
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009196

UKRAINE

The government was neither interested in reforming state and municipal 

media nor introducing public broadcasting. The government was not willing 

to become more transparent by improving access to information and licensing 

procedures. It also typically did not react or respond to media discussion and 

criticism of socially important topics.



197

INTRODUCTION

TThe year 2008 was another year of wasted opportunities both for Ukraine and its media. There was no 

remarkable progress in any sphere, due to ongoing political chaos and conflict caused by an alliance of 

politicians with oligarchs. The international nature of the economic crisis that hit Ukraine in the last quarter 

of 2008 was compounded by corruption of the state and weakness of the economy. Due to a high level of 

personal ambition, politicians failed to unite even around tremendous economic challenges. Surveys show 

a low level of public support for all leading political forces.

With regard to the media, the government was neither interested in reforming state and municipal media 

nor introducing public broadcasting. The government was not willing to become more transparent by 

improving access to information and licensing procedures. It also typically did not react or respond to media 

discussion and criticism of socially important topics.

Part of the responsibility for the permanent political crisis lies with the media. Most media belong to 

competing political clans and are therefore part of the conflict. They fail to provide in-depth analysis of 

political and social problems or involve relevant experts, instead focusing on superficial reports about 

events and persons. Commercialization and yellow journalism increased, especially at the national 

television channels.

Ukraine is one of the fastest growing media markets in Europe—media advertising showed a 30 percent 

growth compared to 2007. Still, per capita advertising spending is as low as $40. In the fall, advertising budgets 

substantially decreased and printing costs and newsprint prices considerably increased, which put media outlets 

under threat. All media responded by cutting expenses, staff, salaries, investment projects, etc.

The first quarter of 2009 will be hard, as most advertisers delay making decisions about upcoming budgets, 

and these decisions will determine which media will survive. On the one hand, the crisis must favor 

commercially successful outlets and put an end to failing media players. On the other hand, the crisis may 

serve as an excuse to compromise more and accept money for everything. Media may shift from programs 

more useful for Ukrainian audiences in favor of more sensationalist ones perceived to be more profitable. 

With a number of uncertain variables, predicting the specific consequences of this crisis is difficult.

The MSI panelists continued to criticize the media situation and predicted lowering of scores in the future. 

However, Ukraine’s overall score of 2.14 was slightly higher than last year’s 2.00, thanks to increases in 

objectives 4 and 5, business management and supporting institutions. These two also received the highest 

scores of the five objectives. As it has every year since 2001, Objective 2 (professional journalism) scored the 

lowest, although it experienced a slight improvement. The other two objectives showed very small gains.

U
K

R
A

IN
E

OVERALL
SCORE:
2.14

UKRAINE



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009198

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

UKRAINE AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
30,000 newspapers and magazines, 12 major daily newspapers; Radio: 
524; Television Stations: 647, most being local stations (State Committee 
on Television and Radio, comin.kmu.gov.ua)

 > Newspaper circulation statistics: top three: Fakty I kommentarii 
(private, circulation 780,000), Expres (private, circulation 700,000), 
Komsomolskaya Pravda (private, circulation 300,000)

 > Broadcast ratings: top television: Inter, Studio 1+1, Novyi kanal, STB, 
ICTv, TRK Ukraina (all private); top radio: Radio Shanson, Hit FM, 
Russkoe radio, Lux FM, Nashe radio, Evropa plus (all private) (PMP report 
2008)

 > News agencies: Interfax (private), UNIAN (private), Ukrainski Novyny 
(private), Ligabiznesinforn (private), DINAU-Ukrinform (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: television: $400 
million, print: $265 million, radio: $20 million, Internet: $13 million 
(All-Ukrainian Advertising Coalition)

 > Internet usage: 10,000,000 (2007 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 45,994,288 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

 > Capital city: Kyiv

 > Ethnic groups (% of population): Ukrainian 77.8%, Russian 17.3%, 
Belarusian 0.6%, Moldovan 0.5%, Crimean Tatar 0.5%, Bulgarian 0.4%, 
Hungarian 0.3%, Romanian 0.3%, Polish 0.3%, Jewish 0.2%, other 1.8% 
(2001 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Ukrainian Orthodox - Kyiv Patriarchate 
50.4%, Ukrainian Orthodox - Moscow Patriarchate 26.1%, Ukrainian 
Greek Catholic 8%, Ukrainian Autocephalous Orthodox 7.2%, Roman 
Catholic 2.2%, Protestant 2.2%, Jewish 0.6%, other 3.2% (2006 est., CIA 
World Factbook)

 > Languages (% of population): Ukrainian (official) 67%, Russian 24%, 
other 9% (includes small Romanian-, Polish-, and Hungarian-speaking 
minorities) (CIA World Factbook)

 > GNI (2007-Atlas): $118.4 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

 > GNI per capita (2007-PPP): $6,810 (World Bank Development Indicators, 
2008)

 > Literacy rate: 99.4% (male 99.7%, female 99.2%) (2001 census, CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President viktor A. Yushchenko (since 
January 23, 2005)

1.
62

2.
25

1.
93 2.

02

0.
90

2.
06

1.
66 1.

77

1.
46

2.
34

2.
16

2.
18

1.
51

2.
83

2.
15

2.
43

1.
37

2.
37

2.
09

2.
32

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UKRAINE

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



199UKRAINE

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECh

Ukraine Objective Score: 2.02

Ukraine has rather good media legislation that was adopted 

before 2004, but it is still applied in favor of politicians. 

Licensing procedures are unclear and depend on political 

decisions. Introduction of public broadcasting is impeded, and 

there is no progress in investigation of old high-profile crimes 

against journalists. State and municipal media subsidized 

by the state depend on the government for their editorial 

policies and create unfair competition with private media.

The overall score for the objective is 2.02, up slightly from 

1.93 last year but still below the high of 2.37 in 2005. A few 

indicator scores showed noteworthy changes from last year: 

Indicator 3, (market entry and tax treatment) fell, while 

indicators 6 and 7 (libel laws and access to information) 

increased. Further, several indicator scores deviated 

significantly from the overall objective score. Indicators 2, 4, 

and 5—broadcast licensing, crimes against journalists, and 

preferential legal treatment for state media—received scores 

more than a half point below the objective score. However, 

indicators 8 and 9, media access to foreign news sources and 

free entry into the journalism profession, each received scores 

well in excess of a point higher.

In spite of Ukraine’s rather developed media legislation 

compared to other the post-Soviet countries, and its harmony 

with international provisions for many years, problems with 

enforcement remain. The panelists noted particular obstacles 

under this indicator: the media community’s inactivity in using 

available legal mechanisms to support its rights, increasing 

social apathy towards the media, and the problematic nature 

of issues covered by media. Further, neither corrupt courts 

nor law enforcement bodies work adequately, and the 

application of laws is getting worse, panelists agreed.

“Since the Orange Revolution, there have been no changes 

in the media legislation for the better, as there has not been 

a capable parliament since president Kuchma’s times,” said 

Kostyantyn Kvurt, chair of the board of Internews-Ukraine. 

“Absence of progress—stagnation—is an obvious regression.”

