflicts, economic crises—journalists have 

proven incapable of covering the most topical issues and 

subjects as they come up.

however, the new media, including internet sites, sMs, and 

other mobile communications, have become alternatives 

to the traditional media channels. sMs information aired 

promptly over television channel nBt during the revolution, 

providing citizens with an information stream about the 

events. the first and only 24 hour-a-day service that reported 

what was happening on the eve of the revolution in talas 

was the Diesel website (www.diesel.kg). at the same time, 

the site blocked the subject of Christian-Muslim interfaith 

conflict. in turn, the government shut down the site for 

a couple of days to eliminate the opportunity for openly 

nationalistic, extremist posts on the discussion pages.

Despite the reduction in political pressure after the april 

revolution, the media did not in any way become a model 

3 extract from the manuscript of Socio-psychological expert report 
on media materials in the area of descriptions of the conflict and 
interethnic relations (spring–summer 2010, Kyrgyzstan), author n. 
Bagdasarova.

Alina Saginbayeva, director of Central 
Asian News Service, part of AKIpress, 
recalled that staff of AKIpress’s Osh 
office in the south had sent in bloody 
images and screaming text as the conflict 
unfolded, but the management of the 
Internet site decided not to post those 
kinds of stories, to avoid provoking a new 
round of violence.



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011272

coming to the radio station right away waving their canes, 

demanding to listen again to what was in the drop-out.” 

For a long time, radio listeners have been unable to find any 

alternative to the state radio first channel, Kyrgyz radiosu, 

for talk radio. all other companies, which combine the 

entertainment genre with serious social, political, economic, 

and other programs, have changed their profiles to become 

“DJ desks.”

the print media continue as before, with entertainment 

publications leading in circulation. the newspaper with 

the highest circulation, Super-Info, dropped back a little to 

between 90,000 and 100,000 copies, while Vecherniy Bishkek, 

which re-registered as a news and advertising publication, 

has kept up a consistently high circulation. in comparison, 

the business and socio-political press has microscopically small 

circulations of 1,500 to 5,000 copies per publication.

in their discussion of journalist access to modern equipment, 

the panelists addressed questions surrounding digitalization. 

By 2012, television companies must renew their equipment 

completely in connection with the transition to digital 

broadcasting, but most of them are not prepared. the 

country has three hD-format cameras of an internationally 

acceptable quality, but not one television company has 

the capacity or technical specifications to output hD video 

signals directly without format conversion. no one in the 

journalism environment or among media management is 

even hinting about converged editorial facilities. With the 

exception of nts, which has an interactive (though primitive) 

internet version, none of the leading television companies 

have websites.

Public television’s Channel One is in the most deplorable state 

of all, because what little technical equipment it had was 

looted and smashed during the events surrounding the april 

revolution. PrtC’s software and technical facilities in general 

are at least 20 years behind international standards, in the 

view of the panelists. Work efficiency is reduced significantly 

by operators and journalists that lack professionalism, 

and by systematic violations of professional standards 

and regulations. the result is increased wear and tear on 

equipment, and technical staff with a minimum of productive 

output. technologically, regional media are even more 

behind, and PrtC has problems related to the combination 

of different formats used in broadcasting regional television 

programs around the regions. the only honorable exception 

to this litany is stan tV, which works online, and its young 

journalists, such as Marina Kim, who work actively as 

professional bloggers.

On the print side, journalists are equipped poorly; no 

capital-based publications, let alone regional press, have 

enough computers. editorial offices fail to provide their 

opens the door for politicians and business organizations to 

interfere. Journalists in the capital that are more committed 

to the profession and have good journalistic ability take 

on multiple jobs: they write for news agencies, and foreign 

newspapers and organizations such as the institute for 

War and Peace reporting. regional journalists have long 

been forced to combine journalism with other kinds of 

income-generating activities. as aytiyeva noted, commonly 

journalists in Osh work second jobs as part-time cooks, taxi 

drivers, hairdressers, etc. Journalists at the state publications 

especially employ such strategies. Unlike those in the private 

media, journalists at many state outlets have no prospects to 

receive royalties on top of their pay.

regarding the balance of news and entertainment, news 

remained the most in-demand, most- featured product of the 

television media. On PrtC, news programs were broadcast, 

as before, six times a day on weekdays. a large proportion 

of news programming was also dedicated to the year’s 

political turmoil. as aytiyeva noted, “During political crises 

and states of permanent revolution, politics and political 

news become the principal source of entertainment.” For 

the moment, it is not possible to say whether the television 

media show any trend toward news programs being displaced 

by entertainment, because the economic crisis has simply 

left outlets with no money to spend on entertainment 

programming. the panelists did not see the share of news 

programming in the electronic media falling in the near 

future, and the PrtC supervisory council’s strategic plan 

anticipates significant strengthening of news programs. 

in quantitative terms, news editions will be brought up to 

eight editions a day, though the main emphasis will be on 

qualitative changes. to that end, the supervisory council is 

negotiating with the World association of Public television 

for membership in order to gain access to high-quality, 

free content of social significance and the right to dub it 

into Kyrgyz.

the situation is different for print and radio. aytiyeva 

commented, “they put the azattyk morning news on radio 

salam in Batken. if the DJ is slow off the mark, and does not 

switch in the azattyk news segment on time or overlaps music 

with the news, you get angry listeners—mostly old people—

Furthermore, commented Laisheva, 
“While complaining about their lack 
of capacity to produce quality content, 
regional and metropolitan television 
companies are basically not even trying 
to look for alternatives.”



