
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009264

TURKMENISTAN

Berdymuhamedov’s government maintained total control of domestic media and 

clamped down on the flow of free information available to citizens from abroad. 

He continued a drive to remove privately owned satellite dishes. While he 

increased the number of people who have access to the Internet, his government 

also increased monitoring and filtering of the Web.



265

INTRODUCTION

TURKMENISTAN

AAn eccentric dictator who had increasingly implemented a cult of personality, Saparmurat Niyazov led 

Turkmenistan for more than 20 years, first while it was a part of the Soviet Union and then after it gained 

independence in 1991. International human-rights groups condemned Niyazov for making Turkmenistan one 

of the world’s most isolated, repressive, and censored societies. But even during Niyazov’s reign, there were 

three sources of independent information from abroad available to citizens: satellite television, a few Internet 

connections, and Turkmen-language radio broadcasts by the US government-funded Radio Free Europe/Radio 

Liberty (RFE/RL).

When Niyazov died—reportedly of a heart attack—health minister Gurbanguly Berdymuhamedov took 

over through inside political maneuvering and an election on February 11, 2007, which observers cited as 

neither free nor fair. In his first year, he made significant improvements to the country’s pension, education, 

and health-care systems and lifted some restrictions on freedom of movement. In 2008, he pursued greater 

cooperation with the international community, ordered Turkmenistan’s constitution and legal codes rewritten 

to meet international standards, pleased the International Monetary Fund (IMF) by taking steps to introduce 

more market mechanisms into the economy, and announced a four-year, $4 billion rural development program.

All the while, though, Berdymuhamedov’s government maintained total control of domestic media and 

clamped down on the flow of free information available to citizens from abroad. He continued a drive to 

remove privately owned satellite dishes. While he increased the number of people who have access to the 

Internet, his government also increased monitoring and filtering of the Web. And his security services used 

harassment, intimidation, and violence to deter journalists and others from providing information to RFE/RL’s 

radio broadcasts.

In 2008, Reporters sans Frontiers named Berdymuhamedov a “Predator of Media Freedom” and an “Internet 

Enemy.” Freedom House named Turkmenistan to its “Worst of the Worst” list of the world’s most repressive 

societies. And the Economist Intelligence Unit reported in July that “the new president’s governing style differs 

little from that of Mr. Niyazov, and prospects for a fundamental shift toward a more liberal political system 

seem remote.” Still, Berdymuhamedov is much more adept at public relations than his predecessor was, and he 

controls vast reserves of natural gas and significant reserves of oil. So in 2008 his openings to foreign leaders 

and diplomats focused on social and economic reforms, and he was able to avoid raising the issue of freedom 

of expression or political dissent.

Turkmenistan scored 0.32 overall, down 0.10 from last year, reflecting an “unsustainable, anti-free press” 

situation. While all objectives scored less at least slightly, the two biggest drops were in Objective 3, Plurality 

of News, and Objective 4, Business Management.

TU
RK

M
EN

ISTA
N

OVERALL
SCORE:
0.32



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009266

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

TURKMENISTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
24 national and local newspapers, 15 magazines; Radio: 5; Television 
Stations: 5

 > Newspaper circulation statistics: Top two by circulation: Netralniy 
Turkmenistan (Russian language state-owned daily), Turkmenistan 
(Turkmen language state-owned daily)

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Turkmendovlethabarlary (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 70,000 (2007 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 5,179,571 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

 > Capital city: Ashgabat

 > Ethnic groups (% of population): Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%, 
other 6% (2003 est., CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, 
unknown 2% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Turkmen 72%, Russian 12%, Uzbek 9%, 
other 7% (CIA World Factbook)

 > GNI (2007-Atlas): N/A (World Bank Development Indicators, 2008)

 > GNI per capita (2007-PPP): $4,350 (World Bank Development Indicators, 
2008)

 > Literacy rate: 98.8% (male 99.3%, female 98.3%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Gurbanguly Berdimuhamedow 
(since February 14, 2007)

0.
32

0.
30 0.

82

0.
74 0.
39

0.
21 0.

31

0.
11 0.

26

0.
23

20
08

20
08

20
08

20
08

0820
09

20
09

09 20
09

09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



267

(NGO) Internews, gathering information in a way that invades 

someone’s privacy can bring a year of “correctional labor” or a 

fine of 5 to 10 months’ wages; disseminating such information 

through the media doubles the possible penalties. 

All print and broadcast media require government licenses, 

according to the 2008 Internews report. Licensing fees 

differ, depending on the applicant. Government entities, 

for example, do not have to pay a licensing fee to launch 

a newspaper in Turkmenistan. Turkmen individuals or 

corporations, on the other hand, must pay “100 times the 

size of the estimated average [monthly] wage.” Licenses are 

issued by the State Publishing Association, Turkmenmetbugat, 

with approval from the Ministry of Internal Affairs and the 

Cabinet of Ministers. Applications can be rejected for a 

variety of reasons, including a “negative” conclusion of the 

expert committee of Turkmenmetbugat.

