
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2008

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark Whitehouse

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgement: This publication was made possible through support provided by the 

United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade

• Global health

• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa

• Asia and the Near East

• Latin America and the Caribbean

• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, independent media, 

Internet development, and civil society programs. Through training, partnerships, education, 

research, and grant programs, IREX develops the capacity of individuals and institutions to 

contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, policymakers, 

business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX is implementing 40 

programs in more than 50 countries with offices in 17 countries across Europe, Eurasia, the 

Middle East and North Africa, and the United States. IREX serves as a major resource for 

universities, governments, and the corporate sector in understanding international political, 

social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008148

The government has temporarily put off its plans to restrict satellite television 

and the Internet. The latter remained the least regulated of all, but the authorities 

have set their sights on correcting this, with elections due in 2008. Most media, 

especially broadcast, are state-owned, and only a dozen independent newspapers 

offer alternative viewpoints. Similarly, the government has kept an unwavering 

grip on the press distribution channels and telecom infrastructure.

BELARUS



149

INTRODUCTION

BELARUS

OVERALL
SCORE:
0.74

BELA
RU

S

BBelarus remained largely unchanged this year, scoring a 0.74 versus last year’s 0.71. The government 

sustained its tight control over the media and its institutions. But unlike in 2006, when journalists were 

physically assaulted and several newspapers were suspended in during the controversial presidential 

election, the general attitude was more of suppression rather than harassment.

The government put off, at least temporarily, its plans to restrict satellite television and the Internet. The 

latter remained the least regulated of all; however, the authorities have set their sights on correcting this, 

what with elections due in 2008. Most media, especially broadcast, are state-owned, and only a dozen 

independent newspapers offer alternative viewpoints. Similarly, the government has kept a firm grip on 

press distribution channels and telecom infrastructure.

Belarus’s Soviet-style economy slowed somewhat, but growth remained strong at 8.1 percent. However, many 

expect a continuing decline after the deterioration of energy relations with Russia, Belarus’s key ally and main 

gas supplier. Under an agreement reached in January 2007, the Russian gas monopoly Gazprom forced Belarus 

to pay double the costs in 2006. Also under that deal, prices will gradually rise to reach parity with those paid 

by EU states by 2011. Under another arrangement, the Belarus lost most of its windfall oil earnings, since 80 

percent of the revenues from increased oil exports were to be transferred back to Russian oil companies.

Subsidized Russian energy has long buoyed President Alyaksandr Lukashenka—in office since 1994—via 

nearly full employment and state-mandated wage hikes. With this pillar of his rule threatened, he declared 

in early 2007 that he wanted closer relations with the West. The government, however, has done very little, 

if anything, to improve its poor record of political governance and human rights by giving at least some 

freedom to marginalized parties, NGOs, trade unions, and the media. The move was generally seen as 

playing for time in anticipation of Russia’s presidential election in March 2008. Meanwhile, several regime 

critics remained jailed—most notably Alyaksandar Kazulin, who challenged President Lukashenka during 

the 2006 presidential election.

Belaus society has been more concerned with rising prices (84.2 percent of those polled aged 18 and above) 

and unemployment (38.3 percent) than with human-rights abuses (25.6 percent) and Belarus’s being an 

exile country (14.5 percent), according to an independent opinion poll. In a positive breakthrough, 49.6 

percent said they trusted independent media (up from 12 percent a year earlier), and 47.7 percent said they 

trusted state media (down from 58.2 percent in 2006).

The MSI panel, meanwhile, voiced little optimism for the year to come. Several participants reserved lower 

scores—usually zeroes—for the future, saying there is clear evidence that the situation will deteriorate.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008150

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
57

0.
50

0.
48

0.
78 0.
81 0.
89 0.
54 0.

67
0.

74

0.
69 0.

78

0.
82

0.
72 0.

81

0.
750.

94

0.
93

1.
30

1.
29 1.

40

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

BELARUS AT A GLANCE

GENERAL
Population: >  9,724,723 (July 2007 est., CIA World Factbook)

Capital city: >  Minsk

Ethnic groups (% of population): >  Belarusian 81.2%, Russian 11.4%, 
Polish 3.9%, Ukrainian 2.4%, other 1.1% (1999 census, CIA World 
Factbook)

Religions (% of population): >  Eastern Orthodox 80%, other (including 
Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., CIA 
World Factbook)

Languages (% of population): >  Belarusian, Russian, other 

GNI (2006-Atlas):  > $32.80 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

GNI per capita (2006-PPP):  > $8,810 (World Bank Development Indicators, 
2007)

Literacy rate: >  99.6% (male 99.8%, female 99.4%) (1999 census, CIA 
World Factbook)

President or top authority: >  President Aleksandr Lukashenko (since July 
20, 1994) 

MEDIA-SPECIFIC
Number of active print outlets, radio stations, television stations:  >
Print: 1,251 (704 newspapers (9 daily)), 508 magazines and journals, 
35 bulletins, 3 catalogues and 1 almanac); Radio: 159 radio stations (2 
nationwide); Television stations: 60 (6 nationwide) (Belarus Ministry of 
Information, November 2007)

Newspaper circulation statistics:  > top three: Sovietskaya Byelorussia 
(state-owned, 2,503,500 weekly circulation), Komsomolskaya Pravda 
v Belorussii (independent, 542,800 weekly circulation), Respublika 
(state-owned, 249,500 weekly circulation) (Belarus Ministry of 
Information, November 2007)

Broadcast ratings: >  Share of television audience: ONT (21.3%, 
state-owned) RTR (9.6%, Russian-owned), Channel One TV (9.4%, 
state-owned) (Institute for Sociology at the National Academy of 
Sciences, June 2007)

News agencies: >  BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), 
Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), 
Registr Information and Legal Agency (private) (Belarus Ministry of 
Information, 2007)

Annual advertising revenue in media sector: >  $87.1 million ($53 million 
television, $15.4 million press, $3.7 million radio advertising, $3 million 
Internet) (ZenithOptimedia advertising group, December 2007).