273KYrGYzstan

though it is still rare, the blogging platform is allowing 

specialization to take shape. One parliamentary blog is 

running, along with another blog on Kyrgyz culture.

aKipress news agency’s attempt to develop political and 

business analysis separate from the main news stream proved 

unprofitable. saginbayeva, speaking as aKipress’s Central 

asian news director, also said that the team of journalist/

analysts had not yet gelled or achieved the desired level 

of quality. Furthermore, the number of expert sources and 

research institutions is quite small, and the expert analysis 

that is available is very poor.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEws

Kyrgyzstan Objective Score: 1.88

While the score for this objective remained exactly the same 

as last year, indicators 1 (plurality of sources and viewpoints) 

and 2 (citizen access to news) showed improvement, which 

was offset by a lower score for indicator 7 (coverage of 

minority issues). indicator 7 also fell short of the objective 

score by a little more than half a point. a score for the new 

indicator 8 (coverage of local, national, and international 

news) was about three-quarters of a point lower than the 

objective score and offset improvements elsewhere. indicators 

2 and 4 (news agencies), on the other hand, exceeded the 

objective score by about three-quarters of a point each.

reporters with Dictaphones or photo equipment. Many 

journalists can be seen still using pens and paper at news 

conferences. at all editorial offices in the country, material 

is written and laid out using unlicensed software. For news 

agencies, the only problem is securing access to the internet 

and stable connections. in periods of political conflict, mobile 

networks are unreliable as a rule.

so far, only a few media outlets have procured their own 

equipment independently. if the media sector had once 

hoped for grant support in acquiring equipment, those hopes 

have been dashed. Donor organizations are very reluctant 

to fund technological retooling. Furthermore, commented 

laisheva, “While complaining about their lack of capacity 

to produce quality content, regional and metropolitan 

television companies are basically not even trying to look 

for alternatives. For example, internews via satellite allows 

local television stations to pick up video content from their 

daily production free of charge and record it independently. 

But none of the television stations in the regions or in the 

capital does so. Pressed about missed opportunities, they 

say that they would need to hire someone specially to do 

that, to record our programming on a full-time basis.” On a 

similar note, aytiyeva noted, “We provided training on the 

Quark 7 desktop publishing software for our regional media. 

the editors really liked the program’s features, and saw the 

technological advantages. But as they cannot afford to buy 

licensed software, they went on using versions of PageMaker. 

so it turned out that we wasted our money on the trainer.”

the Kyrgyz media sector has no high-quality specialized 

journalism. First, all editorial offices are understaffed, and 

to retain experts on particular topics who could work on 

investigative material would be a luxury; second, their 

low degree of professionalism and the poor conditions 

under which they work do not allow journalists to produce 

high-quality, specialized products. some successful media 

companies have specialized niches in the services area, such as 

the russian-language weeklies on automobiles and a handful 

of entertainment and lifestyle publications.

so far, no broadcaster has succeeded in producing analytical 

news programs because the available pool of journalistic 

and expert talent is insufficient. “in recent years, a few news 

websites have appeared— Bishkek Press Club 24.kg, aKipress, 

and Vesti.kg—where much of the news product is based on 

comments by experts on significant events,” shestakov noted. 

“this way of putting out material has become widely used 

on television channels PrtC and Channel 5. however, on the 

whole, the media make little use of analytical resources—

especially in the regions, where there are few experts.”

muLtipLe news sources provide citizens  
with reLiabLe, obJective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

> citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> state or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

> independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> private media produce their own news.

> transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> a broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

> the media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011274

telephony networks launched the Kush Kabar voice news 

service in russian and Kyrgyz. the networks had already 

been developing swiftly over the past few years. the 

Uzbek-speaking population has repeatedly stated the urgent 

need for Uzbek-language local information. Currently, 

programs are being developed to support news programs 

in those areas through voice messages in three languages: 

Kyrgyz, russian, and Uzbek.

the importance of social networks is growing as well. about 

1040 Kyrgyz citizens have twitter accounts; 36,000 (mostly 

english-speaking) have Facebook accounts; about 340,000 

use Moi mir, mostly via mobile; odnoclassniki.ru has 200,000 

users; and v kontakte has 170,000 to 200,000 users. according 

to Bektur iskender, Facebook and twitter are probably used 

most commonly to obtain news, as users of both sites tend to 

be very educated.

Kyrgyz law places no limits on access to information from 

any source, whether domestic, regional, or international. 

however, citizens face plenty of challenges. Factors that 

affect access include Kyrgyzpochtasy’s monopoly on mail 

delivery, slow service, and favoritism of select owners. For 

example, thanks to his closeness to the ex-presidential family, 

Kylychbek sultanov, the owner and editor of the newspaper 

Super-Info, succeeded initially in creating a favorable 

distribution agreement that spared it any competition. as 

a result, Super-Info achieved record circulation, with sales 

of 110,000 copies. however, after the april revolution 

and the abolition of Super-Info’s non-competitive mode of 

distribution, sales fell sharply to 89,000 copies. in the regions, 

Kyrgyzbasmasoz JsC has a distribution monopoly, which not 

only inflates the price of the products sold but also means 

that months pass before the money is channeled back to 

the press outlet. however, immediately after the revolution 

began, kiosks of alternative distribution companies started to 

reappear. Many publications in the capital and regions set up 

their own distribution channels.

low purchasing power is another significant obstacle to 

citizens’ access to diverse information. During the economic 

crisis, demand fell for printed products, especially imported 

products. Consequently, even high-quality foreign magazines 

and newspapers, such as National Geographic, that used to be 

imported have virtually no customers now. even newspapers 

published in Kyrgyzstan are simply unaffordable for many 

people. at the local level, other impediments include a 

lack of foreign language skills among the population and 

unfamiliarity with the internet.