Representatives of the media industry and its supporting 

associations stated that licensing criteria are not clear and 

transparent. In the opinion of Natalia Ligachova, chief editor 

of Telekritika magazine, the situation with broadcast licensing 

substantially worsened this year. It became especially obvious 

during the very non-transparent bid for digital multiplex 

broadcasting (MX-4). The rights were won by 10 companies, 

eight of which are unknown companies established on 

the eve of the bid. Shortly after the bid, some of the 

companies started to offer their newly won rights to the bid 

losers—well-known channels—for $20 million. Telekritika 

found links to high-ranking politicians behind the owners of 

the winning companies.

In addition, the conflict between cable operators and 

the National Television and Radio Broadcasting Council 

(NTRBC) to forbid re-broadcasting of certain Russian 

television channels seemed to have both political and 

corrupt motivations. Some Russian channels were returned 

“temporarily” to cable television.

Further, NTRBC closed its eyes to one of the more blatant 

violations, the so-called “exchange of logos” between K1 

and Megasport channels, both of which belong to the 

company Inter Group. Megasport is a terrestrial sports 

channel for all oblast capitals except one, while K1 is an 

entertainment channel with a broadcast signal in only 13 

cities plus cable broadcasting. The license holders of these 

channels supposedly exchanged the ownership of channel 

logos, but in reality they exchanged licenses and frequencies. 

K1 received wider coverage than Megasport, but the license 

was given to Megasport based on an understanding that it 

would be the only free-to-air channel for sports coverage. 

In response to the scandal, an article in Telekritika magazine 

stated, “As far as every channel is violating the law or its 

license to a certain extent, NTRBC may be a universal tool of 

influence on television businesses like the tax administration 

or fire inspectors [government agencies traditionally used to 

harass businesses].”

Panelist Gennadiy Sergeev, director of TRC Chernivtsi, 

agreed that the broadcast licensing situation is far from 

being transparent. Certain groups receive numerous 

licenses, while new mechanisms are in place to influence 

and punish broadcasters during possible inspections and 

re-licensing processes.

He added that a broadcast license term is seven years and 

now the price has increased tenfold. In July 2008, the Cabinet 

of Ministers approved a new methodology for calculating 

license fees based on the scope of territorial coverage, 

transmitter capacity, and zone of distribution. Previous 

prices had been valid since 1995. Several media outlets were 

surprised by this when their licenses came up for renewal 

shortly after the change. For example, the Automobile 

Channel’s previous fee had been UAH 780,000 for a renewed 

license, but the fee increased to UAH 3.5 million. NTRBC had 

to cancel the channel’s license based on its refusal to pay.

Representatives of Gala Radio as well said that they applied 

for re-registration in March 2008 but were put off several 

times by NTRBC. Now they say that they do not plan to pay 

UAH 4.7 million, owed under the new methodology—they 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009200

expected UAH 550,000. They said that they have a small 

coverage area and competing with national radio stations is 

difficult to begin with, but such an increase will mean several 

years without profits.

Panelists said that they fear that such unaffordable increases 

will hurt media plurality, as small stations rely on patrons or 

else are sold off to large companies.

Market entry for regional broadcasters is impeded by 

licensing complications. Mikhaylo Kumok, a regional publisher 

and broadcaster, said that cancellation of preferences for 

regional broadcasters meant unequal conditions for smaller 

players. Further, NTRBC increased its regional representatives 

whose major function is to “detect and destroy”—to find 

violations and ruin companies, as opposed to serving as a 

local resource to develop local media.

Market entry and commercial regulations for the media 

business are the same as for other businesses. Publishers enjoy a 

vAT exemption for sales and subscriptions of print publications.

In 2008, the Independent Media Trade Union recorded 

at least five serious cases of violence against journalists. 

According to Lyudmila Pankratova, vice-president of the 

Media Lawyers Association (MLA), the number of such 

crimes increased and the law enforcement bodies hardly 

categorize cases as crimes—they tend to define them as 

simple hooliganism. Since 2004, there has been no example 

of punishment for any violation of journalists’ rights, nor 

solving of past high-profile crimes against journalists. Only 

a few criminal cases have ever been successfully closed by 

the authorities. Oleg Khomenok, print media adviser of 

Internews Network, stressed that such crimes are cynically 

ignored, and those who commit crimes against journalists feel 

untouchable and emboldened by the inaction of courts and 

law enforcement bodies.

Subsidized state and municipal media create unfair 

competition for private media, particularly because these 

outlets are sometimes weak and not otherwise able 

to compete with their private counterparts. The state 

broadcasting company and its regional counterparts receive 

growing funding from the state budget. In 2008, in spite of 

the president’s appeal to the government, again there was no 

transformation made into public television.

Another unfair practice is that government journalists have 

the status of civil servants and therefore receive related 

increases in pensions and salaries. While not competitive with 

the pay levels of most successful private media in the biggest 

cities, these can be significantly higher at the regional level.

On the other hand, chief editor of the municipal newspaper 

Nova Doba Sergiy Tomilenko said that financing of 

state-owned print media is decreasing, but they are hostages 

of the base political needs of those politicians who oversee 

them, and most often ignore legal provisions of editorial 

independence. As a result, such state media fail in the market.

Ukraine has legal provisions on editorial independence for 

all types of broadcast media, but the laws are not exercised. 

By March 2007, television companies had to adopt editorial 

statutes that establish provisions for an editorial council 

and non-interference by publishers into editorial policy. 

Print media have no such statutes, but some laws declare 

the importance of editorial policy independence and ban 

censorship. The general practice is that they are not working 

in full force to defend editorial independence. The only 

prominent case related to this dates back to 2007: a criminal 

case was opened against the head of the local council who 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“Since the Orange Revolution, there have 
been no changes in the media legislation 
for the better, as there has not been 
a capable parliament since president 
Kuchma’s times,” said Kostyantyn Kvurt, 
chair of the board of Internews-Ukraine. 
“Absence of progress—stagnation—is an 
obvious regression.”



201UKRAINE

read through the small communal newspaper and made 

“corrections.” This case has yet to be resolved by the court.

Since 2001, libel has been exclusively a civil issue. There is a 

tradition of defamation claims, and the court practices vary. 

One of the most notorious examples was the suit filed in 

November 2007 by the EDAPS consortium, a printer of secure 

documents such as passports, against the newspaper Biznes. 

The suit sought UAH 46 million in damages for a story that 

it claimed defamed the company. The court of first instance 

awarded UAH 27 million of this claim in May 2008. The court 

of appeals vacated the entire amount, but required proof 

from the newspaper that the information in the story is true.

According to estimates by the MLA, the most “greedy” 

plaintiffs are politicians and public officials (48.8 percent of 

the 738 law suits against media during the last 10 years), 

followed by individuals (33.9 percent), entrepreneurs (16.2 

percent), other journalists (0.79 percent), and NGOs (0.19 

percent). Typical damages awarded by the courts to judges 

or public servants range from UAH 25,000 to UAH 100,000. 

The president of MLA, Tetyana Kotyuzhynska, believes that 

officials have plenty of opportunity to refute information, 

but they prefer law suits to prove that they can punish the 

media. According to Pankratova, court practice is more or 

less balanced. Mistakes of the first instance courts are usually 

corrected by the court of appeal, cases of claims for abnormal 

sums of damages decrease, and public officials are treated 

the same way as average citizens. Judges have begun to file 

lawsuits against media more frequently, however.

