
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2004

IREX



“THE SITUATION IS EVEN MORE GRAVE SINCE PUBLIC 
AUTHORITIES OF THE HIGHEST LEVEL IGNORE THE 
LETTER OF THE LAW. THIS NEGATIVE EXAMPLE SET BY 
THEM IS FOLLOWED BY ALL THE OTHER LEVELS OF THE 
ADMINISTRATIVE HIERARCHY,” VASILE SPINEI EXPLAINED.



173

Introduction m
M

O
LDO

VA

T he attitude and actions of Moldova’s Communist Party–led government 

toward the media during 2004 seemed to be most influenced by the 

elections due in March 2005. Members of the Media Sustainability 

Index (MSI) panel described 2004 as a period of stagnation at best, 

with little chance of improvement in the overall political environment 

or the media situation in particular until after the voting, which was expected 

to end the Communists’ absolute majority in parliament. 

When the Communist Party came to power in 2001, it promised to join 

the Russia-Belarussian Union, to strengthen the role of the state in the 

economy, and to re-establish some Soviet-style social programs—and 

with 71 of the 101 seats in the Moldovan parliament, it could amend the 

Constitution. But being unable to solve the problem posed by separatist 

Transnistria, including failing to get Russia to withdraw troops from the 

majority Russian-speaking region, the party changed its orientation and 

announced European integration as a goal. Declaring itself a European-

style Communist Party did not, however, mean that authoritarian habits 

faded. The democratic opposition, represented by the left-center Moldova 

Nostra party and the right-center Popular Christian Democrats, accused the 

communists of re-establishing censorship, conducting ideological purges, 

ignoring separation of powers, and violating judicial independence. 

The government did respond to demands to decriminalize libel by removing 

from the criminal code the article allowing imprisonment of up to five years, 

a penalty that had not been implemented in the courts. However, it also 

ignored calls for changes to the civil code that allows limitless compensation 

for moral damage, a provision that was used extensively in lawsuits 

brought against journalists. Moreover, on October 14, 2004, an amendment 

quickly passed an initial reading in parliament that would require all print 

publications to re-register as nonprofit organizations.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004174

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

�

�

�

�

�

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

���� ���� ���� ����

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

�������
���������������������������

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��



MOLDOVA 175

Under pressure from the Council of Europe and the 
Organization for Security and Cooperation in Europe 
(OSCE), which asked the Moldovan authorities to create 
the conditions necessary for free and fair elections, the 
state-owned radio and television stations were subject 
to transformation into public institutions during 2003. 
This proved to be little more than a pretense for the 
national broadcaster to rid itself of controversial staff. 
The practice of using public institutions as propaganda 
against political opponents only increased and became 
more radical during 2004 as elections approached, 
while access to supposedly public media became 
increasingly difficult. For example, the authorities tried 
to revoke the licenses of the Chisinau stations Antena 
C and Euro TV Chisinau, two municipality-based outlets 
that were perceived as supporting the opposition. 
At the same time, the authorities continued to seize 
independent media and to allow the proliferation of 
private broadcasters loyal to the authorities through 
preferential licensing.

The weak advertising market, the difficulty of attracting 
capital, and the lack of good management make private 
media—with some exceptions—dependent on additional 
funding and therefore exposed to editorial interference 
from political forces. This dependency continued to fuel 
self-censorship and partisanship. MSI panelists did see 
some positive development in the field of investigative 
journalism, however.

Many citizens, especially those in rural areas, cannot 
afford to obtain full access to the media. Posta 
Moldovei continues to monopolize press distribution, 
and newspapers are delivered late. The development 
of private distribution networks is stalled by the 
slow growth of media circulation. The national radio 
and television outlets, public service in theory only, 
have preserved their status as the most accessible 
information sources. The other two television 
stations that have nationwide coverage rebroadcast 
programming from Romania (Romania 1) and Russia 
(Pervii canal v Moldove). In December 2004, the local 
NIT TV station, loyal to the Communist authorities, 
received a broadcast license to expand its coverage to 
70 percent of the country. Of the three private radio 
stations covering about two-thirds of Moldova, only 
one produces its own programs and newscasts. The 
district authorities have reverted to the Soviet-era 
practice of publishing their own newspapers, thereby 
pushing aside the local press. International radio 
stations are accessible across the country; the Internet is 
also available from the legal viewpoint, but is limited in 
many districts due to the inadequate infrastructure.

The schism in the journalism profession along political 
lines has deepened. This fissure is promoted by the 

government, which has reverted to the Soviet-era practice 
of creating pseudo-democratic institutions, so called 
governmental nongovernmental organizations (NGOs).

OBJECTIVE 1:  FREE SPEECH

Moldova Objective Score:  1.57 / 4.00

MSI panelists differed on whether the legal and 
practical conditions in which the independent media 
operate improved or deteriorated during 2004, 
compared with the previous year. The majority 
argued that pressure on the media had not subsided, 
although the Communist Party authorities tried to 
fake a change of attitude. “This has been a year 
of disguise,” said Val Butnaru, editor-in-chief of 
the independent weekly Jurnal de Chisinau. “The 
authorities have called repeatedly for the observation 
of the freedom of press norms, but in reality this has 
been a year of pressure exercised upon journalists, of 
limiting access to information.”

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004176

Although freedom of expression is guaranteed by the 
Constitution, enforcing that principle through the ban 
on censorship remains a serious problems. There have 
been many accusations of censorship, especially at state 
television and other state-owned outlets, and legal, 
political, and economic pressures continue on private 

media. There have 
been no positive 
developments in 
this regard, the 
panel agreed, 
and there still are 
laws contradicting 
the spirit and 
the letter of the 
Constitution and 
the international 
norms of free 
expression.