Internet usage: >  5,478,000 (2006 est., CIA World Factbook)

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



151BELARUS

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only 

if they were not named publicly. Amendments to the 

criminal code were introduced in December 2005 to add 

a new article, “Discrediting the Republic of Belarus,” that 

provides for criminal liability for submitting to international 

organizations “false information” on the situation in 

the country. Human-rights groups, both domestic and 

international, believe the article’s vague wording makes it 

possible for the government to penalize anyone reporting 

negative information with detention of up to six months or 

imprisonment of up to two years.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Belarus Objective Score 0.48

In 2007, scores for free speech remained virtually unchanged 

from the previous year, reflecting a stagnant situation that 

kept Belarus a country actively opposing free speech. The 

constitution guarantees freedom of speech, and there are 

laws that regulate the media and protect freedom of speech; 

however, those are only partially enforced, and other aspects 

of these laws also limit freedom of speech, panelists said. 

“Formally, there are some rights that protect freedom of 

speech; there is minimal enforcement, since independent 

media still exist. Yet you can’t say this right is truly enforced 

both for the broader public and the media as well,” one 

panelist noted.

Panelists scored most indicators close to the average. One 

exception received a notably higher score: Indicator 8, media 

access to international news sources. On the other side, 

Indicator 2, broadcast licensing, received a score just barely 

above 0.

Politicized courts offered little to no protection to 

independent media and journalists. “Theoretically, a practical 

result might be achieved, yet not always,” a media lawyer 

added. They recalled a case when the Supreme Court ruled 

in favor of an independent journalist who was fined over 

working without an accreditation for a foreign radio station.

The already restrictive legal framework has not changed 

much in 2007. However, there have been some minor, albeit 

very negative, developments: under a new administrative 

code, fines were increased for the “misuse” of media. An 

energy shock in early 2007—when Russia doubled gas tariffs 

for Belarus and increased an export duty on oil products that 

the Belarus economy heavily relies on—was widely covered 

by independent media to the dislike of the government, 

which was criticized as slow to present a more positive 

picture. As a result, an instruction by Prime Minister Siarhiej 

Sidorski on February 22 ordered tighter control of what state 

officials and managers of state-run companies could say 

to independent media reporting on the economy and the 

government—namely, those officials providing “incorrect” 

information might be fired.

Earlier the same month the cabinet tightened control over 

the work of Internet cafés, in particular, ordering them to 

keep the log files of all websites visited by their clients for 

at least 12 months and, if necessary, to provide those to 

law-enforcement officials.

The draft law on information passed the first reading in the 

Belarusian parliament in December 2007. Widely criticized 

both domestically and internationally as a tool to further 

curb civic liberties, it is, according to state telecom officials, 

meant to regulate access to public information, methods 

of protecting state information systems, and personal data 

and would have no control over media and copyright issues. 

Strangely enough, a representative of a local press-freedom 

watchdog, the Belarusian Association of Journalists (BAJ), 

was invited to contribute to the bill. BAJ and other domestic 

and international experts came up with over 200 comments 

on the bill, yet the parliament adopted only minor ones. 

However, the bill is still to pass one more reading at the lower 

house of the parliament and then go through the upper 

house before being passed to the president. Prospects are 

gloomy, many agree, since the government has made clear its 

desire to regulate the Internet.

Thus, the deputy information minister, Alyaksandr 

Slabadchuk, announced on August 20, 2007, that a working 

group was being set up to research the legal regulation of 

the Internet. He claimed that the new regulations would 

not restrict freedoms but went on to cite how the Internet 

is controlled in China. The announcement came two weeks 

after President Lukashenka threatened to put an end to 

“anarchy” online.

Some panelists felt that the society does not value free 

speech, at least compared with the early and mid-1990s, 

when the public protested against the closure of television 

and radio programs and attacks on the independent press. 

Nowadays, they are distracted by more serious concerns, 

such as survival. In an independent opinion poll in December 

2007, 84.2 percent of adults said rising prices had been their 

biggest problem. Besides, Belarusians are not an information 

society because information is not needed to make a choice, 

one panelist said. Another participant of the discussion, 

a media lawyer, added that “…the society is just tired 

after 13 years [of the authoritarian rule of the incumbent 

president, Lukashenka]. Moreover, protesters may and do 

face sanctions.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008152

Even opponents of the president sometimes attack 

independent media for being critical of the opposition. 

Luckily, a panelist noted, there is more solidarity in the 

independent media community itself, and violations of media 

freedoms are made public to the extent that the independent 

press reaches their audience.

The Internet, meanwhile, remained the least regulated 

compared with other sectors, despite likely legislation in 

2008. On LiveJournal (LJ), a popular blogging system, over 

20,000 blogs place Belarus in the Top 15. And bloggers are 

quite active, a panelist added, noting those were mostly the 

younger and more educated. Hence, he believed there were 

chances that Belarus would move closer to an information 

society in the near future. Voice-over Internet protocol, 

however, is restricted other than for personal/private use.

Broadcast licensing remained highly politicized, panelists 

agreed, with licenses granted by the information ministry. 

Three FM radio stations received licenses in 2007, the ministry 

of information reported. One was actually an extension of a 

license for an FM radio station in Vitebsk; two more stations 

are already on air in Minsk and decided to go regional. 

Elsewhere, SKIF TV, a privately owned regional television 

network in the northeast of the country was given a license 

for an FM music station, a panelist added.

Participants also mentioned that ONT, a state-controlled 

national television channel, launched Radio ONT in the 

capital, Minsk, in November 2007. “Yet I can’t recall the word 

‘contest’ if you speak of how Radio ONT got the frequency. It 

wasn’t mentioned at all,” a panelist said.

On the other hand, BelaPAN, an independent news agency, 

lost its radio broadcast license in September 2007 because 

it was unable to go on air with its radio station FM-Novosti 

(FM-News) within a year after the license was granted. One 

more contest for a radio frequency had to be announced by 

the information ministry, but it would not do so.

President Lukashenka told BelaPAN director, Ales Lipai, at a 

press conference that “…registration of a radio station would 

not be made easier… we are cautious as to creating private, 

unfriendly stations and letting investors in… should Paval 

Yakubovich [editor of Belarus’s biggest daily, Sovietskaya 

Byelorussia, the mouthpiece of the Lukashenka administration] 

decide to launch a radio station as part of his newsroom, there 

would be no problem. As for those we are not sure of, we 

have to ponder on that and set certain conditions.”