Journalists still can be sued for their opinion and judgments. 

Several landmark Ukrainian cases have been submitted 

to the European Court of Human Rights (ECHR). Local 

authorities execute the ruling of ECHR, but the courts in 

Ukraine do not necessarily follow ECHR precedent when 

considering media cases.

An interesting case involving Ukrainian media occurred 

outside the country. The richest Ukrainian oligarch, Rinat 

Akhmetov, sued the website Obozrevatel for $100,000 at the 

High Court of Justice in London. Akhmetov’s lawyers used 

this venue because the story in question was published on 

the Internet and became known to the Ukrainian community 

in London, where he claimed his reputation was harmed. 

In this case, Obozrevatel did not have an opportunity to 

present its case or hire a lawyer, and the web site was forced 

to pay damages.

Government agencies have not become more open and 

transparent to the public. Access to public information is 

still complicated and inefficient. Journalists are not engaged 

enough to request information or pursue it in courts. 

According to Ihor Chayka, journalist and the head of vartovi 

Democratii project, a reporter is likely to receive some regular 

data from a request, but if the investigation is regarding 

a serious matter, such as a large government contract, a 

reporter will get a formal but empty reply.

Pankratova said that no change has been made to the Law 

on Information adopted in 1992, which provides for access to 

information and establishes a term of one month for reply. 

According to her, existing draft laws may even worsen access 

as they do not correspond to international standards, and 

some provide for various definitions of information (such as 

mass and confidential), which gives officials an opportunity to 

interpret which type of information they can or cannot give. 

It is unlikely that the legislation will be harmonized in the 

near future.

For the most part, journalists are aware of legal provisions, 

and they tend to request information often. But in the course 

of regular coverage, when they do not receive a reply in time, 

their interest dissipates. Pankratova said that she believes that 

journalists need to request information more actively and go 

to court in cases of refusal. Access to some information of 

commercial companies can also be obtained through court 

orders, if the court decides it is in the public interest and not 

a commercial secret.

Panelist Sergei Guz, editorial writer for Ukrainisliy Tyzhden 

magazine and former leader of the Independent Media Trade 

Union, told the panel of the union’s survey of journalists in 

eight oblasts. The results indicated that 75 percent of the 

journalists had never filed information requests because 

they do not believe they would get results. However, at least 

50 percent of those who did so said that they received the 

information as expected. Oleksiy Pogorelov, director of the 

Ukrainian Association of Press Publishers (UAPP), explained 

that high staff turnover among journalists results in newcomers 

not being aware of legal tools and professional standards.

Mikhaylo Kumok, general director of Mv media holding from 

Melitopol, said that as a publisher they regularly complain 

to the prosecutor’s office in cases of refusal to provide public 

information. When a prosecutor’s order is obtained and 

ignored, they go to court. Such a relationship hinders full 

answers to their information requests, but also does not let 

Mikhaylo Kumok, general director of MV 
media holding from Melitopol, said that 
as a publisher they regularly complain to 
the prosecutor’s office in cases of refusal 
to provide public information.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009202

the government off easy. Two or three media outlets in every 

oblast exercise similar practices.

Access to foreign news sources is not restricted in any way. 

Price is not a prohibitive factor, even in the current economic 

conditions. Acquisition of foreign content is widespread. The 

Internet is affordable and widely used by media outlets. The 

only limit is low foreign language proficiency among journalists.

Entry into the journalism profession is free; however, many 

panelists mentioned that unfortunately, the profession is full 

of pseudo-journalists lacking basic skills.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Ukraine Objective Score: 1.77

Professional journalism remains the biggest weakness within 

the overall media sector. Although this year Objective 2 

gained 0.11 compared to last year, it is by far the lowest 

scoring of the five objectives. Indicators 1 and 2, fair 

reporting and journalism ethics, both lost ground compared 

to last year, and Indicator 2 scored about three-quarters 

of a point lower than the overall score. Indicators 5 and 

7, pay levels for journalists and technical equipment, both 

gained; Indicator 7 scored more than a point higher than the 

objective score. Other indicators remained relatively static and 

scored close to the objective score.

The quality of news is decreasing, and pressure by owners and 

political forces is increasing on the eve of the next presidential 

elections. The professionalism of the majority of journalists 

is low, and regression of professionalism is connected with 

tabloidization of the media. Tabloidization and yellowing 

of the national broadcasters and print media, as Natalia 

Ligachova stressed, causes the quality of information to fall 

and media to not explain the essence of events to the public. 

Media chase ratings and search for sensationalism. The level 

of corruption in the media, the quantity of purchased stories, 

and the number of hidden ads is growing in all types of 

media. Shadow salaries for journalists and the absence of 

standard labor agreements remain a lever of influence on 

them. Coverage of the current economic crisis vividly shows 

that major media crave fresh and hot facts, exaggerate, and 

do not explain the essence of events.

“Journalists haven’t realized their responsibility to the 

society,” said vitaliy Portnikov, a journalist with Radio 

Svoboda, in an interview with Realnaya Gazeta, “In recent 

years, most of them were busy increasing their wealth but not 

improving professional skills. Few of our colleagues covering 

economics can challenge the premier and president, who are 

absolutely not versed on economics, as journalists usually 

are not proficient in the issue either. The same relates to 

journalists covering politics, culture, and international affairs. 

Broadcasting a talk between a poorly educated official and a 

poorly educated journalist is very dangerous for society.”

Media infrequently consult experts, and when they do, it 

is the same narrow group of experts who are usually not 

objective and promote a certain political viewpoint. One may 

find a formally “balanced” story with the opinions of three 

experts, but still be misinformed about the issue. viktoria 

Syumar, director of the Institute of Mass Information, said 

that Ukrainian media lack the databases that many Western 

media have of contact persons to verify information and ask 

for comments.

Sergei Tomilenko explained low professionalism of Ukrainian 

media by its rapid development in recent years: it led to 

massive entry into the profession of unqualified staff who are 

“learning by working.”

Ethical standards are not complied with in the majority of 

media. According to Ligachova, in conditions of sincere, 

large-scale, and industrialized jeansa (paid-for hidden 

advertising) we can not expect ethics from journalists, 

managers, or media owners. viktoria Syumar added that 

financially secure media are not necessarily ethical and 

professional: the tremendous profits of national television 

channels do not stop them from paid-for news. Moreover, 

they actively encourage such sales to businesses and 

politicians. For example, during the Kyiv mayoral election 

campaign in spring 2008, the price for jeansa at the major 

television channels amounted to $12,000 to $20,000, with 

participation in a talk show costing $30,000. Before the 

elections the standard price was $3,000 to $5,000, and only 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF qUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



203UKRAINE

$1,500 if one bought directly from “friendly” journalists. Print 

stories cost from $100 to $5,000.

Oleksiy Pogorelov stated, “In Ukrainian media, nobody thinks 

about the end user—everything is created for the system. 

Large channels and publishing houses just use it [jeansa] as a 

technological scheme, a business process. And the audience 

doesn’t have a choice as 99 percent [of news and information] 

at each media outlet is jeansa.”

As reported last year, a group of journalists began an 

initiative called “We are not for sale” to combat jeansa. 