The Turkmen government “has started to review and rewrite 

its legislation with the stated goal of meeting international 

standards,” according to a July “background note” on 

the country by the US Department of State. In December, 

Akhmedova told the UN Human Rights Council working 

group that her government was working with USAID and 

Internews on “improving legislation governing the media.” 

As a September report on the state of the media by the 

vienna-based NGO Turkmen Initiative for Human Rights 

(TIHR) put it, “‘verbal legislation,’ represented by the 

utterances of the first and second presidents of Turkmenistan, 

has virtually replaced all norms of the constitutional law.” 

The legislative and judicial branches of government are 

subordinate to the executive, so the power flows from the 

executive and, in particular, the president. Although some 

reports indicate that the new constitution strengthened the 

power of the Mejlis (the parliament), the president maintains 

the authority to appoint and dismiss judges at will. 

virtually all newspapers, magazines, television stations, 

and radio stations in Turkmenistan are owned and tightly 

controlled by the government. The only news agency in the 

country is the government’s Turkmendovlethabarlary (TDH). 

All of these media organizations are officially censored, 

and journalists working for these organizations self-censor 

as a matter of professional survival. Upper-level editors are 

appointed and dismissed by the president.

Furthermore, the president has shown a willingness to 

publicly tell the media what they should print and broadcast. 

In January, according to a TDH report, he told a group of 

“cultural workers,” including journalists, that the role of the 

mass media is “to propagate and popularize the new national 

foreign and domestic policies” and that “the mass media 

should reflect the stability reigning in all spheres of political 

Due to the political environment in Turkmenistan, IREX 

did not conduct an in-country panel for Turkmenistan. This 

chapter represents desk research conducted on the situation, 

interviews, and the results of questionnaires filled out by 

several people familiar with situation of media in the country.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECh

Turkmenistan Objective Score: 0.30

Turkmenistan’s score of 0.30 for Objective 1, essentially 

unchanged from last year, represents active opposition by 

the government to freedom of speech. Among individual 

indicator scores there are no bright spots: the only indicator 

last year to attain a score of 1.00 or more, Indicator 8 (media 

access to, and use of, foreign news sources) fell to well below 

1.00 this year. All others remained more or less unchanged 

and scored relatively close to the overall score.

Since independence, Turkmenistan’s laws, on paper, have 

provided comprehensive protection for freedom of expression 

and of the press. In 2008, the government adopted a new 

constitution that reaffirms these rights and announced plans 

to reform its media-related laws, too. However, few think 

this will lead to any substantial change. The laws are not the 

problem in Turkmenistan, but rather the government, which 

ignores its own laws, controlling and censoring virtually all 

media and using other means such as blacklisting, harassment, 

and physical violence to control those journalists who do 

persist in working independently and voicing dissenting views. 

“There are laws that guarantee free speech and access to 

public info, but they don’t work,” one panelist said.

The new constitution, like the old constitution, “proclaims the 

right to freedom of conviction and of expression and freedom 

of information where that information is not a state secret,” 

Shirin Akhmedova, director of the Turkmen government’s 

Institute for Human Rights and Democracy, told a United 

Nations Human Rights Council working group in December. 

The existing law, “On the Press and Other Mass Media in 

Turkmenistan,” protects the freedom of the mass media and 

also contains guarantees of freedom of information.

Under Turkmen law, both libel and invasion of privacy are 

criminal offenses. The libel law gives special protections to 

government officials, public figures, the state, and state 

symbols, according to a 2005 report by the Organization 

for Security and Co-operation in Europe (OSCE). The burden 

of proof is on the accused, and convictions can lead to as 

many as five years in prison and a fine of up to “30 average 

monthly wages.” According to a 2008 analysis of Turkmen 

media laws by the US-based nongovernmental organization 

TURKMENISTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009268

number of journalists/dissidents/human-rights activists (many 

journalists play all three roles) manage to sneak out reports 

on a fairly regular basis. 

In the middle of 2008, the government launched a major 

crackdown on these activists. In a June 16, 2008, article from 

the Kronika Turkmenistan website, which is maintained by 

TIHR, one of the officers involved in the crackdown was 

quoted as saying that the president “is outraged by the 

negative coverage of the situation in Turkmenistan, which is 

posted on the Internet. He ordered to find [sic] the journalists 

working for foreign Internet editions at all costs and apply 

retaliatory measures toward them.” A June 19 Institute 

for War and Peace Reporting (IWPR) article said that the 

country’s Security Council had issued a special directive to 

clamp down on people considered “politically unreliable,” 

including journalists. 

On June 20, Sazak Durdymuradov, a 59-year-old RFE/RL 

contributor who was due to appear on an RFE/RL discussion 

program about the new constitution, was detained by agents 

of the security service (the MNB). A June 27 article on the 

website of the Bulgaria-based Turkmen Helsinki Foundation 

for Human Rights alleged he had been “severely beaten with 

a pipe, tortured with electroshock, and pressured to sign a 

letter saying that he agreed to stop reporting for RFE/RL.” 