The panel 
participants noted that government authorities 
finally responded to the appeals of civil society and 
international experts by removing criminal code Article 
170, which placed criminal liability on journalists for 
libel and allowed imprisonment of up to five years. At 
the same time, panelists were disappointed that the 
widely challenged civil code Article 1423 eliminating 
any ceiling on pecuniary compensations for moral 
damages remains in effect, and is often used in the 
courts. Experts have repeatedly pointed out that having 
no limits on such fines restricts the free expression of 
ideas and opinions and encourages self-censorship. In 
one case, an investigative story published in January 
2004 that exposed the sale of Skoda luxury cars by the 
Daac-Hermes Company to the State Chancellery, the 
Timpul weekly was sued in court for about $2 million. 
Timpul lost and had to pay $110,000 in damages, 
bankrupting the paper and forcing its closure. (The 
publisher turned to producing a new weekly, Timpul de 
Dimineata.) There is a clear difference in libel damages 
paid by state-owned and private media, the later 
usually facing higher penalties. “There is (also) a trend 
toward awarding public figures much higher damages 
than are awarded to regular citizens,” said Vlad 
Gribincea, a lawyer for the Center for Human Rights.

Another weakness of media legislation is that the 
defendant must prove that the information published 
is true, according to Article 16 of the civil code. 
Consequently, journalists and media outlets have had 
to pay damages even when they acted in good faith 
and verified the information that they published. 
The judiciary has allowed legal entities to request 
compensation for moral damages caused by libel. 

The publication and the journalist who authored the 
information are both liable, regardless of the content 
and whether the publication supported it.

The criminal code contains other provisions that 
can send a journalist to prison for libel. Article 304 
mandates a fine of approximately $300 to $750 and 
up to two years imprisonment for libeling a judge or 
criminal investigator. The administrative code provides 
for incarceration of up to 30 days for libel. Although 
there have been no prosecutions of the media under 
these articles, the threat remains. “These provisions 
contradict European standards of free expression, and 
the Parliamentary Assembly of the Council of Europe 
recommends that they be revoked,” Gribincea said, 
citing the council recommendation 1589 of 2003.

On October 14, 2004, Moldova’s parliament gave initial 
approval to a draft amendment to the Press Law and 
the Law on Entrepreneurship and Enterprises that 
would require all print media and news agencies to 
re-register with the Ministry of Justice in the so-called 
Single National Register (SNR). Media outlets also 
would be forced to become nonprofit organizations, 
an initiative the government claimed would “increase 
the responsibility of newspapers and news agencies.” 
Five media-support organizations signed a protest 
criticizing the government for “attempting to rein in 
the press before elections by making it think more 
about registration than about accurate coverage of 
events and providing information representing public 
opinion.” The panelists emphasized that government 
authorities continue their undemocratic practice of 
passing laws in a nontransparent manner without 
broad public discussion, particularly through the media.

According to some panelists, the duplicity of the 
Communist authorities clearly emerged during the 
transformation that was supposed to turn the state 
company Teleradio-Moldova into a public institution, 
a process they said had been badly compromised. The 
main objective—holding the editorial policy of the 
company to the standards of a genuine public service—
has not been reached, the panelists agreed. “The 
intentions of the authorities were good, but the Soviet-
style reflexes of the Teleradio-Moldova administration 
took over and they simply took advantage of this 
situation to get rid of unwanted people,” said Vasile 
Botnaru, bureau chief for Radio Free Europe in Moldova.

All panel participants agreed that the transformation 
of the state company into a public institution was 
not transparent enough. Panelists believed that the 
hiring panel was not objective or competent, and 
was composed of people loyal to the government. 
Protests by journalists from the company’s television 

“The authorities have 
called repeatedly for the 
observation of the freedom 
of press norms, but in 
reality this has been a year 
of pressure exercised upon 
journalists, of limiting access 
to information,” said Val 
Butnaru.



MOLDOVA 177

and radio outlets began on July 27, 2004, and observers 
from international organizations agreed that there 
were serious questions about the process. The lack 
of real democratic change at the company led to 
the resignations of a member of the parliamentary 
opposition from the broadcast company’s governing 
Council of Observers and a member of the editorial 
staff who had been appointed to the company’s 
hiring panel. In addition, monitoring of newscasts 
and sociopolitical, political, and economic programs 
on TV Moldova 1 and Radio Moldova conducted from 
June through November 2004 by the Independent 
Journalism Center (IJC) and the Research Center CIVIS 
showed that “the existing legislation is not enough to 
guarantee the editorial independence of the Teleradio-
Moldova Company and its operation as a genuine 
public broadcaster,” according to the monitors’ report. 

In response to criticism from civil society groups and 
international organizations including the Council of 
Europe, OSCE, and the European Union regarding the 
lack of adequate conditions for free and fair elections, 
Moldovan President Vladimir Voronin requested in 
December that the Teleradio-Moldova Council of 
Observers drastically limit the time given to state 
authorities in the news programs. While some council 
members perceived this call as interference in the work of 
Teleradio-Moldova, the majority supported the request. 
Nonetheless, most MSI panelists agreed that censorship 
remained common practice at Teleradio-Moldova.

Panel members also reported that broadcast licenses 
and frequencies are not issued in a fair or competitive 
manner, a perspective supported by a December 2004 
report by the OSCE representative Miklós Haraszti: 
“Tenders for frequency allocations are offered at 
very short notice and do not provide enough time 
for potential applicants to prepare all the necessary 
documents. The composition of the (tender) Council 
does not guarantee its objectivity. Also, there is a lack 
of transparency in the decision process regarding the 
allocation of frequencies.” According to the Broadcast 
Law, when licenses are awarded, consideration must be 
given to “the pluralism of opinions, equal treatment 
of participants, quality and diversity of programming, 
free competition, national broadcast products, and 
the programs’ independence and impartiality.” These 
criteria are vague, and because all the Broadcasting 
Coordination Council (BCC) members represent the 
governing party, licenses can be distributed arbitrarily. 
For example, in refusing to award a frequency 
requested by Vocea Basarbiei radio, the BCC stated 
only that the programming the station proposed 
was “provincial.” The BCC rejected the programming 
proposed by four television stations (Telecanal-26 in 

Chisinau, Albasat TV in Nisporeni, TV Euronova in 
Ungheni, and TV-Prim in Glodeni), which had planned 
to create a television production and distribution 
network. The BCC argued that “these stations included 
in their programming rebroadcasts from other 
stations”—a stand that conflicts with the fact that the 
vast majority of television stations in Moldova received 
licenses specifically for the purpose of rebroadcasting 
foreign channels. Only one BCC member voted to 
award the license.

