
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010140

Investigative stories are rarely carried on national airwaves, the mainstream 

television newscasts have become increasingly homogenous, and newspapers 

tend to be significantly opinionated. Yet, an avid, media-savvy news 

consumer has a growing diversity of news sources on hand, ranging from 

print to audiovisual.

GEORGIA



141

INTRODUCTION

GEORGIA

OVERALL
SCORE:
1.82

G
EO

RG
IA

GGeorgia’s rolling political theater keeps the nation’s news media from growing into democratic, professional 

maturity. Pressures stemming from the previous year’s economic meltdown, Russian invasion, and domestic 

instability continued into 2009, stunting development of the news business. Additionally, the nested doll–style 

media ownership systems and inferior ethical practices impair public trust in the news media.

The media reflect some plurality of viewpoints, but the media scene remains split along political fault lines, 

and only a few outlets maintain a critical distance from the partisan struggles. The ruling elite, insecure in the 

face of significant domestic and external challenges, lords it over the largest news companies to shape the 

national narrative. On the other side of the fence, another group of media companies marches lockstep with 

the political opposition. It leaves the impression that running a news business is often simply a tool to advance 

political ends.

Investigative stories are rarely carried on national airwaves, the mainstream television newscasts have become 

increasingly homogenous, and newspapers tend to be significantly opinionated. Yet, an avid, media-savvy 

news consumer has a growing diversity of news sources on hand, ranging from print to audiovisual. Also, news 

traffic is increasing on social networking sites, blogs, and forums. YouTube and Facebook postings, in particular, 

inform the national discourse.

The launch of a new quality, weekly magazine added another voice to the existing plurality of perspectives, 

but the handful of professional, quality news services remains largely an exclusive club for intellectuals. Many 

independent news outlets depend on international donors for life support.

The panel assessed the market environment as uncompetitive, and panelists gave Objective 4, Business 

Management, the lowest score since 2003. Georgia’s active civil-society sector and an increase in the 

international development community’s attention to the country’s media situation helped keep journalism 

issues in the national spotlight. A 2009 report by global corruption watchdog Transparency International has 

also informed public debates on the obscure ownership structures in the television business. Several panel 

participants said that Georgians have no way of knowing who the people behind their television screens are. 

The growing diversity of journalism education programs accounts for the relatively optimistic assessment of 

Objective 5, Supporting Institutions, which at 2.14 received the highest score of the five objectives.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010142

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

1.
87

2.
16

1.
86 2.

05

1.
57

2.
11

1.
77

1.
62

2.
15

2.
09

1.
91

1.
68

1.
54

1.
77 1.

94

1.
61

1.
97

2.
23

1.
99 2.

14

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

GEORGIA AT A GLANCE

GENERAL

 > Population: 4,615,807 (July 2009 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Tbilisi

 > Ethnic groups (% of population): Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, 
Armenian 5.7%, Russian 1.5%, other 2.5% (2002 census)

 > Religion (% of population): Orthodox Christian 83.9%, Muslim 9.9%, 
Armenian-Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, other 0.8%, none 0.7%  
(2002 census)

 > Languages (% of population): Georgian 71% (official), Russian 9%, 
Armenian 7%, Azeri 6%, other 7% (CIA World Factbook)

 > GNI (2008-Atlas): $10.79 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

 > GNI per capita (2008-PPP): $4,850 (World Bank Development 
Indicators, 2009)

 > Literacy rate: 100% (male: 100%, female: 100%) (2004 est. 
CIA World Factbook)

 > President or top authority: President Mikheil Saakashvili 
(since January 25, 2004)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of print outlets, radio stations, television stations: Print: 73 
newspapers, 87 magazines (yellowpages.ge); Broadcast: 47 television 
broadcasting licenses, 5 special television broadcasting licenses, 4 cable 
broadcasting licenses, 28 radio broadcasting licenses, 7 special radio 
broadcasting licenses (Georgian National Communications Commission)

 > Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper): 
Rezonansi (5,000-7,000 daily), 24 Saati (average 4,200 weekly), Kviris 
Palitra (45,000-50,000 weekly) (individual newspaper claims)

 > Broadcast ratings: Highest rated television outlets in Tbilisi: Rustavi2, 
5.04%; Imedi, 3.86%; Channel 1, 1.03% (Tv MR GE, Licensee of AGB 
Nielsen Media Research)

 > Annual advertising revenue in the media sector: For television, 
approximately $35 million; unknown for print and radio (Tv MR GE, 
Licensee of AGB Nielsen Media Research)

 > News agencies: AP Bureau, Reuters Bureau, Agence France Presse 
(representatives), Bloomberg (local representative), Black Sea Press, 
Novosti Gruzia, Sarke, Interpressnews, Iprinda, Itar Tass, Kavkazpress, 
Media News, Prime News, Prime News Business, Pirveli, Georgian 
Business Consulting News, Georgian Hot News (www.yellowpages.ge)

 > Internet usage: Over 1 million users (Georgian National Communications 
Commission)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



143GEORGIA

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECh

Georgia Objective Score: 2.05

Moving the country’s generally liberal media laws from 

paper to reality remains a challenge. Some panelists said 

that free media are often sidelined through discriminatory 

enforcement of laws and regulations. Most of the panelists 

said that attacks on the press often proceed with impunity. 

Mistrustful of courts, the news media are wont to protect 

their rights by drumming up support of their audiences, 

nonprofit groups, and international organizations. Still, 

human-rights groups, activists, journalists, and opposition 

political parties always speak up against violations of free 

speech, as seen in cases with Batumelebi and Adjarian Tv.

But the panelists diverged on how deep the problem of law 

enforcement is. Those working for outlets with a penchant 

for government criticism painted a morose picture, where 

decisions by courts and industry regulators seem politically 

motivated. Others had a less pessimistic impression.

The Internet is free of government regulations; however, 

newspapers, radio stations, and television outlets (including 

satellite broadcasts) must secure a license from the regulator.