An IWPR article also said Durdymuradov had been beaten. 

On July 4, after his case was publicized and the international 

community protested, Durdymuradov was released. He told 

RFE/RL that he been fired from his job as a history teacher, 

confined to a psychiatric institution, and pressured not to 

contribute to RFE/RL—but that he had not been tortured. In 

the end, he was just warned to provide “correct information” 

in his radio interviews, he said. 

Gurbanguly Durdygulyev, who was supposed to appear 

on the same radio discussion program as Durdymuradov, 

was also visited by the police on June 20. He was told he 

should undergo psychiatric testing, according to an IWPR 

article. He had been previously confined from 2004 to 2006 

to a psychiatric hospital and released only after he had 

been adopted as a “prisoner of conscience” by Amnesty 

International and a letter by 54 US senators protesting his 

detention had been sent to the Turkmen government. Earlier 

in the year, someone had written graffiti on his house, 

branding him a traitor; someone had also thrown “burning 

bottles” onto the porch of his house, according to a TIHR 

report. During 2008, Gurbansultan Achilova and Osmankuly 

Khallyev also reported being pressured to stop contributing 

to RFE/RL. 

Amnesty International reported to the UN Human Rights 

Council working group’s December meeting that “the 

authorities have in many cases attempted to silence 

and social life.” The editors-in-chief of two publications rose 

to assure the president that his remarks “would be a guide 

for action.” 

The vast majority of Turkmen journalists work for government 

media. Those few who decide to remain independent must 

become contributors to foreign media, since there are no 

independent media outlets in Turkmenistan. This is a difficult 

and dangerous career path. “Entry into the independent 

journalism profession is almost impossible,” one panelist said. 

As TIHR’s September report put it: “Independent journalists 

(freelancers) are considered outlaws.” 

Independent journalists in Turkmenistan face difficulties 

accessing government information, getting interviews, and 

getting their reports out of the country. The government 

controls and monitors the postal service, the Internet, the 

telephones, and the borders. Despite these obstacles, a 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

In 2008, the government adopted a 
new constitution that reaffirms these 
rights and announced plans to reform its 
media-related laws, too. However, few 
think this will lead to any substantial 
change. The laws are not the problem 
in Turkmenistan, but rather the 
government, which ignores its own laws.



269

of pushy young men in suits with hand-held radios. After 

Begmuradov delivered a package to a foreign journalist, he 

was questioned by officers from the security service who 

warned that they would “carefully follow all publications in 

the western media after this conference.” “If we understand 

that the negative information in their articles was provided 

by you,” they said, “you will suffer the consequences.” 

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Turkmenistan Objective Score: 0.74

This year’s score for professional journalism fell slightly 

compared with last year, primarily due to lower scores for 

Indicators 1 and 8 (journalists follow accepted practices and 

niche reporting). Only Indicator 7 returned a score well above 

the average thanks to government efforts to equip its media 

with the latest technology. On the other hand, as low as the 

overall score is, two indicators managed to score far lower: 

Indicator 1 and Indicator 3 (self-censorship).

Journalism in Turkmenistan cannot be considered fair, 

objective, or well-sourced. Information is tightly controlled 

by the government. Journalists who work in the state media 

produce pro-government reports under the pressures of official 

censorship and fear. Journalists who contribute to foreign 

media often play multiple roles as journalists, dissidents, and 

human-rights activists; many of them suffer under government 

repression and may be inclined to produce articles that are 

anti-government. Neither group of journalists is in a position 

to produce fair, balanced, high-quality journalism. 

correspondents of Radio Free Europe/Radio Liberty, which has 

often been critical of the authorities in its reporting and has 

broadcast human-rights concerns.” Government techniques, 

according to Amnesty, included frequently summoning RFE/

RL contributors to MNB offices “to question them about their 

cooperation with the Radio and to ‘recommend’ ending their 

activities; preventing correspondents from traveling abroad; 

cutting off correspondents’ phone lines; …and harassing and 

intimidating correspondents’ relatives.” 

Those harassed, or worse, have no recourse to the courts. 

A case in point is the death of Ogulsapar Muradova, a 

58-year-old RFE/RL correspondent who was harassed, 

threatened, and then imprisoned in June 2006 on firearms 

charges that Amnesty International characterized as 

“fabricated.” Her body was returned to her family in 

September with a large head wound and bruises around 

her neck, according to the Committee to Protect Journalists. 

Reporters sans Frontiers judged that she had been tortured 

to death. To date, the government of Turkmenistan has yet to 

“open a thorough, impartial, independent investigation” into 

her death, according to Amnesty. The government maintains 

that she was neither a journalist nor a human-rights defender 

and that she died of natural causes. 