The BCC is used as a tool for exerting pressure on 
controversial media, panelists said. On February 3, 2004, 
the BCC suspended the licenses of Chisinau’s Antena 
C radio station 
and Euro TV, 
two broadcasters 
viewed as loyal 
to Chisinau 
Mayor Serafim 
Urecheanu, one 
of the main 
opponents of 
President Vladimir 
Voronin. The BCC 
ruled that the foundation documents and legal status 
of the stations failed to meet the provisions of the 
Broadcast Law. Civil society groups and a number of 
international organizations criticized the decision as 
excessive, particularly because the BCC did not dispute 
the content of Euro TV and Antena C and the stations 
were willing to adjust to the law’s provisions. Only 
in early April, after Antena C met specific conditions, 
did the Registration Chamber finally register the two 
outlets, which then regained their licenses from the 
BCC. Even then, the retransmission of Antena C was 
blocked in some areas because of mysterious “technical 
problems,” and the main cable operator in Chisinau, 
Sun TV, refused to carry Euro TV in its cable packages. 

In late December, after three years of stonewalling, 
additional frequencies were awarded to Antena C 
and another putatively opposition channel, Vocea 
Basarabiei. These licenses were not delivered before a 
private station loyal to the authorities, NIT, had been 
awarded coverage to 70 percent of Moldova. NIT will 
be the only private channel with such broad coverage. 
Between NIT and control of public TV Moldova 1, the 
authorities reinforced dominance over television media, 
which a November 2004 IMAS survey showed was the 
preferred source of information for 82.5 percent of 
people living in Moldova.

Most panelists felt that Moldovan legislation does 
not treat independent media differently from other 

“There is (also) a trend 
toward awarding public 
figures much higher 
damages than are awarded 
to regular citizens,” noted 
Vlad Gribincea.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004178

businesses when they enter the market. However, the 
economy is not a favorable environment for media 
businesses, and the government does not try to support 
the media sector as it does other industries.

And although state and private media are on the 
same footing legally, there are additional favorable 
conditions for state-owned outlets. For example, state-
owned newspapers do not pay rent at the Press House, 
where half of the newspapers and magazines published 
in Moldova are located, while their journalists enjoy 
the privileges of public servants. During subscription 
campaigns, the government forces public institutions 
and state-owned businesses to subscribe to government 
papers. President Voronin has promised to support 
publications printed by district councils and to 
“reduce the tariffs for technical services delivered to 
local broadcast media.” OSCE representative Miklós 
Haraszti, reporting on the media in December 2004, 
said “the concept of taxpayer-supported print media 
is incompatible with advanced democracy. However, 
as a minimum requirement, the number of these 
newspapers should not grow, and there should be no 
administrative or advertising discrimination against the 
nongovernmental printed media. There is no need to 
re-establish the so-called ‘gazete raionale,’—that is, the 
district newspapers paid for by local governments.” 

The panelists considered whether the unwillingness 
of some businesses to advertise with independent 
newspapers critical of the authorities may be viewed 
as a form of pressure on such newspapers. “When 
a business person advertises with a government 
paper which has a much lower circulation than some 
independent papers, and when he tells me he was 
pressured into it, what reasons do I have not to believe 
him?” asked Val Butnaru, director of the independent 
weekly Jurnal de Chisinau.

Two serious attacks against journalists occurred in 2004. 
As cameraman Valeriu Timus was filming protests by 
an opposition party in downtown Chisinau on January 
25, 2004, unidentified men posing as law officers 
seized his camera and tried to take him into custody. 
The prompt response by other journalists sent the 
attackers scurrying, but police officers nearby who 
saw the incident did not intervene. The authorities 
ignored the case, and the attackers were never found 
or prosecuted.

On June 23, journalist Alina Anghel, who had 
investigated the luxury car scandal involving the 
government and been threatened repeatedly by 
telephone, was attacked by two strangers while en 
route to her office. The attackers beat her with a 
crowbar and disappeared before the police arrived. The 
journalist was rushed to the hospital, where doctors 
found that she had a concussion and a broken arm. 
Little was done to investigate the threats or the attack, 
and the perpetrators were never found. 

According to the Access to Information Law passed four 
years ago, any individual residing legally in Moldova 
can request any information or document from public 
authorities and institutions without being required 
to provide a justification. In 2004, about 15 lawsuits 
were filed against public institutions for their refusal 
to provide public information. Only a few of the cases 
have resulted in victories by the plaintiffs, while others 
have languished in the legal system. In one, Timpul 
newspaper was refused access to the transcripts of 
the parliamentary sessions. In another case, Dmitry 
Ciubasenco, editor of the weekly Moldavskie Vedomosti 
and known for his criticism of the government, 
was refused accreditation to access the presidential 
administration in 2004 “due to the lack of room,” 
according to a February report in the newspaper. The 
courts subsequently found the refusal justified. 

Monitoring by Acces-Info Center has shown open 
defiance by public institutions of constitutional 
provisions such as the Access to Information Law and 
of international agreements, including the European 
Convention for Human Rights. “The situation is even 
more grave since public authorities of the highest level 
ignore the letter of the law. This negative example 
set by them is followed by all the other levels of the 
administrative hierarchy,” said Vasile Spinei, director of 
Acces-Info.

The state does not limit media access to international news 
and sources of information, but the financial resources of 
the outlet or the journalist may prove a barrier.

