
298 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

TURKMENISTAN

In 2014, London-based Privacy International reported that Turkmenistan 

and other Central Asian governments had purchased sophisticated 

Western surveillance technology to monitor the work of activists and 

journalists living both inside the country and abroad.



299

introduction

TURKMENISTAN

TU
R

K
M

E
N

ISTA
N

TTurkmenistan President Gurbanguly Berdymukhammedov sent mixed messages to the international 

community in 2014 about his country’s pursuit of democratic governance. Specifically, Berdymukhammedov 

stated that he wanted the Turkmen constitution to be revised to meet international standards, with the 

creation of a human-rights ombudsman post that would provide better legal protection for citizens. He 

also promised absolute media freedom in 2013 by passing the country’s first media law since it gained 

independence in 1991. However, the Turkmen government continued to restrict its citizens’ freedom 

of movement, expression, and belief. Various international watchdog organizations continue to label 

Turkmenistan as “the most corrupt nation” (Transparency International), “the most repressed” (Heritage 

Foundation), and “the least free” (Reporters without Borders). In 2014, the U.S. State Department listed 

Turkmenistan among the countries of particular concern due to its egregious human-rights record, 

particularly with regard to religious freedom.

President Berdymukhammedov is currently serving his second five-year term after being re-elected in 

February 2012. Since becoming president, he has purportedly improved the living standard of some 

Turkmenistan citizens and has worked to modernize the country. Despite the country’s substantial wealth 

due to gas and oil reserves, it continues to face high unemployment. Turkmenistan currently sells gas to 

China and Iran and is part of the proposed Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan-India natural gas pipeline 

(TAPI) project, funded by the Asian Development Bank and set to be completed in 2017.

Turkmenistan’s authorities continue to maintain absolute control over mass media outlets throughout 

the country. In 2014, London-based Privacy International reported that Turkmenistan and other Central 

Asian governments had purchased sophisticated Western surveillance technology to monitor the work of 

activists and journalists living both inside the country and abroad. As discussed in previous MSI reports, 

Turkmenistan continues to monitor Internet activity, including Skype conversations and chats. Social 

networking tools, such as Facebook and Twitter, remained blocked in 2014, as did Gmail.

In terms of MSI scores, Turkmenistan remains among the worst as far as the media’s ability to inform the 

public with useful and relevant information. Four of the five objective scores do not exceed three-tenths 

of a point (0.30) on a scale of 0 to 4. The exception, Objective 2, scored 0.49 because of the quality and 

modernity of Turkmenistan’s media equipment and facilities.

IREX did not conduct an in-country panel discussion because of Turkmenistan’s repressive environment. This 

chapter represents desk research, interviews, and the result of questionnaires filled out by several people 

familiar with the state of media in the country.

OVERALL 

SCORE: 

0.24



300 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
bb Kazakhstan 1.93
bb Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
cc Tajikistan 1.56
bb Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
cc Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
bb Romania 2.33

bb Albania 2.52
cc Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

bb Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
bb Belarus 1.22

TURKMENISTAN at a glance

GENERAL

>> Population: 5,171,943 (July 2014 est. CIA World Factbook)

>> Capital City: Ashgabat

>> Ethnic groups: Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%, other 6% (2003 est. 
CIA World Factbook)

>> Religions: (% of population) Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, unknown 
2% (CIA World Factbook)

>> Languages: Turkmen (official) 72%, Russian 12%, Uzbek 9%, other 7% 
(CIA World Factbook)

>> GNI (2013-Atlas): $36.05 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

>> GNI per capita (2013-PPP): $12,920 (World Bank Development Indicators, 2014)

>> President or top authority: President Gurbanguly Berdymukhammedov 
(since February 14, 2007)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active media outlets: Print: 26 national and local newspapers, 17 
magazines, Radio Stations 5; Television Stations; 7

>> Newspaper circulation statistics: The top two newspapers by circulation 
are Neutral Turkmenistan (Russian, English language state owned daily), 
Turkmenistan (Turkmen language daily)

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Turkmen Dowlet Habarlary (state owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 2% (80,000–100,000 users) according to 2010 International 
Telecommunications Union estimates

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
24 0.
28

0.
24 0.
29

0.
56

0.
26

0.
25

0.
20 0.

41

0.
14

0.
14 0.
19 0.

31

0.
30

0.
31

0.
32 0.
40

20
10

20
11

20
12

20
13

10 11 12 20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

10 11 12 20
13

10 11 12 20
13

20
15

0.
73 0.
75

0.
76

0.
12

0.
52

0.
49

 

0.
28

0.
11 0.
19

14 20
14

20
15

14

0.
23

15 14

0.
14

15 14

0.
20

15

0.
19



301TURKMENISTAN

media outlets or through other means, to educate citizens 

about legal changes that affect them on a daily basis. It 

is widely believed that the Turkmen government controls 

citizens by deliberately withholding information from them. 

“People in Turkmenistan may lack not just the information 

but the very cognitive tools to think,” said one panelist.

In his December 2014 article, the BBC’s Abdujalil 

Abdurasulov quoted Rachel Denber, deputy director of the 

Central Asia Division of Human Rights Watch: “There is no 

freedom of expression, no freedom of association, and no 

freedom of religion.” Denber added that “[Turkmenistan] 

is a country where people live in fear of the authorities at 

every level…even if it is something as simple as getting an 

air conditioner in the summertime.”