Market entry for media outlets was described as unfair and 

having many more restrictions than other industries, with 

licensing coming from information and telecommunications 

ministries. In addition, newsrooms need to register with 

local authorities where their premises are located. The 

procedure is nontransparent, and local officials use dubious 

or no grounds at all to deny registrations to independent 

media. Unlike other businesses, media outlets can be 

suspended without a court ruling, after receiving two 

warnings from the information ministry. Taxation and other 

conditions are no different for the media than for other 

industries. “You need to get more permits than for other 

businesses—it could be comparable to the arms trade,” a 

panelist said.

Similarly to other years, crimes against journalists remained 

rare. However, participants mentioned that obstructing 

the work of a journalist was a criminal issue in Belarus 

and concentrated more on that aspect. Those working for 

foreign media without accreditations come under serious 

pressure from the government and sometimes quit their 

jobs, a panelist said. Panelists mentioned several cases when 

photojournalists were detained or even assaulted by the 

police. On September 10, 2007, Reuters photo correspondent 

Vasili Fiadosenka and his Agence France-Presse colleague 

Viktar Drachou were briefly detained by the police outside 

the city court in Baranavichy while shooting a picket in 

support of a young opposition activist who was on trial for 

being a member of an unregistered organization.

On December 12, two more photo correspondents were 

assaulted by the riot police who were dispersing a rally in 

downtown Minsk. “Journalists generally feel a bit more 

secure than demonstrators,” a panelist said, “…and if 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



153BELARUS

detained, they are released soon, yet only after they couldn’t 

do their job of covering the event.”

“You do not just feel insecure. On the contrary, you are 

perfectly aware that if something happens, this system will 

neither work for you, nor neutrally. It will work against you; 

that’s how it’s oriented,” said one panel participant, an online 

editor. Crimes against journalists do receive certain coverage 

in the media, yet few surviving independent media might 

provide only limited publicity.

There are no public media in the western sense, panelists 

said. Media laws favor neither state-funded nor independent 

media, yet in a broader sense state media are given 

preferences via orders and regulations of local authorities and 

state institutions, especially as far as access to information is 

concerned. Every year the budget law provides extra funding 

to state-owned media in addition to their subsidized salaries, 

rent, printing, and distribution.

State media are far from being editorially independent, since 

their editors—whose contracts are usually renewed every 

year—are directly appointed by the ministry of information. 

“Editors of major state-owned media are appointed by 

politicians, or to be exact, by Belarus’s only politician 

[President Lukashenka],” a panelist commented.

Under Belarusian legislation, libel is a criminal law issue. 

However, more common are “honor and dignity” cases 

falling under civil law, where the prosecution does not have 

to prove malice, or even falsity. It is enough that the article 

in question caused “emotional distress” to the one being 

described. “There are a bunch of such articles in the criminal 

code, and under the civil code the burden of proof is much 

heavier than in other European countries,” said one panelist, 

a media lawyer.

Two cases were mentioned during the discussion. On 

October 1, 2007, a district court in Minsk ruled in favor of 

Aleh Praliaskouski, head of the ideology department in the 

Lukashenka administration, in a defamation lawsuit against 

the independent weekly Narodnaya Volya. The newspaper 

and its journalist Maryna Koktysh, who wrote the story, 

were ordered to pay 25 million Belarusian rubles ($11,600) 

and 2 million Belarusian rubles ($930), respectively, over a 

report on the arrest of Praliaskouski’s deputy on bribery 

changes. The ideology boss told the court that the story 

caused him to experience anxiety, which led to health 

problems for which he had to take medicine. “The court has 

ordered us to retract three sentences [Praliaskouski disliked], 

including the phrase ‘but Praliaskouski currently walks 

free,’” said Koktysh in an interview. An appeal with a higher 

court later that year was unsuccessful.

Separately, another district court in Minsk upheld on 

December 20, 2007, a lawsuit from senior government official 

Mikalai Charhinec against the independent weekly Novy Chas 

and journalist Alyaksandr Tamkovich. The newspaper was 

ordered to pay 50 million rubles ($23,300) and Tamkovich 

1 million rubles ($470), respectively. Charhinec, chairman of 

the standing committee on international affairs and national 

security in the Council of the Republic, the upper house of 

the Belarusian parliament, filed a suit over his critical profile 

the newspaper published on September 24, 2007. The profile, 

titled “General-Senator Mikalai Charhinec,” criticized his 

literary credentials (Charhinec is a writer of detective stories 

and chair of Belarus’s official writers’ union) and his record 

of Soviet police service (including alleged participation in an 

unsuccessful investigation of serial killings in the early 1980s); 

it also exaggerated his military service in Afghanistan in the 

mid-1980s during the Soviet invasion of the country.

Charhinec claimed the story damaged his “honor, dignity, 

and business reputation as a writer, politician, and 

general-senator,” a report said. In an unprecedented 

claim—in the country where the average salary is $352, 

officially—he demanded 500 million rubles ($233,600) 

from the newspaper and 100 million rubles ($46,700) from 

journalist Tamkovich and seizure of the property and financial 

assets of both the paper and the journalist to secure the 

coverage of damages.

“In both Praliaskouski’s and Charhinec’s cases, the defense 

raised the issue of to what degree a public figure may be 

criticized. The courts reacted just the opposite,” a panelist 

added.

Public information is not easily available, the panelists 

agreed. Although the law guarantees equal access to 

information, state-owned media have better access, or rather 

access for independent journalists is restricted first of all via 

accreditations issued by state bodies and local governments. 

Those working for online media or foreign media without an 

accreditation with the foreign affairs ministry do not have 

journalist status and hence face even more problems. In the 

regions, said one panelist, independent journalists are often 

denied accreditations on grounds that a) a state-owned 

media have already been accredited; b) all the information 

can be obtained from the state media where it will officially 

be published. Sometimes regulations are issued banning state 

officials from communicating with journalists rather than via 

press services.

One panelist mentioned that in 2007 the press center of 

the National Assembly, the lower house of the Belarusian 

parliament, failed to provide even the accredited journalists 

with copies of the 2008 budget. “The draft was introduced 

just a day before it was supposed to be voted through the 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008154

parliament. Luckily, MPs got it. The only thing journalists 

were given was a verbal statement of what’s in the budget. 