Journalism may be practiced by anyone, and journalists 
do not receive any special rights or privileges. There is 
no official licensing, but journalists often must receive 
accreditation from state institutions, such as parliament 
or ministries, in order to have access to news 
conferences and other events. Foreign journalists must 
obtain accreditation from the Ministry of the Exterior.



OBJECTIVE 2:  PROFESSIONAL JOURNALISM

Moldova Objective Score: 1.28 / 4.00

Most of the panelists evaluated the quality of journalism 
practiced in Moldova as developing very slowly, 
almost imperceptibly. Some suggested that journalism 
deteriorated further in 2004 because even news agencies 
succumbed to political partisanship. Only investigative 
journalism seemed to be better off. “This is because 
investigative journalism started practically from scratch,” 
said Angela Sirbu, executive director of the IJC.

Although surveys show increasing popular confidence 
in the media, it is difficult to see these results as 
reflecting the real professionalism of the journalism 
practiced. A November 2004 survey by the Marketing 
and Polling Institute and commissioned by the Institute 
for Public Policies found the media to be the second 
most trusted social institution (62.4 percent level of 
trust) after the church (68.9 percent). The same survey 
showed that the most trusted media outlets were TV 
Moldova 1 and Radio Moldova – even though most 
journalists (79 percent) questioned by the Center for 
Information, Training and Social Analysis (Captes) 
believe that these stations fail to observe the principles 
of “plurality of opinions, objectivity, and balance.”

Professional journalism is gaining ground only slowly 
in Moldova even though most journalists (80 percent) 
consider themselves to be informed “sufficiently” 
and even “to a large extent” about the ethics code 
adopted in Moldova in May 2000, according to the 
Captes survey of journalists, conducted in November-
December 2004. The code stipulates, among other 
things, that journalists must distinguish clearly between 
information and opinion, and use only information 
they know is true and based on reliable sources. The 
information should be presented in an impartial 
manner, and journalists must not receive third-party 
compensation for 
publishing stories 
or opinions. 
Furthermore, 
the code states 
that journalists 
must respect 
the privacy of 
individuals. 
However, state 
media and even 
the owners of 
some private 
media, including 
news agencies, 
maintain certain 
“taboo” topics, 
such as government corruption, abuse of power, or 
criticism of the president—practices that contradict the 
principles of free expression and the ethics code.

The Captes survey also found that only 40 percent of 
the journalists questioned said they “never” accepted 
tasks incompatible with professional standards, such as 
writing favorable stories without specifying that they 
were paid for the coverage. Thrity-three percent of 
the surveyed journalists believed that the colleagues in 
Moldova practice political partisanship in their coverage 
“to a very large extent,” while 53 percent said this 
happens “to a great extent.” The reasons for these 
results were “money” (79.3 percent), “dependence 
on the state” (6.9 percent), and “lack of professional 
dignity” (4.6 percent), according to the survey.

Panelists agreed that self-censorship is generally 
widespread in Moldovan media. Self-censorship is 
not decreasing and is practiced by both public and 
private media, they said. Lack of access to information 
remains another serious barrier to the development of 
professional journalism. 

In 2004, both public and private media outlets already 
were getting involved in the election campaign. 

MOLDOVA 179

“The government 
undermines standards of 
quality by alleging civic 
and social concerns. In this 
way, they attempt to justify 
bias by promoting fierce 
‘patriotism’ in response to 
fake threats to the state’s 
integrity and sovereignty,” 
explained Vasile Botnaru.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004180

Although supposedly a public broadcaster, Teleradio-
Moldova appeared largely pro-government in its 
coverage, generally starting newscasts with stories 
lauding the top-level government officials or negative 
stories about the opposition. Virtually no coverge 

of opposition 
activities was 
included. “The 
government 
undermines 
standards of 
quality by alleging 
civic and social 
concerns. In this 
way, they attempt 
to justify bias by 
promoting fierce 

‘patriotism’ in response to fake threats to the state’s 
integrity and sovereignty,” said Vasile Botnaru, chief of 
the local Radio Free Europe bureau.

In 2004, print journalists earned salaries averaging 
$100 to $150 per month, both at private and state 
publications. In the provinces, salaries averaged 
between $50 and $100. At private broadcasters, 
journalists are paid an average of $300 per month. At 
the state station, $100 is the average wage. According 
to the chairperson of the Confederation of Trade 
Unions of Moldova, Petru Chiriac, even a $100 salary—
promised to the population by the authorities—fails to 
cover basic needs.  

Journalists often seek supplementary income. They also 
are aware that their salaries do not always depend on 

their performance, 
but may instead 
reflect their 
obedience. 
Journalists from 
state and private 
media are used 
as tools in media 
denigration 
campaigns 
against political 
opponents. Young 
journalists do not 

differ much from the older generation in this area, 
panelists agreed. “A different principle applies: The less 
you understand, the more convincing you are,” said 
panelist Irina Severin, editor of the independent weekly 
Kishiniovski Obozrevatel.

Most private radio and television stations have their 
own broadcast equipment, including transmitters. 

Teleradio-Moldova and some private radio stations, 
including several Russian channels, use the services of 
the State Radiocommunications Company. Teleradio-
Moldova has serious technical problems, with more 
than 80 percent of its equipment outdated, according 
to the panel. Private stations are in somewhat better 
shape, but only foreign stations that are subsidiaries of 
Russian or Romanian media companies can afford to 
invest in equipment upgrades. 

Investigative journalism was one area that “improved 
considerably” during 2004, said Val Butnaru, editor-
in-chief of Jurnal de Chisinau. Most panelists agreed 
that the creation of the Center for Journalistic 
Investigations represented a step forward. “The stories 
produced by this center represent a positive example 
and encouragement for investigative journalists,” said 
Butnaru. However, the authorities are not responsive 
to disclosures made by the press, said Botnaru of Radio 
Free Europe. Additionally, the high costs of conducting 
journalistic investigations and the fear of lawsuits in 
response to the articles continue to hamper media 
outlets that want to conduct probing coverage.