While this has not ended the phenomenon, it is an important 

component of self-regulation among journalists. Telekritika 

and the Institute of Mass Information continue monitoring of 

jeansa and publish regular reports.

Codes of ethics have been developed by the National Union 

of Journalists and, in 2004, by the Commission on Journalism 

Ethics. The latter was signed by 600 journalists. However, 

regional publishers Mykhaylo Kumok and viktor Danylov 

emphasized that following ethical standards depends more 

on management than journalists.

According to Ligachova, self-censorship exists and pressures 

from management and ownership are increasing. Every 

journalist knows what to write in order to be published. 

Syumar added that especially during the economic crisis, 

self-censorship will be growing due to a fear of losing jobs. 

The panelists mentioned several examples in 2008 at the 

leading television channels (Inter and 1+1) when famous, 

experienced journalists were easily fired due to disloyalty 

to the new management or were forced to embrace the 

editorial policy dictated by managers and owners.

For the most part, key events and issues are covered, but 

not always with sufficient quality or depth. Sound analytical 

articles are rare. Syumar said that unfortunately, media have 

turned into simple re-broadcasters, thinking that the main 

news is disasters and politics. There are numerous essential 

topics beyond the media’s attention. Pogorelov added that 

one will hardly find news of companies or their social projects 

that is published for free. Certain news is simply ignored if it 

is not paid for.

Generally speaking, salaries for media professionals 

substantially increased during the last year. On the other 

hand, the pace of salary increases at state and municipal 

media was rather high and private regional media could 

hardly compete. This situation led to unfair competition, as 

state television companies are overstaffed, journalists are 

better paid in comparison with their private counterparts, 

and their workload is less. Still, the level of journalists’ 

salaries is not high enough, for the most part, to secure 

minimal needs in cost of living and to prevent them from 

selling editorial materials. In addition, part of their salary 

is still in the shadows, so the journalists risk earning less in 

cases of disloyalty.

Disparity of the salaries paid to journalists’ and public 

relations staff encourages movement of journalists to press 

departments of government agencies and businesses. Often 

journalists combine journalism and public relations careers 

by working as a public relations consultant on the side. 

Nonetheless, the panelists believe that pay level does not 

determine integrity of a qualified journalist, but the number 

of honest journalists is not increasing.

In general, the panelists agreed that balance of news and 

entertainment still exists, but there is a noticeable trend of 

tabloidization of national media, especially among the leading 

television channels. One of the most noteworthy examples 

is the reformatting of 1+1 into an infotainment tabloid. 

The economic crisis may accelerate further specialization of 

channels and deeper market segmentation. The trend shows 

that in 2009 there will be fewer “intellectual” channels, but 

entertainment channels will switch to cheaper products. 

Syumar noted, “Influential and mighty central channels cancel 

serious programs and their news becomes close to criminal 

chronicles, when viewers are informed of how many cars 

crashed and how many corpses found.”

Khomenok explained this from a resource base point of view: 

Producing high quality entertainment requires huge resources 

and access to national stars, neither of which are available for 

regional media. Regional media win with their local news and 

have more of an informative function, while national media 

tend toward sensationalism in their news and entertainment.

quality news production in Ukraine is not affected by 

problems accessing or funding technical facilities. Syumar said 

that in the age of information technology, technical facilities 

are available, they do not equal overly high costs, and only 

the desire to do so is needed to create modern multimedia 

newsrooms. On the other hand, costs for television 

equipment are usually higher in Ukraine. They decreased 

recently, but they are still twice as high as in the West.

“Journalists haven’t realized their 
responsibility to the society,” said 
Vitaliy Portnikov, a journalist with Radio 
Svoboda, in an interview with Realnaya 
Gazeta, “In recent years, most of them 
were busy increasing their wealth but not 
improving professional skills.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009204

Certain progress has been made towards quality niche 

reporting and programming, and audience demand for it 

is increasing. Many more investigative pieces appearing 

on television and in newspapers, but they are not always 

professional and sometimes too neutral. According to 

Pankratova, the time has come for the development of niche 

reporting, but much more needs to be done and it is too 

early to judge the current results.

Syumar believes that in spite of the growing number of 

business publications, journalists usually just rewrite statistics 

and comments by experts without the ability to judge 

legitimacy for themselves. Underscoring the lack of bona fide 

experts, editors of certain niche topics have become “experts” 

about their issues for other media.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Ukraine Objective Score: 2.18

The Orange revolution stopped total control of government 

over media. However, censorship expresses itself in media 

outlets that “bravely” criticize the government in general 

without naming specific persons or transactions and in 

between carrying paid-for stories. Plurality of news sources 

now means only the diversity of interests of media owners. 

In his interview with Realnaya gazeta, Portnikov said, “In 

modern Ukraine, with the disappearance of temniks [secret 

government directives], the interests of owners became 

much more important than the interests of the state. The 

owner is not very much concerned about profits from the 

media business; media often turn into an instrument of 

manipulation. In these conditions, the risk of returning the 

state dictate over media remains high, as the development of 

professional, qualified, and socially conscious journalism is not 

observed in Ukraine.”

The score for this objective remained essentially the same as 

last year, rising by just 0.02. Most indicators did not register 

much change, save Indicator 1 (plurality of news sources), 

which increased; and Indicator 7 (broad representation of 

minority and social interests reflected in the media), which 

declined. Many indicator scores varied significantly from 

the objective score. Indicators 1 and 2 scored well above 

the overall score. On the other hand, Indicators 3 and 6, 

objectivity of state media and transparency of ownership, 

both scored about a point lower.

In 2008, television channels broadcast expensive shows, 

increased their own production, bought many premier 

programs and new series, established new production 

companies, launched many new niche channels, executed the 

buyout of highly paid anchors and journalists, and expanded 

staff. The number and quality of documentaries increased.

The panelists agreed that plurality of affordable news 

sources exist, however, technically the access to them varies 

depending on geography. In rural areas and small towns, 

people rely mostly on a limited choice of television and radio, 

rather than on scarce print sources or the otherwise growing 

and influential high-speed Internet. Not all terrestrial 

national channels have 100 percent availability all over the 

country. According to GFK Ukraine, more than 30 percent 

of Ukrainian households (about 16 million people) use cable 

television. The satellite platform vision Tv–viasat, the first to 

receive a license for multi-channel television operation from 

the NTRBC, was introduced in 2008. Ukraine has 78 satellite 

channels, with the number of niche channels noticeably 

increasing, even during the last “crisis” months of the year.

The panelists agreed that plurality of 
affordable news sources exist, however, 
technically the access to them varies 
depending on geography. In rural areas 
and small towns, people rely mostly on 
a limited choice of television and radio, 
rather than on scarce print sources or 
the otherwise growing and influential 
high-speed Internet.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROvIDE CITIzENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIvE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



205UKRAINE

In December 2008, Ukraine finally ratified the European 

Convention on trans-border television. The president also 

suspended introduction of digital broadcasting, as without 

due state support of its social component, it may limit citizen 

access to information.

Out of 30,000 registered print publications in Ukraine, 

only 4,200 are regularly published, as estimated by the 

UAPP in mid-2008. Among them are 2,400 newspapers and 

1,700 magazines, with 1,550 having primarily nationwide 

distribution. There are 53 daily newspapers (printed four times 

a week and more), and four dailies that are free of charge. 