Before the april revolution, political life was lived under 

the dictates of family and clan rule, and only a handful of 

opposition media managed to convey alternative information. 

after the revolution, the spectrum of political views expanded 

in the capital, an enormous range of media is available. the 

price range is also very wide: newspapers cost an average 

of KGs 7 to KGs 10 ($0.15 to $0.21), although some even 

cost KGs 40 ($0.85). there are glossy magazines from 

KGs 35 to KGs 700 ($0.75 to $15). Many imported print 

titles are available as well, mainly russian and Kazakh. Of 

course, in regional centers, the choice is much less diverse, 

and in remote rural areas, access to any media is very 

limited. “all news accumulates in Bishkek, and in practice 

does not get as far as the regions. the further away the 

district, the less presence the press will have in it,” laisheva 

commented. in particular, in villages only employees of local 

government receive—by compulsory subscription—a range of 

government publications, such as Erkin Too and Kyrgyz Tuusu. 

Furthermore, most villages do not have internet access, while 

the principal domestic news sources available are PrtC and 

eltr,5 the foreign radio Free europe/radio liberty Kyrgyz 

Office (azattyk), and russian television channels Ort and 

rtr. in the south, Uzbek and tajik state and private channels 

are also available. Frequently, local people know much more 

about the local news than the media members themselves.

shestakov observed that print media publications belonging 

to political parties, which are focused right now on their 

goals and media objectives, are likely to grow in the 

presidential election year of 2011. he surmised that this may 

have a positive effect on regional print media development.

the demand for radio in regional markets changed 

significantly once authorities granted evropa media group 

its license to broadcast nationwide in 2010 and it entered 

the regional markets. For example, according to local polls 

in the south, listeners ranked the media leaders as follows: 

(1) Kyrgyzdar Obondoru; (2) evropa; and (3) russian radio 

and elFM. local radio station almaz-Yug (Diamond south) 

brought up the rear. among listeners who prefer talk radio, 

the undisputed leader was azattyk, with a fraction listening 

to Kyrgyz radiosu (PrtC radio Channel One).

regarding new media outlets, demand and growth have 

been on the increase. even before the interethnic conflict 

in Osh and the unrest in Jalalabad in June 2010, the mobile 

5 the abbreviation eltr comes from the Kyrgyz word el (people, folk) 
+ t(tV) + r (radio).

Even before the interethnic conflict in 
Osh and the unrest in Jalalabad in June 
2010, the mobile telephony networks 
launched the Kush Kabar voice news 
service in Russian and Kyrgyz.



275KYrGYzstan

past three or four months, the revamped editorial office of 

OshtV has been producing the news in a new format that 

covers the whole country and includes its own news about 

events in Bishkek, following the news about Osh. although 

it is complex technically to produce the news in that way, by 

succeeding in doing so, OshtV has underscored its status as 

the number two station in the republic.

in terms of media ownership, the largest bundle of media 

companies—four television channels and a network of 

regional state newspapers—is in state hands. Consumers do 

not know what belongs to whom, though occasionally the 

Kyrgyz-language media publish rumors about the media 

holdings of politicians.

Predicting trends even for the immediate future in the 

development of media conglomerates is a very difficult 

matter. according to some panelists, the parliamentary 

majority party has the best prospects of expanding the 

influence of their media because, as in other Commonwealth 

of independent states countries, they have no obvious rivals 

in the form of rich business organizations. the second group 

of panelists expressed the belief that even though political 

parties are currently the only possible players in the media 

privatization process, essentially, foreign companies and 

interest groups could hide behind them.

a third group of panelists disagreed with that prediction, 

too: Kulinsky expressed the view that parties are now 

bankrupt after the election race. there is no money available 

in the market, and what had been brought in from outside 

had been squandered. Panelists said that they knew for 

sure only that the nBt television company is 100 percent 

Kazakh-owned.

assessing the situation with minority-language media, the 

panelists were unanimously pessimistic. the traditional 

sources of “controlled news,” even if they continue to say 

the same information out of inertia, clearly display political 

and ideological bankruptcy, the panelists said. the cultural 

centers of the national assembly of the People of Kyrgyzstan 

radically—first because censorship had been abolished, and 

second because political parties began reactivating before 

the parliamentary elections. after the revolution, the media 

sector did not undergo any realignment or redistribution, 

because the executive branch only managed to stabilize 

itself, and the parliament is still organizing. Following the 

announcement of the nationalization of leading television 

channels (Channel 5 and Pyramid), no further action has been 

taken and the fate of those companies is unknown. at the 

same time, nrtC owners reorganized the outlet into the PrtC 

quickly and decisively.

regardless of the form of ownership, language, or region 

from which individual outlets come, it is difficult or even 

impossible for the media in Kyrgyzstan to call themselves 

unbiased and serving the public interest. the events 

surrounding the revolution, and the inter-ethnic conflict, 

provided vivid examples of the partiality and bias of the 

media of all kinds.