Some panelists and international watchdog agencies charge 

that the Georgian National Communications Commission 

(GNCC), which oversees telecommunications and broadcasting 

industries, is pandering to the executive branch. GNCC, they 

say, maintains a stranglehold on the broadcast news market, 

barring or restricting access for companies that are not in 

the government’s good graces. Several panelists suggested 

limiting GNCC’s purview to technical aspects and reducing the 

regulator’s ability to manage broadcast content.

The chief of the commission, Irakli Chikovani, took over 

the regulatory body in June 2009 after a stint as director 

and shareholder of Rustavi2, the alleged flagman in the 

pro-governmental fleet of television news channels. Chikovani 

sold his 30 percent stake in Rustavi2, but Nino Jangirashvili, 

director of Kavkasia news channel, said that the fact that 

the chief of the commission used to have a business interest 

in one of the regulator’s licensees is a flagrant conflict of 

interest. She went on to say that GNCC overlooks license 

violations by the government-friendly channels but constantly 

finds fault with opposition-minded television outlets.

GNCC has let broadcast license requests from two community 

radios linger for three years now. GNCC keeps repeating the 

excuse that it needs to survey opinion in the area before 

awarding the license, said Mamuka Kuparadze, director of 

Studio Re Association, which partners with the radios. The 

radio stations were designed to cater to ethnic minorities in 

the Marneuli and Ninotsminda areas. 

Panelists considered the tax environment to be generally 

liberal and nondiscriminatory, but outstanding tax liabilities 

have piled into a burden that threatens to crush several small, 

local outlets. Channel 25, a shoestring television company 

based in Batumi, the seat of the coastal Achara region, has 

battled through courts and public-appeals tax claims of 

some GEL 600,000 ($345,165). The channel director, Merab 

Merkviladze, claims that the overdue tax debt and delinquency 

fees stem from a period when Achara’s ruler, Aslan Abashidze, 

seized the company from its owners. The owners reclaimed 

Channel 25 after Abashidze was ousted in 2004.

Merkviladze argued that the company should not be 

charged taxes and late fees deriving from a period when 

legal owners could exercise no control over the television’s 

financial operations.

After the Batumi city court turned down the company’s 

appeal on October 9, Channel 25 announced that the 

imminent tax lien would put the kibosh on Achara’s only 

independent broadcaster. The Georgian Association for 

Regional Broadcasters, other journalism advocacy groups, 

and the parliamentary minority stood up for the channel. The 

Ombudsman’s Office and the Ministry of Finance promised to 

find a solution, and the opposition Christian Democratic Party 

started drafting legislation on tax amnesty for floundering 

media outlets, whose financial woes are a holdover from the 

volatile years of President Eduard Shevardnadze’s rule.

However, other panelists argued against a blanket tax 

reprieve that would inevitably include those debt-saddled 

media outlets that, unlike Channel 25, have only themselves 

to blame for the tax backlog and were underwritten by the 

government or other political groups in the past.

“Some of these regional television stations used to be 

financed, directly or indirectly, by the authorities and have put 

independent media outlets in an uncompetitive position,” said 

Ia Mamaladze, chairwoman of the Georgian Regional Media 

Association. Natia Kuprashvili, executive director of the Georgian 

Association of Regional Television Broadcasters, countered that 

an order for just one company to write off debt is unrealistic, 

while indiscriminate amnesty would strip the authorities of a 

potential tool of influence and set a good example of solidarity 

within the news industry. Although Channel 25’s fate was still 

up in the air when the MSI went to press, panelists believed that 

finance authorities would find a solution.

violence against journalists intensified in spring and summer 

during another bout of the opposition’s street campaigns 

to unseat President Mikheil Saakashvili. Several journalists 

were beaten on July 15, when baton-wielding policemen 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010144

confronted a group of demonstrators who were demanding 

the release of six detained protesters. Amid the tumult, 

police seized cameras from journalists, including a Reuters 

cameraman. Law-enforcement authorities later admitted 

to the excessive use of force, apologized, and returned the 

cameras, but the reporters said images that they had taken at 

the scene were erased.

Jangirashvili said she had received assurances from the 

authorities that the policemen who overstepped their 

authority during the clash would be punished. Police also 

promised to reimburse her for the damage to her company’s 

video camera. However, according to Jangirashvili, police 

have yet to make good on both promises.

Reporters working for the government-sympathetic media 

also suffered abuse in that period. Time and again, the Public 

Broadcasting Company’s news crews had to deal with catcalls 

and booing from protesters lined up outside the company’s 

office. On one occasion, several opposition activists physically 

abused the company’s morning news anchor, Nika Avaliani. 

The political leaders who led the protests offered only mild, 

if any, criticism of the attack and picketed the police station 

demanding release of the offenders.

Batumelebi, a well-respected and international 

award-winning newspaper based in Batumi, said that 

local law-enforcement officials blackmailed the paper’s 

investigative reporter, Tedo Jorbenadze, to recruit him 

for intelligence assignments. In a statement released on 

November 25, Batumelebi said that after Jorbenadze declined 

the offer, operatives of the local division of the Interior 

Ministry’s special operations department threatened to spread 

alleged photo evidence of his homosexuality, which is heavily 

stigmatized in largely conservative Georgia, according to the 

panelists. Batumelebi’s appeal sparked a major media and 

civil-society outcry, and the Interior Ministry has launched an 

investigation into the allegations.

Political forces continue to joust for sway over public 

television, which is generally viewed as tilting toward the 

ruling establishment. Georgian Public Broadcasting (GBC) 

trustees are nominated by political groups, and appointments 

to the board are made on a near-parity basis. The presidential 

appointees dominate the board of trustees, which has 

increased from nine to 15 members this year.

