
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011142

A handful of non-mainstream outlets consistently offer professional, 

balanced, and in-depth reporting, but these are accessible only to avid and 

educated news consumers.

gEorgIA



143

INTRODUCTION

gEorgIA

OVERALL
SCORE:
1.85

g
Eo

rg
IA

Ggeorgian viewers were transfixed by a harrowing account of an invasion and siege when they tuned to Imedi 

television on the night of March 13, 2010. A visibly shaken news anchor told the dismayed audience that 

the russian army attacked their country, killed the president, and engaged the population in violent clashes 

around the capital city. The footage showed explosions, columns of tanks rumbling down the roads and jets 

dropping bombs. Viewers started frantically making calls and mobile networks soon crashed. The news soon 

went viral. Theaters, cafés, and gyms emptied before anyone realized that the broadcast was a hoax.

Producers from the pro-government television station staged the dramatization to remind the audience of the 

potential outcome of the 2008 georgian-russian war. A brief disclaimer before the broadcast was missed by 

many, who experienced chilling flashbacks to 2008. Before long, crowds of angry viewers besieged the head 

office of Imedi TV, which issued multiple apologies. This bogus sequel of the real war made international 

headlines. Time magazine ranked the mockumentary as the top hoax of all time, eclipsing even orson Welles’ 

radio adaptation of The War of the Worlds.

While an extreme case, Imedi’s war report illustrated both the flaws and the power of television in a spectacular 

show of poor ethics and political bias. Sleek visuals and diversified programming does not compensate for the 

broadcast media’s poor professional standards and political loyalties, panel members said.

Partisanship pervades the news industry. Media elite, especially mainstream television, are busy toeing the 

government line, while their smaller, opposition-minded cousins relish in highlighting the government’s bad 

practices. Both sides usually include a token dissenting voice in their coverage, but often just to pay lip service to 

the standards of objectivity and balance. A handful of non-mainstream outlets consistently offer professional, 

balanced, and in-depth reporting, but these are accessible only to avid and educated news consumers.

Logrolling between political groups and media has a distortive effect on both the editorial independence and 

financial viability of the media. News business is largely shaped by mechanisms outside pure market forces and 

the industry has yet to produce a model that is both financially robust and quality-oriented.

After a period of perceived absence, media support to georgia was revived in 2010. The U.S. and European 

Union funneled hefty sums into media development projects meant to boost professional and financial 

strength of georgian news outlets. georgia also has a number of professional media associations, including 

a new trade union, but weaning these groups off donor funding and creating self-sustainable institutions 

remains a challenge.

georgia’s score inched up slightly this year. Modest gains in objective 2 (professional journalism) and objective 

3 (plurality of news) were slightly offset by a small setback in objective 4 (business management).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011144

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

1.
87

1.
86 2.

05

2.
07

1.
57 1.

77
1.

62 1.
80

2.
15

1.
91

1.
68 1.

85

1.
54

1.
94

1.
61

1.
47

1.
97

1.
99 2.

14

2.
07

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

gEorgIA AT A gLANCE

gENErAL

 > Population: 4,600,825 (July 2009 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Tbilisi

 > Ethnic groups (% of population): georgian 83.8%, Azeri 6.5%, 
Armenian 5.7%, russian 1.5%, other 2.5% (CIA World Factbook)

 > Religion (% of population): orthodox Christian 83.9%, Muslim 9.9%, 
Armenian-gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, other 0.8%, none 0.7%  
(CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): georgian 71% (official), russian 9%, 
Armenian 7%, Azeri 6%, other 7% (CIA World Factbook)

 > GNI (2009-Atlas): $11.09 billion (World Bank Development  
Indicators, 2010)

 > GNI per capita (2009-PPP): $4,700 (World Bank Development  
Indicators, 2010)

 > Literacy rate: 100% (male 100%, female 100%) (2004 est. CIA  
World Factbook)

 > President or top authority: President Mikheil Saakashvili (since  
January 25, 2004)

MEDIA-SPECIfIC

 > Number of print outlets, radio stations, television stations: Print: 73 
newspapers, 87 magazines (yellowpages.ge); Broadcast: 47 television 
broadcasting licenses, 5 special television broadcasting licenses, 4 cable 
broadcasting licenses, 28 radio broadcasting licenses, 7 special radio 
broadcasting licenses (georgian National Communications Commission)

 > Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper): 
Rezonansi (5,000–7,000 daily), 24 Saati (average 4,200 weekly), Kviris 
Palitra (45,000–50,000 weekly) (individual newspaper claims)

 > Broadcast ratings: Highest rated television outlets in Tbilisi are rustavi2, 
5.04%; Imedi, 3.86%; Channel 1, 1.03% (TV Mr gE, Licensee of AgB 
Nielsen Media research)

 > Annual advertising revenue in the media sector: for television, 
approximately $35 million; unknown for print and radio (TV Mr gE, 
Licensee of AgB Nielsen Media research)

 > News agencies: Black Sea Press, Novosti gruzia, Sarke, Interpressnews, 
Iprinda, Itar Tass, Kavkazpress, Media News, Prime News, Prime News 
Business, Pirveli, georgian Business Consulting News, georgian Hot 
News (www.yellowpages.ge)

 > Internet usage: 1.3 million (CIA World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

 BUSINESS
 MANAGEMENT

  SUPPORTING
  INSTITUTIONS



145gEorgIA

OBJECTIVE 1: FREEDOm OF SPEECh

Georgia Objective Score: 2.07

Although the score for objective 1 is almost identical to last 

year’s score, some indicators did receive different assessments 

by the panelists. Indicator 2 (media licensing) and indicator 

4 (attacks on journalists) both improved. Indicator 3 (market 

entry), indicator 8 (media use of local and international 

news sources), and indicator 9 (free entry into the journalism 

profession) all received lower scores. Indicators 6 (libel 

laws) and 9 received the highest scores, each exceeding 

the objective score by about half a point, while indicator 5 

(law guarantees editorial independence for public media) 

and indicator 7 (access to information) both lagged by half 

a point.