Kyrgyzstan has several news agencies: the state news 

agency, Kabar; private news agencies aKipress, 24.kg, and 

zamandash; and agencies such as tazar and Vesti.kg that 

provide digests. the country has a number of foreign news 

agencies as well, one of which, KirtaG, opened in 2010 

and is a Kazakh expansion into the Kyrgyz news market. 

aKipress and 24.kg still dominate in distribution and news, 

and as before, their news columns continue to be in demand 

by practically all the media. Borrowing news without an 

attribution or a link is common across all media—except in 

cases where such action poses a risk of being taken to court, 

as when a story states something compromising about or by 

senior officials. in those cases, the media are very scrupulous 

about naming the source.

news agency services are free, except for archived material. 

to maximize prospects of commercial success, aKipress and 

24.kg emphasize producing original information, preferring 

to obtain and disseminate information in real time and 

without borrowing from foreign sources. in 2010, 24.kg 

encountered a lack of confidence among some media outlets 

because of its ties to one of Kyrygzstan’s leading politicians, 

Felix Kulov.

With grant support dwindling for radio news services, the 

number of radio stations that systematically produce news 

fell significantly. Currently, the news is aired on those radio 

stations that never depended solely on grants. But the news 

is a priority product only for public radio Channel One, where 

the major news service Kabarlar is centered; for the new radio 

station ehlFM; and for the local radio station salam, which 

produces at least three editions of local news a day. Most 

stations assemble their news segments from news agency 

feeds, and do not have any correspondents on staff. For the 

The importance of social networks is 
growing as well. About 1040 Kyrgyz 
citizens have Twitter accounts; 36,000 
(mostly English-speaking) have Facebook 
accounts; about 340,000 use Moi mir, 
mostly via mobile; odnoclassniki.ru has 
200,000 users; and v kontakte has 170,000 
to 200,000 users.



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011276

country began to actively develop projects of institutional 

support to Uzbek-language media.

none of the government agencies exercise any particular 

control over ethnic media. they arouse the interest of the 

authorities only when they stick their noses into the arena of 

national politics.

ethnic minorities are not the only groups whose interests 

are ignored or restricted. the media neglect women, sexual 

minorities, members of certain occupational groups, people 

with disabilities, and others as well.

news programs in the capital usually focus on Bishkek itself 

and its immediate surroundings, although they include 

international news feeds actively. the choice of foreign news 

is interesting. Over the past year, it was particularly evident 

that the media emphasized news about disasters abroad: 

floods and other calamities, people’s deviant behavior, and 

coups and revolutions. Perhaps they did so to persuade 

citizens that no matter how bad things are in Kyrgyzstan, 

they are even worse everywhere else in the world.

By contrast, coverage of the regions suffers, except in times 

of crisis. Outside of Osh and Chui television, the regional 

state television stations produce a very limited amount of 

media content, filling an hour or two of broadcasting over 

the nrtC frequency once a week. however, they submit 

several items a week for nrtC to broadcast in the news or in 

its special program on life in the regions. the weeklies, which 

lack correspondents in the regions, are even less focused 

on regional events. Members of the blogosphere prefer not 

to cover regional issues, because such stories tend to fuel 

discussion-board debates marked by discriminatory language.

OBJECTIVE 4: BUsINEss mANAGEmENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.27

the events that shook Kyrgyzstan, along with the ongoing 

downturn in the world economy, kept the score for this 

objective in the “unsustainable, mixed system” range and 

pushed it lower. all the indicators, save indicator 2 (multiple 

sources of revenue) received lower scores this year. no 

indicator exceeded the objective score by more than half 

a point, although none scored more than half a point 

behind, either.

Business management is a shortcoming for many Kyrgyz 

media outlets. according to the panelists, nobody in 

Kyrgyzstan is trained to manage media businesses; 

traditionally, journalists with an interest in philology 

occupy such posts. “Management is the weakest point of 

publish their own newspapers or periodical bulletins; nrtC 

airs a program entitled Wheel of Life, dedicated to ethnic 

minorities; state newspapers in the southern regions are 

published in Uzbek and include Üsh Sadosi (“Osh Echo”) and 

Zhalolobod Tongi (“Jalalabad Tongi”); and there is a group of 

Uzbek-language private media, both broadcast and print. But 

the tawdry, lifeless editions and programs from those media 

outlets are not relevant to the lives of ethnic minorities and 

are not in these people’s interest. Furthermore, as a hangover 

of old soviet tradition, many minorities look down on news 

in their own minority language. at OshtV and Mehson tV, 

any attempt to get rid of that approach and reflect the 

interests of a culturally rich ethnic group was viewed as a 

near-criminal act.

a striking example of discriminatory treatment based on 

the language of the medium involved the conviction of 

Uzbek-language television companies OshtV and Mehson 

tV. even before they began broadcasting current events 

in the “no comment” mode, nrtC and ltr had put out a 

similar thread. however, the fact that OshtV and Mehson tV 

featured the Uzbek leader and Uzbek protest groups was the 

deciding factor for the public condemnation of those media 

and their journalists, as well as for the prosecutor and the 

courts to close them down.

the panelists pointed to another trend of note: the 

expanding range of news streams in Chinese. they include 

sstV 4 and the special program Zhungogo Nazar, which is 

broadcast with translation into Kyrgyz by television channels 

eltr and nrtC and is under contract to tV sUar (Xinjiang 

Uygur autonomous region television). turkish-speaking 

television airtime is also increasing; turkish television draws 

on financial resources as well as the production resources of 

the professional technical staff based at Kyrgyz-turkish Manas 

University. there is also some evidence that migrants from 

south Korea are still producing their print edition. in recent 

months, several international organizations working in the 

The panelists pointed to another trend 
of note: the expanding range of news 
streams in Chinese. They include SSTV 
4 and the special program zhungogo 
nazar, which is broadcast with 
translation into Kyrgyz by television 
channels ElTR and NRTC and is under 
contract to TV SUAR (Xinjiang Uygur 
Autonomous Region Television).