OBJECTIVE 3:  PLURALITY OF NEWS SOURCES

Moldova Objective Score: 1.50 / 4.00

Newspaper editor Irina Severin expressed the general 
opinion of the MSI panel members this way: “In 
order to be informed accurately, and especially to be 
informed fully, our citizens cannot rely on only one 
source—one television channel, one radio station, 
one news agency, or one newspaper. Citizens need 
alternatives. Unfortunately, most of the time there are 
no alternatives. Financial, geographic (the person lives 
in a village), or political limitations (the person lives in 
the eastern regions of Moldova under the separatist 
regime) prevent alternatives.” 

According to Moldpresa, the state newspaper 
distribution agency that publishes a yearly list of the 
publications that can be subscribed to in Moldova, the 
country’s press landscape has not undergone major 
changes. At the end of 2004, there were 28 national 
Romanian-language newspapers in Moldova, of 
which two were dailies, two were biweeklies, and the 
rest were weeklies. There were 34 Russian-language 
newspapers, including four dailies (two published in 
Moscow) and one biweekly. The government publishes 
two of these dailies, one in Romanian and one in 
Russian. Six newspapers, of which one is a daily, are 
affiliated with political parties. Of the Russian-language 
papers, six are affiliated either openly or covertly with 

“A different principle 
applies: The less you 
understand, the more 
convincing you are,” 
panelist Irina Severin 
explained.

“The stories produced by 
this center [Center for 
Journalistic Investigations] 
represent a positive example 
and encouragement for 
investigative journalists,” 
Vasile Botnaru said.



political parties, alliances that are clear judging by 
the content. In separatist Transnistria, there are seven 
newspapers. One is published four times a week, and 
another one comes out three times a week. There is 
only one weekly in Romanian, and it is in the Cyrillic 
alphabet. Additionally, about 40 local and regional 
publications exist in Moldova, including the Gagauz 
autonomous region, of which almost half are funded 
by local budgets.

The number of broadcasters also was little changed 
in 2004. In addition to Radio Moldova, which covers 
the entire country, only Antena C, which is owned 
by the city government in Chisinau, and the private 
Russkoe Radio and Hit FM cover 70 percent of Moldova. 
Local radio stations exist in almost all the towns and 
district centers of Moldova. In television, in addition to 
public channel Moldova 1, the Russian and Romanian 
public channels also have nationwide coverage. From 
December 2004, private but pro-government television 
channel NIT was to cover 70 percent of the country. 

There are no legal restrictions concerning access to the 
Internet. About 17 percent of Moldova’s population 
uses the Internet, according to a survey conducted as 
part of UNDP’s E-Moldova project in October 2004. 
Compared with 2003, the Internet became more 

available in the major towns of the country. In rural 
areas, Internet access remained rare. According to 
an IMAS survey in November 2004, 4.2 percent of 
Moldova’s population preferred the Internet as their 
source of information, compared with 3.3 percent in 
November 2003. 

The population has free access to domestic and 
international media, without political, legal, or 
technical barriers. 
However, access 
is limited by 
financial capacity. 
Moldavians 
can listen to 
international 
radio stations 
such as BBC, 
VOA, Radio 
Free Europe, 
Radio France 
Internationale, 
and Deutsche 
Welle. A number 
of domestic cable 
and broadcast 
operators carry 
BBC World, 
CNN, TV5, RAI, 
Deutsche Welle, 
and others. 
Also, the most 
important 
channels from 
Romania, Russia, 
and Ukraine are 
accessible.

The high cost of Western and Romanian newspapers 
price them out of the market in Moldova. However, 
Russian newspapers are sold at reasonable prices and 
nearly dominate the information market in the country. 
In a best-case scenario, an average family can afford 
to receive one publication. According to a survey 
commissioned by the Institute for Public Policies in 
November 2004, about 27.7 percent of the population 
had not read a single newspaper in the past three 
months. The survey said 12.4 percent read newspapers 
once a month or less frequently, and 18.9 percent read 
a paper several times a month. Only 11 percent of the 
respondents read newspapers daily.

In contrast to Chisinau, where there is a large choice 
of information sources, options are few in most rural 
communities. In many villages, there are no news 

MOLDOVA 181

“In order to be informed 
accurately, and especially 
to be informed fully, our 
citizens cannot rely on only 
one source—one television 
channel, one radio station, 
one news agency, or one 
newspaper. Citizens need 
alternatives. Unfortunately, 
most of the time there are 
no alternatives. Financial, 
geographic (the person lives 
in a village), or political 
limitations (the person 
lives in the eastern regions 
of Moldova under the 
separatist regime) prevent 
alternatives,” noted Irina 
Severin.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004182

kiosks, radio programs are not broadcast regularly, and 
only one or two television stations are available. Print 
media reach villages after much delay. Many people are 
deprived of the most basic information. After a reversal 
that returned the country’s politial divisons to the Soviet-
era district (raion) system, the government started to 
fund district newspapers, which undermined the position 
of independent regional and local newspapers. 

A monitoring in June-November 2004 of newscasts 
and other information programs on TV Moldova 1 
and Radio Moldova conducted by the IJC and CIVIS 
indicated that the supposedly public stations “failed 
to ensure adequate airtime to all political parties.” 
The survey suggested that the governing party 
still controlled the broadcasters and used them as 
propaganda tools, noting “the views of the authorities 
dominated at the expense of opposing views.”

In addition to the state-owned news agency Moldpres, 
there are a range of private news agencies. They sell 
their services to news media outlets, foreign embassies, 
and private companies, but some are subsidized by 

unpublicized 
sources. The 
MSI panelists 
expressed concern 
that even some of 
the news agencies 
have chosen 
political sides, and 
these affiliations 
can be determined 
based on the style 
of reporting.

