
BURUNDI 

Media Sustainability Index 2006-2007 
 
Introduction 
 
Overall Country Score: 2.13 
 
One of the turning points in the recent history of Burundi is the civil war breakout on October 
21, 1993, after the assassination of President Melchior Ndadaye, Burundi’s first democratically 
elected president. A total of 50,000 to 100,000 persons (mostly Tutsi) were killed. Sources even 
talk about 200,000 to 400,000 victims. To put an end to the conflict, a peace agreement was 
signed on September 288, 2000 in Arusha, Tanzania, and a transitional process began, with a 
rotating presidency between the government and the rebels. At the end of the transitional period, 
Pierre Nkurunziza, who came from the rebel side, was elected President of the Republic in 2005. 
 
The economy of Burundi is predominantly rural, essentially based on agriculture and 
stockbreeding. The agricultural production is divided between export-destined products, such as 
coffee, tea and cotton, and food production. 
 
On February 20 and 21, 2007 the President of Burundi, Pierre Nkurunziza, promised – after 
visiting a number of editorial rooms – the government’s financial support to help develop the 
media in Burundi. A few weeks before, On January 3, 2007, the court of first instance of 
Bujumbura had acquitted Serges Nibizi, Domitille Kiramvu and Matthias Manirakiza, prosecuted 
as the editor in chief, an APR (African Public Radio) journalist and the manager of Isanganiro 
Radio respectively – three private stations broadcasting from Bujumbura, the capital of Burundi.  
 
Another journalist, Corneille Nibaruta, manager of Radio Bonesha FM, in exile abroad for more 
than a month, was acquitted in the same court order even though he had never been heard by a 
magistrate, so he was able to come back to the country a few days later. 
 
The visit and promise of the chief of state put an end to a period (2006) characterized by the 
tense relation between the public authorities and the media. During the year 2006, 42 cases of 
infringement of the freedom of the press were recorded, compared to 12 in 2005 and 0 in 2004. 
 
Placed under a long domination of the State media monopoly (National Radio Television of 
Burundi, Burundi Press Agency, the newspaper Ubumwe) the media landscape in Burundi is now 
populated by multiple private media. Today there is 1 public television and 1 public radio station 
(NRTB), 10 private radio stations, 10 newspapers and 4 press agencies. 
 
The Report on the freedom of the press in Central Africa, published at the end of December, 
2006 by Journalists in Danger (JID) – the Congolese NGO defending the freedom of journalists 
in Central Africa – notes that Burundi leads the group of countries in the Central African sub-
region in which the freedom of the press has deteriorated considerably. 
 



 

 

1

However, after a civil war that lasted for more than a decade, Burundi went through a period of 
transition that managed to restore hope even beyond the borders of the country. Just as 
incredible, this transition opened the way to general elections that brought to the highest office 
the current President of the Republic, Mr. Pierre Nkurunziza, who changed his ex-rebel leader’s 
hat for the chief of state insignia. 
 
But the sense of hope revived by the political successes of the “Burundi miracle,” often 
mentioned as a typical example for conflicted African countries – has vanished progressively, 
culminating in 2006. Instead of creating the framework necessary to promote a culture of 
democracy the new government immediately distinguished itself by instituting a new 
authoritarian regime, and restricting public liberties. Death threats, cases of imprisonment and 
police questioning, more or less real conspiracies have happened on a regular basis in the 
political landscape of Burundi and the journalists and the media have had the biggest share of 
them. 
 
Confronted with the strong opposition of the media defense organizations against this situation, 
the President of the Republic convened a meeting with the public and private media directors on 
October 18, 2006 in Citega. Two main decisions were taken in this meeting: 
• The setting of a permanent consulting organism between the government and the media. 

According to this, a committee made up of two or three journalists could be seen at any 
time, upon their request, by the President whenever such a situation arises that requires 
consultation between the government and the media; 

• The creation, by the President, of a fund consisting of almost twenty thousand Euro destined 
to the training of journalists in Burundi for the future “Truth and Reconciliation” 
commission studying the crimes committed in Burundi since the 1962 Independence until 
this day. 

 
A few weeks after this meeting, three journalists were sent to the central prison of Mpimba 
within one week. They were investigated for “violating the judicial confidentiality” and 
“circulating secrets concerning the State’s security” in the case of an alleged failed coup against 
the President of Burundi. Sent to the central prison of Mpimba in September 2006 these 
journalists were released on January 4, 2007, after spending more than a month behind bars. 
 