In December, President Saakashvili proposed to the parliament 

a choice of 21 candidates to fill the seven vacant seats on 

the board. various political groups lobby for most of the 

candidates, while only a few are backed by the media 

associations. Zviad Koridze, a freelance reporter and media 

analyst, said that the board must be composed of apolitical 

media professionals and civil-sector representatives to free the 

broadcaster of partisan influences and turn into a truly public 

service–oriented news outlet. Three candidates who fit the 

above criteria were eventually approved by the parliament 

on December 18, 2009. While panelists agreed that the 

qualifications of these three—Shorena Shaverdashvili (editor 

of Tskheli Shokoladi and Liberali), Nino Danelia (a journalism 

professor at the Georgian Institute of Public Affairs), and Lia 

Chakhunashvili (dean of the Caucasus School of Media)—are 

beyond reproach, some panelists said that the political elite 

still maintains a decision-making majority on the board.

Tamar Kordzaia, of the Young Lawyers Association, said that 

recent changes in the law afford GBC unfair advantages. 

Not only does the company pull revenue via state subsidies 

and commercial advertisement, but now it may also set up 

private companies that can generate and sell audiovisual 

content. The daily newspaper 24 Hours, often seen as 

government-leaning, continues to be an exclusive distributor 

of the government’s tender announcements, and this places 

other market players on unequal financial footing.

Kordzaia said that state funding of public broadcasting, 

which has been entirely subject to parliamentary approval 

since 2008, limits GBC’s financial and political independence. 

Late in December 2009, however, the government restored 

the previous funding arrangement, setting a bottom line for 

GBC funding at 0.12 percent of national GDP.

Some journalists on the panel complained that a growing 

apparatus of press-relations officers and other gatekeepers 

choke off the media’s access to public officials and 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



145GEORGIA

information. Regional outlets say that the local authorities 

tend to release public records only after 10 days—the 

maximum term allowed by law—or sometimes media must go 

to court to force the authorities to provide public information.

There is little government interference with individual entry 

into the journalism profession and the domestic media’s free 

access to, and use of, international news.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 1.62

In Georgia, journalism falls short of fundamental standards 

of fairness, objectivity, and fact-based reporting, according 

to the panel. Political fealties impair editorial integrity in 

the mainstream media, and many news outlets repeatedly 

demonstrate poor ethical judgment, the panel found.

Liana Tsiklauri, a Public Radio producer, said that television 

channels often stretch ethical boundaries by showing the 

faces of accused underage criminals and victims of violence. 

Journalists also sometimes put crime witnesses at risk by 

reporting on them openly, she said. In addition, Koridze 

deplored the deficit of sound, hard facts on the television 

news and said that reporters do not tend to fact-check 

information and views provided by their sources. “Rather 

than commenting on the facts, the facts are constructed 

through comments,” Koridze noted.

Davit Paichadze, a journalism teacher and anchor on 

Channel 1, added that television journalists report news in a 

perfunctory manner and choose to dwell on the sensationalist 

aspects. Medea Imerlishvili, of Mtsvane Talgha private radio, 

said—and others agreed—that broadcast journalists seldom 

consult experts when working on their stories.

The panelists also brought up ethical concerns about Real Tv, 

a new, aggressive arrival with a stated mission to unveil the 

true faces of political figures and events. When a popular 

opposition leader, Irakli Alasania, declined an interview request 

from the allegedly pro-government Real Tv, the channel 

taunted him by conducting an interview with his effigy.

After almost two years of arduous efforts, spearheaded 

by the prominent journalist Ia Antadze, in December a 

group of journalists and lawyers produced the Georgian 

Charter of Journalistic Ethics. Backed by key European 

agencies, including the Council of Europe and the European 

Commission, the panel explained that the omnibus ethics 

charter is designed to become a self-regulatory solution for 

Georgian media’s deficient ethical practices. As the effort was 

led by a group of journalists critical of the government, many 

government-friendly reporters simply chose not to sign it, 

although some did.

While it remains to be seen how effective its enforcement 

mechanisms are, a nine-member press council was set up 

to report on compliance with the charter’s guidelines. By 

signing the charter on December 4, 137 journalists assumed 

the responsibility of adhering to the document’s principles—

essentially, internationally accepted tenets of journalism ethics. 

A Code of Conduct for Broadcasters, issued by the GNCC, was 

also adopted in 2009. The editorial guidelines require news 

channels to produce well-sourced, fact-based, and balanced 

news. The 40-page paper also prescribes rules on privacy and 

confidentiality. This legally binding document was offered 

to broadcasters as a self-regulation mechanism. The GNCC 

maintains that the companies are free to decide themselves 

how to react to violations of the guidelines by their staffs, 

and that these decisions may not be subject to legal or 

administrative sanctions. Jangirashvili, however, is wary of the 

guidelines; she argued that the document and associated laws 

are vague enough that regulators could potentially use it to 

penalize the nonconforming broadcasters.

Kordzaia, however, maintained that noncompliance with the 

new code of practice may entail no legal responsibility for 

broadcasters, and the regulator cannot exploit the guidelines 

to interfere with the private broadcast content. The GNCC 

does reserve the right to take administrative measures should 

a broadcaster fail to create an in-house system to enforce the 

code or display a lax record of handling viewers’ complaints. 

Panelists agreed near unanimously that self-censorship is 

commonplace in the news media. They cited the impact of 

political influences on editorial decisions as the main reason 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010146

behind the selective coverage of news. Rather than facing 

direct pressure from their organizations or political forces, 

many reporters have developed a sense for the kinds of 

stories and angles that they can safely cover.

Four members of the GBC’s board of trustees resigned during 

the anti-government protests in April 2009, on the grounds 

that they could not ensure balanced and full coverage of the 

events. A group of reporters of the embattled private television 

station, Imedi, voiced similar grievances in May. The reporters 

claimed that Imedi’s management embargoed news that 

could have been detrimental for the authorities. In addition, 

government officials criticized Channel 25’s decision to air a 

state-sponsored Russian movie offering the Kremlin’s version of 

the Georgian-Russian war in 2008 as unpatriotic. Merkviladze 

construed the criticism as an attempt to censor free media.

Criticism of the dominant Christian Orthodox Church, 

arguably the most influential institution in the country, is 

an anathema in the mainstream media. Still, this year, more 

freewheeling news outlets have earnestly covered bickering 

between the church and libertarian activists. Some Georgian 

commentators saw these tensions as a symptom of latent turf 

wars between the church and the government. GBC’s Board 

of Trustees declined calls to hold live debates on the dispute.