The average circulation of a daily paper is about 70,000 copies. 

About 2,000 publications are weeklies, and there are about 

300 monthly newspapers. In the first half of 2008, a half-dozen 

new publications were registered every day.

The Ukrainian Association of Internet Advertising has 

ordered regular monitoring of the Ukrainian Internet 

audience since August 2008. The first results showed that 

the total number of Internet users is 6.6 million people, 

while in the 25 to 40 age group, every second person in 

cities of more than 50,000 inhabitants is an Internet user. 

The 25-to-34-year-olds spend more time on the Internet than 

16-to-24-year-olds. Twelve percent of Ukrainian citizens are 

active Internet users, and they are generally people with a 

higher income.

Generally, citizens’ access to domestic or international media 

is not restricted. Among foreign media, Russian-origin sources 

prevail. In August 2008, Newspaper Direct, a foreign company 

that distributes about 700 print titles all over the world (such 

as The Times, Financial Times, New York Times, Le Monde, 

etc.), entered the Ukrainian market to provide foreign 

newspapers on the day of publication. Before, they were 

usually delivered from other countries with delays.

On November 1, 2008, the NTRBC enforced existing laws and 

instructed cable television providers to stop rebroadcasting 

a number of foreign channels that are not compliant with 

Ukrainian legal provisions. This was applied primarily to 

federal Russian channels (REN Tv, Pervyi kanal, RTR, TvCI) 

and related to violations of advertising, copyright, and other 

provisions. Many cable operators in the east and south of 

Ukraine ignored NTRBC’s resolution. The decision also raised 

protests among some citizens and created a political debate. 

Some of these channels, except RTR and TvCI, are already 

being rebroadcast. On December 25, NTRBC updated the list 

of permitted foreign channels with 13 more Russian channels, 

primarily niche and entertainment, which correspond to the 

requirements of the European convention on trans-border 

television. The matter has been controversial and handled 

in a rather non-transparent way. Panelists have said that 

political or shadowy economic motives are behind this matter.

Konstantin Kvurt said that NTRBC did not correctly handle 

the issue of blocking Russian channels—which, he said, are 

not media in the true sense but rather an element in a war 

of information and propaganda. Kvurt echoed the sentiments 

of many in the media profession: that the abundance of 

accessible Russian-language programming hinders the 

development of content within Ukraine.

One more state regulator tried to obtain stronger influence 

in the media arena in 2008: the National Experts’ Commission 

for Protection of Public Morale, with 90 employees all over 

Ukraine. It plans to expand monitoring of television to 24 

hours daily and to monitor the Internet to fight access to 

pornography. In 2008, the commission blamed the newspaper 

Blik, published by the Romanian company Adevarul Holding, 

of threatening public morale, resulting in the cancellation of 

its registration. In response to this, the World Association of 

Newspapers and World Editors Forum sent a protest to the 

prime minister of Ukraine.

Public media does not exist. State and municipal media blindly 

serve the interests of those in power, not public interests. 

Numerous news agencies provide a plurality of information; 

however, their independence is questionable. Plurality is 

secured due to the fact that they sell news reports to all parties. 

Ligachova called it “Pluralism or freedom of jeansa as an equal 

opportunity of corruption for all clients able to pay for it.” 

Guz added that political influence on formally independent 

news agencies increased over the past year, including “political 

renting” of agencies during mayoral elections.

Another problematic practice widespread among Ukrainian 

media is copyright violation, to the disadvantage of news 

agencies. For example, the UNIAN agency complained to 

the Journalism Ethics Commission of the National Union of 

Journalists that a number of media, especially several FM 

stations and websites, illegally reproduce its news without 

purchasing it.

A significant amount of news and information programming 

is produced by individual commercial broadcasters. However, 

A significant amount of news and 
information programming is produced 
by individual commercial broadcasters. 
However, the substantial growth of 
in-house production may stop in 2009 
due to economic crisis. Many political 
programs and shows on the top 10 
channels were terminated.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009206

the substantial growth of in-house production may stop in 

2009 due to economic crisis. Many political programs and 

shows on the top 10 channels were terminated. The most 

popular political shows are Svoboda at Inter and Shuster Live 

and Svoboda Slova at ICTv. Panelists called them “political 

infotainment” rather than an unbiased guide for the public.

Telekritika made note of the increase of depersonalization—

elimination of recognized values and spirit in favor of 

corporatization and branding. The trend was evident at the 

second largest channel, 1+1. The channel lost the “face” it 

had formed during the previous 11 years when, in October 

2008, it became 100 percent owned by CME. Reorganization 

of the channel started in March, management staff was 

replaced, and it announced a number of changes: refusal to 

air political programs, a new graphic profile and new faces, 

orientation for a younger audience (18-54), and in-house 

production of Ukrainian series. In November, many employees 

of the channel were fired.

Inter and Novyi kanal maintain their leading positions due 

primarily to Russian products, particularly entertainment 

and the most popular series. “Ukrainian media are in a 

disadvantageous position: the low costs of Russian Tv 

productions, which already recouped their costs in the Russian 

market, undermine production capacity of informational 

programs by Ukrainian channels,” Syumar said. There were 

also examples of acquiring the best Western series.

Regional television keeps its ratings positions due to its 

local news programs. The panelists also mentioned the 

trend of absorbing local radio and television companies 

by nationwide networks, which, they said, could possibly 

threaten local news content.

On December 11, 2008, the Ministry of Justice launched 

a website to access the state register of print media and 

information agencies, where everyone can check the 

publisher of a title. However, Ukrainian legislation does not 

require naming the actual owners of media outlets. Attempts 

to trace ownership of major television channels have led to 

foreign companies.

The major lobbyists for non-transparency sit in the 

Parliament. The professional media community may judge 

the ownership more or less adequately, and rumors about 

certain national media owners circulate in the community, 

but the average person cannot judge the objectivity of 

news. An initiative in 2007 by the Parliamentary Committee 

on Freedom of Speech and Information to draft a law that 

would provide more info on ownership ended up failing. 

With regional-level media, the public better understands the 

ownership and political affiliations of media outlets.

There is also a trend toward concentration of media 

ownership. Neither antitrust legislation nor the Executive 

Body of the Anti-Monopoly Committee are effective. Media 

monopolies are not regulated. For example, oligarch viktor 

Pinchuk, the son-in-law of ex-president Kuchma, owns three 

large television channels, one of the leading dailies (Fakty i 

kommentari), the publishing house Ekonomika, and several 

radio stations, but has not attracted the attention of the 

government. Though currently these media are relatively 

neutral in political debate, it has potential to become an issue 

of concern.

Ukrainian media cover a wide variety of topics, including 

ethnic minorities, gender issues, and other specialized 

segments of society. However, panelists criticized the 

coverage for lack of in-depth analysis and ignoring many 

issues of public concern. Minority-language newspapers exist, 

but more often they are aimed at a very narrow audience and 

supported by grants.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Ukraine Objective Score: 2.43

Problems remain in the distribution and subscription 

infrastructure, oligopoly in the media market, disproportion 

of advertising between national and regional media, and the 

lack of professional market research. Nonetheless, almost all 

indicators showed at least modest progress and the score for 

this objective rose from 2.15 last year to 2.43 this year. Only 

Indicator 7, reliable audience and circulation measurement, 

did not receive a higher score; it was also the only indicator 

that did not score near the overall objective score. It fell short 

by about three-quarters of a point.