At the beginning of August 2006, President Nkurunziza became convinced of the existence of a 
“project meant to destabilize the population and the democratic institutions.” First, eight persons 
including the former vice-president Alphone-Marie Kadege, were accused of having concocted 
this coup. They were arrested and transferred to a prison in Bujumbura. A few days later, the 
former President, Domitien Ndayizeye, was also arrested for an alleged involvement in the 
preparation of the same coup. 
 
Several independent human rights and media organizations denounced this arrest wave and 
doubted the very existence of the coup. President Nkurunziza became angry and issued a stern 
warning to these organizations. “Some radio stations and journalists have set themselves up as 
tribunals and judges and that must end,” he hammered on August 17 while on a tour in Ngozi 
(North of the country). The following conclusion arises from this panel: the 2nd goal proved to be 
the most solid whereas the 1st goal showed the highest degree of weakness. 



 

 

2

 
Objective 1: Freedom of Speech Score: 2.13 
 
The Constitution of Burundi issued on February 28, 2005 (article 30) and Law no. 1/02 given on 
November 27, 2003, in order for the press in Burundi (article 2) to have recognition of the 
freedom of the press. “It is rather the enforcement of the law that is problematic,” all the 
participants to the MSI Panel in Burundi admitted. This is more visible in the provinces where 
the local (political, military, police) authorities frequently and deliberately violate the texts 
establishing the freedom of speech. 
 
Some participants wished to note that this tendency is nonetheless on a downward trend since the 
elections and particularly since the beginning of this year. The panelists also deplored the 
dependency of the Courts and tribunals on the political and the law-enforcement organisms. This 
dependency explains why journalists are often arrested in total disregard of procedures and ill-
treated while in detention. 
 
In principle, the media – public as well as private – are equal even though in real life the 
authorities favor the public media. The MSI participants noted that the public media receive 
State subventions while the private media do not. Access to the profession is not regulated in 
Burundi: there is no school of journalism. 
 
The judicial standards protecting the freedom of expression are very much in place (Article 30 of 
the Constitution, Law no. 1/025 given on November 27, 2003) and they are in conformity with 
international conventions; however, they suffer from a lack of strict, fair and equitable treatment. 
For example, article 3 of the law of the press stipulates that in order to exercise his/her profession 
the journalist has the right to access information sources, to investigate and comment freely on 
the facts of public life. However, what really happens is that journalists encounter numerous 
difficulties when they try to approach certain political leaders for interviews or reports. 
 
The spoken press license is granted on a legally fair and competitive basis. The NCC (National 
Communication Council) is the institution authorizing the setting and use of radio and television 
installations according to its organic law, strictly respecting the principle of equality between the 
operators and under the provisions of the law. But the composition of the NCC whose members 
are appointed by the President of the Republic at the referral of the minister of information calls 
into question its independence with respect to the government. Some panelists showed that: 
“there is an informal marginalization of those media whose editorial policy is not to the liking of 
the regime.”  

 
The access on the market and the tax regime for all the press institutions is the same as for all the 
other companies. In articles 13 and 14, the law of the press passed in 2003 exempted the public 
as well as private media organizations of the transfer tax and instituted a promotion trust for the 
press institutions in Burundi. But this exemption is still not applied and to this day no media 
organism has benefited from the promotion trust funds. The promise of the head of State, which 
has not materialized yet, looks more like a generous gesture than a legal obligation, the panelists 
regretted. 
 



 

 

3

According to the statistics of the press defense organizations including Journalists in Danger 
(JID) at least 42 cases of various infringements of the freedom of the press including 
imprisonments, threats and cases of censorship were recorded throughout 2006. These 
infringements were perpetrated by the State services (the police, the judges). But in 2007 a 
downward trend has been noted as only 5 cases of violation of the freedom of the press were 
recorded in the first half of this year. However, the authors of these violations have never been 
disturbed – not even when identified. 
 
The preferential treatment given to the public media has been a fact for a long period of time, 
particularly during the years when the National Radio-Television of Burundi (NRTB) and the 
Burundi Press Agency (BPA) had the monopoly; whereas today the private media are more and 
more associated with the actions of the government and other public institutions, the MSI 
participants admitted. However, it is very often that the State-run media suffer from the 
censorship enforced by the ministry of communication: no information published by the State-
run media can be unfavorable to a member of the government as long as he/she is in office. 
In Burundi slander is considered a criminal offense. However, the participants were not able to 
point out the procedures and facts of the criminal jurisdiction. 
 
The access to public information is free (article 3 of the law of the press and 18 of the Ethics and 
Deontology Code) but journalists encounter financial difficulties when they need to lead serious 
and objective investigations. It’s all the same – they have no Internet access in the editorial room.  
 
