
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development  
of Sustainable 
Independent Media 
in the Middle East
and North Africa



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Mark Whitehouse, Christine Prince

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID and the US State 

Department’s Middle East Partnership Initiative, and the Iraq study was produced with the 

support and funding of UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or 

informational use; and (c) no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the 

United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), and the United 

States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the Academy for Educational Development. 

Additional support for the Iraq study was provided by UNESCO.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting 

economic growth, agriculture, and trade; global health; and democracy, conflict prevention, 

and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and the Near 

East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides tangible 

support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can spread, education 

can thrive, economies can grow, and women can be empowered. In four years, this presidential 

initiative has devoted $293 million to more than 350 programs in 15 countries and the 

Palestinian territories to support the aspirations of those working to build a more peaceful 

and prosperous Middle East. Examples of the initiative’s work includes campaign schools, 

independent media training, civic education, entrepreneurship skill building, youth leadership 

development, trade transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal 

reform training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, maintains 

a Communication and Information (CI) sector that is guided by the principles of freedom 

of expression and freedom of the press as basic human rights. Since 2003, the CI sector has 

supported the Iraqi people in their transition to democracy. Among other projects, UNESCO 

facilitated initiatives to develop a national media policy and provided practical guidance for 

journalists and civil society prior to the elections. Training and networking opportunities were 

made available to more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs 

to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil 

society development.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 500 

professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and 

consulting expertise in more than 50 countries.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200754

Tunisia

There has been little improvement in the development of independent media 

since the publication of the last edition. Freedom of speech laws that exist 

are not enforced and dissenting opinions critical of the government are 

often violently suppressed. Advertising is controlled by the government and 

spending clearly favors government-friendly outlets, stymieing the growth of 

independent media.



55

INTRODUCTION

Tunisia

OOn July 25, 2007, Tunisia celebrated the 50th anniversary of the proclamation of the Republic. During 

a speech celebrating the occasion, President Zine El Abidine Ben Ali boasted that the government had 

“enriched the information and communication landscape and offered opportunity for the expression of 

different opinions,” according to the Committee to Protect Journalists. Much like the speech, the laws 

claiming protecting freedom of speech and “different opinions” exist in name only. In reality, the year 2007 

marked a further deterioration in press freedoms and access to information as independent journalists 

continued to be harassed by government authorities and news from foreign press continued to be blocked 

in any way possible.

There has been little improvement in the development of independent media since the publication of 

the last edition. Freedom of speech laws that exist are not enforced and dissenting opinions critical of the 

government are often violently suppressed. Advertising is controlled by the government and spending 

clearly favors government-friendly outlets, stymieing the growth of independent media. NGOs and other 

organizations advocating free speech are either closely monitored or denied the right to form.

There have been a few positive developments. In January 2006, Ben Ali eliminated a process known as 

dépôt legal, which forced all printed material to receive government approval before publication. Access to 

the Internet has become easier and cheaper, and the number of people using the Internet has also grown. 

However, this development is tempered by the fact that Tunisia has one of the most aggressive Internet 

filtering programs in the world.

The continued weak environment for independent media and increased crackdown by the government 

on dissenting voices resulted in a drop of 0.27 in Objective 1, free speech. Other objective scores remained 

essentially the same as last year, and the overall MSI score dropped slightly. Tunisian media still operate in 

an “unsustainable, anti-free press” environment and journalists and media outlets that cover stories putting 

the government in an unfavorable light face severe challenges doing their job and reaching a wide audience.

Due to the repressive environment in Tunisia, IREX did not conduct a panel for Tunisia. This chapter 

represents research conducted on the situation and discussions with various professionals knowledgeable 

about the situation in Tunisia. The names of those contacted will not be published to protect their personal 

security. This chapter therefore provides a summary of the state of media in Tunisia.

Tun


isia
OVERALL
SCORE:
0.89



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200756

0.
77 0.

50

0.
94

0.
94

0.
80

0.
75 1.