Koridze said coverage of religious minority issues in the 

media is taboo. Tsiklauri and others commented that 

reporters sometimes use offensive language to describe 

religious or other minorities. However, Ia Bobokhidze said 

that reporters and editors tend to steer clear of the religious 

issues in general, due to the extremely sensitive nature of 

the topic. She commented that her regional newspaper, 

Akhali Gazeti, received threats from religious activists after it 

pursued a story on a slugfest involving parishioners and clerics 

at a church in Kutaisi, Georgia’s second-largest city. Local 

clerical authorities also condemned the newspaper’s coverage 

of the confrontation.

The Patriarchy of the Georgian Orthodox Church officially 

received GEL 25 million ($14,381,900) from the national 

budget, and the church has its own television channel. 

There is no government or civil oversight into the financial 

operations of the church. The country’s powerful Interior 

Ministry is also impervious to media inquiries, Tsiklauri said.

Panel participants did not feel that entertainment content 

eclipses news programming. The three national television 

channels—GBC, Rustavi2, and Imedi—feature state-of-the-art 

media equipment, sleek visuals, and modern forms of news 

presenting. Smaller television companies, especially regional 

outlets, can ill afford to upgrade their broadcasting gear and 

therefore lag far behind the big three in terms of production 

finesse, the quality of signal, and the scope of coverage.

Panelists said that journalists are not paid well, but 

corruption, in the form of selling favorable articles, does not 

generally take place. Government-leaning outlets provide 

fawning coverage regardless of how much they pay their 

journalists, while the opposition media need no further 

stimulus to attack the government. Suspect injections from 

political groups, described in Objective 4, are a more pressing 

concern. In terms of pay, the biggest discrepancies are 

between journalists in Tbilisi and in the regions, and between 

television and print outlets, more so than between public and 

private outlets. Regional outlets complained again this year 

that many journalists move to Tbilisi for greener pastures.

Some outlets do struggle to upgrade their equipment and 

facilities. The cash-strapped Maestro television company, 

an outspoken government critic limited in reach to the 

Tbilisi metropolitan area, has been trying to scrimp together 

the money needed to extend its broadcasts nationwide 

via satellite. The station fought hard to obtain a satellite 

broadcasting permit, but then it called on its viewers—a 

humble 2.6 percent of the television market (Television in 

Georgia – Ownership, Control, and Regulation, 2009)1—to 

help shoulder the costs of satellite transmission.

Regional print media representatives say that local newspapers, 

mostly sustenance businesses, cannot afford to update 

technical facilities, and the poor quality of print is a turnoff 

for potential readers. Print outlets, especially in the regions, 

are in particular need of assistance, according to the panelists. 

Panelists noted that in terms of international assistance, 

equipment and training remain the most pressing needs.

Television and radio channels have diversified niche 

programming catering to specialized interests such as law or 

business, but the national broadcasters do not provide airtime 

for investigative reports.

1 Transparency International Georgia used the data of local media 
research company Tv MR GE, a licensee of AGB Nielsen Media 
Research. (Data are representative of the urban population older than 
four years and cover the first half of 2009).

In addition, Koridze deplored the deficit 
of sound, hard facts on the television 
news and said that reporters do not 
tend to fact-check information and 
views provided by their sources. “Rather 
than commenting on the facts, the facts 
are constructed through comments,” 
Koridze noted.



147GEORGIA

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Georgia Objective Score: 1.68

Overall, a pluralism of views can be found in Georgian media, 

according to the panel. However, media outlets tend to be 

singular in their point of view, reflected in judicious omissions, 

inclusions, and framing in the mainstream news cycle. Media 

outlets tend to adhere to political loyalties, narrowing the 

scope of views available from any given source.

Some panelists and international media assessments assert 

that the ruling establishment holds sway over the dominant 

news medium—television. The largest news networks, 

Rustavi2, Imedi, and GBC’s Channel 1, are widely believed to 

be toeing the administration’s line.2 These three dominate 

the market with nearly a combined share of 70 percent3 

and offer newscasts that rarely differ in tone, order, and 

content. A European Union–funded study conducted by the 

Caucasus Resource Research Center revealed that 25 percent 

of the 1,768 randomly surveyed viewers tune in to GBC’s 

Channel 1 for news. Of those, however, only 26 percent of 

the respondents said that they fully or partially trust the 

information provided by the public television channel.

Similarly, newscasts of twin opposition-minded 

stations, Maestro and Kavkasia,4 have also often proved 

interchangeable, and both cover politics selectively (Georgia 

Comprehensive Media Research: Summary Findings, 2009). 

Until mid-December, Maestro aired a reality show featuring 

a key opposition leader’s brother, the popular singer Giorgi 

Gachechiladze, as a host. The setting of the show was a 

mock cell symbolizing the current political regime. The host 

has repeatedly called upon Georgians to mobilize and oust 

President Mikheil Saakashvili from power.

Koridze said that as a result, there is no channel that 

Georgian viewers can tune to for politically balanced news. 

viewers must flip from one channel to another to get both 

sides of a story. Unlike panel members, however, general 

audiences seem to have more confidence in the media. A 

Caucasus Research Resources Centers (CRRC) survey showed 

that some 47 percent of respondents fully or partially trust 

the media.

2 The CRRC survey found that 51 percent of their respondents believe 
Rustavi2 and Channel 1 are pro-government. By contrast, 94 percent 
of member media professionals, who participated in a focus group, 
believe that Rustavi2 serves the government’s interest. 
3 Transparency International Georgia. (2009, November 20). Television 
in Georgia – Ownership, Control and Regulation. Retrieved from http://
transparency.ge/index.php?lang_id=GEO&sec_id=50050&lang_id=ENG
4 68 percent and 50 percent of residents sampled in Tbilisi told 
the CRRC survey that Maestro and Kavkasia are supportive of the 
opposition. 

