
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011216

Bloggers are more accepted and now join traditional journalists on various 

trips and events. They have the same rights on paper to obtain information—

and run the same risks.

KAzAKhSTAN



217

INTRODUCTION

KKazakhstan’s rotation chairing the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) shaped events in 

2010. In 2007, the election of Kazakhstan—described by the Committee to Protect Journalists as one of the region’s 

worst press freedom violators—raised objections from many civil society, media, and human rights organizations. 

The rotation proceeded amid the hope that Kazakhstan would comply with concrete steps spelled out in Madrid 

in 2008, pointing Kazakhstan on a path toward greater freedom for the media and democratization.

Ultimately, the government dashed such hopes, and promises of legislative changes to support the freedom of 

speech faded. Not only did Kazakhstan fail to introduce legislation approaching international standards, such as 

decriminalizing libel and improving access to information, it introduced fresh repressive measures. For example, 

the new Leader of the Nation law gives President Nursultan Nazarbayev lifetime immunity from prosecution. 

It also restricts considerably the rights of journalists—stipulating criminal liability for journalists that make any 

missteps in authorities’ eyes while covering the interests of the president or his family members. Thus, in her speech 

at the OSCE Summit, Dunja Mijatović, the OSCE representative on Freedom of the Media, said that the media in 

Kazakhstan have actually deteriorated and they fail to comply with international standards.

The MSI panelists expressed concern that the journalism profession is eroding in status; one blogger on the panel 

went so far as to say that the profession is collapsing. The public does not appear to have much appetite for 

news, and they do not react when authorities attack or persecute journalists. Another panelist commented that 

a decrease in libel lawsuits only means that self-censorship prevails; fewer journalists are taking risks to cover 

politically difficult stories.

The panelists called 2010 the year of Kazakh blogging, with many Kazakh-language blogs appearing. Bloggers 

are more accepted and now join traditional journalists on various trips and events. They have the same rights on 

paper to obtain information—and run the same risks. Kazakh authorities do not hesitate to block websites or 

blogs that criticize the government, and they maintain strict control over Internet platforms. Increasingly, though, 

the development of new technologies is broadening the scope of available information. Sources of information 

are growing more diverse, and journalists are beginning to make more use of social networking platforms in 

their reporting.

Despite the problems, the overall score for Kazakhstan increased modestly, from 1.44 in 2010 to 1.68 this year. 

This is the result of a relatively strong increase of 0.45 in Objective 3 (plurality of news) and medium increases 

ranging from 0.20 to 0.28 for Objective 1 (freedom of speech), Objective 2 (professional journalism), and Objective 

5 (supporting institutions). Details for each objective are provided below. however, worth noting is the fact that 

of the 11 panelists participating in this year’s discussion, six participated last year; for each objective that showed 

notable improvement, as a group the returnees provided a higher score than they did last year. Nonetheless, all 

objective scores remain firmly within the “unsustainable, mixed system” score category.

K
A

zA
K

h
STA

N
OVERALL
SCORE:
1.68

KAzAKhSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011218

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

KAzAKhSTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: 937 total, 5 main daily papers, 6 other main weeklies; Radio 
Stations: 4 national stations, over 40 total; Television Stations: 
3 national channels, more than 100 other terrestrial channels, 14 local 
cable networks

 > Newspaper circulation statistics: The top two newspapers are Vremja 
(private, Russian language) and Karavan (private, Russian language)

 > Broadcast ratings: Top four television stations: Khabar TV, Kasakh TV 
(Kazakhstan 1), KTK (Kazakh Commercial TV), El-Arna

 > News agencies: Kazinform (state-owned), Interfax Kazakhstan, KazTAG, 
Kazakhstan Today

 > Annual advertising revenue in media sector: $60 million (2007, Video 
International Analytical Center)

 > Internet usage: 5.299 million (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 15,522,373 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Astana

 > Ethnic groups (% of population): Kazakh 53.4%, Russian 30%, Ukrainian 
3.7%, Uzbek 2.5%, German 2.4%, Tatar 1.7%, Uygur 1.4%, other 4.9% 
(1999 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 47%, Russian Orthodox 44%, 
Protestant 2%, other 7% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Kazakh 64.4%, Russian (official) 95% 
(2001 est., CIA World Factbook)

 > GNI (2009-Atlas): $110.0 billion (World Bank Development 
Indicators, 2010)

 > GNI per capita (2009-PPP): $10,320 (World Bank Development 
Indicators, 2010)

 > Literacy rate: 99.5% (male 99.8%, female 99.3%) (1999 est., CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President Nursultan A. Nazarbayev (since 
December 1, 1991)

1.
36 1.

47
1.

49

1.
73

1.
44

1.
74

1.
40

1.
68

1.
35 1.

43
1.

34

1.
79

1.
68

1.
90

1.
44 1.
48

1.
25

1.
85

1.
51 1.

71

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KAzAKhsTAN

sU
sT

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVEs

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

  BUSINESS
  MANAGEMENT

   SUPPORTING
   INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

http://www.inform.kz/
http://www.interfax.kz/


219

and the media. To that end, several legislative developments 

were underway at the beginning of 2010, including 

amendments to the criminal code regarding decriminalization 

of libel claims; changes to the Law on Access to Information; 

and deliberations over some new draft laws, such as a draft 

Law on Television and Radio Broadcasting. 

Civil society representatives and media experts got involved 

in the development of these draft laws. According to Sholpan 

zhaxybaeva, executive director of the National Association 

of Television and Radio Broadcasters of Kazakhstan, “In 

2010, the authorities adopted a more consumerist approach 

to civil society. They view NGOs as a free resource to use for 

their purposes. They set the task, we fulfill it, impregnating 

it with our understanding and content. This is where our 

cooperation ends.”

One panelist gave the example of when civil society 

representatives, media representatives, and the 

authorities worked on two draft laws on television and 

radio broadcasting in March. Later, to their surprise, the 

representatives learned that the final draft law was turned 

over to the Ministry of Justice without their review—and 

the Ministry of Communications refused their request to 

see the final draft. The panelists underlined the media NGO 

community’s serious questions about which standards ended 

up in the final version, and expressed concern that despite 

this, the draft will be billed as developed in cooperation with 

NGOs. Another panelist commented, “While we are learning 

how to work with the government, the government ‘has 

already learned’ how to work with us.” The government has 

a new strategy of appointing “agreement committees” in its 

work with civil society, in order to prevent the development 

of alternative draft laws and other documents.

Despite the efforts undertaken in order to change the media 

law, nearly all the amendments and new draft laws have 

been turned over to parliament for consideration. The only 

exception is the draft Law on Access to Information, which 

the government filed with parliamentary committees and was 

recalled in November. The issue of amending it was shelved 

until 2012. Overall, the situation with media legislation 

OBJECTIVE 1: FREEDOm OF sPEECh

Kazakhstan Objective Score: 1.73

Panelists this year provided better scores for three indicators, 

which accounted for most of the increase in objective 1. These 

indicators are: indicator 2 (media licensing), indicator 3 (market 

entry and taxation), and indicator 4 (attacks on journalists). 

Indicator scores showed significant variation. On the high end, 

indicator 3 and indicator 8 (media access and use of domestic 

and international news sources) scored about a point higher 

than the objective score; indicator 9 (free entry into the 

journalism profession) score about two-thirds of a point higher. 

Indicator 6 (libel laws) and indicator 7 (access to information) 

both fell short by about three-quarters of a point. Other 

indicators scored near, but below, the objective score.

At a 2008 ministerial meeting in Madrid, prior to 

Kazakhstan’s OSCE chairmanship, OSCE established the 

Madrid Commitments concerning democratization in the 

country. According to the document, one of the most 

crucial undertakings assumed by the country would be its 

desire to “incorporate various proposals into a consolidated 

bill to amend the media law, which will reflect the OSCE 

recommendations as well.” Thus, the journalistic community 

and media experts expected liberalization of the media law 

and positive shifts in the relationships between authorities 

KAzAKhSTAN

LegaL and sociaL norms protect and promote  
free speech and access to pubLic information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> the law protects the editorial independence of state or 
public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

> public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Zhaxybaeva continued, “The law really 
stipulates many things. The Soviet 
constitution was among the most 
democratic ones in the world—on paper. 
But reality is different. Formally, what 
Klebanova said is true. Censorship occurs 
through non-official, informal channels.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011220

A couple of court cases in 2010 tested the court’s 

independence. A precedent was set in spring, when several 

journalists, bloggers, and public figures filed a claim against 

the Ministry of Communications and Information, blaming 

the government for restricting public access to information 

and accusing authorities of nonfeasance against other bodies 

that restrict access to socially important information. The 

court claimed that too many people participated in the action 

against the ministry; thus, nobody was punished. The only 

outcome was that the court sent the minister to meet with 

one of the groups and promise not to restrict access.

In another case, civil society activists tested the government’s 

ability to communicate with citizens electronically, and the 

results were not promising. Journalist Eugenia Plakhina 

filed a lawsuit against the Ministry of Communications and 

Information, and an Almaty court rejected the requests and 

decided in favor of the defendant—citing supportive articles 

of the Law on Communication and the Law on Information. 