The Ukrainian media market continued its successful growth 

through the beginning of the financial and economic crisis in 

fall 2008. The panelists said that mainstream private media 

outlets operate as profit-generating businesses with efficient 

According to Pogorelov, only 15 percent 
of media outlets use market research. 
The largest national media and regional 
leaders participate in research, as it 
is a cost-effective way to increase the 
advantage they have over other media. 
Market research is unaffordable for the 
majority of media, especially regional 
broadcasters.



207UKRAINE

management; however, there are lots of media outlets 

subsidized either by politicians or the state. “The crisis is the 

second large-scale challenge for all who came to play in the 

media business,” Pogorelov stated. “When their main business 

is under threat, there will be no resources and no desire for 

the toys. Subsidized outlets, lacking a commercial component 

in their strategy and operating from the accounts of rich 

owners, will have to seriously reconsider their existence.”

The first half of 2008 was very encouraging for the printed 

press: new print publications were launched, large foreign 

investors expressed their intention to enter the market, 

and Kyiv publications planned to enter the regions and 

establish national networks. Later, the industry started to 

count its losses. In June 2008, German company Handelsblatt 

and Czech company Economia a.s. sold controlling stakes 

of publishing house Ekonomika to viktor Pinchuk’s group 

EastOne. At the same time, the Russian publishing house 

Rodionov closed its magazine Der Spiegel Profil. In November, 

Dutch publishers Telegraaf Media Group left the Ukrainian 

market. KP Publications closed its Ukrainian language weekly 

Novynar and two magazines, Vona and Pani. Media Invest 

closed regional offices of Status magazine and kept only its 

capital edition. Perekhid Publishing House closed its magazine 

Delovoy, and U.A. Inter Media Group stopped publishing 

the weekly Chistaya Pribyl. Other publishers reduced the 

frequency of publications, pages, staff, and other expenses. 

Newspaper 24 is printed three times a week, down from five 

times a week; and weekly magazines Dengi and Time Out 

became bimonthly publications. Gazeta po-ukrainiski reduced 

its regional outlets. Worse news is expected in the first 

quarter of 2009.

In the regions, leading media use modern business 

approaches to increase profitability. These outlets are usually 

independent private newspapers and television channels, 

and their market advantage over other regional competitors 

substantially increased during the last year. Regional 

publishers and broadcasters Kumok and Danylov stressed 

that to face the coming crisis, independent regional media 

have to cut costs, reduce pages, publication frequency, some 

sections or products, staff, and salaries; but they believe 

that in spite of lowered advertising revenue, these media 

businesses will survive.

The panelists also expressed high hopes that by cutting 

expenses, the state and politicians will stop financing weak 

partisan media. On the other hand, despite the budgetary 

realities, the state is unlikely to cut back on its tools for 

propaganda. Kumok stressed that public funds supplied 

to the state and municipal media are distributed not 

only in contradiction to morality but also to the law—it 

is done without any bid procedures. Otherwise successful 

independent media would be eligible for these funds in 

the form of agreements with municipalities to cover local 

government issues. Local authorities give out funds to weak 

municipal newspapers with low circulation, low quality, and 

no idea how to run media as a business.

Media receive revenue from a multitude of sources. 

Among them are hidden business and political advertising 

that influence editorial policy. And this influence is not 

transparent, as usually it is paid unofficially in cash. At 

successful media outlets, the advertising share of revenue is 

growing faster than other types of revenues.

Kvurt characterized the advertising market as well organized, 

stable, structured, monopolized, rather non-transparent, 

and hard for new players to enter. Others agreed that it is 

“gray” and corrupt. Ukraine has many advertising agencies 

whose practices vary, but a bribe from media to the agency 

to encourage it to obtain advertising deals is a common 

thing. Also, for the most part, the agencies prefer to work 

with national media and networks rather than the numerous 

regional media, and they do not publicize data about 

successful regional media to their clients. They rarely work 

with small and local publications.

The five leading television channels switched to direct sales 

of advertising. Channel 1+1 stopped working with video 

International Prioritet agency to do so. Pinchuk’s media 

holdings (channels STB, Novyi kanal, ICTv and M1) signed an 

agreement with a new agency run by media company Inter 

Group. Of the leading 10 channels, only Ukraina and Pervyi 

kanal will work with external companies to sell advertising.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009208

Many advertisers have not decided on their 2009 budgets, 

which are usually approved in November. In addition, due 

to changed television sales schemes, the largest advertisers 

have not made their choices regarding advertising at major 

television channels and therefore have delayed decisions on 

advertising at other media outlets. The first quarter of 2009 

will be the hardest for survival of many media, due to these 

delays in decision-making.

One of the sticking points in negotiations between media and 

advertisers is the denomination of prices in hryvnia, due to 

uncertain forecasts of the U.S. dollar exchange rate. Television 

channels are especially resistant to fix prices in hryvnia, as 

they buy foreign television programs in U.S. dollars.

The competition among all media has increased during the 

crisis. Advertisers forecast a consolidation of major budgets 

in favor of the leading five or ten television channels. Small 

niche channels and regional television are under serious 

threat due to lack of revenue.

The rapid downfall of the advertising market happened in 

the last quarter of 2008, due to the economic crisis. Final 

revenues were therefore lower than forecasted a year before 

and lower than overall growth rates showed during 2008. 

Research company Cortex forecasts further shrinkage of the 

advertising market by 22 percent in 2009 (television by 16 

percent, print by 30 percent, and radio by 15 percent, with 

only the Internet increasing by 25 percent). The All-Ukrainian 

Advertising Coalition is more optimistic, and other media 

experts expect a reduction in certain segments of up to 40 

percent. Due to fluctuations of the exchange rate from UAH 

4.5 per U.S. dollar up to UAH 10 per U.S. dollar, the 2008 

advertising market figures were estimated in local currency.

According to the All-Ukrainian Advertising Coalition, the 

media advertising market (television, radio, print, and 

Internet) totaled UAH 5.412 billion, up 30 percent from 2007, 

and will lose 12 percent in 2009. The television advertising 

market reached UAH 2.7 billion, up 14.4 percent from 2007, 

with the share of regional television, including so-called 

advertorial television programs, of just UAH 150 million 

(six percent lower than 2007). In addition, the television 

sponsorship market was estimated at UAH 400 million, up 

6.7 percent from 2007. In 2008, national television stations 

might lose 10 percent of advertising revenues, while regional 

television might lose up to 20 percent. Television channels 

expect a reduction of new soap opera series and expensive 

shows, a transition to cheap in-house productions, and staff 

and salary cuts.

A new law that prohibits alcohol and tobacco advertising and 

sponsorship on television and outdoors became effective in 

January 2009, and will restrict such advertising in print media 

in 2010. Given the dismal projections above, some MPs are 

lobbying against the law and to permit television advertising 

by alcohol sellers; otherwise, television production will have 

to be reduced.