The Internet has drained some audiences away from the 

traditional media, Paichadze said. Twitter has not proved 

particularly popular with online audiences, but Facebook and 

YouTube have a growing journalism dimension in Georgia. 

The website of the local Radio Free Europe/Radio Liberty 

bureau and the web-based news service Civil.ge are popular 

among online readers. A professional, trilingual news outlet, 

Civil.ge operates under the auspices of USAID.

Urban, educated, and younger audiences increasingly turn 

to nascent blogs and other web-based information sources 

to fill the traditional media’s news gaps. Still, Internet media 

cannot quite pack enough punch, as a mere 12 percent of 

the overall population is estimated to have daily access to 

the Internet, according to GNCC. Seven percent of the CRRC 

survey respondents said that they log onto the Internet daily 

for information on current events, while 50 percent of the 

interviewees said they never turn to the Internet for news.5

While audiences in Tbilisi receive news from a variety of 

sources and broad perspectives, the coterie of national 

television networks keeps provincial viewers on the 

government-friendly news diet, said Mamaladze of GRMA. 

Tsiklauri, Bobokhidze, and Mamaladze said that most rural 

residents cannot afford to purchase daily newspapers or install 

satellite dishes. Furthermore, cable networks have not carried 

Russia’s state television channels since Tbilisi and Moscow 

waged war over the separatist South Ossetia region in 2008. 

Some panelists were convinced that the authorities have 

unofficially instructed cable operators to cut off the channels.

Panelists said that it has become almost a tradition over 

the past years for a particular television station to take 

center stage in Georgia’s chronic political vicissitudes. This 

past year, Maestro was at the forefront of antigovernment 

demonstrations that started in the spring and petered out in 

summer. November 2007 unrest revolved around Imedi, while 

Rustavi2 played a vital role in the 2003 Rose Revolution. Both 

Rustavi2 and Imedi have controversially changed hands since 

these pivotal events and today are criticized for professing 

loyalty to the executive branch.

Georgian politics and media have resembled a hall of 

mirrors, when the founder of Rustavi2, Erosi Kitsmarishvili, 

the Rose Revolution ally-turned-foe of President Saakashvili, 

took over the management of Maestro in December 2009. 

Kitsmarishvili’s reappearance as Maestro’s manager has 

prompted comparisons to Rustavi2 and its role in the Rose 

Revolution. Kitsmarishvili vowed to transform the station 

into a major 24-hour news channel, a counterweight to 

allegedly administration-controlled national broadcasters. 

5 Caucasus Research and Resource Centers. (2009, November). Georgia 
Comprehensive Media Research: Summary Findings. Retrieved from 
http://www.epfound.ge/. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010148

He scrapped Gachechiladze’s reality show and has embarked 

on a fundraising mission to get his project off the ground. 

Kitsmarishvili asked former defense minister Irakli Okruashvili 

and his wealthy friend Kibar Khalvashi to pick up the tab 

for Maestro’s makeover, Media.ge news service reported on 

December 15. Okruashvili, a controversial exile now living 

in France, has repeatedly vowed to fight his former boss, 

Saakashvili, to the end.

Earlier, in July 2009, President Saakashvili’s former chief of staff 

and close associate Giorgi Arveladze became general director 

of a media holding that includes Imedi television and radio.

Human-resource decisions by media companies and political 

institutions have further blurred the line between media and 

political public relations. Journalists have few qualms about 

moving to the public relations side and then returning back 

to the news business. Interior Ministry Spokeswoman Nana 

Intskirveli became the news chief of Imedi television channel 

in March. In the same month, Irakli Alasania, one of the main 

opposition leaders, recruited Rustavi2 reporter vako Avaliani 

as a spokesperson. Later in the year, President Saakashvili 

enlisted two well-known anchors, one from Imedi and 

another from Rustavi2, as his press relations chiefs.

Television channels tend to use major international news 

agencies for international news, but local radio and television 

stations generate original news programming and mostly 

do not rely on national network feeds. The panelists 

agreed that news agencies gather and distribute news in a 

nondiscriminatory fashion.

Minority-language information sources are presented; 

Channel 1, for example, offers newscasts in minority 

languages. Alania, often branded as the administration’s 

pet project meant to reach out to separatist South 

Ossetians, broadcasts in Russian. GBC launched a major 

Russian-language channel in early January 2010 to cater both 

to domestic Russian-speaking audiences as well as people in 

the North Caucasus, within the Russian Federation.

Just as in last year’s panel, many panelists said that the lack 

of transparency in media ownership particularly threatens 

trust between the media and the public. The true identities of 

media bosses cannot be traced through the obscure ownership 

chains. For example, the nation’s most watched television news 

channel, Rustavi2, and the entertainment channel Mze are 

owned by a mysterious company—Degson LLC—registered in 

the British virgin Islands, an offshore tax heaven. Little is known 

about RAK Georgia holding, which bought Imedi in 2009 for an 

unspecified sum. The holding is an affiliate of Rakeen Georgia, 

which, in turn, claims to be a part of a United Arab Emirates–

based investment group, RAKIA. But in the latest twist, RAKIA’s 

CEO, Khater Massad, told an Abu Dhabi–based newspaper 

that neither his group nor any of its affiliates have anything to 

do with Imedi and charged that his company’s name is being 

used by impostors in Georgia.6 Similarly, the defense ministry 

is suspected to be behind another obscure company that owns 

the Sakartvelo television channel.

Kordzaia said this environment is a result of legal loopholes, 

as Georgian laws and regulations do not currently require 

news companies to reveal their ultimate owners. Furthermore, 

Georgian law fails to insulate the market against the 

emergence of news conglomerates. Many nongovernmental 

groups, including GYLA, criticized the government for this; 

Transparency International has been the most vocal critic. 

By law, one person or company can hold only one terrestrial 

broadcasting license for television and one for radio, but it 

can hold shares in several licensed companies. For instance, 

the Georgian Industrial Group is a minority stakeholder in 

both Rustavi2 and Mze.