Another court hearing listened to Plakhina’s claim against 

the Ministry of Communications and Information for 

nonfeasance, regarding a prolonged blockade of Respublika’s 

Internet portal, along with its forum and several mirror 

portals. The court decided that it could not detect those 

responsible for the cut-off, and was not in a position to 

make any determination regarding the procedure of Internet 

blockades in Kazakhstan. 

Limitations to freedom of speech do not arouse much 

protest from the public, with the exception of the “For Free 

Internet” social movement, which protests the blockade of 

Internet resources actively. The KGB “invited” these activists 

to interviews several times, including after a symbolic 

observance of the protection of children’s rights in Uralsk. The 

authorities arrested and fined Irina Medvednikova and Janna 

Baitelova, two other members of this movement.

Although the panelists said that in many cases, the authorities 

conduct licensing and registration in compliance with legal 

norms, the process is not simple for socio-political media 

outlets—or where a founding editor has been “noticed” for 

political disloyalty to the government. Andrey Antonenko, 

a TAN TV news host, said that the authorities refuse licenses 

and registration for unwanted media outlets for a number 

of invented reasons—or without any explanation. Thus, 

Respublika, well known for its oppositional attitude to the 

government, had to apply to the Ministry of Justice four 

times within one year to upgrade to a weekly newspaper, 

and it is still published as a monthly. The Ministry provided 

“cooked-up” reasons, such as orthographic mistakes in the 

application, as an excuse for returning the documents after 

a long period of consideration in its bureaucratic echelons. 

The last, fourth time, the clerk who received the revised 

could be considered the same as before if not for the newly 

adopted Leader of the Nation law.

Olga Kraus, editor-in-chief of Karaganda’s Novyi Vestnik, 

commented on the limitations of the current media law. “The 

media law exists, but its primary goal is to restrict the rights 

of media. We can hardly speak of freedom of expression in 

the context of virtually complete control by the authorities. 

In Karaganda, this control is, in fact, conducted through 

government contracts. The government pays media for 

certain information services and, in exchange, gets the right 

to control the content of journalistic publications.” She noted 

that her own paper is much less affected, as it does not bid 

on government contracts, but added, “Smaller periodicals can 

hardly survive without such subsidies; therefore, they have to 

play by the rules imposed on them.”

zhaxybaeva pointed out the differences between the legal 

guarantees for media freedom and the reality. he said, “The 

issue of censorship was raised at the Media Kurultai [the 

annual conference on media development] by one minister, 

Darya Klebanova, who dismissed the question as irrelevant. 

Censorship is prohibited by Kazakhstan’s constitution; besides, 

there is no body for its enforcement, and self-censorship is 

the real problem.” zhaxybaeva continued, “The law really 

stipulates many things. The Soviet constitution was among 

the most democratic ones in the world—on paper. But reality 

is different. Formally, what Klebanova said is true. Censorship 

occurs through non-official, informal channels.”

Kamila zhusupova, a blogger and television host, described 

a related case that ended up affecting all media. “This year, 

several independent newspapers were arrested for publishing 

letters in which Mukhtar Ablyazov, the former Chairman of 

BTA Bank, accused Timur Kulibayev [President Nazarbayev’s 

son-in-law] of corruption. The subsequent court rulings 

impacted all media regarding publication and dissemination 

of any information that might discredit Kulibayev’s honor and 

dignity,” he said.

Antonenko commented, “Media 
‘sterility’ and loyalty are the main 
prerequisites, with a few exceptions 
among periodicals. Media licensing and 
registration rules are stipulated quite 
clearly, but the emergence of a new 
player in the Kazakh media market is 
hard to imagine. The market is stable 
and divided among financial powers, so 
changes are almost impossible.”



221

criteria. The panelists noted that most rural people use satellite 

dishes made in China, and amid fears that some of those dishes 

could be harmful to health, the new regulations might have a 

serious impact on television consumption in rural areas. While 

the panelists are sure that communication officials have no 

illusions regarding the possibility of closing satellite television 

access to public, they understand that the government’s goal 

is to limit the package and control it. As Chinese dishes have 

high resolution, they receive a wide range of channels—but 

if certification is applied, less powerful dishes will become the 

norm, limiting the available package of video channels. At this 

point, authorities have circulated no draft regulations, and 

whether the government will push this point forward remains 

to be seen.

The state has no procedure to register blogs or online 

newspapers, despite stirrings in the Ministry of Justice 

about creating a registration procedure similar to that of 

newspapers. As of the end the year, however, no changes 

had occurred. The authorities sometimes intervene in other 

ways, however. According to Tulegen Askarov, an economic 

observer at Golos Respubliki (The Voice of the Republic) and 

a journalism instructor at the Kazakh-British Educational 

Institution (KIMEP), “The day after registering the domain 

name papa.kz, one of my acquaintances received a phone call 

demanding him to close this domain. he was also asked why 

he had registered it. When he replied he wanted to create a 

website about parents, he was advised to change its name to 

otec.kz or roditel.kz. As “papa” is President Nazarbaevam’s 

nickname, Askarov speculated that the KGB expected to find 

political oppositional content on a site by that title.

Entering the market or paying taxes is not problematic for 

media outlets—provided that they do not appear politically 

oriented. Antonenko commented, “Media ‘sterility’ and 

loyalty are the main prerequisites, with a few exceptions 

among periodicals. Media licensing and registration rules are 

stipulated quite clearly, but the emergence of a new player 

application lost the documents. The editorial board filed a 

court claim for the ministry’s negligence of its responsibilities, 

but the Respublika (The Republic) staff attribute their 

misfortune with the ministry only to political expediency.

Notably, responsibilities for registration and licensing, 

formerly handled by the Committee for Archives and 

Information of the Ministry of Culture of Kazakhstan, moved 

to the Ministry of Communications of Kazakhstan—switching 

mass media from the competence of an ideologically-bound 

ministry to the jurisdiction of a technical body. While 

this may ease the government’s communication with the 

media, it does not imply any changes to registration and 

licensing procedures.

Looking ahead to the forthcoming transition to digital 

broadcasting, the government suspended allocation of 

frequency bands and issued no tenders for the whole 

year. At the same time, the Ministry of Communications 

sent tender-regulation amendments for designated 

frequencies to the licensing committee members for their 

approval. Concerned about the amendments, the National 

Association of Television and Radio Broadcasting Companies 

of Kazakhstan (NAT) sent an inquiry to the ministry and 

the president’s administration asking about the aims of 

these proposed changes and the general intention to 

distribute frequencies in the future. NAT has received no 

feedback, and zhaxybaeva said that he suspects that the 

ministry is preparing secretly the further distribution of the 

leftover frequencies.

At the same time, Balapan, the state-owned satellite 

television channel for children, launched in 2010, and 

according to hearsay, the government is designing its 

own economic and cultural channels. These developments 

may be viewed as proof that the government is creating a 

state-owned digital “multi-complex.” The panelists expressed 

considerable concern about the fate of independent 

non-governmental and regional television channels—

specifically that the digital package that the state intends to 

provide may not leave room for the channels. zhaxybaeva 

noted that although no concept exists of transition to 

digital technologies, an experimental package of 20 satellite 

channels was set to launch in December 2010—and, as the 

Ministry of Information and Communications has not released 

any information, questions swirl regarding which channels are 

included and how the government chose them.

Upon assuming its new duties, the Ministry of Communications 

initiated public debates (including some at Media Kurultai) 

on satellite dishes—specifically, whether or not to limit the 

population’s use of satellite dishes. The debates explored 

implementing compulsory certification and licensing of dishes, 

using certain technical and sanitation norms as decision-making 

KAzAKhSTAN

Gulim Amirkhanova, a blogger 
and columnist, speculated that the 
indifference is related to the decreasing 
prestige of journalism. “We may say our 
profession is collapsing. Just recently, the 
audience expected journalists to perform 
acts of bravery and publish sensational 
materials. Nowadays people seem not 
to need it, they do not trust us, and the 
officials could not care less about it.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011222

the government subsidy is too small. Thus, cable operators 

need to “show understanding” for Khabar, against their own 

business interests. 

Regarding violence against journalists, the attack on 

journalist Igor Larra proved to be one of 2010’s most serious 

cases. Larra worked for Freedom of Speech and covered 

an oilfield workers’ strike in zhanaozen, and is certain that 

he was attacked in connection to his story, because one of 

his attackers said “best regards from zhanaozen” before 

starting to beat him. Other victims of attacks included a TAN 

TV cameraman and a reporter for Channel 31, as reported 

by Adil Soz (the International Foundation for Protection of 

Freedom of Speech). None of these crimes were solved. 

Overall, according to the panelists’ estimate, 2010 saw 

fewer gravely serious attacks on journalists—yet other 

“punishments,” such as refusal to provide information, 

proved more frequent. For the first nine months of 2010, 

Adil Soz recorded 193 cases of refusing to provide socially 

important information, according to the terms of the 

law; 38 cases of obstructing the legal professional activity 

of journalists; and 81 cases accusing media of impinging 

upon someone’s honor, dignity, and business reputation. 

A number of journalists who clashed frequently with the 

authorities found themselves in hot water not in their 

capacity as journalists, but in their roles as civil activists. 

The authorities detained journalists zhanna Baytelova and 

Sergey Duvanov several times (often without any reason), and 

several human rights advocates that also write for the media 

were persecuted. 