Previously georgian media laws were widely regarded as 

good on paper, but poor in practice. The recent media 

debates, however, have identified several legal blind spots 

that contribute to a lack of transparency in media ownership: 

one of the biggest failures in the media sphere. Television, 

the nation’s single-most influential medium, is at the center 

of these debates.1

The transparency challenge is three-dimensional and touches 

on issues of ownership, financing and access to public 

information. ownership of the largest news networks is open 

to speculation. Anyone trying to parse through the complex 

ownership structures to track down the true owners of the 

largest private television networks would hit a dead end. 

rustavi2, the nation’s most prominent broadcaster, provides 

is a case-in-point. The television is majority owned by an 

obscure company Degson Limited, based in the British Virgin 

Islands, well beyond georgian jurisdiction.

The broadcasters are financially accountable to the 

government but their accounting records are not publically 

accessible. There are many suspicions of untoward financial 

arrangements and competitors and media critics assume that 

the government-friendly networks, such as rustavi2, get 

rewards for toeing the party line.

Access to public information is also central to the national 

media discourse. The panel, as well as many journalists and 

non-governmental organizations, identify poor access to 

official documents as the biggest impediment to quality 

reporting.2 The panel found that the situation worsened 

1 Caucasus resource research Centers. (July, 2010). “Pre-Election 
Media Monitoring in georgia.” retrieved from http://undp.org.ge/
files/24_975_639258_MM-CrrC-report-201007.pdf 
2 Tarkhnishvili, N. “What Was the Access to Public Information in 
2010,” radio free Europe/radio Liberty, January 20, 2010. retrieved 
from http://www.radiotavisupleba.ge/content/article/2253451.html 

in 2010, either due to a growing media appetite for public 

information or a stronger system of stonewalling.

Journalists continue to battle government bureaucracy, 

sometimes in courts, to gain access to public information. 

Slow processing of public information requests is a stalling 

tactic employed by many government officials who wait 

until the information requested is no longer newsworthy. 

“I cannot think of a single case when public officials did 

not make the full use of the 10-day period [the maximum 

timeframe to respond to freedom of Information requests],” 

said Ia Mamaladze, chairwoman of georgian regional 

Media Association.

A 2010 study3 by the Transparency International probed the 

scale and the scope of the problem. To test the transparency 

3 Transparency International georgia. Access to Information in Georgia: 
Results of FOI Tests for Public Agencies. June 22, 2010. retrieved from 
http://www.transparency.ge/en/post/press-release/access-information-
georgia-results-foi-tests-public-agencies 

LegaL and sociaL norms protect and promote  
free speech and access to pubLic information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> the law protects the editorial independence of state or 
public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

> public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Gela Mtivlishvili, head of Kekheti 
Information Center, said that journalists 
often are not familiar with their rights or 
the legal avenues to challenge a refusal 
or delayed release of public information.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011146

of public institutions, the group sent freedom of Information 

requests to 10 key public agencies, including the Parliament, 

finance Ministry, Defense Ministry, and the Supreme Court. 

In 78.8 percent of cases, requests were met fully or in part, 

while the refusal rate ran at 21.2 percent. The parliament 

was particularly responsive to the requests, while the Siloviki 

(law-and-order, military and security agencies) lagged 

behind. The report found that in terms of response time by 

requesting organization, the agencies did not discriminate 

against the news media in particular.

gela Mtivlishvili, head of Kekheti Information Center, said 

that journalists often are not familiar with their rights or the 

legal avenues to challenge a refusal or delayed release of 

public information.

Public information has also become an expensive commodity 

that smaller, regional news outlets can ill afford. “We were 

doing an investigation on land seizures by public officials and 

had to request 480 files from the public registry,” Mamaladze 

said. “We have got a bill of gEL 4,800 ($2,818), which is well 

beyond what we can afford.”

Journalism practitioners and observers traced the problem 

to the very laws that had long been praised as comparable 

to access to information laws in developed countries. Civil 

groups and the government began parallel campaigns 

to change the media laws “to help fill in the gaps in the 

legislation,” said Ia Antadze, journalist and director of 

Civic Development Institute. A media advocacy group, 

operating under the financial auspices of open Society 

georgia foundation, drafted a package of amendments4 to 

the law on broadcasting that calls for the full disclosure of 

media owners, financial flows, and easier access to public 

4 Draft Law on Amendments and Additions to the georgian 
general Administrative Code. retrieved January 3, 2011 from 
http://transparency.ge/sites/default/files/post_attachments/gPA%20
legislative%20initiatives_geo.pdf 

information. The largest minority party, the Christian 

Democrats, later introduced the draft to parliament.

The parliamentary majority, the National Movement for 

Victorious georgia, came up with a milder counterproposal. 

Unlike the civil initiative, which calls for an outright ban 

of offshore ownership of broadcasting business, the 

establishment’s proposal set a 10 percent cap on offshore 

stakes. The two drafts also fundamentally differ in the 

absence of financial transparency and access to public 

information clauses in the government version.