Even Turkmenistan citizens who have some knowledge of 

their constitutional rights generally keep silent to avoid 

punishment for attempting to exercise their freedom of 

speech and expression, even on non-sensitive matters. In 

2014, there were several documented attempts of citizens 

asserting their rights. For example, residents in one village 

in the suburbs of Ashgabat demanded the reopening of 

an access road from the village to the capital. According to 

Chromo-tm.org, the government tried to combat growing 

crime by using concrete blocks and diging trenches to block 

the road into the capital. Radio Free Europe (RFE)/Radio 

Liberty (RL) also reported a similar incident in which dozens 

of Turkmens took part in a rare street protest in November 

against the removal of air conditioners from their apartment 

windows in Ashgabat’s Parahat-7 neighborhood. The citizens 

protested because Ashgabat’s summer temperatures can 

often reach 50 degrees Celsius. City officials provided no 

reason for removing the air conditioners.

No legal protection or assistance is available when 

free-speech violations occur. The National Institute 

of Democracy and Human Rights reportedly has been 

established under Turkmenistan’s president to demonstrate 

to the international community that Turkmenistan is 

committed to its “pursuit of democracy.” International 

organizations regularly sponsor trips for Turkmen specialists 

to foreign countries to provide them with the tools and 

international standards for protecting human rights. 

In November 2014, the Organization for Security and 

Co-operation in Europe (OSCE) sent representatives of 

the National Institute of Democracy and Human Rights to 

Brussels to introduce international practices in protecting 

human rights. It is unclear if these trips have rendered 

positive results, as Turkmenistan’s judicial system continues 

to circumvent the public interest and serve only government 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Turkmenistan Objective Score: 0.12

Turkmenistan’s score for Objective 1, 0.12, reflects the 

government’s continuous control over the freedom of 

speech and the press. It scored slightly lower than last 

year, an indication of the country’s deteriorating media 

environment despite a promising new mass media law.

Turkmenistan’s current constitution was adopted 

on September 28, 2008, and on paper fully protects 

the freedom of speech and expression. In 2014, the 

country’s president once again tasked Speaker of the 

Mejlis (Parliament) Akja Nurberdieva with conducting 

constitutional reforms to align Turkmen legislation with 

international standards. He previously altered the country’s 

constitution in 2007. President Berdymukhammedov 

noted that Turkmenistan must establish a human-rights 

ombudsman post and expand the powers of self-governing 

bodies in the region. Specifically, he noted that particular 

attention should be paid to strengthening judicial protection 

of citizens’ rights and freedoms and increasing mutual 

responsibility of individuals and the state. These overtures 

have been met with skepticism, as many citizens remain 

unaware of their constitutional rights. The government has 

never conducted public-awareness campaigns, either via 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



302 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

interests. The rights protected by Turkmenistan’s 

constitution and mass media laws are dismissed in practice.

“Authorities detain anyone they desire, assigning their own 

lawyers to protect the interests of both parties,” said one 

panelist. He added that there is a government judge and 

a show trial, which culminates in the imprisonment of the 

journalist without due process.

The recent media law, which came into effect on January 4, 

2013, promised a full commitment to freedom of speech and 

expression and an end to any form of censorship. The law 

states that Turkmen citizens have the right to use all forms 

of media to express their opinions and beliefs, and to seek, 

receive, and impart information. On December 29, 2014, a 

new Internet law also came into effect. It was “intended to 

ensure free access to the World Wide Web for the country’s 

Internet users” but also makes it illegal for citizens to insult 

or slander the president. “It is conceptually unclear if this 

is restricted to the sitting president, Berdymukhammedov, 

or to the presidency as a whole,” said one panelist. The law 

also restricts access to information containing material that 

encourages minors to use narcotics, alcohol, and tobacco 

products or to view sites that reject family values, foment 

disrespect for parents, and condone illegal behavior. It also 

bans access to pornographic sites. More details are still 

emerging about Turkmenistan’s new Internet law. In early 

January, the OSCE press release raised some concerns about 

the law’s restrictions; for example, users are liable for the 

truthfulness of all information they post and for imprecisely 

defined propaganda of violence and cruelty. “These 

restrictions are vaguely defined [and] can have a negative 

effect on the free flow of information and free expression 

on the Internet,” noted OSCE Representative on Freedom 

of the Media Dunja Mijatović. Despite the increased use of 

mobile Internet and technologies, Internet activity remains 

heavily monitored.

As in past years, mass media outlets are required to obtain 

a government license to function in Turkmenistan. The law 

allows any local authority, political party, public association, 

government association, or legal entity that has been 

in existence for at least 18 years—or citizen 18 years old 

or older—to establish an outlet in the country Licensing 

fees differ, depending on the applicant. Government 

entities, for example, do not have to pay a licensing fee to 

launch a newspaper in Turkmenistan. Turkmen citizens or 

corporations, on the other hand, must pay 100 times the 

amount of the estimated monthly wage.

The State Publishing Association, Turkmenmetbugat, issues 

licenses approved by the Ministry of Internal Affairs and the 

Cabinet of Ministers. The ministries can reject applicants 

for a variety of reasons. The licensing process is subjective 

and not transparent. Due to Turkmenistan’s secretive 

environment, it was not possible to determine whether 

any news outlet applied for a license in 2014. Licensing is 

generally used to silence any potential independent news 

outlet in the country. Previous MSIs have reported that RFE/

RL’s Turkmen Service has applied for a license for many years 

but has never been able to obtain one. It is difficult to know 

if any other news outlets have attempted to register in 

the country.

All of the country’s mass media outlets are registered as 

institutions rather than businesses because the government 

fully funds all expenses. Turkmenistan’s president 

regularly reprimands chief editors of news outlets for 

poor performance. On January 11, 2014, he criticized 

Turkmen television, magazine, newspaper, and radio outlet 

editors, saying, “You work in isolation from real life.” The 

president added that the press “fails to widely promote and 

popularize the great achievements of Turkmenistan.” During 

the same meeting, he criticized the performance of Maksat 

Altayev, chairman of the State Committee for Television, 

Radio, and Cinematography. The president often points out 

poor performance without providing details. For example, 

Turkmenistan.ru reported that he dismissed several officials 

on January 10, 2015, because of “serious shortcomings in 

their work” without providing any further details. It is clear 

that the president continues his 2014 practice of removing 

media outlet editors without due diligence or explanation. 