Nothing of the kind has ever happened since 1991 [when 

Belarus gained independence]. Perhaps they thought that was 

unnecessary,” the panelist said

It is therefore not surprising that investigative reporting 

is almost extinct in Belarus—apart from, to some degree, 

what is being done by e-paper Ezhednevnik. Investigations 

are expensive and time-consuming, and restricted access to 

information makes them something most independent media 

cannot afford.

Under the law, any state body shall respond to a request 

for information from the media within 10 days. However, 

this norm is not enforced. Some journalists are fighting the 

restricted access to information, mostly with the help of BAJ. 

“Naturally, people are getting used to living in a shrinking 

environment. Yet so far these walls being pushed from 

outside meet some resistance from the inside,” a participant 

commented. Looking onward, panelists were unanimous that 

further restrictions may follow given the provisions of the law 

on information adopted in the first reading in December 2007.

There are no formal restrictions on access to international 

news and news sources. With modern technologies like 

satellite television and radio and, first of all, the Internet 

becoming more available and affordable, the main issue 

here is willingness to take extra efforts to access them. 

However, revenues of independent media outlets by and 

large remained the same, so they still have to put a curb on 

Internet use, a panelist said. Other participants quoted the 

language barrier as another big reason why most media 

in Belarus are using Russian websites as the main source 

of international news, which, in view of their dubious 

objectivity, gives a somewhat distorted or at least one-sided 

picture of the world.

Subscriptions to international news services are restrictively 

expensive for most Belarusian media, and thus—unless 

subsidized by foreign donors—absolutely unaffordable. 

Some foreign news companies, like Reuters, are offering 

Russian-language news subscriptions. These are useful, a 

panelist said, since they provide a more balanced view and 

some information for comparison. Yet media absolutely 

would not spend money on that.

Entry into journalism is relatively unrestricted, panelists 

said. However, to be considered a journalist, one should be 

employed by a registered media outlet. Under the law, there 

are no freelancers or independent journalists; they are not 

given any rights other journalists enjoy. An increasing number 

of events require accreditation, and independent media 

outlets are often denied.

Until recently, the government has hardly controlled 

admission to journalism schools. However, there are plans to 

amend admission rules for specialties “of particular import 

for the state,” including those for would-be journalists. This 

means applicants should be providing recommendations from 

local governments, reports said in November 2007. There is 

a common belief that this provision would be used to debar 

the politically unreliable from journalism schools. However, 

the panelist mentioned one exception: Franak Viacorka, 

son of the top opposition leader Vincuk Viacorka and head 

of the Commission for Culture of the nationalistic party 

Belarusian Popular Front, is currently a third-year student of 

the journalism school at the Belarusian State University in 

Minsk. At the same time, panelists doubted that anyone with 

a similar profile would ever join the journalism school.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score 0.89

Scores for professional journalism edged up somewhat, to 

0.89 against 0.81 a year earlier, due to higher ratings given 

to objectivity, ethics, coverage of key events, and balance 

between entertainment and information content. However, no 

indicator scored significantly higher or lower than the average.

Similarly to previous years, participants found it difficult 

to assess Belarusian media in general, since what most 

state-owned and some non-state media are offering is 

anything but journalism, according to the panelists. Some 

of the panelists remarked that they would speak only about 

independent media, not state or opposition propaganda. No 

wonder opinions differed to some extent on whether Belarus 

journalism was getting more professional. Surprisingly, the 

scores given by the opponents were not much at odds with 

each other.

Independent reporters try to verify and fact-check the 

information to the extent that it is possible, considering 

the restricted access to information. They do consult a wide 

variety of sources—sometimes so wide that these sources are 

absolutely unreliable, said one participant, an online editor. 

The lack of background research is due not so much to a lack 

of professionalism as to a lack of time, since most newsrooms 

are understaffed. “Instead of three or four journalists, we 

have only half of a journalist working, who, nonetheless, has 

to come up with three or four stories instead of one, albeit a 

big one,” said one panelist.

Experts are another sore point. “There are just a handful of 

them, and the same names are everywhere.” Furthermore, 

another panelist added, as a rule an expert should first 



155BELARUS

be briefed by a journalist on what has happened and 

on how things might develop further. Independent 

think-tanks are almost extinct, and even economics has 

not been properly analyzed: forecasts rarely come true, 

and analyses are sometimes outspokenly unprofessional 

even for non-economists. State officials and experts are 

unwilling to give comments to independent media, or 

they offer propaganda at best. Exceptions here are the 

finance minister and the chair of the central bank. In an 

alarming development, according to a panelist, some experts 

complained that journalists wrote comments themselves 

trying to guess what experts might say rather than actually 

talking to them.

Many journalists are not using the Internet to double-check 

information, find the original source, or follow the trends, 

a panelist said: “Every two or three years they come for a 

seminar in Internet-assisted reporting, and you see that skills 

they have gained at a previous session are just gone because 

they have not been using them.”

Press conferences are becoming more popular as sources of 

information, with journalists just reporting what officials have 

said and rarely questioning or fact-checking their statements. 

Previously, that used to be just one of the opinions, a panelist 

said. Interviews are also a sore point, with more journalists 

acting like a “microphone stand”—a radio journalism slang 

nickname for an unprofessional reporter—and being led by 

an interviewee rather than interviewing him or her.

Both the BAJ, the group that brings together independent 

journalists, and the Belarusian Union of Journalists, the 

“official” journalists’ association, have their ethical codes 

of conduct. The former are more likely to adhere to 

those standards, panelists noted. However, “in light of 

the confrontation initiated and fueled by the authorities, 

when barricades have been set up, many are becoming less 

choosy. There is a fight going on,” a panelist said. “Even 

the regional media are becoming more and more polarized, 

and it’s getting increasingly harder to stay calm,” added one 

participant, an independent editor.

Most journalists do not accept gifts for favorable coverage, 

possibly because they are not offered, a panelist commented. 

His colleague recalled a presentation by Russia’s VTB Bank, 

when journalists received souvenirs (a bottle of expensive 

wine and a pen) that cost more than most of them earn 

during a month. Nobody refused. Separately, in another 

example, Belarus’s biggest portal, TUT.by, was given laptops 

as presents.

Stories or positive coverage are sold in the form of hidden 

advertisements and endorsements. Sometimes this is done 

to sidestep the requirement that limits advertising to 30 

percent of a newspaper’s content or to optimize taxes. 