After heated discussions the ruling officials and media forged 

a key compromise as the ruling party agreed to prohibit 

ownership by offshore companies. The amendment to the 

Law on Broadcasting passed the first reading in Parliament on 

December 7, but the hearings rolled over into 2011.

The move was met with cautious optimism by media 

observers. Khatia Jinjikhadze, manager of the media 

development program of the open Society georgian 

foundation, hailed the change as a major success of a 

grassroots initiative, while skeptics fear that the ban 

will do little to demystify broadcast media ownership as 

home-based straw men can effectively replace offshore 

media barons. This could be the case with real TV, an 

aggressively pro-government channel in Tbilisi. Little is known 

about the company’s owner, a certain Ia Paitchadze. News 

reports maintain that she is but a figurehead, while in fact 

high-profile police officials run the control room.

Some panelists believe the main challenge facing the 

broadcast media is not the laws themselves but rather the 

lack of enforcement. Television and radio companies must 

obtain licenses from the government to use the airwaves, 

which is public property per georgian law. The licensing 

body, the georgian National Communications Commission 

(gNCC) also acts a policing agency, ensuring that broadcast 

content is in line with laws and regulations.

Nino Jangirashvili, owner of a small television business in 

Tbilisi, said that the regulatory body selectively enforces 

the laws and regulations. According to her, the gNCC tends 

to display lenience toward pro-governmental broadcasters, 

while it is far more stringent with companies hostile to the 

ruling establishment.

The alleged political bias is evidenced in disciplinary and 

licensing decisions. “rustavi2 also often got sanctions 

from the commission, but nevertheless it was granted new 

frequencies in the regions, while Maestro faced problems,” 

Jangirashvili said. Last year, Maestro TV accused gNCC of 

dragging its heels in the issuance of a satellite license to this 

small, opposition-minded broadcaster.

Nino Jangirashvili, owner of a small 
television business in Tbilisi, said that 
the regulatory body selectively enforces 
the laws and regulations. According 
to her, the GNCC tends to display 
lenience toward pro-governmental 
broadcasters, while it is far more 
stringent with companies hostile to the 
ruling establishment.



147gEorgIA

The gNCC is not dependent on the state for funding and 

the bulk of its income comes from license fees. But the 

executive branch of the government holds sway over gNCC 

as the president nominates three of five commissioners who 

manage the agency. All would-be commissioners are required 

to obtain the approval of parliament, which is dominated 

by President Mikheil Saakashvili’s United Movement Party. 

The president selects the commission chairman from the 

five commissioners.

Jangirashvili says that the gNCC chairman, Irakli Chikovani, 

has business interests in the very industry he is tasked to 

regulate. A former shareowner of rustavi2, he also held 

a stake in Media House, one of the main players in the 

television advertisement market.5

Print and Internet outlets enjoy a far lighter regulatory 

burden than the broadcast media. Bloggers do not need 

to register with the government while newspapers with 

a circulation larger than 500 copies need to register their 

business, said Mtivlishvili.

Print media continue to enjoy an exemption from the 

value-added tax. The original draft of the 2010 tax code 

threatened to scrap this vital benefit, but after print media 

protested strongly the financial officials revised the code 

to extend the exemption and blamed the omission on 

technical error.

Legal and physical attacks against journalists are infrequent, 

with 2010 experiencing even fewer instances of violence and 

harassment against journalists. “If we step back and look 

at the regional picture, I would say that we have a positive 

trend in this regard,” said Jinjikhadze. But several attacks 

on journalists did gain public attention. Police allegedly 

assaulted reporters from Trialeti TV when they tried to 

cover the removal of a Joseph Stalin statue in the Soviet 

dictator’s hometown, gori. Investigative reporter Vakhtang 

Komakhidze sought asylum abroad after intimidation by 

officials for his documentary on the 2008 war.

Libel is a civil case and the burden of proof lies with the 

prosecution. Media law has yet to address responsibility for 

libelous content posted on websites.

Tamar Kordzaia, of georgian Young Lawyers’ Association, 

said that georgian laws do not offer absolute protection 

of the confidentiality of journalism sources. on one hand, 

the law requires a reporter to protect confidential sources, 

but on the other hand a court may request a journalist to 

reveal a confidential source in a closed hearing. The latter 

5 Mgeladze, g. “Advertisement beyond Law,” in Liberali, october 30, 
2010. retrieved from http://www.liberali.ge/node/3450 

is permitted only in extreme cases, she said, and so far has 

never been employed.

flouting copyright law is still commonplace. Jangirashvili 

said that many television channels air pirated films but the 

gNCC does little to admonish government-leaning channels 

for violating copyright. “Should I do the same, I am sure that 

the commission will knock on my door the next day,” she 

said. Executive Secretary of the Journalists Trade Union Beka 

oniani said that new movies appear on georgian TV before 

they hit movie theaters. Using unauthorized media software 

is a common occurrence, panelists said.

No special government authorization is needed to enter 

the field of journalism but some panelists complain that the 

authorities show favoritism toward loyal reporters through 

privileged access to key events and sources.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISm

Georgia Objective Score: 1.80

The improvement in score for objective 2 is mostly the 

result of panelists providing better assessments for indicator 

3 (self-censorship) and indicator 7 (modern facilities and 

equipment). Indicator 7’s score exceeded the objective score 

by more than half a point, the only indicator to score notably 

different from the objective score.

News quality runs the full gamut from poor to mediocre to 

excellent, but overall quality does not yet meet professional 

standards. Hearsay tends to substitute for hard facts 

and journalists often cross the line from reporting to 

JournaLism meets professionaL  
standards of quaLity.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011148

editorializing. Bias, censorship, opinionated reporting, hate 

speech, and a general lack of balance are common across 

broadcast, print, and online media, the panel concluded, 

but added that some of the practices are more prevalent 

than others.