In 2008, print revenues increased by 30 percent, totaling UAH 

2.052 billion. A major portion (UAH 1.035 billion) went to 

magazines, and the rest (UAH 460 million) to newspapers. 

For the first time, the UAPP estimated unmarked advertising 

(zakazukha) and inserts, which amounted to approximately 

UAH 557 million. The average pricelist discount in 2008 was 

confirmed at 40 percent. UAPP estimated regional press 

advertising at UAH 240 million, but the Independent Regional 

Press Publishers Association insisted on UAH 692 million.

Radio advertising decreased by 6 percent to UAH 160 million, 

and it may lose 19 percent in 2009.

Internet advertising grew by 67 percent to UAH 100 million, 

with a forecast of 20 percent growth in 2009. This year was 

better estimated with the inclusion of sales by numerous 

small websites and foreign websites with Ukrainian traffic. 

In spring 2008, the largest Internet-holding company Bigmir 

switched to a dynamic cost-per-mille model of advertising 

placement on its websites and cancelled a static placement 

scheme. Experts believe that due to this transfer, the Internet 

has become more efficient as an advertising option.

Independent commercial media do not receive government 

subsidies. Ukrainian authorities used to form agreements 

on coverage with local media in exchange for insignificant 

amounts of money, but leading regional media are not 

influenced by this money. In some regions, however, some 

lesser media became more loyal due to such agreements. 

Under the umbrella of programs supporting ethnic culture, 

the government provides funds to some private Crimean-Tatar 

newspapers in Crimea, but it does not prevent these outlets 

from publishing critical coverage of the government.

According to Pogorelov, only 15 percent of media outlets use 

market research. The largest national media and regional 

leaders participate in research, as it is a cost-effective way to 

increase the advantage they have over other media. Market 

research is unaffordable for the majority of media, especially 

regional broadcasters. For example, $25,000 is a rather high 

price for a regional broadcaster to learn its ratings. Others 

who might be able to afford a small budget to do research 

on their own usually do not conduct such research. The 

reason for this is the relatively low professionalism of media 

managers in advertising, marketing, and public relations.

In 2008, as well as the previous year, the UAPP ordered 

professional market research of the readership of business 

publications among 2000 executives and department 

managers in the six largest cities in Ukraine. TNS Ukraine, 



209UKRAINE

the implementer, conducted presentations on the results for 

advertising agencies.

This year, the members of the Independent Regional Press 

Publishers Association contracted TNS Ukraine (now a part 

of Kantar Group, a research division of the transnational 

communication holding WPP) to conduct the National 

Readership Survey Plus. Such a survey had not been 

conducted since 2005. The new survey was conducted in 20 

Ukrainian cities of less than 1 million inhabitants. (Cities with 

more than one million inhabitants are regularly surveyed 

within NRS by TNS Ukraine.) The survey was then distributed 

as a bonus to advertising agencies and other TNS subscribers 

in order to attract more advertising to the regional media. 

However, the benefits of the survey are limited. Market 

research is closed information and available only to those 

who pay for it. Even an official press release or clear official 

instructions on how to interpret the survey data were not 

available to the public. According to Pogorelov, the survey’s 

objectivity is under question, as TNS does not have enough 

interviewers in the field: it normally researches cities of 

more than 100,000 inhabitants and cannot survey narrow 

audiences. Small media can not afford TNS’s research.

According to Kvurt, the system of broadcast rating is 

independent but corrupt, and serves the interests of the 

largest channels and advertising agencies.

In 2008, GfK Ukraine introduced a nationwide panel of 

people-metering in addition to “50,000+ cities,” which 

major television channels have used since 2002. Channels 

made their decision to use this information for sales efforts 

after publication of the first results: that numbers improved 

substantially only for 1+1. However, the Industrial Television 

Committee (ITC), an association uniting several of the 

largest television channels, expressed doubts about the 

representativeness of the nationwide panel and the published 

international audit results.

In 2009, all members of ITC will continue metering using the 

50,000+ panel; only 1+1 will sell according to the nationwide 

panel. In fact, the leading channel is still Inter. 1+1 lost a 

significant audience share and is now closer to being in 

the second echelon (i.e., 11th to 20th place). The next most 

popular channels are Novyi kanal, STB, and ICTv, which 

belong to viktor Pinchuk. Channel Ukraina reinforced its 

position as a strong player.

In the radio sphere, TNS conducted metering of radio 

listenership, but the market players were not satisfied 

with the results. This year, TNS has won a bid for further 

metering, but under certain strict conditions of control and 

transparency of results. Radio audiences will be measured in 

cities of 50,000 or more using the DAR CATI methodology and 

will cost $600,000 per year for the industry.

Most print publications, even the leaders, lie about their 

circulation figures, since all their competitors lie as well. 

Nobody calculates true circulation figures. Several past 

attempts to create an audit bureau of circulation failed. The 

industry as well as advertisers and advertising agencies are 

not interested in publishing true figures and incurring the 

additional costs to do so.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Ukraine Objective Score: 2.32

The score for this objective increased by 0.23 from last year, 

and increases in every indicator fueled this modest gain. 

In particular, Indicator 7, apolitical sources of distribution, 

showed a strong gain. Indicators 2 and 4, professional 

associations and academic journalism programs, still showed 

weaknesses and received scores more than half a point lower 

than the objective score. Indicator 6, apolitical sources of 

newsprint and printing, finished well ahead of the overall 

objective score.

Two major trade associations are the Independent Association 

of Broadcasters (IAB) and the UAPP. IAB unites about 100 

television and radio companies. UAPP unites 90 publishing 

companies, 35 of which are based in Kyiv, and 55 from 21 

different regions. UAPP’s members publish more than 310 

publications. Mirroring their memberships, both associations 

are gradually and slowly defining the common interests and 

priorities of member media. They provide regular services to 

their members, such as information resources, legal advice, 

and training workshops.

In June 2008, UAPP conducted an estimate of the number 

of distribution outlets and the number of print publications 

regularly published—in contrast to numerous registered 

titles. It also ordered a survey of business press readership. 

In December 2008, UAPP expressed the common concerns 

of the print industry about the outbreak of the economic 

crisis, appealing for governmental support of the industry. 

This included credits to publishers for purchase of newsprint, 

which is rapidly increasing in price, and a vAT exemption for 

newsprint in 2009. According to UAPP, the most pessimistic 

scenario in print media would result in a 50 percent reduction 

of media employees (about 20,000 workers) and losses of 

UAH 350 million in tax revenues for the state.

Niche television channels are establishing the Association 

of Satellite Niche Broadcasters. The smaller Independent 

Regional Press Publishers Association combined efforts to 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009210

employees in this country receive salaries in ‘envelopes,’ do not 

pay taxes, yet try to protect their rights, it’s just funny. People 

themselves enter into a conspiracy with company owners.”

The National Union of Journalists (NUJU), the largest 

Soviet-type organization, acts mostly on behalf of its most 

active pre-pensioner journalists who worked for decades 

in state-owned media. Its officials and local leaders are 

usually editors of state and municipal media. Tomilenko, the 

Cherkassy oblast head of the NUJU, mentioned that in his 

region, the union always reacts to any violation of journalists’ 

rights and local authorities will pay attention to NUJU, 

whereas in other oblasts, active positions taken by the union 

are rare. In addition, the main problem of any professional 

association is passiveness of its members and a lack of 

understanding of common interests.