Even news agencies are (unofficially) selling press mentions. 

Interfax-Zapad, a Russian-owned, pro-government news 

agency, was said by some to charge politicians $300 a month 

and then contact them for comments. Both journalists and 

editors are selling the stories, a panelist added.

“…There is a common belief that self-censorship is 

widespread among independent media as well. Yet when you 

ask a colleague, the answer is: ‘No, we do not practice that, 

while the others...’ Realistically speaking, there is a problem. 

Any media outlet faces it, if they want to make money. In 

short, the more business there is in the project, the more 

cautious you are. Everyone is balancing their own way, yet 

this is one of the most serious professional problems. And 

sometimes we do not understand how far that has gone,” 

said one participant, an independent editor.

Among the most dangerous topics most media shun away 

from are the Lukashenka family and business interests of his 

closest allies. Even the new media practice self-censorship 

to some extent, often to give more protection to their 

heroes and sources. However, most key events and issues are 

covered, especially by independent media, panelists agreed. 

State-owned television channels and newspapers often either 

ignore negative news or reporting or comment on them three 

or four days after the event, most likely because they are 

awaiting instructions from the [Lukashenka] administration. 

Politics is being covered more or less fully, with the economy 

and culture less so, especially in the regions.

Independent journalists remained poorly paid. The gap 

between state-owned and independent media outlets 

widened even more: “Even state propagandists stopped 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008156

lambasting their independent counterparts for their salaries, 

since they are very well-paid themselves, and this money 

is not well-earned.” Salaries even at leading independent 

newspapers are three times lower than at state-owned ones 

for the similar work, a panelist said. Many independent media 

can’t afford salaries of over $150–200. Even the leading online 

media are offering $300 a month at best. News anchors at 

Channel 1, Belarus’s biggest television channel, are paid 

$1,500–2,000 a month; they also receive other benefits, like 

apartments, subsidized loans, etc., according to a panelist.

News and information programming are not transcended by 

entertainment content, panelists said. In fact, with the society 

being somewhat split and concentrated more on survival, 

politics and related topics are given more attention than 

they would be in a more democratic and prosperous country. 

And panelists noted that the quality of both news and 

entertainment content is low.

Newsrooms differ a great deal as far as their technical 

capacities are concerned, yet some minimal level is more 

or less sustained. Panelists, however, say this minimal level 

is “stone age” compared with the world’s leading media. 

Many are using old PCs and lack professional digital cameras 

and recorders. Even with broadband Internet, there are 

connection width and traffic caps. Software is 100 percent 

pirated, added another participant.

Luckily, as technology advances, both equipment and 

the Internet are becoming more affordable. Increasingly, 

independent newsrooms are being upgraded by journalists 

themselves, since some of them, especially younger ones, find 

it easier to buy voice recorders and laptops themselves, rather 

than wait until newsrooms pay for them. Similarly, some 

journalists—even those based in the regions—have faster 

Internet connections at home.

Panelists failed to generalize about where exactly the aid 

should be channeled, since needs are not always similar. 

Moreover, the aid is not always used efficiently. For example, 

BELSAT, a donor-funded independent satellite television 

channel with an annual budget of Ð4m ($5,8m) that started 

test broadcasting from Poland in December 2007, received 

old equipment. Its parent company, Telewizja Polska SA (TVP), 

equipped it with analog Betacam SP studio decks, which used 

to be the industry standard until the late 1990s. Surprisingly, 

its reporters working in Belarus are using DV (digital video) 

camcorders, and at some point in December 2007 they had 

compatibility and editing problems.

However, in most cases the blame is to be laid with media 

outlets themselves, since they are reluctant to keep up with 

the latest standards, including technical ones. And when 

asked what kind of help they would need, they don’t know 

what to ask for or save money for, a panelist added. This 

equally applies to both independent and state-owned media.

Meanwhile, in 2007 the government spent $63 million on the 

state media, of which $47 million was spent on television and 

$7.5 million on the press.

“There is a problem with quality reporting as such, to say 

nothing of quality niche reporting,” a panelist commented, 

saying affordability is the main constraint. In understaffed 

newsrooms, one journalist has to report on three to four 

topics, and he or she is just scratching the surface. Besides, 

the development of specialized quality reporting is hampered 

by low demand. That is not likely to change until the political 

situation changes. Currently media are fighting for survival, 

and there are a handful of journalists—fueled mostly by their 

enthusiasm—who offer high-quality niche reporting.

Panelists spoke highly of the news agency BelaPAN and 

business weekly Belorusy i Rynok, which offer quality political 

and economic reporting, and the sports weekly PressBall. 

Even state-owned news agency BelTA was said to be doing 

some good specialized journalism—if not political reporting, 

which is blatant propaganda, according to the panelists.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Belarus Objective Score 0.74

This objective increased slightly from the previous year. 

One of the reasons may be the independent news agency 

BelaPAN, which has not only continued to offer high-quality 

reporting, but has also come out with new information 

services. Separately, more news sources became available, 

mostly on the Internet (blogs, online radios, etc.). Indicator 

3, state broadcasting reflects the political spectrum, held the 

average down with a score nearly half a point lower than the 

average.

Overall, the media landscape has not changed considerably: 

some plurality of news sources still exists, but not all of them 

are easily available. State-owned television channels remained 

the primary source of news. In a December 2007 independent 

opinion poll, 67.4 percent said they were watching Belarusian 

state television channels every day or at least several 

times a week. In comparison, 26.8 percent said they were 

reading local newspapers (unspecified whether state-owned 

or independent), 21.2 percent said they were reading 

Sovietskaya Byelorussia (the country’s biggest daily, published 

by the Lukashenka administration), and 16.7 percent said 

they were reading Komsomolskaya Pravda v Byelorussii (a 

popular Russian-owned tabloid with a Belarusian insert). 

“Easily available news sources are absolutely monopolized by 



157BELARUS

the government, and you can’t say they are giving a full and 

objective picture to the public,” a panelist commented.

Not surprisingly, those living in bigger cities and people with 

higher incomes have better access to alternative news sources, 

like cable television, the Internet, and satellite television 

and radio. In rural areas, people usually have access to state 

television (commonly two channels), state radio (via a cable 

radio network reaching 3 million households), and one or two 

state-owned newspapers.