277KYrGYzstan

On the print media side, scarcely 15 to 20 percent could be 

considered business-oriented enterprises. Most publications 

combine the positions of editor-in-chief and manager, and 

for that person, there is no distinction between content and 

fundraising. there are no sales, customer relations, or similar 

departments in those media outlets.

in the regions, private commercial newspapers can develop 

easily, and state media have difficulty competing with the 

private sector. ivan Kutimov noted that his company, Vest, has 

found success in the Kara-Balta region. “We, of course, have 

no big circulation volumes like some of the nationwide titles 

do, but we do have rather a successful media business. We 

have a monopoly in our territory; the state newspaper, with 

its forced subscriptions, does not come into the picture. as 

we have correctly identified our readership and have a profile 

that is in accordance with market demand, we have been 

operating for over a decade.” new competitors invariably 

make commercial blunders and fail, however.

Most panelists agreed that advertising constitutes the main 

and irreplaceable source of income for all types of media, 

but said that assessing the strengths and weaknesses of the 

Kyrgyzstan advertising market is difficult, as it has never been 

transparent. newspapers together hold only 10 percent of 

the media advertising market, and survive mostly on sales. 

newspapers, as a rule, do not rely on subscriptions; if a 

large part of the circulation were to go out to subscribers, 

publishers would have a difficult time extracting timely 

payment from the Kyrgyz postal distribution system.

turat akimov, editor-in-chief of Dyengi i Vlast (“Money and 

Power”), spoke of the profits eaten up by print production. 

“the ideal distribution for media outlets is that production 

costs are covered by sales, while advertising generates pure 

income on top. But for us, production is often not covered by 

sales of the production run. For example, producing a copy 

of Avtogid costs KGs 100 ($2.13); until recently it retailed 

at KGs 25 ($0.53), and a couple of months ago it went up 

to KGs 40 retail ($0.85). even with the increase in retail 

cost, losses are not covered, and the share of advertising 

has to both cover costs and generate revenue. But at most 

the media business in Kyrgyzstan,” shestakov commented. 

“in most media outlets, there is no systematic approach 

to management. as a rule, media companies do not even 

make business plans for the current period, let alone 

plan ahead to the next year. similarly, the media do not 

plan their advertising income. the editorial offices are 

basically managed by the journalists.” Kutimov also noted 

that it is difficult for media companies to show honest 

accounting, because many suppliers and partners work 

illegally and do not provide their media clients with proper 

accounting documents.

Before the april revolution, there was a clear split among the 

national media—those favored by the political elite, which 

received preferential treatment; and the rest, which were 

not only subjected to political pressure, but were struggling 

financially. Most private media editors, with the exception of 

those affiliated with opposition political forces, wanted to get 

into the good graces of one or another of the biased elites.

Because of the collapse of the advertising market in 2010, 

the volume of profits in the media—especially radio and 

television—decreased substantially. Under pressure from 

more powerful national rivals, as well as a vanishing stream 

of donor support from international organizations, regional 

radio studios could barely pay their production costs and 

struggled to survive. in the run-up to the parliamentary 

elections, many electronic media were practically on the 

verge of bankruptcy and living hand to mouth. nevertheless, 

in commercial terms, many radio and television stations in the 

capital and Osh remained profitable. the most commercially 

profitable of all radio companies was Kyrgyzstan Obondoru, a 

part of evropa media group.

media are weLL-managed enterprises,  
aLLowing editoriaL independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> media receive revenue from a multitude of sources.

> advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.

Before the April Revolution, there was a 
clear split among the national media—
those favored by the political elite, 
which received preferential treatment; 
and the rest, which were not only 
subjected to political pressure, but were 
struggling financially.



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011278

advertising agencies began to gather strength. the largest 

agencies specializing in print media are imperiya reklamy 

(“advertising empire”) and Deko. Many media, especially 

electronic outlets, have their own advertising agencies. 

Fundamentally, such agencies consist of non-professional 

agents who learned on the job the rudiments of mediation 

between advertisers and the media. alongside selling airtime 

and newspaper and magazine space, some advertising agencies 

offer services such as developing promotional campaigns, 

designing promotional materials, and creating advertisements. 

But most media advertising agencies are not particularly 

successful with their creative services—or even in terms of sales. 

nevertheless, owners allow such organizations to survive. 

For many media houses, creating an advertising agency 

under its media outlet is no more than a ploy to circumvent 

tax law. Once a media outlet crosses an income threshold of 

KGs 4 million ($85,000) a year, it starts to pay Vat. to avoid 

exceeding the threshold, some media editors and owners 

organize the overflow funds into an advertising agency.

the range of advertising services is not broad, and neither 

advertisers nor media outlets know how to get the most 

out of the potential advertising field. the situation with 

the Kumtor Operating Company gold mining group is a 

case in point. the group constantly placed promotional and 

advertising material in the national media, but ignored the 

local media. Only after a series of serious strikes by local 

people—workers from local communities—did they begin to 

realize the importance of local advertising, and changed their 

strategies for working with the public.

although the law limits the amount of space that can be 

devoted to advertising, no relevant standards have been set. 

in addition, regulations contain loopholes that circumvent 

the limits. in the flow of advertising in Vecherniy Bishkek, 

for example, there might be several columns of lowercase 

individual announcements. By law, those do not count as 

advertising, although they earned substantial profits for 

the paper.