30

1.
25

1.
03

1.
00

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

Tunisia AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: 5 daily papers; Radio: 4 main stations; Television Stations: 2 main 
stations (1 public, 1 private)

>> Newspaper circulation statistics: Al-Chourouk (private) and La Presse 
(ruling party affiliated) are the two most popular newspapers in Tunisia 
(SIGMA 2006)

>> Broadcast ratings: Top 3 television channels: Tunis7 (52.2 percent), 
Hannibal (21.5 percent), and LBC channel (14.9 percent) (SIGMA 2006)

>> News agencies: Agence Tunis Afrique Presse (state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: $63.2 (SIGMA 2006)

>> Internet usage: 1,295,000 (2006 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 10,383,577 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Tunis

>> Ethnic groups (% of population): Arab 98%, European 1%, Jewish and 
other 1% (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 98%, Christian 1%, Jewish and 
other 1% (CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Arabic (official and one of the languages 
of commerce), French (commerce) (CIA World Factbook)

>> GNI (2006-Atlas): $30.09 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

>> GNI per capita (2006-PPP): $6,490 (World Bank Development Indicators, 
2007)

>> Literacy rate: 74.3% (male 83.4%, female 65.3%) (2004 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Zine el Abidine Ben Ali (since 
November 7, 1987)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Tunisia

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



57

to own publications. The government tightly controls the 

circulation of both domestic and foreign publications.

The one positive development was the end of dépôt legal, 

what amounted to a system of prior restraint. This was 

welcome news for the opposition press because they were the 

most affected by this procedure, which delayed or banned 

distribution or required that articles be removed and the 

publications reprinted.

The January 2004 Telecommunication Code regulates the 

licensing of radio and television. The government tightly 

controls domestic press and broadcasting. The Agence 

National des Frequences (National Agency for Frequencies) 

has the legal authority to issue licenses for public and 

private broadcasts and is under the control of the Ministry of 

Telecommunications. According to the BBC Tunisian country 

profile page, “until late 2003 the state had a monopoly 

on radio broadcasting. The state-run Tunisian Radio and 

Television Establishment (ERTT) operates two national TV 

channels and several radio networks.” The licensing system 

is heavily politicized. Those granted licenses are typically 

close to the family of the president. There are many cases of 

individuals who have applied for radio licenses but are still 

waiting for responses from the relevant authorities. Filing 

complaints against the Higher Communications Council is 

rarely effective.

Print media do not need to be licensed, but they are 

required by law to obtain from the Ministry of Information a 

copyright registration, which is valid for one year. In practice, 

Objective 1: Freedom of Speech

Tunisia Objective Score: 0.50

Freedom of expression is guaranteed through Article 8 of the 

Tunisian Constitution, stating that, “The liberties of opinion, 

expression, the press, publication, assembly, and association 

are guaranteed and exercised within the conditions defined 

by the law.” Tunisia has also ratified numerous international 

human-rights treaties guaranteeing freedom of speech such 

as the 1966 International Covenant on Civil and Political 

Rights and the African Charter on Human and Peoples 

Rights. In reality, the freedoms of speech and the press are 

extremely limited. The press freedoms are among the most 

restricted in the Arab world. Countless reports by human 

rights organizations have been produced over the past 20 

years observing the government’s record of violations of civil 

liberties, freedom of speech, and due process.

Government policy and the judiciary are often identified 

as the main obstacles to the proper enforcement of Article 

8 of the Tunisian Constitution. Although Article 65 of the 

constitution states that, “The judiciary is independent; 

the magistrates in the exercise of their functions are not 

subjected to any authority other than the law,” in reality 

judges are heavily influenced when it comes to freedom 

of speech cases. Lawyers who defend journalists are 

also influenced through intimidation, harassment, and, 

sometimes, physical assault. According to the Committee to 

Protect Journalists, on August 31, 2007, the office of Ayachi 

Hammami, a human rights lawyer defending journalist Omar 

Mestiri, was set alight by arsonists.

Article 1 of the constitution states that Islam is the national 

religion, yet the state has focused on suppressing “militant 

Islam.” The government often politicizes this issue and uses 

it as an excuse to curtail political freedoms and civil liberties. 

The 1993 “anti-terrorism” law has been interpreted quite 

liberally and used to criminalize peaceful opposition activities. 