According to the same opinion poll, 30 percent of those aged 

18 and older said they were watching cable television every 

day, and 12.8 percent said they were watching it several 

times a week. For satellite television, figures are 9.8 percent 

and 5.6 percent, respectively. Newspapers are affordable 

to many—only 8.9 percent said they were not reading 

them—yet these are being purchased mostly for television 

listings. Since independent press is by and large banned from 

state distribution networks, fewer people are willing to make 

the extra effort to buy them from a street seller or subscribe 

to them. The latter alternative is even more complicated 

and time-consuming, as a contract needs to be made, then 

paid in a bank with the receipt sent to the publisher, etc. 

Moreover, some are afraid to subscribe to the independent 

press—labeled “opposition”—for fear of reprisals.

One panelist spoke of the digital gap between urban and 

rural areas. Although state-owned telecom monopoly 

Beltelecom is offering broadband even in smaller towns, fees 

remained high and there was hardly any demand.

According to another nationwide survey, 48 percent of 

Internet users still use dial-up. Fast broadband is still a luxury: 

one megabit ADSL without a traffic cap was offered for 

around $1,000 a month and by Beltelecom only, since it owns 

most of the country’s telecom infrastructure and controls 

international Internet traffic. With other Internet service 

providers (ISPs) forced to purchase traffic from Beltelecom, 

they cannot compete on price. According to a survey, only 

7.0 percent of those aged 18 and older use the Internet daily, 

with 8.7 percent more using it several times a week. Only 2.6 

percent said they were reading news online daily, with 3.9 

percent doing so several times a week. Moreover, high fees 

are hampering online and civic journalism, for which a 24-7 

Internet connection is a must, a panelist added.

To be distributed or broadcast in Belarus, foreign print and 

electronic media need express permission from the ministry 

of information. Most western and also Polish and Ukrainian 

channels were banned from cable networks several years 

ago. However, they are available via satellites. The foreign 

press is hardly affordable. However, one could subscribe 

to them directly, and the state postal service, Belposhta, 

would deliver them, a panelist said. Russian titles are widely 

available by subscription but are getting exorbitantly 

unaffordable. And very few will pay for such subscriptions, 

since these newspapers cannot be read on the Internet. 

Still, in November 2007, Belposhta delisted three Russian 

newspapers—Kommersant, Moskovskii Komsomolets, and 

Novaya Gazeta—from its subscription catalogues because of 

their critical reporting about Belarus.

Attempts to restrict the use of satellite television by 

dismantling dishes outlined in the previous report 

have not gone any further than several cases after 

Sovietskaya Byelorussia, the mouthpiece of the Lukashenka 

administration, blamed the attempts on “overly 

enthusiastic” local governments. Meanwhile, a panelist 

noted that the percentage of pirated satellite subscriptions 

remained very high.

The Internet remained largely unrestricted compared with 

other media. Domestic news sources and sometimes blogs, 

or even entire blogging platforms like LiveJournal.com, are 

“pinpointedly” blocked only during opposition rallies or 

similar events.

Belarus has no “public” media, while state media all speak 

in a single voice and report mostly on the government and 

first of all on President Lukashenka. “To some extent, they 

do reflect the political life, since it has really turned into a 

one-man show,” a panelist commented. Not surprisingly, they 

do not offer alternative viewpoints. “However, you can post 

a critical comment on the website of Sovietskaya Byelorussia, 

and they will not delete it,” argued one participant.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008158

Panelists complimented BelaPAN, an independent news 

agency, on its objective and quality reporting, which 

has contributed to the overall growth of Objective 3. In 

2007, in addition to its traditional text services, BelaPAN 

offered photos, infographics, audio, and video. “BelaPAN 

is everywhere. You can’t imagine the Belarusian media 

landscape without it. References are everywhere, and those 

who are just not citing them as a source are too many to 

count,” a panelist commented.

Alternatively, media outlets, depending on their orientation, 

are also using BelTA (a state-controlled agency) and two 

Russian-owned services, Interfax-Zapad and Prime-TASS. Five 

other companies registered as news agencies are offering 

mostly economic news and legislative updates. There is no 

discrimination on the side of the agencies, panelists said. 

On the contrary, independent media are very welcome to 

subscribe to BelTA, which is actively pushing propaganda. 

Several years ago, state-owned media and private radio 

stations were banned from using BelaPAN.

Unless subsidized, subscriptions are not always affordable 

for independent media. BelaPAN charges $150–300 a month 

for its news subscriptions, depending on the package and 

how much a media outlet can actually pay. Interfax-Zapad’s 

subscription costs around $300, according to a panelist. Apart 

from BelaPAN, only BelTA has been offering photos (for many 

years, unlike BelaPAN) and some infographics.

Domestic broadcast media tend to rely more on purchased 

programming. Non-state broadcasters, including regional 

ones, produce their own news, yet they are made “as 

toothless as possible,” a panelist said.

Broadcasters based outside Belarus—like European Radio for 

Belarus, BELSAT, Radio Liberty, Radio Racyja, and Deutsche 

Welle—provided little relief. They target the same audience 

as domestic broadcast media, which is good because they 

have to compete and thus do supplement each other. “There 

is an impression, maybe wrong, that more people read news 

on their websites than actually listen to them,” a panelist 

said. In November 2007, TUT.by, Belarus’s biggest Internet 

portal, launched its online radio station, Radio TUT, which 

offers mostly music but also some news, including those 

provided by BelaPAN.

The law orders media outlets, but not publishers or 

broadcasters, to disclose information about their founders. 

Hence, in some cases ownership may not be transparent, yet 

consumers can easily distinguish between state-owned and 

independent media. Government is the only media mogul, 

and foreign presence is insignificant. Russian oligarchs 

own several newspapers, including the popular daily 

Komsomolskaya Pravda v Byelorussii and analytical weekly 

BelGazeta. Popular weeklies Argumenty i Fakty and Trud 

publish Belarusian local editions.

Russian Renova-Media owns Cosmos TV, a big cable 

television operator and ISP, based in Minsk. The Swedish 

media conglomerate Modern Times Group (MTG) was said 

to be finalizing an agreement with Belarus’s ministry of 

telecommunications to build a production studio and a 

teleport on the condition that it will broadcast Belarusian 

state television channels via its Sirius 2/3 satellite. MTG is the 

largest Free-to-Air-TV and Pay-TV operator in Scandinavia 

and the Baltics and the largest shareholder in Russia’s largest 

independent television network, CTC Media, Inc. Its channels 

are distributed on the Viasat platform and in third-party 

networks in 24 Nordic, Baltic, and Eastern European countries 

and reach 100 million people.