For a long time, the state media survived with subsidies 

either decreasing (as with nrtC, the newspaper Erkin Too, 

and all the regional media), or drying up completely (the 

newspapers Kyrgyz Tuusu and Slovo Kyrgyzstana [“Word 

of Kyrgyzstan”]). however, even in the context of an 

economic crisis, the government found other ways to support 

“its” media. Kyrgyz Tuusu and Slovo Kyrgyzstana shared 

exclusive rights to publish official notices of company losses, 

bankruptcies, dissolutions, shareholder meetings, etc. also, 

the state provided free premises for editorial offices, and the 

state media continued to exploit the material resources left 

over from the soviet era—automobiles, office equipment, 

and technical equipment. the government increased subsidies 

newspapers, even entertainment newspapers, the advertising 

share is small,” he said.

Publications with large circulations and their own distribution 

systems report decent results. Most news agencies pull in 40 

percent of their revenue from subscriptions and 60 percent 

from advertising. During the election campaign, the ratio 

changed to 1 percent and 99 percent. Based on backroom 

estimates for television stations, the election campaign 

brought in between $150 million and $300 million in 

advertising revenue for the media. the head of nrtC stated 

revenue of $60 million. the only campaign advertisement fee 

made public was nrtC’s price for the first three weeks: one 

minute of airtime cost KGs 110,000 ($2,300). the last week 

of the campaign was particularly successful for the television 

media, as airtime was gobbled up. after the election, calm set 

in again in the advertising market.

in Kyrgyzstan, political preferences disallow advertising 

agencies from developing freely as business enterprises, and 

create unequal access to advertising revenue. Before the 

april revolution, the advertising agency lenta (affiliated 

with Bakiyev’s family media business) held more 90 percent 

of the advertising market in the media, while nrtC held 

its ongoing de facto monopoly on advertising orders. in 

the panelists’ estimation, the 2010 parliamentary election 

campaigns resulted in advertising spending of $120 million to 

$130 million. PrtC announced a profit from the advertising 

campaign of more than $60 million.

after the april revolution, one of Babyrbek zheyenbekov’s 

media outlets attempted to break the print media advertising 

monopoly, which has been held for many years by the 

newspaper Vecherniy Bishkek (Evening Bishkek). zheyenbekov 

brought a suit alleging the systematic violation of the 

newspaper anti-trust law, which stipulates that no more than 

20 percent of space in social and political publications may 

be devoted to advertising. in response, Vecherniy Bishkek 

re-registered itself quickly and was given the status of a news 

and advertising publication.

lenta’s tendency towards monopolization in 2009 and early 

2010 came to an end after the april revolution, as small 

Before the April Revolution, the 
advertising agency Lenta (affiliated 
with Bakiyev’s family media business) 
held more 90 percent of the advertising 
market in the media, while NRTC held 
its ongoing de facto monopoly on 
advertising orders.



279

no one has confidence in newspaper circulation statistics. 

however, companies do purchase ratings for the electronic 

media, and international companies offer a significant 

range of possibilities to measure internet users. Kyrgyz 

news agencies, in particular aKipress, combine the services 

of several authoritative foreign counters: Google analytics, 

mail.ru, and life.internet. the market for domestic internet 

counters is small; previously, top.kg performed this work, but 

now net.kg provides services. Being able to work both with 

foreign and local companies is very important for internet 

media. Yet, for the time being, local companies cannot 

provide the same depth of analysis or real-time results as 

Google analytics. additionally, Google results are objective 

and cannot be falsified.

OBJECTIVE 5: sUPPORTING INsTITUTIONs

Kyrgyzstan Objective Score: 1.61

the drop in score for this objective resulted from the panelists 

giving lower evaluations to several indicators. notably, 

indicators 1 (trade associations), 4 (academic journalism 

programs), 5 (short-term training), and 7 (channels of media 

distribution) all fell compared with last year. Panelists also 

rated the new indicator 8 (the iCt infrastructure) a good deal 

lower than last year’s objective score, which contributed to 

this year’s lower score. in addition to losing ground, indicator 

4 also lagged behind the objective score by more than half 

a point. On a positive note, indicator 3 (nGO support of the 

media) and indicator 6 (apolitical sources of printing and 

(at least in the case of PrtC) after the revolution, and the 

monopoly of Kyrgyz Tuusu and Slovo Kyrgyzstana persists.

even though they were politicized, newspapers still find 

it very difficult to gain access to advertising. akimov 

gave several examples of businesses that canceled signed 

contracts for advertising. although he had no reliable data 

on the reasons for the cancellation, he did not rule out 

“recommendations” from the authorities to invest in the 

media that they favor.

With little market research available, regional consumption 

details remain a complete mystery to editors. even the 

systematic research carried out by MedGrupp, which had 

begun to be viewed as a fixture of the media market, 

disappeared suddenly. there is no longer even one competent, 

reputable market research company, and the latest publicly 

available research on the advertising market was carried 

out more than five years ago. the researchers who offered 

their services were basically unknown, and their prices did 

not match the quality of research that they delivered. new 

Media institute and Oxus international have begun to conduct 

market research recently—but whether the two groups will be 

accepted or have staying power remains to be seen.