6 Keach Hagey. (2010.) The National. A Riddle for RAK in Georgia. 
Retrieved February 5, 2010, from http://www.thenational.ae/apps/pbcs.
dll/article?AID=/20100203/BUSINESS/702039962/1005.

While audiences in Tbilisi receive news 
from a variety of sources and broad 
perspectives, the coterie of national 
television networks keeps provincial 
viewers on the government-friendly 
news diet, said Mamaladze of GRMA.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROvIDE CITIZENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIvE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



149GEORGIA

Print media run the gamut from liberal to ultraconservative, 

from quality publications to yellow press. A new privately 

owned magazine, Liberali, debuted in 2009. This Newsweek-

style weekly with a liberal edge provides in-depth, well- 

rounded coverage and picks up the mainstream media’s 

slack on many current issues. Readerships of Liberali and 

its quarterly peer, Tskheli Shokoladi, are largely limited to 

Tbilisi’s intellectual elite.

Both magazines and bloggers pursued the story on 

profanity-laced video clips posted on YouTube that ridiculed 

the head of the Georgian Orthodox Church, Patriarch 

Ilia II, Georgia’s most revered public figure and symbol 

of the country’s national identity. Tea Tutberidze, of 

government-leaning think-tank Liberty Institute, posted 

the clips on her Facebook page in November, but the real 

controversy began when Kavkasia ran a story on what was 

labeled as an unprecedented attack on the country’s most 

sacrosanct authority.

The church hit back, charging that the authors and promoters 

of the videos were trying to sow national discord. The 

presidential administration soon followed suit, condemning 

the videos. In a move criticized by liberal groups as an attack 

on freedom of expression, police launched an investigation 

and tracked down the juvenile authors of the videos. 

Paichadze cited the case as the first-ever attempt to censor 

Internet media. Interestingly, a CRRC report found that 

68 percent of respondents were interested in journalistic 

investigations of relations between the church and the state.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Objective Score: 1.61

Advertisement income and purported financial injections 

from owners have helped national channels through the 

troubled financial times, while smaller outlets, especially 

regional stations, are barely making ends meet. The fallout 

from the international financial crisis, the 2009 bursting of 

the country’s real-estate bubble, and the 2008 war have 

depressed sales and advertisement incomes, panelists said. 

The panel judged that the commercial self-sustainability of 

the media was nowhere in sight and gave this indicator the 

lowest rating within the category.

Participants of a media conference sponsored by the 

European Union also concluded that in Georgia, “market 

forces alone cannot guarantee the sustained existence of 

the press.”7 Development dollars keep independent media 

7 Civil Society on Human Rights Seminar on Media Freedom, Final 
Report, November 2009. 

afloat. Liberali, which panelists deemed the country’s best, 

if not the only, quality print news outlet, receives vital 

funding from the Open Society Georgia Foundation. A 

handful of investigative journalism television studios, such as 

Reporter and Monitor, are fully bankrolled by international 

development institutions. These studios, essentially a club 

of outcasts who quit, were fired from, or were otherwise 

forced to leave mainstream news outlets, do not generate 

commercial income; they offer their productions free of 

charge to television channels.

Transparency International found that incomes reported 

by television companies in 2008 exceeded by far the 

estimated sum of their advertising revenues in that year.8 

The report concludes that at least $35 million of the 

television companies’ incomes derived from unknown, 

non-advertisement sources. Far from being lucrative 

businesses, Rustavi2 and Imedi changed owners several times, 

sparking speculations that the formal investors are a front for 

real interests behind these news stations.

Newspapers and magazines are mainly sold through retailers; 

subscription numbers are low, panelists said. The Georgian 

Regional Media Association is compiling a database on the 

sources of incomes of almost 50 member newspapers and 

periodicals. “We are trying to introduce transparency so 

we know who is financed from the local authorities and 

municipalities, who relies entirely on commercial income, and 

who receives funding from donors,” Mamaladze, of GRMA, 

said. “We do not aim to discriminate against members based 

on the sources of funding,” she continued. “The members 

are free to choose their sources of funding, but readers and 

advertisers must be informed about these sources.”

Sakpressa, which distributes newspapers in the regions, 

said newspaper sales have slipped by more than 30 percent 

in 2009 as compared with the previous year. Sakpressa 

representatives attribute the slump to the growing price 

of newspapers. Additionally, regional press association 

representatives said that the growing cost of paper and 

printing, a side effect of the financial crisis and economic 

estrangement with Russia, has affected the sales and quality 

of newsprint in the regions.

It is impossible to get a comprehensive, big-picture appraisal 

of the advertisement market, as there is no professional 

oversight of the industry. The head of Radio Hereti, 

Ramaz Samkharadze, and Jangirashvili believe that the 

advertisement market is also politicized. Businesses are wary 

of advertising with companies like Maestro, Kavkasia, and 

8 The assessment is limited to terrestrial and cable broadcasters. 
Transparency International’s estimate does not cover satellite 
broadcasting license holders, as they are not included in the data of 
Georgian National Communications Commission. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010150

Hereti that are not in the government’s good books, they 

said. “In many instances, companies receive phone calls from 

public officials instructing them not to place ads with certain 

media companies,” Samkharadze said. Maestro’s director, 

Mamuka Ghlonti, said that advertisers avoided his company 

as a result of government pressure. Ghlonti has said that he 

can barely pay wages to the company’s 20 employees, and 

most of the Maestro staff is composed of interns.

Regional radio stations Hereti, Dzveli Kalaki, Atinati, and 

Harmonia, in partnership with Tbilisi-based radio station 

Palitra, developed a creative solution to secure advertising. 

They formed an association and now offer a combo 

advertisement package to businesses; they also exchange 

content, according to Samkharadze. 

Television commercials are professionally and locally produced, 

but advertisement agencies are focused on broadcast media in 

the capital, while regional and print outlets mostly approach 

advertisers on their own, the panel concluded. Internet 

publications and broadcasters have yet to come up with 

workable business models that will make them self-sustainable. 