Most independent 
radio and television stations rebroadcast foreign 
programs, mainly from Russia and some from Romania. 
The radio stations broadcast local news (three to five 
minutes every hour) based on news-agency packages. 
In Chisinau, only public channels Radio Moldova, city-
owned Antena C, Radio Free Europe, and BBC produce 
their own newscasts. In addition to Moldova 1 and 
municipally owned Euro TV Chisinau, a few other 
television stations carry original newscasts: PRO TV, NIT 
(the first channel from Russian state television), and 
TV 21. Outside of Chisinau there are local radio and 
television stations such as Balti, Comrat, Cahul, Cimislia, 
and Edinet that produce original newscasts. 

To obtain broadcast licenses and frequencies, stations 
must apply to the BCC. Applicants must submit a 
statement of direct or indirect financial support 

from other companies, a list of funding sources 
with documents proving the viability of funding, 
the founder’s appointment of the station manager, 
and the manager’s résumé. However, such data are 
insufficient for identifying potential instances of media 
concentration, and there are no provisions that could 
ensure the transparency of media ownership. MSI 
panelists said the governing party uses intermediaries 
to buy out established independent media, citing 
examples such as the newspaper Accente, which 
became popular by investigating the dealings of 
top officials, and the BASA-Press news agency, one 
of the first private agencies in Moldova. “Given the 
limited access to information, exacerbated by the 
population’s poverty, the authorities launched massive 
attacks on independent media in order to take them 
over,” said Valu Butnaru, director of the independent 
weekly Jurnal de Chisinau. “The cases of Accente and 
BASA-Press represent the beginning of a process that 
threatens to further reduce the segment of free press.” 

Monitoring of Teleradio-Moldova programs in 2004 
showed a discrepency between the coverage of real 
issues faced daily by citizens and the topics covered by 
the broadcaster, which has a mandate for public service, 
according to panelists. In addition to a marginalization 
of social issues, they said, there is a reluctance to cover 
events that would be of interest to the public, such as 
protests. The programs aired on Euro TV Chisinau and 
Antena C focus mainly on Chisinau-related issues. Most 
radio and television stations broadcast or rebroadcast 
entertainment programs. Independent periodicals 
cover a much wider range of topics, including social, 
economic, and minority issues. However, radio journalist 
Vasile Botnaru considered social journalism “still a 
territory on which very little is explored compared to 
political journalism.”

Materials published by national minorities (Ukrainians, 
Gagauz, Bulgarians, and Jews) face financial difficulties. 
The press in Transnistria and Gagauzia is published 
mainly in Russian. Most broadcasting favors the 
Russian language, although media publications are 
divided about equally between Romanian and Russian. 
According to the 1989 census, ethnic Romanians 
represent 65 percent of Moldova’s population. The 
ongoing Transnistrian conflict creates communication 
problems between the majority Russian-speaking 
eastern districts on the left bank of the Nistru river and 
the rest of Moldova, from which this region unilaterally 
declared independence in 1991 amid suggestions that 
the country would re-unite with neighboring Romania.

“Given the limited access to 
information, exacerbated 
by the population’s 
poverty, the authorities 
launched massive attacks on 
independent media in order 
to take them over,” Valu 
Butnaru said.



OBJECTIVE 4:  BUSINESS MANAGEMENT

Moldova Objective Score: 1.35 / 4.00

All the MSI panelists agreed that media revenues fall 
far below expectations, although there has been some 
improvement. The group also agreed on the reasons for 
the poor revenues, although they differed on the order of 
importance. Moldovan media are largely unprofitable as 
a result of the very slow development of the advertising 
market, which in turn depends on the slow development 
of the market economy in Moldova and the general 
poverty of the population. Other factors hindering the 
growth of media are the lack of exeperienced media 
managers and the Soviet-era perception that media are 
propaganda tools rather than businesses.

“Businesspeople remember the media when they need 
propaganda, not when they think about incomes,” said 
editor Irina Severin. Commercial revenues cover only 
part of the operating expenses of the outlets, and that 
leaves the media constantly searching for other funding 
sources. Printing presses are affected too, since they 
cannot work at full capacity due to small circulation 
numbers. Printers cannot upgrade their equipment, and 
the quality of printing does not meet quality standards.

The state continues to have an important role in 
the media market as owner of the Press House, a 
complex built as a national center for the print media 
that houses half of Moldova’s print publications. The 
government also owns the press distribution companies 
(Moldpresa and Posta Moldovei), many printing houses 
in Chisinau and in the districts, and the fixed radio 
signal transmission network that is managed by the 
state enterprise Radiocomunicatii. The government 
determines the rent fees paid by most newspapers, as 
well as the printing prices, distribution and newsstand 
sale prices, and the fees for communication and 
radio signal transmission services. The emergence of 
independent press distributors, such as Omniapresa 
in Chisinau, has failed to decrease the rather high 
distribution prices.

Media revenues 
generally continue 
to depend, 
sometimes to a 
high degree, on 
political and other 
noneconomic 
factors. Businesses 
and advertisers 
avoid media 
suspected of 
supporting the 
opposition. “As a 
rule, if you want a 
lot of advertising, 
you have to be on 
good terms with 
the Communist 
authorities. You 
cannot have both a lot of advertising and criticize the 
state at the same time. This is not possible in Moldova,” 
said Nicolae Negru of the IJC.

There are two serious impediments to the development 
of the advertising market. One barrier is the low level of 
direct foreign investments, which decreased even further 
after the Communists took power in 2001. The panelists 
noted that local business leaders avoid investing in 
advertising because they do not believe in the results 
from advertising. Some businesses do not advertise in 
newspapers to avoid the attention of tax authorities. The 
ad market in Moldova is also weakened by the coverage 
of television stations from Romania, Ukraine, and Russia. 
Foreign companies advertising in neighboring countries 
cover Moldova as well. Anatol Golea, director general 

MOLDOVA 183

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

“Media business is nothing 
more than a declaration 
of intentions. In reality, 
newspaper and broadcast 
directors are still nostalgic 
for the times when money 
was provided by somebody 
else. Consequently, the 
mimicking of business 
activity in the media is the 
ugliest side of Moldovan 
journalism,” Val Butnaru 
explained.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004184

of Analiticmedia-group, which re-broadcasts the Russian 
first channel, advocated a prohibition on broadcasting 
advertising not paid for in Moldova.  