The president also fired Begench Abayev, director of the 

Altyn Asyr television channel, in November 2014 for his 

alleged “poor performance.”

Turkmenistan remains a dangerous country for independent 

journalists, and crimes against them are not rare. In 

2014, they faced many challenges while reporting in 

Turkmenistan. “No one is sure where the link is between the 

acceptable and unacceptable when it comes to reporting in 

Turkmenistan. And most times, the only way to find out is 

to try to do a report and see if the police or security forces 

arrive,” wrote Bruce Pannier, an RFE/RL correspondent who 

covers events in Central Asia.

“Access to public information in 
Turkmenistan is impossible for both 
media and the people,” said one 
panelist, adding that there is limited 
information on health, education, 
public expenditures, budgets, and 
state procurements.



303TURKMENISTAN

Soltan Achilova, a correspondent for RFE/RL (locally known 

as Azatlyk), was taken to the Kopet Dag District police 

station for questioning. On December 13, she attempted 

to shoot several photographs and report on long lines of 

people waiting to buy fresh meat in Ashgabat because of 

an alleged public conversation that fresh meat was scarce at 

most places in Turkmenistan. Achilova was released an hour 

or so later after her photographs were deleted. In 2014, 

RFE/RL reported on at least four similar incidences in which 

Azatlyk correspondents were questioned but did not reveal 

the correspondents’ names and other details. “Turkmenistan 

does not receive as much attention as many of these other 

places, but the commitment and hardship of Azatlyk 

correspondents is not less than that of their colleagues in 

Eastern Europe, the Caucasus, Iran, Iraq, Afghanistan, and 

Pakistan,” wrote RFE/RL.

Any criticism of the government is absolutely not allowed. 

“The government makes it absolutely impossible to have 

any kind of alternative. And the price of pursuing those 

alternatives is long prison sentences and possibly worse,” 

said Denber in a BBC news story. In December 2014, Turkmen 

journalist Gulshen Ashirova was reportedly attacked and 

killed in her apartment in the capital city of Ashgabat, 

according to several news outlets. Ashirova collaborated 

with numerous international news outlets, including The 

Times of Central Asia, BBC, Associated Press, and many 

others. The details of her death are unknown; as such crimes 

are always unreported in Turkmenistan media outlets.

The Turkmen government funds and operates all media 

outlets except for Rysgal newspaper, which is identified 

as nongovernmental. It was launched by the Union of 

Industrialists and Entrepreneurs and is highly publicized 

by the president himself. In October 2014, he gave Rysgal’s 

editor, Guljemal Gurbanova, the state award “Garashsyzlyk” 

(Independence), according to the InfoAbad.com website. 

The official government website, turkmenistan.gov.tm, 

states that this award honors individuals who significantly 

contribute to the successful implementation of state 

development programs and who demonstrate creativity, 

organizational skills, and high professionalism. In the 

past, the Turkmen president himself was the founder of 

all newspapers and periodicals in the country. In 2013, 

it was reported that he ordered all news outlets to seek 

new founders. For example, the Cabinet of Ministers was 

designated as the founder of the governmental newspaper 

Turkmenistan and national daily newspaper Neutral 

Turkmenistan while the Ministry of Education became the 

founder of Mugallym (Teachers) newspaper.

As in past years, Turkmen law deems libel and invasion of 

privacy as criminal offenses. The libel law grants special 

protection to government officials, public figures, the 

state, and state symbols. The burden of proof is on the 

accused, and convictions can lead to as many as five years 

in prison and a fine up to 30 months’ pay. In practice, libel 

and invasion of privacy are not concerns among journalists 

in Turkmenistan, because controls on media are so strict 

that journalists have no chance to publish or air critical or 

invasive content.

Government officials control the release of all information. 

There is only one government-owned state news agency, 

Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen State News Agency). 

“Access to public information in Turkmenistan is impossible 

for both media and the people,” said one panelist, adding 

that there is limited information on health, education, 

public expenditures, budgets, and state procurements. 

The government “justifies” its behavior, according to one 

panelist, by saying that the Turkmen people are not “ready” 

to receive information. The presidential administration 

or specially designated officials from the regions must 

approve in advance all interviews with government officials. 

The government also holds exclusive oversight on press 

accreditation. The government grants visas to foreign 

journalists to visit Turkmenistan to cover only specific events, 

such as international oil and gas conferences and other 

summits where officials can closely monitor the activities 

of foreign journalists. For example, the BBC’s Abdurasulov 

was granted rare access to Turkmenistan to attend the 

international oil and gas conference, held in Ashgabat in 

November 2014, alongside EuroNews TV, which the Turkmen 

government also invited.

As in past years, Turkmenistan’s mass media outlets are 

rarely allowed to use international news sources, despite 

the fact that there is no such restriction by law. The outlets 

use international stories only if they cover non-sensitive 

issues or Turkmenistan’s achievements. For example, 

Turkmen news outlets widely reported on Turkmenistan’s 

initiative at the UN General Assembly in 2014 concerning 

international cooperation on transport/transit corridors and 

energy security. Sometimes the country’s mass media outlets 

reprint or rebroadcast general-interest stories from Internet 

sites and other foreign news outlets but do not provide 

any credit.

The Turkmen government considers journalists to be only 

those who work for the country’s state-owned news outlets. 