Furthermore, the Kazakh people do not respond with outrage 

to violations of journalists’ rights. Gulim Amirkhanova, a 

blogger and columnist, speculated that the indifference 

is related to the decreasing prestige of journalism. 

“Unfortunately, the status of journalists is clearly getting 

worse from year to year and has sharply deteriorated—

even in comparison to five years ago,” he said. “We may 

say our profession is collapsing. Just recently, the audience 

expected journalists to perform acts of bravery and publish 

sensational materials. Nowadays people seem not to need 

it, they do not trust us, and the officials could not care less 

about it. Perhaps, this is why our public does not react if a 

journalist gets beaten or even killed. Kazakh viewers grieve 

for the murdered Russian journalist Oleg Kashin, but they are 

not concerned about the fate of journalism in Kazakhstan 

because there is no one to worry about. There are no ‘heroes 

of the pen’ anymore.”

Despite the fact that most media outlets in Kazakhstan 

are independent, the great bulk of them are loyal to the 

government. There are various reasons for such loyalty: 

government authorities’ engagement of media owners, the 

in the Kazakh media market is hard to imagine. The market 

is stable and divided among financial powers, so changes are 

almost impossible.”

Purely business media projects are not subject to any 

censorship filters, but media outlets with a socio-political 

format face much greater skepticism, and sometimes tax 

authorities harass them. Diana Okremova-Medvednikova, 

director of North Kazakhstan Legal Media Center, 

commented, “Right before the OSCE summit, the tax 

authorities scoured many regional media outlets. Officially, 

no one linked the screenings to the summit, but the fact is 

that the authorities only subjected private media to such 

check-ups.”

Kazakhstan’s entry into the Customs Union with Russia eased 

problems with newsprint paper import considerably, entitling 

newspaper publishers to zero VAT rate. But as discussed in 

last year’s MSI, the Association of Newspaper Publishers and 

others in the media community object to this development. 

They expressed the belief that this move hindered relations 

with some related businesses, while some smaller, private 

media outlets fear that it does not help them as much as it 

benefits bigger companies—giving their primary competitors 

yet another advantage.

Near the end of the year, measures took effect that 

moved cable operator initiatives to under the law on 

electronic media. Now operators will have to provide equal 

representation of Kazakh and Russian languages in their 

broadcasting. The panelists fear that recognizing cable 

operators as mass media outlets will threaten their existence. 

Media experts’ arguments that cable operators are simply 

carriers, not content providers, fall on deaf ears.

The state has oppressed cable operators for a long time. 

Since last year, the government has required them to include 

the Khabar TV channel in their packages, and demanded 

payment of KzT 13,000 (just shy of $100) to broadcast it. A 

group of cable operators supported by NAT Kazakhstan sent 

a letter to the Ministry of Communications and Information, 

in which the operators requested relief from administrative 

pressure and offered a compromise: broadcasting this 

channel free of charge. The response from a high-rank 

official was surprisingly “compassionate.” The minister 

explained that Khabar is a joint-stock company, and its 

editorial board earns its living by placing advertisements, as 

On another positive note, governmental 
press officers do not question the notion 
of releasing information to bloggers.



223

With media advocates campaigning to liberalize criminal 

law in accordance with international standards, the issue 

of decriminalization of libel and defamation has become 

more relevant. The year began with high hopes due to 

Kazakhstan’s OSCE chairmanship, as well as the public and 

cooperative work of teams of experts engaging to liberalize 

legislation. But in fact, they failed in their attempts to lobby 

for limiting the fines for impinging on the honor, dignity, and 

business reputation of individuals.

According to panelists, even an amendment to the article on 

defamation would not lead to a dramatic change, because 

the newly adopted Law on the Leader of the Nation, along 

with additions to laws protecting private life immunity, 

are very efficient tools to restrict freedom of speech. The 

panelists said that the new law on private life immunity is 

more repressive, allowing for increased fines and up to five 

years of imprisonment. Given the court’s history of bypassing 

requirements that place the burden of proof on plaintiffs, 

media experts predict serious threats to freedom of speech. 

Kraus described a case in which a judge rejected the plaintiff’s 

claims—yet still made the newspaper pay compensation to 

the “victim”—in this case, a security guard that attacked 

journalists and damaged their camera, then filed a lawsuit 

after the journalists published a report on the incident.

Adil Soz reported nine cases of journalists charged with 

libel. Although overall numbers of criminal persecution 

and lawsuits have decreased considerably (18 vs. 42 cases 

in 2009), journalists still run a high risk of being accused 

of libel. According to Erzhan Suleimenov, general director 

of Institute of Media Standards Social Fund and creative 

director of Media Service Agency, “The reason behind the air 

of stability and the decrease in lawsuits lies in the fact that 

journalists stopped writing risky articles. In practice, the rights 

of journalists and media are violated thousands of times over, 

but no legal claims follow.” 

The panelists discussed the outcome of a libel case, filed 

in August 2009, by a construction firm against Lukpanov, 

a writer with Uralskaja Nedelja (Uralsk Weekly). he was 

charged after he wrote about the hidden mechanisms of 

tenders. In 2010, at the end of a long court process, the 

court decision compelled the journalist and the newspaper 

to pay KzT 20 million ($140,000) for libel and damaging a 

business reputation—sending the newspaper into bankruptcy 

proceedings. At the last moment, in December 2010, the 

plaintiff abandoned its claims and dropped the case, saving 

the paper. The panelists also pointed to a case decided in 

favor of journalists: The court threw out a libel claim against 

Erlan and Ongara Tazhiev that a popular politician filed 

because he was offended by their publication.

enticement of state funds, or attempting to avoid political 

repercussions and run a media business without obstacles. 

According to the official rhetoric, media outlets are equal 

whether they are state-run or private. however, in practice, 

state-owned and affiliated media outlets receive multiple 

benefits, while independent and politically oppositional 

media suffer hardship. For example, the government might 

limit access to information for some outlets while providing 

access to loyal outlets. Askarov noted, “…state-owned 

media are on the government administration mailing list, 

so they receive official documents from the government—

including those marked ‘not for public use’ that are naturally 

beyond the reach of private media outlets.” State-sponsored 

journalists also receive better equipment, guaranteed salaries 

and royalties, and bonuses and other incentives.

None of the state-owned and affiliated media outlets publish 

their financial information, making it impossible to estimate 

the scope and patterns of use of funds. Not even joint-stock 

media outlets publish annual financial reports, despite the 

law mandating it. The editorial policies of state-owned media 

are not constructed to help protect the independence of 

editorial boards or journalists.

The trend toward government-purchased material 

in the media market increased in 2010. This includes 

state-commissioned coverage of topics that the government 

would like to promote, such as support for the state 

language, and what amounts to propaganda. In contrast 

to previous years, when media outlets that complied with 

pre-set criteria won tenders, in 2010 few non-governmental 

media managed to receive any of these government contracts 

in free competition. The situation was especially difficult for 

non-governmental television companies bidding in regional 

tenders, as they accepted such funding to help improve 

their facilities.

Some in the media community, however, recognize that 

this system pollutes the standards of objectivity. The third 

Media Kurultai conference addressed government coverage 

contracts, and most experts agree that government contracts 

remain one of the most “cloudy” areas in the Kazakh media 

business. Although authorities should discuss tender bids for 

government contracts in the presence of NGO representatives, 

the composition of such supervising committees is never 

published, and NGO members never have voting rights. 

The lack of transparency in government contract allocation 

raises a number of questions, and opens the door for the 

government to control private media that believe that they 

cannot afford to lose government contracts. Aside from the 

question of whether or not the state distributes the contracts 

fairly, the media’s failure to reveal to readers which articles 

are government-commissioned is troublesome.

KAzAKhSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011224

OBJECTIVE 2: PROFEssIONAL JOURNALIsm

Kazakhstan Objective Score: 1.68

This objective scored better compared with last year due 

primarily to panelists awarding higher scores to indicator 

4 (journalists cover key events), indicator 5 (pay levels 

for journalists), and indicator 6 (balance of news and 

entertainment). Most indicators scored close to the objective 

score, with two exceptions. Indicator 3 (self-censorship) 

lagged behind by half a point, while indicator 7 (modern 

facilities and equipment) exceeded the score by about 

two-thirds of a point.

According to the panelists’ assessment, professional 

journalism continues to decline. The practice of replacing 

journalism with text lifted from press releases is on the rise, 

along with failing to prepare for interviews. Amirkanova 

commented, “As far as I can judge, professional standards 

of quality take up ever-decreasing room in the minds 

of modern Kazakh journalists. None are required for 

creating propaganda materials…why should one strive to 

meet them?”

One panelist pointed to an interview with Russian journalist 

Yulia Muchnik, a multiple winner of TEFI (Russian television 

award), to illustrate sinking standards among local journalists. 

When Muchnik visited Kazakhstan five years ago, Novyi 

Vestnik published an extensive interview with her, delving 

into freedom of speech in Russia and Kazakhstan, political 

forecasts, and journalism trends. In 2010, the newspaper 

interviewed the journalist again—this time asking her where 

and how she prefers to spend her vacations, what her 

By law, access to information is open to all media and 

journalists—but challenges persist, and the past year saw both 

positive and negative developments on this front. According 

to Amirkhanova, now authorities include bloggers along with 

traditional journalists for various trips and accredited events. 