The press organizations have free access to international information broadcast by foreign 
networks such as Voice of America, BBC and RFI and received in the frequency modulation 
(FM) band. There is also the Internet, but unfortunately it is only available in the urban areas 
(Bujumbura, Gitega) and quite expensive (averaging $1 per hour). 
 
In reference to the access to the profession of journalism, the panelists stated that it is not 
legislated by any law of the press or the Ethics and Deontology Code. It is not restricted either. 
Any person who wishes may become a journalist, even in absence of appropriate training. 
Therefore the government does not impose any restrictions on the access to the profession. 
 
Objective 2: Professional Journalism Score: 2.36 
 
The discussions among the MSI participants emphasized that, for some of them, the practice of 
the profession is satisfactory, whereas others regretted the perpetuation of many cases of 
questionable professional practice. The ethical and deontological standards are there, but the 
media professionals often mention practical or political difficulties such as: low incomes, 
difficult access to information sources, self-censorship within both the public and private sector, 
outdated equipment, corruption, etc. – due to which these standards are not always met. 
 
Despite these difficulties, some media organizations manage to produce objective and well-
researched reports. For example, in August 2006, when the government accused the former 
President, Domitien Ndayizeye of an attempted coup against the institutions, the private radio 
stations – RPA, Isanganiro and Bonesha FM – investigated and proved that the coup had been in 
fact plotted by the authorities in order to muzzle the opposition. The managers of these stations 



 

 

4

were sent to prison as a result of these exposures. In January, 2007, the Supreme Court of Justice 
of Burundi confirmed the facts and analyses made by these radio stations and acquitted the 
former President of all the charges against him. 
 
There is an Ethics and Deontology Code of the Burundi press guarded by the Burundi Press 
Association (BPA). All media professionals accept its rules. The BPO (Burundi Press 
Observatory) was created on April 8, 2004, to watch over the preservation of all the journalistic 
rules and fight against media corruption. During the Panel discussion, a participant confessed to 
having received a sugar sack from the Sugar Company of Burundi during a visit organized by the 
managers of this company to several press organizations. Despite having noticed the flawed 
functioning of the company all the journalists praised the work quality in this company. 
 
All the MSI participants deplored the widespread practice of self-censorship in Burundi. Not 
only does it happen in the public media – where no article against the government can be 
published – but also the managers of the private media refuse to address information that is 
unfavorable to their financial partners or local interests – considered as backers. 
 
When it comes to event treatment, the journalists enjoy a sort of “monitored” freedom, which is 
to say that they do not have the authority to cover any event. Some events are restricted either by 
the public authorities (by means of injunctions) or by the managers of the press organizations 
(self-censorship). The panelists noticed, for instance, that during 2006 any press organization 
that dared criticize the former strong man of the ruling party, Mr. Hussein Radjabu (today, in 
disfavor with the government) was harassed by the security services. Thus, Corneille Nibaruta, 
manager of Bonesha FM radio, was forced to exile himself between November 2006 and 
February, 2007, after broadcasting the information that Hussein Radjabu was the one who had 
the idea of the coup of which the opposition was subsequently accused. 
 
It appears that with a minimum salary from between $50 and $100 journalists in Burundi are 
exposed to all sorts of solicitations – sometimes contrary to their ethics and deontology – in the 
need to survive. This permanent fight for survival has repercussions on the media production. A 
large part of it is allotted to the political news. However, as a general rule, the entertainment 
programs outweigh the news. In terms of percentage, the news cover 30 percent, the 
entertainment (music, films) – 60 percent, and the cultural and educational programs – 10 
percent. 
 
The installations and equipment of the press are outdated, but manage to fulfill their tasks. This 
development must be nonetheless regarded in a relative perspective as it varies from one sector 
to another. The written press seems to drag behind the audio-visual. Journalists from the written 
press even complain that they lack a tape recorder. The private radio stations often work with 
only one computer and a bit of second-hand equipment acquired through outside financing. RPA, 
for instance, produces all its shows in only one studio.  



 

 

5

Objective 3: Plurality of News Score: 2.16 
 
All the MSI participants recognized and congratulated themselves for the existence in Burundi of 
more than one source of information: television, radio, written press and Internet. These sources 
are usually available as there is no measure that might restrict or deny the population access to 
them. In addition to the fact that these media are concentrated in the urban centers, access to the 
sources of information is limited by the very low income of the population. 
 
There are multiple, private and public news sources (television, radio, newspapers, internet) but 
they are usually prohibitive due to the scarce earnings of the population. It must be said once 
more that these difficulties are relative as they are much harsher in the rural areas, where only the 
radio is available (in the households that can afford a radio receiver), than in the urban areas, 
where in every household, on average, there is a television set or a radio receiver. There are no 
community radio stations in Burundi. 
 