Foreign journalists face significant obstacles to reporting 

in Turkmenistan. Akhmedova told the U.N. Human Rights 

Council’s working group in December that “Turkmenistan has 

accredited more than 20 representatives of foreign agencies 

and the list continues to expand.” However, government 

accreditation does not allow journalists to effectively and 

accurately report on events in Turkmenistan. 

In the past, the Turkmen government has used the threat of 

withdrawing accreditation to keep foreign journalists from 

covering events it found distasteful. Government agencies 

often ask foreign journalists to submit their articles “prior 

to publication to be reviewed and amended,” according 

to TIHR’s September report. “These requests are always 

accompanied by threats of recall (cease) accreditation,” 

the report continued. When the OSCE’s Representative on 

Freedom of the Media, Miklos Haraszati, visited Ashgabat 

in September 2008, one of the issues he focused on in his 

public statements was “the need for a transparent and 

uncomplicated system of accreditation.” 

Another problem for foreign journalists is gathering 

information. It is extremely difficult to find people in 

Turkmenistan who are willing to speak honestly on the record 

with foreign journalists. And those Turkmen citizens who 

are willing to speak to foreign journalists are often harassed 

and threatened. In his December 10, 2008, article on Kronika 

Turkmenistan, Alty Begmuradov recounted his efforts to 

meet foreign journalists, which had been interrupted by pairs 

TURKMENISTAN

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF qUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009270

virtually all news in Turkmen media is good news. 

Information about natural disasters, epidemic hazards, animal 

diseases, and other problems are “considered classified” 

and are “subject to no coverage or discussion,” according 

to TIHR’s September report. A retired Russian teacher told 

an IWPR reporter for a January 20, 2008, article that “the 

newspapers and the Tv screens all show the same thing—

praise for the president. We have a great many problems, but 

you won’t find any crucial articles or interviews about them in 

the newspapers.” 

A resident of the Turkmen city of Dashagouz told Kronika 

Turkmenistan journalist Nazar Saparov for a May 5, 2008, 

article that, “contrary to the expectations of many people, 

the content of the newspapers has not in fact changed 

[since Berdymuhamedov took power]…No articles with 

suggestions on how to decide local and state problems are 

being published. Moreover, the very word ‘problem’ has been 

virtually eliminated in the press. We still have only endless 

successes and achievements.”

No new data was available this year on Turkmen journalists’ 

salaries and whether they were high enough to discourage 

corruption. One MSI panelist in 2007 believed that journalists’ 

salaries were high enough to prevent corruption; another 

wrote that they are comparable to average civil-servant 

salaries, with recently announced plans for the government 

to increase them. Another panelist, however, complained that 

the average salary of a journalist in Turkmenistan was only 

$20 to $30 per month, so low that “many journalists have 

retrained themselves in other professions.” To put corruption 

generally into context: In its 2008 Corruption Perceptions 

Index report, Transparency International ranked Turkmenistan 

as one of the world’s most corrupt countries, tied with 

zimbabwe in 166th place (out of 180).

Panelists gave Turkmen media relatively high scores for 

providing a good mix of news and entertainment and 

not allowing entertainment programming to overshadow 

information, even if that information is tightly controlled. 

One panelist this year said many families in Turkmenistan 

buy satellite dishes because they are bored with all the 

informational programming on state television and want 

more entertainment programming. 

Although most Turkmen live in poverty, the government does 

not lack spending money for the media and communications. 

A July 3, 2008, Economist Intelligence Unit report found 

that the government had a current account surplus of 33.8 

percent of the GDP. On March 3, 2008, TDH announced that 

the president had authorized $2.7 million for the purchase of 

“next-generation computers, spare parts … video facilities, 

radio relay and direct broadcast receiving and transmission 

equipment.” In September 2008, a TDH article detailed 

The vast majority of journalists in Turkmenistan work for 

state media. Their fear of losing their jobs “or being arrested 

for making anti-government statements has taught [them] 

to be circumspect in preparing material, and to report only 

good news about Turkmenistan,” according to a January 20, 

2008, IWPR article. “Any material that the chief editors are 

doubtful about is thrown away or sent to the presidential 

administration for approval and ‘harmonization,’” a 

staff member at the government newspaper Neytralniy 

Turkmenistan told IWPR. “Today every media organization 

is monitored by a designated supervisor from the state 

security services, who visits the editorial office as if it were 

his home,” another journalist told IWPR. According to one 

panelist, “Senior journalists often tell entry-level journalists 

not to write about controversial topics in case [they] want to 

continue working for the Turkmen media.” 

In addition to self-censorship by journalists and editors, there 

is official censorship. “All journalists of the official mass 

media are required to approve their materials with TDH, the 

presidential administration, or specially assigned persons in 

various ministries and agencies,” TIHR found in its September 

2008 report. Also, all media materials are subject to the 

“external censorship of a special government committee that 

is supposed to ensure that no state secrets are divulged,” 

according to a January 20, 2008, article by IWPR. In October, 

the government established a state commission to evaluate 

“all literature, theater scripts, and screen plays and license 

them for production,” according to a November 2008 report 

by Human Rights Watch. 