Given the lack of reliable market research, most editors 

use homegrown methods: independent surveys of 

wholesalers and tracking where the bulk of their copies 

end up. sometimes, the data from wholesalers does provide 

insights. shestakov, speaking as a former editor of a russian 

newspaper, explained that conventional wisdom is that the 

russian-speaking Chui and issyk-Kul regions would be the 

main distribution area for a russian-language publication. 

it came as a great surprise to learn from the wholesalers 

that small mining towns in the Osh region provided the 

second-largest customer base. subsequent surveys revealed 

that the overwhelming majority of the population in these 

towns focused on the strategy of labor migration to russia, 

and thus followed the political and economic aspects in 

their intended destination. akimov noted that a similar 

survey helped his newspaper, Dengi i Vlast, discover an active 

readership in the south.

in the Chui region, the editorial staff of the newspaper 

Vest continued attempts to research their readership needs 

even during 2010. remembering that past marketing 

research had not been carried out satisfactorily for them, 

they independently organized meetings of readers and 

focus groups. Unfortunately, their efforts failed to yield any 

practical results, leaving the outlet with little confidence 

in its ability to optimize activities or increase profits with 

market research.

no independent companies verify newspaper circulation 

figures; as a rule, they are exaggerated. shestakov said 

KYrGYzstan

supporting institutions function in the 
professionaL interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> ngos support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

> information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MeDia sUstainaBilitY inDeX 2011280

the crisis. as a result, media nGOs were not included in 

the day-to-day work of constitutional reform, nor did they 

have a voice in the Civil society advisory Group working 

in conjunction with state representatives and the donor 

community on policy for foreign aid to Kyrgyzstan. Without 

the support and initiative of human rights nGOs, the panelists 

said, the country would have seen no movement on the 

constitutional amendments to decriminalize libel and slander.

the panelists pointed also to the significant weakening in the 

media nGOs’ institutional capacity. For many years, they have 

received no support from the government or from donor 

organizations—which, panelists perceived, are interested 

only in project work falling in with their missions. Maychiyev 

highlighted another problem stemming from donor 

assistance: “the grants system has given rise to a specific 

mindset among media nGOs that focuses only on getting new 

grants. Media nGOs today have to change their strategy and 

outlook. they must develop a package of services that they 

will implement for their members. those services must be 

specifically designed to show members what benefits they get 

in return for membership dues.”

Currently, Kyrgyzstan has 13 institutes of higher education 

that provide journalists and technical media personnel 

with professional training. But in the view of the panelists, 

the only institution that trains journalists and radio and 

television people to the requisite level of quality is the Manas 

Kyrgyz-turkish University. alumni of Manas University are 

very well prepared in radio and television journalism as well 

as documentation science, and they are able to work in three 

languages (Kyrgyz, turkish, and russian).

in terms of curriculum and the quality of instruction, 

almost all the other higher education institutions fail to 

meet the needs of contemporary media, or to provide 

even a solid general education. With the exception of 

Manas, practical work for journalism students at all those 

institutes is very limited. Journalism departments do not 

have laboratory facilities available year-round to provide 

a practical foundation, nor can they establish mutually 

beneficial partnerships with editorial offices, given the tight 

market conditions.

On the importance of modernizing journalism education, 

iskander Bektur commented, “institutes of higher education 

in Kyrgyzstan often provide outdated knowledge. Possibly 

out of a reluctance to change, they do not seek to modernize 

their educational systems. My suggestion is to let the 

television departments switch over completely to the internet. 

if only journalism departments knew what opportunities the 

internet offers in education! the internet of today unites all 

the traditional media. Where they used to work and evolve in 

isolation from each other, individually, on the internet, they 

evolve together, in interaction with each other.”

media equipment) maintained their scores, and came in a bit 

more than half a point ahead of the objective score.

associations proved to have a difficult year in 2010. 

Because of the revolution, continued political instability, 

and inter-ethnic clashes, the association of Publishers and 

Distributors of the Periodical Press was unable to gather 

the supervisory council for an annual meeting, membership 

fees in 2010 were not paid, and the association suspended 

operations for six months starting in april. the association 

of regional radio and television Broadcasters operated not 

on the basis of membership dues, but with the support of 

donors. Fighting for its members’ rights and lobbying for 

their interests was not its motto; over the past year, its work 

focused on developing policy papers for digital broadcasting. 

the only active association was the association of telecom 

Operators, where broadcasters looked out of place.

the high rate of turnover in the journalism community 

and the ever-growing practice of journalists working as 

freelancers stands in the way of cooperation and unity 

between journalists. “in general, there is no culture of 

solidarity in the professional field,” Kulinsky said. akimov 

experienced this lack of support firsthand. “When my 

journalist syrgak abdyldaev was stabbed to death in 2009, 

i knocked on every door, and if i had not, there would have 

been no response,” he said. “and it was then i realized that i 

had no one to turn to, although everyone was sympathetic.” 