News, both print and broadcast, often lack such basic 

elements as the “five W’s,” said Nino Khurtsidze, associate 

country director of Eurasia Partnership foundation. Television 

channels with national reach are most watched and therefore 

drew most of the panel’s criticism. In a single news segment 

the host’s introduction, pre-recorded components, live 

updates by the reporter on the scene, and interviewers’ 

comments tend to repackage the same information instead of 

advancing the story. “Instead of adding informational value 

or including alternative takes, they keep saying the same 

thing over and over again,” said Khurtsidze.

The big two, rustavi 2 and Imedi, offer effusive praise of 

government achievements, while Kavkasia and Maestro 

dedicate significant airtime to carping on the failures. Both 

groups often include the opposite point of view to a modest 

degree and reporters, conscious of their companies’ editorial 

policies, practice self-censorship. Since pay levels are low 

and employment opportunities scarce, journalists adopt a 

conformist position rather than risk losing their jobs, said 

Natia Kuprashvili, chairwoman of the georgian Association 

of regional Television Broadcasters. She added that these 

risks are often exaggerated, but journalists prefer not to take 

any chances.

Journalists do produce well-rounded, well-sourced programs, 

but these are the exception. The panelists noted a palpable 

improvement in the public television’s reporting and 

attributed this to the inclusion of independent media experts 

on the board starting early last year.

The pro-government channels sometimes adopt a “see no 

evil, hear no evil, speak no evil” attitude towards events that 

are potentially damaging to the government. Kuprashvili 

said that bias appears in the way government and opposition 

media broadcast content is selected, sequenced and delivered.

Panelists believe that, political pressures aside, reporters, 

editors, and media managers have not embraced the core 

values of journalism ethics. Some panel members blamed 

the lack of an established free market, where poor quality 

would result in unsustainable ratings and sales. The fact that 

government-backed Imedi got off with a few apologies after 

the hoax war newscast scandal proves that forces beyond 

market demand are at play.

generally there is little audience demand for improved news 

reporting, Kuprashvili said. Media literacy is low so many 

media consumers often do not question the quality of the 

information they are receiving, said Jinjikhadze.

A new independent ethics watchdog oversees compliance to 

the georgian Charter of Journalism Ethics. The Charter council 

reviews and rules on complaints about deviations from 

ethical norms, but even some of its 180 signatories take issue 

with their non-binding verdicts. The gNCC-drafted ethical 

guidelines for broadcasters did little to improve matters. 

The most common violations include hate speech, bias, 

and opinionated reporting. Accepting gifts in exchange for 

favorable coverage is not seen as a major problem in georgia, 

but corporate sponsorships billed as advertising are becoming 

a bigger issue and further compromise ethics. Khurtsidze 

said that only organic, internally developed self-regulatory 

mechanisms could be productive.

Advertising bias has blurred the division between news and 

advertising and misleads viewers. for instance, rustavi2 

reported in a prime time news show that most available 

meat products are poor quality and only a handful of meat 

producers offer high-quality sausages. The story did not 

mention names of any companies, except the one that the 

reporter identified as a quality sausage producer. The reporter 

and producer of the show later admitted that this company 

sponsored the story.6

Niche reporting is rife with embedded marketing for which 

reporters are unapologetic. Investigative journalism does 

not appear on national airwaves. only smaller television 

studios offer some independently produced investigative 

content. A weekly show broadcast by Maestro often airs 

investigative reports produced by Monitor, fM Studio, and 

the now-defunct reporter that cover issues such as education, 

land privatization, and the economy. Print publications do 

not have the resources and the skills necessary to conduct 

investigative reporting independently and they rely instead 

on international organizations for funding.

Citing intimidation by authorities, investigative reporter 

Vakhtang Komakhidze sought and received political asylum 

in Switzerland. Komakhidze, who ran an investigative film 

production studio named reporter, claimed he came under 

6 Chitanava, Eka. “for Sale!” in Liberali, March 11, 2010. retrieved 
from http://liberali.ge/node/1346

The panelists noted a palpable 
improvement in the public television’s 
reporting and attributed this to the 
inclusion of independent media experts 
on the board starting early last year.



149gEorgIA

serious pressure after he had travelled to breakaway South 

ossetia to shoot a documentary on georgia-russia war. 

Another such studio, The Monitor, continues to produce 

investigative reports that are sometimes reprinted and aired, 

but never appear in the mainstream press.

There is a growing penchant for “if it bleeds, it leads” rule 

on television. Crime reporting takes top billing in the daily 

newscasts and television channels routinely air police footage 

of suspect arrests and confessions. Panelists took issue with 

this practice. rustavi2 and Imedi air The Oprah Winfrey Show 

and Got Talent-style programming and Public TV broadcasts 

often include cloying videos depicting the bright side of life 

in georgia.

Most of some 5007 officially registered newspapers are cheap 

tabloids splashed with sensationalist headlines and photos. 

Well-written articles often share the page with flagrant pieces 

of yellow journalism. Journalist and media analyst Zviad 

Koridze said that the newsrooms across the country still rely 

on sensationalism and concocted stories to boost sales.