It does not recognize independent journalists, bloggers, and 

other citizen journalists; therefore, such individuals fulfill 

their tasks secretly and cooperate with foreign news outlets 

in clandestine ways. Government regulations do not prevent 

the practice of journalism by those of a certain gender or 

ethnic, religious, or other demographic group. However, 



304 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

ethnic minorities are discriminated in practice—not only in 

journalism but also in all other elements of life.

“Journalists who are critical of the government are 

blacklisted and prevented from traveling within the 

country or abroad. They also face very real challenges in 

finding alternative employment. There have also been 

cases of police harassment and imprisonment in psychiatric 

hospitals,” said one panelist. Theoretically, Turkmen citizens 

are free to choose their profession, including journalism; 

however, many practical obstacles exist to prevent people 

from choosing such a profession. For example, anyone 

who wants to enter an academic journalism program 

must have some connection with high-ranking officials 

to be able to gain entrance. A panelist noted that one 

must be an “ethical Turkmen”—that is, connected to a 

high-ranking official and able to present a large sum 

of cash to bribe the decision-makers. In the past, the 

president would instruct universities to place cameras in 

examination rooms to combat corruption. In July 2014, a 

Russian-language newspaper described the use of cameras 

to record exams; however, cameras offer little, if any, help 

in combatting corruption during the university acceptance 

process. A panelist noted that the president once dismissed 

an entire class of first-year students at Turkmen State 

University because they consisted only of ministers’ sons 

and daughters.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Turkmenistan Objective Score: 0.49

Turkmenistan’s score for Objective 2 is 0.49 out of 4.00, 

about the same as last year’s 0.52, indicating the country’s 

lack of progress in improving professional standards. 

Indicator 7 (facilities and equipment for gathering, 

producing, and distributing news are modern and efficient) 

received the highest score among all 40 indicators among 

the five objectives due to government expenditure on 

modern equipment, including that for printing and editing, 

for the state-owned mass media outlets. However, indicator 

1 (objective, well-sourced reporting exists), indicator 2 

(professional journalists follow ethical standards), indicator 

3 (media serve the public interest), and indicator 8 (quality 

niche reporting and programming exist) received the lowest 

possible score.

As in past years, the journalism profession remains highly 

controlled by the state, as journalists are tasked to produce 

only pro-government news stories. “Unfortunately, it is 

hard to say whether the people working for Turkmen TV 

channels and press could be defined as journalists. Most of 

them identify themselves as ‘servants of government’ and 

‘promoters of state policy’ who promote the president’s 

agenda and ideas,” said one panelist. The panelist added 

that many of these journalists are “relatively well paid” and 

are “provided with free housing and other social benefits.”

Objective reporting is unheard of in Turkmenistan. 

According to one panelist, the “professional skills of 

journalists are extremely poor,” particularly with regard 

to the “correct use of modern technologies” for gathering 

and reporting news. “Most reporters in print media and 

TV have neither knowledge nor skills in using the Internet 

for journalism, including searching the news, aggregating, 

or verifying. A lot of journalists have no idea how to use 

e-mail,” said another panelist.

Turkmen journalists who work for the state media outlets 

conduct no background research for stories, as doing so 

may reveal information that they may not be allowed to 

print or air. Certain topics, such as human rights, minority 

issues, gender equality, and restrictions on religion and 

other civil liberties, are prohibited. The panelists stated 

that it is difficult to judge whether specific mediums, 

such as television, are better or worse than print at 

following professional standards, as virtually all media 

outlets distribute the same set of stories authorized and 

released by Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen State 

News Agency). Technical experts, such as economists and 

health professionals, are not consulted for stories. Instead, 

they are regularly asked to praise the president for his 

“accomplishments” in their areas of expertise. As in past 

years, public-interest stories are never reported.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



305TURKMENISTAN

There are no organizations or associations in Turkmenistan 

that develop or regulate ethical standards. One panelist 

noted that there are ethical standards developed within the 

Turkmen press; however, they do not meet international 

standards and focus on promoting government rhetoric. 

Therefore, there is no accountability with regard to how 

journalists cover news stories. Journalists tend to receive 

special treatment for their reporting and accept gifts 

(such as Turkmen carpets) in recognition of their coverage. 

Journalists in Turkmenistan do not distinguish between 

news reporting and opinion pieces, thus making it difficult 

for the average reader/viewer to differentiate between 

fact and opinion. One panelist noted that “all reports are 

commentary.” As in past years, plagiarism has become 

a common practice for Turkmen media outlets, and it is 

unclear whether Turkmen journalists are taught the concept 

of plagiarism as part of their university education.

Turkmenistan’s restrictive media environment encourages 

journalists and editors to practice self-censorship rather 

than risk losing their jobs and well-being. Editors are fully 

aware of what topics might attract negative attention from 

government officials and therefore assign journalists only 

with news stories that would be approved by the president. 

“In a lot of cases, reporters just rewrite official releases, and 

these rewritten pieces also are subject to further approval,” 

one panelist stated. The State Committee for Protection 

of State Secrets oversees the release of information to 

news outlets.

Pay levels for journalists and other media professionals are 

sufficient to discourage corruption because the government 

has regularly increased salaries. One panelist noted that 

there is no bribery among Turkmen journalists and that 

salaries have increased by 10 percent since January 1, 2015—

at least the fourth consecutive year in which salaries have 

grown by that amount. On the other hand, the state in fact 

controls journalists’ salary, official gifts, and benefits such 

as housing.

All journalists work for the government-controlled media 

outlets and receive standard salaries; thus, they do not 

need to work multiple jobs to meet their living expenses. 