On another positive note, governmental press officers do not 

question the notion of releasing information to bloggers. The 

development of new technologies is broadening the scope of 

available information as well, and referencing social networks 

as sources of information is now accepted practice.

One hitch is that Kazakhstan’s media law does not define 

“socially important information,” prompting officials to 

claim that requested information is “not socially important” 

whenever they do not want to comply. Combined with 

conservative court practices, this ambiguity complicates 

journalists’ ability to get the information they need. As 

mentioned above, Adil Soz reported an uptick in cases 

of refusal to provide official information. Furthermore, 

independent social-political media outlets are now on the 

list of media that most often experience problems with 

information access and other rights violations. They include 

Respublika, Golos Respubliki, Vremya (The Time), Uralskaya 

Nedelja, and others. This list reflects official government 

bodies’ unwillingness to cooperate with critically-spirited and 

oppositional media.

In June 2010, journalists from Azattyk radio and Golos 

Respubliki tried to gain access to a group of women 

conducting a hunger strike near an official building in Atyrau. 

Police arrested journalists after they attempted to interview 

some of the women, and moved the protesters to a court 

building, where they barred journalists from entering. The 

police even tried to seize one journalist’s Dictaphone. In 

another case, journalists from Megapolis asked the Ministry of 

Foreign Affairs for information about a fine paid by members 

of a diplomatic mission in London. A press officer rejected 

the request because of a minor inaccuracy in the formulation 

of the question. Megapolis finally got a limited, late answer 

after submitting a third request.

The authorities have long filtered or block foreign websites 

such as Fergana.ru, livejournal.com, the Blogpost platform 

(where former Kazakh presidential son-in-law Rakhat Aliev, 

who lives in self-imposed exile after falling out favor, posts 

his blog). All the blocked sites were opened before the OSCE 

summit, although the media is limited to reprinting and 

rebroadcasting only 20 percent foreign content. 

Admission to the profession remains unrestricted.

JournaLism meets professionaL  
standards of quaLity.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



225

Corruption on editorial boards has become the norm, and 

they base relationships explicitly on business concerns. As 

a manager of the grant committee tasked with allocating 

government contracts with media, one of the panelists 

personally encountered this approach when several television 

channels offered her rewards and kickbacks in exchange for 

her loyalty in the grant allocation process. According to the 

regional zET TV Company, there are unspoken “tariffs” for 

such a bribe: 10 percent of the grant funds.

Due to the global economic crisis, some small editions 

and television companies are cutting their journalists and 

replacing them with copywriters, who simply rewrite material 

posted in social networks and other sources and pass them off 

as the work of a journalist. Television displays ethical lapses, 

as well: even the republic’s central channels such as KTK and 

Khabar do not consider it unethical to show the faces of 

people detained for commercial sex, dismembered corpses, or 

the faces of hIV-positive children.

Frequently, editors give journalists instructions to stigmatize 

and discredit the authorities and owners of other media 

outlets—which hurts the media’s reputation in general. In 

2010, the readers of two independent newspapers, Respublica 

and Golos Respubliki, had to follow the exchange of mutually 

unflattering barbs between the editors and owners of the 

two papers.

Despite the fact that websites are now recognized as mass 

media outlets, the panelists said there is no such thing as 

ethics on Kazakh blogs and web forums. Often new media 

express democratic “courage” in the form of obscene and 

discriminatory texts, because no one controls blog posts—

except for those blogs and platforms that the government 

filters and blocks. Several scandals arose in 2010 related to 

the nur.kz platform, which regularly posts news without 

reference to authors; as well as the “Your Vision” blogging 

platform, where discriminatory comments are not rare. Such 

hosts are deleted, but the blogging community itself cannot 

favorite food is, and other “lovely” questions—even though 

the journalist conducting the interview is a professional 

previously known for hard-hitting journalistic investigations.

Panelists attributed the decline in standards to the 

decreasing number of experts in various subjects, especially 

in Kazakhstan’s regions. For example, when the only expert 

on lay life and religion, Anatoly Maysyuk, left Karaganda, no 

one could take his place and comment on religious topics. 

Some spheres are particularly short of specialists capable of 

presenting their competent judgment, with no one available 

across the whole republic. For example, for several years now, 

only a few experts (Nurmatov, Bezmyatezhny, Tuzekbayev), 

whose views are well known to the public, comment on 

blogging and information technologies. But the panelists also 

expressed the belief that journalists do not seek new experts 

or spark new “stars” of commentary, which could significantly 

improve the professional quality of media materials.

On the other hand, a new trend is developing: Experts are 

not waiting until the media shows interest in them—they 

start working independently on their own blogs. For instance, 

“Your Vision” blog has a sub-forum called “Expert,” which 

is frequented by lawyers. As a result, journalists have an 

opportunity to enrich their materials by incorporating 

experts’ opinions and positions posted in social networks.

Along with falling professional practices, the panelists noticed 

a decline in the observance of ethical standards. Suleimenov 

commented, “Professionalism is closely linked to ethical 

norms, and the absence of ethics is a sign of media sphere 

degradation.” In most media outlets, editorial policies are 

either not spelled out or exist for cosmetic purposes, so 

media appear more “democratic.” Accepting gifts and other 

incentives for favorable coverage has become the norm. 

Journalists no longer weigh carefully their handouts from the 

government; without any deliberation, they grab whatever 

is given. zhaxybaeva recalled a recent story heard in Astana 

about a journalist invited to an agricultural services event. 

he received five kg of raw meat as an “incentive” to write 

an article—probably in a major-key tonality. Suleimenov 

commented, “If journalists receive a contract for writing 

about someone in a biased way, they would undoubtedly 

accept it upon the editor’s order. Journalists of state-owned 

and oppositional media outlets do not live by ethical norms, 

but rather by the demands of their editorial boards.”

Additionally, editorial boards publish promotional materials 

without distinguishing them from pure journalism. Some 

editions fearlessly publish four or five articles in a row with 

hidden advertising, although the law prohibits hidden 

advertising and requires distinct notification that certain 

materials are promotional.

KAzAKhSTAN

Suleimenov commented, “If journalists 
receive a contract for writing about 
someone in a biased way, they would 
undoubtedly accept it upon the editor’s 
order. Journalists of state-owned and 
oppositional media outlets do not live by 
ethical norms, but rather by the demands 
of their editorial boards.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011226

still risky to cover. The same stands for corruption scandals, 

the poor work of administrative offices, and even discussion 

of severe weather in Astana. Government officials equate 

mention of these topics with criticism of the government, and 

consider media outlets and journalists who dare to publish 

such material to be oppositional to the state.

The unspoken list of restricted topics includes interethnic 

relationships, conflicts, and national security. Those who 

dare to write about these topics can be sued and convicted 

under clauses against revealing state secrets. In January 2009, 

the authorities called upon this law to imprison journalist 

and editor Ramazan Esergepov, who wrote an article 

that questioned whether the president or the KGB rules 

the country.

The only thing upon which the media can report without 

any barriers is accidents that do not involve the authorities—

leaving an impression that nothing important is happening 

in the country. however, professional journalists are getting 

involved more in social networks, and allowing themselves 

a bit more freedom on those platforms. For example, in an 

interview about bloggers, one of the leaders of the social 

movement “For Free Internet” pointed out an active online 

discussion of events surrounding the Uyghur community 

in China—and not only did citizens share their opinions, 

but they used the networks to arrange meetings and 

activities offline.

As before, salary rates for journalists and other media 

specialists depend on the region—with Astana and Almaty in 

one category and the rest of Kazakhstan in another. Officially, 

salaries and bonus systems have not changed, but in fact, the 

economic crisis has affected journalists’ incomes, especially in 

the regions and provincial towns. In particular, print media 

journalists are earning much less; this is clear by the number 

of professionals leaving the journalism field, mostly to work 

in public relations.

Serious gaps in labor remuneration are due to other factors 

as well. The minimum salary of a beginning journalist 

might be about $200 per month, whereas top personnel of 

central media outlets might make up to $5,000 per month. 

The average salary rate for television journalists is $600 to 

$800 per month; opposition media pay more due to the 

multiple risks. Antonenko commented, “Television studio 

staff, cameramen, and technical personnel are paid such low 

salaries that they must look for additional income elsewhere. 

This might include shooting and editing wedding and holiday 

videos, creating corporate and commercial films, attempts 

to sell air time ‘off the books,’ etc. Media administrators are 

aware of these violations, but often turn a blind eye. It is 

profitable for them to allow making a little money on the 

side, not to pay properly, and thus avoid taxes.”

decide how to censor such comments, so discriminatory and 

obscene comments continue to appear.

The degree of censorship and self-censorship of journalists 

and editors varies from region to region and depends on 

the head of the region’s personality. In some regions, local 

administrations intervene actively in media strategies and 

content by addressing the founders and “recommending that 

they avoid touching upon the interests of certain groups and 

individuals. In other regions, local authorities allow a certain 

degree of criticism and tolerate private media independence.

Olga Kaplina, project manager for Internews Network Inc. in 

Kazakhstan, described another force behind self-censorship. 

According to the survey conducted by Medianet International 

Center for Journalism this year, journalists from media that 

receive government contracts choose to write their materials 

on government activities in a kind, supportive, and positive 

way, she said.