Kuprashvili and other panelists agreed that bloggers are not 

significant players in the georgian media scene. good quality 

news blogging can be found on the website of the georgian 

service of the radio free Europe/radio Liberty and the online 

version of Liberari magazine. Blogging, however, has a 

limited news dimension. The number of blogs registered on 

open Society georgia foundation’s “Blogroll” reached 800, 

but not many are devoted to news, said Jinjikhadze.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEwS

Georgia Objective Score: 1.85

Improvements in scores for a few indicators accounted for 

most of the improvement in the score of this objective: these 

are indicator 1 (plurality of news sources and viewpoints), 

indicator 2 (citizen access to media), and indicator 3 (state 

media are nonpartisan). on the other hand, indicator 5 

(private media produce their own news) received a lower 

score this year. Most of the indicators scored close to the 

objective score. However, indicators 2 and 4 (news agencies) 

scored about two-thirds of a point higher, while indicator 6 

(transparency of ownership) fell short of the objective score 

by nearly a point.

Political bias often comes not in the form of the 

Western-style, value-based leanings, but rather outright 

propaganda and counter-propaganda. Although media 

7 European Journalism Center. Media Landscape: georgia. November 
5, 2010. retrieved from http://www.ejc.net/media_landscape/article/
georgia/ 

overall provide a multitude of political viewpoints, a 

discerning media consumer must watch various channels and 

check online content and foreign news to get the full picture, 

the panel concluded, adding that this is the prerogative of an 

urban, educated, and avid news consumer.

Liberali, a weekly magazine with socially liberal leanings 

and perhaps the most professional news publication in the 

country, now faces fierce competition from its ideological 

counterweight, the right-libertarian magazine, Tabula. 

Essentially catering to white-collar readership, Tabula is 

openly pro-government. Both magazines outshine anything 

that goes to print in georgia since most other newspapers 

and magazines practice yellow journalism.

rustavi, Imedi and, to less degree, public television offer an 

almost identical repertoire of news. Some stories are covered 

muLtipLe news sources provide citizens  
with reLiabLe, obJective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

> citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> state or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

> independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> private media produce their own news.

> transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> a broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

> the media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

Although media overall provide a 
multitude of political viewpoints, a 
discerning media consumer must watch 
various channels and check online content 
and foreign news to get the full picture, 
the panel concluded, adding that this is 
the prerogative of an urban, educated, 
and avid news consumer.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011150

from the same angles and appear in the same order in these 

channels’ newscasts, the panel noted. for another side of the 

story, viewers have to switch to broadcasters such as Maestro 

and Kavkasia, but the reach of these channels is limited.

A study8 by the Caucasus research and resource Center 

offered evidence-based insights into political bias in 

television. According to the findings, in their coverage of 

mayoral election campaigns in Tbilisi, rustavi2, Imedi, and 

real TV devoted more airtime to the establishment candidate 

gigi Ugulava, than Maestro and Kavkasia. This coverage 

was mostly positive in tone, while the three channels often 

resorted to mudslinging when covering Ugulava’s opponents. 

By contrast, Maestro and Kavkasia’s coverage of the ruling 

party candidate was either neutral or negative in tone, the 

study found.

georgian media and audiences have access to foreign news 

sources. Local outlets reprint and rebroadcast international 

media content, but tend to cherry-pick georgia-related 

foreign news reports to fit their agendas. Since the 2008 war, 

access to mainstream russian television has been restricted. 

reportedly, cable networks are under an informal ban on 

rebroadcasting russian state television, but the channels are 

available through satellite.

The georgian Public Broadcaster (gPB) said its attempts to 

broadcast russian-language news into russia are blocked by 

Moscow. Amid the bitter confrontation between Tbilisi and 

Moscow over the occupation of breakaway Abkhazia and 

South ossetia, georgian public television tried to extend the 

broadcasts of its russian-language channel, Perviy Kavkazskiy, 

to russia to break the Kremlin’s stranglehold on television 

news. Europe’s leading satellite operator, Eutelsat, stopped 

carrying the Peviy Kavkazskiy signal after receiving a more 

lucrative offer from russia, gBP claimed. gPB took Eutelsat to 

the Paris Court of Commerce, but the georgian company lost 

the case.9

8 http://undp.org.ge/files/24_975_639258_MM-CrrC-report-201007.pdf
9 “georgian Broadcaster Loses Case against Eutelsat,” in Civil.ge. July 
13, 2010. retrieved from http://www.civil.ge/eng/article.php?id=22509

The channel, now called Perviy Informatsionniy Kavkazskiy 

or PIK, was re-launched in January 2010 through another 

satellite, also operated by Eutelsat. Its broadcasts reach russia 

and the Caucasus, parts of Eastern Europe, Turkey, and Iran.

The cloistered world of media ownership was of major 

concern for panelists, as described above in objective 1. 

Identities of georgia’s key media barons are lost in the 

byzantine corporate ownership chains and the georgian 

population does not have a clear understanding of who sells 

the news they consume. Simply put, the audiences do not 

know who the rupert Murdoch of georgia is.

rustavi2’s parent company is hidden away in the Caribbean, 

while little is known about Imedi’s owner raak georgia 

Holding, a self-described affiliate of the United Arab 

Emirates-based ras Al Khaimah Investment Authority.10

Hopes remain that the gPB will inject some balance and 

quality into georgian television. But some panelists note that 

the public has so far failed to take the ownership of public 

television as the state retains executive control over editorial 

decisions. Appointments to the board of trustees, the body 

that governs gPB, are made through political compromise 

and only three seats are left to non-partisan voices. The 

presidential appointees dominate the 15-person board. gPB 

newscasts tend to be similar to the rustavi2 and Imedi’s news 

reporting, but gPB content is more open to alternative topics, 

views, and public-service programming.