Freelance journalists who write for the state-controlled 

news outlets receive small payments for each publication. 

Journalists generally tend to get paid more than other 

professionals in Turkmenistan, such as teachers and civil 

servants. However, one panelist disagreed, saying that 

journalists’ salaries are average.

Turkmenistan citizens are not in a position to access 

information at their leisure. They typically obtain the daily 

news by watching the 15- to 20-minute “Watan” news 

program. If the president gives a speech or attends an event, 

this program can last up to several hours, depending on the 

event. “Watan” airs at 9 am, 12 pm, and 3 pm, and these 

three broadcasts are usually reruns of the previous day’s 

news stories. The latest news is presented only at 9 pm in 

Turkmenistan.

President Berdymukhammedov has been instructing the 

government to improve Turkmen news outlet facilities 

by purchasing advanced technologies, including printing 

equipment, editing systems, and television studios. 

Recently, Turkmen State Publishing Services procured a new, 

modern printing house in Ashgabat, which is scheduled to 

formally open in 2015. This new printing house is meant 

to help develop the printing industry, increase circulation 

of newspapers, magazines, and books, and improve the 

quality of publications and services. “Media production 

facilities are top-notch and reaching Western levels of 

sophistication,” said one panelist. Despite the increased use 

of modern technologies to help improve the production 

and distribution of news, the quality of journalism in 

Turkmenistan has not improved.

Turkmen journalists are not trained to cover niche issues, 

such as education, culture, and politics. Instead, they are 

assigned to cover certain beats despite their qualifications 

and/or background. In fact, Turkmen journalists are trained 

to be loyal rather than learn professional skills as part of 

the university curriculum. Entertainment programming 

dominates the media outlets by running concerts and talk 

shows dedicated to praising the president. In 2014, Turkmen 

news outlets highlighted the president’s transportation 

agenda and his attempts to link the country with 

neighboring/regional countries via railways, sea and air 

routes, and motorways, in addition to providing coverage 

of the gas pipelines. For example, Turkmenistan opened 

railways linking Turkmenistan, Kazakhstan, and Iran that 

give these countries access to the Persian Gulf. Turkmenistan 

also has been involved in ongoing discussions about the 

Turkmenistan-Azerbaijan-Georgia-Turkey transport project 

that would connect these countries. According to several 

news outlets citing the Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen 

State News Agency), Turkmenistan opened sea routes 

“Most reporters in print media and 
TV have neither knowledge nor skills 
in using the Internet for journalism, 
including searching the news, 
aggregating, or verifying. A lot of 
journalists have no idea how to use 
e-mail,” said another panelist.



306 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

to Russia and Azerbaijan, along with new air routes to 

several foreign countries, including Germany, Saudi Arabia, 

Italy, Malaysia, Vietnam, and Canada via Latvia (pending). 

Another major story that the Turkmen press reported in 

2014 was the country’s preparation for the Asian Indoor 

and Martial Arts Games, which it will host in 2017. The 

games are widely covered by Turkmen mass media outlets. 

Turkmenistan will introduce MasterCard banking services 

and is planning to open Wi-Fi spots, a new international 

airport, and a new Olympic village. It will provide live 

television coverage of these sporting events.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Turkmenistan Objective Score: 0.23

Turkmenistan’s score for Objective 3 is 0.23, roughly the 

same as last year’s 0.28. This low score highlights that, as 

in past years, the media sector remains under the state’s 

control. Indicator 3 (media serve the public interest) received 

the lowest possible score, reflecting the total control placed 

over media by the government and its use as a tool to serve 

government ends.

All media outlets in Turkmenistan continue to present 

only one point of view. According to a RIA Novosti article 

in January 2014, the Turkmen president is unhappy with 

the quality of news in his country, as all Turkmen media 

outlets reprint Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen State 

News Agency) releases rather than produce content from 

their own authors. Turkmenistan citizens are not able to 

check sources against each other, nor do they have access 

to (sanctioned) alternative sources of information. Media 

outlets are not allowed to have multiple points of view and 

absolutely disregard public interests. The only so-called 

private newspaper, Rysgal, opened in 2010 on the instruction 

of the president himself. The paper is officially owned by the 

Union of Industrialists and Entrepreneurs, a pro-government 

business association. Turkmenistan has mandatory policies 

that require its citizens, especially college students and state 

employees, to consume pro-government news stories.

Although the number of mobile phone users is increasing, 

media outlets do not possess mobile capabilities to distribute 

news. According to the panelists, it is difficult to determine 

the exact number of mobile phone users in Turkmenistan 

due to a lack of information, but there are approximately 

3.5 million to 4.3 million users. This signifies a high mobile 

penetration rate for a population roughly estimated at 

5 million.

There are seven state television channels, one national 

radio station, 26 national and local newspapers, and 17 

magazines, all owned by the state. Russia’s Perviy Kanal 

(Channel One) is re-broadcast by Turkmen television for 

two hours a day, though only recorded; often dated 

entertainment programs are shown. Before releasing 

Russian television programs on air, the Turkmen government 

thoroughly reviews their content. It broadcasts outdated 

and mostly entertainment programs from Russian television 

channels. For example, reports covering the Ukraine crisis 

and western sanctions against Russia were removed. In 

2013, Turkmenistan launched a website of the Turkmen 

Dowlet Habarlary (Turkmen State News Agency) for people 

around the world to access online. However, the website 

has been experiencing technical issues, and these channels 

are unavailable.

People obtain most of their information through domestic 

and satellite television. Satellite television is one of 

the few means by which Turkmenistan residents can 

access independent channels in a country dominated by 

state-controlled media. Rich households have satellite 

dishes and access to Russian and Turkish television, as 

well as foreign broadcasters, such as BBC, CNN, and Al 

Jazeera. Despite the availability of these programs, access 

requires a special device. The panelists could not present 

evidence to support whether these channels are blocked. 