While ad revenues have been increasing, they still 
fail to reach a level that would preserve the media’s 
independence. It is difficult to estimate the real size of 
the advertising market due to a lack of transparency. 
However, a brief analysis leads panelists to believe that 
it is much less developed than the markets in Romania, 
Ukraine, and Russia.

Subscriptions provide most of the revenue for private 
newspapers. Some newspapers increase their circulation 

through free 
subscriptions 
subsidized 
by unknown 
sources. Hidden 
advertising also 
exists. Newspapers 
belonging to 
political parties 
receive further 
subsidies from 
their owners. 
However, many 
sources of 
financial support 
for the media 
are unknown. 
The government 
does not subsidize 
independent 

outlets. “Unfortunately, the independent media are 
not very well-managed businesses, and therefore the 
economic situation of many independent publications is 
pitiful. This state of affairs, in turn, affects the editorial 
independence of newspapers,” explained Petru 
Macovei of the Association of Independent Press.

Market surveys are still rare in Moldova. There is a 
dearth of information that could be used for designing 
business strategies and marketing plans. Audience 
and market-share research commissioned once a year 
by the IJC with funds from international donors is not 
sufficient. Although periodicals are required by law to 
disclose their circulation data, the numbers they release 
can be inaccurate. There is still no audit bureau for 
circulation, although discussions have been ongoing 
about creating one.

Panelists concluded that in 2004 both the advertising 
market and the tools for studying the market have not 
been adequate for developing a healthy independent 
media sector. “Media business is nothing more than 

a declaration of intentions,” said editor Val Butnaru. 
“In reality, newspaper and broadcast directors are still 
nostalgic for the times when money was provided 
by somebody else. Consequently, the mimicking of 
business activity in the media is the ugliest side of 
Moldovan journalism.” 

OBJECTIVE 5:  SUPPORTING INSTITUTIONS

Moldova Objective Score: 2.10 / 4.00

Panelists observed that even in 2004, the intense 
political struggle before the 2005 parliamentary 
elections made it more difficult for trade and 
professional organizations to operate. On one hand, 
media had to defend the freedom of expression 
and press independence when these rights were 
threatened. For example, supporting institutions 
reacted to the suspension of the broadcast licenses of 
Euro TV Chisinau and Antena C, the protests of the 
Teleradio-Moldova journalists, and the adoption of the 
amendment on re-registering periodic publications. On 
the other hand, these events triggered a split between 
those who disapproved of the authorities’ actions and 
those who did not want to be cast as opposing the 
government. Some panelists supported the view that 
although fighting limits imposed on the media by the 
government would inevitably lead to accusations of a 

“Unfortunately, the 
independent media are 
not very well-managed 
businesses, and therefore 
the economic situation 
of many independent 
publications is pitiful. 
This state of affairs, 
in turn, affects the 
editorial independence of 
newspapers,” Petru Macovei 
explained.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.



political motivation, not doing so would mean “giving 
up a mission one has undertaken.”

As in 2003, private media owners are represented by 
several organizations. The Association of Independent 
Press (API) founded in 1997 includes 17 national and 
local newspapers and magazines published both in 
Russian and Romanian. The Association of Electronic 
Press (APEL) was founded in 1999 and represents 22 
radio and television stations, production studios, and 
individual professionals. Both API and APEL provide 
consultancy services, legal help, and training. API 
sells advertising in member newspapers to Chisinau 
businesses. It has also developed and maintained the 
website of some newspapers outside of Chisinau. APEL 
conducted a market survey beginning in July 2004 to be 
made available to its members.

Both associations point to the lack of solidarity among 
media owners, many of which are politically affiliated 
and avoid all affiliation with media organizations 
for fear of upsetting the Communist authorities. 
The government generally does not like the media 
associations because they were created with support 
from international donors.

Among professional organizations, the Union of 
Journalists (UJM) has been the most active organization 
defending journalists’ rights. However, some journalists 
do not participate in UJM activities for political reasons. 
The League of Professional Journalists, although 
created by the state in 2002 as an “alternative” to 
UJM, has stood out in 2004 by declarations of support 
for journalists protesting at Euro TV, Antena C, and 
Teleradio-Moldova. Panelists concluded that creating 
a strong trade-union to bring together journalists 
regardless of their political views was impossible 
currently. “Building solidarity is a difficult process, a 
very difficult one. And the government is doing its best 
to divide journalists, as it did by creating ‘alternative’ 
organizations for writers and journalists,” said Nicolae 
Negru of the IJC.

In addition to API, APEL, and UJM, media 
nongovernmental organizations (NGOs) actively support 
freedom of expression and independent media. Among 
them are the IJC, the Committee for Freedom of the 
Press, and Acces-Info, which are largely supported 
by donor assistance. They regularly monitor media 
legislation, attempt to improve access to information, 
train media workers, and defend professional rights. 
NGOs supported journalists from Euro TV and Antena 
C by helping them secure their re-registration and 
attracted the attention of the public and international 
organizations to the half-hearted approach of the 
authorities in transforming Teleradio-Moldova into 

MOLDOVA 185

a public institution. In response, the authorities have 
used articles in the state media to accuse the NGOs of 
“antigovernment activity.”

Most panelists agreed that the main shortcoming 
of university journalism courses in Moldova at the 
Journalism and Communications Faculty at the State 
University and the Journalism Faculty at the Free 
International University of Moldova is the emphasis 
on theoretical instruction. Although there is much 
debate on the need for substantial practical experience, 
the situation has not changed. The universities have 
poor technical resources and lack the equipment for 
practical courses. Others blame the inertia and the 
traditional preference of Moldovan universities to teach 
theoretical concepts. “The veterans of the Soviet school 
of journalism are 
still there,” said 
Angela Sirbu of 
the IJC.