Mainstream media give a wide berth to controversial social 

topics such as religion and sexual orientation. Criticism of 

the dominant orthodox Christian Church is rare and risky 

for media outlets. religious activists broke into premises of 

Kavkasia TV during the live on-air discussion of a homoerotic 

book that derided the church. Jangirashvili, who was hosting 

the talk show called the police for help. Davit Paitchadze, a 

host at gPB’s first channel, also faced pressure from religious 

conservatives after he hosted a discussion on the church’s 

internal politics.

Media outlets subscribe to editorially independent news 

agencies, mainly Interpressnews and gHN. In 2010, the 

open Society georgia foundation organized trainings 

for news agencies in newsgathering and distribution and 

helped develop multimedia websites. Despite the availability 

and quality of news agency content, most national and 

community media as well as newer online media continue 

to produce their own content. Mainstream news outlets 

tend to be Tbilisi-centric, but regional news is covered fairly 

extensively as well, especially in the breakaway regions of 

Abkhazia and South ossetia. The open Society georgia 

10 “UAE’s rakia Denies owning Imedi TV.” february 4, 2010. retrieved 
from http://www.civil.ge/eng/article.php?id=21950

Social media have become ingrained 
in Georgia. Compared to other social 
networking sites, Facebook has the 
greatest news application in Georgia. 
Media companies set up Facebook pages 
and users actively share and comment on 
articles and videos.



151gEorgIA

foundation also supported news production in minority 

languages in community news outlets.

There is a shift towards online news platforms, but access 

to the Internet is uneven across the country. A 2009 media 

survey by the Caucasus resource research Center showed 

that nineteen percent of georgians have access to the 

Internet.11 There are no statistics available for Internet access 

by region and the major division is between urban and rural 

populations. Poorer, remote communities have low access to 

the Internet and printed media and television is often the 

only medium available to them.

Social media have become ingrained in georgia. Compared to 

other social networking sites, facebook has the greatest news 

application in georgia. Media companies set up facebook 

pages and users actively share and comment on articles 

and videos. georgia’s facebook population is 479,880, a 

figure significantly higher than in neighboring Armenia and 

Azerbaijan, according to Socialbakers.com website.12

OBJECTIVE 4: BUSINESS mANAGEmENT

Georgia Objective Score: 1.47

Small losses in nearly every indicator contributed to the 

minor loss in score that objective 4 experienced this year. All 

indicators scored very close—within a quarter point—to the 

objective score.

government interference, cronyism, and the lack of solid 

market data continue to distort the media advertising 

market, panelists said. The lack of transparency in cash flows 

sparks allegations of uncompetitive moneymaking practices 

even though accounting practices are generally thought to 

be sound. online outlets, while growing, barely earn enough 

to sustain themselves and often rely on non-commercial 

sources of revenue such as grants. Most bloggers work on a 

volunteer basis.

The estimated total net television advertising market is 

worth about gEL 52.3 million ($30 million), according to the 

georgian chapter of Transparency International. The lion’s 

share of the market is split between the big players rustavi2 

and Imedi.

The advertisement dollars are concentrated in Tbilisi. Local 

television stations eke out an income primarily through 

classified advertising rather than corporate commercials and 

11 Caucasus research resources Centers. “georgian Media as Business/
Data Snapshots.” December 11, 2009. retrieved December 26, 2010 
from http://crrc-caucasus.blogspot.com/search?q=access+internet 
12 http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/

government advertisements. A study of 23 local television 

stations showed that 70 percent of these companies’ 

revenues stems from paid personal messages and obituaries, 

said Kuprashvili.

The advertising market is widely believed to be susceptible 

to political influence. Jangirashvili claimed that perceived or 

direct pressure from the political elite continues to scare away 

advertising from her television company. A private company 

retracted an advertisement that was ready to be aired after 

allegedly receiving informal advice to avoid association with 

Kavkasia, she said. Managers of Maestro TV, another vocal 

government critic, have voiced similar complaints.

Two marketing and communications companies—Media 

House and Touch Media—dominate the television advertising 

market. Both Touch Media and Imedi TV are owned by the 

georgian Media Production group. giorgi Arveladze, former 

government minister and a close ally of President Saakashvili 

is the director of this company. Chairman of the georgian 

National Communications Commission Irakli Chikovani held 

a share in Media House. Because of such links business meets 

media are weLL-managed enterprises,  
aLLowing editoriaL independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> media receive revenue from a multitude of sources.

> advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.

The advertising market is widely believed 
to be susceptible to political influence. 
Jangirashvili claimed that perceived or 
direct pressure from the political elite 
continues to scare away advertising from 
her television company.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011152

political interests in the advertising industry and little room is 

left for real market mechanisms, said Koridze.

The government is a major advertiser. Series of promotional 

clips for government agencies or campaigns generate 

important revenue for government-leaning television 

channels that, in turn, offer fawning coverage of 

government’s work, panel members said. Competitors and 

some media observers suspect that the leading channels also 

receive financial infusions from their political patrons.

A group of media activists pushed for passage of a law that 

would require television companies to disclose their income 

publicly, but the proposal was largely opposed by georgia’s 

pro-business government. Some officials countered that such 

a requirement would interfere with the corporate right to 

commercial secrets.

Print advertising is also heavily influenced by politics, Koridze 

said. Citing an example, he said that while Tabula magazine 

has abundant advertisements, Liberali has had almost no 

advertisements since it went to print in 2009.

Product placement is swallowing a good deal of the television 

news slots and the line between news and advertisements 

becomes blurry. News and talk shows routinely air corporately 

sponsored content, ranging from shorter plugs to full stories, 

entirely devoted to promoting a product or a service. The 

viewers receive no warning of the commercial nature of such 

content. Studies of the changes in the ration of news content 

to advertising in print and broadcast media have not been 

undertaken.