The reports that make it through this system of censorship 

fail to cover many of the key issues facing Turkmen society. 

“Journalism in Turkmenistan doesn’t meet professional 

standards of quality at all. It is used for propaganda of 

government policy,” one panelist said. Another panelist said 

that the media only “cover national topics, ignoring the 

importance of international news. It is quite often that the 

media re-run the programs over and over.” 

The vast majority of journalists in 
Turkmenistan work for state media. 
Their fear of losing their jobs “or being 
arrested for making anti-government 
statements has taught [them] to be 
circumspect in preparing material, 
and to report only good news about 
Turkmenistan,” according to a January 
20, 2008, IWPR article.



271

Foreign newspapers and magazines, which were banned 

under Niyazov, are still not available to the general public. 

TIHR found in its September report that foreign publications 

were regularly confiscated at the borders. However, 

government officials say foreign publications are widely 

available. “There are no prohibitions to accessing foreign 

press,” Akhmedova told the UN Human Rights Council’s 

working group in December. “Since 2008, it has been possible 

to subscribe to and obtain periodicals from foreign countries, 

notably the Russian Federation, anywhere in Turkmenistan.” 

Government agencies, in fact, are “obliged to subscribe 

to foreign media outlets,” according to Akhmedova. This 

statement probably refers to a program created in June 2007 

by Berdymuhamedov that was designed “to provide ministries, 

organizations, and scientific institutions of Turkmenistan 

with foreign publications,” according to the semi-official, 

pro-government website Turkmenistan.ru. At the beginning 

of 2008, one panelist noted that some organizations were 

receiving foreign periodicals. TIHR’s September report, 

plans—which had been announced the previous year—for the 

construction of a 211-meter-tall television tower in Ashgabat. 

The first seven floors will house “the Turkmen Tv and Radio 

Centre, about 100 editing rooms, and 10 on-air booths.” 

There will also be offices for television and radio journalists 

in the tower’s 54,000 square meters of floor space. And there 

will be restaurants, conference rooms, and exhibition halls.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Turkmenistan Objective Score: 0.21

Plurality of news sources suffered a drop of 0.18 from last year. 

As with last year, no indicator scored much better than the 

overall score, and some did score worse. The difference in score 

is due chiefly to drops in Indicators 6 and 7, which deal with 

transparency of ownership (due to firm monopoly by the state) 

and coverage of a wide range of social and minority issues.

virtually all media outlets in Turkmenistan are owned, 

operated, and censored by the government. They present 

only one point of view and often even only one set of 

information. “All our newspapers are alike because they just 

republish official material from the state-run [TDH] news 

agency,” one Ashgabat resident told an IWPR reporter for 

a January 20, 2008, article. The three major exceptions are 

satellite television, RFE/RL radio broadcasts, and the Internet. 

In 2008, Berdymuhamedov’s government moved to tighten its 

grip on all three.

There are two Turkish-owned papers in Turkmenistan: a 

weekly advertising paper called Reklama i Bizness (Advertising 

& Business) and a newspaper called Zaman, which comes out 

three times a week. Both are sanctioned by (and friendly to) 

the government. All other media outlets in Turkmenistan 

are owned by the government. In 2008, that included four 

television channels, five radio stations, 22 newspapers, and 

15 magazines, according to TIHR’s September report. A fifth 

television channel, broadcasting music and known as Turkmen 

Ovazy, was scheduled to go on the air in 2009. 

Nearly all media in Turkmenistan are in the Turkmen 

language. The only minority-language publications available 

are the national, general-interest, Russian-language daily 

newspaper Neytralniy Turkmenistan and the advertising 

paper Habarlar, which is published in both Russian and 

Turkmen, according to a July 16, 2008, article from Kronika 

Turkmenistan. Publications in the languages of Turkmenistan’s 

other minorities, such as Uzbeks, Baloch, and Koreans, are 

not available. About 15 percent of the people living in 

Turkmenistan are not ethnic Turkmen.

TURKMENISTAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROvIDE CITIzENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIvE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

Even though Internet access is now 
available to more people, the service is 
still slow and expensive. One Internet 
user interviewed by RFE/RL remarked, 
“The Internet speed is so slow that it 
takes an hour just to check e-mail and 
send three or four letters.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009272

it will mean that most people in Turkmenistan will have 

virtually no access to independent media. 

RFE/RL’s Turkmen-language broadcast, known as Azatlyk 

Radio, is the second major independent source of information 

in Turkmenistan and perhaps the best source of independent 

information on domestic affairs in Turkmenistan. In 2008, 

RFE/RL correspondents came under severe pressure from 

the government, as detailed under Objective 1, above. Even 

if RFE/RL is able to continue broadcasting Azatlyk Radio 

programs, the audience’s ability to hear them is also under 

threat, since most people listen to RFE/RL radio broadcasts 

through their satellite television dishes. 