Two Internet television sites, ITv and GeoTv, both bare-bones 

operations, have a negligible presence. Advertisers have 

evinced little interest in these online business neophytes with a 

small, unspecified market share and unclear future.

In 2009, the nonprofit media organization Go Group 

launched Eyewitness Studio, an online video production that 

covers Georgia, but also hopes to extend its services to the 

South Caucasus. The website features professional and citizen 

journalist–produced short films and multimedia content 

documenting human-interest stories of local individuals and 

communities. The service is meant to provide an alternative 

to the dominant media and to provide a voice for regional 

populations that are often slighted in the mainstream news. 

Go Group receives funding from the European Union. 

According to the panel, there is no reliable, exhaustive 

data on circulation, market shares, or sources of income of 

print outlets; the only figures available are supplied by the 

newspapers themselves. The panelists believe that many 

print outlets and publishing houses conceal true sales rates 

for tax purposes, and newspapers claim inflated circulation 

rates when dealing with advertisers. Advertising agencies may 

conduct occasional circulation research for their clients, but 

that information is closed and not necessarily reliable.

Tv MR GE, a licensee of AGB Nielsen Media Research, 

produces television rankings and market-share breakdown. 

Panelists said that television companies and advertisers often 

consult these data.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.14

Divisions within the media camp hinder creation of a 

cross-media, nationwide journalism association or a general 

accord on professional standards, and last year’s report noted 

that regional associations set up by donors did not prove 

viable. This past year, however, regional media outlets—

including broadcast and publishing associations—have 

increasingly stepped up efforts to cope jointly with the 

challenges they face.

Near the end of 2009, associations set a strong precedent 

of successful cooperation when they spoke up against 

the intimidation of Tedo Jorbenadze, the journalist from 

Batumelebi, and acted to help Channel 25 out of its 

tax-burden predicament. Kuprashvili said that representatives 

of all 26 television companies that are members of her 

broadcaster’s association arrived in Tbilisi to express solidarity 

with Channel 25. The panelists felt these efforts definitely 

helped Channel 25; at the very least, they raised public 

awareness of the channel’s predicament and pressured the 

government to look for solutions.

Kurpashvili’s association, the Georgian Association of 

Regional Television Broadcasters (GARTB), unites regional 

broadcasters. Kurpashvili said that her association does not 

discriminate against any regional outlet for membership 

but tries to ensure they adhere to proper standards of 

journalism. Mamaladze’s association is for regional publishers. 

Membership is open to all, but the association does try to 

research the funding sources of its members. However, if 

a newspaper is sponsored by the government, it can still 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



151GEORGIA

become a member. In addition, there is an investigative 

reporter’s association, called Gender Media Caucasus, which 

works on gender-related issues.

In addition to the 2009 development of the Georgian Media 

Ethics Charter Association described in Objective 2, several 

important newspapers, such as Rezonansi and Alia, formed an 

association late in 2009, and the Association of Investigative 

Journalists, uniting the investigative journalism studios 

Monitor, GNS, and Reportior, was also established. However, 

while the work of the members of these associations is 

important, the associations themselves are not important 

players on the Georgian media scene for now.

A number of civil-rights advocacy groups and journalism 

associations are active in the country. The Georgian Young 

Lawyers Association (GYLA), a nonprofit rights group, plays a 

particularly prominent role in advocacy. The organization is 

now helping the Regional Media Association compile a list of 

recent cases of intimidation or other violations of journalists’ 

rights, and it has often offered legal advice to the reporters. 

GYLA also reviews legislative changes on the media and 

publishes its conclusions.

As a part of a European Union–underwritten project, GYLA 

has begun to extend legal counseling services to media 

practitioners and organizations in the regions. “We deal 

not only with clear-cut violations of freedom of the press, 

as this often comes in an indirect form, but also with 

employment-related disputes that often have implications 

for journalists’ freedom,” said Tamar Kordzaia, a lawyer for 

GYLA. GYLA counselors will be working at several regional 

centers around the country.

Panelists noted some progress on the media education 

front, where the choice of quality journalism programs has 

increased. Tbilisi State University, the nation’s flagship state 

institution, has updated and streamlined its curriculum and 

offers more hands-on, market-conscious courses, said Maia 

Mikashavidze, the dean of the Caucasus School of Journalism 

and Media Management (CSJMM) at Georgian Institute of 

Public Affairs (GIPA). The Open Society Institute continues to 

support curricular development and technical upgrades for 

the school. Another Tbilisi-based public school, Chavchavadze 

University, launched a new master’s program in journalism.

Nevertheless, Jangirashvili said that the skills of public- 

university graduates leave a lot to be desired. “Most of the 

young reporters coming from the universities, such as Tbilisi 

State, do not have any idea how television works; they do not 

know how to write a script or put together a video package,” 

she said.

There are opportunities for students to get journalist 

training and degrees abroad, through foreign-donor-

funded fellowships or training courses, and media outlets 

do hire returnees. However, in the past, media analysts and 

educators complained that this new blood cannot make a 

major difference until they have a chance to rise to the top of 

media companies.

Private schools have also diversified their offerings. A new 

master’s program at the Caucasus University’s School of Media 

(CSM) offers flexible hours to accommodate working students.