On the other 
hand, journalists 
in Moldova do 
not always take 
advantage of 
opportunities to 
improve their 
knowledge. There 
are opportunities 
to learn about 
Western 
journalism and to 
acquire new skills 
at short-term courses organized by the various media-
support organizations. “As a rule, such institutions 
meet the professional interests and needs of journalists 
and independent media. The problem here is the lack 
of interest of some journalists to use these courses, 
their unwillingness, [or a lack of time] to improve 
professionally,” explained Petru Macovei, director of 
the Independent Press Association.

Panelists agreed that except for money there are 
no other problems for printing companies. Printers 
are both state-owned as well as private. There are 
no restrictions limiting their availability. However, 
in Chisinau, there is only one private printer as an 
alternative to the state-owned Universul. Another 
private printing house would not survive because of the 
low print media circulation. Most local newspapers are 
printed by private businesses that during Soviet times 
were part of the Communist Party printing network.

The press distribution system is dominated by two 
major companies, state-owned Posta Moldovei and SA 

“As a rule, such institutions 
meet the professional 
interests and needs of 
journalists and independent 
media. The problem here is 
the lack of interest of some 
journalists to use these 
courses, their unwillingness, 
[or a lack of time] to 
improve professionally,” 
Petru Macovei noted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004186

Moldpresa, the successor to the state-owned company 
Moldsoiuzpechat. They have a virtual monopoly 
on press distribution in Moldova. The process of 
establishing private distribution companies is halting 
because of the slow growth of print media circulation. 
However, private distributors such as Omniapresa in 

Chisinau do exist. 
“The monopoly 
held by state 
companies on 
press distribution 
discourages media 
professionals and 
businesspeople 
from building 
an alternative 
distribution 
network,” stated 
Val Butnaru, 
publisher of Jurnal 
de Chisinau.

Internet access is possible without legal restrictions 
through private providers and state-owned 
Moldtelecom. The privatization of Moldtelecom was 
suspended because of the lack of suitable buyers. 
Specialists believe that Moldtelecom’s monopoly on the 
communication network prevents Internet-access prices 
from decreasing, and this monopoly slows the increase 
in users. 

Panel Participants

Val Butnaru, director, independent weekly Jurnal de 
Chisinau

Vasile Botnaru, bureau chief, Radio Free Europe

Irina Severin, editor, independent weekly Kishiniovski 
Obozrevatel

Vasile Spinei, director, Acces-Info Center

Vlad Gribincea, freedom-of-expression lawyer, Center 
for Human Rights

Angela Sirbu, director, Independent Journalism Center

Petru Macovei, interim executive director, Association 
of Independent Press

Moderator 

Nicolae Negru, editor-in-chief, Mass Media in Moldova 
bulletin, Independent Journalism Center

Observer

Iuri Datii, IREX Representative, Moldova

“Building solidarity is a 
difficult process, a very 
difficult one. And the 
government is doing its best 
to divide journalists, as it 
did by creating ‘alternative’ 
organizations for writers 
and journalists,” Nicolae 
Negru said.



✂
MOLDOVA AT A GLANCE

MOLDOVA 187

GENERAL

  Population: 3,968,071 October 
2004 census www.statistica.md/
recensamint/Date_prel_Recens_
din2004.doc

  Capital city: Chisinau

  Ethnic groups (% of 
population): Romanians 80%; 
Ukrainians 8%; Russians 6%; 
Belorussians 4%; Gagauzians, 
Bulgarians, others less than 1% 
Timpul, April 1, 2005

  Religions (% of population): 
Eastern Orthodox majority, Baptist, 
Catholic, Jewish, and others 

  Languages (% of population): 
Romanian (official), Russian, 
Ukrainian, Gagauz (a Turkish 
dialect), Bulgarian, others

  GDP: 29.6 billion lei (US$2.45 
billion) (without Transnistrian 
region); purchasing power parity: 
$7.792 billion World Bank

  GDP/GNI per capita: Per capita 
GDP in 2004 (according to 
preliminary estimates) was 9584 lei 
(US$767); purchasing power parity: 
US$1,800 World Bank

  Literacy rate (% of total 
population): 99.1% World Bank

  President or top authority: 
President Vladimir Voronin 

  Next scheduled elections: 
Parliamentary March 6, 2005

MEDIA-SPECIFIC

  Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest 
paper): Largest newspaper is Flux.

  Broadcast ratings (top three 
ranked stations): Radio Moldova, 
Russkoe Radio, Hit FM Media 
Audience Survey conducted in 
October 2004 by IMAS at the 
request of the Independent 
Journalism Center

  Number of print outlets, 
radio stations, television 
stations: There are 28 national 
Romanian-language newspapers, 
of which two are dailies and 

two are biweeklies. The rest are 
weeklies. There are 34 Russian-
language newspapers, including 
four dailies (two published in 
Moscow) and one biweekly. The 
government publishes two of the 
dailies mentioned above—one 
in Romanian and one in Russian. 
About 40 local and regional 
publications exist. In Transnistria, 
there are seven newspapers. 
Moldpresa’s catalogue of 
publications at the end of 2004. 
There are 40 radio stations (one 
radio station broadcast by wire) 
and 167 television stations (51 
private and 116 cable operators). 
Broadcasting Coordinating Council 
(BCC) January 2005

  Annual advertising revenue in 
media sector: NA

  Number of Internet users: 
150,000 World Bank 

  Names of news agencies: 
Infotag, Basa-press, Reporter.MD, 
Moldpres, Infoprim, Interlik, AP 
Flux, Infomarket, Deca-press

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

������������������������������������

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
����
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ���

�������

��
�
�
��
��
�
�
�
�
�
�

���������������������������������������������

���

���

���

���

�

��

��

��

��

��

��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
��
��

��
��
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�

��
�

��
�

��
�

��
�

��
��

��
�� ��
��

��
��
�

��
��
�

��
��
�

M
O

LD
O

VA
 F

A
CT

 S
H

EE
T