An independent investigative report provided a detailed 

listing of prices that the main television channels charge 

for airing branded advertisements as news. P.S., a popular 

Saturday night show, which offers a round-up of the week’s 

events and international news, allegedly charges $3,000 

for airing branded advertisement packaged as an ordinary 

news report.

A tax amnesty for delinquent broadcasters came as a lifesaver 

for debt-saddled regional outlets, but also left a bitter 

aftertaste among regular taxpayers within the industry. Late 

in 2009, media associations and advocacy groups pressured 

tax authorities to write off some gEL 1.8 million ($1.1 million) 

that local television companies, including near-bankrupt 

Channel 25, owed in taxes and late fees. Negotiations 

went into 2010 and eventually the government responded 

with a gEL 36 million ($20.6 million) debt pardon for all 

television businesses.

Mamaladze complained that the move turned out to be 

more of a favor to loyal and well-heeled national networks 

than assistance to floundering freewheeling media outlets. 

Jangirashvili was particularly outspoken against what she 

described as unfair and uncompetitive market intervention 

and the blow to her television company and other broadcast 

outlets that “conscientiously pay taxes.”

“Under the tax amnesty bill, these companies were required 

to use the money they owed to improve their business, 

upgrade equipment, and create programming,” commented 

Jangirashvili. “So while I was busy paying taxes, lax taxpayers 

like rustavi2 and Imedi were purchasing new expensive 

TV shows and now are flaunting new shiny studios. Had I 

invested the sums I had paid in taxes in technical upgrades 

for past two years instead, I may have also created very good 

television… The tax pardon was the most unfair thing that 

happened in the television industry recently.”

Transparency International shares this view. The corruption 

watchdog said that the tax reprieve distorts the market in 

favor of national channels and an array of local stations that 

are “officially owned or controlled by individuals closely 

connected to the local authorities or the ruling National 

Movement Party.”13

People Meters are used to measure television audiences and 

produce program ratings, but other forms of news media 

have little reliable and analyzable market data. “radios do 

not really know the sizes of their market shares,” said oniani. 

“They do not know where the moneymaking opportunities 

are and they do not use professionally conducted surveys to 

better cater to the intended audiences.”

Print publications either conceal or claim inflated circulation 

numbers to attract advertising and sales rarely exceed the 

breakeven point.

13  Huter, Mathias. Tax Amnesty for georgian TV Channels: a Subsidy 
for Pro-government reporting? Transparency International georgia, 
April 8, 2010. retrieved on December 28, 2010 from http://www.
transparency.ge/en/comment/reply/748 

“Under the tax amnesty bill, these 
companies were required to use the 
money they owed to improve their 
business, upgrade equipment, and create 
programming,” commented Jangirashvili. 
“So while I was busy paying taxes, lax 
taxpayers like Rustavi2 and Imedi were 
purchasing new expensive TV shows and 
now are flaunting new shiny studios.”



153gEorgIA

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.07

The score for this objective remained more or less the same as 

last year. Indicator 2 (professional associations) and indicator 

3 (Ngos) both received somewhat lower scores this year. 

Most indicators scored close to the objective score, although 

indicator 6 (access to media equipment and printing) scored 

about a half-point higher.

Media issues became central to international aid programs 

in georgia last year. The trio of main donors in the field—

USAID, the European Union, and the open Society georgia 

foundation—sponsored a host of assistance initiatives 

ranging from smaller, ancillary projects to large-scale, 

complex programs.

A significant portion of development efforts are dedicated 

to building the capacity of media associations to enable 

them to deliver meaningful services to their constituencies. 

In 2010 the media made some efforts to tackle common 

challenges collectively, but limited institutional capacity of 

trade associations and deep-running divisions within the 

industry often undermine attempts at unity among the major 

associations such as the regional Broadcasters Association, 

the regional Press Association, and the Charter of Ethics 

Association. The georgian Young Lawyers Association is by far 

the most active on media issues and has sidestepped much of 

the infighting that plagues other associations.

Professional associations tend to be more active outside the 

capital, where the news industry is particularly fractious. The 

largest television networks enjoy such close relationships with 

the government that they have alternative ways of addressing 

problems and thus have little interest in collaborating with 

independent television stations to solve ongoing problems, 

said Jangirashvili. “Why would they work together with us 

to try change the laws if they can always find ways around 

them?” she asked.

“There is a lack of common values. What you get is a 

gridlock of parochial interests of business owners, individual 

journalists, and various companies and they are all pulling in 

opposite directions,” commented Koridze.

Despite such infighting, associations did find some common 

ground. The regional Press Association did manage to cement 

unity among newspapers of divergent political persuasion to 

fight perceived attempts by the government to monopolize 

channels of print distribution. The georgian regional 

Broadcasters Association was instrumental in efforts to push 

tax amnesty through the parliamentary floor. The work 

of the Association of the georgian Charter of Journalism 

Ethics did gain some traction last year as described above in 

objective 2. A recently established media trade union is still 

a work-in-progress and has not had a tangible impact on 

the industry.

These associations are dependent on donor funding. The 

visibility of the associations waxes and wanes depending 

on donor-funded projects and a few events that command 

broader solidarity. “I keep saying that the poor cannot create 

a wealthy club,” said Mamaladze. “realistically speaking, I do 

not have hopes that our association will become financially 

sustainable anytime soon.” Kuprashvili said that almost none 

of 26 members of her association, the georgian Association 

of regional Television Broadcasters, pay the meager gEL 20 

($12) membership fee.