The Internet is the third major source of independent 

information in Turkmenistan, but because of practical, 

technological, and financial barriers, it is available only 

to a small minority of people in Turkmenistan. A March 

report from Reporters sans Frontiers, which named 

Berdymuhamedov an “Internet Enemy,” found that out of 

Turkmenistan’s 5.2 million residents, there were only about 

64,800 Internet users, about 1.3 percent of the population. 

According to World Bank figures, in 2007, Turkmenistan had 

one of the lowest Internet access rates in the world. Only 

about 0.8 percent of Turkmen citizens had access to the 

Internet, compared with about 3.4 percent in Uzbekistan and 

15.2 percent in Russia.

One of Berdymuhamedov’s early and ongoing initiatives, 

however, has been to increase access to the Internet. In late 

September 2008, he said he wanted to make “the Internet and 

modern communications technologies available to everyone 

in Turkmenistan,” according to a September 26 IWPR article. 

It is certainly true that he has expanded access. Under Niyazov 

there were only one or two Internet cafés and a handful of 

Internet resource centers run by international organizations. 

Since 2007, there have been 15–20 Internet cafés (plus the 

Internet resource centers) scattered around the country. 

In 2008, two events increased the number of people with 

access to the Internet even further. First, the government 

Internet service provider, Turkmentelekom, began to install 

more Internet connections in the homes of private individuals. 

In the past, only companies, NGOs, government agencies, 

and a few individuals were allowed Internet connections at 

home. Turkmentelekom told the Moscow Times for a June 6 

article that it was connecting up to 20 homes a day and had a 

waiting list of 2,000 people. 

Second, the government gave permission for a second 

Internet service provider to operate in Turkmenistan, breaking 

Turkmentelekom’s monopoly. Now the Russian company 

Mobile TeleSystems (MTS), which had been previously 

offering only cell phone service in Turkmenistan, also offers 

though, called this program a “PR initiative,” noting that 

“the set of foreign periodicals is determined exclusively by the 

government authorities, funded by the state budget, and is 

not available to a broad audience.” 

Foreign broadcast media are more accessible for the general 

population than foreign print media. The government 

television station Tv-4 retransmits Russia’s Channel 1 for about 

two hours a day—about 20 minutes of which is devoted to 

news, according to TIHR’s September report. Foreign television 

programs are also widely available via private satellite dishes, 

which are extremely common in both urban and rural areas 

all over Turkmenistan. Since the 1990s, satellite television has 

been the primary source of uncensored information for people 

living in Turkmenistan. Many families have two dishes—one 

to catch signals from Russia and one to receive programs from 

Turkey and Europe. These dishes receive hundreds of television 

and radio channels, including Euronews, BBC, CNN, and RFE/

RL’s Turkmen-language radio broadcast. 

In 2002, Niyazov ordered the dishes torn down, but he backed 

off the following year, according to the US Department 

of State’s 2003 Human Rights Practices report. In 2007, 

Berdymuhamedov tried the same thing, ordering the removal 

of satellite dishes in Ashgabat. By early 2008, the government 

had begun tearing down satellite dishes, offering “a set of 

fixed programs from satellite television broadcast by cable 

networks as an alternative,” according to a January 27, 2008, 

article from Kronika Turkmenistan. “This does not include 

Radio Liberty [RFE/RL], voice of America, BBC, Deutsche Welle, 

Mayak Radio, etc. Individual satellite aerials offer an average 

of 300–350 tele[vision] and radio channels. The package of 

programs broadcast by cable networks which is offered by the 

authorities includes 20–30 programs.”

Berdymuhamedov’s government abandoned this effort soon 

after it began, probably due to discontent at home and 

pressure from abroad. However, in October, the authorities 

went back to dismantling dishes, working in the residential 

district of Ashgabat known as Mir-4, according to a November 

13, 2008, article from the Kronika Turkmenistan. If this 

program to eliminate private satellite dishes in favor of 

government-controlled access to satellite television succeeds, 

“All our newspapers are alike because 
they just republish official material from 
the state-run [TDH] news agency,” one 
Ashgabat resident told an IWPR reporter 
for a January 20, 2008, article.



273

is very limited … The system is non-transparent, enforcement 

is inconsistent, and businesses have difficulty getting copies 

of laws and regulations. Personal relations with government 

officials often determine how and when regulations are 

applied,” the report found. The government provides 

the majority of jobs. All this may be changing, though. 

Berdymuhamedov has worked on “developing the private 

sector and a more market-oriented economy,” according to a 

July 31, 2008, report from the IMF. 

Media outlets, as government agencies, are primarily 

funded from the state budget. “The advertising market in 

Turkmenistan is undeveloped, to say the least,” one panelist 

noted. There is a small amount of advertising in state 

newspapers and “occasional” ads on television and the radio, 

he continued. Another panelist noted that “media managers 

do not feel pressed to use more ads in their programs or paper 

pages … since the government is covering all the expenses.”