However, access to these channels remains available 

mostly to wealthy Turkmens and/or government officials 

in their private apartments. Also, U.S. Embassy–sponsored 

“American Corners” (educational centers) around the 

country have television sets available for the public. These 

centers broadcast foreign news channels and appear not 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



307TURKMENISTAN

to be censored by Turkmen officials. However, because 

of language barriers, older and urban residents rely on 

Russian television for news, while younger and rural citizens 

with satellite access may turn to Turkish channels for 

entertainment. As reported in previous years, television and 

radio are often the only sources of information (when the 

power is not out) because newspapers are not delivered to 

villages that are too far from cities.

Media outlets are not open to alternative views and 

comments by non-approved individuals, including citizens 

and even government officials. Editors and journalists see 

their roles as serving state goals and policies rather than 

public interests. All media outlets spend a predominant 

amount of time/space reporting only on the president and 

his policies.

Official information is disseminated through the state’s only 

news agency, Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen State 

News Agency). “All traditional media in the country are 

integrated into the state propaganda machine,” said one 

panelist, and all news stories in Turkmen media are subject 

to approval processes that result in publication delays. For 

example, if an event takes place on a Monday morning and 

is submitted to the state news agency the next day, the 

piece is picked up by Turkmenistan.gov.tm and then finally 

republished by other media on Wednesday or Thursday. One 

panelist reinforced that the selection of topics focuses on 

government interests and not “on the people’s needs.”

As reported in previous years, state media outlets do 

not compete to win readers. Turkmens who work at the 

state prosecutor’s office, the Ministry of Internal Affairs, 

and the Ministry of Defense, for example, are required 

to subscribe to the newspapers Adalat (Justice) and Esger 

(Military). Those in the medical profession must subscribe 

to Saglyk (Health). Interestingly, staff at the Ministry of 

Culture must subscribe to Medeniyet (Culture) magazine, 

which is printed in Turkmen, English, and Russian. The State 

Committee of Turkmenistan for Tourism and Sport publishes 

Turkmen Sporty newspaper and Siyahat (Tourism), whose 

customers are also primarily government employees. If an 

industry does not offer a magazine subscription and/or 

newspapers, state employees are still required to subscribe 

to a publication from the available selection. For example, 

construction industry workers are forced to select two or 

three newspaper titles from those available and pay for the 

subscriptions out of their monthly salaries. One panelist 

noted that the “system” of “forced subscriptions” is a 

“flourishing” enterprise.

Government media outlets do produce their own programs 

and news content because there does not seem to be a 

shortage of funding from the state budget. However, there 

is little creativity from television channels and radio stations. 

Most of the content on television channels appears to be 

traditional Turkmen culture, music, dancing, performance 

art, etc.

Turkmenistan citizens know that the Turkmen government 

owns and controls the media outlets and do not know what 

it means to have independent media. There is no foreign 

investment in media in the country. Turkmenistan heavily 

restricts Internet access and blocks content from numerous 

websites and social networks, opposition websites, general 

news websites in Russian, sites about religion, and e-mail 

services such as Gmail. The most popular Internet sites and 

services, such as Facebook, Google, and YouTube, remain 

blocked. “The spread of mobile Internet has brought some 

changes, allowing Turkmen citizens to interact with the 

outside world. But all Internet activity is monitored. You 

need to register and present your passport when buying 

a Sim card or going to an Internet café. And most social 

media and opposition websites are blocked,” said BBC 

correspondent Abdurasulov.

One panelist noted that “opposition websites and major 

news websites” are periodically accessible in the country, 

but “users fear that the government is potentially watching 

every online move.” Another panelist stated that “citizens’ 

access to domestic or international media, although not 

exactly restricted in principle under the law, is restricted 

in practice by social-economic conditions, forms of 

censorship—up to and including a nighttime knock on the 

door—and self-regulation.” With regard to the blogosphere, 

the Turkmen editor of the new website NewEurasia.Net, 

Anna Soltan, said that Turkmen journalists have two options. 

The first is to work for Turkmen media outlets, and the 

second is to blog about music, football, cooking, and other 

hobbies for fun—in other words, all non-political topics.

Generally, Turkmen citizens are able to get news and 

information about their hometown and other regions of 

the country, but it depends on what is released by the 

Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen State News Agency). 

“Government websites are slowly developing; for example, 

only this year the Ministry of Justice started a website with 

a database of the addresses of the offices in the regions 

and in the capital. Most of the ministries’ websites just have 

Satellite television is one of the 
few means by which Turkmenistan 
residents can access independent 
channels in a country dominated by 
state-controlled media.



308 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

quotes of the Turkmen president and in some cases don’t 

have even contact info and information about the minister. 

The legislative (parliament) and judiciary (courts) branches 

of power are not present online at all,” said one panelist. 

International news is nonexistent in Turkmen media outlets, 

and therefore the average Turkmen citizen is ignorant about 

international news. “Foreign news topics usually cover 

international initiatives of President Berdymukhammedov or 

his visits abroad,” noted one panelist.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Turkmenistan Objective Score: 0.14

Turkmenistan’s score for Objective 4 is 0.14, about the same 

as last year’s 0.11. Indicator 3 (advertising market) received 

the highest of all because of an advertising market that is 

growing due to increased investments from international 

companies. However, indicators 1 (media outlets operate 

efficiently), 5 (editorial independence), and 7 (audience 

measurement) all received the lowest possible score.

As discussed previously, Turkmenistan’s mass media outlets 

are under strict government control and fully financed by 

the state budget. Print sales are garnered almost entirely 

through mandatory subscriptions for state employees. 