In September 2006, the International Press Institute reported 

that an edition of the French daily Le Figaro was banned in 

Tunisia because it contained an “opinion piece addressing the 

response to remarks made about Islam in the 12 September 

address of Pope Benedict XVI and containing commentary on 

the Prophet Mohammad.”

The government uses the Press Code of 1975 to stifle 

critical reporting, as the law gives significant leeway to 

prosecutors to fine or imprison those guilty of “subversion” 

and defamation. Article 13 of the Press Code requires 

authorization from the Ministry of the Interior for issuing 

publications. Investors in the press are still denied the right 

Tunisia

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200758

The press law does not discriminate between state-owned 

media and private or partisan media. In practice, all the 

privileges are afforded to both the state media and the 

private outlets that support government policies. These 

privileges include higher salaries for journalists and editors, 

higher volume of advertising, facilities of distribution, and 

better access to government news and information. 

No laws protect the editorial independence of state media. 

In fact, the ruling party and businesses close to the president 

interfere in the editorial content of both state and private 

media. The government appoints editors, managers, and 

journalists at public media organizations. This alliance 

results in the protection of public figures from criticism and 

accountability.

Defamation of a public official is a criminal offense, according 

to the Press Law most recently updated in 2006. The penalties 

include a minimum of one year in prison and a fine of TND 

120. Prison sentences are stipulated in the Press Law under 

Articles 49, 51, and 52, among others according to OpenNet 

Initiative. Criticism of the president or his family is especially 

taboo. In July 2007, human rights lawyer Mohammed Abbou 

was released after two-and-a-half years in prison. He was 

originally jailed for writing opinion pieces on the domestically 

blocked website Tunisnews criticizing President Ben Ali’s 

autocratic rule, according to the Committee to Protect 

Journalists. He is still closely monitored and harassed by 

authorities however. In December 2007, well known Tunisian 

blogger Slim Boukhdhir was sentenced to eight months in 

prison for criticizing the president and the first family.

There is no law guaranteeing citizens and journalists the right 

to access public information that would allow for scrutiny of 

the performance of the government and the administration. 

Public officials are rarely accessible to journalists. The news 

about the activities of the president circulates through a 

special broadcast unit and the national news agency, the 

Tunis Afrique Press (TAP). Ministers hold a monthly press 

conference with selected journalists to show their programs, 

which are rarely challenged. Information given to journalists 

through the official channels is disseminated without any 

questions asked. The international news is filtered on the 

Internet, and what is well matched with the government 

guidelines is published.

Journalists who work for foreign media may be denied 

press accreditations by the government sponsored Tunisian 

External Communication Agency (ATCE). A commission within 

the Ministry of Communication determines accreditation 

of Tunisian journalists. The commission consists of 

representatives of the Association of Tunisian Journalists and 

the editors’ association. Some journalists have been denied 

press cards on the grounds of their political opinions.

authorities have consistently blocked the registration of new, 

independent print outlets. Registration is often denied to 

people deemed a threat by the government. A few examples 

of this are Sihem Ben Sedrine of Kalima, Mohamed Talbi 

for his review Maqassed, Nadia Omrane for Alternative 

Citoyenne, Noura Boursali for Maghrebine, and Abdellatif 

Fourati for Al-Adib.

According to Article 14 of the press code, the Ministry of 

the Interior also has the power to decide which licensed 

publications can be authorized to print and distribute. 

Printing houses are prohibited from printing publications 

that are not licensed, as well as those with a license that 

cannot show the authorization to print and distribute. This is 

typically only applied to the opposition press.

The government intimidates those it considers to be 

dissidents, and this can include journalists, human rights 

activists, or members of the opposition political parties. 

Pressure comes in many forms, such as stifling police 

surveillance, arbitrary searches and arrest, travel bans, 

and loss of jobs. Family members may be subject to similar 

harassment. The government also will restrict access to press 

conferences of those it finds inconvenient.

There were countless incidents of harassment of journalists. 

A partial list includes Hamadi Jebali and Adballah Zouari, 

members of the now-defunct Islamist weekly newspaper 

Al-Fajr, Lotfi Hajji, president of the independent Tunisian 

Journalists Syndicate, Neziha Rejiba and Omar Mestiri, editors 

of the blocked online magazine Kalima, and Mohamed 

Fourati, former contributor to Al-Mawkif. 