Summarizing the results of the year 2010, the “Moy Mir“ 

(“My World”) social network and “Your Vision“ network 

platform conducted an expert survey on breakthroughs and 

failures in the media. The most significant trend marked as 

“failure” was increasing self-censorship. This makes sense, 

recalling that one of the major events of the year was 

the large number of lawsuits accusing journalists of libel 

and infringing upon the honor and dignity of citizens and 

companies. Alongside journalists and editors of the traditional 

media, bloggers are succumbing to self-censorship as well. As 

Amirkhanova noted, “If you are a blogger, you stand alone. 

You have no team, no trade union that can protect you, and 

you can be sued and charged for any comment you make. 

Therefore, you have to practice self-censorship, and sense 

which borders can and cannot be transgressed.”

Journalists of all media work around a ban on criticizing the 

government. Furthermore, the definition of “criticizing the 

government” appears to be expanding, and has become 

almost synonymous to negative news in general—except 

for some natural or other extraordinary disasters, which are 

As Amirkhanova noted, “If you are a 
blogger, you stand alone. You have no 
team, no trade union that can protect 
you, and you can be sued and charged 
for any comment you make. Therefore, 
you have to practice self-censorship, and 
sense which borders can and cannot be 
transgressed.”

http://my.mail.ru/community/tvkaz/F2C3C23703EAE87.html
http://yvision.kz/community/%D0%96%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0. %D0%A2%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5. %D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BE. %D0%9F%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B0./34969.html


227

Due to global economics, mobile networks in Kazakhstan 

became widespread. Nowadays, even residents of the most 

remote villages have become Internet users via the messenger 

program M-Agent, based on Russia’s mail.ru. Possibilities 

available to clients are expanding; slide casts and video, 

access to other traditional media, and Kazakhstan citizens’ 

multimedia consumption is growing intensively.

Even the most state-of-the-art technology is becoming more 

and more available for such media companies as Khabar, 

Kazakhstan, and El Arna. Several electronic media companies 

are on the verge of introducing high-tech editorial offices, 

and even regional media outlets are undergoing major 

technological changes: for instance, Alau television in 

Kostanai launched satellite broadcasting—filled completely 

with its own content.

According to media managers and editors, the introduction 

of new technologies in media organizations is hindered 

not by financial resources, but by conservative attitudes 

among their personnel. Most journalists lack skills in working 

with social networks, and often consider the Internet a 

source of entertainment more than a professional tool. 

Experts attribute the technological and rating lag of many 

Kazakh-language media directly to the conservatism of 

old-school editors and journalists. Kaplina commented, 

“Unfortunately, traditional media are not prepared to use the 

opportunities provided by new media. Most editors, especially 

those in regional media outlets, think their readers and users 

do not have Internet access, and therefore think posting 

information on the web is unnecessary. As far as I can judge, 

this makes traditional media unable to meet competition. 

Traditional media do not pay attention to new possibilities 

provided by flip cameras and USB modems; they do not 

know how to use this equipment and do not understand the 

benefits it brings.”

however, Kazakhstan is being introduced slowly to new 

standards of technology. Suleimenov added, “In 2010, 

state-owned television channels launched a number of 

outsourced television series and shows, enriching our 

television with international standards and new technologies. 

This brings enormous benefits professional cameramen, sound 

and light operators, directors, and scriptwriters, who are 

The bulk of television channels choose to increase 

entertainment content over news, for several reasons. Firstly, 

leading television companies, including Khabar, launched 

new entertainment projects instead of business news. The 

launch was the result of a well-publicized campaign to 

enhance Kazakh electronic media and displace the main 

Russian television channel ORT-Eurasia by transferring ORT’s 

broadcasting to cable networks only. The highest ratings 

winners are entertainment programs, according to a survey 

conducted on social networking platforms. 

Another reason is that producing interesting and dynamic 

socio-political news programs is almost impossible, given the 

pervasive censorship in the country. The panelists said that 

KTK is the only television channel that expanded its range of 

news programs in 2010; however, not all of its news programs 

can be considered purely news. The panelists noted also 

that social apathy in the country does not promote demand 

for sharp social-political news. Finally, the lack of personnel 

is an acute problem as well—especially in regional media 

outlets. Many outlets do not have journalists capable of 

producing high-quality news programs. Radio news programs 

are shrinking, too; only rare exceptions exist, like the 

talk-show Tenure.

In general, panelists assessed the technical equipment of 

media outlets as satisfactory and enabling efficient collection, 

production, and dissemination of news. One panelist noted 

that state-owned television and radio channels use “just a 

fraction of their equipment’s technical capacity, but even this 

is enough for achieving any goals set for television.”

Private television channels use relatively worn-out equipment, 

but they have not yet had any considerable technical failures 

or cancellations of shootings caused by technical failures 

or lack of equipment. Most outlets have quite modest 

computers, with limited possibilities to transfer mobile data, 

but this has not hindered journalists’ work. In newspaper 

outlets, regardless of whether they are state-owned or 

private, each journalist has a computer, a digital camera, and 

a voice recorder; access to Internet traffic is also granted.

In 2009, some media outlets managed to invest in technical 

modernization, and unlike 2008, a trend emerged toward 

creation of multimedia convergent outlets. There is also 

a tendency to promote traditional media, especially in 

social networks. Many well-known journalists actively work 

and develop in social networks, and leading television 

channels, such as Khabar, have posted “add to blog and 

“add to Twitter” options to their websites. Khabar is also 

experimenting with online broadcast technology for iPhone 

and iPad owners, and is working actively with blogs. The 

Kazakh-language blogs on the Khabar portal are the most 

popular and fast developing kinds of new media.

KAzAKhSTAN

Antonenko commented, “Television 
studio staff, cameramen, and technical 
personnel are paid such low salaries 
that they must look for additional 
income elsewhere.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011228

more than a point lower than the objective, and indicator 6 

(transparency of ownership), which was about three-quarters 

of a point lower.

According to data from the Ministry of Justice, Kazakhstan 

has more than 2,970 registered media outlets—including 

200 electronic outlets. Many newspapers are in print, and 

more than 85 percent of periodicals are non-governmental. 

Several major television companies—Khabar, El Arna, and 

Kazakhstan—cover the whole territory of the country and 

compete with local television and radio channels.

About 97 percent of Kazakhstan’s population has access to 

mobile telephone service, and mobile networks are helping 

to promote active development of the Internet. About 1.5 

million citizens use broadband Internet. Competition between 

Kazakhtelecom and Goldentelecom encourages both the 

increase in technical possibilities (e.g. speed of traffic) and 

the launch of new services. For example, Kazakhtelecom 

has allocated three powerful video hosting servers. 

The development of Internet service—and the growing 

affordability of access—are behind the growing popularity 

of new media among the public. A well-known MP, Murat 

Abenov, quotes blogs often in his public speeches and refers 

to Twitter as a reliable source of information. Currently, 

citizens all over the country can receive news in SMS format 

on their mobile telephones, but this service is not yet 

very popular.

finally in demand. Such professionals and their equipment are 

in short supply.”

Investigative journalism as a genre does not exist at all. 

No one explores political issues or conducts thorough 

investigations of ordinary municipal and social problems, etc., 

as even these topics can lead to political problems.

According to panelists, the continuing interest in economic 

news did not lead to the development of high-quality 

specialized journalism in this sphere. Journalists write specific 

financial and economic reviews, narrowly oriented toward 

certain business sectors, but outlets offer no economic reviews 

for the general public. There is demand for specialized 

magazines, but the media sector has no manpower for 

them. According to editors and media business managers, 

finding a movie critic is extremely difficult, and the sector 

has no journalists that specialize in literature or newly 

published books.

Specialized blogs, however, are being developed actively, and 

include cycle touring, gadgets, cooking, social issues—their 

scope is quite broad. The most popular topic is prospects 

for development of the Kazakh language. Science-oriented 

format is gaining ground in the blogosphere as well. And 

though these innovations have not yet entered the content of 

traditional media, the first quotations have already appeared 

in the traditional media.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEws

Kazakhstan Objective Score: 1.79

Most indicators in this objective received better scores this 

year, pushing the objective score up by nearly half a point 

compared with last year. Indicator 4 (news agencies) and 

indicator 5 (private media produce their own news) both 

scored more than half a pointhigher than the objective. 

The new indicator 8 (media report on local, national, and 

international news) scored above the objective, adding about 

0.05 point to the objective score. The two indicators that 

did not improve are the perennial laggards in this objective: 

indicator 3 (public media are nonpartisan), which scored 

muLtipLe news sources provide citizens  
with reLiabLe, obJective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

> citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> state or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

> independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> private media produce their own news.

> transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> a broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

> the media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

However, a sharp increase in the number 
of blogs and bloggers has led to a 
new trend: bloggers’ publications are 
losing their diary format and becoming 
full-fledged civil reports.



229

situation in provincial cities. A Kazakhtelecom representative, 

Aliya Dalabayeva, revealed once that not everyone can 

access Internet at any time, because there are not enough 

ports for subscribers in Almaty. Although the problem is 

being addressed, a solution will take time. In addition, the 

challenge of maintaining old networks is a major restraint 

to Internet use in the regions. Tekeli residents, for example, 

receive only a small fraction of the advertised speed.