Most ads that run in the Turkmen media are produced 

in-house by advertisers who then contact media outlets and 

place the ads themselves. “The advertising industry is not 

well developed in Turkmenistan and lacks professional skills,” 

Internet service. For the first half of the year, MTS Web access 

was available only to about 750 corporate and government 

organizations, according to a June 10 article on Turkmenistan.

ru. But in the middle of the year, it started offering Web 

access to private users, too, Turkmenistan.ru reported. 

Even though Internet access is now available to more people, 

the service is still slow and expensive. One Internet user 

interviewed by RFE/RL remarked, “The Internet speed is so 

slow that it takes an hour just to check e-mail and send three 

or four letters.” It costs $2.50 an hour to use a computer at 

an Internet café, where users must present identification 

and register before accessing the Web. Turkmentelekom’s 

home users must pay “$1 per hour, on top of a monthly 

charge of $8 and a one-time hook-up fee of $42,” according 

to a Moscow Times report. The average monthly salary in 

Turkmenistan is about $200. The cost of MTS’s service is 

reported to be even higher than Turkmentelekom’s. 

Even while expanding the number of people with access to 

the Internet, the Turkmen government has been tightening 

its control over the range of content users can view. 

According to an IWPR article, by April 28, users found they 

were unable to access any of “the popular Central Asian or 

foreign websites.” TIHF’s September report found that about 

50 sites had been blocked. A July 6, 2008, report from Human 

Rights Watch found that a new filtering system had been 

put into place in 2008 and suggested that that might explain 

the government’s willingness to allow more people to access 

the Web. In 2006, before Berdymuhamedov took office, 

fewer people had access to the Web, but most sites were not 

blocked and there was no requirement for users to present 

identification to use the Internet.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Turkmenistan Objective Score: 0.11

There are virtually no private media outlets in Turkmenistan. 

The state-run media that dominate the market are run as 

government agencies, rather than as businesses. They are 

supported by a combination of government funds, mandatory 

subscriptions, and a small amount of advertising. As a result, 

Objective 4 received the worst score of the five objectives. 

The drop in score is a result of all indicators either falling 

somewhat or, in two cases, remaining exactly the same.

Turkmenistan’s economy, like all other aspects of its society, 

is dominated by its government. Its economy is one of the 

least free in the world, ranking 152nd on a list of 158 nations 

in a 2008 Heritage Foundation report on economic freedom. 

“The overall freedom to start, operate, and close a business 

TURKMENISTAN

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

“With a general economy still so 
dominated by the state, there’s not 
much use in determining rates from 
market forces. Most everything is priced 
low compared to other countries,” one 
panelist wrote.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009274

and independent NGOs or informal organizations face 

government persecution. All printing, production, and 

distribution facilities are owned by the government. 

Journalism education is in its infancy, and short-term trainings 

are scarce. The score in this objective remained essentially 

the same as last year, and all indicators performed similarly 

poorly. The only indicator to change much was Indicator 5 

(mid-career training opportunities).

The law does not protect the rights of workers in Turkmenistan 

to form unions. No new information available on unions 

was available in 2008, but there were at least two unions 

for journalists operating in 2007. The Union of Journalists 

of Turkmenistan was founded in 1992 with a charter that 

included “the protection of [journalists’] interests against state 

and public organizations, founders, and publishers of the 

media,” according to a 2001 IWPR article by Nazik Ataeva. A 

quasi-governmental organization that represents government 

workers to the government, it is ineffective according to a 

2007 panelist familiar with its operations.

The nongovernmental Shamchirag Association of Journalists 

of Turkmenistan, which has existed for at least six years, is 

apparently little better. “One time they conducted a ‘training,’ 

but it’s funny to even call it a training,” wrote one journalist 

in 2007. “They got a grant and worked with volunteers from 

an international organization. The guys [journalists who 

attended] can’t say what the training did for them.”

There is no civil society to speak of in Turkmenistan. Workers 

in the NGO sector are subjected to the same kind of pressure 

as independent journalists. In 2003, the Turkmen government 

criminalized unregistered NGOs. Under international pressure, 

it reversed this decision the next year, creating a situation in 

which operating an unregistered NGO is illegal but does not 

one panelist wrote. According to a 2008 Internews report 

on media law in Turkmenistan, there is no special legislation 

regulating the content of advertising, but it is clear that some 

norms exist. There are no alcohol or tobacco advertisements 

in Turkmen media, for example.

While advertisers presumably pay media outlets to run their 

ads, it is unclear what the rates are or how they are set. There 

is no ratings system for broadcast media. The government 

provides circulation figures for some of its print media, but 

there are no independently generated circulation figures. 

“With a general economy still so dominated by the state, 

there’s not much use in determining rates from market forces. 