The violations of free speech do not receive any coverage 

in the media controlled by the government, public or 

private. Only the few existing opposition outlets and the 

communiqués of human-rights groups highlight these 

violations. Persecuted journalists have real no support within 

Tunisia except in very limited circles. There is no real desire to 

advocate for these types of rights within Tunisian society. As 

a result, journalists often feel unsafe in their work and this 

leads to self-censorship.

The government uses the Press Code 

of 1975 to stifle critical reporting, as 

the law gives significant leeway to 

prosecutors to fine or imprison those 

guilty of “subversion” and defamation.



59Tunisia

is high. For journalists working at private print media, the 

average salary is less than working at the ruling party-owned 

press. At the partisan opposition press, the average monthly 

salary is even less for the few permanent staff, as these kinds 

of outlets rely mainly on volunteers. At the public and private 

broadcasters, the average salary is a bit higher for journalists. 

For professionals in other sectors, such as banking and 

insurance, the average salary is comparatively higher. 

Self-censorship is widespread because editors and journalists 

are fearful of losing their jobs. Daily media content is largely 

limited to the activities of the president and the government 

and some international, cultural, and sports news. Discussion 

of corruption and human rights is taboo. Other important 

topics that are not covered include demonstrations and strikes 

by workers, civil-society activism, and political Islam. National 

security, including anti-terrorism activities, and the work of 

the secret services, are not discussed. 

Because of these restrictions, entertainment tends to eclipse 

news content. Approximately 70 percent of television and 

radio programming is entertainment, with an overabundance 

of music, games, and sport programs. These are safe to report 

on and get high ratings since they are not political.

Objective 3: Plurality of News Sources

Tunisia Objective Score: 0.75

Because of their need to be near the center of power, the 

national media are concentrated in the capital and the 

major cities. The concerns of outlying areas may be limited 

to broadcasts about rural issues for a few hours a week. 

However, 99 percent of the population is covered by the state 

broadcasters, while the newly established private broadcasters 

each cover different parts of the country. Radio Mosaïque, 

an FM station owned by MED TELECOM and launched in 

November 2003, covers greater Tunis and the North of the 

Cap Bon for 18 hours per day. Al-Jawhara FM radio began 

broadcasting in July 2005 and covers the region of the Sahel. 

Private television station Hannibal, which started in February 

2005, can be watched through Arabsat and Nilesat. A new 

private FM station dubbed, “Ezzeitouna for the Holy Koran,” 

was launched in September 2007. According to the BBC 

Tunisia Country Profile, “Egyptian and pan-Arab satellite TV 

stations also command large audiences. Two London-based 

opposition TV channels can be received via satellite; Al 

Mustaqillah TV and Zeitouna TV.”

Domestic radio and television stations are entirely 

state-controlled, as are several of the largest daily 

newspapers. Access to foreign press sources is heavily 

Objective 2: Professional Journalism

Tunisia Objective Score: 0.94

The Association of Tunisian Journalists (ATJ) adopted a code 

of ethics in 1975. The code requires journalists to, among 

other things, defend the freedom of the press, refuse any 

assignment contrary to the honor of the profession, and 

refrain from writing advertising articles in the form of news 

information. Most importantly, they should respect the views 

of their colleagues and refrain from disparaging them. This 

code, however, has no practical use because it is not enforced 

and the association itself disregarded it when it ceased 

defending journalists and instead supported the president 

and the government. 

Journalism in Tunisia generally is not well sourced because 

it is dependent on the government view transmitted by the 

state news agency and the presidential broadcast unit. The 

media is therefore biased in their treatment of the opposition 

and certain civil-society groups. It is also unbalanced in its 

coverage. According to the Tunisia Monitoring Group’s April 

2006 fact-finding mission, “While in some small-circulation 

newspapers there is now an unprecedented amount of 

balanced reporting on local issues, the larger circulation 

official press continues to lack balance.” There are many 

suspect practices among journalists in Tunisia, including the 

mixing of advertising and news, the accepting of gifts from 

officials and private business, and the launching of slander 

campaigns against opposition journalists and human-rights 

activists.