Kazakh legislation, along with the relationship between the 

authorities and the media, continue to limit citizen access 

to information as well. In 2010, several foreign and local 

websites and blog platforms, as well as Internet TV K+, were 

inaccessible throughout Kazakhstan—until the OSCE Summit 

in Astana began. In addition, legislation hinders mobile news 

service development, as currently the service must be routed 

via an Internet provider to a cell phone operator. Another 

example is the Ministry of Communications and Information’s 

attempt to initiate licensing of satellite dishes.

As the government’s loudspeaker, state-owned media 

mainly reflect the position of the authorities—whereas 

non-governmental outlets do not dare express alternative 

opinions and positions. Therefore, reports on political life are 

quite monotonous and biased, panelists said—as illustrated by 

coverage of the revolution in Kyrgyzstan and the subsequent 

interethnic conflict. Kaplina explained, “Many readers and 

viewers received information on what was going on in 

Osh and Bishkek from the Russian media. At that time, in 

my opinion, the most important source was the Internews 

project, News Factory, which allowed 20 non-government 

regional television companies in Kazakhstan to receive 

objective information from the neighboring country.” 

Panelists pointed out also that it is partially true that 

state-run television helps to fill a gap in promoting cultural 

and education programs.

Yet there is no doubt that the government controls 

the state-run media. Noted Antonenko, “The issue of 

independence from the ‘state and the ruling party’ is out of 

In general, the type of ownership and political positions of 

media channel owners are of crucial significance for their 

efficient and unimpeded operation. According to Kraus, 

state-owned and independent media express different 

viewpoints, but often they face huge difficulties. She said, 

“For example, the newspaper Respublika exists, but it cannot 

find a publishing house willing to print it—and is issued ‘on a 

staple,’” meaning that it is published (copied) with outdated 

Rotaprint technology, and pinned together with a paper clip.

According to some panelists, print media remain the most 

objective sources of information among mass media in 

Kazakhstan. Television is far more subject to pressure 

from multiple sources: owners, founders, government 

authorities, and advertisers. As for online journalism, one 

panelist expressed the opinion that no one expects to see 

conscientious journalism in blogs because most bloggers 

are amateurs interested in promoting their own opinions. 

however, a sharp increase in the number of blogs and 

bloggers has led to a new trend: bloggers’ publications 

are losing their diary format and becoming full-fledged 

civil reports. Blogger Dmitry Potashov conducted a social 

experiment to see whether it is possible for Kazakhs to 

survive on the minimum subsistence income, while other 

bloggers tested electronic government services.

Panelist opinions diverged on the potential for common 

citizens to find media outlets that explore different 

viewpoints. Antonenko, a news host at TAN TV Channel, 

expressed the belief that television studios have more 

freedom than newspapers. Other panelists did not share his 

optimism, believing that despite the quantitative abundance 

of options, the spectrum of opinions and positions is not 

very diverse.

According to sociological surveys conducted by SANGE 

Research Center, most citizens of Kazakhstan receive 

information on current events from the traditional media— 

television overwhelmingly. Media consumption patterns 

depend partially on the habits of the audience, as well 

as limitations based on cost, geography, and educational 

levels. According to the panelists, newspaper popularity 

falls proportionally alongside decreases in literacy and 

education status.

Access to information is more diverse in the cities. Most 

urban dwellers can afford Internet and cable television; 

furthermore, each year the number of subscribers grows and 

the price falls. The range of traditional media—especially 

print—is also broader in cities than in rural areas. however, 

provincial media are trying to expand their reach. Thus, in 

addition to its traditional print newspaper in the Karaganda 

region, Akim has launched a blog. however, Internet access 

and operation in the capital and in Almaty differs from the 

KAzAKhSTAN

Noted Antonenko, “The issue of 
independence from the ‘state and 
the ruling party’ is out of question. 
State-owned media are practically 
press centers of the ruling party and 
government offices of various levels. For 
example, no one is ashamed of calling 
Almaty TV ‘Akimatov’s.’”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011230

Although some media outlets report on the political or 

financial ties of other outlets, the public does not have 

definite information on who owns what. The lack of 

transparency includes not only government-controlled private 

and state-owned media outlets but even those owned by 

opposition groups. Kazakh law places a limit of 20 percent on 

the foreign share of a media outlet’s capital. however, except 

for occasional leaks, information on certain foreign investors 

and their entry into the market never specifies their shares in 

the properties.

Kazakhstan’s media coverage of ethnic minorities is expressed 

by the print media of cultural diasporas and national channels 

that broadcast a few separate television and radio programs 

in the languages of ethnic minorities. Although most print 

media are privatized, the essence of their media content 

has not changed. It is taboo for ethnic minority-language 

media to speak about problems of minorities. These media 

adhere to an unspoken principle: Show the happy life of 

national minorities in one of the most advantageous and 

prosperous countries in the world, and share their pride in 

living in Kazakhstan and ability to preserve their own cultural 

traditions while feeling united with other nationalities.

This concept is guarded by the law, which broadly and foggily 

interprets the notion of propagating ethnic discord. As one 

example, in response to the Uyghur uprising in Xinjiang 

(China) in 2010, Kazakhstan’s Uyghur-language media did not 

allow themselves to print a single line—not even a neutral 

reprint from national newspapers or news agencies, although 

many Uyghurs in Kazakhstan have either recently emigrated 

from there or have close relatives living in the autonomous 

region in China.

Other social minorities are just beginning to appear in the 

media landscape. Even though no special media are devoted 

to sexual minorities, an information campaign against sexual 

minorities was conducted in Karaganda media, including 

on Asyl Arna television and on a Muslim website. Several 

religious media outlets emerged, including The New Life 

television channel for Protestants.

Ethnic minority-language media are not financially 

successful. Financial hardship prevents them from developing 

technologically, or even becoming strategically competitive in 

their particular niche in the media community.

As mentioned, national media do not devote enough room 

to regional life, and they show an obvious misbalance 

toward focusing on emergencies and disasters in the regions. 

Reflection of current political life also leaves a lot to be 

desired. Even the OSCE forum was covered only fragmentarily 

in leading media outlets—and many aspects of this forum fell 

into an information vacuum. The media’s poor coverage of 

question. State-owned media are practically press centers 

of the ruling party and government offices of various 

levels. For example, no one is ashamed of calling Almaty TV 

‘Akimatov’s.’” As state-owned enterprises, news agencies 

offer relatively poor, but steady news. Kraus added that 

state-owned media always express the same “politically 

correct” viewpoint.

More than 10 news agencies work in Kazakhstan. They 

include KazInform, Interfax-Kazakhstan, KazTAG, Gazeta.

kz, Vesti.kz, and DK-news (which just received its license 

in 2010). The central offices of most agencies are based in 

Almaty, except for the state-owned KazInform and RIA-News 

(Kazakhstan), which are located in Astana, the country’s 

political capital.The most popular foreign agencies are a 

joint Russian-Kazakh agency—RIA-News and British Reuters, 

which reduced its staff in the local office and shrank the 

volume of its news reports covering local events. Several 

aggregating agencies, such as lenta.ru, operate in Kazakhstan 

as well. The biggest state-funded agency, KazInform, offers 

its customers news reports in three languages—Kazakh, 

Russian, and English. Most agencies offer free information 

reports, although some require subscriptions. In 2010, 

government offices began to actively explore developing a 

correspondent network abroad to provide all state-owned 

media with consolidated materials, but the plan did not get 

off the ground. 

Regional media in particular are embracing the trend of 

preparing their own news programs; they realize that they 

can compete with better-equipped national media only 

by producing news with a local bent that differs from the 

information package broadcast from the capital city.

Several of Kazakhstan’s major media corporations are owned 

by financial industrial groups or prominent business owners. 

State-owned media outlets are incorporated into holdings 

also. The leading Nur Otan party owns many media outlets, 

including Arsan television; NS and RDV radio stations; and 

Liter, Aikyn, and Turkestan newspapers. These corporations 

dominate the media space and exert pressure on other 

media organizations. Other media holdings are not formally 

recognized as corporations. Kraus commented, “The public 

rarely knows who really owns a given private media outlet. 

On paper, its founder is usually some unknown enterprise.”

Kraus commented, “The public rarely 
knows who really owns a given private 
media outlet. On paper, its founder is 
usually some unknown enterprise.”



231

According to Amirkanova, management has always been the 

weakest link in Kazakhstan’s mass media. Loyalty is preferred 

over experience every time in management hiring decisions. 

On the other hand, she noted, the mass media are making 

a significant move in jurisdiction from an ideological agency 

to a technical ministry. “The new minister…criticized the 

work of national channels and demanded that they start 

orienting themselves towards high ratings—and this helped 

to get the bulky, rusty national television machine moving,” 

she concluded.

Mass media outlets can be profitable businesses under certain 

conditions, particularly when managers or shareholders are 

friendly with government officials. “Editorial independence 

is not a result of commercial success, and vice versa,” said 

Antonenko. “The more independent the media outlet is, 

the more difficult it is to function and earn money.” Other 

profitable segments of the media include specialized print 

media in car sales, services, and real estate—although 

profitability has declined sharply even in these segments due 

to the financial crisis. Where once a new publication could 

cover all its start-up costs in a year, it now takes three to five 

years. On the television side, the only markedly profitable 

company is KTK, which aims to expand its business and be 

more than an “ideological tool.”