The CSJMM and the CSM both have some prominent 

academics and professionals on their staffs, but the 

same lecturers tend to teach courses at several schools 

simultaneously while also proceeding with their professional 

careers. Mikashavidze said that forming resident pedagogical 

staffs tied to particular universities is crucial to improving the 

quality of teaching. At the same time, growing tuition costs 

limits access to these programs. Lia Chakhunashvili, the CSM 

dean, explained that Georgian universities do not operate 

under a tradition of endowments. Private educational 

institutions rely on tuition as a main source of income, which 

drives up the cost for students.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

Near the end of 2009, associations 
set a strong precedent of successful 
cooperation when they spoke up against 
the intimidation of Tedo Jorbenadze, the 
journalist from Batumelebi, and acted 
to help Channel 25 out of its tax-burden 
predicament.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010152

There is also a continual need for modern, locally written, 

or translated academic literature. “It is difficult to create a 

professional textbook locally when you don’t have a long 

history of teaching independent journalism programs,” 

Chakhunashvili said. An Open Society Institute grant helped 

CSM update and expand its library resources. To share this 

resource with other schools, Chakhunashvili said that CSM 

signed a memorandum with peer educational institutions 

to make the new media books purchased through the grant 

available to other journalism schools.9

International and local organizations conduct a number 

of training courses for reporters, but the majority of 

these courses are geared toward current issues and donor 

priorities rather than general journalism skills and needs, 

Chakhunashvili said. In general, the panelists complained that 

trainings in Georgia, as a rule offered to mid-career reporters, 

tend to be geared toward educating reporters on the issues 

on the global or local development agenda: global warming, 

gender issues, conflict resolution, economy, psychology, etc. 

While finding this helpful, several panelists said that a greater 

focus on practical journalism skills would be more helpful. 

The panelists agreed that investigative reporting skills are 

one area of need. Media outlets tend to support professional 

growth efforts, but generally only when it happens on an 

outside sponsor’s dime.

Paichadze said that the new well-trained journalism cadre is 

having a hard time breaking into the mainstream journalism 

market dominated by the old guard. “The people who are 

calling the shots in the media sphere are molding the new 

arrivals into their likes,” he said. There are exceptions, he 

added, but too few to make a difference.

9 CSM Dean Lia Chakhunashvili was not on the panel. She provided her 
responses to the MSI’s e-mail inquiry on December 8, 2009. 

Panelists observed no political meddling with newsprint 

facilities. However, the growing cost of paper and 

printing, a side effect of the financial crisis and economic 

estrangement with Russia, has affected the quality of 

newsprint in the regions.

Newspaper publishers and city authorities have been at 

loggerheads over a new print media distribution scheme; 

publishers are leery of municipal government attempts to 

systematize distribution of newspapers and periodicals in 

bigger cities. A network of identical newspaper kiosks, owned 

by a municipally selected company, has partly replaced 

randomly scattered newsstands in Tbilisi. Similar change is 

afoot in Kutaisi and Batumi.

Publishers fear that monopolization of the distribution 

market by allegedly government-handpicked companies could 

potentially become an effective tool to control the print 

media. The city authorities counter that the new system is 

part of a wider effort meant to spruce up the urban centers 

and put street vending in order.

In March 2009, several Tbilisi-based independent newspapers, 

including Rezonansi, which is generally considered a quality 

paper, and tabloids Alia and Kronika, boycotted the new 

kiosks. To preempt accusations of political influence, the 

owner of the new kiosks, White Distribution Company, then 

started purchasing these newspapers at different stalls and 

reselling the copies for the same price through its network. 

The company, however, said it could not keep up that effort 

and called on the papers to cooperate.10

Television owners argued that political influences shape 

programming strategies of cable networks. Jangirashvili said 

that many cable companies are reluctant to transmit Kavkasia 

and Maestro—both vocal government critics—because they 

fear retribution from the authorities. Merkviladze also 

commented that soon after his company started having 

problems with local authorities, it was taken off the cable 

network in 2006.

Channel 25’s woes provided another example of political 

interference in television transmission. “Batumi has a dozen 

cable companies that compete for subscribers, but all refused 

to transmit Channel 25, and this was not a money issue,” said 

Jangirashvili. “Later, when our case received publicity, most 

of the cable companies reluctantly agreed to resume carrying 

Channel 25.” Georgian media laws and regulations do not 

stipulate must-carry rules for cable operators.

Government or business conglomerates do not control access 

to the Internet.

10 http://www.media.ge/ka/node/25149

In general, the panelists complained 
that trainings in Georgia, as a rule 
offered to mid-career reporters, tend to 
be geared toward educating reporters 
on the issues on the global or local 
development agenda: global warming, 
gender issues, conflict resolution, 
economy, psychology, etc. While finding 
this helpful, several panelists said that 
a greater focus on practical journalism 
skills would be more helpful.



153GEORGIA

List of Panel Participants

David Paitchadze, assistant professor, Ilia Chavchavadze Tbilisi 

State University, Georgian Public Broadcaster, Tbilisi

Maia Mikashavidze, dean, Caucasus School of Journalism and 

Media Management, Tbilisi

Zviad Koridze, independent journalist, Tbilisi

Tamar Kordzaia, lawyer, Georgian Young Lawyers Association, 

Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, Tv Kavkasia, Tbilisi

Merab Merkviladze, director, Channel 25, Batumi

Bassa Janikashvili, steering committee member, Radio 

Utsnobi, Tbilisi

Lia Tsiklauri, producer, Social and Political Affairs Division, 

Georgian Public Broadcaster Radio, Tbilisi

Medea Imerlishvili, chief of information service, Radio Green 

Wave, Tbilisi

Ramaz Samkharadze, director, Radio Hereti, Lagodekhi

David Nibladze, project and development manager, Regional 

Radio Network, Lagodekhi

Natia Kuprashvili, executive director, Georgian Association of 

Regional Television Broadcasters, Tbilisi

Ia Bobokhidze, editor-in-chief, Akhali Gazeti, Kutaisi

Please note that the following participants attended the 

panel discussion but did not submit scores.

Ia Mamaladze, chair, Georgian Regional Media Association, 

Tbilisi

Irakli Tsertsvadze, coordinator, Media Support Program, Open 

Society Georgia Foundation, Tbilisi

The opinions of the following research participants, who did 

not take part in the panel discussion, were used in preparing 

this report:

Lia Chakhunashvili, dean, Caucasus University’s School of 

Media, Tbilisi

Mamuka Ghlonti, director, Maestro, Tbilisi

Mamuka Kuparadze, director, Studio Re Association, Tbilisi

Moderator

Ellada Gamreklidze, independent expert, Tbilisi

Author

Giorgi Lomsadze, freelance writer, Tbilisi

The panel discussion was convened on November 13, 2009.