Divided into camps affiliated with various interest groups, 

and faced with a new realignment of the media market, 

journalists did not even attempt to consolidate into a union 

or associations in 2010.

the public association zhurnalisty (“Journalists”) recognizes 

the importance of providing journalists in trouble with some 

support during a period of crisis. in 2010, the association 

set up a fund to support affected journalists with financial 

support from the soros Foundation-Kyrgyzstan, the United 

states embassy in Kyrgyzstan, and various other parties. the 

association gave financial support to a total of 15 journalists 

when they applied for the fund. Journalists saw the fund 

as a first step towards uniting journalists into a capable 

trade union.

in a number of regions, media support centers still operate, 

trying their utmost to provide support for journalists and 

their publications through training, consultations with 

lawyers, and other types of legal support. Osh resource 

Center, in cooperation with internews, organized a summer 

course at issyk-Kul on the psychological rehabilitation of 

journalists from the southern region. For the most part, 

though, the journalism community has an attitude towards 

nGOs of still waiting for them to be of some use. according 

to the panelists, the value of the media nGOs declined 

sharply against the backdrop of the events surrounding 



281KYrGYzstan

internet information is vulnerable from a technical 

standpoint, as only one company offers satellite 

communication services. the remaining internet service 

providers depend to some degree on Kyrgyztelecom, which 

serves the interests of the ruling elite, and on russian and 

Kazakhstani internet traffic. each level of dependence 

imposes restrictions on access to online information. thus, 

right up until november 2010 (the OsCe summit in astana), 

the Kazakhstan internet stream blocked Zhivoy (“Lively”) 

magazine and some sites in russia.

internet options include WiFi, fiber optic (satellite), and cable. 

according to internet World stats data, Kyrgyzstan ranked 

first in Central asia in terms of its internet penetration, at 

15.6 percent. however, the internet network outside the 

capital does not meet the needs of the entire population. 

People in the villages have started to actively explore the 

internet using cell phones. Mobile operators are rolling out 

3G into the market, and 4G technology is in the offing. the 

Kabar news agency was the first of the traditional channels 

in Kyrgyzstan to begin developing multimedia technologies, 

offering consumers various types of information such as 

text, audio, photos, and even video to some extent on a 

rapid-response basis.

List of Panel Participants

Alexandr Kulinsky, media expert, Bishkek

Adel Laisheva, program director, internews-Kyrgyzstan, 

Bishkek

Alina saginbayeva, director, Central asian news service and 

aKiPress news agency, Bishkek

Turat Akimov, editor-in-chief, Dyengi i Vlast, Bishkek

maksuda Aytiyeva, executive director, Orts Media O.O., Osh

shamaral maychiyev, chairman, Commission for the 

Consideration of Complaints about the Media, Bishkek

Igor shestakov, editor-in-chief, KirtaG news agency; media 

consultant, soros Foundation-Kyrgyzstan, Bishkek

Iskender Bektur, chairman, Kloop Media social Fund, Bishkek

Ivan Kutimov, founder, Vyest llC, Kara-Balta

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, agency of social technologies, 

Bishkek, Kyrgyzstan

The Kyrgyzstan study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, Innovative Solutions Inc., Bishkek, 

Kyrgyzstan. The panel discussion was convened on November 

27, 2010.

in 2010, the soros Foundation-Kyrgyzstan Media support 

Program invited the journalism faculties of state universities 

to participate in its effort to promote new educational 

programs based on the curricula for undergraduate and 

graduate degrees developed by UnesCO for university-level 

journalism departments.

the institute of War and Peace reporting, the Bishkek Press 

Club, and the radio station Deutsche Welle, together with local 

media organizations and others, offered short-term training 

courses in 2010. Various media organizations, such as PrtC, and 

individual television talk show hosts offer unlicensed television 

apprenticeship courses. On several occasions, the Kloop blog 

platform has provided training for novice bloggers.

in the past year, the authorities did not use printing facilities 

to exert pressure on “objectionable” media, and no one 

held a monopoly on the supply of newsprint or other inputs 

for printing. the country still has two major printing plants, 

Uchkun and the Media support Center free printing house, 

with sufficient production capacity to print large newspaper 

runs. in 2010, the Vecherniy Bishkek publishing house opened a 

print shop with color printing capability. about a dozen private 

printing houses operate in Bishkek, where competition among 

print services is growing, as well as a few in Osh and at least one 

in each region. however, production of regional independent 

publications has collapsed essentially. Many regional media 

outlets used to go to print on independent presses in Bishkek, 

but now, southern publications such as Oshpark and Itogi have 

been forced to accept a lower-quality format in order to reduce 

printing and transport costs. Given the insignificant number of 

press titles in the regions, printing companies do not consider it 

cost efficient to open independent presses outside Bishkek.

in contrast, delivery and distribution channels for the 

periodical press remain under monopoly for the most part 

and are not conducive to effective development of the 

newspaper business. in fact, 2010 could have become the year 

when alternative press distribution systems were eliminated, 

had it not been for the april revolution.

Kyrgyzstan has no effective, transparent, or market-oriented 

system for managing radio and television frequencies, but 

de facto Kyrgyztelecom does receive significant preferential 

treatment over other active participants in the country’s 

media space and over other telecom operators. Cable 

television is not very developed; it exists only in Bishkek 

and Osh. in practice, every television company has its own 

transmitters, and there is a monopoly only on transmitting 

the signal from the capital to the regions (held by republican 

Productive association of radio trunk relays for television 

and radio Broadcasting [rPO rMtr], a subdivision of 

Kyrgyztelecom). however, the monopoly is beginning to 

break; eltr has switched to satellite broadcasting nationally.