In tough financial situations, media businesses find it hard to 

maintain editorial independence. Many are willing to forego 

their principles for a slice of the social procurement pie, or 

to back certain political or business groups to gain financial 

support. Nonetheless, a small group of independent media 

outlets remains that covers the “costs” of independence 

through additional business in printing, photography, 

or advertising.

On management and editorial boards, an actual management 

expert serves as head only rarely. Professional journalists who 

are unfamiliar with media management often fill those roles. 

One panelist noted an interesting trend at many leading 

national media outlets: top managers are shuffled from one 

outlet to another. One manager, the so-called “media killer,” 

has now chaired six key state-owned media outlets, managing 

to turn each into a propaganda-oriented machine.

the Summit of the Group of Twenty (G20) points to problems 

reporting on international events as well. The panelists 

speculated that perhaps this explains why 65 percent of the 

rural population responds to the local and national media’s 

irrelevant information picture by refusing to subscribe to 

them, focusing instead on programs broadcast by satellite 

television channels.

OBJECTIVE 4: BUsINEss mANAGEmENT

Kazakhstan Objective Score: 1.48

Objective 4 is the only objective that did not experience a 

visible improvement in score. The very slight move upward 

resulted from small improvements in several indicators, 

but this was mostly offset by a lower score for indicator 

5 (government distortion of the media market). This 

indicator also scored slightly more than half a point behind 

the objective. Indicator 3 (the advertising market) led all 

indicators in score, coming in slightly more than half a point 

ahead. The rest of the indicators scored very close to the 

objective score.

Most media outlets report themselves to tax authorities 

as money-losing ventures. And though media companies 

engage in some hidden bookkeeping for these reports, 

the real percentage of not-quite-successful media 

outlets is considerable. however, the majority of these 

unprofitable enterprises function quite efficiently as vehicles 

for propaganda.

KAzAKhSTAN

media are weLL-managed enterprises,  
aLLowing editoriaL independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> media receive revenue from a multitude of sources.

> advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.

Radio and television media profits come 
mainly from advertising, but the presence 
of a “monster” such as ORT-Eurasia lowers 
the likelihood of television channels to 
turn a profit from advertising.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011232

Radio and television media profits come mainly from 

advertising, but the presence of a “monster” such as 

ORT-Eurasia lowers the likelihood of television channels to 

turn a profit from advertising. According to experts, 60 to 

70 percent of the country’s advertisement market (about 

$100 million a year) goes to ORT-Eurasia. Accordingly, 2010 

saw serious battles on how to “neutralize” the Russian giant 

by relegating it only to cable outlets or by banning it from 

showing advertisements.

Many regional media outlets report losses stemming from 

the economic crisis—some closed a number of television 

programs or cut the number of printed pages; others had 

to reformat their media. With few exceptions, regional talk 

radio programs did not survive. The newspaper medium was 

another big loser in the economic crisis, due to the loss of 

advertising—its main source of income. For small-circulation 

newspapers, subscription sales had been slightly higher than 

advertising, but that changed during the crisis: 30 percent of 

print advertisers cut budgets sharply, with many switching 

to the Internet. Although the Internet share of the Kazakh 

advertising market is not at subsistence levels, trends are 

changing fast.

In this environment, bloggers have seized upon various 

strategies to turn a profit. One disturbing trend is blackmail 

blogs that accept money from local businesses in exchange 

for positive reviews—or write negative PR if they do not 

support the blogger. Popular bloggers receive some revenue 

from advertising and by placing links on their sites.

According to panelists, the advertisement market is 

recovering gradually. Many of the smaller advertising 

agencies went out of business during the economic crisis. The 

media market in Kazakhstan is well developed and divided 

among several advertising agencies. Videointernational and 

TV Media still exist, and after the closure of Arna Media, all 

the national media outlets that used to be its subordinates 

were turned forcibly into Arna Advertisement shareholders. 

The biggest advertisers consist of soap and detergent 

producers and distributors, banks, cell phone operators, 

and big retailers. Mega-companies such as Chevron do not 

advertise directly, although media outlets are beneficiaries of 

their “philanthropic” investments.

Advertisement agencies and production studios did well 

in 2010 due to several international events conducted in 

Kazakhstan, including the OSCE summit and the Asiada 

winter Asian games competition. The Ministry of Foreign 

Affairs alone spent KzT 486 million ($3.41 million) for 

“services related to implementation of information and 

image projects in mass media in Russia and CIS countries” 

and KzT 140 million ($983,000) for advocacy of foreign policy 

in Kazakhstan’s mass media. Meanwhile, the government 

required all television channels to show free of charge various 

promotional videos about these important political events. 

Experts note that the expanding market and rising production 

values mean the price of producing an original advertisement 

now exceeds $70,000. 

Advertising pricing varies wildly. State-owned national 

newspapers, like Egemen, can price themselves attractively 

because they receive powerful financial flows from the 

government in addition to their own revenue. “Advertising 

revenue is a major source of income for private media 

outlets, but is not a priority for state-owned media,” Kamila 

zhusupova noted.

Usually, major advertisers check the ratings in big cities. 

They use mainly those based on TNS Gallup Media surveys. 

however, there are few people meters in small towns, and 

big advertisers do not advertise at the regional or local level. 

Some advertising reaches local media via small re-distribution 

agencies, which purchase ads from big network agencies.

The law restricts the amount of television and radio 

advertising to no more than 20 percent of the daily volume of 

broadcasting, while print media are able to determine their 

advertising levels individually. In practice, advertising accounts 

for 20 percent of television and radio income and 60 percent 

in newspapers. Losing subscribers as well as government 

contracts has forced the print media to increase advertising 

revenues, which the accounting committee and prosecutor’s 

office monitor strictly. The rest of the revenue comes from 

sales, subscriptions, and grant investments or funds for 

fulfilling government contracts. Kraus commented that in 

her region, Karaganda, the client is usually the state or a 

big enterprise—the real media outlet owner that subsidizes 

the publication. In the private media, she noted, thanks to 

considerable advertising revenue, the level of any one entity’s 

influence is much lower.

Media outlets still receive huge sums from government-

commissioned media, but the overall level of that funding 

is hard to assess because little data exists. Grants to 

independent media outlets have also shrunken sharply. 

The government’s distribution of financial incentives to 

the media is fair and transparent according to the law. In 

practice, however, political motives and corruption win out. 

The government’s distribution of 
financial incentives to the media is fair 
and transparent according to the law. In 
practice, however, political motives and 
corruption win out.



233

indicator 6 (access to media equipment and printing). Most of 

the indicators scored more or less the same as the objective 

did, although indicator 4 (academic journalism programs) and 

indicator 7 (apolitical distribution channels) lagged behind by 

nearly three-quarters of a point each.

The Kazakh media sector has several business associations 

that represent the interests of owners and managers, 

including the Association of Newspaper Publishers and 

Printed Press Distributors, the Association of Kazakh 

Broadcasters (founded and supported by the president’s 

daughter, Dariga Nazarbayeva), NAT, and the Association 

of Television and Radio Broadcasters of Kazakhstan. Olga 

Kraus commented that many of these organizations are 

independent and cooperate with international organizations, 

and noted that a specialized association defended the 

interests of the ART channel at a court hearing on its closure.

NAT is still the most active among these groups. Last year, 

it spoke up to defend cable operators, co-developed a draft 

law on television and radio broadcasting, and fought for 

transparency in decision-making concerning the distribution 

of frequencies. NAT’s executive director, however, said that 

Due to the constant financial flow from the state, media 

that serve as ideological tools are able to survive despite 

lagging sales revenue. The media that receive government 

contracts range from the state-owned newspapers Egemen 

and Kazakhstanskaya Pravda, Khabar TV Company, and 

Kazakhstan TV and Radio Company to private media 

outlets Express K, Central Asia Monitor, and Vremya. Arman 

Shurayev, the director general of the KTK TV channel, 

compared government contracts to drugs: a much-needed 

financial fix that can compromise editorial integrity. 

Last year, the government made a big investment into the 

development of a Kazakh Internet zone. Kazcontent JSC was 

created under the auspices of the Ministry of Communications 

and Information, and the state has allocated it almost KzT 

200 million ($1.4 million) over the last two years.

In terms of market research, TNS-Gallup Media conducts 

audience surveys twice a year. The company is also planning 

a considerable increase in the number of people meters, 

to better measure media consumption and preferences. 

however, Kaplina said that the market research, sociological 

surveys, and ratings methods are the source of constant 

dispute. “People meters are still installed in big cities only, 

and the opinion of those in towns of less than 100,000 people 

are not considered,” he said. Furthermore, the journalistic 

community gives little credence to government-initiated 

surveys, and the data have little practical impact. TNS-Gallup 

Media monitors ratings constantly for television and radio 

programs broadcast by national and big regional media 

outlets, but media managers and the journalistic community 

take these findings with a grain of salt, too. “There is almost 

no doubt that media ratings correlate with the fee paid to 

the researchers,” Antonenko said. “The research market is a 

monopoly, and professionally analyzed comparative results 

are impossible. Nevertheless, ratings drive broadcasting 

schedules and salaries.”