Most everything is priced low compared to other countries,” 

one panelist wrote. 

The circulation figures that the government maintains for 

its print publications are inflated by a system of mandatory 

subscriptions. Government employees, who represent the 

majority of employed people in the country, have long 

been forced to subscribe to government publications. This 

includes teachers, health-care workers, police, members of 

the military, and workers in cultural and sports organizations. 

“The paradox is that all newspapers and magazines in 

Turkmenistan are alike and nobody reads them; yet, the 

subscription plan is fulfilled by all,” Nazar Saparov wrote on 

Kronika Turkmenistan on May 7, 2008. Subscriptions range 

in price from about $0.30 for a six-month subscription to the 

weekly teachers’ newspaper Mugallymlar Gazeti to about $6 

per six months for the major daily newspapers Turkmenistan 

and Neytralniy Turkmenistan, according to data from TIHR’s 

September report.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Turkmenistan Objective Score: 0.23

Supporting institutions in Turkmenistan are weak to 

non-existent. There are no useful trade unions for journalists, 

and there is no need for an association of media owners, 

since the government is virtually the only owner. Most 

nominal NGOs are actually controlled by the government, 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

There is no civil society to speak of 
in Turkmenistan. Workers in the NGO 
sector are subjected to the same kind 
of pressure as independent journalists. 
In 2003, the Turkmen government 
criminalized unregistered NGOs.



275TURKMENISTAN

carry criminal penalties. There are 90 NGOs operating in the 

country, but according to the US Department of State’s 2007 

report on Human Rights Practices, international organizations 

considered only seven of them to be independent—the rest 

are government-controlled. Since Berdymuhamedov took 

office, only one NGO has succeeded in winning registration: 

the Union of Manufacturers and Entrepreneurs, according to 

an October 19, 2008, article from Kronika Turkmenistan. The 

campaign to create it was started by Berdymuhamedov.

When the UN Human Rights Council working group met 

in December, the representative from Canada called on 

Turkmenistan to “abolish the system of registration for 

NGOs working in the country.” Akhmadova, Turkmenistan’s 

representative at the meeting, suggested that this might 

happen, noting that “the government is working to reform 

legislation, aiming at eliminating bureaucratic problems 

involving their registration.” She said the government 

was working with USAID and the International Center for 

Non-Profit Law (ICNL) on the issue.

For now, though, the authorities interrogate, harass, and 

arbitrarily detain civil-society activists, just as they do 

journalists, according to Amnesty International. For example, 

valery Pal, a civil-society activist who used his computer skills 

to help activists get information about Turkmenistan out of 

the country, was arrested on February 21, 2008, according 

to Human Rights Watch. He was charged in connection with 

a 2004 embezzlement case and sentenced to 12 years in 

prison. Human Rights Watch and other NGOs declared the 

case politically motivated and, under pressure, the Turkmen 

government freed Pal on December 6, 2008.

In 2007, after criticizing his nation’s journalists for the low 

level of their skills, Berdymuhamedov ordered the Turkmen 

State Makhtumkuli University to introduce a journalism 

program. It was the first journalism program in the country; 

until then, media organizations mostly hired graduates 

with degrees in Turkmen language or literature. In 2008, 

Berdymuhamedov approved the creation of the Institute 

of International Affairs, which was to include a program in 

international journalism, according to an August 22 report 

from TDH.

A few short-term trainings were available to working journalists 

in Turkmenistan in 2008. For example, the EU’s Central Asia 

Drug Action Program offered a training, which was attended 

by some journalists, that was aimed at raising awareness 

of drug use and HIv/AIDS issues, according to a UNDP press 

release. More trainings are planned, according to Akhmadova’s 

December testimony: “Experts of the British Broadcasting 

Corporation visited Turkmenistan and met with representatives 

of the Ministry of Culture and Telecommunications. They 

worked with mass-media representatives to plan seminars, 

training groups, and roundtables.”

The government controls all printing facilities and all 

systems for producing and broadcasting television and radio 

programs. “All business logistics of the media (printing, 

enterprise, broadcast, etc.) are … owned by and under strict 

control of the state,” the 2008 Internews report found. 

The printing of everything from newspapers to calendars 

is supervised by the State Publishing Service to “ensure the 

production of high-quality printed products,” according to 

Internews. The government has, for years, controlled even 

photocopiers through a system of registration.

Most of the primary channels for distributing media are also 

controlled by the government. Magazines and newspapers are 

mostly sold and distributed through the government postal 

system, though some are also sold at bazaars. All television 

and radio programs are broadcast on government-owned 

transmitters. Internet access is provided by the government’s 

Turkmentelekom and by Russian-owned MTS.

List of Panel Participants

Due to the political environment in Turkmenistan, IREX 

did not conduct an in-country panel for Turkmenistan. This 

chapter represents desk research conducted on the situation, 

interviews, and the results of questionnaires filled out by 

several people familiar with situation of media in the country