The citizens’ access to national as well as international media is only restricted by the low 
purchasing power of money at the level of the population, as well as the high cost of some 
opportunities. Only the members of the richest social category can afford to buy newspapers, 
whereas the internet is not available outside urban areas. This context explains the scarceness of 
foreign newspapers in Burundi and the irregular publication of the national newspapers. The 
international radio stations (RFI, BBC, VOA) broadcast in the FM band, either through a 
transmitter installed in the country’s territory or in partnership with the local radio stations – 
using their frequencies.  

 
Just like in many other African countries, the Burundi public media act as the government’s 
resonating chamber and do not serve the interests of the public. More than 90 percent of the news 
on television or the radio is dedicated to the activities of the President of the Republic and of the 
government. It is frequent that the opposition is not granted access to the public media. 
 
In many cases, the press organizations work with press agencies for news supply but 
unfortunately these agencies do not always quote the source of their news. There are 4 press 
agencies in Burundi, namely the BPA (Burundi Press Agency), which is a public agency; Net 
Press Agency; Infop Agency and Expresso Agency – which have private owners. The BPA sells 
its news whereas the others often distribute it freely except to their subscribers.  
 
Most of the press organizations are associative – which is to say that they are created as a result 
of partnerships with foreign associations or backers whose identity is not always known by the 
larger audiences. In addition to political news, quite often these media also address economic, 
social, educational and sports problems at a national as well as international level. 
 
Objective 4: Business Management Score 1.35 
 
According to the MSI Panel participants, the press organizations in Burundi are not structured as 
commercial companies. With the exception of the public media, the private organizations are 
managed without compliance to accounting and commercial standards. The journalists’ salaries 
are entirely at the discretion of the managers of radio and television stations. There is no 



 

 

6

advertising market; commercial messages are negotiated by mutual agreement between press 
organizations and advertisers who often impose their prices to the stations. There is no market 
research, rating system, print runs or Internet statistics. 
 
The press organizations are professional, which is to say that journalists support themselves 
exclusively with the income produced by this activity, but they are not profitable enterprises. 
There is no balance sheet for their activities. 
 
The public media receive subventions from the government and advertisers. The only revenue of 
the private media comes from commercials and donations from international organizations. 
There is no advertising market, as the few advertising agencies are not sufficiently developed. 
Clients often set the advertising rates and the press organizations must accept the terms, as they 
have virtually no choice. 
 
In a context where there is no market to speak of and the advertising rates are set by the clients, 
the advertising receipts are ridiculous and the media must look for external financing and more 
subscriptions to make up for this deficiency. 
 
Independent media receives no subventions from the public authorities even though the law of 
the press set up a promotion trust funded essentially by annual donations from the State budget. 
 
There is no rating system, not to mention print runs. The available figures concerning the internet 
go back to the year 2000 and show that there were, at that time, around 2,000 internet users out 
of an estimated population of 6,223,897. There are currently 4 internet providers in Burundi 
(cbinet, usan, onatel and matatro). 
 
Objective 5: Supporting Institutions Score: 2.67 
 
There are support associations that defend the interests of the journalists with the help of 
international organisms by pressuring the public authorities. There is no training school for 
journalists in Burundi. 
 
The associations in Burundi (House of the press, the Journalists Association of Burundi, the 
Radio Broadcasters Association of Burundi, and the Women Journalists Association of Burundi) 
work hard for the protection of journalists. 
 
The NGOs do not get involved in the legislative modifications concerning the media. They often 
apply pressure on the government to support legislative reforms of the press, but when the 
government actually starts the reform process, they do not ask for the NGOs’ opinions and 
considerations. The MOCA (Media Organization of Central Africa) is also based in Burundi. 
 
The education level in Burundi has dropped a great deal in the recent years influencing the 
performance of the young graduates – which is not higher than average. One must also recall that 
since there is no school of journalism in Burundi the editorial rooms are populated by graduates 
of communication schools or other sciences. 
 



 

 

7

Short term training programs are available, allowing journalists to retrain and catch up with the 
journalists in other countries. Organizations such as the Panos Paris Institute offers the 
journalists specialized in various fields (peace, fight against the violence affecting women, fight 
against HIV, etc.). Nevertheless, the outdated equipment and the low income of journalists 
trained under these circumstances annihilate the training efforts. 
 
The State once owned an NPHB (National Printing House of Burundi, in Bujumbura) which is 
no longer active. Instead there are 10 private printing houses. 
 
Media distribution networks exist and belong to the private sector. They are not restricted and are 
often apolitical. Their number could not be determined. A few examples are Arib Info, Abarundi, 
Burundi Reality, Burundi News. 