Ukraine has many national and regional media-support 

NGOs, such as Internews Ukraine, the Institute of Mass 

Information, the Academy of Ukrainian Press, the Regional 

Press Development Institute, the Media Reform Center, the 

Association of Journalists of South Ukraine (Kherson), the 

Journalism Initiative (Kharkiv), the Poltava Media Club, Media 

Professionals in Cherkassy, the Information and Press Center 

in Simferopol, the Association of Free Journalists in Crimea, 

and the Guild of vinnichina Editors. The Media Law Institute 

and the Association of Media Lawyers deal with media 

legislation and legal protection of media and journalists.

Almost all NGOs rely on financial support from international 

donors. They do not have other sustainable sources of income, 

partially due to legal restrictions on economic activities of 

non-profit organizations. Nonetheless the “third sector” in 

Ukraine is rather developed. In Kumok’s opinion, however, 

the role of media support NGOs is quite narrow—they hardly 

influence the Ukrainian media landscape.

The situation with journalism degree programs remains 

unchanged. Their curricula and professors do not produce 

graduates that meet the needs of the media market. Panelists 

feel that most programs are poor in quality. The only 

respected academic program for journalists is the Journalism 

School of the Kyiv-Mohyla Academy (NAUKMA). Razvitie 

Ukrainy (Development of Ukraine), the charitable foundation 

of Ukraine’s richest oligarch, Rinat Akhmetov, financed a new 

media course, “the Digital Future of Journalism” at NAUKMA 

and has plans to contribute to the doctoral program. The 

foundation of viktor Pinchuk ordered a feasibility study to 

determine the prospects for establishing a Western-type 

journalism school in Ukraine.

The media industry compensates for the lack of professional 

education with short-term training courses. Some media 

outlets have established their own in-service programs, and 

survey readership of regional publications. The Ukrainian 

Association of Internet Advertising, founded in October 2007, 

represents the four largest web sites and three advertising 

agencies. It has ordered regular monitoring of Ukrainian 

Internet usage and audience since August 2008.

According to the panelists, many association members 

are dissatisfied with the lack of obvious progress in their 

activities, in establishing industry rules, etc. However, some 

said that the members themselves are to blame. Kvurt 

noticed that there is also an imbalance towards serving 

certain members rather than the priorities of all players. 

The panelists named the Industrial Television Committee as 

a business project of six founders—the leading television 

channels—rather than an industry association. Sergeev said 

that trade associations could hardly achieve their aims in 

the environment of a lasting parliamentary crisis, a corrupt 

broadcasting council, and “gray market” advertising agencies.

The panelists noted the lack of solidarity among Ukrainian 

journalists as well as an unwillingness to stand up for their 

rights. For example, after numerous staff reductions at 1+1 

channel, only famous personalities Ganna Bezulyk, Lyudmyla 

Dobrovolska, and Oles’ Tereschenko stood up for their rights 

by taking court action.

Trade union activity slowed down and its influence decreased. 

One of the reasons for stagnation was the acceptance by the 

Independent Media Trade Union of numerous quasi-journalists 

as members. The other key reason is the lack of legal 

agreements between workers and employees. A large share 

of salaries is paid illegally, in order to avoid taxes. In his 

interview, Portnikov stated, “Professional associations could 

work effectively if there was an honest situation in relations 

between owners and employees. When more than half of all 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



211

List of Panel Participants

Sergiy Guz, editorial writer, Ukrainiskiy Tyzhden magazine, 

Kyiv

Oleg Khomenok, print media advisor, Internews’ Network 

U-Media program, Kyiv

Kostyantyn Kvurt, chairman of the board, Internews-Ukraine, 

Kyiv

Natalya Ligachova-Chornolutska, director and chief editor, 

Telekritika magazine, Kyiv

Oleksiy Pogorelov, general director, Ukrainian Association of 

Press Publishers, Kyiv

Sergiy Tomilenko, chief editor, Nova Doba municipal 

newspaper, Cherkassy

Viktor Danylov, director, TRC Rivne-1, director, Publishing 

House OGO, Rivne

Gennadiy Sergeyev, director, TRC Chernivtsi, Chernivtsi

Lyudmila Pankratova, vice-president, Media Lawyers 

Association, Kyiv

Mykhaylo Kumok, general director, Mv holding, Melitopol

Ihor Chayka, head, Media Projects Studio vartovi Demokratii, 

Kyiv

Viktoria Syumar, executive director, Institute of Mass 

Information, Kyiv

Moderator and Author 

Kateryna Laba, executive director, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

The panel discussion was convened on November 24, 2008.

other media employers pay for their employees to attend 

outside training courses. The number of courses is not 

sufficient to satisfy all the industry’s needs, however. Many 

new media outlets have opened in recent years, creating a 

deficit of journalists and great demand for them; however, 

journalists have not invested in themselves. These economic 

crisis conditions call for journalists to be more motivated to 

improve their professional skills and get ahead, but many 

media owners will certainly cut expenses for training, and 

journalists cannot afford to pay to attend on their own.

More and more private printing facilities are available, and 

access to them is not constrained by political issues. Newsprint 

brought via special economic zones, which in fact continue to 

operate due to court decisions, is exempt from certain duties, 

and printing facilities operating in the zones enjoy lower 

production costs, while other printing presses can not offer 

competitive prices compared to them.

The Ukrainian zhidachiv newsprint factory produces 35,000 

tons per year, and more than 100,000 tons are imported from 

Russia and Poland. Paper for magazines is not produced in 

Ukraine at all. Since the crisis, the price for newsprint and 

printing services has risen tremendously, ranging from UAH 

7,500 to UAH 10,000 per ton. At the very beginning of the 

crisis, the government forbade prepayments abroad, and 

publishers were not able to buy cheaper newsprint in advance.

UAPP estimates found that Ukraine has only 5,800 press sales 

outlets, amounting to one outlet per 8,000 people. In Europe, 

the standard is one outlet per 1,000 to 1,500 people; In Kyiv, 

the density of press stands is one per 3,000 to 4,000 people. 

In the Kyiv metro, for safety reasons, the press stands were 

reduced to 25, with one winner of the bid process permitted 

to sell publications there.

According to Pogorelov, industry lobbying and the absence of 

legal provisions and self regulation led to a situation in which 

distribution networks are small, an oligopoly is in place, and 

bribing is commonplace at the local government level. In Kyiv, 

the rent of land for press kiosks is higher than for other retail 

kiosks. Kumok agreed that the system of getting all necessary 

permissions for press kiosks, which has to be renewed every 

three to five years, keeps the kiosk owners on a short leash. 

Owners do behave directly and honestly, instead looking for 

half-legal methods to obtain permits.

Delivery service Ukrposhta, a state monopoly, increased 

subscription delivery prices by 27 percent and delivery to its 

retail outlets by 150 to 225 percent in January 2009. It also 

applies a complicated price calculation logic that does not 

allow for market management of price. Last year, panelists 

reported cases of Ukrposhta refusing to deliver certain critical 

publications, but no cases of this were reported in 2008.

UKRAINE