Minority issues largely remained marginalized. “As a rule, 

interests of a narrow social group are not presented in 

mainstream media. At the same time, there are few media 

who represent narrow social interests,” a panelist said. 

Ethnic minorities have their own media outlets, mostly 

small-circulation newspapers or bulletins. Most notable are 

Polish (including undercover ones, opposing the government), 

Ukrainian, and Hebrew.

There is a big language minority, i.e., those speaking 

Belarusian, a panelist said. Among domestic broadcasters, 

only two state-owned radio stations, Radio 1 and Radio 

2, are offering news in Belarusian. Television-wise, LAD 

and STV have kept only several cultural programs in 

Belarusian; Channel 1 and ONT each have only a couple of 

journalists—mostly regional ones—reporting in Belarusian.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score 0.82

The business environment remained hostile, with printing 

and distribution channels almost 100 percent owned by 

the government, a key barrier to the development of 

independent media and also a major threat to their very 

survival. Separately, the state has also been very repressive 

to small and media businesses, the mainstay for independent 

media, thus affecting their advertising revenues. The objective 

remained relatively unchanged from the previous year, 

scoring a 0.82. Indicator 5, regarding government subsidies 

for private media, scored more than twice the average. All 

other indicators scored below the average, with Indicator 1, 

media outlets operate as profit-generating businesses, the 

poorest of the lot.



159BELARUS

Belarus was ranked 151 out of 157 in the 2008 Index of 

Economic Freedom, administered by The Wall Street Journal 

and The Heritage Foundation: “[Belarus’s] financial freedom, 

investment freedom, property rights, and freedom from 

corruption are 20–40 points below the world average. The 

government dominates the financial system and either owns 

or controls all but one of the 31 banks. Foreign investment 

in all sectors faces hurdles, from outright restrictions to 

bureaucratic incompetence. Weak rule of law allows for 

significant corruption and insecure property rights.”

Both state (given their subsidized status) and independent 

(economically repressed by the government) media are not 

operating as efficient businesses, panelists agreed, arguing 

that media could be a profit-making venture under current 

conditions.

“The few remaining private printing houses are periodically 

raided by some unknown officials. I don’t know what they are 

looking for, yet the client will feel discomfort at a minimum,” 

a panelist said. Almost 20 independent newspapers were 

banned from the state postal service, Belposhta, and press 

distribution network Belsajuzdruk several years ago and have 

had to rely on their own street sellers or house-to-house 

delivery systems ever since. Two more regional newspapers, 

Vitebskii Kurjer in the northeastern city of Viciebsk, and 

Miascovy Chas, based in Pinsk in the southwest of the 

country, suspended publishing altogether, since they found 

it impossible to make ends meet. Several independent 

newspapers, most notably Narodnaya Volya and Tovarishch, 

still publish outside Belarus, in Smolensk (western Russia). 

Meanwhile, the government is investing millions of dollars to 

update printing presses under a program that would allow all 

local state-owned newspapers to go full-color in 2008.

Revenues come from different sources, with independent 

media using the widest variety (advertising, sales of print 

copies, sometimes donor funding), yet to a different extent. 

This, however, has not contributed to their sustainability, 

given the overall anti-business and anti-free-press 

environment. State media relied mostly on government 

funding and subsidized fees and to some extent on subsidized 

advertising. Private broadcasters, such as FM radio stations, 

were making profits on advertising only, while regional 

television stations also relied heavily on personal messages, 

such as birthday greetings.

Although the market for Internet advertising almost 

doubled in 2007—up to $2.8–3.0 million, according to some 

reports—little of that, if any, reached online media, who had 

to rely on donor funding.

In 2007, according to the advertising group ZenithOptimedia, 

the Belarus advertising market totaled $87.1 million 

annually, with $53 million spent on television ads, $15.4 

million on press, and $3.7 million on radio advertising. 

Television became the biggest gainer quantitatively, since big 

multinational companies that offer fast-moving consumer 

goods and advertising agencies had traditionally stuck to 

national television channels that reached wider audiences. Big 

international agencies continued to dominate the market.

Under a new advertising law, advertising should not take 

more than 20 percent of total daily broadcast time and 30 

percent of primetime (18.00 to 22.00).

Independent media do not receive government subsidies. 

However, some outlets nominally not owned by the state 

yet controlled by it sometimes choose to join state media 

holdings to avoid bankruptcy. In April 2007, the team at 

Vechernii Minsk, a daily based in the capital, sold a 68 percent 

stake of the newspaper to MTIS, one of Belarus’s biggest 

cable television and Internet providers. MTIS, in turn, is 

owned by the Minsk City government.

Some market research is being done, both in-house and by 

commissioned companies. However, their services are hardly 

affordable to all but a few bigger media outlets, mostly 

state-owned. According to a panelist, privately owned 

newspapers Intex-press, Vechernii Brest, and Vechernii Grodno 

were using their own in-house research efforts, including 

questionnaires and phone polls, and accordingly tailoring 

their reporting and advertising behavior. State-owned media, 

like the daily Sovietskaya Byelorussia and television channels 

ONT and Channel 1 were also said to be using external 

research and adjusting their products.

One panelist raised the issue of applicability, since media 

are very restricted in their marketing efforts: “If you tell 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008160

Narodnaya Volya [the newspaper is banned from subscription] 

that their readers would rather subscribe to it, there is very 

little they can do.”

Several companies offer broadcast ratings: NOVAK is selling 

subscriptions to its diary panel and does quarterly face-to-face 

interviews on media consumption. The Institute for Sociology 

at the National Academy of Sciences uses people-meters 

to produce television ratings. The Independent Institute 

of Socio-Economic and Political Studies (IISEPS) administers 

mostly political polls, yet sometimes offers television, radio, 

and newspaper ratings; SATIO and MASMI periodically 

research Internet audiences. Of all pollsters and research 

companies, only IISEPS offers its reports for free. Sometimes 

figures on the use of the Internet are made public.