Aside from advertising by some international companies, 

donors, and a very few domestic services providers, media 

outlets are not involved in commercial activities. They do not 

have business plans that help them to secure independent 

funding, make decisions on expenditures and personnel, or 

plan for capital expenditures. The reason is simple: the state 

determines each outlet’s budget, and the president appoints 

and dismisses editors-in-chief. These budgets are not known 

to the public. The government provides no transparency 

guidelines to mass media outlets to help them determine 

their personnel policies. Personnel policies are not in place 

to appoint the right people to perform tasks and determine 

the proper amount of human resources. It is widely known 

that individuals are appointed based on their loyalty rather 

than their skills and experience.

Turkmenistan’s advertising industry appears to be slowly 

developing due to an increasing number of oil and gas 

companies and international companies entering the market, 

as well as international companies in the construction 

industry. According to Trend.az, the Turkmen president 

stated in October that Turkmenistan was implementing 

about two thousand construction projects totaling over 

$45 billion, including oil and gas fields, multinational 

gas pipelines, a new airport, highways, and a brand-new 

Olympic complex with 40 new facilities in preparation for 

hosting the 2017 Asian Indoor and Martial Arts Games. 

“Classified ads” are becoming a possible source of revenue 

for online media, according to one panelist. Banner ads 

have also started to appear on online news sites, such as 

Ashgabad.net. However, no advertising-industry data are 

available. Advertising through the Internet and mobile 

devices has yet to be seen in Turkmenistan. If a foreign 

organization wishes to place an advertisement, it must gain 

government approval. In many cases, it could take up to a 

month or so before the advertisement is approved, and 50 

percent of the payment is required upfront.

Most people do not buy newspapers and/or magazines 

because their content is dull and full of praise for the 

president, according to the panelists. One common form 

of content from public consumers is lost-and-found 

advertisements. Even an innocuous ad for a lost university 

diploma in a particular part of town must be carefully 

worded, as it can be seen as political. Instead of saying 

that someone has lost a diploma and is asking for it to 

be returned if found, the ad gets printed as saying that 

someone has lost a diploma and that the document is no 

longer valid and must be replaced.

If a foreign organization wishes to 
place an advertisement, it must gain 
government approval. In many cases, 
it could take up to a month or so 
before the advertisement is approved, 
and 50 percent of the payment is 
required upfront.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



309TURKMENISTAN

Media managers do not feel pressured to use 

advertisements. In fact, media outlets’ advertising 

departments often wait passively for potential advertisers 

to seek ad placements, reflecting the fact that media outlets 

rely on the state budget as their primary source of funding.

Market research is not used to formulate strategic plans and 

tailor products to the needs and interests of the audience. 

Turkmen institutions do not offer classes to help strengthen 

research skills and therefore seriously lack specialists to 

undertake market research. The panelists simply stated that 

research is prohibited.

The broadcast media sector has no ratings system. 

Observational evidence suggests that most Turkmen prefer 

Russian television programming to their own, if they 

can access it. Each print publication reports circulation 

assessments. However, these data indicate only the number 

of copies printed.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Turkmenistan Objective Score: 0.20

Turkmenistan’s score for Objective 5 is 0.20, nearly identical 

to last year’s 0.19. Indicator 3 (NGOs support free speech 

and independent media) received the highest score among 

Objective 5 indicators. This is apparently due to OSCE’s 

ongoing trainings to educate Turkmen journalists. However, 

indicators 1 (associations representing media interests exist), 

2 (professional associations protect journalists’ rights), 

and 6 (sources of media facilities are not politicized and 

monopolized) received the lowest possible scores.

Turkmenistan still has no trade or professional associations 

that represent media interests, provide member services, 

or work to protect journalists’ rights. The government-run 

National Institute of Democracy and Human Rights under 

the President of Turkmenistan plays its ombudsman role on 

paper only, and there are no reports that can describe the 

institute’s accomplishments.

The media sector has no need for an association of media 

owners because the government is the only owner. Two 

unions for journalists used to operate in Turkmenistan, but 

it is difficult to know whether they function or what specific 

activities, if any, they undertake these days. The Union 

of Journalists of Turkmenistan was initially established in 

1958 to unite professional journalists and provide various 

social, professional, and educational benefits, including 

internships for younger journalists. The union had several 

sections, including one for translators and photographers, 

and branches in major cities. However, the union was 

re-registered in 1992 with a charter that included “the 

protection of journalists’ interests against state and public 

organizations, founders, and publishers of the media.” The 

other union that used to operate in Turkmenistan was the 

Shamshyrag Association of Journalists of Turkmenistan. 

According to the USAID website, it appeared to have its last 

activity in 2001. At that time, it conducted two seminars for 

journalists, funded by the U.S. Embassy in Ashgabat, and 

one public presentation about its members’ participation 

in a Moscow seminar on new technology, among other 

smaller projects. The fact that these exist only on paper 

makes little difference, as they would be unable to offer any 

real protection to journalists working inside the country. 

Recent incidents, such as those involving Achilova and other 

unnamed journalists of Azatlyk (discussed in Objective 1) 

demonstrate that these associations are either practically or 

legally non-existent.

As in past years, Turkmenistan’s constitution and laws 

provide freedom to form associations, but the government 

restricts this right in practice. The law requires all NGOs 

to register with the Ministry of Justice and the Ministry 

of Economics and Development, coordinated through the 

Ministry of Foreign Affairs. Unregistered NGOs’ activity is 

punishable by fines, short-term detentions, and confiscation. 

The Turkmen government continues to deny registrations 

to NGOs and private organizations, using subjective criteria. 