Salaries of journalists are low compared with those of other 

professions, and the turnover rate within the media sector 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200760

was evicted from their offices in Tunis in October 2007, an 

office they had occupied for 15 years.

Foreign publications are heavily censored and the Ministry of 

Information frequently bans editions critical of the president 

or ruling party. Foreign editions are also regularly seized. 

According to the International Press Institute, in 2006 both Al 

Maraa Al Youm magazine from Dubai and the French daily Le 

Monde had some of their issues confiscated for being critical 

of the government. In October 2006, the Tunisian government 

actually suspended diplomatic relations with Qatar because of 

an interview Al-Jazeera conducted with Moncef Al Marzouki, 

a leading human rights activist in Tunisia. According to IFEX, 

issues of Le Monde and fellow French publication Le Nouvel 

Observateur were seized because they published articles 

by Tunisian journalist Taoufik Ben Brik that were critical of 

Tunisian government.

Despite these efforts to stymie access to international news 

sources, Tunisians get international radio broadcasts and 

satellite television in cities as well as rural areas, and this 

access compensates for the lack of international news in the 

national media. Private tabloid newspapers such as Al-Bayane, 

which puts out 140,000 copies per week, are popular because 

of their sensational news and sports coverage. Partisan 

opposition newspapers such as Al-Mawkif, which provide 

alternative news, can only reach the small urban elite.

Tunisia has one of the most determined Internet filtering 

regimes in the world. The government invests heavily in 

telecommunications infrastructure and has passed modern 

telecommunications legislation. In 1996, the Tunisian Ministry 

of Communication formed the Tunisian Internet Agency, 

giving the government complete control over Internet 

filtering. A May 2007 survey by OpenNet Initiative placed 

Tunisia alongside Burma, China, Iran, Syria, and Vietnam as 

the worst politically-motivated filtering offenders. Websites 

containing political issues or reports of human rights abuse 

are the most susceptible to filtering. Discussion forums are 

also heavily monitored. According to the International Press 

Institute, “Authorities use sophisticated methods to limit 

access to Web sites, launched inside and outside the country, 

and often act with great speed, blocking sites just hours 

or days after they have been launched.” Websites of the 

opposition parties are often blocked as well.

The Publinets, as Internet cafés are known, are heavily 

regulated. Owners of the Publinets are required by the 

state to monitor their customers. In 2004, a group known 

as the “Zarzis seven” was sentenced to 19 years in prison 

for allegedly viewing terrorist websites, according to the 

International Press Institute. They were seized during a 

police raid on one of the Publinets in Zarzis. They were later 

released in 2006.

regulated. Foreign newspapers that are critical of the Tunisian 

government are available, but only a few can afford to buy 

them. The Minister of the Interior regulates entry of the 

foreign press to the Tunisian market. His authorization can 

be denied under the press code for publications that contain 

articles critical of the government.

Internet usage within Tunisia is on the rise. Internet access 

is relatively cheap and costs are continually dropping, 

however computers remain expensive for the average citizen. 

Therefore, “The primary means of going on-line for Tunisians 

are the ‘Publinets,’” according to OpenNet Initiative.

All forms of media, both domestic and international, are 

heavily restricted. The domestic outlets that are most often 

targeted are those of the political opposition. According 

to the Committee to Protect Journalists, The Muwatinoon 

Weekly, the publication launched by the Democratic Forum 

for Labor and Liberties in January 2007, was harassed by 

authorities. Article 19 reported that the Tunisian Progressive 

Democratic Party, and their official newspaper, Al-Mawkef, 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

Self-censorship is widespread because 

editors and journalists are fearful of 

losing their jobs. Daily media content 

is largely limited to the activities of the 

president and the government and some 

international, cultural, and sports news.



61Tunisia

$7.5 million for radio. Ten of the top companies operating in 

Tunisia spent approximately $18 million advertising.

The absence of published annual accounts by newspapers 

makes it impossible to evaluate the proportion of advertising 

in their revenues. However, with an average 70 percent of the 

space of most newspapers dedicated to advertising messages, 

it is believed that the revenue could be substantial. Some 

of the tabloid press received a significant portion of their 

revenue from circulation as well.