Newspaper circulation is monitored as well, although the 

Circulation Committee no longer exists; now the Association 

of Newspaper Publishers and Printed Press Distributors or 

the Chamber of Commerce and Industry support such audits. 

zero.kz, Mail.ru, and Google Analytics provide Internet 

ratings, which advertisers and media industry representatives 

respect as reliable. 

OBJECTIVE 5: sUPPORTING INsTITUTIONs

Kazakhstan Objective Score: 1.71

The growth in Objective 5’s score is mostly attributable to 

better scores for indicator 2 (professional associations) and 

KAzAKhSTAN

supporting institutions function in the 
professionaL interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> ngos support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

> information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

Advocacy of human rights and social 
protection, which can be considered close 
to journalism, are the main goal of less 
than 10 percent of NGOs.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011234

either on the employers or the journalistic community. The 

union focuses its activities mainly on organizing celebrations 

on birthdays of famous former journalists, arranging funerals, 

and other ceremonial duties.

Other associations work in the media field, but function more 

as clubs than as a source of pressure on the government. 

The overwhelming majority survive on grants, do not collect 

membership fees, and exert very little influence. The Regional 

Media Forum was founded in September 2010, but it has not 

begun work yet. Only a few journalists’ associations advocate 

on behalf of oppositional media and are not eager to defend 

the interests of the journalistic community in general.

According to gazeta.kz, NGOs in Kazakhstan deal mainly with 

health, environment, and youth issues. Advocacy of human 

rights and social protection, which can be considered close 

to journalism, are the main goal of less than 10 percent of 

NGOs. The most prominent and influential NGOs include: 

Internews-Kazakhstan, Adil Soz, and Media Life NGO. These 

organizations are the engines behind all important changes. 

In 2010, they worked actively on the development of a whole 

range of draft laws regarding media regulations, conducted 

monitoring, and organized various media forums. however, 

the influence of all these organizations was not enough, 

even in the year of Kazakhstan’s OSCE chairmanship, to set 

free journalist Ramazan Esergenov, a prisoner of conscience 

charged with making secret materials public. he submitted 

an unsuccessful clemency petition in September 2010 after 

serving a third of his sentence.

In terms of NGO outreach to rural communities, Adil Soz 

developed several autonomous branches in regional cities. In 

addition, Internews works mostly with regional television and 

radio companies in small cities.

Until recently, the media community complained frequently 

about the quality of academic journalism degree programs, 

as well as an overabundance of graduates and consequent 

unemployment in the media sphere. Last year, several 

universities introduced some reforms. The Kazakhstan 

Institute of Management (KIMEP) Faculty of Journalism 

launched a new academic program adapted to meet a 

curriculum developed under the auspices of UNESCO. 

Additionally, last year a number of journalism departments 

modernized their technical equipment and laboratories. 

Today, the students of journalism at Kazakh State 

University, KIMEP, Eurasian University, the University in 

Ust-Kamenogorsk, and others enjoy state-of-the-art studios 

and participate in master classes with practicing journalists. 

The first results of these improvements in practical 

preparation of journalism students are visible, including a 

new channel, kepter.kz, launched in the ICON cable network. 

as soon as NAT begins lobbying for an important decision 

on behalf of its target groups, officials accuse it of playing 

political games or being linked to the opposition. Business 

organizations in the media sphere are considered inseparable 

from political factors.

The panelists noted that in 2010, a group of journalists 

working for one of the television companies that NAT 

represents asked the association to exert influence on their 

management and to help protect employees’ rights. Despite 

her sentiments, zhaxybaeva, the executive director, had to 

follow NAT’s charter, which supports the interests of the 

media business enterprise rather than individual members or 

personnel—and accepts requests only from administrators.

In 2010, journalists of several media outlets felt sorely the 

lack of active and functional professional unions capable 

of protecting their rights. In one instance, journalists in 

the b-news agency complained of labor law violations. 

Ahead of the OSCE summit, per an agreement with b-news 

administrators, journalists worked overtime and without time 

off for several days in a row. According to the arrangement, 

managers were to reward journalists for overtime work with 

bonuses right after the summit. however, once the summit 

was over, the administration claimed that it did not have 

funds for bonuses. Instead, administrators offered each 

journalist the chance to write a self-addressed thank-you 

letter, which the manager would sign. Many employees 

considered quitting, but with the worsening economy, most 

of them decided it would be more rational to keep quiet and 

keep their jobs. No professional associations got involved on 

behalf of the employees. 

Another news agency, Kazakhinform, experienced a labor 

conflict also. After not being paid for three months, its 

journalists had no choice but to go on strike. Eventually the 

administration gave in to the employee’s demands and paid 

what they owed, but delays with payment persisted. 

“Despite outrageous violations of the journalists’ labor 

rights, they remain passive and indifferent to their further 

fate,” Askarov commented. “There are no shifts toward the 

development of institutions that support journalists and 

professional organizations of journalists. The rejection of 

any community-based organizations is still strong among 

journalists because most of the organizations are founded 

upon directions ‘from above.’”

The journalist Ludmila Ekzarkhova has been nurturing the 

idea of an operative trade union for several years already. 

This year, she tried to summon her colleagues in order to 

discuss the Trade Union Charter, but only two out of 50 

invitees attended. The existing trade union—the Union of 

Journalists of Kazakhstan—is perfunctory, and has no impact 



235KAzAKhSTAN

According to the official statistics, there are 3.9 million 

Internet users in Kazakhstan, and in 2010, telecom companies 

launched pilot projects to develop access to 3G, WiMaX, and 

LTE technologies. To attract more clients, cell phone operators 

are developing new services, including mobile news access. 

In addition, national television channels KTK, Khabar, and 

Kaspionet have begun broadcasting programs online. And 

although regional media are still not very strong in the 

use of these technologies, the general media market trend 

promises an even better convergence of the traditional and 

new media.

Most broadcasters own their own transmission equipment. As 

mentioned, Internet providers may block access to networks 

and other Internet subjects. Fourteen Internet sites were 

blocked before the OSCE summit, for example.

List of Panel Participants

Andrey Antonenko, news host, TAN TV, Almaty

Beishen Kuranbek, director, Zhetysu TV, Taldykorgan

Diana Okremova, director, North Kazakhstan Legal Media 

Center, Astana

Erzhan suleimenov, general director, Institute of Media 

Standards; creative director, Media Service Agency, Almaty

Gulim Amirkhanova, blogger; freelancer journalist, Almaty

Kamila zhusupova, blogger; television host, Almaty

Olga Kaplina, project manager, Internews 

Network-Kazakhstan, Almaty

Olga Kraus, editor-in-chief, Novyi Vestnik, Karaganda

sholpan zhaxybaeva, executive director, National Association 

of Television and Radio Broadcasters of Kazakhstan, Almaty

Tulegen Askarov, economic analyst, The Voice of Republic; 

instructor, Journalism Program, Kazakh-British Educational 

Institution, Almaty

Yaroslava Naumenko, blogger; Central Asia correspondent, 

Mergermarket, Almaty

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Social Technologies Agency, Bishkek, 

Kyrgyzstan

The Kazakhstan study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, Innovative Solutions Inc., Bishkek, 

Kyrgyzstan. The panel discussion was convened on December 

8, 2010.

The channel combines all the student-produced university 

television programs in Almaty and Astana. Also of note 

regarding the past year, a critical mass of graduates of foreign 

universities began working for in journalism programs.

These positive trends are not keeping up with demand, 

however. Despite the large number of graduates of 

journalism programs (each of the 17 journalism schools 

graduates at least 50 journalists annually), many 

media outlets, especially big national ones, experience 

personnel shortages.

The options for supplementary, short-term professional 

training are decreasing. The numbers of experts-in-residence 

workshops in editorial offices, once extremely popular, have 

dropped. There has been only a single series of residencies 

in radio, by an expert from Kyrgyzstan with organizational 

support from Internews. Seminars for journalists have 

declined. An initiative to launch the Center for Economic 

Journalism, in Pavlodar, fell apart after editorial boards as 

well as journalists refused to pay tuition.

Kraus recalled that Media Life used to fight with founders in 

order to train advertising professionals and media managers. 

Panelists described this mentality as media owners and 

managers being reluctant to think in investment terms. They 

are ready to invest in expensive equipment, but not people. 

The sources of newsprint, printing equipment, and print 

houses are considered private and independent, and their 

number is sufficient. however, the government uses a 

traditional toolkit for blocking undesirable media and 

greenlighting state-owned and loyal print media. For 

example, for the entire year, all printing houses rejected 

Golos Respubliki. At the Media Kurultai, in presence of the 

OSCE representative for the freedom of speech and other 

high-ranking officials, Golos Respubliki Editor-in-Chief 

Tatyana Trubacheva said that President Nazarbaev’s adviser 

on political issues, Ermuhamet Ertysbaev, leaked word 

that the owners of print houses are afraid of printing her 

newspaper. The only director of the print house who had 

dared print a part of its circulation received a call from the 

local administration and was threatened, she said.

The state owns key print media distribution channels, 

including the national companies Temir zholy, KazPost, and 

local kiosk distribution networks.

The main lever of state control over Internet is 

Kazakhtelecom, a national company that dominates the 

national and international landline and mobile telephony. 

The government is capable of controlling distribution of 

independent newspapers and access to their Internet portals 

in accordance with its own interests. however, online media 

outlets and bloggers are free to choose from available 

software and platform options.