Several years ago, the government even responded to a 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



310 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

foreign NGO’s attempt to register by stating that it “will not 

tolerate” the organization’s “activities in this country.”

In 2013, Turkmenistan’s president instructed the creation of 

a state commission to supervise all foreign-funded projects 

and programs functioning in the country. However, no 

update was provided in 2014 about whether the commission 

has accomplished anything. Activity is anticipated in 2015, 

as neighboring countries (e.g., Tajikistan and Kyrgyzstan) 

have already debated publicly—and are set to adopt—

laws modeled after Russia’s that formally restrict NGO 

funding and labels those receiving foreign funding as 

“foreign agents.”

The Turkmen government requires that founders of 

associations be citizens of Turkmenistan and that 

associations operating domestically have at least 500 

members to be registered. Other barriers include regulations 

that permit the Ministry of Justice to send representatives to 

association events and meetings, as well as regulations that 

require associations to notify the government about their 

planned activities.

After gaining independence, the government closed 

journalism programs and re-introduced them in 2008. 

Since then, coursework and programs have been offered 

at the Institute of International Relations of the Ministry 

of Foreign Affairs of Turkmenistan. The Ministry of Foreign 

Affairs controls who gets accepted into its international 

journalism program. In 2014, the president opened a new 

International University of the Humanities and Development 

in Ashgabat, which enrolls two thousand students. The 

university teaches exclusively in English and offers degrees in 

journalism, information and communications technologies, 

and other subjects.

There are no legal restrictions for students who wish to earn 

journalism degrees abroad. Those who study journalism in 

foreign countries typically do not return to Turkmenistan 

to use their skills and knowledge. In fact, most of these 

students do not even attempt to get a job even if they 

are in Turkmenistan. Not only will they be rejected for job 

opportunities, but they also will be suspected of cooperating 

with foreign news outlets.

Short-term training opportunities exist, but they are possible 

only with the support of international organizations, 

such as the OSCE, UN, EU, and some foreign embassies 

in Turkmenistan. In 2014, the OSCE organized numerous 

trainings for experts within the Turkmen parliament, 

working journalists, journalism lecturers, and specialists 

at the State Committee for Television, Radio, and 

Cinematography. In February 2014, for example, the OSCE 

conducted trainings in journalism curriculum development 

for instructors at the Institute of International Relations 

of Turkmenistan’s Foreign Ministry and the Turkmen State 

University. It also conducted trainings for lawmakers on 

how to draft media [Internet] legislation and for working 

journalists on how to use new communications technologies. 

The OSCE also convened a roundtable on broadcasting 

regulations with experts from the Turkmen parliament. In 

October 2014, it sponsored a trip to Lithuania for a group of 

Turkmen journalists. Despite the government’s willingness to 

improve the quality of journalism in Turkmenistan, Turkmen 

officials maintain control over who can attend trainings 

organized and funded by international organizations. 

According to the panelists, the OSCE is a diplomatic mission 

working under special regulations and must confer with 

the Ministry of Foreign Affairs in Turkmenistan about every 

planned event. The Turkmenistan government’s cooperation 

with the OSCE creates the illusion of its commitment to 

international standards. The trainings were held only in the 

capital city of Turkmenistan and were not open to citizen 

journalists or the general public.

“There is not enough money from [international] funders 

to run [independent media],” said a panelist. “There has 

been continued downsizing and restructuring in several 

major funding agencies, most notably the Open Society 

Foundations, which shut down its Central Eurasia Program… 

Other funders, such as HIVOS, which had been active in 

Central Asia for 19 years, have withdrawn most of their 

involvement from the region as a whole and Turkmenistan 

in particular,” noted a panelist. “The overall situation 

is getting darker,” said another panelist, referring to 

the international community’s declining support for the 

promotion of independent media in Turkmenistan and 

overall in Central Asia.

The government owns all printing production facilities, 

print distribution facilities, and media distribution channels. 

Only some small kiosks are in private hands. Some of 

these distribute Russian newspapers, often well after their 

issue dates.

“The overall situation is getting 
darker,” said another panelist, referring 
to the international community’s 
declining support for the promotion of 
independent media in Turkmenistan 
and overall in Central Asia.



311TURKMENISTAN

On December 28, Turkmenistan.ru reported that the 

Turkmen president allowed the Ministry of Communications 

to sign contracts with the Russian printing agency Rospechat 

and publishing house Informnauka (Informational Science) 

to subscribe to their periodicals for the first half of 2015. “It 

is possible that Turkmenistan is inching toward 2 percent 

penetration on the Internet. Mobile phone penetration is 

promising, but without an effective strategy to circumvent 

the government’s monopoly—and hence, surveillance—of 

this arena, it will be difficult to leverage it for the purpose 

of increasing information access,” said one panelist.

One notable development in information and 

communications technology infrastructure is Turkmenistan’s 

plan to launch its first artificial telecommunications satellite 

in 2015. “Turkmen Alem520” will occupy an orbital slot 

controlled by Monaco’s government. Constructed by French 

Thales Alenia Space, the satellite will reportedly be placed 

in orbit for at least 15 years. Turkmen media outlets have 

reported that the satellite accelerates the development 

of communications, television, and Internet services. The 

Ministry of Communications is reportedly working to 

provide Wi-Fi connections in Ashgabat and proper Internet 

communications as part of broader preparations for hosting 

the fifth Asian Indoor and Martial Arts Games in Ashgabat in 

2017.

List of Panel Participants

IREX did not conduct an in-country panel discussion because 

of Turkmenistan’s repressive environment. This chapter 

represents desk research, interviews, and the result of 

questionnaires filled out by several people familiar with the 

state of media in the country.