In addition to public advertising, the state grants subsidies 

to private media to cover some of the cost of the purchase 

of newsprint and journalism training. Newspapers of the 

political parties represented in the parliament receive 60 

percent of the cost of their newsprint from the government.

Four private firms, SIGMA Conseil, MediaScan, MedNews, and 

Tunisiemétrie, the last being owned by the French firm Metric 

Line and its Tunisian partner Prodata, produce audience 

surveys and market research. According to SIGMA, Tunisian 

television channels have 46 percent of the audience, Pan-Arab 

satellite television has 45 percent, and French television 

channels have 4 percent. The top 10 television channels most 

watched by Tunisians in 2006 as recorded by SIGMA were 

Tunis7 (52.2 percent), Hannibal (21.5 percent), LBC channel 

(14.9 percent), Rotana Cinema, which is owned and chaired 

by Saudi Prince Alwaleed bin Talal (10.3 percent), Al-Jazeera 

(9.0 percent), MBC2 cinema channel (5.3 percent), Rotana 

music channel (4.1 percent), Abu Dhabi TV, (3.7 percent), and 

finally the French TV channels, M6 and TF1, with 3 percent 

each. The private newspaper Al-Chourouk and the newspaper 

of the ruling party, La Presse, are the two most popular 

newspapers in Tunisia.

State media are certainly biased toward government news, 

and the opinions of opposition figures are not broadcast, 

even during election campaigns. Private broadcasters are 

limited under Article 62 of Law No. 2003-58 of August 

2003, which amended the electoral code. It says that during 

elections, it is forbidden “for any person to use a private 

radio or television (national or foreign) or broadcast from 

abroad with the aim of inciting to vote for a candidate or for 

a list of candidates.” Editors and journalists at state media 

help perpetuate this problem because they do not perceive 

their role as serving the public interest.

TAP distributes news to all print and broadcast media that 

subscribe to its services. Only a few international news 

agencies are present in Tunisia; AFP has a bureau in Tunis, and 

Reuters and AP have correspondents, but the news reports 

from these agencies are disseminated by TAP. 

The newly established radio and satellite television 

broadcasters produce their own programs, but are mainly 

restricted to the area of entertainment, including music 

and talk shows with artists. The private television station 

Hannibal often uses the archives of the national channel 

TV7. It does not broadcast news bulletins. State television 

produces a variety of programs in the domain of culture, art, 

nature, economy, and tourism as well as children and youth 

entertainment. Controversial social issues are either avoided 

or covered in a way to show that the government is working 

to solve them.

Media concentration is not an issue in Tunisia. This is 

mainly because of Article 15 of the press code, which limits 

ownership to two publications of the same frequency that 

should not exceed 30 percent of the overall newspaper 

distribution in the country. However, since the government or 

those close to the president operate a preponderance of the 

media, effectively ownership is concentrated.

Objective 4: Business Management

Tunisia Objective Score: 1.25

Advertising continues to flourish, although ATCE, a powerful 

state organ responsible for external communications, controls 

it. The government uses the agency as a means of pressure 

against opposition media. Government-friendly public and 

private media receive most of the advertising while the 

opposition press receives little, stunting its growth.

According to available data by the media market research 

group SIGMA, the advertising revenue for 2006 amounted to 

$82.2 million, a 12 percent increase over 2005. Of that total, 

$34.7 million went for television, $21 million for the press, and 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200762

According to the International Press Institute, CNLT and 

LTDH, in particular, have faced relentless police and judicial 

interference. In November 2006, police blocked the entrances 

to the CNLT offices in Tunis, not allowing families of political 

prisoners to enter the premises.

International NGOs are also often denied access. In January 

2006, the IFEX website was officially banned. In March 2007, 

“Members of the IFEX Tunisia Monitoring Group delegation 

visiting Tunisia were physically prevented from visiting 

imprisoned human rights lawyer and writer Mohammed 

Abbou.” Article 19 reported in May 2006 that Yves Steiner, 

board member of International Amnesty Switzerland, who 

was visiting Tunisia, was expelled to France.