Despite a diversity of journalism education programs, 

panelists say they are somewhat out of touch with market 

needs. Medea Imerlishvili, news producer at radio Mtsvane 

Talgha (green Wave) said that journalism courses tend to put 

supporting institutions function in the 
professionaL interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> ngos support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

> information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

“There is a lack of common values. What 
you get is a gridlock of parochial interests 
of business owners, individual journalists, 
and various companies and they are 
all pulling in opposite directions,” 
commented Koridze.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011154

theory before practice and the graduates often lack basic 

skills such as interviewing, audiovisual recording, and editing. 

“We take 20 to 30 students as interns every year,” said 

Imerlishvili. “gIPA [georgian Institute of Public Affairs] and 

Caucasus Media School students tend to be better qualified 

than others, but even they are out of their depth when it 

comes to basic practical skills.” Students who study abroad 

and return to georgia often fair better while georgian 

university journalism graduates face the same unemployment 

challenges as their classmates across most disciplines.

The lack of quality textbooks in the georgian language and 

by georgian authors is a persistent problem. “Journalism 

professors should be writing books to upgrade their 

qualifications and offer fresh study materials to students,” 

said Koridze. “Every self-respecting university in the West 

practices this.”

Writing textbooks is an expensive and uncertain enterprise, 

as far as the donor community is concerned, Jinjikhadze 

said. Instead, she proposed pooling together the available 

development resources to provide translations of several 

Western journalism handbooks that can be used by every 

journalism school in georgia. “our position is that today 

we do not have a cadre of experienced authors who would 

produce modern textbooks,” she said. “So we would rather 

help translate basic textbook in coordination with other 

organizations and every university.”

The open Society georgia foundation also plans to help 

train georgian scholars to publish textbooks, Jinjikhadze 

said. “We hope that over time we will have a pool of authors 

versed in textbook writing methods.” She said that it is 

important that the major development agencies active in 

georgia coordinate their efforts in training the teachers 

and translating books to avoid duplication of efforts. The 

Eurasia Partnership foundation has translated a handbook for 

investigative journalists.

Koridze, who teaches journalism at Tbilisi State University, 

noted that despite the ongoing open Society georgia 

foundation-assisted curriculum development efforts there is 

still a problem with course sequencing. “Students come to a 

newspaper publishing course without having a command of 

news writing, reporting, and gathering,” he said.

Apart from formal education, many short-term courses 

provided by international groups offer journalists, editors 

and media managers opportunities to fine-tune their skills. 

Increasingly, the training projects focus on application of new 

media tools.

Media owner Jangirashvili was somewhat critical of existing 

short-term educational courses. She said that these courses 

are often conducted just to “check off the task list” and 

because of the cut-and-paste nature of some educational 

activities they do not address the real needs of the media. 

“for instance, one group organized a five-day training 

retreat to teach journalists how to interact with the Ministry 

of Health’s press service,” she said. “What’s the use of such 

training, if tomorrow the ministry’s press people do not take 

your calls?”

Imerlishvili said that an Internews in-house, hands-on training 

proved particularly useful for her radio and added she 

would want to see more training that strengthen practical, 

applicable skills.

Panelists said that printing facilities are apolitical and not 

monopolized, but are concentrated in the capital city. 

This makes it harder and more expensive to distribute 

newspaper in the regions, said Koridze. The 2009 row 

between newspapers and municipal authorities on changes 

in distribution of print content continued in 2010. Many 

print outlets remain mistrustful of the Tbilisi city authorities’ 

designation of one company to set up a network of 

newspaper kiosks in Tbilisi. “There is a risk of monopolization 

of the distribution market and then it will be easy to exert 

control on the print distribution channels,” said Baia Tsanava, 

who runs Interpressnews agency. Discriminatory access to 

mobile and Internet service providers for news distribution is 

not an issue in georgia; likewise this is not reported to hinder 

the activities of bloggers and online media outlets who wish 

to use certain software or online platforms.

“Journalism professors should be writing 
books to upgrade their qualifications and 
offer fresh study materials to students,” 
said Koridze. “Every self-respecting 
university in the West practices this.”



155gEorgIA

List of Panel Participants

Zviad Koridze, freelance journalist, Tbilisi

Nino Zhizhilashvili, dean, Caucasus University’s School of 

Media, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, TV Kavkasia, Tbilisi

Natia Kuprashvili, executive director, georgian Association of 

regional Television Broadcasters, Tbilisi

Beka Oniani, chair, Journalists’ Trade Union, Tbilisi

Ia mamaladze, chair, georgian regional Media Association; 

publisher, Guria News, Chokhatauri

hatia Jinjikhadze, manager, Media Development Program, 

open Society-georgia foundation, Tbilisi

Nino Khurtsidze, associate country director, Eurasia 

Partnership foundation, Tbilisi

Aza Tsanava, editor, IPN News Agency, Tbilisi

Nikoloz Nergadze, blogger, radio free Europe/radio Liberty, 

Tbilisi

Ia Antadze, director, Civic Development Institute, Tbilisi

Gela mtivlishvili, director, Kakheti Information Center, 

gurjaani

medea Imerlishvili, head of news service, radio Mtsvane 

Talgha, Tbilisi

Tamar Kordzaia, lawyer, georgian Young Lawyers Association, 

Tbilisi

Moderator

Ellada Gamreklidze, independent media expert, Tbilisi

Author

Giorgi Lomsadze, reporter and analyst, EurasiaNet.org, Tbilisi

The panel discussion was convened on December 3, 2010.