Sometimes the ratings lack credibility, the panelists believed, 

or give little practical information to both media and 

advertisers. The same applies to circulation figures, since 

there is no independent audit authority. Under the law, every 

issue of the newspaper should carry the print run, yet actual 

sales figures remain suspect. 

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Belarus Objective Score 0.75

Media-support institutions remained at a low ebb, finding 

it next to impossible to sustain an independent and 

professional press. Overall scores for this objective declined 

slightly from 0.81 a year earlier. Indicator scores did vary 

quite a bit; Indicator 2, professional associations, was the 

clear leader at more than twice the average, while Indicators 

1, 6, and 7—trade associations, printing facilities and 

access to newsprint, and apolitical channels of distribution, 

respectively—all scored much lower.

The panelists failed to name any trade associations supportive 

of media outlets’ interests. Television Broadcasting Network 

(TBN), an organization of local television broadcasters, closed 

down altogether in 2007. Independent regional publishers 

that used to have their own association until 2005 are now 

trying to reunite in the form of a more loose partnership.

There are two professional associations working in 

Belarus, and like other associations in the country, they are 

ideologically juxtaposed against each other. The Belarusian 

Union of Journalists is an “official” organization of 

journalists. Although it brings together around 2,000 media 

professionals working for state-controlled media, panelists 

failed to recall what it had been doing apart from giving 

out prizes. Not until 2007 did it launch a training program 

for journalists, something its independent counterpart, the 

Belarusian Association of Journalists (BAJ), has been doing for 

years. The BAJ unites around 1,200 independent journalists 

and works to protect their rights via legal advice and defense, 

professional development, and public advocacy. Panelists paid 

tribute to what the BAJ was doing to protect both journalists 

and the freedom of speech in the country. However, one 

panelist regretted that it had been working somewhat 

traditionally, “like a usual association in a usual country.” 

Although very supportive for the media, it should be more 

pioneering and also active in keeping Belarusian journalists 

at the cutting edge of the most up-to-date innovations in the 

media sector, according to this panelist.

In a positive development, the BAJ’s membership was 

growing—up from around 1,000 media professionals a year 

earlier. A group of young journalists, mainly working for the 

new media, joined the BAJ in 2007. Since most of them lack 

professional training in journalism, the association is helping 

to improve the quality of their reporting. The influx of fresh 

blood is likely to make the BAJ more pioneering and efficient, 

a panelist said. Besides, the BAJ publishes a professional 

journal, Abajour, which also contributes to the development 

of media.

Nongovernmental organizations are an endangered species 

in Belarus. Being harassed by the government, they have to 

concentrate more on their own survival than on helping the 

media. Some of them work in stealth mode and do provide 

some assistance to the media, like offering trainings or legal 

advice. There is more of such cooperation in the regions, since 

the BAJ does not always reach remote regions, a panelist said.

Several domestic universities offer journalism degrees, most 

notably the journalism school at the Belarusian State University 

in Minsk, and other state schools in Homiel, Hrodna, and 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



161BELARUS

Viciebsk. There are two privately owned institutions, both 

based in Minsk, that train journalists. Academically, domestic 

programs are “archaic,” a panelist commented, and offer 

no practice-oriented training at all. Media managers at both 

independent and state outlets were said to be dissatisfied with 

the knowledge (“very basic”) and skills (“if any at all”) that 

would-be journalists get. Besides, the programs do not teach 

niche reporting, including economics and business, media 

management, and online journalism.

External alternatives include the European Humanities 

University, once a Belarusian university now in exile in Vilnius 

(Lithuania). There are also scholarship programs in Ukraine 

and Poland, funded by their governments and foreign donors. 

Elsewhere, the US government offers masters’ scholarships in 

journalism and mass communications at US universities under 

the Muskie program. Other minor opportunities might be 

scholarships by the British Council (at the United Kingdom) 

and the Open Society Institute (Central European University 

in Budapest, Hungary). Similarly to previous years, panelists 

doubted that graduates would find it easy to apply locally the 

knowledge and experience they had gained abroad.

Short-term training opportunities, offered mostly for free 

by both local and international organizations, are available 

and quite popular since they are often the only opportunity 

to bridge the skills gap. By and large, the professional 

needs of all departments and all levels are addressed—or, 

at least, pertinent courses are available. More trainings 

should be organized domestically, the panelists said, since 

most newsrooms find it problematic to send their key staff 

abroad. Trainers from Belarus and neighboring countries, like 

Ukraine and Russia, are a better choice compared with the 

western ones, one participant argued, since the former have 

better knowledge of the audience and better understand the 

broader context the media work in.

As noted above, the government monopolizes printing 

facilities; hence, they are politicized and price-discriminative 

against the independent press. “The [remaining] 1.5 private 

printers are so scared to make the government angry 

that they themselves censor the newspapers they print,” 

a panelist commented. Under the law, a director of the 

printing house is responsible for the contents of the printed 

materials his company produces. Sources of newsprint are 

not yet controlled by the government. However, it has built 

a newsprint factory in Lukashenka’s hometown of Shklou 

and was reportedly ordering state-owned newspapers to 

purchase newsprint from it starting in January 2008. At the 

same time, it was planning to impose discriminatory customs 

tariffs on imported newsprint, a panelist said. However, the 

production did not start as planned in December 2007 due to 

technological problems.

Media distribution channels have remained under tight 

governmental control. Newspaper kiosks are owned by the 

state. There are some sales of mostly non-political press via 

newsstands in shops and supermarkets. Some independent 

regional papers operate their own, very small distribution 

incentives.

All broadcast transmitters are owned by the state, as is most 

of the telecom infrastructure. There are private, last-mile ISPs, 

yet the government controls international traffic and fees 

remain unaffordable for the vast majority of the population. 

As a result, some of the Internet providers openly admitted 

they were earning more money by charging their users for 

access to their multimedia libraries—with almost 100 percent 

of pirated content—than by selling Internet access.

Web-hosting is more or less unrestricted; however, most 

online media prefer to be hosted outside of the country both 

for affordability and security reasons. “…There is an illusion 

of freedom. At least as far as Web hosting and Internet 

access are concerned, a newsroom can circumvent the state 

[restrictions],” according to a panelist.

As noted above, the MSI panelists for Belarus agreed to 

participate only if they were not named publicly in order to 

avoid criminal prosecution.