Journalism training is carried out by the Institute of Press 

and the Information Sciences in Tunis. It is a public institution 

supported by the Ministry of Education. It provides students 

with four years of theoretical and practical training with 

specialization in journalism or communications. Most 

graduates get their first jobs in the public media. However, 

this trend is changing due to various challenges faced by 

journalism education within Tunisia. Enrollment within 

journalism degree programs is increasing, but the amount of 

jobs available is decreasing. The refusal of the government 

to authorize the establishment of new publications and 

broadcast media reduce job opportunities for the journalism 

graduates. The amount of practical training is also limited in 

the degree program. Also, the political environment comes 

into play and the fact that freedom of speech is stymied 

discourages young would-be journalists.

There is a public institute for further training as well, called 

the Centre Africain pour le Perfectionnement des Journalistes 

et des Communicateurs (African Center for the Improvement 

of Journalists and Communicators). It was established in 1986 

and operates under the guidance of the prime minister. It is 

financed by the state, European and foreign donors, and by 

a tax collected from the private media. The Center organizes 

short-term training with a focus on the technical aspects of 

media activities. However, the media do not often use the 

services of the Center because it is very difficult in the current 

political environment to incorporate the new training into 

their work.

There is also some limited training supported by international 

institutions like UNESCO and the Friedrich Naumann 

Foundation, but their impact is widely regarded as minimal. 

Some students continue their higher journalism education 

abroad, mainly in France. However, when they return to 

Tunisia, they tend to take jobs in public relations or teaching 

rather than journalism. 

Objective 5: Supporting Institutions

Tunisia Objective Score: 1.00

The Tunisian government is actively hostile to professional 

organizations and NGOs supporting independent media. It 

is very difficult to form an association within Tunisia. There 

is an association of newspaper editors called the Association 

Tunisienne des Directeurs des Journaux (Tunisian Association 

of Newspapers Editors). It purports to defend the interests of 

newspaper owners and editors, but it is under government 

control. As a result of its ties to the Tunisian government, it 

was expelled from the World Association of Newspapers in 

1997.

There are two associations of journalists. The Association 

of Tunisian Journalists (AJT) is legal and the oldest. The 

Syndicate of Tunisian Journalists was created in April 2004, 

but the authorities have refused to recognize it. It was meant 

to be an alternative to the state manipulated AJT, but is still 

being repressed by the government.

Four Tunisian NGOs exist to defend freedom of expression 

and the media. The only legal one is the Tunisian League for 

the Defense of Human Rights (LTDH), and its activities are 

regularly banned. The LTDH publishes statements denouncing 

violations of freedom of expression and produces an annual 

report on freedom of the press in Tunisia. There non-legal 

ones include the National Council for Liberties in Tunisia 

(CNLT), the Union of the Free Writers, and the Observatoire 

Pour la Presse, l’Édition et la Création. All are active in 

advocacy despite various methods of repression that targets 

their leadership.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



63Tunisia

Private companies operate the supply of newsprint, printing 

facilities, and distribution activities and are generally 

well-managed and profitable. Some of these companies 

receive subsidies from the state. The most important 

distribution company is the Societé Tunisienne de Presse, 

partially owned by the French group Hachette and 

managed by people close to the government. This creates 

an environment where censorship of foreign publications 

is commonplace and opposition newspapers critical of the 

government are repressed.

Further, they are subject to the rules of the press code, 

which prohibits the printing or distribution of unauthorized 

publications. State-owned media and private media that 

support the government are always first to be serviced 

and partisan opposition newspapers are sometimes faced 

with delays in their printing or distribution. Kiosks are also 

privately owned and run by the same distribution companies. 

Their policy is that government newspapers should be better 

exposed to the public.

Broadcasting transmitters are under state control and 

managed by the Office National de la Telediffusion 

(National Broadcasting Corporation of Tunisia), which has 

the responsibility for broadcasting programs of all state and 

private broadcasters in addition to parts of the programs of 

the Italian public channel RAI-UNO.

List of Panel Participants

Due to the repressive environment in Tunisia, IREX did 

not conduct a panel for Tunisia. This chapter represents 

research conducted on the situation and discussions with 

various professionals knowledgeable about the situation in 

Tunisia. The names of those contacted will not be published 

to protect their personal security. This chapter therefore 

provides a summary of the state of media in Tunisia.


